2.9 C
București
luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 210

Exclusiv zin.ro – Clotilde Armand a băgat curățenia din Sectorul 1 ”la pușcherie”

Gunoi sectorul 1 - Foto zin.ro -

Admiratoare înfocată a DNA și a practicilor procurorilor anti-corupție de pe vremea Laurei Codruța Kovesi, la pușcherie (corect în română: la pușcărie) a devenit un adevărat strigăt de luptă politică pentru actualul primar al Sectorului 1.

Atât în timpul campaniei electorale pentru poziția de primar, cât și ulterior, după (poate) cea mai controversată victorie în alegerile locale din istorie, Clotilde Armand s-a făcut remarcată printr-un discurs de justițiar.

Clotilde Armand declara de altfel cu nonșalanță, într-o emisiune televizată, că ”Eu sunt persoana care face dosare penale și trimite oameni la închisoare.”.

Ea a amenințat în permanență că va trimite ”mafia” din jurul Primăriei Sectorului 1 ”la pușcherie”. Cu deosebirea că, dacă înainte de a ajunge primar ”mafia” era atribuită de Clotilde Armand ca fiind la PSD, după alegeri primărița i-a distribuit pe mafioți atât la PSD, cât și la PNL, unul din partidele care a sprijinit-o în alegeri.

În cei doi ani de mandat, Armand a amenințat în stânga și în dreapta cu plângeri penale și s-a războit practic cu toată lumea, începând cu fostul primar PSD al Sectorului 1, Daniel Tudorache, pe care l-a înlocuit în funcție, continuând cu firma de salubritate din sector și consilierii locali PSD și PNL și culminând cu  Prefectul Capitalei, Toni Greblă, precum și cu inspectorul ANI care ”a îndrăznit” să o acuze de conflict de interese și de incompatibilitate, anunțând că sesizează Parchetul pentru că edilul s-ar fi folosit de funcție pentru a obține venituri pentru sine.

A întors armele împotriva liberalilor

Clotilde Armand a fost membru fondator al Uniunii Salvați Bucureștiul și a candidat din partea USB la primăria Sectorului 1 al Bucureștiului la alegerile locale din 2016, unde a fost învinsă de Daniel Tudorache de la PSD.

Ulterior, a fost consilier local în Sectorul 1 în perioada 2016-2019 și apoi europarlamentar, pentru scurt timp, în 2019 și 2020.

În septembrie 2020 a câștigat, candidând din partea USR, dar și cu sprijinul PNL, alegerile pentru primăria Sectorului 1 din București în fata candidatului PSD, primarul în funcție Daniel Tudorache.

Imediat după ce a fost aleasă, Clotilde Armand a întors armele împotriva PNL și i-a acuzat pe liberali că fac parte din aceeași mafie cu PSD.

I-a rămas însă fidelă lui Nicușor Dan, pe care l-a apărat în toate ocaziile în care Primarul General a trebuit să răspundă, la rândul său, multiplelor acuzații care i s-au adus. ”Un partid condus de un plagiator dovedit îi dă teme de casă unui olimpic medaliat cu aur la olimpiada internațională de matematică. Aici s-a ajuns.”, a scris Clotilde Armand recent pe Facebook, arătându-și susținerea pentru Nicușor Dan, în  conflictul cu PNL.

Conflictele cu consilierii locali ai PNL și cu organizația PNL Sectorul 1 au fost atât de dese și de violente încât, în urma unui lung șir de atacuri reciproce la baionetă și de acuze aruncate în spațiul public, ministrul liberal Sebastian Burduja (liderul PNL Sectorul 1) și-a cerut în februarie 2023 scuze bucureştenilor că a susţinut-o în campania electorală pe Clotilde Armand pentru funcţia de primar!

PNL își cere scuze că a susținut-o

În mandatul lui Clotilde Armand, Sectorul 1 a ajuns ”capitala șobolanilor, a mizeriei, a incompetenţei, a corupţiei”, acuză fostul aliat, potrivit news.ro.

”Este o catastrofă. Îmi cer iertare bucureştenilor că am susţinut-o pe Clotilde Armand pentru poziţia de primar. Îmi pare rău că PNL nu a avut un candidat (…).

S-a discreditat complet în relaţia cu cetăţenii, în primul rând şi în relaţia cu noi, ca partid şi ca partener care am susţinut-o în campanie. Eu şi colegii mei am făcut campanie dânsei, ne-am pus obrazul în faţa cetăţenilor Sectorului 1, fosta capitală a capitalei, aşa i se spunea cândva, pe vremea unui primar liberal, şi care a ajuns capitala şobolanilor, a mizeriei, a incompetenţei, a corupţiei.

Gunoi sectorul 1 – Foto zin.ro –

Ce s-a întâmplat cu oamenii de la Poliţia Locală, cu oamenii puşi de doamna Armand, care sunt bănuiţi de corupţie? Ce s-a întâmplat cu raportul Curţii de Conturi, cu ilegalităţile constatate, 60 de milioane lei?

Sunt faptele doamnei primar. Din păcate suferim cu toţii. Doar penalităţile pierdute prin procese cu diferiţi furnizori, nu doar pe salubritate, cu diverşi furnizori, sunt câteva zeci de milioane lei. Doamna le va plăti, nu le vor plăti cetăţenii Sectorului 1”, a precizat Sebastian Burduja, potrivit sursei citate.

La rândul său, consilierul local la Primăria Sectorului 1 din partea PNL, Dinu Gheorghe, a lansat pe Facebook un val de acuzații împotriva primăriței:

”Proiectul de suflet al primarului Sectorului 1, Clotilde Armand, nu cunoaște niciun progres real. A promis peste 40 de km de promenadă verde, iar în realitate nu a făcut nici măcar 4 km.

Motivul? Primarul Sectorului 1 invocă din nou un motiv de tip conspirativ: „mafia imobiliară”.

De mai bine de doi ani, Sectorul 1 se află într-o stare de latență, iar singurul responsabil real este executivul primăriei, în frunte cu actualul primar, Clotilde Armand.

Clotilde Armand, nu mai merge treaba cu păcălelile conspirative la cetățeni. După mai bine de doi ani de mandat, rezultatele își spun cuvântul. Și sondajele la fel.

Mandatul lui Clotilde Armand se rezumă, în realitate, la o luptă imaginară cu conspirațiile: mafia locurilor de joacă pentru copii, mafia imobiliară, mafia media, mafia piețarilor, mafia galactică și orice altă mafie inventată în funcție de aria în care se vede cel mai puternic lipsa rezultatelor pe plan administrativ”.

Blocajul de la primărie

Dincolo de acuzații reciproce și de interese obscure, realitatea este că de doi ani de zile există un blocaj la nivelul Primăriei Sectorului 1 din care cei mai pagubiți ies în cele din urmă bucureștenii: Clotilde Armand acuză ”mafia PSD-PNL”, în timp ce consilierii locali și cele două partide o acuză pe primăriță pentru refuzul de a încerca un minim dialog.

Între timp, străzile din sector nu sunt reparate, parcurile nu sunt amenajate, nu se execută aproape deloc lucrări de interes public iar gunoiul a avut lungi perioade de timp în care s-a strâns în mormane pe străzi.

În spațiul public a răbufnit de numeroase ori nemulțumirea cetățenilor, cu declarații de revoltă în care se spune că ”Sectorul 1 nu a fost niciodată atât de murdar”. Imagini cu șobolanii în număr mare care au invadat parcurile și străzile din sector au fost distribuite în mai multe rânduri de mass media și s-au viralizat pe internet.

Războiul gunoaielor

La scurt timp după preluarea mandatului de primar, Clotilde Armand a refuzat să mai achite facturile către operatorul de salubritate din Sectorul 1, Romprest, motivând că bugetul primărirei pur și simplu nu își poate permite asemenea costuri.

În ciuda insistențelor Romprest privind o eventuală renegociere a contractului sau măcar o așezare la masa dialogului, poziția obtuză a primărițeia făcut ca, după o perioadă în care operatorul de salubritate a mai ridicat fără să fie plătit gunoiul, acesta să își oprească activitatea.

În cele din urmă, vara lui 2021 a putut găsi Sectorul 1 cu adevărați munți de gunoi pe străzi, spre revolta locuitorilor, prinși la mijloc în războiul dintre Clotilde Armand și Romprest.

Situația a continuat luni de zile, cu riscul de a transforma Sectorul 1 într-un focar de boli și infecții, un adevărat atentat la adresa sănătății bucureștenilor.

Nu am mai văzut niciodată Bucureștiul atât de murdar și nu văd prea mult soare în viitor (…).”, declara în iulie 2021 Octavian Berceanu, șeful de la acea vreme al Gărzii de Mediu, potrivit digi24.ro.

Lucrurile au degenerat într-atât de tare încât, pentru a sili compania de salubritate să ridice gunoiul, deși primăria Sectorului 1 nu își achitase obligațiile contractuale, Clotilde Armand a solicitat și a primit de la Prefectul Capitalei declararea stării de alertă sanitară.

”Stimaţi cetăţeni,

De luni de zile, sunteţi supuşi unui asediu constant al gunoaielor, mizeriei şi şobolanilor. Dar cel mai mare pericol este incompetența soră cu minciuna din primăria sectorului 1. De dragul circului mediatic, pentru a-şi construi platforma pentru alegerile prezidenţiale la care visează, primarul.”, a venit reacția promptă a PNL Sector 1, într-o scrisoare publică.

Trebuie amintit că primărița ”a reușit performanța” unică de a băga primăria în procedură de executare silită, în urma deciziei Judecătoriei Sectorului 1 ca societății de salubritate Romprest să îi fie achitate toate datoriile, plus restanțele la plată.

Astfel, magistraţii au decis că Primăria Sectorului 1 este executată silit şi nevoită să plătească restanţele către Romprest:

”Admite cererea de încuviinţare a executării silite. Încuviinţează executarea silită în temeiul titlului executoriu, prin toate modalităţile de executare prevăzute de lege, simultan sau succesiv, până la realizarea dreptului rezultat din titlul executoriu, precum şi a cheltuielilor de executare. Fără cale de atac. Pronunţată azi, 10.06.2021, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin intermediul grefei instanţei”, a fost decizia Judecătoriei Sectorului 1 care a dat dreptate firmei de salubritate.

Până și Primăria Municipiului București a amendat Primăria Sectorului 1, în urma unui control efectuat în vara lui 2022 de către Poliția Locală, din cauza mizeriei de pe străzi, scrie spotmedia.ro.

Romprest câștigă în instanță

Iar cetățenii revoltați au adus saci cu gunoi pe treptele Primăriei Sectorului 1, ca ultima formă disperată de protest, în fața situației ieșite din comun ce îi făcea să doarmă cu munții de gunoaie sub geamuri. 

Clotilde Armand a continuat însă, în ciuda tuturor evidențelor, războiul cu firma de salubritate, care a ajuns, cum altfel, în sălile de judecată, iar cele două părți și-au intentat reciproc procese, în mai multe dosare.

Deși primărița publică postări victorioase pe Facebook, anunțând procese câștigate împotriva Romprest și a ”mafiei gunoiului”, luna februarie a anului în curs i-a adus o nouă înfrângere definitivă în războiul purtat cu firma de salubritate.

Curtea de Apel București i-a respins definitiv solicitarea pentru suspendarea plății facturilor emise de operatorul de salubritate, precum și pretențiile legate de plata cheltuielilor de judecată de către Romprest.

