Depinde pe cine întrebi despre demiterea lui Voiculescu.
Pentru că a distrus sistemul sanitar și pentru toate gafele grave, soldate cu victime, din ultimele 4 luni, ar spune PSD.
Pentru că a vrut să impună dictatură sanitară și să ne vaccineze obligatoriu, ar spune AUR.
Pentru că nu s-a înțeles cu Cîțu, ar spune, probabil, PNL-ul.
Pentru că știe să comunice cu grația unui șifonier, ar spune alții.
Per total, motivele par să fie multiple și, dacă le crezi fără să le mesteci, îți iese imaginea unui Voiculescu monstruos. Cumva între Frankenstein, Charlie Manson și Hannibal Lecter.
Dacă stai și te gândești însă, motivele nu mai par atât de clare
Da, într-adevăr, Voiculescu nu este un exemplu de diplomație, comunicare sau jucător în echipă. Voiculescu a gândit ca orice om normal, care a vrut să facă o schimbare sau să repare ceva. Nu a fost pus în funcție ca să-și facă prieteni, să fie șarmant sau să mulțumească clasa politică. A fost pus acolo să schimbe ceva.
Un sistem plin de găuri, în care numirile se fac pe ochi frumoși, managerii de spital se comportă ca pe moșia moștenită de la strămoși, condițiile din spitale sunt pe departe de a fi aproape de normal, mita e la ordinea zilei.
Să fim serioși! Ne plângem de toate astea de ani de zile. Ne dăm cu curul de pământ că nu se schimbă ceva, că cei vinovați nu sunt trași la răspundere, că guvernului nu-i pasă și, în momentul în care apare cineva care pare să vrea să realizeze toate astea, i le cerem instant. CHIAR ACUM!
Dacă în 4 luni n-a reformat tot sistemul sanitar, îl schimbăm. Dacă schimbările deja făcute deranjează persoane importante, îl schimbăm. Dacă nu joacă amabil politic, îl schimbăm.
Și dup-aia iar ne plângem, că nimic nu merge în țara asta.
Problemele din sistem n-au început cu Voiculescu
Și nici n-o să se termine cu el, pentru că a fost demis.
Mi se pare ilogic să ai pretenția să rezolve dintr-odată chestii, când ai atâta de reparat. E ca și cum la casa ta ar fi lucrat mulți meșteri, care au furat din materiale, au dat găuri degeaba în pereți, ți-au tăiat țeava de apă, și pe cea de gaze. La un moment dat, găsești pe unul care pare chiar să facă treabă bună dar, pentru că n-a reușit să-ți repare tot în timp scurt, îl concediezi. Și-o iei de la capăt.
Asta așa, pentru cei care refuză să înțeleagă că nu ai cum să repari doar bătând din palme.
Ironia: un partid care a dat 3 miniștri ai sănătății cu dosare penale, țipă ”catastrofă”
Da, vorbim despre PSD, care i-a dat pe Bănicioiu, Bodog și Pintea. Toți trei acuzați de trafic de influență, luare de mită și abuz în serviciu. Fiecare dintre cei trei a stat măcar un an în fruntea Ministerului și nu, nu problemele cu legea au stat la baza schimbării lor, ci schimbarea de Guvern, în sine.
Dar pentru PSD, faptele penale nu reprezintă motiv de îngrijorare. Nici nu e o catastrofă. Catastrofa intervine când există șansa să iasă la iveală și alte fapte penale. Pentru că asta s-ar fi întâmplat, dacă Voiculescu nu ar fi fost demis.
Pentru că asta face PSD-ul: se face că uită cât au găurit, în ani sistemul. Și au impresia că, dacă țipă foarte tare, o să uite și restul lumii.
Norocul lor este că românii au memorie scurtă. Și le place să găsească vinovați, indiferent dacă e drept, sau nu.
Demiterea lui Voiculescu: joc politic, redresare de imagine și test pentru coaliție
Probabil că demiterea lui Voiculescu îi va pune pe silent, pentru o bucățică de timp, pe PSD și pe AUR.
Probabil persoanele care preferă să creadă absolut tot ce li se spune pe anumite posturi tv, fără să se obosească să caute motive și motivații, vor răsufla ușurate: avem un vinovat!
Probabil coaliția se va zgudui din rădăcini și majoritatea parlamentară se va schimba.
În mod sigur, în urma acestei demiteri nu există decât 2 mari câștigători: PSD și AUR. Și iar ne întoarcem în momentul de dinainte de alegeri, când tot ceea ce speram era să facem câțiva pași către normalitate, schimbând o majoritate de care ne-am plâns ani la rând.
Liderul deputaților USR PLUS, Ionuț Moșteanu s-a declarat foarte surprins de revocarea lui Vlad Voiculescu și a anunțat că nu este exclusă o ieșire din Coaliție, dar că această decizie este una de partid, ce va fi luată în discuție astăzi, în sedința conducerii alianței.
„Orice variantă este pe masă. Sunt colegi care susţin şi această variantă, de asta va fi o discuţie serioasă, calmă, aşezată, astăzi în birourile naţionale reunite, după ce vom avea toate detaliile din cadrul acestei discuţii de dimineaţă şi vedem cum facem în continuare. Pe mine unul mă surprinde, mai ales că am fost şi la discuţia din coaliţie de luni, în care părea că lucrurile-s clare, ne-am clarificat şi am stabilit cum şi am stabilit că mergem împreună în această formulă în continuare”, a afirmat Moşteanu, la Parlament.
