5.9 C
București
vineri, 19 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1358

Primăria Timişoarei “cârpeşte” tramvaiele vechi, când ar putea să cumpere altele noi

În loc să cumpere 20 de tramvaie noi, moderne, Primăria Timişoarei preferă să “peticească” 30 de astfel de mijloace de transport existente, aflate în circulaţie de aproape jumătate de secol în oraşul de pe Bega. Avantajul achiziţionării de tramvaie noi ar consta în durata de viaţă de 30 de ani, platforma joasă şi un consum de energie de până la cinci ori mai redus.

Primăria Timişoarei a alocat din bugetul municipalităţii 85 milioane de lei (19 milioane de euro) pentru reparaţia a 30 de tramvaie tip GT4, potrivit unui anunţ de licitaţie publicat pe SEAP. Făcând calculul, rezultă că primarul Nicolae Robu este dispus sa dea 625.000 de euro pe reparaţia unui singur tramvai. La prima vedere, suma nu poate părea mare, însă trebuie ţinut cont de faptul că un tramvai nou, modern, care consumă mult mai puţină energie electrică şi este dotat cu platformă joasă, pentru uşurarea accesului vârstnicilor, persoanelor cu handicap locomotor şi al cărucioarelor pentru copii, costă doar cu 300.000 de euro mai mult. Rezultă deci că banii pentru repararea a 30 de tramvaie vechi ar putea fi utilizaţi pentru cumpărarea a 20 de unităţi nou-nouţe. Aici merită precizat faptul că durata de viaţă a unui tramvai nou este de peste 30 de ani, iar a unuia vechi, modernizat, de numai 8-12 ani. În plus, un tramvai nou necesită mult mai puţine reparaţii. Fostul Consiliu Municipal a avut o opţiune clară, în sensul cumpărării de tramvaie noi. Au venit însă alegerile locale de anul trecut, iar noul primar Nicolae Robu a schimbat optica la 180 de grade. Primarul recunoaşte că tramvaiele noi sunt mult mai bune, însă se plânge că nu are bani. Asta cu toate că, aşa cum s-a văzut, a găsit 20 milioane de euro pentru repararea celor vechi, care în mod normal ar fi trebuit să ajungă la fier vechi sau la muzeu. „Sigur că vrem tramvaie noi, le şi luăm, din 2014, de când sperăm să accesăm fonduri europene. Poate luăm 100 de tramvaie. Dar unul nou costă 1,5 milioane de euro”, spune edilul, citat de Economica.net. De fat, primarul supralicitează, dat fiind că un tramvai cu două corpuri (vagoane despărţite de burduf) şi podea joasă costă doar aproximativ un milion de euro. Revenind la licitaţie, depunerea ofertelor pentru reparaţia şi modernizarea tramvaielor GT 4 se face până pe 16 ianuarie 2014, ora 10.00. Deschiderea ofertelor va avea loc în aceeaşi zi, o oră mai târziu. Contractul este valabil timp de patru ani de la data atribuirii. Criteriile de departajare sunt: preţul – 60%, termenul de garanţie pentru caroserie – 14%, termenul de garanţie pentru cadrul boghiului – 8%, termenul de garanţie pentru aparatul de rulare – 8% şi termenul de garanţie pentru instalaţiile şi subansamblele auxiliare – 10%. Pentru a participa la licitaţie, firmele doritoare trebuie să facă dovada că au înregistrat o cifră de afaceri medie de 5,7 milioane de lei în ultimii trei ani, sau la jumătate, dacă sunt încadraţi la categoria IMM.  

Halda de zgură de la Galaţi, undă verde peste capul UE

Cu toate că aveau toate şansele să obţină undă verde de la Bruxelles, autorităţile române au preferat să rezolve „prin ele înşile” o problemă care ar fi necesitat acordul Comisiei Europene. Prelungirea exploatării haldei de zgură de la combinatul ArcelorMittal a fost decisă unilateral de Agenţia de Protecţia Mediului (APM) Galaţi. Deşi autorizaţia integrată de mediu revizuită pe 19 august prevede continuarea exploatării, au mai rămas nerevizuite avizul de mediu şi decizia de încadrare, care obliga ArcelorMittal să închidă halda la 1 iulie 2014. România riscă infrigementul, pentru că halda intră sub incidenţa Directivei nr 1999/31/CE, caz în care pentru prelungirea exploatării este necesar avizul Comisiei Europene.

Ceo Arcelor Mittal Galati Bruno Ribo Are Argumente Economice Si De Protectia Mediului In Argumentarea Solicitarii Prelungirii Ex

Halda de zgură de la ArcelorMittal este un munte de 59.000.000 de tone de zgură, ce se întinde pe 120-150 ha şi are înălţimea unui bloc cu 20 de etaje.
Halda a intrat sub incidenţa Directivei Comisiei Europene nr 1999/31/CE, referitoare la depozitele de deşeuri neconforme, ce trebuie închise în 2014. Depozitarea a fost stopată în 2009, conform HG 349/2005. Printre măsurile de conformare incluse în Autorizaţia Integrată de Mediu nr 30/30.10.2007, eliberată de APM Galaţi, ArcelorMittal putea continua exploatarea până la 1 iulie 2014. APM Galaţi a emis şi avizul de mediu 37/2008, conform căruia combinatul trebuie închidă halda în iulie 2014.
Văzând că se apropie termenul până la care halda trebuia închisă, prin adresa nr 11.820/19.06.2013 ArcelorMittal a cerut prelungirea exploatării cu zece ani, până la 16.07.2024.
Directorul general al combinatului, Bruno Ribo, a prezentat argumentele: „Am cerut extinderea perioadei în care să putem folosi halda de zgură, în primul rând pentru că avem acolo material care poate fi reciclat şi din punct de vedere al protecţiei mediului ar fi un nonsens să nu luăm tot fierul vechi de acolo. În al doilea rând, este pentru noi un avantaj competitiv, pentru că folosim fierul vechi de la haldă, în loc să-l cumpărăm din altă parte. Este un avantaj şi pentru balanţa comercială a României, pentru că scădem importurile de fier vechi”.