”Respinge ca nefondat apelul reclamanților (n.red. – Sectorul 1 al Municipiului București, Primăria Sectorului 1, Consiliul Local al Sectorului 1 al Municipiului București, reprezentate de Clotilde Armand). Respinge excepțiile inadmisibilității.

Admite apelul principal formulat de pârâtă cu privire la Încheierea din 12.07.2022. Anulează în parte Încheierea doar cu privire la calitatea de reprezentant a Consiliului Sectorului 1. Anulează în parte sentința cu privire la soluția dată prin referire la Consiliul Local Sector 1 și, în rejudecare:

Anulează acțiunea acestui reclamant (n.red. – Sectorul 1 al Municipiului București, Primăria Sectorului 1, Consiliul Local al Sectorului 1 al Municipiului București, reprezentate de Clotilde Armand), dat fiind lipsa calității procesuale a persoanei semnatare. Respinge ca nefondat apelul incident al pârâtei. Definitivă. Pronunțată în ședință publică, azi, 03.02.2023”, au decis judecătorii de la Curtea de Apel, după ce judecătorii Tribunalului București dăduseră în procesul de Fond o soluție similară, scrie gandul.ro.

Aproape 10 milioane de euro pe studii de fezabilitate

Între timp, Garda Națională de Mediu a amendat primăria condusă de Clotilde Armand cu 300.000 de lei din cauza unui adevărat focar de infecție localizat pe strada Drumul Carierei din Sectorul 1, iar războiul gunoaielor continuă, bucureștenii riscând la începutul lui 2023 să se întoarcă la situația din 2021.

Clotilde Armand este acuzată acum că nu a semnat contractele de delegare către operatorii de sortare a deșeurilor și nu și-a îndeplinit obligațiile prevăzute de lege.

Dacă bani pentru salubrizare nu se găsesc la Primăria Sectorului 1, Clotilde Armand este acuzată  chiar de către viceprimarul sectorului, Ramona Porumb, că peste 9,5 milioane de euro sunt alocați pentru studii de fezabilitate.

”Atunci când timp de 2 ani nu faci nimic ca primar, nu demarezi niciun proiect pentru comunitate, alegi, într-un final, să toci banii locuitorilor Sectorului 1 pe hârtii ce vor rămâne probabil tot prin vreun sertar.

În spatele incompatibilității cu funcția pe care o deține și a nepriceperii dovedită în administrația publică, primarul Sectorului 1 decide să irosească banul public pe studii de fezabilitate”, susține Ramona Porumb.

”Cu siguranță va fi interesant de urmărit atribuirea acestora, ținând cont de sumele prevăzute în buget, respectiv peste 9,5 milioane euro, dar mai ales, dacă va pune ceva în practică sau va trece totul la maculatură.

Deja avem exemplul celor inițiate în anul 2022, precum studiul referitor la modernizarea și refuncționalizarea Pieței 1 MAI, atribuit din luna mai, dar nici până în prezent nu a fost adus votului Consiliului Local, ce să mai vorbim despre demararea lucrărilor, va mai trece un an probabil”, arată viceprimarul liberal.

Fraudarea alegerilor

Clotilde-Armand-Foto-zin.ro
Clotilde-Armand-Foto-zin.ro

Clotilde Armand a devenit primăriță în urma unui uriaș scandal legat de fraudarea votului în alegerile locale, televiziunile de știri prezentând imagini cu candidata USR umblând în sacii cu voturi înainte de terminarea numărătorii oficiale.

În prezent, ancheta în cazul acuzațiilor de fraudă la alegerile locale din Sectorul 1 continuă în două dosare la Parchetul Curții de Apel București, după desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), scrie gandul.ro.

La doi ani de la desfășurarea evenimentelor, procurorii nu au pus însă nicio persoană sub acuzare.

Ancheta a bătut pasul pe loc cât timp a fost la SIIJ, procurorul Sorin Iașinovschi așteptând renumărarea voturilor de către polițiști.

Procurorul de caz de la SIIJ le-a cerut în februarie 2021 polițiștilor să redeschidă toți sacii cu buletinele de vot și procesele verbale de la secțiile de votare din Sectorul 1, organizate pentru alegerile locale din septembrie 2020. Zece polițiști au fost desemnați să se ocupe exclusiv de punerea în aplicare a solicitării venite de la SIIJ, iar termenul de soluționare a fost inițial 8 aprilie 2021, fiind ulterior prelungit.

Între timp, un al treilea dosar a fost deschis în urma unei plângeri, iar cercetările sunt făcute de Parchetul Tribunalului Militar București și vizează fapte de neglijență în serviciu a jandarmilor care asigurau paza la acel obiectiv, dar și un posibil abuz în serviciu, violarea sediului profesional și uzurparea de calități oficiale sub forma complicității, potrivit sursei citate.

ANI pune tunurile pe Clotilde Armand

Clotilde Armand are însă în prezent probleme legale chiar mai mari decât acuzația, extrem de gravă, că ar fi participat la fraudarea procesului electoral.

Agenția Națională de Integritate a acuzat-o oficial de conflict de interese, de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane precum și de faptul că și-a acordat singură venituri, profitând de poziția pe care o ocupă.

Potrivit unui comunicat al ANI, care a constatat conflictul de interese, Clotilde Armand a semnat dispozițiile prin care s-a numit pe sine manager al proiectului ”Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea și promovarea măsurilor anticorupție”, finanțat din fonduri europene, decizie care a produs un folos material pentru sine în cuantum de 18.720 Lei.

Nu doar că s-a numit singură în funcția de manager de proiect, dar și-a majorat și indemnizația lunară, cu până la 30%, arată Agenția Națională de Integritate.

Potrivit sursei citate, începând cu data de 18 februarie 2022, Armand este în incompatibilitate deoarece exercită simultan cu funcția de primar al Sectorului 1 din București și funcția remunerată de manager de proiect, nerespectând astfel dispozițiile legale.

”Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către ARMAND CLOTILDE MARIE BRIGITTE a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane, prevăzută de art. 301 din Codul Penal întrucât, în exercitarea atribuțiilor de primar, respectiv în perioada februarie – august 2022, a semnat un număr de 5 dispoziții care au condus la crearea unor venituri suplimentare pentru sine”, se arată în comunicatul ANI.

Prefectul Capitalei, Toni Greblă, a transmis că Armand beneficiază de prezumția de nevinovăție și va rămâne în funcție până la o decizie judecătorească definitivă. A cerut însă în instanță anularea dispoziţiilor prin care Clotilde Armand şi-a majorat venitul lunar.

Clotilde Armand se apără și susține că a respectat legea, amenințând cu plângeri penale atât inspectorul ANI care a trimis sesizarea împotriva ei la Parchet, cât și pe prefectul Toni Greblă.

Imaginea sa publică este însă mai șifonată ca oricând, un val de cereri de demisie/demitere a primăriței inundând spațiul public pe final de an 2022 și început de 2023. 

Ministrul Educației, chemat la „Ora Guvernului”. USR caută întrebări

Sursa: Facebook

Ministrul Educației, Ligia Deca, ar putea da ochii cu parlamentarii pentru a da o serie de lămuriri legate de Legile Educației.

Astfel, aceasta este aşteptată la „Ora Guvernului” pe data de 1 martie, la ora 11.30, la solicitarea USR: „Să vină să ne explice care e situaţia legilor Educaţiei pe care le ţine ascunse la sertar de atâta timp”.

Afirmația îi aparține lui Radu Mihail, liderul grupului USR din Senat, care a explicat succint de ce ministrul Educației ar trebui să fie scos „la tablă”, politicianul solicitând totodată sprijin pentru a obține câteva întrebări relevante pentru Ligia Deca.

Noile legi ale Educației sunt ținute la secret și negociate în spatele ușilor închise de PSD și PNL. Acest lucru este inacceptabil. Este vorba de educația copiilor noștri, ai tuturor românilor, nu doar de copiii celor de la PSD și PNL.

Grupul USR de la Senat, pe care îl conduc, a decis să o cheme pe 1 martie pe ministrul Educației, Ligia Deca, la „Ora Guvernului”. Doamna Deca trebuie să clarifice încotro are de gând să ducă învățământul românesc.

Vrem să ducem dezbaterea acolo unde trebuie să fie, în întreaga societate.
Ce întrebări ați vrea să îi puneți doamnei Deca?
”, arată Radu Mihail într-o postare pe Facebook.

Pe de altă parte, o explicație mai largă a oferit senatorul USR Ștefan Pălărie, într-o intervenție la B1 TV. Astfel, acesta a caracterizat-o pe Ligia Deca drept „un instrument politic și atât” care „a pierdut complet și busola, dar și cârma ministerului”, subliniind că „USR consideră că Ligia Deca a ales, din păcate, calea tăcerii și a secretizării, pierzându-și credibilitatea de a mai face aceste legi”.

Aveam așteptări de la această nominalizare, mi se pare surprinzător că un om calificat, aș spune, precum dumneaei, dar și față de care existau așteptări, cum spuneam, din spațiul public, a clacat politic complet, aș spune, și a devenit pur și simplu un instrument politic și atât. (…)

În general, nu poți crede un om care tace și se ascunde permanent. Domnia sa nu și-a prezentat obiectivele, ce vrea să facă în acest mandat, conducând portofoliul Educației în România, și, de asemenea, știm cu toții, a ascuns textele de legi de ochii oricui. (…)

Doamna Ligia Deca trebuie să înțeleagă că o lege a educației nu este o lege pentru domnul Ciolacu sau pentru domnul Ciucă, nu este o lege pentru PSD sau PNL. Este o lege pentru copiii României și pentru atât de mulți părinți din România care nu mai știu, așteaptă cu sufletul la gură să vadă ce schimbări și ce modificări îi vor mai aștepta, îi vor mai paște în perioada următoare.

Lucrul acesta nu poate să se întâmple, din punctul meu de vedere, într-o țară civilizată sau într-o țară cu pretenții europene”, a spus Ștefan Pălărie pentru sursa citată.

Au început primele plăți prin cardurile de energie. Boloș: „În primele 8 ore s-au realizat plăți în valoare de 4.375.605 lei”

Sursa: Facebook Marcel Bolos

Cardurile de energie deja distribuite cetățenilor au început să fie folosite, primele plăți deja operând ieri, în prima zi în care a fost posibil acest lucru.

Potrivit ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, în doar 8 ore s-au efectuat plăți în valoare de peste 4 milioane de lei, în condițiile în care primele carduri plata facturilor la utilități au ajuns la beneficiari luna aceasta.

Cardurile în discuție sunt oferite din fonduri europene nerambursabile, fiind emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, iar în baza acestora se pot efectua plăți în două tranșe, ambele în valoare de 700 de lei – prima, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023, iar a doua în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023.

Când spuneam la finalul anului trecut că 2,8 milioane de locuințe vor primi un ajutor de 1.400 de lei pentru plata facturilor la orice tip energie și că plățile se vor efectua direct de acasă, eram privit cel puțin cu scepticism.

Cumva e firesc, fiind cea mai mare măsură de acest gen pe care Guvernul României și-a propus-o vreodată. 4 milioane de beneficiari care nu trebuie să depună niciun efort, să trimită vreo cerere sau să se deplaseze la vreun ghișeu primesc acasă 1.400 de lei să plătească facturile la utilități.

