Ciprian Ciucu nu este, însă, genul tipic de politician local de București. El vine dinspre zona societății civile, a ONG-urilor, reproșându-i-se, de multe ori, chiar din rândurile propriului partid, că ar fi cel mai userist dintre liberali.
A fost consilier general PNL, în mandatul 2016-2020, remarcându-se ca unul dintre oponenții cei mai vocali ai primarului general Gabriela Firea și ai coaliției PSD-ALDE, care o susținea.
Candidatul PNL Ciprian Ciucu venea către bucureștenii din Sectorul 6 cu promisiunea unei noi paradigme administrative – politici publice fundamentate pe studii și date, nu pe păreri și interese de grup sau pe criterii de imagine.
Această promisiune a unui „altfel de politică” îl apropia de useriști. Ceea ce l-a diferențiat de ei a fost faptul că a încercat și, cel puțin parțial, a și reușit să pună în aplicare această promisiune.
Promițând o reformă a administrației publice locale a Sectorului 6, de exemplu, Ciprian Ciucu și-a și început mandatul cu reformarea Poliției Locale.
Noul primar s-a asigurat că polițiștii locali au pregătirea și condițiile necesare pentru a-și îndeplini atribuțiile profesionale.
O altă diferență este aceea că, odată ajuns primar, Ciucu a reușit să urnească proiecte în folosul cetățenilor, spre deosebire de primari de sector USR precum Clotilde Armand sau Radu Mihaiu, care au rămas angrenați în lupte sterile – de exemplu cu propriul Consiliu Local, ca in cazul Sectorului 1, nereușind să livreze nimic din ceea ce se angajaseră in campania electorală.
Promisiunile campaniei electorale
Revenind la promisiunile candidatului liberal la Primăria din Calea Plevnei, Ciucu le-a promis alegătorilor din Sectorul 6 că va construi 12 creșe noi, în Drumul Taberei, Militari, Crângași, Giulești, Cartier ANL și chiar în noul cartier rezidențial.
De asemenea, el propunea, mansardarea a cel puțin 60% dintre unitățile de învățământ, pentru a crea spațiu suplimentar.
În primii trei ani de mandat el a și reușit să și construiască, pe Strada Rușețu, o creșă nouă, cu 124 de locuri pentru copiii între 0 și 3 ani.
Urmează construcția altor două creșe, una în Militari, pe Iuliu Maniu nr. 11B, și cealaltă în Drumul Taberei, pe Bd. Timișoara nr. 89. Fiecare dintre cele două creșe va putea primi câte 70 de copii.
În prezent, capacitatea celor trei creșe aflate in administrarea Primăriei Sectorului 6 este de 980 de locuri, fiind total insuficientă.
O altă promisiune importantă a lui Ciprian Ciucu a fost aceea a creării unor zone verzi, de promenadă pe Lacul Morii și în zona căii ferate de pe Strada Liniei.
În zona Lacului Morii, într-o primă etapă, a fost amenajat digul, promenada Lacul Morii.
Într-o a doua etapă, urmează amenajarea Insulei Îngerilor de pe Lacul Morii – pentru care a fost organizat și câștigat un concurs internațional de soluții, astfel încât să poată fi practicate inclusiv sporturi nautice.
Cât despre Stada Liniei, în locul așa-zisului tren metropolitan, preconizat de Nicușor Dan, care nu ar fi avut nicio utilitate în opinia primarului liberal al Sectorului 6, Ciprian Ciucu a reușit să finalizeze, la 1 iunie anul acesta, etapa întâi a primului parc linear, de la Lujerului, până la Gara Cotroceni.
Până în iarnă, edilul din Calea Plevnei își propune să finalizeze cea de-a doua etapă, de la Gara Cotroceni, până la AFI Cotroceni.
O a treia etapă, de 2 kilometri, presupune închirierea unei linii de cale ferată de la CFR și cumpărarea unei a doua de la un proprietar privat, o firmă.
În cea ce privește oportunitatea unui parc față de inutilul, iluzoriul și megalomanicul proiect al „trenului metropolitan”, Ciucu o justifică prin aceea că cetățenii din zona Militari au cea mai mare nevoie de un parc.
Cartierul Militari beneficiază de un sistem de transport public relativ bun. Pe Bulevardul Iuliu Maniu, există acces la metrou, iar pe Bulevardul Timișoara, la tramvai. Fiecare dintre aceste bulevarde, cu mijloacele lor de transport, se află la circa 200 de metri de Strada Liniei.
