Datoria externă în sine reprezintă, iniţial, un efect al unui
alt fenomen economic internaţional de mare amploare – creditarea
internaţională. Aceasta nu este un fenomen nou. Încă din Evul Mediu,
factorii de dezvoltare a comerţului internaţional şi a investiţiilor
externe au produs o diversitate a instituţiilor bancare, ale căror
obiective, practici de creditare, pieţe, modalităţi de organizare şi
structurare nu erau fundamental diferite de cele promovate de băncile de
anvergură internaţională fondate în anii 1960-l970. Ca dovadă apare
situaţia Suediei, unde, datorită dimensiunilor împrumuturilor externe
ale Casei Regale, încă din secolul al XVIII-lea s-a înfiinţat un oficiu
de administrare a datoriei astfel rezultate.
De fapt, cu secolul al XVIII-lea începe istoria creditării
internaţionale, când băncile din Marea Britanie au trecut aproape linear
de la negustorie şi cămătărie la creditare. Începând cu războaiele
napoleoniene, parcurgand secolul al XlX-lea şi până la începutul
secolului nostru, băncile comerciale creditau guverne străine şi
finanţau comerţul internaţional prin intermediul acceptelor (precursoare
ale acreditivelor şi ale altor documente comerciale de astăzi).
Puterea
lirei sterline şi a Marii Britanii au permis fondarea unei pieţe a
efectelor de comerț în Londra, piaţa care finanţa tranzacţiile
comerciale ale metropolei cu teritoriile de peste mări. În plus,
începând cu 1830 s-au fondat primele bănci britanice în colonii,
destinate furnizării de facilităţi bancare locale şi finanţării
comerţului colonial. Aceste bănci s-au extins curând în zone de interes
major pentru intreaga Europă, zone cum ar fi Egiptul, Turcia, America
Latina, sud-estul Asiei. Alte ţări care păşeau pe calea dezvoltării
capitaliste au urmat exemplul Marii Britanii, astfel încât fenomenul
apariţiei de instituţii bancare în teritoriile de peste mări ale
statelor europene a capătat imaginea unei adevărate lupte pentru
împărţirea sferelor de influenţă economică în lume.
Cea mai rapidă
creştere în volumul creditării internaţionale s-a înregistrat pe fluxul
dinspre Europa spre diferite state din componenţa SUA, pentru finanţarea
investiţiilor şi comerţului. Multe bănci comerciale din Regatul Unit
sau aflate pe teritoriul american, încă în proprietate britanică, au
fost fondate doar pentru susţinerea acestui flux. Deşi, încă din 1860,
în California existau deja cinci bănci comerciale (în proprietate
britanică), totuşi oraşul New York a fost primul centru financiar
american care a contat ca prezenţă în operaţiile internaţionale,
acţionând ca placă turnantă pentru fluxul menţionat.
Practic, Londra
şi New York-ul erau „emiţătorul” şi, respectiv, „receptorul” fluxului
de capital britanic, flux care atingea înainte de Primul Război Mondial,
circa 10% din PNB-ul Marii Britanii şi al imperiului sau colonial.
Această situaţie a durat până la sfărşitul Primului Război Mondial, când
New York-ul, ca exportator de capital către o Europă distrusă, ameninţa
pentru prima oară dominaţia Londrei asupra economiei mondiale.
Al Doilea Război Mondial modifică ierarhia
Al Doilea Război Mondial a accelerat declinul lirei sterline şi
ascensiunea dolarului american ca valută de circulaţie internaţională.
Puterea financiară a City-ului londonez s-a redus, făcând loc New
York-ului pe piaţa exportului de capital, SUA dispunând de bănci cu mare
credibilitate în mediile financiare internaţionale.
Istoria
economică postbelică aduce treptat în scenă trei mari actori: SUA, Piaţa
Comună şi Japonia (însoţită din anii ’70 de „tigrii” Asiei de sud-est:
Hong-Kong, Coreea de Sud, Singapore, Thailanda, Taiwan). Aceştia domină
şi în prezent pieţele internaţionale ale creditului, atât direct, cât şi
prin intermediul puternicei influenţe exercitate în interiorul marilor
organisme financiare internaţionale – FMI, Banca Mondială, BERD, BRI
etc.