Într-adevăr, în realizarea mecanismului am întâmpinat și sincope, dar ne-am redresat din mers și am reușit să îl punem pe picioare. Și de astăzi este operațional. Se pot efectua plăți în toată țara prin următoarele modalități:

Direct la poștaș; la orice oficiu poștal din mediul urban sau la oficiul poștal în raza căruia își are domiciliul beneficiarul, în mediul rural; online, prin intermediul aplicației informatice pe care Poșta Română o pune la dispoziție.

Numai în primele 8 ore s-au realizat 13.012 plăți cu cardurile de energie, în valoare de 4.375.605 lei”, a scris pe Facebook ministrul Boloș.

Potrivit unui comunicat al Poștei Române, citat de Hotnews, „solicitarea de plată online poate fi realizată accesând site-ul Poștei Române, www.posta-romana.ro, la secțiunea “Compensare energie”. Acolo, beneficiarul înregistrează cererea, fiind îndrumat pas cu pas pentru încărcarea documentelor. La final, primește pe e-mail o confirmare că solicitarea de plată a fost înregistrată.

În cel mult 5 zile mai primește, tot pe e-mail, o altă confirmare că cererea sa a fost soluționată. În cazul în care vreunul dintre documentele încărcate se dovedește a fi necorespunzător, beneficiarul este notificat în acest sens”.

Șeful DNA, despre dosarele în lucru: „Nu există un dosar Ciolacu”

Captură video Facebook/PSD
Captură video Facebook/PSD

Crin Bologa, procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție, a acordat un interviu la România – Europa Liberă, în cadrul căruia a răspuns la mai multe întrebări.

Una dintre acestea, vizavi de dosarul de revoluționar al președintelui PSD, Marcel Ciolacu, despre care au apărut ceva informații. Însă, din ce a declarat șeful DNA, nu ar exista niciun dosar pe care să fie scris explicit numele și prenumele liderului social democrat.

În octombrie anul trecut, USR anunța că a deschis un proces la Curtea de Apel București pentru a desecretiza dosarul de revoluționar al președintelui PSD, Marcel Ciolacu, iar aceasta pare până acum singura informație veridică, chiar dacă prim procurorul Bologa a dezvăluit că sunt cauze care vizează titlurile de revoluționari.

Am făcut publice, cred că s-au și cerut informații pe 544. Nu există un dosar Ciolacu la DNA. Există dosare cu privire la obținerea titlului de revoluționar. Da, este vorba de mai multe persoane.

Am primit dosarele, din câte știu, prin declinare de competențe și de la Parchetul General, dar există și plângerea unor persoane fizice sau juridice. Unele dintre ele au fost trimise în judecată, altele au fost clasate. Unele sunt în lucru.

Deci, dacă avem, avem începută urmărirea penală in rem și nu avem un dosar Ciolacu. Acum procurorul de caz știe ce face și când o să finalizeze aceste cauze”, a declarat Crin Bologa, pentru sursa citată.


Totodată, ședul DNA a vorbit și despre cauzele concrete pe care le instrumentează procurorii anticorupție, și care de asemenea au ținut prima pagină a publicațiilor. În același timp, Bologa a subliniat că, indiferent de discuțiile din spațiul public, DNA nu are competență de a soluționa dosare legate de plagiat, indiferent de numele persoanelor, însă s-a arătat cumva recunoscător că există spirit civic și sesizări în acest sens, chiar și făcute „aiurea-n tramvai”.

„Concret nu am văzut a fi acuzate persoanele acuzate de plagiat și de elemente de corupție.

Sigur că ai o anumită satisfacție când vezi că cetățenii vin să facă sesizări de la dosare simple de tulburare de posesie, toți așteaptă dreptate și să instrumenteze cauze penale de către DNA. Dar noi avem o competență limitată și astfel de dosare cu posibile infracțiuni implica, dar nu sunt de competența noastră. (…)

DNA anchetează infracțiunile legate de pandemie, imediat după debutul acesteia în februarie 2020, o lună în care am debutat și eu ca procuror șef al Direcției Naționale Anticorupție.(…) În legătură cu pandemia, aveam circa 90 de dosare deschise acum în lucru. Avem mai puțin cu unul pentru că am trimis unul la Craiova săptămâna trecută, legat de vaccinuri. Nu numai cu izolete, cu toate tipurile de dispozitive medicale, cu măști, cu camere barice avem dosare în lucru. (…)

În România, cred că peste tot, nu neapărat cei cu funcții de top, miniștri sau secretari de stat ar fi implicați în fapte de corupție. Când constatăm astfel de lucruri, îi punem sub acuzare. Am cerut ridicarea imunității și ni s-a dat de fiecare dată. În ultimii trei ani, patru miniștri și un premier au fost trimiși în judecată.

De aceea am și ajuns și am pus sub acuzare, de exemplu, directorul Unifarm, directorul ONAC sau directorul Romarm sau directori de la SNCFR, directori din CNAIR, pentru că ocupă funcțiile de foarte mult timp și atunci, dacă sunt necinstiți, pot produce prejudicii mari. Dar vă răspund la întrebare avem în vedere și persoane cu funcții mai importante decât directori. (…)

Avem dosare în lucru legate de corupția unor funcționari ai statului, de exemplu, în Inspecția de Stat în Construcții, care ar trebui să verifice această disciplină și siguranța în construcții și ei nu-și fac datoria și săvârșesc și fapte de corupție”, a detaliat Crin Bologa.

Ponta oferă ajutor liderului AUR: „Îi spun părerea mea și îl sprijin cu toată deschiderea!”

Sursa: Facebook

După ce în presă au apărut imagini cu liderul AUR, George Simion, și cel al Pro România, Victor Ponta, acesta din urmă a venit cu explicații, susținând că nu e „niciun secret – și nimic de ascuns”.

Și, chiar dacă până acum Ponta nu s-a arătat a fi un fan al lui Simion sau că ar fi interesat de circul pe care îl face acesta de când a ajuns în Parlament, explicația oferită pe Facebook a venit ca ceva firesc: dacă i se cere ajutorul, îl va oferi oricui. Bineînțeles, să nu fie contactat de PNL sau USR, dar în rest…

Aparent, prânzul „de taină” și legătura dintre Ponta și Simion au legătură strict cu câteva sfaturi pe care liderul AUR le-ar fi solicitat și primit de la fostul premier PSD, în condițiile în care, spune acesta, „am o experiență de guvernare (în special în zona economică) pe care toată lumea o recunoaște și care poate să fie utilă în aceastăa situație de criză”.

Și, cum nimeni altcineva nu vrea să profite de expertiza sa, iar PSD îl ocolește, Victor Ponta arată că îi poate oferi ajutorul lui Simion, pe care îl caracterizează ca fiind „viu”.

Sunt deschis și doresc să ajut anumiți oameni politici – dacă aceștia mă întreabă! Cu Dl Ciolacu am o bună comunicare dar, din motive pe care nu le cunosc și nu le înțeleg, alți oameni din PSD se opun unei colaborări mai ample.

Sper însă că anumite proiecte economice pe care le-am promovat în perioada în care eram eu Premier, și care au avut succes, să fie reluate după ce Dl Ciolacu devine Premier în Mai.

George Simion este un lider politic nou (îmi place faptul că este “viu” fără să fiu de acord cu toate ideile sale) – conduce un partid fără experiență guvernamentală – dacă mă consultă pe probleme de program economic, îi spun părerea mea și îl sprijin cu toată deschiderea!

Despre asta am discutat când ne-am văzut.

Și voi fi în continuare deschis să sprijin, pe zona economică, orice proiect al PSD sau AUR (la PNL și USR nu văd deloc asemenea proiecte – este un vid total în acest domeniu, și o lipsă de competență și consecvență extrem de nocivă; adică sunt în economie exact ca și Șeful lor – Dl Președinte Iohannis, suficienți, dezinteresați și aroganți fără nicio substanță)!”, arată Ponta pe rețeaua de socializare.

LIDL, amendat din nou de ANPC. Horia Constantinescu explică live de ce

Sursa: Captură video

O nouă amendă primită de lanțul de supermarketuri LIDL din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), pentru o serie de nereguli descoperite în magazine din toată țara.

În total, din ce a dezvăluit președintele Autorității, Horia Constantinescu, au fost derulate 307 acțiuni de verificare a supermarketurilor LIDL, la nivel national, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 481 amenzi contravenționale, în valoare de aproximativ 7,3 milioane de lei, 133 avertismente, oprirea definitivă de la comercializare a unor produse neconforme în valoare de peste 125.000 lei, oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficiențelor, în cazul a 38 de unități situate în județele Arad, Prahova, Caraș Severin, Hunedoara, Neamț, Iași, Constanța, Olt, Dolj, Brașov, Alba, Mureș, Bihor, Satu Mare, Sălaj, Bistrița Năsăud, Ilfov și municipiul București, propunerea încetării practicilor comerciale incorecte, în cazul a 66 de unități, precum și închiderea temporară pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru un magazin din municipiul Bacău.

Din ce a explicat inițial Horia Constantinescu, controalele nu vizau neapărat aplicarea de amenzi, însă comisarii au descoperit că, după verificările și sancțiunile anterioare, în continuare sunt abateri de la legislația în vigoare.

Astfel, au fost găsite la vânzare produse expirate, produse de panificație neambalate, în lazi cu praf și impurități, rafturi de expunere și tăvi deteriorate sau neigienizate, produse fără etichetă cu elemente de identificare privind lotul și data limită de consum, produse alimentare cu ambalaje depreciate, devidate, cu lovituri mecanice, fructe și legume prezentate ca fiind calitatea I când, în realitate, prezentau lovituri mecanice, mucegai și zone încolțite, produse fără preț și promoții care nu erau respecte.

Totodată, Horia Constantinescu scrie pe Facebook că existau neconcordanțe între prețul produselor de la raft și cel de la casa de marcat, în unele cazuri lipsea menționarea factorilor alergeni de pe etichetele produse în magazine sau a țării de proveniență a unora dintre produsele, nu erau respectate temperaturile de depozitare indicate de producător a produselor și așa mai departe.

Ulterior, președintele ANPC a postat și un live pe Facebook, unde a subliniat că, în ciuda criticilor, controalele vor continua, explicând că „una e să vinzi la o băcănie de cartier, și alta e să vinzi la o rețea mare de magazine”.

Sursa: Facebook

Elena Udrea, în prime time la TV; dezvăluiri din penitenciar

Sursa: Facebook

Elena Udrea aproape că duce o viață la fel de interesantă și din spatele gratiilor, acolo unde a fost trimisă în primăvara anului trecut în urma condamnării definitive din dosarul „Gala Bute”.

De la încarcerarea sa a menținut constant legătura virtuală cu cei interesați ce părerile sale, pe Facebook, iar acum a ajuns la un alt nivel. Aseară, Udrea a apărut la Realitatea TV, unde a acordat un interviu, în care a avut în sfârșit șansa de a fi ascultată aproape „live”.

Chiar dacă a ajuns pe sticlă după luni bune de absență, Udrea consideră că se putea și mai mult, dar și mai bine, dat fiind că, după cum scrie pe Facebook, „interviul (…) a durat, din păcate, doar 45 de minute și s-a derulat într-un ritm foarte alert”.

Înainte de a ajunge la telespectatori, Udrea a dat un „spoiler” pe pagina sa, avertizând că, deși a pus accentul pe multe lucruri nespuse, mai avea de punctat asupra unor aspecte din „anii trecuți”, „dar mai ales despre prezent și viitor, punând un accent deosebit pe campaniile electorale din anul 2024”. Cum ar veni, Elenei Udrea nu îi scapă nimic, indiferent de locul în care se află.