Avantaje pentru autostrăzi

Din muntele de zgură sunt extrase bucăţi de fier vechi B şi C. Fierul vechi de tip B are 55% conţinut de fier şi e folosit la aglomerare, iar cel de tip C, cu conţinut de 40-45%, e utilizat la furnale. Prin prelungirea exploatării putem vorbi şi de avantajele statului român, pentru că zgura poate fi folosită la construirea de autostrăzi. Ar fi asigurată zgura pentru 4.000 km de autostradă. La sectoarele din Autostrada Soarelui la care a fost folosită zgura de la Galaţi, kilometrul a costat doar 2-2,6 milioane de euro. Sunt şi argumente ce ţin de protecţia mediului: utilizarea zgurii la drumuri diminuează exploatarea albiilor râurilor pentru pietriş şi balast.
ArcelorMittal a mai cerut prelungirea exploatării şi în 2011, când ministru al Mediului era Laszlo Borbely. Şeful de atunci al Gărzii Naţionale de Mediu, Silvian Ionescu, a făcut o vizită la Galaţi şi s-a ajuns la un acord de principiu între Guvern şi administraţia combinatului: în schimbul aprobării prelungirii, statul va utiliza zgura la construcţia de drumuri. Pe baza acestei înţelegeri, România putea cere Comisiei Europene aprobarea prelungirii exploatării. „Combinatul ar putea primi în schimbul zgurii o păsuire în ce priveşte termenul limită la care halda ar trebui închisă. Pe baza acestui lucru, vom putea să avem argumentul şi curajul să mergem la Comisia Europeană şi să cerem deplasarea termenului de conformare pe mediu a haldei de zgură de la Galaţi din 2014 câţiva ani mai încolo”, spunea la vremea respectivă Silvian Ionescu.
Evident, avizul Comisiei Europene este în continuare necesar. Am solicitat conducerii APM Galaţi să ni se comunice dacă reprezentanţii CE şi-au dat acordul. Răspunsul, semnat de directorul Carmen Sandu şi de şeful Serviciului Reglementări, Mirela Culcea, ocoleşte subiectul. Ni se spune că „în prezent, pe haldă se desfăşoară activităţi de procesare a deşeurilor în vederea recuperării materialelor valorificabile, în conformitate cu prevederile AIM 30/30.10.2007, revizuite în 19.08.2013”. În traducere liberă, nu a fost cerut acordul de la Bruxelles.

Risc de infrigement

În „Studiul suport pentru elaborarea Planului de Acţiune privind depozitarea deşeurilor industriale în vederea conformării cu legislaţia europeană”, elaborat de Institutul European, întâlnim halda de la Galaţi pe lista depozitelor cu deşeuri periculoase, aşadar a depozitelor care sunt în atenţia CE şi pentru care derogările sunt date de Comisie.
Este puţin probabil că, dacă i s-ar fi cerut acordul, Comisia Europeană ar fi spus nu, în condiţiile în care acum liderii UE sunt foarte sensibili la soarta combinatelor siderurgice. Pe 11 iunie 2013, Comisia Europeană a lansat „Planul de acţiune pentru o industrie siderurgică competitivă şi durabilă în Europa”. În acest context, la Ministerul Economiei se lucrează la un program de măsuri pentru susţinerea companiilor metalurgice din România, cea mai importantă dintre acestea fiind ArcelorMittal Galaţi. Dar, cum nu am respectat birocraţia europeană, CE ar putea declanşa procedura de infrigement.
Prelungirea perioadei de exploatare presupune revizuirea Autorizaţiei nr 30/2007, valabilă până la 31.12.2014. După ce, pe 19.06.2013, ArcelorMittal a cerut prelungirea exploatării până la 16.07.2024, pe 19 august APM Galaţi a aprobat revizuirea, iar pe 21 august, pe site-ul APM Galaţi a fost postată „Autorizaţia IPPC nr 30/30.10.2007 revizuită în 19.08.2013”.
Prelungirea exploatării nu e menţionată nicăieri în documentul de 545 de pagini. Acest lucru se poate deduce din faptul că halda este trecută la capitolul 12 – „Instalaţii în exploatare”, secţiunea „Furnale”. Halda va fi exploatată până la data expirării autorizaţiei, 31.12.2014. Din 2015, va fi emisă altă autorizaţie, în baza căreia halda va fi exploatată până pe 16.07.2024.

Iluzionism cu avizul de mediu

Facsimil Halda

La revizuirea operată de APM Galaţi, am descoperit situaţii confuze, de documente care-i permit administraţiei combinatului să exploateze halda până la 31.12.2014, dar în acelaşi timp o şi obligă să închidă halda la 01.07.2014, aşa cum impune avizul de mediu nr 37/2008.
Autorizaţia a mai fost revizuită în 2010 şi ianuarie 2013. În ambele texte, la capitolul „Obligaţii”, se impune ca ArcelorMittal „să respecte măsurile postînchidere prevăzute în avizul de închidere a depozitului de deşeuri industriale nepericuloase Haldă de zgură nr 37/18.07.2008 emis de APM Galaţi”. La revizuirea de pe 19.08.2013, această prevedere nu mai apare. În punctul de vedere transmis de APM Galaţi, ni se spune că avizul 37/2008 a fost inclus în autorizaţia revizuită în 2010 şi, în conformitate cu prevederile OUG 195/2005, „în acest moment, avizul de mediu privind obligaţiile de mediu la închidere nu mai există ca act de reglementare”.
Dar OUG 195/2005 prevede la art 17 (1) că avizele se revizuiesc numai „dacă apar elemente noi cu impact asupra mediului, necunoscute la data emiterii”. În cazul nostru nu pot fi invocate modificări de situaţie cu impact de mediu, care să ducă la anularea avizului 37/2008, prin care combinatul este obligat să închidă halda la 01.07.2014. Apoi, în OUG 164/2008, care modifică OUG 195/2005, la art 16, al (1) se spune că durata unui aviz de mediu este 10 ani.
Aşadar, avizul 37/2008, este valabil până în 2018. În altă ordine de idei, dacă am lua de bună explicaţia conducerii APM Galaţi că avizul 37/2008, de închidere, nu mai este act de reglementare de la momentul includerii sale în autorizaţia revizuită în 2010, de ce mai apare în autorizaţia revizuită în ianuarie 2013, la punctul 10.20, obligaţia închiderii haldei conform avizului nr 37/2008?

Un act prelungeşte, altul închide

Exploatarea haldei se făcea conform proiectului „exploatare Halda de zgură”, întocmit de Cepromin Deva, şi deciziei de încadrare nr 129/22.12.2010, emisă de APM Galaţi, ce prevedea închiderea haldei pe 01.07.2014.
A fost revizuit proiectul, dar nu a fost revizuită şi decizia 129/2010. Şefa APM Galaţi, Carmen Sandu, susţine că decizia de încadrare prevede două etape, exploatarea haldei şi închiderea definitivă şi că „tehnologia de exploatare (minerit la suprafaţă) a rămas neschimbată şi datorită acestui fapt nu a mai fost necesară modificarea Deciziei etapei de încadrare nr 129/2010”. Dacă nu e modificată şi nici anulată, decizia este în vigoare. Aşa că la acest moment se bat cap în cap prevederile celor două documente. Autorizaţia revizuită pe 19 august prevede continuarea exploatării haldei până la 31.12.2014, putând fi prelungită în 2015, iar decizia nr 129/2010 prevede că „lucrările la proiectul tehnic de închidere/exploatare a depozitului se vor realiza la termenul prevăzut de avizul de mediu nr 37/18.07.2008”. Adică închidere la 01.07.2014.