Această dominare este posibilă atât datorită puterii economice
de ansamblu, incontestabile a celor trei, cât şi datorită progresului
tehnologiei comunicăţiilor, care permit ca orice decizie luată într-o
parte a lumii să fie instantaneu cunoscută pe meridianul opus.
Tot
perioada postbelică aduce în prim plan creditarea oficială, de la
guvern la guvern sau de la organismele financiare internaţionale către
guvernele statelor membre. Conferinţa de la Breton Woods din 1944 stă la
baza înfiinţării Fondului Monetar Internaţional şi a Băncii Mondiale,
organisme menite să înlesnească procesul de alocare a resurselor ţărilor
cu “surplus” de capital către cele cu “nevoie” de capital şi să
împiedice, prin sprijinirea dezvoltării economice globale, ca
discrepanţele enorme dintre ţări să ducă la situaţii conflictuale
militare sau la crize economice mondiale.
Astăzi, creditarea
internaţională este un fenomen care suscită atât interesul analiştilor
economiei mondiale, cât şi al factorilor de decizie din fiecare ţară în
parte, mai ales după experienţa crizei mondiale a datoriei externe care a
zguduit lumea finanţelor în anii ’80 și cu care se confruntă Europa de
astăzi.
Schimbarea de atitudine a creditorilor internaționali
Criza
datoriei s-a născut din două motive: primul – o politică deplorabilă de
administrare a datoriei externe dusă de ţările mari debitoare (în
special din America Latină – cazul Mexic), iar, pe de altă parte,
băncile comerciale cu activitate internaţională nu au dat nici ele
dovadă de prea mare înţelepciune în alocarea resurselor proprii, mărite
rapid ca volum prin injecţia de petrodolari ce a urmat crizei petrolului
din anii ’70.
Crizele datoriei din anii 70-80 au fost rezolvate
printr-un progres cu multiple laturi: s-a modificat, în primul rând,
atitudinea creditorilor (oficiali sau privaţi), dinspre scopul unic de
a-şi recupera resursele alocate spre controlul utilizării acestora de
către debitori. Din păcate, astăzi, asemenea măsuri nu mai dau aceleași
rezultate, și mă refer aici la criza actuală a țărilor zonei euro.
În
anii 70-80, efectul acestei schimbări de atitudine s-a materializat în
măsurile convenite prin înţelegeri bilaterale între ţările cu mari
datorii şi Clubul de la Paris (pentru creditorii oficiali) sau Clubul de
la Londra (pentru băncile comerciale), măsuri ce au dus la diminuarea
poverii datoriei externe asupra economiilor ţărilor îndatorate şi la
înlesnirea, pentru acestea, a drumului spre dezvoltare. În al doilea
rând, managementul eficient al datoriei externe a devenit un obiectiv
major de politică macroeconomica în toate ţările lumii, în special în
ţările beneficiare de împrumuturi externe.
Definirea datoriei externe
După cum se ştie, în sens larg, datoria este reversul creditului,
orice operaţiune de creditare generând, în mod obligatoriu, o
operaţiune de debitare. Economia modernă nu poate fi concepută fără o
dezvoltare corespunzătoare a creditului.
Practica a dat însă datoriei
un sens mai restrâns. Pornind de la faptul că orice subiect de drept
poate fi, pe o anumită perioadă, atât debitor, cât şi creditor,
datoriile şi împrumuturile acestuia se compensează reciproc; în acest
sens restrâns, numai anumite operaţiuni de credit semnifică existenţa
unei datorii nete. Datoria externă, atât ca definiţie, cât şi ca mod de
calcul, în sensul cel mai larg, datoria externă este totalitatea sumelor
de ban sau a altor proprietăţi datorate în exterior de toţi rezidenţii
unei ţări. Această accepţiune, foarte largă, nu este utilizată decât în
afirmaţii generale şi intuitive, fiindcă practic este imposibil de
calculat şi apreciat datoria externă a unei ţări în sensul ei cel mai
larg, datorită diversităţii care există în domeniul condiţiilor de
îndatorare, adică a diversităţii deosebite care există în operaţiunile
financiare pe care le efectuează o ţară. Din acest considerent, în mod
curent noţiunea de datorie externă se foloseşte mai ales în sensuri
restrânse.