Ce nu a menționat Moșteanu este faptul că de luni au avut loc noi incidente care au pus „lupa” pe ministrul Vlad Voiculescu, tragedia de la Spitalul „Victor Babeș”, în urma căreia trei pacienți au decedat din cauza unei defecțiuni la instalația de oxigen a TIR-ului ATI, dar și publicarea în Monitorul Oficial al Ordunului MS nr. 1.309, ce prevede modificarea grilei de carantinare. Acest ordin a fost semnat doar de secretarul de stat în MS, Andreea Moldovan, premierului Forin Cîțu nefiindu-i adus la cunoștință acest ordin. De altfel, și Andreea Moldovan a fost demisă în această dimineață.
Ciolacu și Ponta au reacționat, pe Facebook
Ceea ce nu a reușit PSD, cu moțiunea simplă împotriva lui Vlad Voiculescu, a făcut premierul Cîțu. Iar liderul social democraților, Marcel Ciolacu a reacționat pe Facebook. „Sunt 4 luni în care au ars spitale, în care morții de COVID au fost batjocoriți, în care bolnavii în stare gravă au fost evacuați din spital în miez de noapte, în care pacienții au murit cu zile din cauza avariilor de la instalațiile cu oxigen. 4 luni în care Iohannis a tăcut, iar Cîțu și întreaga Coaliție a Austerității au protejat acest ministru catastrofă! PNL, USR+ și UDMR să nu îndrăznească să mai pună astfel calamități în fruntea Sănătății, precum Voiculescu sau Tătaru. E timpul să pună un profesionist care știe ce trebuie făcut în această criză sanitară!”, a scris Ciolacu pe rețeaua de socializare.
Fostul premier, cel demis după Colectiv, Victor Ponta a reacționat și el cu privire la demiterea lui Voiculescu și speră ca decizia actualului premier (la nivel de funcție, nu de nume) să devină o regulă, nu o excepție. „Este prima dată în ultimii 5 ani când Prim Ministrul Guvernului României acționează și ia decizii așa cum trebuie să facă un Prim Ministru! Să sperăm că devine o regulă – nu o excepție!”, a scris fostul lider al Pro România, între timp retras din viața politică.
UPDATE: Dan Barna va fi ministrul interimar al Sănătății.
„Astăzi, 14 aprilie, i-am înaintat domnului Președinte Klaus Iohannis documentele de revocare din funcția de ministru al Sănătății a domnului Vlad Voiculescu. Interimatul funcției va fi asigurat de către domnul Dan Barna, până la numirea unui nou ministru la conducerea ministerului Sănătății. Totodată, am decis demiterea din funcția de secretar de stat la ministerul Sănătății a doamnei Andreea Moldovan, iar decizia va fi publicată în Monitorul Oficial în cursul zilei de astăzi”, a anunțat Cîțu, în urmă cu câteva momente.
Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu va fi demis din această funcție. Premierul Florin Cîțu și vicepremierul Dan Barna s-au întâlnit în această dimineață la Palatul Victoria, unde au discutat situația generată de publicarea în Monitorul Oficial al Ordinului 1.309 al MS, ce prevede modificarea criteriilor de carantinare.
Aceasta pare că este picătura ce a umplu paharul nemulțumirilor, în contextul în care respectivul ordin era semnat doar de secretarul de stat, Andreea Moldovan, iar premierului Cîțu nu i-a fost adusă la cunoștință această decizie.
Potrivit surselor Digi24, este luată în calcul și demiterea secretarului de stat, pe lângă cea a ministrului Sănătății, Vlad Voiculescu.
De altfel, de numele lui Vlad Voiculescu se leagă două moțiuni simple, dar și cazurile de la Balș, Foișor și Babeș, precum și gestionarea pandemiei sau boicotarea vaccinării.
Senatorul independent Diana Șoșoacă este tot mai aproape de a-și vedea visul cu ochii, așa cum declara în urmă cu câteva luni, de a transforma Senatul în Vestul Sălbatic. După scandalul cu (Iulia) Scântei de la Comisia Juridică, unde urma să fie audiată înainte de aplicare sancțiunilor la solicitarea liberalilor, Diana Șoșoacă a anunțat că își va lua permis de port-armă, dar vrea și pază non-stop, mai ales dacă „inclusiv în Parlamentul României eşti bătut ca senator”.
„În acest context îmi voi lua inclusiv permis de port-armă şi o să solicit pază non-stop, dacă inclusiv în Parlamentul României eşti bătut ca senator. România nu e stat de drept. În România s-a instaurat dictatura. Păi în Rusia e mai multă democraţie decât în România de o mie de ori. Şi în China e democraţie”, a spus Diana Şoşoacă, potrivit Mediafax.
Întregul scandal de la Senat a pornit de la refuzul senatorului Diana Șoșoacă de a purta mască de protecție conformă, la intrarea în sala unde urma să fie audiată, în locul celei transparente cu care mai toți membrii PAUR se afișează în public (de voie, de nevoie). De altfel, chiar refuzul de a purta mască de protecție conformă este unul dintre motivele pentru care Șoșoacă va fi sancționată.
Ce trebuie pentru obținerea unui permis de port-armă
Potrivit Poliției Române, în vederea autorizării procurării armelor letale, cetățenii români trebuie să depună la IPJ sau Direcția Generală a Municipiului București, un dosar care trebuie să cuprindă printre altele: un certificat medical eliberat de o unitate sanitară specializată, cu cel mult 6 luni înaintea depunerii cererii, din care să rezulte că nu suferă de una din afecţiunile stabilite de Ministerul Sănătăţii care fac imposibilă autorizarea pentru a deţine sau, după caz, purta şi folosi arme şi muniţii letale, şi este apt să deţină astfel de arme şi muniţii; certificat de cazier judiciar; aviz psihologic din care să rezulte că solicitantul este apt să deţină, să poarte şi să folosească arme şi muniţii letale, eliberat cu cel mult 12 luni înaintea depunerii cererii, de un psiholog autorizat pentru efectuarea unor astfel de teste, atestat în condiţiile legii.