Gazele de şist bagă dihonia între feţele bisericeşti din Vaslui

Tot soiul de interese le guvernează comportamentul unora dintre ei. Avari şi avizi în a-şi aproviziona cât mai temeinic largile buzunare ale anteriilor, prea des transformă milostenia în goană după căpătuială. În tărăboiul iscat în judeţul Vaslui de exploatarea gazelor de şist, feţele bisericeşti nu se mai înţeleg între ele. Iar dacă, în urmă cu câteva luni, episcopul de Huşi, Prea Fericitul Corneliu, îi ameninţa pe bieţii preoţi că-i va caterisi dacă-i va prinde că vor participa la vreo acţiune anti Chevron, acum protopopul de Bârlad, Vasile Lăiu, a mers la Pungeşti, fiind de cealaltă parte a baricadei. Dar şi în acest caz planeză suspiciunea unor interese materiale ale monahilor din zonă, care ar fi donat americanilor de la Chevron o parte din terenul unei mănăstiri.

„Jurnal de Investigaţii” v-a mai informat, în urmă cu jumătate de an, despre modul în care Consiliul Judeţean şi Biserica au înţeles să vândă judeţul Vaslui companiei americane Chevron.
Asta după ce, în urmă cu un an de zile, actualul preşedinte al Consiliului Judeţean, Dumitru Buzatu, se jura cu mâna pe Biblie, în fata unei puzderii de oameni, că nu-i va primi pe americani niciodată la Vaslui. Americani care nu s-au sfiit să-l invite, în Statele Unite, pe episcopul de Huşi, Prea Fericitul Corneliu, ca să-i tămâieze patrafirul cu gaze de şist.
La începutul lunii februarie a acestui an, americanii de la Chevron organizau, în colaborare cu Consiliul Judeţean Vaslui, la Centrul de Afaceri din municipiul reşedinţă de judeţ, un seminar în care intenţionau să convingă asistenţa de intenţiile lor „luminoase”. Accesul presei nu a fost permis.
La acea întâlnire cu şefii de la Chevron România, Dumitru Buzatu, preşedintele Consiliului Judeţean Vaslui, se lamenta că „dezbaterea aceasta este decisă de Chevron, iar eu nu am căderea de a spune cine să vină şi cine nu. Nici voi – iar aici se burzuluia la cei care <îndrăzniseră> să-i ceară justificări – nu aveţi căderea să-mi cereţi socoteală de ce eliberez acte oficiale conform legii. Nu pot să mă opun”. Respectiva întâlnire era organizată taman la Centrul de Afaceri Vaslui, o instituţie stăpânită de Consiliul Judeţean Vaslui, centru care a înghiţit o groază de bani, dar care nu a apucat să-şi dovedească utilitatea nici până în ziua de azi.

Preoţii, „chevroniţi” de PS Corneliu

Agerpres 3772990 Corneliu Barladeanu 1

Sărmanii preoţi care voiau să participe, în semn de protest, la acel seminar, au fost rapid liniştiţi – desigur, prin ameninţări – de episcopul de Huşi. Protopopii au fost sunaţi de Prea Fericitul Corneliu, episcopul de Huşi, care i-a ameninţat că dacă vreun preot îndrăzneşte să apară la forumul celor de la Chevron, să ia atitudine împotriva acestora, va fi caterisit.
De atunci au trecut câteva luni, iar de curând la Pungeşti s-a iscat o adevărată răscoală împotriva acţiunii de explorare a companiei americane, care beneficia de largul concurs al politicienilor de la Bucureşti. Deşi, iniţial, conducerea companiei americane nu era deloc speriată de posibilele proteste ale populaţiei, până la urmă, cel puţin pentru moment, şi-a retras utilajele de acolo. Dar nu pentru totdeauna.

Cinefilul protopop de Bârlad

În toate acele zile de reală răzmeriţă, peste Pungeşti seara se lăsa ca o condamnare. Era un peisaj aproape sinistru. Până şi animalele parcă aveau ochii plânşi.
Oamenii mergeau greoi, pe uliţele mustind uneori atunci chiar de propriile lacrimi, de parcă, în afara suferinţei acumulate în timp, li s-ar mai fi legat încă ceva, în plus, de picioare. Cei mai mulţi săteni din Pungeşti sunt convinşi că exploatarea gazelor de şist nu înseamnă altceva decât un proces care le va otrăvi apele.
“Noi cultivăm aici porumb, grâu, trăim practic din agricultură, avem nevoie de apă. Ce mai dăm la animale, dacă-i otrăvită?”, întreabă cineva. “De fapt, am văzut noi un film în vară, la căminul cultural: ăştia fac groapă până la patru mii de metri şi acolo bagă toată apa din comună, ca să scoată gazele. Şi în filmul ăla ne-au arătat cum s-a întâmplat în America: cădea carnea de pe cal, oamenii erau slabi şi totul era deşert”, a povestit un alt sătean din Pungeşti.
Filmul a fost prezentat la căminul cultural din comună la iniţiativa protopopului de Bârlad, Vasile Lăiu, care s-a şi bătut cu pumnul în piept, că el este principalul coordonator al campaniei anti-Chevron. “De cel puţin doi ani noi ne tot străduim să le arătăm oamenilor din toată Moldova cât de toxice sunt gazele de şişt. Am mers peste tot, împreună cu colegii mei preoţii, ne-am documentat şi am pus filme în toate satele”, a precizat Vasile Lăiu.
Secretarul Primăriei Pungeşti, Constantin Chiriac, acuză însă că miza reală a protopopului nu este siguranţa localnicilor, ci terenul de 2,5 hectare pe care o mănăstire din zonă l-ar fi dat în folosinţă către Chevron. “Acum vor să rezilieze contractul cu americanii, la cererea şefilor lor”, a afirmat reprezentantul autorităţii locale.
Protopopul Vasile Lăiu a negat parţial acuzaţiile. „Este adevărat că o familie din Bucureşti a donat un teren mănăstirii, teren pe care, ulterior, cineva din mănăstire l-a dat către Chevron. Cine a făcut asta va răspunde potrivit canoanelor bisericii, pentru că este ilegal. Nu acesta este însă motivul pentru care ne opunem exploatării. Domnul secretar este un om mic care nu vrea binele comunităţii”, a replicat înalta faţă bisericească de la Bârlad.