În schimb, cetățenii din Militari aveau mare nevoie de un parc, pentru a putea petrece timp de calitate, cu familia, în apropiere de casă, argumenta Ciprian Ciucu.
În plus, Primăria lui Nicușor Dan nu a prezentat niciodată un studiu de fezabilitate pentru trenul metropolitan, care să fundamenteze investiția cu date, să justifice investiția din punctul de vedere al matricei origine – destinație. Adică, mai pe românește spus, nu se știe câți oameni și de unde până unde ar urma să transporte trenul lui Nicușor Dan.
Liberalul mai promitea și extinderea Parcului Drumul Taberei pe un teren din zonă al Armatei
Din păcate, deși a cerut terenul aflat peste drum de parc, Armata are alte planuri… strategice, în zonă. Vrea să construiască nu vreo facilitate militară secretă, ci… un hotel.
În aceeași direcție de gândire, Ciucu promitea că va redeschide curțile și facilitățile sportive ale școlilor pentru comunitate. Ceea ce a și făcut, la scurtă vreme după preluarea mandatului.
Primarul liberal a încercat să-i implice pe cetățeni, asociațiile de proprietari în întreținerea spațiilor verzi. El i-a chemat pe locuitorii Sectorului 6 să își asume, fiecare, spațiul verde din fața sau spatele blocului.
După semnarea unui protocol cu Primăria, spațiul verde era amenajat de ADP, iar cetățenii, asociația de proprietari, urmau să îl întrețină.
În acest scop, beneficiau de vauchere pentru unelte în valoare de 1000 lei, iar Primăria deconta și apa pentru udat.
Din păcate, programul nu a funcționat. După amenajarea spațiilor verzi respective, oamenii le-au abandonat. Programul a fost oprit.
Candidatul PNL mai spunea că va aduce numărul locurilor de parcare – la 20 mii, până în 2024
Ciucu promitea că va amenaja parcări moderne pe terenuri virane, parcări subterane și supraetajate și va realiza sensuri unice și parcări paralele cu axul drumului.
În total, numărul de parcări din sector ar trebui să ajungă la 22.000.
Primăria Sectorului 6 a amenajat peste 4000 de noi locuri de parcare de reședință și a reabilitat alte peste 10 mii de asemenea locuri.
Totalul locurilor de parcare de reședință a ajuns la 46 de mii, în Sectorul 6.
Însă, în sector, sunt înmatriculate 150 de mii de mașini, dar sunt multe altele înmatriculate în toate județele țării și în străinătate. În aceste condiții locurile de parcare amenajate, practic, nu se simt.
Problema parcării nu poate fi soluționată, însă, numai la nivel de primărie de sector.
Mobilitatea, transportul public sunt atribuții ale Primăriei Municipiului București (PMB).
Pentru ca bucureștenii să își modifice comportamentul de mobilitate și să renunțe la transportul individual, cu mașina proprie, în favoarea transportului în comun sau a celui alternativ, trebuie luate măsuri la nivelul întregii Capitale.
Astfel, transportul public trebuie să devină o alternativă civilizată și predictibilă la cel individual. Pentru aceasta, este nevoie de mijloace de transport moderne și de culoare dedicate transportului public, pentru ca bucureștenii să știe exact când va veni următorul autobuz, troleibuz sau tramvai în stație și în cât timp vor ajunge la destinație.
Bulevardele largi urmau să fie sistematizate și optimizate pentru transportul cu biciclete, trotinete și alte echipamente de transport electrice
Pentru ca oamenii să folosească transportul alternativ, trebuie să existe un sistem de benzi pentru biciclete și trotinete, care să lege, în condiții de siguranță, cartierele de centrul orașului și de punctele de interes – zone comerciale, administrative, de business sau de agrement, explică primarul din Calea Plevnei.
Exasperat de tărăgănarea lărgirii Prelungirii Ghencea – în aproape trei ani de mandat Nicusor Dan reușind să realizeze doar 12% din întregul proiect, față de cele 10% moștenite de la Gabriela Firea, Ciprian Ciucu a inițiat lărgirea Drumului Valea Largă, care face legătura între Prelungirea Ghencea și Bulevardul Timișoara, pentru a încerca decongestionarea zonei.