Soarta României pentru următorii zece ani a început deja să fie scrisă!

În 2014 binomul SRI DNA (plus ICCJ) a „jucat” pe față la alegeri. Avatarul de azi al binomului va „juca” din nou. De data aceasta cu ajutorul justiției din Luxemburg, acolo unde se afla sediile CJUE și ale Parchetului European”, este o parte din ceea ce scria aseară Udrea pe Facebook, cu promisiunea că, la următorul interviu, „dacă va mai avea loc”, va face și alte dezvăluiri, „totul cu probe, evident!”.

Piedone, condamnat. Nici la Primăriile din Arad, Timișoara, Constanța, Oradea, nu era obligatorie Autorizația ISU

Cristian Popescu Piedone - Foto Facebook

O altă categorie de cauze luată în considerare ar fi aceea a încălcărilor legii. Procurorii DNA l-au acuzat pe primarul Sectorului 4, Cristian Popescu Piedone că „a eliberat acordul de funcționare și autorizația de funcționare pentru SC Colectiv Club SRL, deși clubul nu era autorizat pentru securitatea la incendiu”. Instanța de la Curtea de Apel București a constatat că primarul Sectorului 4 „a acționat cu intenție indirectă, acceptând că prin eliberarea autorizației de funcționare fără autorizație PSI creează o stare de pericol pentru persoanele care frecventează clubul Colectiv”. Așadar, Cristian Popescu Piedone a fost condamnat la 4 ani de închisoare din cauză că Primăria Sectorului 4 a eliberat autorizația de funcționare a Clubului „Colectiv” fără să le ceară patronilor să depună la dosar „Autorizația de securitate la incendiu”.

Dar în octombrie 2015, când s-a produs incendiul, la nicio Primărie de Sector din București nu exista vreo prevedere legală, vreun regulament sau vreo procedură care să impună prezentarea „Autorizației de securitate la incendiu” pentru autorizarea funcționării unui restaurant, bar sau club. Dar nici la nivel național nu exista o astfel de prevedere legală, acest lucru fiind demonstrat de adresele Primăriilor din Oradea, Arad, Sibiu, Timișoara, Galați și Constanța.

Poate fi concluzia din acest caz este că Cristian Popescu Piedone a fost condamnat pentru că ar fi încălcat o prevedere legală care nu exista?

La nicio Primărie de Sector nu exista o lege care să impună prezentarea Autorizației ISU

În articolul „Dosarul Colectiv. Nicio Primărie de Sector nu cerea Autorizație ISU la autorizarea activității unui bar sau club”, am prezentat situația prevederilor legale în vigoare în toată administrația locală din București înainte și după producerea tragediei de la „Colectiv”.

În adresele Primăriilor de la Sectorul 1, Sectorul 2, Sectorul 3, Sectorul 5 și Sectorul 6 din București se precizează clar că înainte de 30 octombrie 2015, când s-a produs incendiul de la Clubul „Colectiv”, la eliberarea „Autorizației de funcționare” pentru un restaurant, club sau bar, nu exista obligația prezentării „Autorizației de siguranță la incendiu”. Era dovada că nici la Primăria Sectorului 4 nu putea exista o astfel de obligație, a prezentării Autorizației de la ISU pentru ca primarul Piedone să semneze acordarea autorizație de funcționare a clubului.

În aceste condiții, ne punem, firesc, întrebarea dacă, Cristian Popescu Piedone a fost condamnat abuziv, pentru că ar fi încălcat o lege care nu exista?

Să presupunem că la sectoarele din București legea era aplicată greșit. Cum stau lucrurile la nivel național?

Pentru clarificarea situației ar fi utilă o nouă verificare, plecând de la presupunerea că la nivel național exista o lege care obliga ca în dosarul depus la primărie să fie și Autorizația de la ISU, dar la toate la Primăriile de Sector din București această prevedere a legii nu era aplicată sau era aplicată greșit.

În România sunt în total sunt 3.290 de primării, de municipii, de orașe sau de comune și toate își desfășoară activitatea după aceleași legi. Dacă înainte de tragedia de la „Colectiv” ar fi fost obligatorie prezentarea la primărie a „Autorizației de securitate la incendiu”, ar trebui ca această prevedere legală să fie inclusă în regulamentele și procedurile de la toate primăriile din țară.

La Primăria Oradea, condusă de Ilie Bolojan, procedurile de autorizare erau reactualizate în fiecare an

Primăria Oradea – verificarea avizului sau autorizației de securitate la incendiu exced competenței aparatului de specialitate al primăriei

Să vedem cum stăteau lucrurile, până în octombrie 2015, la Primăria Oradea, condusă la vremea aceea de Ilie Bolojan, considerat unul dintre cei mai performanți primari din țară. Facem precizarea că avocații lui Cristian Popescu Piedone au solicitat mai multor primării din țară ca în baza Legii 544/2001 să le fie comunicate prevederile legale și regulamentele în baza cărora era autorizată funcționarea unui restaurant, bar sau club, înainte și după 30 octombrie 2015.

În răspunsul Primăriei Oradea se spune că începând cu anul 2013, autorizația pentru desfășurarea activității se eliberează tuturor comercianților cu activitățile cod CAEN 561 – „restaurante”, cod CAEN 563 – „baruri și alte activități de servire a băuturilor” și cod CAEN 932 – „alte activități recreative și distractive”, procedura de emitere a autorizațiilor de funcționare „fiind prevăzută în hotărârile de consiliu local anuale privind stabilirea impozitelor și taxelor locale”.

Sunt precizate aceste hotărâri din perioada care ne interesează: pentru anul 2013 HCL nr. 10/2013; pentru anul 2014 HCL nr. 952/2013; pentru anul 2015 HCL nr. 904/2014. Deci, Consiliul Local (CL) Oradea aproba în fiecare an câte o nouă hotărâre prin care aproba procedura de autorizare a funcționării.

Răspuns tranșant: verificarea „Autorizației de securitate la incendiu” excede competenței angajaților Primăriei Oradea

În adresa Primăriei Oradea se spune că verificarea „Autorizației de securitate la incendiu” nu era în competența angajaților primăriei, aceștia verificând numai dacă spațiul comercial îndeplinește condițiile din punct de vedere urbanistic:

„Prin raportare la prevederile hotărârilor de consiliu local mai sus menționate, verificarea existenței avizului/autorizației privind securitatea la incendiu în spețele deduse analizei, exced competenței funcționale a aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Oradea.

Totodată menționăm că în vederea emiterii avizului, analizăm din punct de vedere constructiv spațiul comercial unde se va desfășura activitatea comercială. Urmărim să fie efectuată schimbarea destinației spațiului în spațiu comercial sau spațiu de alimentație publică, analizăm releveul spațiului comercial și verificăm existența Autorizației de Construire pentru lucrările pentru care este necesară”, se spune în adresa semnată de fostul primar din Oradea, Ilie Bolojan.

Dacă la nivel național ar fi existat o lege care să oblige Primăria sau Consiliul Local Oradea să verifice dacă restaurantele, barurile sau cluburile din oraș dețin Autorizația de la ISU, cu siguranță că ar fi fost transpusă și în hotărârile CL.

Dar în condițiile în care, în 2015, în legislația din România nu exista o astfel de prevedere legală, la Oradea asigurarea condițiilor de siguranță la incendiu era în preocuparea patronilor de restaurante, baruri sau cluburi, care trebuiau să obțină „Autorizația de securitate la incendiu” de la ISU Bihor:

Răspunderea pentru respectarea tuturor normelor privind securitatea la incendiu revine exclusiv beneficiarului acordului de funcționare/autorizației pentru desfășurarea activității”, este concluzia din adresa Primăriei Oradea.

Primăria Arad: până în 30 octombrie 2015, restaurantele funcționau pe baza declarației patronilor cu privire la siguranța la incendiu

Primăria Arad – anterior datei de 30 octombrie 2015 pentru autorizațiile de alimentație publică era suficientă o declarație pe propria răspundere

Și în alt oraș din vestul țării, la Arad, funcționa același principiu, că patronii de restaurante, baruri sau cluburi, sunt cei care își asumau răspunderea pentru respectarea normelor de siguranță la incendiu, ei fiind obligați să depună la primărie doar o declarație pe propria răspundere că sunt îndeplinite condițiile.

Anterior datei de 30 octombrie 2015, autorizațiile pentru desfășurarea activității de alimentație publică s-au emis în baza documentației prevăzută prin art. 47, alin (l) din Hotărârea CL nr. 9/2011 privind Regulamentul de desfășurare a activităților comerciale în municipiul Arad, cu modificările și completările ulterioare, motiv pentru care documentul menționat de către dumneavoastră (Autorizația de securitate la incendiu – n red) s-a solicitat numai în cazul în care acesta a fost obținut în prealabil de către agentul economic, deoarece la acea dată majoritatea spațiilor funcționau pe baza unei declarații pe propria răspundere privind respectarea normelor de securitate la incendiu”, se spune în răspunsul Primăriei Arad.

Deci nici la Arad nu exista obligația ca primarul orașului să le ceară patronilor de restaurante, baruri sau cluburi, să prezinte „Autorizația de siguranță la incendiu”. Patronii obțineau autorizația de la ISU Arad, iar la primărie era depusă numai o declarație pe propria răspundere, nu autorizația.

Primăria Timișoara: anterior datei de 30 octombrie 2015, acordul de funcționare s-a emis fără autorizația de securitate la incendiu

Primăria Timișoara – anterior datei de 30 octombrie 2015 Acordul s-a emis fără avizul sau autorizația de securitate la incendiu

Și în răspunsul Primăriei Timișoara se precizează că înainte de data producerii incendiului de la Clubul „Colectiv” acordurile de funcționare a unor restaurante, baruri sau cluburi din oraș erau eliberate fără ca patronii să fie obligați să depună la primărie „Avizul” sau „Autorizația de securitate la incendiu”.

„Vă comunicăm faptul că anterior datei de 30 octombrie 2015 Acordul pentru desfășurarea exercițiilor comerciale s-a emis fără avizul și/sau autorizația de securitate la incendiu”, se spune în adresa Primăriei Timișoara, semnată de fostul viceprimar Dan Diaconu.

Și la Primăria Constanța, operatorul economic trebuia să completeze o declarație-tip

Primaria Constanța – Anterior datei de 30 octombrie 2015, operatorul economic depunea la primărie doar o declarație tip

Nici la Primăria din Constanța, pe litoral, zonă cunoscută pentru numărul foarte mare de restaurante, pizzerii, baruri și cluburi, autorizarea funcționării acestora nu era condiționată de prezentarea „Autorizației de securitate la incendiu”.

„Anterior datei de 30 octombrie 2015, activitatea la care se face referire a fost reglementată prin Regulamentul privind organizarea și desfășurarea activităților comerciale și a serviciilor de piață în municipiul Constanța aprobat prin HCLM nr. 244/2010, cap. ITI, art. 16 iar avizul/autorizația de securitate la incendiu trebuiau obținute anterior solicitării emiterii actului administrativ, în acest sens și sub sancțiunile legii privind falsul în declarații, operatorul economic completând o declarație-model tip”, se spune în adresa Primăriei Constanța.

Deci și la Constanța era aceeași regulă ca la Oradea, Arad sau Timișoara, autorizația era obținută de la ISU, iar la primărie era depusă doar o declarație pe proprie răspundere că spațiul comercial îndeplinește condițiile.