Canalul YouTube al Senatului, blocat din cauza Dianei Șoșoacă
Președinta Comisiei Juridice a Senatului, Iulia Scântei, a atras atenţia, marţi, că, din cauza mesajelor Dianei Şoşoacă ce instigă la nepurtarea măştii, canalul YouTube al Senatului riscă să fie închis.
„Pagina Youtube a Senatului a fost închisă pentru anumite înregistrări video cu luări de cuvânt ale Dianei Şoşoacă, pentru că instigă, contrar politicii asumate de canalul respectiv, la nepurtarea măştii. (…) Pentru prima sesizare transmisă Senatului, a celor care gestionează politica YouTube online, s-a acordat un avertisment şi au fost şterse acele înregistrări video care figurau pe pagina YouTube a Senatului”, a declarat Iulia Scântei, citată de Agerpres.
Aceasta a precizat că în avertismentul primit de la YouTube s-a explicat și motivul pentru care vor fi şterse acele filmări, mai mult, că repetarea postării pe canalul Youtube a acestor mesaje video, care instigă la nepurtarea măştii, vor fi interzise cu desăvârşire, inclusiv pagina Senatului.
Persoanele cu vârsta sub 60 de ani vaccinate în Germania împotriva Covid 19 cu o primă doză de la AstraZeneca vor primi la rapel un alt vaccin, au decis marţi seara Ministerul Sănătății (regional, dar și federal), relatează AFP, citat de HotNews.
Germania a decis pe 30 martie să restricţioneze utilizarea vaccinului AstraZeneca pentru persoanele cu vârsta sub 60 de ani, din cauza cazurilor rare de tromboză raportate în Europa.
Astfel, persoanele din această grupă de vârstă care au primit o primă doză de vaccin de la AstraZeneca înainte de această dată vor beneficia la rapel de serurile Pfizer BioNTech sau Moderna, disponibile în Germania, au decis oficialii din domeniul sănătăţii la sfârşitul unei reuniuni, potrivit DPA. „Soluţia găsită oferă o bună protecţie”, a declarat pentru DPA preşedintele Conferinţei miniştrilor Sănătăţii şi responsabil pentru Bavaria, Klaus Holetschek. Miniştrii au urmat astfel recomandarea emisă săptămâna trecută de Comisia pentru vaccinuri (STIKO). Germania a decis, la fel ca multe alte ţări, să rezerve utilizarea vaccinului AstraZeneca pentru persoanele mai în vârstă, deoarece s-au observat cazuri extrem de rare de tromboze la subiecţii mai tineri.
2,2 milioane de persoane „sub 60” vaccinate, cu prima doză, din cele peste 2,7 milioane de doze administrate
Până la data de 2 aprilie, au fost raportate 42 de cazuri de tromboză venoasă cerebrală după vaccinarea cu AstraZeneca. În 35 de cazuri, a fost vorba despre femei cu vârste între 20 şi 63 de ani, iar 8 persoane au murit. Potrivit Ministerului Sănătăţii din Germania, circa 2,2 milioane de persoane cu vârsta sub 60 de ani au primit o prima doză de la AstraZeneca în ultimele săptămâni, din cele peste 2,7 milioane de doze administrate.
Germania, printre țările care suspendaseră vaccinarea cu AstraZeneca la începutul lui martie
Mai multe țări europene au oprit temporar utilizarea vaccinului AstraZeneca la începutul lunii martie, după ce au raportat că ar putea provoca o formă neobișnuită de cheag de sânge cunoscută sub numele de tromboză venoasă sinusală. Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) a concluzionat că beneficiile vaccinului sunt mai mari decât riscurile. Majoritatea țărilor din Uniunea Europeană au reluat de atunci vaccinările AstraZeneca, dar unele dintre ele, inclusiv Franța, Finlanda, Suedia și Islanda, și-au restricționat utilizarea la populațiile vârstnice.
În România, au ajuns primele 60.000 de doze de la Johnson&Johnson (ce se administrează în doză unică), dar acestea vor rămâne la Institutul Cantacuzino, până când vor veni mai multe date de la EMA.
Liberalul Rareș Bogdan vrea să arate că are activitate ca europarlamentar și, mai nou, se asigură că odată cu implementarea „certificatului verde digital” – respectiv pașaportul de vaccinare, vor fi respectate drepturile cetățenilor din Uniunea Europeană. Europarlamentarul admite că sunt unele voci care susțin în acest moment „o porcărie”, însă crede că, în final, se va ajunge la o soluție unitară corectă.
Din ce explică pe Facebook Rareș Bogdan, certificatul verde digital nu va face nimic altceva decât să faciliteze circulația liberă în contextul pandemiei, de aceea toate statele membre trebuie să cadă la un acord.
„Luptăm la baionetă pentru a bloca o mare porcărie legată de certificatul verde digital, document care va facilita circulația în contextul pandemiei de Covid 19. Acesta este scopul, nu altul! Nu va fi un pașaport, să fie limpede! Vă spun că a fost o dezbatere de foc, azi, în Comisia LIBE a Parlamentului European, cu Comisarul pentru Justiție, Didier Reynders. A durat mai bine de 4 ore. Cele mai încinse discuții au fost pe marginea protecției datelor cu caracter personal, pe modul în care sunt stocate și folosite aceste date, apoi referitor la spațiul unde va fi valabil acest certificat, unde se va aplica. Comisia și Parlamentul European pun accent pe protejarea datelor personale, iar aici discuția a fost dacă se va permite sau nu companiilor farmaceutice sau guvernelor să folosească aceste date în scop de cercetare.Vom fi extrem de atenți ca articolele 4, 7 și 8 din Carta Drepturilor Fundamentale din UE să nu fie încălcate!
