sursă foto: pixabay

Pe principiul „mai bine mai târziu decât niciodată”, Guvernul Ciucă a acordat sprijin financiar sectorului cultural. Nu s-a întâmplat în plină pandemie de Covid, când instituțiile culturale private sau de stat au fost închise, ci după doi ani de la declanșarea acesteia. Astfel, sectorului cultural independent a primit un buget de 140.000.000 lei, o sumă pe care a vehiculat-o și fostul guvern Orban, dar pe care nu a alocat-o niciodată.

 Schema de ajutor de minimis ar trebui să vină în sprijinul a aproximativ 6.000 de operatori culturali, valoarea grantului acordat fiind de maximum 200.000 euro/entitate. 

„Beneficiarul își va achita cu prioritate obligaţiile fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, existente la momentul acordării grantului, contribuind astfel la eficientizarea colectării veniturilor bugetare.

În perioada următoare, Ministerul Culturii va operaționaliza schema de ajutor de minimis în vederea depunerii solicitărilor de finanțare de către operatorii culturali, iar intervalul de valabilitate va fi de la data intrării în vigoare a Ordinului Ministrului Culturii de aprobare a prezentei Scheme până la data de 30 iunie 2023. 

Data până la care se vor efectua plățile ajutorului de minimis este cel târziu 31 decembrie 2023.”, transmite Ministerul Culturii.

Abia după pandemie, Guvernul Ciucă a acordat ajutor financiar sectorului cultural

Cele mai afectate sunt teatrele independente, care au fost în imposibilitatea de a susține spectacole în timpul pandemiei. Implicit, nu au mai avut încasări, iar datoriile s-au acumulat. Mai mulți actori din România au spus, în repetate rânduri, că sectorul cultural nu poate fi neglijat din punct de vedere economic, întrucât poate genera bani la bugetul de stat. Mai mult decât atât, cultura ar trebui privită parte din sistemul educațional.

Anul acesta, mai multe teatre din Capitală au fost în plin scandal, fie din cauza unor evenimente catalogate „pro Rusia”, fie din cauza schimbării managerilor. Marinela Țepuș, fosta directoare a Teatrului Nottara, susține că a fost demisă abuziv, iar funcțiile importante din Cultură sunt oferite din interese, care mai de care mai obscure, nicidecum pentru abilități artistice, manageriale. Ea consideră că primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, ar trebui să ia remedieze aceste aspecte, cel puțin pentru teatrele pe care le are în subordine.

În ceea ce mă privește, m-a ”lăsat REPETENTĂ”/ ”executat” la evaluare pentru că NU eram o… ”BUNĂCIUNE”! Din păcate, aflu, din mai multe surse, că dânsul ar ”râvni” (și) la vreo ”bunăciune” de teatru bucureștean de stat (e din ce în ce mai greu, se pare, cu teatrele private) și că dna culturii bucureștene ar fi dispusă să i-l ofere, în semn de gratitudine, pentru ”prestația” de la evaluări!”, s-a exprimat Marinela Țepuș.

Articolul precedentRaed Arafat s-a plâns la Bruxelles că presa din România a dezinformat în timpul pandemiei. A omis să spună că nici măcar nu reprezintă legal Departamentul pentru Situații de Urgență
Articolul următorDemisie colectivă din USR Prahova; demisionarii dau și un… reper
Pasionată de cuvinte, inspirată de oameni liberi în gândire. Pun întrebări incomode și detest ideile „împrumutate”