Primul
element care poate restrânge sensul în care este definită datoria
externă se referă la durata de îndatorare, respectiv durata creditelor
sau împrumuturilor externe. De obicei, creditele sau împrumuturile
curente sunt excluse din datoria externă, ele fiind considerate
operaţiuni financiare indispensabile ce însoţesc fluxurile materiale; în
cadrul operaţiunilor financiare curente intră datoriile uzuale
rezultate din rulajul zilnic al activităţii economice externe, precum şi
operaţiunile financiare pe termen scurt (o luna, trei luni, șase luni
sau un an). Modul în care este înţeleasă noţiunea de operaţiune pe
termen scurt în literatura de specialitate nu este acelaşi, dar, de
obicei, toate operaţiunile financiare cu termen mai mic de un an de zile
intră în această categorie.
Al doilea element care poate restrânge
sensul în care este definită datoria externă este constituit din
celelalte condiţii în care sunt obţinute creditele sau împrumuturile
externe. Există credite şi împrumuturi obţinute în condiţii precise
(dobânda fixă sau silită contractual în funcţie de dobânda pieţei
financiare de referinţă, perioada de rambursare silită contractual etc),
dar, în acelaşi timp, există şi alte intrări de capital, în special
investiţiile directe, care nu au condiţii precise.
Majoritatea
definiţiilor exclud investiţiile directe din sfera surselor datoriei
externe, pornind de la considerentul că acestea sunt efectuate pe
perioade nedeterminate. De asemenea, donaţiile sunt excluse din sursele
datoriei externe, iar creditele şi împrumuturile externe sunt corectate
cu cuantumul donaţiei pe care îl cuprind, pentru a se obţine cifra reală
a datoriei externe. În unele cazuri, în datoria externă dintr-o anumită
perioadă nu se includ împrumuturile care au o perioadă de graţie mai
mare, de peste 10-l5 ani, sau chiar cele care încă nu incumbă plăţi în
contul serviciului datoriei (rambursare şi dobânzi), deoarece se
porneşte de la ideea că, în realitate, povara datoriei generată de
aceste împrumuturi nu există.
Al treilea element care poate restrânge
sensul definiţiei datoriei externe este natura creditorului. De multe
ori, având în vedere că unii creditori acordă împrumuturi în condiţii
mai avantajoase datorită legăturilor speciale care există între debitor
şi creditor, creditele şi împrumuturile externe obţinute din asemenea
surse sunt excluse din definirea şi calculul datoriei externe (de
exemplu, creditele obţinute de societatea-fiică de la societatea mamă
din exterior).
În sfârșit, un al patrulea element care poate
restrânge sensul definiţiei datoriei externe este caracterul
debitorului. În unele cazuri, din datoria externă a unor ţări se exclude
datoria contractată în exterior de sectorul privat, iar în cazuri
extreme, din datoria externă se exclud şi împrumuturile sau creditele
obţinute de anumite agenţii publice, astfel că există situaţii în care
datoria externă este asimilată numai cu datoria guvernului.
Definiţia
datoriei externe consacrată la nivel internaţional în urma cercetărilor
efectuate de către organismele internaţionale, care au ca obiect
principal de activitate creditarea ţărilor cu probleme în asigurarea
necesităţilor financiare prezintă datoria externă brută la un moment dat
ca fiind suma totală a pasivelor contractuale utilizate şi neachitate
ale rezidenţilor faţă de nerezidenţi şi obligaţia rezidenţilor de a
rambursa ratele de capital, cu sau fară dobândă, sau de a achita
dobânda, cu sau fără „ratele de capital”.
Din cele de mai sus se
poate extrage definiţia serviciului datoriei externe, noţiune care
înglobează totalitatea plăţilor externe (rate de capital, dobânzi şi
comisioane) derivate din datoria externă, pe parcursul unui an.
Surse de finanţare a datoriilor externe
Împrumuturile
contractate de rezidenţii unei ţări pot fi clasificate în funcţie de
tipul de creditori care le acordă, care se împart în creditori oficiali
şi creditori privaţi. Împrumuturile acordate de creditorii oficiali pot
fi: împrumuturi bilaterale (de la guverne străine) şi împrumuturi
multilaterale. Împrumuturi bilaterale (de la guverne străine) între
bănci centrale şi organisme publice autonome. Împrumuturile bilaterale
pot fi la rândul lor împărţite în:
1. Concesionale – împrumuturi
acordate de către ţările dezvoltate statelor în curs de dezvoltare,
furnizate de către agenţii de stat, locale sau centrale, sau de către
agenţiile lor executive, fiecare împrumut întrunind următoarele
caracteristici:
– are ca obiectiv principal promovarea dezvoltării şi bunăstării economice a ţărilor în curs de dezvoltare;
– are caracter concesional şi are un grad de concesionalitate de cel puţin 25%.