Referitor la aplicabilitatea certificatelor: nordicii cer ca acestea să fie valabile doar în Spațiul Schengen, lucru cu care, firește, nu putem fi de acord, deoarece dorim să fie valabile în întreaga Uniune Europeană. Libertatea de circulație e un subiect extrem, extrem de sensibil! …Mai ales că poziția Comisarului și a CE este că persoanele care nu vor putea demonstra că au trecut prin boală, că au fost vaccinate sau au test PCR negativ, vor sta acasă până când OMS va anunța că s-a încheiat pandemia, că se vor supune restricțiilor din țara unde vor să circule. Certificatul, deci, va avea 3 componente, va include 3 posibilități: adeverința de vaccinare, imunitatea dobândită după ce o persoană a avut boala și rezultatul negativ la un test PCR. Atenție, vor fi acceptate doar cele 4 vaccinuri aprobate de UE, exclus vaccinul rusesc sau cel chinezesc!
S-a mai discutat despre gratuitatea adeverințelor (digitale sau pe hârtie), fără discriminare. Sunt 12 milioane de cetățeni europeni care traversează zilnic frontiera națională pentru a merge la muncă în țara vecină, deci ei nu trebuie să sufere, ei trebuie ajutați. Vă repet, acesta este scopul certificatului: facilitarea circulației, reguli clare, simple, logice, care să ajute mobilitatea, economia europeană. Intenția Comisiei este ca acest certificat să fie funcțional din 1 iulie, după ce, timp de o lună, va fi implementat un proiect pilot. Vă țin la curent!”, promite europarlamentarul PNL.
Primarul Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone a dat dispoziție pentru reabilitarea parcurilor din acest sector, iar primul care se află pe listă este Parcul Pecineaga, despre care spune că va fi gata și inaugurat până în Săptămâna Mare.
Pentru acest lucru este nevoie de lucrări de înlocuire a covorul de tartan, pe care edilul îl vrea cât mai viu colorat, dar și înlocuirea băncilor, precum și a mobilierului din interiorul parcului. De altfel, printre directivele acestuia se numără și plantarea unei perdele de copaci (tei), dar și remedierea sistemului de iluminat din interiorul parcului.
„Trebuie să reparăm de îndată parcurile din sector. A venit primăvara, iar copiii trebuie să se poată juca în locuri sigure. Covorul de tartan și băncile vor fi înlocuite, iar mobilierul din parc va fi reparat. Trebuie să asigurăm și oxigen în jurul parcurilor, motiv pentru care vom planta copaci în jurul acestora. Nu putem să îi uităm nici pe prietenii noștri necuvântători. Vom crea spații special amenajate pentru animalele de companie, pentru ca ele să nu reprezinte un pericol pentru copiii care se joacă în parcuri. Vreau ca Parcul Pecineaga să fie gata până în Săptămâna Mare”, a transmis edilul Sectorului 5.
Retrocedarea parcului
Asaltat de părinții aflați în parc, cu copiii, Piedone le-a răspuns câtorva dintre aceștia, pe subiectele ridicate, fie că ne referim la terenurile de tenis, la toaletele cu plată și program redus, fie la viitoarele contrucții de pe cei 800 metri pătrați retrocedați din parc.
În cadastrul verde al Primariei Capitalei terenul retrocedat figurează ca spațiu verde, respectiv Parcul Pecineaga și o bază sportivă, transmitea HotNews, în 2016. Potrivit informațiilor furnizate de municipalitate, pe teren se aflau 19 arbori, iar la Cartea funciară terenul era încadrat la categoria „curți construcții”.
Potrivit ultimelor modificări la Legea 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localitatilor, „terenurile înscrise în cartea funciară ca fiind în categoria curți-construcții, terenuri ce se află în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, nu pot fi inventariate sau declarate ca spații verzi, în sensul legii, decât dupa îndeplinirea procedurii de expropriere conform legislației în domeniu.”
Liderul UDMR încearcă să mai îndulcească percepția potrivit căreia partenerii din coaliția de guvernare sunt pe un butoi de pulbere și a explicat ieri la B1 TV că, de fapt, este vorba despre ciocniri firești. Iar un factor determinant, crede Kelemen Hunor, e acela că la mijloc sunt mai multe viziuni politice.
Liderul UDMR a făcut referire la faptul că nici PNL și nici USR PLUS nu sunt partide mature din punct de vedere politic, dat fiind că sunt, în realitate, fracționate fiecare în două formațiuni.
Însă, din ce observă Kelemen Hunor, partenerii au aceleași dorințe, pentru binele țării. Potrivit acestuia, indiferent de disensiuni, coaliția este mult mai închegată decât este percepută din exterior. „Nu stă coaliția nici într-un ministru de la PNL, USR sau UDMR. Coaliția și liderii coaliției sunt ferm hotărâți să ducă mandatul până la bun sfârșit”, a asigurat Kelemen Hunor.
„În orice coaliție există discuții, există conflicte. Nu suntem la fel. Dacă vă gândiți, de fapt suntem cinci în coaliție, nu suntem trei, fiindcă USR PLUS înseamnă două partide, în PNL mai există nucleul PDL-ului, încă nu au fost «asimilați», și acest lucru se simte, dar din acest punct de vedere e absolut normal să fie discuții. Scopul, dezideratele noastre sunt comune, nu există nicio discuție în ceea ce privește dezideratele.
