Ecosud team - Foto ecosud.ro

„Ziarul de Investigații” a mai scris că primarii sectoarelor 1, 2, 3 și 4 au fost revoltați de tarifele percepute de Eco Sud SA pentru depozitarea deșeurilor la Vidra, tarife impuse ilegal, fără respectarea hotărârilor Consiliului General.

Este o situație aberantă, explicabilă prin haosul în gestionarea deșeurilor din București din cauză că Primăria Capitalei a tot amânat o decizie în privința tarifului de depozitare a deșeurilor la Depozitul de la Vidra, construit în baza unui contract de asociere încheiat în 1999 între Primăria Municipiului București și Capitel Invest, contract preluat ulterior de către către Eco Sud SA.

Eco Sud le-a transmis primarului și consilierilor Sectorului 6 proiectul de hotărâre pe care trebuie să-l aprobe în regim de urgență!

Pe 5 septembrie, operatorul Depozitului de deșeuri de la Vidra, Eco Sud SA, le-a transmis primarului Sectorului 6, Ciprian Ciucu și fiecăruia din cei 31 de consilieri locali o adresă prin care le cere adoptarea unei hotărâri a Consiliului Local al Sectorului 6 prin care să aprobe tariful depozitării deșeurilor la Vidra.

Cererea imperativă a directorului Eco Sud SA – „V-am trimis Proiectul de Hotărâre, treceți la treabă și aprobați-l la următoarea ședință!”

Tonul este imperativ, ca și cum directorul general al Eco Sud SA, Adrian Mirel Scarlat, s-ar adresa unor subordonați. În adresa înregistrată la Primăria Sector 6 cu nr 39.996/05.09.2022 li se comunică primarului Ciucu și consilierilor „propunerea de proiect de hotărâre” care, atenție!, va trebui să ajungă pe ordinea de zi a următoarei ședințe a consiliului, pentru a fi aprobat.

„Vă transmitem atașat propunerea de Proiect de Hotărâre privind aprobarea tarifului și a condițiilor de depozitare la Depozitul Ecologic Vidra a deșeurilor municipale în amestec provenite de pe raza Sectorului 6 al Municipiului București, și documentația aferentă acestuia, cu solicitarea de a întreprinde măsurile necesare pentru a fi introdusă în următoarea ședință a Consiliului Local al Sectorului 6 spre a fi adoptată” se spune în adresa Eco Sud SA.

Nici vorbă de vreo invitație la negocierea tarifului și condițiilor acestei colaborări. Pe câteva pagini sunt enumerate motivele pentru care Primăria și Consiliul Local al Sectorului 6 nu ar avea nicio altă variantă de depozitare a deșeurilor în afara Depozitului de la Vidra. Li se amintește că recent au aprobat Hotărârea 149/2022, prin care, în baza Ordonanței 38/2022, Consiliul Local al Sectorului 6 a preluat de la Primăria Capitalei gestionarea deșeurilor și administrarea depozitelor de deșeuri și sunt avertizați că potrivit Legii 101 „depozitarea deșeurilor e permisă numai în locuri amenajate conform legislației”.

Mesajul ultimativ este următorul: „Depozitul Ecologic de deșeuri solide urbane si industriale asimilabile Vidra este singurul depozit autorizat să accepte deșeuri provenite din Municipiul București și din localitățile aflate pe teritoriul judetului Ilfov, conform Autorizatiei de mediu nr. 25/11.12.2018 actualizată 27.08.2020”. Concluzia ar fi că deșeurile din Sectorul 6 pot fi depozitate numai la Vidra.

Eco Sud susține că are monopolul depozitării gunoiului din București, dar Primăriile de Sector pot duce deșeurile în alte județe

Evident, în adresa Eco Sud nu se spune nimic despre faptul că Ordonanța 38, adoptată de Guvernul Ciucă pe 7 aprilie 2022, a fost emisă pentru rezolvarea situației de criză în care se află gestionarea deșeurilor din Capitală prin transferarea gestionării deșeurilor de la Primăria Municipiului București la Primăriile de Sector. Tot prin Ordonanța 38/2022 s-a dat și o derogare, ca Primăriile de Sector să poată depozita deșeurile în județe învecinate.

Chiar ministrul Mediului, Tánczos Barna spunea că cel mai important motiv pentru care a fost emisă Ordonanța 38/2022 este ca Primăriile de Sector să poată evita depozitarea la „groapa care este cu foarte multe procese” (adică Depozitul Vidra) și să transporte deșeurile în alte judeţe, în care există depozite autorizate.

