Zeci de milioane de euro din banii bucureştenilor vor fi
aruncaţi pe fereastră, prin simpla apostilă a directorului Direcţiei
Transporturi din Primăria Capitalei, Ion Dedu. Anul trecut, Dedu a dat
ordin de începere a lucrărilor de modernizare a şoselelor Iancului şi
Pantelimon, cu toate că exact pe acolo va trece traseul Magistralei 5 de
metrou. Dedu a semnat începerea lucrărilor la doar câteva luni după ce
în Monitorul Oficial fusese publicată legea prin care Metrorex contracta
un credit de 465 milioane de euro, destinat construcţiei amintitei
magistrale de metrou. Aşa că nici nu va termina bine Primăria de
modernizat şoselele şi liniile de tramvai, că în zonă vor apărea
constructorii de la metrou, care se vor apuca să sape.
După arestarea directorului Direcţiei Infrastructură din Primăria
Capitalei, o nouă bombă cu ceas stă să explodeze în curtea
municipalităţii.
Şeful Direcţiei Transporturi din Primăria Bucureştilor, Ion Dedu, are
toate motivele să-şi facă griji în legătură cu semnătura pe care a dat-o
în luna iulie a anului trecut pentru începerea lucrărilor de
modernizare a şoselelor Iancului şi Pantelimon.
Amânări peste amânări
Reabilitarea șoselelor Iancului și Pantelimon se află în planurile
edilitare ale municipalității de ani buni. În 2008 Consiliul General al
Capitalei a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea
celor două artere. Pentru reabilitarea șoselei Pantelimon au fost
estimate fonduri de 73,28 milioane de euro, la un curs valutar de 3,1786
lei pentru un euro. O valoare de 233 milioane de lei, cu o durată de
execuție de 12 luni.
În această sumă erau incluse modernizarea a 3,85 km de drum la trei
benzi pe fiecare sens, reabilitare totală și management trafic pentru
6,51 kilometri de linie de tramvai, reconstrucția și modernizarea a 15
refugii și modernizarea capătului de linie RATB din zona Granitului –
Cora Pantelimon.
Pentru reabilitarea șoselei Iancului, consilierii generali au aprobat
un buget de 25,3 milioane de euro – 803 milioane de lei, cu o durată de
execuție de șase luni. Suma acoperea reabilitarea totală a 1,25 km, cu
câte două benzi pe sens, amenajarea a 110 locuri de parcare,
reabilitarea a 1,25 km de cale dublă de tramvai și alte lucrări de
semnalizare și management al traficului.
Împrumutul super-avantajos de la BEI
Începerea lucrărilor s-a lăsat însă aşteptată, din cauza lipsei
banilor. Între timp însă, Guvernul României a negociat cu Banca
Europeană de Investiţii un credit pentru construcţia Magistralei 5 de
metrou, tronsonul Universitate – Pantelimon.
„Contractul de finanţare aferent proiectului privind Modernizarea
metroului din Bucureşti – etapa V, Magistrala 5 Drumul Taberei –
Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon a fost semnat la data de
16 decembrie 2011 între Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi România,
în calitate de împrumutat, reprezentată prin Ministerul Finanţelor
Publice, şi a fost ratificat prin Legea nr. 33/08.03.2013, publicată în
Monitorul Oficial nr. 156/25.03.2013”, a precizat conducerea Metrorex,
la solicitarea Ziarului de Investigaţii.
Valoarea
creditului acordat de BEI este de 465 milioane de euro, iar el va fi
eliberat în cel mult opt tranşe. „Valoarea fiecărei tranşe, dacă nu este
soldul netras din credit, va fi de minimum 50 milioane de euro. Ultima
dată de rambursare pentru fiecare tranşă nu va fi mai devreme de patru
ani şi nici mai târziu de 25 de ani de la data stabilită de tragere. Ca
variantă alternativă, împrumutatul poate rambursa tranşa într-o singură
rată. La tragerea fiecărei tranşe, împrumutatul poate opta pentru
dobândă fixă sau variabilă, plătibilă anual, semestrial sau
trimestrial”, au mai precizat oficialii Metrorex.
După cum lesne se poate constata, condiţiile împrumutului acordat de
BEI sunt mai mult decât avantajoase pentru România. Şi unde mai pui că
această nouă magistrală de metrou va contribui decisiv la
decongestionarea traficului din zona de est a Capitalei.
Ion Dedu nu citeşte Monitorul Oficial
Aşa cum am arătat mai sus, creditul de la BEI a fost oficializat în
luna martie a anului trecut, prin publicarea legii în Monitorul Oficial.
La doar câteva luni, în iulie, directorul Dedu de la Primărie aviza
începerea lucrărilor la suprafaţă, fără să-i pese că acestea ar putea fi
distruse, peste puţini ani, de construcţia magistralei de metrou.
Sigur, în ziua de astăzi tunelurile metroului nu mai sunt construite
cu săpătură deschisă, ca în perioada comunistă, ci pe sub pământ, însă
acolo unde vor fi amplasate staţiile vor avea loc excavaţii serioase,
care vor distruge lucrarea Primăriei – trotuare, şosea şi linie de
tramvai. Cine achită nota de plată, domnule director?
Şi nu vor fi puţine staţiile amplasate pe şoselele Iancului şi
Pantelimon. Prima va fi situată la Piaţa Iancului, sub staţia existentă.
Urmează staţia Victor Manu, ce va fi amplasată sub Şoseaua Iancului, la
fabrica Zefir, apoi staţia Naţional Arena – la intersecţia Şos.
Iancului, Şos. Pantelimon şi bd. Pierre de Coubertin.
Apoi, vor fi staţiile Chişinău (intersecţia Şos Pantelimon cu Bd.
Chişinău), Morarilor (intersecţia Şos. Pantelimon, Şos. Morarilor şi
Şos. Fundeni), Sfântul Pantelimon (în dreptul spitalului cu acelaşi
nume) şi Vergului (la Cora Pantelimon).
Insolvenţa Tehnologica Radion, mană cerească
Paradoxal,
singura şansă ca banii bucureştenilor să nu fie aruncaţi pe fereastră
(sau nu chiar atât de mulţi) constă în faptul că pe Şoseaua Pantelimon
lucrările bat pasul pe loc. De când Theodor Berna a fost reţinut, iar
firma sa, Tehnologica Radion, a intrat în insolvenţă, şantierul este pur
şi simplu părăsit, muncitorii dând bir cu fugiţii.
Pe Şoseaua Pantelimon nu au fost făcute decât câteva lucrări la
trotuare, care au fost reconfigurate, şi au fost create nişte noi locuri
de parcare. În plus, constructorul s-a apucat de terminalul de capăt de
linie de la Cora Pantelimon (Granitul), dar nici aici nu s-a mişcat
mare lucru.
Altfel stau însă lucrurile pe Şoseaua Iancului, unde au fost deja
montate liniile de tramvai. Linii care vor fi distruse în dreptul
viitoarelor staţii de metrou.
Am încercat în repetate rânduri să dăm de directorul Ion Dedu, pentru a
ne explica de ce a dat ordin de începere a lucrărilor într-o zonă în
care va începe construcţia unei magistrale de metrou. L-am sunat pe
telefonul mobil, i-am dat SMS în care-i explicam cine suntem şi ce vrem
de la domnia sa. Tăcere.