La Primăria Sibiu, acordurile de funcționare se eliberau „fără a fi necesar a se prezenta autorizația de securitate la incendiu”

Primaria Constanța – Anterior datei de 30 octombrie 2015, operatorul economic depunea la primărie doar o declarație tip

Aceeași lege exista și la Primăria din Sibiu, în a cărei adresă se spune la fel de clar, cu subiect și predicat, că înainte de 30 octombrie 2015 nu era necesară prezentarea „Avizului” sau „Autorizației de securitate la incendiu”:

„La data de 30.10.2015 acordurile de funcționare se eliberau în conformitate cu Hotărârea CL 138/20l l privind aprobarea Metodologiei de aplicare a HG nr 333/2003, a Legii nr 650/2002 de aprobarea a OG nr 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, fără a fi necesar a se prezenta în mod obligatoriu avizul/autorizația de securitate la incendiu”, se spune în adresa semnată de viceprimarul Sibiului, Corina Bokor.

Primăria Galați: conform regulamentului, nu se solicita Autorizația de securitate la incendiu emisă de ISU

Primăria Galati – Până la sfârșitul anului 2015 nu se solicita aviz sau autorizație de securitate la incendiu

Și în adresa Primăriei Galați se precizează că înainte de octombrie 2015 solicitanții autorizațiilor de funcționare a unor activități de alimentație publică, adică restaurante, baruri sau cluburi, nu aveau obligația să depună la primărie autorizația eliberată de ISU Galați.

Consiliul Local (CL) Galați a aprobat, în baza prevederilor Ordonanței nr 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață și a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, „Regulamentul referitor la organizarea și desfășurarea activităților comerciale și a serviciilor de piață în zonele publice din municipiul Galați”. Acest regulament fusese aprobat prin Hotărârea CL Galați nr 203/20.12.2012.

„Până la sfârșitul anului 2015, Primăria Municipiului Galați a emis avizul cu orar de funcționare și autorizația privind desfășurarea de activități de alimentație publică. Conform regulamentului, pentru eliberarea actelor administrative menționate nu se solicita aviz sau autorizație de securitate la incendiu emisă de ISU Galati, se spune în adresa semnată de primarul Ionuț Pucheanu.

„Autorizația de securitate la incendiu” a devenit obligatorie după data producerii incendiului de la „Colectiv”

În toate adresele primăriilor se face precizarea că prezentarea „Autorizației de securitate la incendiu” a devenit obligatorie după 30 octombrie 2015, adică după incendiul de Clubul „Colectiv”, când au fost modificate legea și regulamentele locale. Redăm câteva pasaje din adresele primăriilor:

Primăria Arad: „În 8 iunie 2017 s-a adoptat o nouă Hotărâre de Consiliu care stabilește documentele necesare pentru obținerea sau prelungirea autorizațiilor pentru desfășurarea activității de alimentație publică și anume: HCLM nr 192/2017 privind Regulamentul de desfășurare a activităților comerciale și al piețelor în municipiul Arad, care prevede obligativitatea prezentării autorizației de securitate la incendiu pentru agenții economici care își desfășoară activitatea în construcții sau amenajări cu destinația de bar/club/discotecă/unitate de alimentație publică cu aria desfășurată egală sau mai mare de 200 mp”.

Primăria Sibiu: „Din verificările efectuate s-a constatat că operatorii economici nu-și obțineau avizele necesare funcționării legale, prin urmare Consiliul Local Sibiu a aprobat hotărârea nr 118/2016 privind aprobarea Regulamentului de comercializare a produselor și serviciilor de piață de pe raza municipiului Sibiu, care prevede ca la dosarul de obținere a acordului de funcționare este necesar a fi depusă în copie și Autorizația de securitate la incendiu”.

Primăria Galați: „începând cu data de 01.01.2016, printre documentele necesare pentru obținerea acordului privind exercitarea activității de comercializare în zone publice se numără și autorizația de securitate la incendiu emisă de ISU  Galați conform reglementărilor în vigoare”.

Piedone a fost condamnat pentru „abuz în serviciu” din cauză că a încălcat legea

Din toate adresele primăriilor marilor orașe și ale primăriilor de sector din București rezultă că până pe 30 octombrie 2015, când s-a produs tragedia de la Clubul „Colectiv”, patronii de restaurante, pizzerii, baruri sau cluburi din oricare localitate din România, care solicitau autorizație de funcționare, nu erau obligați să depună la primărie „Autorizația de securitate la incendiu”.

În concluzie, primarul Cristian Popescu Piedone nu ar fi trebuit să fie condamnat la 4 ani de închisoare pentru că a autorizat Clubul „Colectiv” fără să le ceară patronilor „Autorizația de securitate la incendiu”, pentru că nu era prevăzută de lege și regulamentele locale, însă magistrații de la Curtea de Apel București au considerat că Popescu Cristian Piedone a comis infracțiunea de „abuz în serviciu” pentru că nu le-a cerut patronilor Autorizația de la ISU.

Dar dacă primarul Cristian Popescu Piedone ar fi refuzat să semneze autorizația de funcționare a Clubului „Colectiv” din cauză că nu a fost depusă la dosar „Autorizația de securitate la incendiu”, în acest caz Cristian Popescu Piedone ar fi fost acuzat de patronii clubului tot de „abuz în serviciu” și denunțat la Parchet pentru că le-ar fi cerut să prezinte un document care nu era prevăzut, nici de lege, nici de regulamentul aprobat de Consiliul Local al Sectorului 4. Cum o dai, cum o învârtești, tot la „abuz în serviciu” se ajunge.

EXCLUSIV zin.ro – Amenda, arma supremă în fața unui dezastru ecologic care persistă: Groapa de Gunoi de la Vidra, administrată de Eco Sud S.A.

Groapa de gunoi de la Vidra - Foto Ziarul de Investigații
Groapa de gunoi de la Vidra - Foto Ziarul de Investigații

Aceeași groapă, administrată de Eco Sud, se întinde pe mult mai mult spațiu decât prevede legea și este subiectul unei sancțiuni în cuantum de 100.000 de lei. Nu știm dacă este mult sau puțin, dar știm că amenda nu a fost aplicată pentru o eroare lesne de iertat, ci pentru o colecție de greșeli, făcute voit, tacit și repetat. Și, mai ales, sunt erori care persistă de ani buni și mult prea mulți.  

Acuzațiile Gărzii de Mediu nu se opresc aici: nu doar aerul este extrem de poluat, ci și solul și apele. Levigatul, substanța toxică și urât mirositoare provenită din milioanele de tone de deșeuri, de mizerii și gunoaie, este dovada sistemelor proaste de preluare, ori chiar a lipsei acestora. O dovadă de necontestat a incapacității și poate chiar a corupției instituțiilor statului.

În data de 14 februarie 2023, Directorul General Adjunct al Gărzii Naționale de Mediu, Marian David, a răspuns întrebărilor adresate de către Ziarul de Investigații, întrebări menite să clarifice problema poluării de la Eco Sud Vidra, să stabilească granița dintre poluatori și mari poluatori și, mai ales să determine dacă activitățile desfășurate la groapa de gunoi de la Vidra, oficial numită ”depozit ecologic”, țin sau nu cont de prevederile legii. De menționat că întâlnirea a fost față în față.

Ziarul de Investigații a prezentat numeroase probe, constând în fotografii realizate la fața locului.

Fotografiile au fost făcute în a doua parte a lunii ianuarie anul curent. Ulterior, au fost trimise reprezentaților Gărzii Naționale de Mediu, cu scopul de a obține mai multe clarificări în legătură cu numeroasele nereguli din zonă. Concomitent și pură întâmplare, comisarii au efectuat un control în această zonă.

Garda Națională de Mediu a admis că fotografiile făcute de zin.ro au fost realizate la depozitul ecologic de la Vidra. Mai mult, după ce a efectuat un control la fața locului, directorul general adjunct recunoaște faptul că mirosul devine din ce în ce mai puternic, iar condițiile meteo duc la răspândirea acestuia, dincolo de sudul Bucureștiului. Totuși, întrebarea care se naște este: sunt oamenii din zonă obligați să suporte acest lucru?

Chiar dacă nu spuse întotdeauna direct, informațiile primite în timpul întâlnirii sunt foarte valoroase

Marian David: Echipa care a fost la fața locului și-a luat multiple repere, inclusiv în ceea ce privește celulele…Lucrările (de închidere a celulelor n.r.) ar fi trebuit să fie executate anterior. Totul a început în perioada octombrie-noiembrie 2022, când au apărut primele ”simptome de miros”. Mirosul a fost resimțit preponderent în sudul Bucureștiului, dar, în funcție de condițiile meteo, nu putem discuta doar de partea de sud a Capitalei. Nu discutăm doar de calitatea aerului, ci și de mirosul persistent, un miros greu, datorat hidrogenului sulfurat. (Hidrogenul sulfurat, în concentrație redusă are miros neplăcut de ouă clocite. În concentrație ridicată paralizează centrii respiratori. În funcție de concentrație și de durata de expunere poate produce efecte cronice sau acute. La concentrații peste 0.1% poate ucide în câteva secunde n.r. – sursa – Wikipedia) Drept pentru care, Garda Națională a luat decizia efectuării controalelor la toate cele trei depozite, indiferent de stadiul acestora.

Ziarul de Investigații: La telefon, când m-ați întrebat despre ce vreau să vorbim, am spus că despre marii poluatori. Ulterior, am restrâns, cumva, numărul marilor poluatori din București, respectiv Ilfov, la acele trei depozite de deșeuri.

Marian David: Nu le putem caracteriza drept mari poluatori. Din punctul nostru de vedere, posibilii poluatori sunt reprezentați de activități industriale care prezintă riscuri de emisie: fie că discutăm acum de calitatea aerului sau, respectiv, de miros. Aici, mai există industrii, cele care au rămas în aria București-Ilfov, în sensul de: topitoria de sticlă, CET-urile (acestea sunt mai reprezentative)… De doi ani de zile, CET-urile nu mai au alternativa cu păcură, așa cum s-a întâmplat prin 2018-2019 când, pe autorizații, aveau un plan de tranziție, aveau posibilitatea utilizării alternative, dacă nu se foloseau de ardere. Și atunci, era riscul la păcură, ca filtrele să nu facă față și atunci, în mod evident, apăreau depășiri. Pentru remedierea acestor situații, în afară de faptul că nu mai există rezervă de păcură în momentul de față, toate CET-urile din București au monitorizare continuă. Cu alte cuvinte, se afișează pe fiecare indicator valorile înregistrate, proces care poate fi urmărit online. Deci, în ultimii doi ani, nu a fost înregistrată nicio depășire.

Marian David: ”Nu putem invoca industria – ca activitate cu pondere referitoare la calitatea aerului”

Potrivit declarațiilor oferite de Directorul general adjunct al Gărzii Naționale de Mediu, există un plan anual respectat de Gardă, prin Comisariatul Municipiului București, respectiv Comisariatul Județean Ilfov. Cu alte cuvinte, activitățile sunt controlate în fiecare an.

Paradoxal, nu au fost înregistrate depășiri, deci Garda nu poate afirma că activitățile industriale sunt responsabile pentru deteriorarea calității aerului.

Ziarul de Investigații: În ce an au fost făcute studiile cu privire la calitatea aerului din București?

Marian David: Rămân în conformitate cu studiul care a stat la baza planului intergat de calitate a aerului pe București, studiu efectuat în perioada 2016-2017. Principalele două domenii sunt traficul, respectiv încălzirea rezidențială. Acestea sunt determinante. Am și ponderea: respectiv 84% din totalul calității aerului. Deci, studiul a fost realizat înainte de 2018, pentru că în 2018 acest plan a fost elaborat și avizat de către Agenția pentru Protecția Mediului.