Represaliile de la Huşi

Agerpres 6035123 Vasile Laiu

Vasile Lăiu nu poate fi tras la răspundere pentru acţiunile sale de Episcopia Huşilor, pentru că este pe acelaşi “palier ierarhic” cu Prea Fericitul Corneliu, iar Biserica Ortodoxă Română nu a formulat o poziţie oficială în această speţă.
Însă un alt preot ortodox din judeţul Vaslui a fost anchetat în această vară de superiorii săi de la Episcopia Huşilor, după ce a lipit afişe şi i-a îndemnat pe enoriaşi, în numele Bisericii, să protesteze faţă de exploatarea gazelor de şist prin fracturare hidraulică. “Răzvrătitul” este Iulian Ghimuş, preot paroh în localitatea vasluiană Gara Banca. Pe afişele care îndemnau la răzmeriţă, preotul a folosit numele parohiei pe care o slujeşte, fapt care a stârnit mânia Episcopiei Huşilor.
„Orice preot poate participa la acţiunile pro sau contra exploatării gazelor de şist, însă doar ca persoane fizice şi după cum le dictează propria conştiinţă, însă fără a implica în niciun fel Biserica Ortodoxă Română şi fără a uza de calitatea oficială din cadrul Bisericii. Episcopia Huşilor nu a organizat şi nici nu va organiza vreo acţiune în acest sens, iar cei implicaţi în aceste activităţi nu au voie să folosească în mod iresponsabil Biserica în aceste dezbateri”, spunea, la vremea respectivă, purtătorul de cuvânt al Episcopiei Huşilor, Marin Tudorica.
Cum s-a răzgândit Ponta

Primul ministru al României, Victor Ponta, i-a ameninţat cu puşcăria pe protestatarii de la Pungeşti, pentru instigarea la revoltã a sătenilor din comună. Premierul uită de impunerea unui moratoriu privind exploatarea gazelor de şist din România. Sub numele „Instituirea imediată a unui moratoriu privind exploatarea gazelor de şist până la finalizarea studiilor ce se află în derulare la nivel european privind impactul asupra mediului prin procedeul de fracţionare hidraulică”, moratoriul presupunea, practic, sistarea oricărei activităţi de extracţie. Moratoriul a expirat însă la finele anului trecut, iar Guvernul nu l-a mai prelungit. Din opoziţie, USL a contestat planurile companiei americane Chevron de a extrage gazele de şist în România, după ce gigantul energetic american a concesionat patru perimetre – trei în Dobrogea şi unul în Vaslui – şi a şi început, într-unul dintre ele, lucrările de prospecţiune.

Întreprinderea fantomă IMUM Medgidia s-a întors să moară la stat

La trei ani de la intrarea faliment, Întreprinderea Mecanică de Utilaje Medgidia s-a întors la statul român. Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) a câştigat procesul la curtea comercială internaţională, dar va trebui să le achite creditorilor datorii de peste 66 milioane euro. Cum foştii proprietari au tăiat toate utilajele, de reluarea producţiei nici nu poate fi vorba, aşa că singura variantă rămâne vânzarea terenului. Nici aşa însă statul nu-şi va recupera decât o mică parte din creanţă.

În urma foştilor patroni turci, nu a mai rămas aproape nimic la Întreprinderea Mecanică de Utilaje Medgidia (IMUM). După trei ani de procese la tribunalul internaţional de la Washington, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (fosta AVAS) a recâştigat dreptul de proprietate asupra uzinei, însă nu prea mai are ce recupera.
Curtea de Arbitraj Internaţional a Centrului Internaţional pentru Soluţionarea Litigiilor de Investiţii (International Centre for Settlement of Investment Disputes – ICSID, Washington) a respins în unanimitate cererea arbitrală formulată de patronii Omer Dede şi Serdar Elhuseyni şi a admis excepţia lipsei de competenţă invocate de către statul român, prin AAAS. Statul a primit astfel înapoi o companie falimentară, cu datorii de peste 300 milioane de lei, aflată în lichidare, cu o listă lungă de creditori care reclamă de ani buni neplata unor facturi restante.
Şi ca încurcătura să fie şi mai mare, singurul bun pe care îl mai deţine în prezent fabrica, bun care, odată vândut, ar putea acoperi gaura negră pe care întreprinderea a lăsat-o la bugetele de stat şi locale, este terenul. Interesant este faptul că fix în anul în care a început procesul la Washington, IMUM a intrat în insolvenţă.
Dacă AAAS pierdea procesul cu turcii, aceştia nu aveau nici o intenţie să redeschidă fabrica, dat fiind faptul că majoritatea creditorilor a cerut falimentul. Chiar şi în situaţia de faţă, când statul român a câştigat procesul, situaţia este similară, cu deosebirea că acţionarul majoritar al acestei „găuri negre” devine AAAS. Aceeaşi Mărie, cu altă pălărie.

Avocaţi de elită la Washington

Facsimil

Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, în calitate de acţionar majoritar al IMUM, a solicitat anul trecut Executivului alocarea a nu mai puţin de 2,7 milioane de euro, bani necesari pentru reprezentarea fostei AVAS la Curtea de Arbitraj Internaţional a Centrului Internaţional pentru Soluţionarea Litigiilor de Investiţii.
Potrivit notei de fundamentare întocmite de AAAS, pe rolul ICSID Washington este înregistrată cererea de arbitraj formulată de către Omer Dede şi Elhuseyni Serdar, în contradictoriu cu AVAS şi Guvernul României (dosarul ARB/10/22), în legătură cu nerespectarea de către autorităţile statului român a contractului de privatizare la societatea comercială IMUM SA Medgidia. „Procedura de desfăşurare a diferendelor în faţa Curţii de Arbitraj a ICSID impune părţilor implicate în diferend asigurarea reprezentării în faţa Tribunalului Arbitral prin apărători, precum şi suportarea cheltuielilor ocazionate de acest diferend, respectiv onorarii avocaţiale, taxe arbitrale şi altele. În lipsa avansării cheltuielilor necesare, reprezentarea României în această cauză nu poate fi asigurată“, a arătat, cu acel prilej, conducerea AAAS.
Şi banii ceruţi nu au fost deloc puţini. „Prin contractul cadru de reprezentare nr. 20/21.07.2011, încheiat între AVAS şi Consorţiul format din societăţile de avocaţi Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii şi Freshfields Bruckhaus Deringer LLP s-a prevăzut un onorariu mediu pentru asistenţă juridică şi reprezentare în fata instanţei arbitrale de 132 de euro/oră. (…) Pentru anul 2012, consorţiul a estimat cheltuieli în valoare de 2.700.000 de euro (…) suma necesară angajării unor experţi financiari, în industrie şi a unor investigatori,”, mai arată AAAS.
Autoritatea a mai cerut la sfârşitul anului trecut o armată avocaţi pentru a depune o excepţie la acest proces. „(…) dat fiind timpul scurt şi volumul mare de muncă (… ) în vederea finalizării redactării excepţiei, precizăm că a fost suplimentat numărul avocaţilor cu un număr de 25, până la depunerea acesteia“.