2.
Neconcesionale – împrumuturi oficiale ale statelor dezvoltate către
ţările în curs de dezvoltare care nu întrunesc caracteristicile celor
concesionale. Ele includ:
– tranzacţii oficiale bilaterale cu grad
de concesionalitate mai mic de 25% sau care, deşi au un grad mai ridicat
de concesionalitate au ca scop principal facilitarea exporturilor;
– credite de la un exportator privat dintr-o ţară dezvoltată garantat de către o instituţie publică. .
Gradul
de concesionalitate reprezintă măsura în care condiţiile unui credit
extern se abat de la condiţiile standard ale pieţelor internaţionale de
capital în favoarea debitorului. Împrumuturi multilaterale –
împrumuturile organismelor internaţionale. Este vorba despre creditele
oferite de Banca Mondială, bănci regionale de dezvoltare şi alte
organisme internaţionale şi interguvemamentale. Şi acestea pot fi
împărţite la rândul lor în concesionale şi neconcesionale în funcţie de
aceiaşi factori ca şi în cazul împrumuturilor bilaterale.
a. Între instituţiile care acordă asistenţă financiară se află şi Fondul Monetar Internaţional.
b.
Obiectivele ajutorului financiar acordat de către acesta sunt
echilibrarea macroeconomică şi ajustarea structurală. El joacă, de
asemenea, un rol total în renegocierea datoriilor între ţările debitoare
şi creditorii publici sau privaţi şi ajută ţările debitoare în
îmbunătăţirea noilor tehnici de finanţare. Rezervele FMI pot fi
utilizate în principal prin:
• Trageri asupra Fondului. Tragerea este
o operaţiune prin care o ţară membră cumpără de la FMI monede ale altor
state membre, plătind cu propria monedă. Tragerile se pot face fie
direct, fie în cadrul unui aranjament stand-by pentru sprijinirea
balanţei de plăţi, care permite ca suma aprobată să fie trasă în tranşe,
pe măsura îndeplinirii criteriilor de performanţă de către economia
creditată.
• Finanţarea compensatorie a fluctuaţiilor încasărilor din
export sau a plăţilor pentru import are ca scop sprijinirea ţărilor
membre care au înregistrat dificultăţi în echilibrarea balanţei de
plăţi, ca urmare a fluctuațiilor încasărilor din exporturi sau ale
plăţilor pentru importuri. Această finanţare se adaugă, de obicei, la
cea efectuată prin stand-by.
• Finanţarea stocurilor tampon de
materii prime se realizeză prin acordarea de credite ce pot totaliza
sume până la 50% din cota de participare a ţării membre creditate la
capitalul FMI. Stocurile constituite au drept scop realizarea unui
echilibru între cererea şi oferta de materii prime, obţinând astfel o
relativă similitudine a preţurilor şi a încasărilor din exporturile de
produse de bază.
• Facilitatea extinsă de ajustare structurală se
referă la posibilitatea de a acorda asistenţă unei ţări membre (în
general, unei ţări cu economie slab dezvoltată), pentru a face faţă
deficitului balanţei de plăţi pe o perioadă mai îndelungată.
•
Facilitatea de transformare sistemică reprezintă ultima creaţie în
domeniu a FMI, fiind destinată sprijinirii ajustării structurale şi
transformării sistemice a economiilor de comandă în economii de piaţă
libere.
Informaţiile specifice referitoare la asistenţa concesională
trebuie furnizate de catre Ministerul Finanţelor şi Banca Centrală către
unitatea de administrare a datoriei externe.
Este necesară acordarea
unei atenţii deosebite atât informaţiilor despre utilizarea acestor
credite, cât şi celor referitoare la serviciul datoriei aferent, pentru
ca acestea să fie identice în procesul de monitorizare a datoriei
externe şi în compilarea balanţei de plăţi sau în evaluarea programelor
de investiţii în sectorul public.