Ziarul de Investigații: Revenind la fotografiile pe care vi le-am trimis…

Inițial, Marian David a fost sceptic cu privire la fotografii și cu privire la zona unde acestea au fost realizate.

Important de precizat este că aceste probe expun o serie de nereguli:

  1. Din punct de vedere legal, o groapă de gunoi trebuie să beneficieze de un singur front de lucru, iar acest front nu trebuie să depășească suprafața de 2500 mp. În fotografii există trei fronturi de lucru.
  2. Groapa de gunoi de la Vidra dispune de 8 celule, dintre care primele 5 au fost declarate, în mod oficial, închise. Prin urmare nu au voie să opereze. Încă din anul 2018, Eco Sud dispune de autorizare pentru funcționarea celulelor celulelor 6,7 și 8.

Fotografiile realizate de Ziarul de Investigații la Groapa de gunoi de la Vidra: o surpriză pentru Garda Națională de Mediu

Groapa de gunoi de la Vidra are trei fronturi de lucru deschise

Marian David: Fotografiile au fost o surpriză pentru noi. Noi am văzut ce se întâmplă la nivel terestru, pentru că toți colegii noștri au terminat controlul undeva pe la începutul lunii februarie, poate chiar finalul lunii ianuarie. Atunci a fost finalizat controlul. Noi avem imaginile și vă expun următoarea situație: normele sau legislația în vigoare prevede o suprafață de exploatare de maximum 2500 de metri pătrați. Aceasta trebuie să fie suprafața, pentru că depozitarea prezintă mai multe etape. După descărcarea din dumperi (utilaje mari, specifice activităților), se face o tasare a deșeurilor, urmând acoperirea acestora cu un strat de pământ între 30 și 50 de centimetri, cu scopul de a izola pungile de biogaz într-un viitor de exploatare.

Ziarul de Investigații: Să discutăm, totuși, despre legislație. Se pare că am citit aceeași lege.

Marian David: Este vorba despre Normativul care a fost aprobat prin Ordinul 757 din 2004, care a avut la bază și o HG, 349/2005, dar care a fost modificată prin Ordonanța 2 din 2021 care pune punctul pe i. Practic, această ordonanță chiar stabilește clar criteriile de exploatere, criteriile de închidere, criteriile de amenajare a unei gropi sau celule noi de gunoi.

Din start, ceea ce am văzut noi acolo este că există trei puncte de lucru. Există o celulă, celula în exploatare era integral descoperită. Se lucra și datorită faptului că fiind singura groapă în activitate, a preluat toate cantitățile de gunoi generate din București și Ilfov. Vorbim de 2500-3000 de tone de deșeuri pe zi!

Ziarul de Investigații: Ați spus că aceste deșeuri merg în celula respectivă. Din câte am văzut (și se vede și în fotografiile pe care vi le-am trimis și ne putem uita direct pe ele), nu se lucrează doar pe o celulă. Se pare că se lucrează pe mai multe celule în cele trei câmpuri deschise.

Marian David: Practic, două celule sunt ”la capacitate”. Ce înseamnă capacitatea: pe autorizația de mediu, există o anumită cantitate, o anumită volumetrie. Este vorba de metri cubi. După tasare, se ajunge la cota finală și, ulterior, se efectuează lucrările de închidere. Eco Sud nu a închis celulele 1-4, și folosesc această zonă drept cale de acces, fără a respecta prevederile autorizației. Le este mai ușor să arunce gunoiul de pe vârful depozitului vechi, gunoiul ajungând către celulele noi.

Societatea Eco Sud, dublu vinovată: nerespectarea autorizației de mediu și încălcarea deciziei etapei de încadrare pentru lucrările de închidere

Ziarul de Investigații: Încă din 2018, Eco Sud a precizat că a închis celulele 1,2,3, și 4 făcând cerere pentru autorizarea celulelor 5,6,7 și 8. Realitatea?

Marian David: Actul, care se numește ”Decizia etapei de încadrare pentru lucrările de închidere” a fost obținut în 2018. Deci ei ar fi trebuit să demareze. Ce au făcut nu respectă nici autorizația de mediu și nici decizia de încadrare, respectiv actul de închidere. Adică, au făcut o ”economie”, că nu o pot numi altfel, pentru că nu este vorba despre un profit. Au făcut o economie de consumabile și nu au închis cele patru celule, ci le-au utilizat precum o cale de acces către celulele 5,6,7 și 8.

Ziarul de Investigații: Să vedem dacă am înțeles bine. Eco Sud nu mai încarcă în celulele respective. Deci acestea sunt închise și au rolul doar de cale de acces?

Marian David: Corect, dar ce a însemnat acest lucru? A însemnat că au finalizat lucrările de închidere și acum veți vedea relevanța. Toate acele puțuri nu mai erau racordete la o centrală, la arderi. Biogazul trebuie să aibă următorul sistem: se aspiră și se transportă către centrala de ardere centralizată, unde există filtre. Neînchizând aceste patru celule, puțurile respective eliminau în aerul direct o sursă evidentă și constatată de emisii care a făcut legătura de cauzalitate cu fenomenul.

Ziarul de Investigații: Garda de Mediu nu a constatat faptul că Eco Sud mai depozitează în continuare? Și, mai ales, dacă ne uităm la ce se vede în fotografii, este posibil ca înălțimea să fi fost depășită?                                                                                

Marian David: Nu depozitau, dar nici nu au au dus la îndeplinire, conform deciziei din 2018, închiderea acestor celule. Nu pot să confirm, dar nici nu pot să infirm. Pentru că una dintre măsuri se referă la o ridicare topo. Este o măsură impusă în cadrul ultimului control, în prezența Gărzii de Mediu, cu experți acreditați, pentru realizarea unei expertize volumetrice și a unei ridicări topo dacă acestea corespund cu prevederile din autorizația de mediu.

Ziarul de Investigații: Ce se întâmplă dacă nu corespund?

Marian David: Unele gropi și-au mai păstrat o capacitate de depozitare post-închidere. Acest fapt le dă dreptul de a adăuga metri cubi. De cele mai multe ori depășesc volumul autorizat și atunci ele se relocă în celula care este disponibilă.

Sancțiune de 100.000 de lei și o notificare trimisă către Agenția pentru Protecția Mediului

Ziarul de Investigații: Există și o contravenție la mijloc?

Marian David: Există și o contravenție care s-a și aplicat. Este vorba despre 100.000 de lei, dar această amendă s-a aplicat pentru mai multe nerespectări: situația puțurilor, situația sistemului de ardere centralizată pentru că respectiva centrală nu funcționa în perioda controlului, pentru că, de fapt, nu mai erau racordate toate puțurile, atât de pe celula veche, cât de pe celula care a fost exploatată. Practic, tot sistemul de acolo însemna o sursă de emisie.   

În acest context, Directorul general adjunct al Gărzii Naționale de Mediu a explicat că suspendarea autorizației poate conduce la suspendarea activității (închiderea stației)

Ziarul de Investigații: La momentul controlului, funcționa instalația de ardere?

Marian David: Nu. Și acest fapt a fost constatat. Stația a fost pusă în funcțiune până la finalizarea controlului, pentru că am avut de-a face cu un volum mare de documente. Controlul a fost complex, a durat aproximativ două săptămâni. Ce e important: sancțiunea a fost dată pentru toate nerespectările, inclusiv pentru suprafața de exploatare care era dublă față de cea prevăzută în lege. Mai important decât sancțiunea de 100.000 de lei este că am notificat Agenția pentru Protecția Mediului, cu termen de 60 de zile de conformare în vederea suspendării autorizației.

Poluarea cu levigat poate fi observată în fotografiile realizate de Ziarul de Investigații. Și nu vorbim de banale scurgeri din celule, ci de reale ”izvoare” de levigat, o substanță toxică, rezultată din depozitarea gunoiului și care a ajuns să se prelingă pe pereții depozitului. Această substanță de culoare neagră, extrem de poluantă, ar trebui să fie captată și deversată într-un loc special amenajat. Nu și la groapa de la Vidra.

Ziarul de Investigații: Să vorbim și despre cea de-a doua mare sursă de poluare, levigatul.

Marian David: există mari probleme, pentru că au triplat capacitatea de tratare. Celulele 1-4 încă mai produc și vor mai produce. Aceste celule sunt în diferite stadii în ceea ce privește procesul de închidere. (aceste celule ar fi trebuit închise definitiv încă din anul 2018 n.r.). Privind pozele, am văzut că în zona celulei 5 și 6 se vede pata de levigat. Această substanță curge din cauza sistemelor proaste de preluare. În momentul în care o celulă este construită și exploatată, trebuie mers, în funcție de cotă, cu prelungirea capetelor de captare biogaz. Levigatul are la bază o infrastructură. Dacă acea infrastructură este făcută cu simțul răspunderii și mai ales conform instrucțiunilor (la momentul construirii, n.r.), atunci nu ar fi trebuit să apară aceste ”izvoare” de legivat.

Cum se explică ”fenomenul de șiroire” al levigatului: există o altă problemă referitoare la mărirea capacității de tratare, deoarece corpul depozitului produce levigat care depășește capacitatea. Practic, autorizația de mediu le permite o recirculare, li se permite să repompeze. Numai că, la un moment dat, tot datorită diferenței între capacitatea de tratare și ceea ce debitează corpul depozitului, evident că se ajunge la o suprasaturație.

În ciuda ”lucrărilor” efectuate de către Eco Sud, levigatul continuă să ”mustească”

Groapa de gunoi Vidra

Ziarul de Investigații: Să presupunem că această saturație are un nivel care trece de membrana aplicată pe sol și se revarsă. Ce se întâmplă atunci? Pentru că, accesând site-ul Eco-Sud, există informația potrivit căreia ar fi fost pusă această membrană

Marian David: Dacă nu există, în mod natural, argilă sau o barieră naturală, această barieră trebuie realizată. Atunci apare o geomembrană, pe niște pături formate din anumite roci. Dar, da, se vede cum levigatul mustește.

Octavian Berceanu a descoperit levigatul transportat de un șofer…”rătăcit”

Marian David: Acel fenomen a fost datorat, din păcate pentru noi, autorizației de mediu. Pentru că autorizația de mediu permitea ca această canititate de levigat să fie asimilat de apele uzate-tehnologice. Care, scuzat să-mi fie, dar nu aveau și nu au nicio legătură. Și atunci, ele fiind ape uzate-tehnologice, cărau levigatul la o stație de epurare care era o stație situată în județul Ilfov. Era pe vremea domnului Berceanu, când acel șofer se rătăcise atât de tare, încât din Măgurele a ajuns să se plimbe prin Mihăilești. A găsit el o scurtătură care, din punct de vedere geografic, nu prea există. Nu a fost constatată o faptă. Totul a rămas la stadiu de suspiciune. Pentru că acea cisternă a fost oprită în Argeș, pe Drumul Național, și nu avea ce să caute acolo…

Ziarul de Investigații a scris despre acel incident – Șefului Gărzii de Mediu Ilfov nu-i miroase „gazul de canalizare” de la Groapa din Vidra după afacerile de milioane ale soției sale cu Eco Sud SA

Ziarul de Investigații: O întrebare tehnică: la câți metri este făcută groapa față de nivelul solului?