S-a rezolvat rapid şi mai ieftin

Iordache Medgidia

Şi totuşi, nu a mai fost nevoie de un proces de durată, care să implice costurile planificate iniţial. Şi asta pentru că tribunalul a respins luna trecută cererea patronilor turci, pentru vicii de procedură. Potrivit deciziei tribunalului comercial internaţional, „Reclamanţii (patroni turci – n.red.) nu au îndeplinit precondiţiile juridice care trebuia respectate anterior depunerii cererii de arbitrare în conformitate cu art 6 (4) al licitaţiei”, se arată în motivarea ICSID.
Din acelaşi document aflăm şi cât a costat, de fapt, toată tărăşenia: „tribunalul ia act de faptul că, în conformitate cu declaraţiile fiecărei părţi privind costurile, Pârâtul are costuri avansate în sumă de 275.000,00 dolari SUA, în timp ce Reclamanții au costuri avansate în valoare de 225.000,00 dolari SUA. (… ) După cum s-a menționat mai sus, situaţiile financiare ale ICSID indică plata de 275.000 de dolari pentru reclamanți, sugerând, probabil, o greșeală de tipar în Declarația reclamanţilor privind cheltuielile de judecată”, se arată în motivarea tribunalului. Altfel spus, partea română nu a cheltuit mai mult de 275.000 dolari cu procesul în SUA.
În prezent, creditorii aşteaptă decizia instanţei privind vânzarea patrimoniului. Pe primul loc în acest sens este statul român, care are de recuperat 300 milioane de lei, respectiv 66,6 milioane de euro, urmat de Primăria Medgidia. „Ne-am costituit ipotecă de rangul doi. Avem de recuperat 19 milioane de lei. Dacă se va vinde terenul, banii vor ajunge pentru stingerea restanţelor”, a precizat Marian Iordache, primarul din Medgidia. IMUM deţine 35 de hectare teren intravilan la Medgidia iar, la un preţ de 25 de euro metrul pătrat, cât este acum pe piaţa imobiliară, valoarea totală a terenului întreprinderii ar trebui să fie de 8,7 milioane de euro.
Poate Primăria Medgidia îşi va recupera banii, însă nu acelaşi lucru se poate spune şi despre statul român sau alţi creditori. Până la 66 milioane de euro e cale lungă…

Reţeta falimentului, marca AVAS

Img 7475

Pe vremuri una dintre cele mai importante fabrici de utilaje din sud-estul României, IMUM a falimentat exclusiv pe mâna AVAS.
Dintr- un mamut industrial care se întindea pe 37 de hectare în zona industrială a oraşului Medgidia din judeţul Constanţa în prezent nu a mai rămas nimic. IMUM a fost vândută în martie 2004 către două persoane fizice, Emin Ozyasar şi Constantin Radu. Contractul de vânzare-cumpărare a avut un preţ de-a dreptul incredibil: nici 74.000 de euro pentru 69,9% din acţiunile întreprinderii. Patronii erau obligaţi, potrivit clauzelor contractuale, să investească trei milioane de euro pentru modernizarea şi protecţia mediului. Cumpărătorii şi-au asumat datorii bugetare şi comerciale în valoare de aproximativ 1,2 milioane de euro, celelalte datorii ale IMUM fiind şterse. Numai că, în loc de investiţii, patronii au tăiat la fier vechi utilajele şi liniile de turnare. Ulterior, patronii şi-au revândut acţiunile către cei doi care au reclamat AVAS la ICSID.
Cu toate că tranzacţia s-a efectuat în 2007, abia peste doi ani AVAS a decis rezilierea contractului de privatizare, şi asta în urma unui scandal în care turcii au falsificat o semnătură a reprezentantului AVAS, în încercarea de a vinde un teren din proprietatea fabricii. În decembrie 2010, IMUM a intrat oficial în insolvenţă, noţiune similară, în acest caz, cu falimentul. Cei 140 de angajaţi, câţi mai rămăseseră în acel moment, nu au intrat nici până în ziua de azi în posesia salariilor restante. În acelaşi an, statul român a fost chemat în judecată la tribunalul internaţional.
Neîndoielnic, întreaga vină pentru dezastrul de la Medgidia o poartă Direcţia Postprivatizare din cadrul AVAS. Exact ca în “Cronica unei morţi anunţate” a lui Gabriel Garcia Marques: toată lumea ştia exact ce urmează să se întâmple, dar nimeni nu a făcut ceva pentru a curma desfăşurarea evenimentelor.