Tipuri de împrumuturi acordate de creditorii privați
Împrumuturile acordate de creditorii privaţi pot fi clasificate
după cum urmează: creditele de export, credite acordate de către bănci,
împrumuturi contractate de pe pieţele de capital şi alte tipuri de
credite private.
Creditele de export finanţează achiziţionări
individuale de mărfuri sau servicii. La rândul lor, acestea pot fi
împărţite în: credite furnizor şi credite cumpărător. Creditele furnizor
reprezintă credite bancare acordate exportatorului, atunci când acesta
consimte partenerului sau o amânare de plată pentru marfa livrată în
străinătate. Practic, operaţiunea presupune două relaţii distincte de
creditare: un credit în marfă, acordat de exportator importatorului prin
acceptarea efectuării plăţii la un anumit termen de la livrare; un
credit în bani, acordat de banca exportatorului pentru finanţarea
operaţiunii de export.
Băncile
comerciale, la rândul lor, au posibilitatea să se refinanţeze, să-şi
întregească fondurile acordate sub formă de credit exportatorilor, de la
banca centrală sau o instituţie specializată în finanţarea exporturilor
din ţara lor.
Credite cumpărător – reprezintă o finanţare directă
acordată importatorului de către o bancă din ţara exportatorului pentru
a-i pernite cumpărătorului să plătească imediat contravaloarea mărfii.
Creditele cumpărător sunt acordate, de regulă, de bănci sau instituţii
specializate în finanţarea exporturilor din ţara exportatorului, în
acest scop încheindu-se o convenţie de credit între importator (sau
banca sa) şi banca exportatorului.
Exporturile pe credit efectuate de
operatorii economici din ţările dezvoltate reprezintă un supliment util
la asistenţa concesională. Ratele dobânzilor sunt uneori parţial
subvenţionate de guvernele ţărilor creditoare sau de organismele
internaţionale implicate în acordarea acestui tip de credite. Un aspect
important îl reprezintă faptul că guvernele ţărilor exportatoare dispun
de agenţii de garantare şi asigurare care protejează creditorii
propriu-zişi împotriva riscurilor politice şi economice din ţara
beneficiară.
Astfel, creditele de export sunt deseori uşor
accesibile, pe când împrumuturile de pe pieţele de capital sunt, uneori,
imposibil de contractat. Ministerul de Finanţe trebuie să monitorizeze
accesul la aceste credite astfel încât să nu existe situaţii de
supracreditare, care atrag imposibilitatea achitării la timp a serviului
datoriei aferente sau restricţionează sever accesul acestora la sursa
de finanţare.
Creditele acordate de către bănci pot fi: linii de finanţare (de credit), creditul revolving şi cofinanţarea.
Liniile
de finanţare (de credit) reprezintă o înţelegere între o bancă şi un
client, pe baza căreia ultimul poate obţine credite succesive într-o
anumită perioadă, până la o sumă convenită. Clientul plăteşte suma
stabilită numai pentru creditele efectiv utilizate, iar pentru sumele
nefolosite din plafon eventual achită comision de neutilizare. În
comerţul internaţional, prin linie de finanţare se înţelege plafonul
recunoscut unei bănci sau companii de către o bancă străină, în scopul
finanţării unor livrări la import de maşini, utilaje sau echipamente
complexe.
Contractarea creditului în cadrul unei linii de finanţare
are loc în momentul în care furnizorul străin livrează marfa spre ţara
importatorului. Convenţiile bancare prind liniile de finanţare
precizează încă de la început condiţiile de finanțare a livrărilor (rata
dobânzii, perioada de rambursare, perioada de graţie, comisioanele
bancare şi scadenţarul plăţilor aferente serviciului creditului). De
asemenea, ele stabilesc valoarea minimă a contractelor care pot face
obiectul finanţării, condiţiile de plată (de obicei, prin credit se
acoperă 80-85% din valoarea contractului), precum şi perioada în care
contractele pot fi prezentate spre finanţare. În ţările creditoare, o
mare parte din creditele acordate în exterior, în cadrul liniilor de
finanţare, este asigurată de agenţii specializate sub control
guvernamental sau chiar subvenţionate de stat.
Creditul tip
revolving se acordă la contractele de valori mari cu livrări succesive.