„Primarii de sector cer insistent o abordare unitară la nivelul Bucureştiului. Primăria Generală nu are alternativă la groapa care este cu foarte multe procese şi sectoarele doresc să rezolve problema.

Alternativa este căutarea unor platforme de depozitare autorizate în vecinătatea Capitalei astfel încât primăriile de sector să nu fie expuse la această situaţie litigioasă şi absolut incorectă, cu singurul loc unde astăzi sunt duse deşeurile din Bucureşti. Ei pot căuta soluţii după această ordonanţă, în zonele învecinate, inclusiv în judeţele unde există platforme de depozitare autorizate”, declara ministrul Tánczos Barna.

Principalul obiectiv al Eco Sud, aprobarea tarifului de 42,4 euro/tonă

Tariful stabilit de Eco Sud SA, de 42 de euro pe tonă, fără TVA și fără Taxa de Mediu

O mare parte din textul adresei Eco Sud este dedicat „lobby-ului” pentru ca primarul Ciucu și consilierii Sectorului 6 să aprobe tariful propus. Este prezentată întreaga istorie a litigiului dintre Eco Sud, care vrea pentru depozitarea deșeurilor la Vidra un tarif de 42,4 de euro/tonă și Primăria Municipiului București, care a stabilit tariful de 24,9 euro/tonă. 

Eco Sud a anexat Adresei către edilii din Sectorul 6 o fișă de fundamentare din care rezultă un tarif de 189,66 lei/tonă, fără TVA, respectiv de 42,4 euro/tonă, fără TVA. Cu TVA, tariful se duce la 50,4 euro/tonă.

Însă, mai există un detaliu de care ar trebui să ținem cont. Potrivit fișei de fundamentare „tariful nu include Taxa de Mediu cf. art.9 alin 1 lit c) OUG 196/2005”, iar la respectivul alineat din Ordonanța 196 se face precizarea că din 2020 taxa este de 200 lei/tonă. În concluzie, tariful s-ar putea duce la vreo 100 de euro pe tonă. Dar în adresa Eco Sud SA se vorbește de tariful de 42,4 euro/tonă și deocamdată aceasta este varianta în discuție.

Depozitul de la Vidra, construit în baza unui contract de asociere între Primăria Capitalei și Capitel, a fost preluat de Eco Sud în 2005

Depozitului ecologic Vidra a fost construit în baza contractului de asociere nr 22.268/14.07.1999 încheiat de Primăria Municipiului București, condusă la vremea aceea de Viorel Lis și Capitel Invest, care câștigase, împreună cu Ilbau GmbH, licitația pentru construirea depozitului. Terenul de 24 ha a fost pus la dispoziție de Primăria Municipiului București.

După un an, pe data pe 25 februarie 2000, Capitel Invest SA a cesionat contractul  către Capitel Systema Ecologic SRL, iar pe 7 aprilie 2005 Capitel Systema Ecologic SRL a cesionat contractul cu Primăria Municipiului București către Eco Sud SRL. Ulterior, Eco Sud s-a transformat din SRL în SA.

Conform contractului, construirea și punerea în funcțiune a rampei ecologice se realiza în 18 luni, iar perioada de depozitare a deșeurilor era estimată la 20 de ani. Tariful pe tona de deșeuri depozitate era de 11 dolari/tonă, cu TVA inclus. Orice modificare a condițiilor din contract trebuia convenită prin act adițional.

Scandalul gunoaielor din Sectorul 1, amplificat de tariful practicat de Eco Sud la Depozitul de la Vidra

Tariful aprobat de Consiliul General al Municipiului București – 24,9 euro pe tonă cu TVA inclus

Încercarea Eco Sud de a-și impune tariful de depozitare de 42,4 euro/tonă în Sectorul 6 nu este o noutate. Anul trecut, din cauza aceluiași tarif practicat de Eco Sud SA pentru depozitarea deșeurilor la Depozitul de la Vidra, a fost amplificat scandalul gunoaielor din Sectorul 1.

În iulie 2021, Eco Sud SA a notificat operatorul de salubritate din sector, Romprest, că trebuie să plătească 42,4 euro pe tona de gunoi depozitat. Această notificare venea la câteva zile după ce, pe 6 iulie, Consiliul General al Municipiului București stabilise pentru depozitarea la Vidra un tarif de 24,9 euro/tonă, cu TVA inclus. Romprest a notificat Primăria Sectorului 1 să accepte acest tarif sau să negocieze direct cu Eco Sud un contract cu alt tarif.