Austriecii de la OMV, obligaţi să respecte proprietatea românilor

Înainte de intrarea în Monteoru, cum vii dinspre Buzău, un drum la dreapta te conduce spre „mina de petrol”, un loc unic în Europa.
Aici, extracţia ţiţeiului se face prin puţuri şi galerii adânci de 240-320 m, prin care ţiţeiul se scurge liber până într-un puţ principal, de unde este pompat către suprafaţă. Dincolo de mină, pe deal, se află pădurea bântuită de blestemul petrolului. Zeci de sonde împung verdele pădurii în care conductele şerpuiesc printre copaci şi rezervoare, ori străbat deşertul poienilor rezultate din defrişările făcute pentru a face loc exploatării ţiţeiului.
„Jurnal de Investigaţii” a făcut o anchetă jurnalistică de amploare, privind modul în care OMV Petrom înţelege să repecte legea în pădurea de la Sărata Monteoru. Reporterii noştri au descoperit, la faţa locului, că multe dintre sondele austriecilor de la OMV Petrom scot ţiţeiul românesc din străfundul pământului fără ca, la suprafaţă să respecte nici legea, nici instituţiile statului, nici proprietatea privată a cetăţenilor români. Am dezvăluit că, în loc să plătească proprietarului pădurii pentru folosirea acesteia şi pentru dezastrul ecologic (bani grei, în toată lumea civilizată), OMV extrage aici ţiţeiul ca în Vestul Sălbatic, după legea celui mai puternic.
Legislaţia românească în vigoare obliga Petrom să semneze un contract cu noii proprietari, pentru ca să mai poată folosi terenurile afectate în mod direct de exploatările petroliere (articolul 6 din Legea petrolului – 238/2004). De regulă, contractul este unul de închiriere, dar poate fi şi de vânzare-cumpărare, concesiune, asociere sau schimb de terenuri. Nici vorbă de aşa ceva – de şase ani, de când pădurea a intrat în proprietate privată, austriecii au refuzat să încheie orice fel de contract cu proprietarii români. „M-au chemat la negocieri în 2008, dar nu pentru ca să îmi facă vreo propunere financiară şi să încheiem vreun contract, ci doar să îmi spună că nu-mi recunosc dreptul de proprietate, atestat prin documentele emise de autorităţile române”, ne-a declarat Mihail Istrate, unul dintre proprietarii pădurii. În tot acest timp, petrolul românesc a produs profituri pentru OMV, fără ca aceştia să plătească chirie pentru zecile de hectare de teren afectate de exploataţie. OMV Petrom a ales astfel să nu recunoască dreptul de proprietate, consfinţit prin titlurile de proprietate privată.

Profit cu pumnul în gură

Autorităţile statului, care i-au pus în posesie pe urmaşii lui Monteoru, erau singurele în drept să conteste, legal, titlurile de proprietate ale proprietarilor privaţi, dar nu au făcut-o niciodată, ba chiar au încheiat şi contracte de pază a pădurii cu aceştia.
Mai mult, chiar Petrom a cerut şi a folosit avizul proprietarului (sfârşitul anului 2007) atât pentru ridicarea unei noi sonde (nr. 677), iar ulterior şi pentru diverse operaţiuni de toaletare forestieră, în zona reţelei electrice.
Atunci când a venit vorba despre încheierea contractului care să dea OMV dreptul de folosinţă a terenului, reprezentanţii colosului austriac au hotărât să nu plătească niciun ban pentru dreptul de a folosi sondele în zonă şi au cerut în instanţă nulitatea titlurilor de proprietate ale cetăţenilor români. Este o „inovaţie” în drept ca un terţ, un chiriaş, mai ales un rău-platnic, să conteste proprietarul, mai ales când nimeni altcineva nu o face.
Ca atare, „Jurnal de Investigaţii” a semnalat comportamentul magnaţilor OMV ca fiind simlar cu acela al exploatatorilor cu care ne speriau comuniştii în manualele de dinainte de 1989. „Oare la fel se fac afacerile şi în Austria sau oriunde în Europa, cu japca? Parafrazând unul dintre cunoscutele sloganuri ale OMV, România, <<ţara lui Andrei>> este <<ţara nimănui>>, am consemnat în urmă cu mai puţin de un an, în ancheta intitulată „România, feuda OMV”.

Sondele OMV, în afara legii

Neavând niciun contract cu proprietarii (închiriere, concesiune, asociere etc), nu avea nici drept folosinţă a sondelor de pe terenul acestuia – aşa prevede legea.
Mai mult, de la 31 decembrie 2008, OMV Petrom SA nu mai avea nicio aprobare legală de ocupare temporară a terenului. Pe 30 noiembrie 2012, reporterii de la „Jurnal de Investigaţii” au putut constata, la faţa locului, că OMV pusese de curând în funcţiune sonde care până atunci fuseseră închise.
Faptul că unele dintre sonde erau puse recent în funcţiune ne-a fost confirmat de către proprietar. Două dintre sonde aveau schela proapăt vopsită la faţa locului, pe iarbă fiind încă numeroase pete de la vopseaua albastră folosită pentru schelă (foto).
Am întrebat autorităţile cu privire la legalitatea punerii în funcţiune a sondelor şi mai ales a ocupării terenului. Şeful Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic şi Vânătoare (ITRSV) Focşani ne-a confirmat în scris atât faptul că sondele austriecilor extrag ilegal ţiţeiul cât şi că punerea în funcţiune a noi sonde de către OMV s-a făcut în afara legii. Sesizaţi de noi, şefii Romsilva ne-au declarat, sub semnătură, că vor porni o serie de controale, în toată ţara, pentru a verifica modul în care OMV înţelege să respecte legile din România.

Avocaţii au minţit instanţa

Pe 9 octombrie 2013, judecătorii au pus stavilă abuzurilor conducerii OMV Petrom, respingând, irevocabil, acţiunea prin care OMV contesta titlurile proprietarilor români.
Magistraţii Tribunalului Buzău s-au pronunţat în acest sens după ce judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nu s-au lăsat păcăliţi de o serie de argumente mincinoase prin care avocaţii OMV – Petrom au încercat să determine instanţa supremă să strămute procesul de la instanţa din Buzău, pe motiv că judecătorii de acolo ar fi fost influenţaţi de ancheta noastră din „Jurnal de investigaţii”?! Bineînţeles, se pune întrebarea, în ipoteza celor de la OMV, de ce ar fi fost influenţaţi doar judecătorii din Buzău, din moment ce publicaţia noastră are distribuţie naţională? Ei bine, aici este manipularea, putem spune chiar tentativa de înşelătorie a avocaţilor concernului austriac. Ei au prezentat publicaţia noastră drept una de largă circulaţie, dar locală, din Buzău adică!
Spunem că manevra avocaţilor OMV este o tentativă de a-i înşela pe judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie din următoarele motive:
1. Redacţia „Jurnal de Investigaţii” a trimis, în repetate rânduri, mai multe adrese oficiale către OMV Petrom (facsimile), în care am solicitat punctul de vedere faţă de toate problemele ridicate în cuprinsul articolelor;
2. Redacţia „Jurnal de investigaţii” a trimis adrese oficiale la sediul central al OMV, la Viena, în care solicitam să se intervină pe lângă conducerea OMV din România, pentru a manifesta transparenţă şi a răspunde întrebărilor de interes public pe care le-am adresat companiei;
3. Redacţia „Jurnal de Investigaţii” a realizat o emisiune pe această temă la „Naşul TV”, în cadrul căreia am insistat, din nou, pentru un punct de vedere;
4. Reporterul „Jurnal de Investigaţii” a sunat-o personal pe purtătoarea de cuvânt a OMV Petrom şi i-a solicitat să răspundă problemelor ridicate de noi.
Toate demersurile noastre, prin antet sau prin datele de contact, arătau, fără urmă de îndoială, că redacţia noastră este în Bucureşti, nicidecum locală, deci avocaţii OMV au încercat să inducă în eroare instanţa supremă, probabil cu rea intenţie. Judecătorii au putut însă citi unul dintre articolele noastre aşa-zis „locale” şi au respins cererea de strămutare a OMV.