Lucrarea era cu atât mai importantă cu cât lărgirea Prelungirii Ghencea bate pasul pe loc din 2020 încoace, fiind, practic, abandonată de către Compania Municipală Trustul de Clădiri Metropolitane, în favoarea Pasajului Doamna Ghica, din Sectorul 2 al useristului Radu Mihaiu.
„Da, va degreva Prelungirea Ghencea. Se va ieși mult mai ușor din acea zonă, direct către Autostrada A1 și va degreva, cu siguranță, traficul. Este un drum larg, este un drum care va avea două benzi pe sens, de tip drum expres, cu piste de biciclete largi, cu trotuare largi, cu spațiu verde – 3000 de copaci vor fi plantați.
Deci, aștept ca acest proiect să fie finalizat, până în vara anului viitor. Mai ales că Prelungirea Ghencea este un proiect al Primăriei Capitalei care, în acest moment, este abandonat„, explică Ciprian Ciucu, la începerea lucrărilor.
Cu toată importanța sa deosebită pentru locuitorii din Prelungirea Ghencea și pentru cei care tranzitează zona, lucrarea Primăriei Sectorului 6 s-a lovit de refuzul useristului Nicușor Dan de a elibera autorizația de defrișare pentru 400 de copaci.
După șapte-opt luni de promisiuni neurmate de eliberarea autorizației de către Nicușor Dan, Ciprian Ciucu a trecut la defrișarea copacilor.
Primăria Secorului 6 a lărgit în schimb, Drumul Osiei
„A fost o lucrare destul de complexă, pentru că a trebuit să tragem și noi utilități. Este o lucrare care era pe un drum extrem de rupt, extrem de de prost, fără trotuare, fără iluminat public, fără mai nimic, practic, cu multe gropi.
În momentul de față, avem ieșiri cu două benzi pe sens, avem piste de biciclete, avem trotuare și avem iluminat și toate utilitățile necesare.
Am executat aproximativ trei sferturi din tot drumul. L-am fi executat pe tot – are 800 de metri, dar am făcut doar 600, pentru că avem un litigiu in instanță cu una dintre firmele care urmau să fie expropriate. Dar, sunt convins că, până în vară, vom rezolva și aceste probleme și îl vom face cu totul.
Drumul a presupus inclusiv exproprieri. Deci, am făcut exproprierile de nu mai puțin de 15 mii de metri pătrați, cu o valoare de 7 milioane, doar exproprierile. Ne-a costat 7 milioane investiția ca atare, in utilități si in drum și 7 milioane ne-au costat, până acum, exproprierile” declara Ciprian Ciucu, la finalizarea lucrărilor.
Dar Ciprian Ciucu mai are și alte planuri de a lărgi si a extinde sistemul de apă și canalizare și pe alte artere din zonă – Drumul Roții și Drumul Belșugului
„Chiar în zonă, avem Drumul Roții, care este paralel cu Drumul Osiei, și acesta va degreva foarte mult traficul. În acest moment, se lucrează la proiectare, la Apa Nova.
Tot Apa Nova va executa partea de apă-canal, după care, noi, imediat ce ei termină, suntem pregătiți să executăm trama stradală, iluminat public și tot ce mai este nevoie.
Tot în zonă, am finalizat exproprierile pentru Drumul Belșugului. Și vom face un studiu de fezabilitate pentru extinderea rețelei de apă-canal. Așa facem peste tot. Nu există utilități.
Deci, mă aștept ca să începem, undeva prin primăvară (…2024 n.r.) și Drumul Belșugului, tot în zona aceea, în Militari, spre ieșirea din București.
Și mai avem, bineînțeles, Drumul Valea Largă, care conectează Bulevardul Prelungirea Ghencea cu Bulevardul Timișoara. Acum, Apa Nova lucrează acolo, tot la partea de apă-canal și vă aduc vestea că luni voi semna contractul pentru lucrările de execuție pe Drumul Valea Largă”, anunța Ciprian Ciucu, pe 10 septembrie.
Rasteluri de biciclete ar fi urmat să fie instalate, la parterul blocurilor. Un sistem de bike-shering, care să conecteze zonele de locuit cu zonele de afaceri și de agrement sau comerciale din sector, urma să fie pus în funcțiune
Rastele de biciclete au fost instalate și ideea a fost un succes, acestea fiind foarte solicitate.
O altă promisiune care l-a ajutat mult în campania electorală din 2020 pe Ciprian Ciucu a fost aceea a construirii unui spital mediu cu 200 de paturi, între Drumul Taberei și Militari, și a cinci policlinici, câte una de cartier, prin parteneriat public-privat între Primăria Sectorului 6 și medicii de familie, până în 2024.