…Eu ceea ce spun este un lucru absolut clar, corect, dar nu se simte în actul de guvernare, în ședințele de Guvern. Nu se simte acest lucru. Florin Cîțu gestionează foarte bine, chiar are o empatie și o toleranță de foarte multe ori mai mare decât aș accepta eu dacă aș fi premier, dar asta e o altă discuție, eu îl respect pe Florin Cîțu pentru această deschidere și pentru această răbdare uriașă”, a spus liderul UDMR.
Andreea Moldovan, secretar de stat Ministerul Sănătății (captură video)
Ministerul Sănătății a modificat ordinul care cuprinde criteriile pentru instituirea carantinei zonale, documentul – semnat doar de secretarul de stat în MS, Andreea Moldovan, fiind deja publicat în Monitorul Oficial. Potrivit acestui ordin, pentru zonele metropolitane cu peste 100.000 de locuitori se au în vedere şapte criterii, între care numărul de teste (din ultimele 7 zile), rata de pozitivare, incidenţa, gradul de ocupare al paturilor (inclusv cele ATI), dar şi trendul în ultimele 14 zile, precum și numărul de cazuri din focare. Carantina zonală încetează în momentul în care rata de infectare scade sub 3 la mie.
Andreea Moldovan a declarat, la Digi24, că decizia de a plasa sau nu o localitate în carantină nu se bazează doar pe acești indicatori. „Aceste criterii sunt obiective. Exact cum am spus, decizia de carantină e o decizie complexă, care ține de mult mai mulți factori. Acești indicatori sunt adjuvanți, ca să ne arate din punct de vedere epidemiologic unde este situația actuală. Dar decizia este mult mai amplă decât cea bazată strict pe acești indicatori”, a spus Moldovan.
De altfel, încă din 22 martie a fost anunțată, public, intenția de a se modifica grila de carantinare.
„E un ordin pentru care am început discuțiile în urmă cu o lună, am avut discuții cu reprezentanți ai INSP și DSU. Au fost două zile de discuții, atunci chiar s-a comentat în presă pe marginea acestor criterii de carantinare. Am agreat o formă finală pe care am supus-o ulterior discuției în Comitetul Tehnico-Științific. A fost o singură remarcă privind raportarea la 50.000 de oameni sau 100.000 de oameni ca reper (la numărul de teste, n.r.), însă toți membrii participanți au avut ocazia să-și exprime punctul de vedere și s-a votat această formă finală”, a mai declarat Andreea Moldovan, la Digi24.
În Monitorul Oficial a fost publicat, marţi seară, Ordinul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.309/2020 privind modalitatea de aplicare a măsurilor de prevenire şi limitare a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2.
„Art. I. — Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.309/2020 privind modalitatea de aplicare a măsurilor de prevenire şi limitare a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 22 iulie 2020, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: „(2) Criteriile utilizate în evaluarea riscului epidemiologic de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în vederea instituirii carantinei zonale sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin.”
2. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 9. — Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezentul ordin.”
3. După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 3, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”, este ordinul publicat în Monitorul Oficial.
Potrivit anexelor care fac parte din Ordin, pentru municipiile cu peste 100.000 de locuitori se iau în calcul 7 criterii, punctajul care trebuie atins fiind de „minimum 60 de puncte”, în timp ce pentru restul zonelor se au n vedere 5 criterii, punctajul ce trebuie atins fiind de „minimum 70 de puncte”.
Conform documentului, carantina zonală încetează la o rată de infectare care scade sub 3 la mie.
Într-o țară în care gunoaiele sufocă mediul și comunitățile, tone de pet-uri umplu albiile râurilor, mobilier și aparate electrocasnice sunt aruncate peste noapte pe străzi și fum înecăcios de la arderile de deșeuri penetrează deseori, și mai ales noaptea, capitala țării, București, care de altfel și se menține intr-un top al celor mai poluate orașe din Europa, o întrebare legitimă apare: cine este cu adevărat responsabil de colectarea și reciclarea corespunzătoare a deșeurilor în România, țara în care se află cea mai mare companie de reciclare de deșeuri din Europa, Green-Group, la Țintești, Buzău, companie care chiar importă deșeuri din alte țări pentru a-și menține fluxul tehnologic operațional, în timp ce deșeurile interne zac aruncate peste tot.
Activitatea OIREP-urilor nu pare a fi prea eficientă, iar uneori este chiar penală
O analiză atentă a legislației relevă că principalele instituții responsabile cu colectarea responsabilă din comunități și transmiterea către fluxurile de reciclare sunt în primul rând autoritățile (de la nivel central, Ministerul Mediului și până la nivel local, primăriile) și OIREP-urile (Organizații ce Implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorilor) anterior numite Organizațiile de Transfer de Responsabilitate (OTR).
Deși au fost înființate pentru a se ocupa de deșeuri care nu puteau fi colectate de producătorii înșiși sau de autorități din lipsa mijloacelor și fondurilor necesare, activitatea OIREP-urilor nu pare a fi eficientă iar uneori este chiar penală.
OIREP-urile autorizate pentru colectarea de ambalaje, exemplu de proaste practici
Dincolo de faptul că țara este îngropată în gunoaie în timp ce OTR-urile au cifre de afaceri impresionante, controalele făcute, de exemplu, de Administraţia Fondului pentru Mediu, la nouă din cele zece OTR-uri autorizate de Ministerul Mediului în vara anului 2015 pentru colectarea de ambalaje introduse în piață (Eco-Rom Ambalaje, Sota Grup 21, Ecologic 3R, Intersemat, Respo Waste, Ecopim Recycling, Eco-x, Eco Pack Management şi Rom Pack Management şi Next Eco Recycling) au găsit ilegalități care s-au soldat cu amenzi semnificative. Next Eco Recycling, autorizat în ianuarie 2015 – nu a fost controlat deoarece nu exista nici o raportare privind activitatea de colectare şi reciclare pentru anii anteriori.