Filosoful politruc Gelu Dae, şef la AFER

A copilărit lângă gară şi de accea s-a îndreptat către domeniul transporturilor feroviare, după cum mărturiseşte chiar el. Şi a ajuns chiar în vârful ierarhiei, fiind numit, la începutul lunii septembrie, director general al Autorităţii Feroviare Române (AFER). Asta cu toate că Gelu Dae nu are studii superioare de specialitate, ci o pregătire eminamente umanistă – absolvent de filosofie şi jurnalism al unei facultăţi particulare. Asta după 1990, pentru că înainte era încadrat ca „lucrător cu munca politică” la Comitetul Judeţean UTC Constanţa.

Puţini sunt cei din afara sistemului feroviar care au auzit vreodată de AFER. Şi mai puţini cei care ştiu cu se se ocupă această instituţie, altfel de o importanţă crucială. Înfiinţată în 1998, Autoritatea Feroviară Română (AFER) este un fel de Dumnezeu a tot ceea ce mişcă pe căile ferate române, dar şi prin subteranele Bucureştilor, adică la metrou.
„AFER este organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, desemnat să asigure, în principal, inspecţia de stat şi controlul de siguranţă a circulaţiei în transportul feroviar şi cu metroul, activitatea specifică de registru feroviar, licenţierea operatorilor de transport feroviar, autorizarea şi supravegherea tehnică a furnizorilor interni de produse şi servicii în domeniul feroviar, organizarea examenelor şi emiterea atestatelor, certificatelor şi a licenţelor, după caz, pentru personalul de siguranţă a circulaţiei, cercetarea evenimentelor şi accidentelor feroviare”. Astfel sunt definite atribuţiile instituţiei în Hotărârea Guvernului nr. 626/1998, privind înfiinţarea ei.
Ieşind din limbajul tehnico-juridic al actului normativ, lucrurile stau cam aşa: Ai o balastieră şi vrei să livrezi piatră spartă pentru terasamentul căii ferate? Trebuie să treci pe la AFER. Vrei să-ţi omologhezi un anume tip de vagon pentru circulaţia pe căile ferate române? Şi în acest caz, tot pe la AFER trebuie să treci, ca şi atunci când lucrezi în sistem şi vrei să obţii o funcţie mai bine plătită. Nu în ultimul rând, AFER stabileşte cine a fost de vină în cazul producerii unei deraieri sau, şi mai grav, în situaţia unui accident feroviar.
De aceea, te-ai aştepta ca măcar o instituţie publică de acest fel, de care depinde siguranţa noastră, a tuturor, să fie ferită de factorul politic. Ei bine, nu. Şi aici numirile se fac pe criterii politice şi, uneori, ceea ce este mult mai grav, chiar închizându-se ochii la capitolul pregătire profesională.
Este şi cazul unui personaj care de mai bine de 13 ani de zile ocupă funcţii de conducere la AFER, iar la începutul lunii septembrie şi-a văzut visul cu ochii atunci când ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, l-a numit director general al instituţiei. Până la închiderea ediţiei, Ramona Mănescu nu a răspuns solicitării Jurnalului de Investigaţii referitoare la considerentele pe baza cărora la „uns” pe Dae şef la AFER.

Mecanic auto, apoi activist UTC

Dar să vedem ce l-a recomandat pentru acest post înalt pe constănţeanul Gelu Dae. Chiar dacă a copilărit lângă şinele de cale ferată şi lângă gară, aşa cum el însuşi ne mărturiseşte, nu domeniul feroviar a fost cel care l-a atras într-o primă fază, ci cel rutier.
După ce a terminat liceul, în 1978, şi apoi a făcut armata, în 1980 s-a angajat ca mecanic auto la Întreprinderea Judeţeană de Transport Local (IJTL) Constanţa, post pe care nu l-a ocupat prea mult, pentru că, patru ani mai târziu, este „transferat în interesul serviciului” la Comitetul Judeţean UTC Constanţa. Un mediu de muncă mult mai propice – nu mai trebuia să se bage pe sub camioane, plin de vaselină. Acum era „lucrător cu munca politică”, sau activist, cum se spune în limbajul comun.
Dar în ce consta munca lui Gelu Dae la UTC? Ne spune chiar el, fără a da însă prea multe amănunte: „Am coordonat secţia organizatorică. Mă ocupam de evidenţă, de munca patriotică, chestiuni din acestea, de organizare”.

Fără şcoală nu mai merge

Scan

A venit însă revoluţia, iar ascensiunea lui Dae în ale politicii a trebuit să ia o pauză, aşa că în martie 1990 se întoarce, ca mecanic, la IJTL Constanţa. Între timp, însă, constănţeanul şi-a adus aminte de copilărie, când se juca pe lângă şinele de tren, şi, în toamna aceluiaşi ani, s-a încadrat la Depoul CFR Palas, ca „elev cu salariu”, deoarece fusese admis la Şcoala de Mecanici de Locomotivă. Pe care o şi termină în ianuarie 1991, când este încadrat ca mecanic ajutor.
De altfel, mecanic ajutor clasa I avea să fie şi vârful pregătirii sale profesionale în domeniul căii ferate. Am spus profesionale, căci din punctul de vedere al funcţiilor cariera sa a început să prindă din nou aripi după jumătatea anilor 90.
Imediat după revoluţie, Gelu Dae îşi dăduse seama că, în ciuda faptului că PCR se desfiinţase, tot politica avea să-l ajute în viaţă, aşa că s-a înscris în FSN. „Şi acum mă consider lucrător cu munca politică. Am fost membru fondator al PSD”, spune el.
Pe de altă parte, Dae realizează că, în noua orânduire democratică, fără şcoală nu prea mai merge şi, în consecinţă, se înscrie la cursurile de Filosofie şi Jurnalism ale universităţii particulare Spiru Haret (vă mai aduceţi aminte, cea pe care presa a numit-o „fabrica de diplome”). În 1998 era deja licenţiat, deci intelectual.