Primul război în instanță dintre Eco Sud și Consiliul General s-a terminat indecis

Pentru aprobarea tarifului de 42,4 euro/tonă, Eco Sud se luptă de câțiva ani cu Primăria Capitalei și Consiliul General al Municipiului București. O primă bătălie purtată în instanță, în dosarul nr 12.077/3/2018, de pe rolul Tribunalului București s-a încheiat indecis. Eco Sud nu a obținut recunoașterea tarifului dar instanța a obligat Consiliul General să soluționeze cererea Eco Sud de majorare a tarifului. Sentința Tribunalului a nemulțumit pe toată lumea. Au făcut apel, atât Eco Sud SA, cât și Primăria Capitalei și Consiliul General. Dosarul a ajuns la Curtea de Apel București, care pe 13 iulie 2020 a respins toate apelurile.

Pe 16 iulie, Eco Sud SA a adresat o nouă cerere de aprobare a majorării tarifului, dar nici Primăria Capitalei, nici Consiliul General, n-au avut vreo reacție și astfel, primul război în instanță s-a terminat fără învingători.

Primarul Gabriela Firea și consilierii generali au fost amendați cu 20% din salariul minim pentru fiecare zi de întârziere

După două luni, Eco-Sud a dat în judecată Primăria Capitalei și Consiliul General, dar și pe fiecare consilier general în parte, pentru neexecutarea unei sentințe judecătorești. Obiectul procesului în dosarul nr 22.899/3/2020 de pe rolul Tribunalului București era „sancţiune pentru neexecutare hotărâre”. Era vorba de nepunerea în executare a sentinței Tribunalului București, care obliga Consiliul General la soluționarea cererii Eco Sud SA prin oferirea unui răspuns.

Pe 22 iunie, instanța Tribunalului București a dispus sancționarea primarului Gabriela Firea și a consilierilor generali cu 20% din salariul minim pe economie pentru fiecare zi de întârziere în soluționarea cererii Eco Sud SA. 

„Instanța (…) aplică amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, care se face venit la bugetul de stat, în solidar, pârâţilor Primarul General al Municipiului Bucureşti şi consilierii generali membri ai Consiliului General al Municipiului Bucureşti (…) începând cu data de 15.11.2020 până la data executării obligaţiei stabilite prin sentinţa civilă nr. 2885/17.04.2019 a Tribunalului Bucureşti”, se spune în decizia nr 4.256/22.06.2021 a Tribunalului.

Consiliul General a fost obligat la plata unor „penalităţi de întârziere în cuantum de 1.000 lei/zi întârziere faţă de reclamantă, începând cu data de 13.08.2020, până la data executării obligaţiei”.

Consiliul General a stabilit un tarif de 24,9 euro/tonă, în baza unui audit la depozitele de la Vidra și Chiajna

După ce instanța i-a sancționat pe primarul Gabriela Firea și consilierii generali, aceștia și-au pus în mod serios problema luării unei decizii în legătură cu cererea Eco Sud SA. Deoarece stabilirea unui tarif nu se putea face doar pe baza datelor operatorului, a fost comandat un audit. Tema raportului de audit realizat de RomActiv Consulting SRL a fost „Auditare contracte încheiate cu Iridex Group Import Export SRL și Eco Sud SA ce au ca obiect asocierea în vederea proiectării, construirii și exploatării depozitelor de deșeuri Chiajna și Vidra”.

Avertismentul auditorilor – Investițiile pentru extinderea depozitului Vidra nu ar trebui incluse în tarif

În raportul de audit este menționată o încălcare de către Eco Sud a contractului de asociere cu primăria. Suprafața depozitului de la Vidra care a făcut obiectul contractului din 1999, de 24 ha, a fost epuizată și Eco Sud SA a extins depozitul pe alte 18 ha, dar fără să discute cu primăria. Pentru că era parte în contractul de asociere dar n-a fost consultată la extinderea depozitului, Primăria Municipiului București nu a semnat procesul verbal de recepție a lucrărilor de exindere nr 70/10.12.2015 și nici nu a validat nici investiția în extindere, care ar fi trebuit să fie amortizată prin majorarea de tarif.

Auditorul a recomandat o eventuală majorare a tarifului de către Primăria Capitalei, în consultare cu Primăriile de Sector și alte primării care duc deșeurile la Vidra, dar a respins aprobarea solicitării Eco Sud de majorare a tarifului, din cauza mai multor nereguli, între care și aceea că  fișa de fundamentare a Eco Sud nu îndeplinea condițiile prevăzute de lege: „fișa de fundamentare prezentată de operator nu este completă, trebuie revizuită din punct de vedere structural, cât și din punct de vedere reîncadrare a elementelor de costuri și documentată în conformitate cu structura impusă de Ordinul ANRSC nr 109/2007”.