El permite mobilizarea unui împrumut pe termen mediu prin intermediul
unor credite pe termen scurt reînnoibile. Tehnica cea mai frecventă este
cea a creditelor cu rată flotantă a dobânzii, care presupune acordarea
unui credit pe termen mediu sau lung, cu o dobandă care este revizuită
periodic, în general la trei luni, pentru a se ţine seama de rata
dobânzii pe termen scurt.
Cofinanțarea, creditul sindicalizat și obligațiunile
Cofinanțarea
este o tehnică relativ recentă, legată de cererea crescândă pentru
finanţarea de noi proiecte de anvergură şi de necesitatea asigurării
unei garanţii superioare creditorilor. Ea reprezintă o formă de sprijin
financiar realizată prin participarea Băncii Mondiale alături de
organisme de credit public, instituţii de creditare a exporturilor sau
bănci, la acordarea de împrumuturi ţărilor membre. Împrumuturile
contractate de pe pieţele de capital se împart şi ele în: creditul
sindicalizat şi finanţarea pe piaţa euroobligaţiunilor.
Creditul
sindicalizat reprezintă un împrumut acordat de un grup de bănci,
constituite într-o grupare temporară, fără personalitate juridică,
numită consorţiu, unui beneficiar dintr-o ţară terţă. Consorţiul este
format dintr-o bancă principală şi câteva bănci participante din ţări
diferite, care se obligă să asocieze un număr de bănci terţe la
acordarea creditului. Această formă de creditare a cunoscut o creştere
deosebită în a doua jumătate a deceniului al optulea, prin lansarea de
împrumuturi importante pe piaţa euro în favoarea unor beneficiari terţi,
de regulă a unor guverne sau agenţii guvernamentale.
Obligaţiunile
reprezintă titluri financiare exprimând drepturile deţinătorului lor
asupra emitentului, în urma unui împrumut acordat celui din urmă. Pe de
altă parte, ele constituie o investiţie care-i dă dreptul deţinătorului
lor să obţină un venit ce reprezintă o dobândă pentru împrumutul acordat
emitentului. Acesta, acordându-se prin detaşarea unei părţi din corpul
obligaţiunii, se mai numeşte cupon. În funcţie de mărimea şi modul de
stabilire a cuponului acordat se disting mai multe tipuri de
obligatiuni.
O primă categorie este reprezentată de obligaţiunile
care poartă un cupon ce se calculează ca un procent fix sau variabil, la
valoarea nominală. Aici se încadrează obligaţiunile standard cu cupon
prestabilit (fixed rate notes), în care investitorul primeşte anual un
cupon stabilit procentual la valoarea nominală. Spre deosebire de
aceasta modalitate de stabilire a cuponului, la obligaţiunile cu dobândă
variabilă (floating rate notes), cuponul este recalculat periodic, din
şase în şase luni, cu o marjă fixă peste dobânda de pe piaţa
interbancară londoneză la depozitele în eurodolari pe şase luni; se are
însă în vedere faptul că acest cupon nu poate coborâ sub un plafon minim
presilit.
Un alt tip de obligaţiuni îl constituie obligaţiunile cu
cupon zero (zero cupon bonds) care se caracterizează prin faptul că
investitorul primeşte echivalentul dobânzii reprezentat de diferenţa
dintre preţul de emisiune şi valoarea nominală la care sunt răscumpărate
la scadenţă. Obligaţiunile cu cupon zero sunt atractive pentru
investitori când se aşteaptă declinul ratei dobânzii.
Un alt tip de
obligaţiuni îl constituie aşa-numitele obligaţiuni precare (junk bonds).
Spre deosebire de celelalte tipuri menţionate anterior, acestea au un
cupon mare, implicând şi un grad mare de risc, deoarece sunt emise de
firme care nu se bucură de o mare credibilitate pe piaţa financiară sau
de firme noi.
O caracteristică a obligaţiunilor o constituie
scadenţa la care sunt răscumpărate de către emitent. Pentru obligaţiunea
standard (straight euro-bond) scadenţa este fixă (o perioadă
prestabilită) şi înscrisă pe obligaţiune. Există însă emisiuni de
obligaţiuni cu scadenţă extensibilă sau retractibilă. Aceasta din urmă
poate asigura o scadenţă finală lungă, dar poate fi răscumparată, la
opţiunea deţinătorului, după o perioadă mult mai scurtă.