Marian David: Vă voi transmite datele ulterior, pentru că există autorizație și aceste date sunt trecute în autorizație. 175 de metri însemna de la baza celulei, practic de la geomembrană până în vârf.

Ziarul de Investigații: O groapă de gunoi se poate construi doar pe proprietate publică. Care dintre celulele 6,7,8 sau toate trei au și părți care intră pe proprietate privată?

Marian David: Acordul de mediu a fost dat în anul 2000. Culmea, acordurile au fost date în mod sincron. Adică, și pentru Glina, și pentru Vidra. Acordul de mediu era pentru o suprafață de 24 de hectare, adică pe primele 4 celule. Acela a fost terenul pus la dispoziție conform contractului realizat între Primăria Municipiului București și firma de construcție care activa la acea vreme. După aceste 24 de hectare, foarte multe terenuri au fost preluate de persoana juridică. Și ajungem la următoarele controverse: în mod normal, Hotărârea 349/2005, impunea această prevedere: este domeniul public al statului, deoarece exista o oarecare responsabilitate și pe Primărie sau pe Consiliul Județean în ceea ce privește gestionarea deșeurilor. Ulterior, cele alte 24 de hectare nu mai aveau statut de domeniu public. Noi am făcut o hârtie către toți decidenții, adică emitenții unor autorizații: către ANRSC (Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice), care a emis o licență; către APM, care a emis autorizația de mediu.

Garda de Mediu susține că și-a impus punctul de vederea, dar nu a reușit să prezinte dovada că zona aparține domeniului public. Mai mult, Directorul general adjunct al Gărzii Naționale de Mediu a dat drept exemplu grupul IRIDEX, explicând că, în momentul încetării activității, celulele 6 și 7 au fost preluate de IRIDEX care le-a pus la dispoziția Primăriei Capitalei. După, Primăria Municipiului București a decis ca acestea să fie, prin intermediul contractului stabilit, folosite pentru depozitare.

Marian David: În cazul Vidra, nu a fost folosit nici măcar ”artificiul” făcut de IRIDEX.

Adică, în momentul de față, depozitul ecologic de deșeuri de la Vidra, sau groapa de gunoi cum mai este cunoscut amplasamentul, folosește pentru depozitare, nelegal, teren care nu i-a fost pus la dispoziție de către Primăria Capitalei. Aceste terenuri pe care sunt deja construite celulele 6, 7 și 8, sunt în parte (sau în totalitate, nu ne putem exprima încă) in proprietate privată – a Eco Sud sau a altor proprietari -, ceea ce este ilegal. Acest fapt este cunoscut de ani de zile de autorități însă, din neputință, acestea preferă să nu facă nimic pentru aducerea stării de legalitate. Dacă vorbim de neputință este foarte grav. Dacă vorbim de rea voință, oare ce este?

Despre tariful practicat

Marian David: Știm ce a produs tariful practicat. A produs un monopol. Vă recomand, din nou, ANRSC. În timp, am luat în calcul tot, pentru că nu mai aveam de-a face cu trei grupe, ci cu una singură și, evident că această mărire este sau a fost arbitrată de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, ANRSC. Sunt cei care pun viza pe aceste contracte.

Gestionarea deșeurilor în București Ilfov: o situație ”primitivă”

Ziarul de Investigații: Să discutăm despre Eco Sud și Ordonanța 133. Sunt efecte care se văd, cu precădere, în regiunea București-Ilfov. La nivel național, oamenii par mai… ”educați”.

Marian David: La nivel național, oamenii sunt mai educați și au avut niște pași de urmat. În București-Ilfov, situația a rămas una primitivă. Există o lipsă de organizare, pentru că, în realitate, aici nici nu prea existau niște contracte. Vidra, de exemplu, nu mai avea contract de delegare din 2018. Acel contract cu Primăria Capitalei care a fost atacat prin instanțe, după care au apărut competențele la sectoare, la subdiviziunile administrative.

Ce spune legea

În termen de maximum 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, pe baza mandatului special primit de la unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale membre, au obligaţia ca pentru activităţile de sortare, tratare şi/sau depozitare, prin eliminare, a deşeurilor municipale prestate de operatori numai pe baza autorizaţiei de mediu să atribuie contractele de delegare a gestiunii activităţii/activităţilor respective, în vederea conformării cu prevederile art. II pct. 16 şi pct. 33, referitor la prevederile art. 144 şi art. 321.

(3) În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară au obligaţia, în aplicarea dispoziţiilor art. 17 alin. (5) lit. g) şi l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, cu modificările şi completările ulterioare, să aprobe modificarea hotărârii de dare în administrare sau, după caz, încheierea unui act adiţional la contractele de delegare existente, în vederea includerii tuturor indicatorilor de performanţă aferenţi activităţilor prestate de operator pe fluxul deşeurilor municipale, inclusiv pentru includerea penalităţilor suportate de către operator în caz de neîndeplinire a acestora, stabilite la nivelul cheltuielilor cu contribuţia pentru economia circulară şi al cheltuielilor cu depozitarea deşeurilor pentru cantităţile de deşeuri municipale care depăşesc cantităţile destinate a fi depozitate corespunzătoare indicatorilor de performanţă.

Ce spune Garda de Mediu: ”În momentul în care a fost impus termenul de 120 de zile, Legislativul s-a hazardat.  Pentru că sunt proceduri publice, cele 120 de zile, pot deveni chiar și 12 luni”

Ziarul de Investigații: Am stabilit că Ordonanța 133 poate produce o serie de efecte negative. Unul dintre efectele negative poate fi, contrar legii, depozitarea deșeurilor nesortate?

Marian David: Din păcate nu mai avem sortatori și pentru că nu au fost autorizați anumiți sortatori. Problema este că nu existau și, în unele cazuri, nu există un contract de delegare, iar acest fapt reprezenta o competență la primăriile de sector. Lucrurile funcționau în absența ordonanței 133. Era doar legea 101. În momentul de față, lipsesc o serie de verigi. Noi am făcut adrese, ultima chiar în luna decembrie, către Primăria Municipiului București, sectoare, Consiliul Județean Ilfov, UAT-urile din Ilfov, pentru ca, în regim de urgență să-și clarifice și să încheie contractele de delegare și pentru sortare, pentru tratarea mecano-biologică. Nu le-am dat un termen, pentru că nu a fost un control, ci o prevenție.

Garda de Mediu, despre primării: ”Toți au niște obligații”

Marian David a adus în discuție Ordonanța 92/2021, reamintind de legea care se referă la regimul deșeurilor și care stabilește și indicatorii de preformanță. De exemplu, o stație de sortare, trebuie să aibă un randament de 75%.

Ziarul de Investigații: Există vreo stație care să îndeplinească acest aspect/procentaj? Vorbind aici de București și de proximitatea Bucureștiului?

Marian David: Există, dar nu în zona Capitalei. Aici, nu. Și așa le numărăm pe degete…nu știu dacă sunt trei stații de sortare și asta cu tot cu IRIDEX care nu prea mai prestează, pentru că au capacitate de depozitoare foarte mică și au și reziliat din contractele. Practic, IRIDEXUL…nici nu știu dacă poate fi etichetat drept stație de sortare. Erau ROM WASTE, 3R Green, I LOVE S3 s-a dus și ar mai fi URBAN S.A., care activează pe sectorul 6. Totuși, URBAN se axează numai pe reciclabile, numai pe materiale deja colectate, din domeniul public. Sunt gata separate, adică așa cum ar trebui să fie, în mod normal. Acolo metg pe fracție uscată și nu fracție umedă. Fracția uscată: cele patru pentru care dăm noi raport la Comisie, adică sticlă, hârtie, plastic și metal, toate acestea pot fi colectate ”la pachet”. Există o condiție: să existe stație de sortare.

Cine verifică materialele care ajung la groapa de gunoi?

Ziarul de Investigații: Ați făcut vreodată, pe teritoriul României, o analiză asupra a ceea ce se găsește într-o groapă de gunoi?

Marian David: Nu putem spune că am făcut o analiză. Au fost suspiciuni, într-adevăr, în județul Argeș, că ar fi fost aduse deșeuri de la sonde, deșeuri rezultate din extracții petroliere. Aceste deșeuri nu erau accesibile și ar fi trebuit să fie refuzate. Și atunci s-au făcut forări, s-au prelevat probe, erau căutate hidrocarburi. Doar acolo… și doar pentru că am avut această suspiciune.

Ziarul de Investigații: Vă dați seama ce s-ar întâmpla dacă ați face, acum, la Vidra, o analiză de acest tip. Mai ales în condițiile în care se îngroapă materiale fără a fi sortate?

Marian David: Evident că vom găsi tot felul de materiale.

Ziarul de Investigații: Dar dacă ar funcționa toate în mod ideal și dacă am zice că, dintr-un milion de tone pe an, cât produce Bucureștiul…în urma sortării, ce cantitate ar ajunge la Vidra?

Marian David: În mod normal, dacă ar exista toate posibilitățile de tratare…dar multe materiale din București ajung în cu totul alte localități, cel puțin în ultimii doi ani. O destinație a materialelor vegetale este Ulmeni. Totuși, nici acolo nu este produs un compost conform normelor…Pot spune că este un compost atât de sticlos încât s-ar putea autoaprinde doar dacă bate soarele mai tare. Încă sunt transportate acolo. Vom termina controlul și vom discuta despre interdicții, pentru că au stocuri prea mari, adică au primit mult mai mult decât au putut să proceseze. Le vom da o ”pauză” până când diminuează stocurile.

Din cunoștințele noastre, problema despre care a vorbit Marian David la Ulmeni are și un punct de plecare – faptul că deșeurile care ajung la Ulmeni sunt din București și Ilfov, înseamnă și că acestea sunt colectate ”la grămadă”, adică nu separat așa cum prevede legea. Rezultatul se vede în cioburile despre care face vorbire Marian David. Una este să colectezi separat, și cu totul alta este sa amesteci sticla cu plasticul, cu cartonul, cu fracția umedă.

Nu există soluție, nu există alternativă pentru compost. Totuși, ce facem cu el?

Marian David: Un exemplu: hai să vorbim despre vegetalul provenit din toaletări: ramuri, frunze, crengi. Toate acestea pot fi tocate și duse mai departe la cimentiști. Au nevoie de așa ceva.

Ziarul de Investigații: Există în România vreun sistem de ardere a deșeurilor?

Marian David: Există incineratoarele. Acolo merg produsele medicale, anvelopele…cred că există în jur de 9 incineratoare.

Ziarul de Investigații: sunt aceste incineratoare ecologice? Pentru că, raportându-ne la țările din vest, aceste incineratoare sunt foarte des folosite…

Marian David: Majoritatea țărilor din Europa folosesc exclusiv incineratoare. Nu mai există noțiunea de ”groapă de gunoi” în Europa. Și asta pentru că incineratorul nu afectează, ca amprentă, o suprafață foarte mare, dacă este dotat cu filtrele necesare. Mergem pe ipoteza că…sunt dotate. Toate aceste incineratoare beneficiază de automonitorizare.

Bucureștiul și Ilfovul sunt nevoite să depoziteze într-o singură groapă de gunoi. Nimic ilegal aici, însă problemele apar în momentul în care uitându-ne pe raportările oficiale ale Eco Sud observăm gradul extrem de mic de sortare, rezultând faptul că ce ar putea fi sortat și valorificat prin reciclare ori valorificare energetică are șanse mari să ajungă îngropat crescând gradul de poluare al zonei, eliberând in atmosferă gazele toxice care ar trebui arse și toate celelalte deficiențe constatate de Garda Națională de Mediu.