Autorii raportului de audit au constatat că fișa de fundamentare în baza căreia Eco Sud a cerut majorarea de tarif nu îndeplinește condițiile legale

În baza acestui raport de audit și a unei „fișe de fundamentare pentru stabilirea tarifelor la activitățile specifice serviciului de salubrizare – tarif de depozitare”, pe 6 iulie 2021 Consiliul General a aprobat Hotărârea nr 227 în care se preciza că „se aprobă tariful de depozitare a deșeurilor municipale care provin numai din municipiul București la Depozitul Vidra, conform fișei de fundamentare cuprinsă în anexa nr. 1, care face parte parte din prezenta hotărâre”.

Tariful a fost stabilit la 111,39 lei/tonă, cu TVA inclus. Cum Eco Sud preferă să lucreze în valută, a fost stabilită și valoarea în euro: 24,9 euro/tonă.

Primăria și Consiliul General au câștigat procesul cu Eco Sud SA, care cerea plata a 267 milioane lei pentru diferența dintre tarife

Eco Sud SA a lansat un nou război în instanță, solicitând ca Primăria București, primarul Nicușor Dan și Consiliul General să îi plătească în solidar suma de 267.905.730 lei, care i s-ar cuveni ca diferență de preț dintre tariful de 24,9 euro/tonă, aprobat de Consiliul General și tariful Eco-Sud, de 42,4 de euro/tonă.

În luna mai 2022, instanța de la Tribunalul București s-a pronunța în dosarul 34.894/3/2020, respingând cererea Eco Sud SA.

Concluzia ANRSC: Primăria Capitalei, condusă de Nicușor Dan, trebuia să amendeze Eco Sud pentru tarifele impuse discreționar

Din tot acest talmeș-balmeș s-a ajuns la o situație haotică, pentru că operatorii de salubritate din București sunt obligați să plătească tarife stabilite discreționar de către Eco Sud SA. În urma unui control efectuat la Eco Sud SA, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Servicii Publice (ANRSC) a stabilit că principala vină aparține Primăriei Capitalei, care ar fi trebuit să amendeze Eco Sud pentru tarifele stabilite discreționar.

Prin neluarea unei poziții oficiale, Primăria Municipiului București permite Eco Sud SA să condiționeze depozitarea deșeurilor de acceptarea de către operatorii colectori a unor tarife <<ce nu sunt aprobate prin Hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, în speță un tarif ce fluctuează între 200 și 214 lei/tonă, prin constrângerea declanșării procedurii de executare silită și insolvență, cât și prin impunerea limitării serviciilor>>, cu toate că o asemenea practică este interzisă de lege.

Din documentele puse la dispoziția autorității naționale de reglementare rezultă că Primăria Municipiului București nu a efectuat niciun control la Eco Sud SA cu toate că avea la cunoștință că societatea aplică tarife de depozitare neaprobate de Consiliul General al Municipiului București, faptă care trebuia sancționată cu amendă de la 30.000 la 50.000 de lei în conformitate cu art 47 și 48 din Legea 51/2006”, se spune în adresa transmisă de ANRSC către Prefectura București.

Un  haos decontat din banii bucureștenilor

Eco Sud insistă să își impună tariful pretinzând că ar deține monopolul depozitării la Vidra a deșeurilor din București, dar acest monopol nu există din moment ce Primăriile de Sector pot duce deșeurile și la alte depozite autorizate. De fapt, Eco Sud e doar un operator care ar putea să propună o negociere a tarifului, nu să impună Primăriei și Consiliului Sectorului 6 ce decizii să ia.

Conform ANRSC, principalul vinovat este Primăria Capitalei, condusă de Nicușor Dan, care ar fi trebuit să amendeze Eco Sud pentru tarifele mari practicate la Depozitul de la Vidra, dar nu a făcut-o. De ce? Răspunsul e simplu: primarului Nicușor Dan nu îi pasă de costurile mari ale salubrizării, pentru că sunt plătite de bucureșteni.

VIATudor Bălănescu
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentPrimăria Otopeni, în vizorul DNA: procurorii caută în contractele lucrărilor pentru apă și canalizare
Articolul următorPreședintele ANPC anunță că vor făcute publice numele firmelor sancţionate, care pun în pericol sănătatea sau viața consumatorilor