Cât despre spital, acesta s-a dovedit un proiect… „cu cântec”.
Edilul liberal a vrut să obțină finanțare de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Însă, studiul de fezabilitate a fost refuzat de către instituția de la care se cerea finanțare.
Așa că Primăria Sectorului 6 a purces la realizarea unui al doilea studiu de fezabilitate. Dar, și aici, firma contractată de către primărie a subcontractat unei firme controversate, să-i spunem…
Un alt punct al platformei sale, care îl apropia de useriști viza întărirea politicilor de urbanism și disciplină în construcții pentru a nu mai fi eliberate autorizații de construire care nu respectă regulile minime.
Meritul lui Ciprian Ciucu este, însă, acela că, spre deosebire de useriști, odată ajuns primar, a înțeles că nu poate bloca, în mod arbitrar, orice documentație de urbanism, orice construcție.
În domeniul urbanismului, primarul Ciucu a realizat că nu poate face decât stricta aplicare a legislației în vigoare.
Chiar dacă, după propria părere, o anumită construcție sau alta ar fi fost inoportună, dacă criteriile cerute de lege sunt îndeplinite, primarul este obligat să o autorizeze, explica Ciprian Ciucu.
Curățenia străzilor cu care se lăuda în campania electorală
Alt punct ”fierbinte” pe care actualul primar l-a atacat în campania electorală a fost curățenia stradală. Aici Ciucu se poate lăuda poate cel mai tare dintre toți primarii de sector. Nu trebuie să parcurgi tot sectorul ca să realizezi că trotuarele sunt măturate și spălate (chiar și acei stâlpișori înjurați de toată lumea), străzile sunt și ele spălate, grămezile de gunoi de pe ”la colțuri” au dispărut, spațiile verzi sunt udate și întreținute. Sectorul are mai multe coșuri de gunoi, multe dintre ele ”branduite” cu numele firmei de salubrizare, dar acestea sunt golite zilnic, sunt noi, sunt civilizate și înlocuite rapid dacă sunt vandalizate ori deteriorate.
Pe străzi se văd ”sacii galbeni” care sunt colectați rapid de firma de salubrizare, iar locatarii sunt încurajați să colecteze separat și să anunțe firma de salubrizare când au de aruncat deșeuri voluminoase.
Pe străzile din sectorul 6 se văd utilaje se salubrizare noi, semn că, colaborarea dintre cele două entități funcționează corect. Se pare că primarul a înțeles că o stradă maturată, spalată, deszăpezită (nu prea a mai fost cazul) fără gunoaie, este o stradă în care gradul de mulțumire a locuitorilor crește, ceea ce presupune că și șansele pentru încă un mandat sunt direct proporționale. Iar curățenia pe străzi este prima care se vede. Ori în sectorul 6 se vede diferența.
Sectorul 6 văzut de sus
Am fost curios să văd cum stă sectorul 6 la capitolul ”verde”. Văzut de sus sectorul 6 oferă imaginea unui ”orășel” care se diferențiază pe culori. Griul este cel care predomină, urmat de un verde intens în zonele cu blocuri ”comuniste”. Zonele nou construite se văd foarte clar – sunt mai colorate însă lipsește verdele. Încă, sectorul 6 are și zone verzi, însă dacă se va continua construcția de locuințe noi în același fel ca acum, galbenul, portocaliul și albastrul vor predomina și înlocui acel verde care ne oferă un aer respirabil.
Userist sau penelist?
Deși acuzat a fi cel mai userist dintre liberali, ca primar, Ciprian Ciucu s-a dovedit echilibrat și constructiv. Din păcate, deși a rămas credincios coaliției PNL – USR, pentru care a luptat in cadrul propriului partid și pe care a menținut-o, din poziția de lider al PNL București, Ciprian Ciucu s-a lovit de atitudinea inflexibilă și neconstructivă sau chiar distructivă a unor useriști, începând chiar cu primarul general al Capitalei – căruia s-a luptat să-i asigure majoritatea în Consiliul General al Municipiului București, chiar și atunci când voci din PNL cereau retragerea sprijinului politic pentru Nicușor Dan, și mergând până la consilierii locali USR de la Sectorul 6.
Notă – zin.ro a folosit fotografii de pe contul de Facebook al Domnului Ciprian Ciucu, dar și fotografii din arhiva ziarului.