În urma controlului, în octombrie 2015, la şase din zece OTR-uri care acopereau peste 90% din emitenţii de ambalaje conform contractelor, s-au descoperi declaraţii false privind volumele reciclate şi respectivele OTR-uri au fost sancționate cu amenzi între 9,6 milioane euro și 10,6 milioane euro, amenzi care au blocat practic activitatea acestora, ele devenind nefuncţionale în ultimele două luni din 2015.
Majorarea tarifelor cu 1000% în doar 2 luni fără îmbunătățiri în activitatea de colectare și reciclare
Întâmplător sau nu, în intervalul decembrie 2015-august 2016, deci imediat după aplicarea amenzilor, OTR-urile au majorat prețurile inițial convenite cu beneficiarii serviciilor lor de colectare, valorificare și reciclare a deșeurilor introduse pe piața chiar și de 8-9 ori, ajungând să crească cu 1000%. Știm acest lucru din Decizia nr 43 din 5 septembrie 2017 a Consiliului Concurenței, formulată la plângerea făcută de FIROS SA, în calitate de beneficiar care a încheiat contract cu un OTR, făcută la Consiliul Concurenței, în care acuza acest lucru, și demonstra că, deși în perioada 2010-2015 respectivul OTR nu modificase tarifele, brusc le crescuse cu 1000% în doar câteva luni, în a doua parte a lui 2015, OTR-ul motivând:
…creșterea volumului de ambalaje introduse pe piața națională, cu capacitate redusă de colectare și reciclare a deșeurilor de ambalaje, cu neimplicarea autorităților centrale în deblocarea sistemului de gestionare a deșeurilor de ambalaje, cu neimplicarea autorităților locale în activitatea de colectare selectivă a deșeurilor și mai ales cu cererea colectorilor de majorare a ecobonificației…suntem nevoiți, pentru a beneficia în continuare de cantitățile necesare obiectivelor, să majorăm bonificația către aceștia și implicit suntem nevoiți să majorăm tarifele percepute clienților…
Firma reclamantă FIROS SA mai menționa în plângerea sa acțiunea concertată a tuturor OTR-urilor de creștere succesivă și exagerat de mare a tarifelor la acel moment.
O scurtă analiză a motivației prezentate pentru creșterea tarifelor evidențiază neconcordanța cu unele realități: în fapt, OTR-urile nu colectează și nu reciclează deșeurile la nivelul raportat pe hârtie.
Acest fapt a fost descoperit de Administraţia Fondului pentru Mediu cu ocazia controalelor, și confirmat de faptul că în 2015, conform rapoartelor Comisiei Europene, România avea cea mai mare rată de depozitare a deșeurilor din UE, 72%, față de media europeană de 25,6%, iar în aprilie 2017, Comisia Europeană trimite România în fața Curții de Justiție a UE pentru neîndeplinirea obligației de a revizui și adopta Planul Național de Gestionare a Deșeurilor (PNGD) și Programul de prevenire a generării de deșeuri, în conformitate cu obiectivele Directivei cadru privind deșeurile (Directiva 2008/98/CE) al cărei scop este protecția mediului și a sănătății omului prin prevenirea generării de deșeuri și prin gestionarea corespunzătoare a acestora, dar și în contextul economiei circulare. Dincolo de aspectul grav de poluare, nu trebuie uitat aspectul economic de economisire a resurselor deoarece ambalajele pot fi reciclate până la 100% și noi produse se pot naște, de genul fibrelor textile din pet-uri.
Sinteza pe mediu a Comisiei Europene din 2018 elaborată pe baza Raportului de Avertizare Timpurie precum și Raportul de țară privind România din aprilie 2019 pe probleme de mediu al Comisiei Europene reliefau că România este departe de ținta de reciclare ambalaje 55% și respectiv 22,5% plastice pe care ar fi trebuit să le atingă din 2013, de fapt se află abia la 13-14%.
Obligațiile privind Răspunderea Extinsă retrimise la producător, cu dublă taxare
Ineficiența autorităților este evidentă dar, în plus, este evidentă și lipsa de eficiență a OTR-urilor. Urmând cronologia evenimentelor, constatăm că după amenzile aplicate de AFM, a fost depusă în Parlament şi votată în regim de urgenţă Legea 249/2015, care a modificat reglementările existente la acea dată și a introdus opțiunea de responsabilitate a firmelor care de fapt au încheiat contracte cu OTR-urile, sau OIREP – Organizații ce Implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorilor, astfel încât 7.385 de producători, înregistraţi la AFM ca emitenţi de ambalaje, au devenit responsabili și susceptibili de a plăti din nou pentru deşeurile emise în piaţă în ultimele două luni ale anului, deşi aveau contracte pentru transferul de responsabilitate privind deșeurile de ambalaje.