Faptul ca OUG 133 a pus cumva în imposibilitatea de funcționare la capacitate maximă stațiile de sortare pentru o perioadă nedefinită (din cauza lipsei de reacție a UAT-urilor, altfel OUG 133 este foarte bine venită), efectele imediate însemnă că, ILEGAL, ajung la groapa de gunoi deșeuri nesortate. (legea interzice îngroparea deșeurilor nesortate).

Imaginile obținute de Ziarul de Investigații dovedesc clar că la groapa de gunoi de la Vidra sunt ilegalități. Atunci, în ianuarie 2023, așa arăta groapa. Da, pot fi deficiențe, însă aceste deficiențe există de ani de zile iar autoritățile le cunosc. Se pare ca Eco Sud SA a mai fost sancționată fix pe aceleași neconformități, deci întrebarea care se naște este de ce autoritățile nu fac nimic? Da, 100.000 de lei pare o sumă mare, însă, în realitate, 100.000 de lei este o sumă mică pentru dezastrul ecologic de la Vidra și comparând cu veniturile operatorului.

De-a lungul timpului Ziarul de Investigații a mai scris despre Eco Sud SA și am fost acuzați că suntem părtinitori. Iată că de data asta nu o spunem noi, o spune Garda Națională de Mediu. Și, la toate aceste lucruri se adaugă activitatea deosebit de tumultoasă a ONG-urilor care gravitează în jurul Eco Sud SA punând presiune atât pe autorități (în sensul folosit, ”autorități” înseamnă de fapt una sau mai multe persoane FIZICE care merg la serviciu, au familii, au un salariu, în general oameni normali și poate o vârstă apropiată de pensie și nu mai au nevoie de complicații, de probleme. Au nevoie doar să fie ”liniște” și fac aproape orice pentru asta) cât și pe firmele nu foarte mari din domeniul gestionării deșeurilor care, nu de puține ori deviază de la planul de business pe care și-l făcuseră inițial. 

Gunoiul, elegant spus, deșeurile menajere, este un generator foarte puternic de business, de foarte mulți bani, de influență. Viața gunoiului nu se termină după ce noi am scăpat de el, viața lui abia atunci începe, iar valoarea lui este foarte mare, și mulți ”se bat” pentru el. Țările din Uniunea Europeană nu prea mai știu ce este aia groapa de gunoi, sau ce este ăla levigat. Ele știu ce este incineratorul de deșeuri care produce energie electrică și energie termică (apă caldă).

Gabriela Firea cere PNL, USR și PMP să-i solicite demisia lui Nicușor Dan

Sursa: Facebook

După ce Agenția Națională de Integritate a publicat raportul privind problemele de natură administrativă și posibil penală pe care le are primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, predecesoara sa, Gabriela Firea, punctează că partidele care l-au susținut ar trebui să ia măsuri.

Gabriela Firea vorbește despre dubla măsură aplicată în acest moment de unele partide, în condițiile în care politicienii PSD sunt constant puși la zid pentru orice informație apărută în spațiul public, în timp ce alți politicieni sunt protejați și se apelează la fel și fel de teripuri.

Ieri, ANI a detaliat că, pe perioada mandatului său, Nicușor Dan s-a aflat în stare de incompatibilitate, dar și în conflict de interese, ar fi comis abuz în serviciu și și-ar fi folosit funcția pentru favorizarea unor persoane, astfel că au fost sesizați atât procurorii, cât și Instituția Prefectului București și Curtea de Conturi a României.

Și, chiar dacă acesta a anunțat deja că va ataca în instanță raportul ANI, fostul primar general al Bucureștiului atrage atenția că cei care se declară susținători ai lui Nicușor Dan ar trebui să înceteze în a mai face scut pentru a-l proteja.

Într-o postare pe Facebook, ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse subliniază că „legile sunt pentru toți și trebuie respectate la fel de toată lumea, indiferent de funcția ocupată”, iar „prevederile legale nu sunt negociabile”.

Faptele constatate de Agenția Națională de Integritate au fost sesizate de către PSD București, prin vocea mea sau a consilierilor generali PSD, încă din momentul în care ele au fost comise de către Nicușor Dan. Sunt de notorietate toate momentele în care Nicușor Dan a transformat Primăria Capitalei într-un ONG și a condus după cum l-au dus interesele personale și de partid, nu cum spune legea.

Mai poate avea Nicușor Dan sprijin politic având în vedere aceste acuzații? Consider că se impune retragerea sprijinului politic acordat Primarului General, în cadrul Consiliului General al Municipiului Bucuresti, de către PNL București, USR București și PMP București.

Este al doilea primar bucureștean care a ajuns în funcție cu sprijinul PNL București și USR București care este declarant incompatibil de către ANI. Sunt trei luni de când s-a constatat un conflict de interese în cazul primarului sectorului 1, Clotilde Armand. Și atunci, ca și acum, PNL București și USR București au făcut scut pentru a apăra fapte flagrante.

Le-aș reaminti liderilor celor trei formațiuni politice un caz recent unde am avut o decizie similară ANI, cel al fostului președinte al Autorității Electorale Permanente. Purtătorii de cuvânt ai USR și PNL nu au așteptat vreo decizie de instanță și au cerut public demisia și retragerea sprijinului politic al PSD, așa cum le-a fost scris în punctajul de partid.

Resping acest dublu limbaj. Nu putem umbla numai cu dubla măsură și aștept o reacție similară din partea PNL București, USR București, PMP București și să retragă sprijinul politic pe care încă îl acordă lui Nicușor Dan. Împreună cu colegii din PSD București le solicit liderilor PNL, USR și PMP o dovadă de consecvență și de maturitate publică și să-i solicite demisia Primarului General al Capitalei, Nicușor Dan. Acuzațiile sunt grave și nu pot fi tolerate. Legile trebuie respectate de toată lumea”, atrage atenția Gabriela Firea.

Noua ambasadoare SUA în România promite că va milita pentru ca românii să fie scutiți de vize

Sursa: Captură video

Noua ambasadoare SUA în România, Kathleen Kavalec, vrea ca românii să fie scutiți de vize pentru a intra în America, explicând, pentru Digi24, ce ne stă încă „împotrivă”.

Potrivit acesteia, sunt anumite proceduri care trebuie urmate, cea mai importantă fiind aceea că legislația americană prevede că țările care doresc să adere la programul de scutire de vize trebuie să aibă o rată de refuz mai mică de 3%.

Într-o intervenție la postul TV Kathleen Kavalec a punctat că va milita pentru ca românii să fie scutiți de obligația de a obține vize pentru a călători în America subliniind că vede „toate condițiile în vigoare pentru a progresa în această problemă, cât sunt aici, pe durata mandatului meu”.

Este un subiect la care aștept cu nerăbdare să lucrez îndeaproape cu oficialii români. De fapt, am început deja.

Există o serie clară de paşi, conform legislaţiei noastre, care trebuie urmaţi pentru ca o ţară să adere la programul de scutire de vize, iar ţările sunt acceptate mereu. Aşa că aş fi încântată dacă s-ar putea întâmpla acest lucru, să intre şi România în program, în timpul mandatului meu.

Sunt şi tipuri de acorduri administrative care trebuie semnate, la care vom lucra. Acestea includ aspecte legate de schimbul de informații, securitatea frontierelor, acele tipuri de acorduri care trebuie să fie aplicate, precum și analizarea a ceea ce numim rata de refuz, știți, numărul românilor cărora li se refuză vizele.

Există un prag în dreptul american care spune că trebuie să fie sub un anumit număr. Şi cred că acesta este un lucru pe care îl putem aborda împreună cu Guvernul român prin educaţie, ajutând oamenii să înţeleagă ce este necesar pentru o cerere de viză reuşită”, a precizat aceasta pentru sursa citată.

Kathleen Kavalec a prezentat scrisorile sale de acreditare preşedintelui României pe 14 februarie, moment din care a început debutul oficial al mandatului său în țara noastră. Diplomat de carieră, Kathleen Kavalec a depus jurământul în calitate de Ambasador al Statelor Unite ale Americii în România pe 20 decembrie 2022.

Anterior, în perioada 2019-2022, doamna ambasador Kavalec a condus Misiunea OSCE în Bosnia şi Herţegovina. Înainte, a ocupat funcţia de Adjunct al Asistentului Secretarului de Stat în cadrul Biroului pentru Europa şi Eurasia (EUR) al Departamentului de Stat. Printre ţările în care şi-a desfăşurat activitatea diplomatică se numără Rusia, Ucraina, România şi Brazilia. În România a ocupat funcţia de ataşat cultural, în perioada 2005-2008.

Percheziții în trei județe, la firme specializate în distribuirea de aparatură medicală și la câteva spitale

Sursa: Captura video

Zeci de percheziții derulate în această dimineață în trei județe, într-un dosar instrumentat de procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, fiind vizate mai multe persoane care controlează firme specializate în distribuirea de aparatură medicală.

În acțiune sunt implicați polițiști din cadrul I.G.P.R. – Direcția de Investigare a Criminalității Economice și Direcția de Investigații Criminale, I.P.J. Brașov, Iași, Neamț și Suceava, cu sprijinul Direcției Operațiuni Speciale din cadrul IGPR, ANAF, dar și al Corpului de Control al ministrului Sănătății.

În total, sunt puse în aplicare 24 de mandate de percheziție domiciliară pe raza judeţelor Brașov, Iași și Neamț, atât la sediile sociale ale unor firme specializate în distribuirea de aparatură medicală, cât și la domiciliile persoanelor fizice presupus a fi implicate în activitatea infracțională sau imobile deținute de aceștia.

Totodată, sunt plănuite percheziții domiciliare la sediul unei primării dintr-o comună, la sediile unor spitale și la sediul unei organizații non-guvernamentale.

Din cercetări au rezultat indicii cu privire la faptul că unele cadre medicale ar fi efectuat mai multe intervenții chirurgicale, cu încălcarea procedurilor de lucru și a indicațiilor de utilizare a dispozitivelor medicale, care au afectat ori au pus în pericol integritatea corporală, sănătatea și chiar viața unor persoane, pacienți ai acestora.

În cauză este începută urmărirea penală in rem sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, dare de mită, fals intelectual, uz de fals, înșelăciune, fals material în înscrisuri sub semnătură privată, precum și continuarea executării lucrărilor după dispunerea opririi acestora de către organele de control competente”, detaliază Ministerul Public.

Rămâi conectat

6,124FaniÎmi place
București
ceață
2.9 ° C
3.3 °
2.7 °
89 %
2.1kmh
100 %
lun
7 °
mar
7 °
mie
7 °
J
3 °
vin
4 °

Ultimul articol

Ciucu a găsit la Primăria Capitalei un „buget „mâncat” de subvenții”

Ciprian Ciucu, primarul ales al Capitalei, așa cum au decis prin vot bucureștenii, a ajuns în noul său birou. Și pare că ce a găsit...

Urmează o nouă demisie în Guvern? Daniel David: „Am tot amânat plecarea de foarte...

S-ar părea că, dincolo de declarațiile referitoare la o eventuală demisie, ministrul Educației, Daniel David, ia totuși în calcul să își depună mandatul. Nu „pe...

Nicușor Dan vrea referendum în Justiție; CSM avertizează că nu va tolera „nicio formă...

Președintele Nicușor Dan a revenit în țară și anunță că a citit sesizările primite din partea magistraților, așa cum au fost transmise după documentarul...