Ca şi în
cazul acţiunilor, pentru obligaţiuni există posibilitatea negocierii lor
pe piaţa secundară la o valoare de piaţă, preţul variind în funcţie de
cererea şi oferta pentru titlul respectiv, valoare care diferă de cea
nominală.
Factoringul şi leasingul
Factoringul este o tehnică de finanţare pe termen scurt a
operaţiunilor de export, îndeosebi pentru bunuri de larg consum. Are la
bază un contract comercial prin care o parte, numită factor, se obligă
ca, în schimbul unui comision, să preia toate creanţele sub forma de
facturi rezultate din vânzarea de mărfuri, pe care cealaltă parte,
exportatorul, se obligă să i le trimită, inclusiv riscul de neîncasare a
creanţelor.
Factorul
se substituie exportatorului în toate drepturile şi obligaţiile ce
rezultă din rolul său de creditor. Exportatorul răspunde, în continuare,
pentru livrările necorespunzătoare cu contractul şi pentru
corectitudinea titlurilor de creanţe (facturile), suportă riscul
valutar, menţinându-şi responsabilitatea pentru operaţiile din afara
graniţei, apărute ca urmare a depăşirii plafonului de către client, cât
şi pentru alţi clienţi decât cei prevăzuţi în contractul de factoring,
pentru care factorul a acceptat încasarea facturilor ei.
În esenţă,
leasingul este o formă de închiriere realizată de societăţi financiare
specializate (societăţi de leasing) a unor bunuri de echipament către
firme (beneficiare) care nu dispun de fonduri proprii ori nu pot sau nu
doresc să recurgă la credite bancare pentru cumpărarea acestora de la
producători.
Leasingul presupune, în principiu, două contracte: unul
de vânzare-cumpărare, încheiat între producător, ca vânzător, şi
societatea de leasing, care creditează operaţiunea de leasing în
calitate de cumpărător şi un contract de locaţiune încheiat între
societatea de leasing şi un terț beneficiar.
Tehnici de finanţare a creditului guvernamental
Ţările au posibilităţi limitate de susţinere a finanţării
externe. În acelaşi timp, oferta de finanţare este limitată. Aşadar,
guvernul beneficiar de împrumuturi externe trebuie să aleagă combinaţia
optimă a surselor de finanţare disponibile la un moment dat astfel încât
acestea să corespundă necesităţilor proiectelor specifice, dar şi
nevoilor economiei în ansamblu.
Optimizarea finanţării externe
constă, pe de o parte, în obţinerea a cât mai multe credite în condiţii
concesionale (forma cea mai ieftină de finanţare, dar limitată de
destinaţia preferenţială a acestora către cele mai sărace ţări), iar, pe
de altă parte, în minimizarea costurilor împrumuturilor obţinute în
condiţii normale (de la organisme internaţionale, prin relaţii
bilaterale sau de pe pieţele internaţionale de capital).
Spre
exemplu, o combinaţie optimă de finanţare a unui proiect specific de
investiţii ar putea cuprinde următoarele componente: maximum de surse
concesionale de creditare; o sumă minimă atrasă de pe pieţele financiare
internaţionale; un minimum de serviciu al creditului cu scadenţă în
primii cinci până la zece ani din durata proiectului.
Autorităţile
guvernamentale trebuie să se asigure că pachetul de finanţare corespunde
priorităţilor naţionale. Aceasta presupune:
determinarea surselor
de finanţare în strânsă legatură cu posibilităţile de rambursare
rezultate din proiecţiile serviciului datoriei;
controlul
compoziţiei valutare a noilor împrumuturi contractate în vederea
obţinerii unei minime expuneri la riscul valutar (al fluctuaţiei
cursurilor de schimb);
controlul nivelului de expunere la riscul fluctuaţiei dobânzilor variabile;
micşorarea, pe cât posibil, a impactului noilor împrumuturi asupra
serviciului datoriei externe în primii trei-cinci ani de la
implementarea strategiei de îndatorare;
menţinerea accesului deschis la diverse surse de finanţare, prin evitarea apelului excesiv la acestea.
O
asemenea analiză nu este uşoară, dar ea trebuie efectiv realizată
pentru ca ţara respectivă să obţină beneficii din creditele externe
pentru reglementarea problemelor legate de balanţa de plăţi a acesteia.