Ordonanța de Urgență 74/2018 reia această responsabilitate individuală a producătorului de gestionare a propriilor ambalaje introduse pe piața națională începând cu 1 ianuarie 2019 la art.5 pct. a) și prin OIREP la art. 5 pct. b, menționând la art. 8 condițiile pe care trebuie să le îndeplinească OIREP pentru a fi autorizată: punctul d)- ”cantitatea de ambalaje introdusă pe piață de acționari în anul precedent celui în care se solicită autorizarea să fie de cel puțin 10.000 de tone” și punctul e)- ”să constituie o garanție în cuantum de două milioane lei în favoarea Administrației Fondului pentru Mediu, sub forma unui depozit în numerar sau a unei scrisori de garanție bancară sau alt instrument de garantare emis de către o societate bancară, valabilă pentru întreaga perioadă de autorizare, cu scopul garantării obligațiilor fiscale prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. v) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, cu modificările și completările ulterioare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare”. Aceleași două condiții sunt stipulate în legea 31/2019.
Cifre de afaceri de milioane de euro realizate cu o medie de 13 angajați
În prezent, 13 OIREP/OTR sunt autorizate de Comisia de Supraveghere a Ministerului Mediului: Clean Recycle SA, Eco Synergy SA, Ecologic 3R Ambalaje SA, Eco Rom Ambalaje SA (în insolvență), Ecosmart Union SA, Eco-X SA, Enviro Pack Consult SA, Fepra International SA, Financiar Recycling SA, Green Resources Management SA, Marathon EPR Group SA, Reciclad Or SA.
O scurtă analiză a cifrelor de afaceri și profiturilor acestor firme evidențiază ceea ce firma reclamantă acuza în scrisoarea către Consiliul Concurenței, caz menționat mai sus. Și anume că pare a exista o acțiune concertată a OTR-urilor de creștere a tarifelor, ceea ce a dus la profituri fulminante în timp foarte scurt.
Clean Recycle SA a avut în 2019 o cifră de afaceri de 32.797.757 RON ceea ce înseamnă creștere de 316% și profit de 7.546.784 RON ceea ce înseamnă creștere de 731%, cu doar 8 angajați.
Eco Synergy SA a avut în 2019 o cifră de afaceri de 38.558.863 RON însemnând creștere de 1068% și un profit de 2.727.108 RON însemnând creștere de 3584%, cu doar 12 angajați.
Ecologic 3R Ambalaje SA a avut cifra de afaceri în 2020 de 33.445.074 RON ceea ce arată o scădere de -34% și un profit de 5.323.392 RON ceea ce arată scădere de -34%, cu 23 de angajați.
Ecosmart Union SA a avut în 2019 o cifră de afaceri de 59.949.823 RON adică o creștere de 131% și un profit de 2.464.889 RON adică o creștere de 147%, cu doar 5 angajați.
Eco-X SA a avut în 2019 cifra de afaceri de 108.058.168 RON, cu creștere 0%, și profit de 27.262.072 RON însemnând creștere de 630%, cu 15 angajați.
Fepra International SA a avut în 2019 o cifră de afaceri de 127.108.905 RON reprezentând 1.066% și un profit de 8.313.741 RON , reprezentând creștere de 1066%, cu 29 de angajați.
Financiar Recycling SA a avut în 2019 cifra de afaceri de 36.758.891 RON însemnând creștere de 108% și profit de 72.156 RON însemnând scădere de 97%, cu 7 angajați.
Green Resources Management SA a avut în 2019 cifra de afaceri de 51.860.638 RON însemnând creștere de 916.166% și profit de 6.526.272 RON însemnând creștere de 4.410%, cu 11 angajați.
Marathon EPR Group SA a avut în 2019 cifra de afaceri de 9.013.844 RON, cu 100% mai mare, și profit de 338.031 RON, cu 100% mai mare, cu 4 angajați.
Reciclad Or SA a avut și ea în 2019 cifra de afaceri de 113.445.507 și profit de 10.575.691, cu 17 angajați.
Interesant este cazul Enviro Pack Consult SA care deși a avut în 2019 cifra de afaceri 0 RON (0%) și profit -128.835 RON (100% cu 0 (zero) angajați, a primit licența în februarie 2020.
Activitate infracțională vastă în domeniul reciclării deșeurilor
OTR-ul/ sau OIREP, după redefinire, reprezintă ceea ce legislația internațională în domeniu numește Producer Responsibility Organisation (PRO), organizațiile care preiau Răspunderea Extinsă a Producătorului, adică fac transferul de responsabilitate, și care există în toate statele, doar ca în România ele nu par a-și face datoria ci dimpotrivă, prejudiciază societatea.
Confirmarea vine din coroborarea activității lor ineficiente cu cifrele de afaceri fulminante, plus raportările și documentele false despre activități neefectuate, așa cum a găsit Administraţia Fondului pentru Mediu în 2015, cazuri menționate mai sus, plus anchetele penale.
Cea mai recentă este în derulare și scoate la iveală o activitate infracțională vastă în domeniul reciclării deșeurilor
La 12 aprilie 2021, un comunicat de presă al Poliției Române, preluat de mass-media, detalia anchetarea în București și șase județe (Călărași, Dolj, Ilfov, Olt, Prahova, Timiș), de către Direcția de Investigare a Criminalității Economice, sub coordonarea procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Ilfov, a unor contracte false de reciclare a gunoiului care au adus prejudiciu de aproape 25 de milioane de lei, contracte încheiate de 15 firme de reciclare pentru 38.000 de tone de deșeuri care în fapt nu reciclau ci se depozitau în gropile de gunoi din apropierea Bucureștiului.
Acuzațiile sunt de evaziune fiscală, înșelăciune cu consecințe deosebit de grave, fals în înscrisuri sub semnătură privată, uz de fals și spălarea banilor în operațiuni fictive de reciclare a deșeurilor de ambalaje, cu impact negativ asupra mediului înconjurător și bugetului de stat.
Din cercetări a reieșit că, in perioada 2019-2020, prin intermediul unor societăți comerciale coordonate direct sau prin interpuși, patru persoane ar fi furnizat unor organizații care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului, documente justificative in care ar fi consemnat in fals ca ar fi realizat activități de colectare și reciclare a peste 38 de milioane de tone de deșeuri de ambalaje (PET, sticlă, carton), prejudiciul estimat fiind de 24.707.941 de lei
Conform comunicatului de presă al Poliției
Printre suspecții din dosar,Răzvan Alecu, fost director al Direcţiei schimbări climatice şi dezvoltare Durabilă din Ministerul Mediului şi consilier al fostului Ministru, Graţiela Gavrilescu, și primarul din orașul Corbeanca. Acasă la Alecu, anchetatorii au găsit o parte din prejudiciul uriaş de aproape 25 de milioane de lei.
Cifrele și faptele sunt elocvente iar concluziile se trag de la sine.
Liderul social democraților, Marcel Ciolacu, a vorbit, în această seară, despre problema numărul unu a țării, din acest moment, și anume poziția lui Vlad Voiculescu în fruntea Ministerului Sănătății. În plus, acesta a reamintit că PSD are de gând să depună o a doua moțiune împotriva ministrului. Reamintim că prima moțiune depusă de social democrați „s-a bucurat” de un eșec răsunător. Astfel, președintele PSD speră ca de data aceasta moțiunea să treacă, mizând pe ajutorul liberalilor, cei care au dat semnale, la rândul lor, că l-ar dori pe Voiculescu demis.
„Noi urmărim un circuit democratic, am venit cu moțiuni simple, o să venim și cu moțiunea de cenzură”, a promis Marcel Ciolacu
Social democratul este de părere că orice coaliție de bun simț ar fi schimbat acest ministru al sănătății, amintind că anumiți membri ai PNL ar fi cerut schimbarea ministrului. „Acești luptători cu lumina stinsă ai dreptății s-au răzgândit”, remarcă Ciolacu, într-o notă ironică. „Am auzit o explicație la un europarlamentar PNL celebru, mare luptător și opozant din interior, ‘Domn’e, este problemă coalitiei’. Păi lupți dimineață, când vine întunericul îți trece luptă. Nu poți să spui că nu schimbăm ministrul pentru că suntem într-o coaliție. Și atunci Citu ce este? Dacă ești premier iei deciziile în funcție de ce vezi că se întâmplă, nu în funcție de coalitie”, a mai declarat Marcel Ciolacu, invitat la Antena 3.
Mai mult, Ciolacu se revolta online, în cursul serii trecute, imediat după conferința de presă a premierului Florin Cîțu, împreună cu Raed Arafat. „Cîțu a ieșit ca o dizeuză de bâlci să îi pună covor roșu lui Arafat! Așa am aflat, după 7 ore, că la ora 16.25, ORA ROMÂNIEI, au murit iar niște oameni din vina lor! Au murit oameni fără oxigen din vina LOR! Și ei caută acarul Păun cu tot felul de explicații penibile și sforăitoare! PNL-ul e luat ostatec de Barna și useriști! Nu pot nimic. O adunătură de lași, fricoși incompetenți și hoți! Cîțu a ratat iar. Trebuia să-l demită pe Vlad Voiculescu. Singurul gest onorabil. Dar a fugit, din nou, de răspundere. O vom face noi prin moțiune”, spunea aseară liderul PSD.
Parlamentarul George Simion a făcut ceea ce știe el să facă mai bine: proteste. Supărat „politic” pe actuala guvernare, însă în mod deosebit (cel puțin acum) pe Ministrul Sănătății, a strâns câțiva simpatizanți ai partidului și i-a dus în fața ministerului, pentru un protest de mici dimensiuni în care a cerut separarea spitalelor Covid de cele non-Covid. În plus, acesta a amintit de tragedia de la Piatra Neamț, însă și de cea de la Spitalul „Matei Balș”, în care incendiile au curmat vieți.
George Simion: „Cerem de două luni şi jumătate, de la ‘Matei Balş’ încoace, demisia lui Vlad Voiculescu, a lui Raed Arafat”
Astfel, George Simion a declarat că Vlad Voiculescu ar promis la un moment dat că va întreprinde măsuri ca românii să nu mai moară de vii în spitale. „Nu s-a ţinut de cuvânt, avem accident după accident, scuze după scuze”, a adăugat Simion. „Am venit, ca să nu ne mai acuze nimeni, respectând distanţa, purtând mască, încadrându-ne în numărul de participanţi, pentru a arăta că folosim toate pârghiile necesare ca Vlad Voiculescu să plece. Suntem prezenţi în stradă, votăm moţiunea împotriva lui Vlad Voiculescu, am făcut o plângere penală şi am iniţiat comisie de anchetă la nivel parlamentar”, a mai spus acesta, în timp ce îi organiza pe oameni, dându-le tonul sloganurilor împotriva actualei conduceri a Ministerului Sănătății.
De precizat că partidul a cerut, la începutul săptămânii, o comisie de anchetă privind situația de la Spitalul „Foișor”, în care bolnavii au fost mutați din cadrul spitalului pentru ca acesta să fie transformat într-un spital suport-Covid.
S-ar părea că, dincolo de declarațiile referitoare la o eventuală demisie, ministrul Educației, Daniel David, ia totuși în calcul să își depună mandatul.
Nu „pe...
Președintele Nicușor Dan a revenit în țară și anunță că a citit sesizările primite din partea magistraților, așa cum au fost transmise după documentarul...
Utilizăm cookie-urile pentru a vă oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. De asemenea, utilizăm cookie-uri pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, pentru a îmbunătăţi experienţa de navigare si integrarile cu reţele de socializare.DA, ACCEPTPolitica cookies