Amintiri cu Pleşu şi Tucă

Ramona Manescu
Ramona Manescu

Gelu Dae susţine că, în ciuda faptului că a urmat cursurile unei facultăţi particulare, licenţa şi-a dat-o la stat. „Din comisie au făcut parte academicianul Alexandru Boboc şi Andrei Pleşu”, îşi aduce el aminte cu mândrie.
Actualul director general al AFER nu a studiat jurnalismul doar teoretic, ci şi practic: „În anii 1991-92-93, nu mai ţin minte exact, am fost redactor şef la Jurnalul de Constanţa. Fără să plec de la calea ferată, lucram acolo când aveam timp. Nu apăruse încă Jurnalul Naţional, erau numai Jurnalul de Bucureşti, de Constanţa şi aşa mai departe. Era în perioada când Marius Tucă şi Dan Diaconescu copilăreau prin presă. Am avut şi eu prilejul să lucrez cu ei”.
Revenind la momentul susţinerii examenului de licenţă, trebuie menţionat faptul că el fusese numit deja, cu un an înainte, „inspector învăţământ IV” la Regionala CF Constanţa, funcţie pe care o ocupă până în 2001. Acum, că se trecuse în noul mileniu şi, mai ales, pentru că PDSR se întorsese la guvernare, era timpul ca Gelu Dae să treacă la nivelul următor. Este numit inspector de stat şef teritorial al AFER la Constanţa, încadrare care presupunea studii tehnice superioare, „amănunt” peste care însă s-a trecut cu vederea.
De atunci şi până în prezent, Gelu Dae nu a mai plecat de la AFER, unde a ocupat, alternativ, funcţiile de inspector şef, consilier şi chiar director adjunct. Acum, a ajuns director general, numit politic, după cum nu se sfieşte să recunoască: „Politic am fost pus, politic am fost eliberat din funcţie (cea de director adjunct). Însă am 25 de ani în sistemul feroviar şi 13 la AFER. Am făcut de toate în calea ferată. Fotbalul îl vezi într-un fel din tribună şi cu totul altfel de la firul ierbii”.
De când a intrat în „politica mare”, Gelu Dae a avut grijă de educaţia sa. Şi-a dat un masterat în Politici Economice Europene şi, acum, se pregăteşte să susţină teza de doctorat, în istoria căii ferate. Cum se spunea pe vremea când domnia sa era activist UTC, „calificare la locul de muncă”. Numai că sistemul feroviar este unul pur tehnic, ce nu prea are mare legătură cu istoria, filosofia sau jurnalismul…

9.500 de lei de la CJ Constanţa

Cunoscut de apropiaţi drept un mare iubitor de istorie, ceasuri vechi şi cărţi poştale, Gelu Dae a susţinut în urmă cu şase ani un prim act cultural-istoric. Este vorba de un studiu monografic asupra oraşului constănţean Negru Vodă, lucrare care a văzut lumina tiparului în 2007 sub forma unei cărţi întitulată „Negru Vodă 1878 – 1950”. Opera a beneficiat de o finanţare de 9.500 de lei din partea Consiliului Judeţean Constanţa. Interesant este faptul că, deşi consilierii judeţeni nu s-au omorât de-a lungul timpului cu sprijinirea actului de cultură, cel mai bun exemplu în acest sens fiind dezinteresul total cu care aleşii judeţeni au tratează problemele teatrelor Fantasio şi Oleg Danovschi, studiul monografic menţionat mai sus a trecut ca racheta prin şedinţa CJC, cu unanimitate de voturi. Cartea, pe care nimeni nu a văzut-o vreodată în librării, îl are coautor pe Gelu Dae, la acea vreme preşedintele în exerciţiu al organizaţiei municipale PSD Constanţa, vechi tovarăş de partid cu preşedintele CJ, Nicuşor Constantinescu. Banii pentru lucrarea lui Gelu Dae au fost aprobaţi chiar în acelaşi an în care CJC Constanţa a început demersurile pentru desfiinţarea teatrului Oleg Danovschi.

Pampers, lapte praf și cămăşi de noapte, găsite de ANAF pe lista de cheltuieli a CREDIDAM

Cel mai mare organism de administrare a drepturilor de autor ale interpreţilor, CREDIDAM, a înregistrat cheltuieli nejustificabile, printre care pampers, lapte praf sau cămăşi de noapte, transmite hotnews.ro.
Printre neregulile raportate de ANAF se numără TVA dedus greşit, neplata impozitului pe profit în unele cazuri, dar şi cheltuieli pentru parfumuri, medicamente sau zeci de sticle de vin Merlot şi Cuvee.
Aceleaşi cheltuieli nedeductibile identificate de ANAF includ o factură ARO Palace SA Braşov, din decembrie 2012, pentru „cazare, acces piscină, room service pentru Savu Liliana” – care nu este salariată CREDIDAM, dar oferă servicii de avocatură pentru asociaţie.
Toate cheltuielile constatate de ANAF reprezintă obligaţii suplimentare de peste cinci milioane de lei. Pentru mai puţin de jumătate din această sumă a fost emisă şi o somaţie de plată.
Atât raportul ANAF, cât şi somaţia de plată au fost contestate de CREDIDAM în instanţă.
ANAF a desfăşurat inspecţia fiscală la CREDIDAM în feburarie-iulie 2013 şi a urmarit o perioadă îndelungată: decembrie 2007 – decembrie 2012.
Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi – CREDIDAM este o asociaţie non-profit înfiinţată în 1996, care reprezintă interesele artiştilor interpreţi şi are şi cele mai mari încasări dintre asociaţiile de acest tip.
În 2007 a colectat peste 27 de milioane de lei în remuneraţii, potrivit ultimului raport financiar. Potrivit propriei descrieri, ea colectează şi repartizează banii care provin din difuzarea înregistrărilor prin intermediul diverselor media (radio, TV, cablu, restaurante etc.) către artiştii cărora li se cuvin aceste sume. CREDIDAM afirma că are peste 11.000 de membri.
În numărul din noiembrie al Jurnalului de Investigaţii puteţi citi o amplă anchetă referitoare la neregulile de la CREDIDAM.

Autoritatea Navală Românâ a „torpilat” pavilionul românesc

După ce a rămas fără flotă, România a pierdut şi pavilionul naţional. Afacerea „RIFA” este extrem de păguboasă pentru statul român. Începând din acest an, o societate cu răspundere limitată înregistrată în Cipru poate să vânde pavilionul românesc oricui doreşte, fără ca România să se aleagă cu ceva din aceste tranzacţii. Mai mult, contractul nu respectă normele legale şi nu a primit girul Parlamentului. Actuala conducere a Autorităţii Navale Române tace mâlc, de teamă să nu fie demisă. „Jurnal de Investigaţii” vă prezintă o radiografie completă a „pirateriei” comise de autorităţi la adresa pavilionului naţional.

Sub pretextul că vor să refacă flota naţională, câţiva politicieni constănţeni au lansat o iniţiativă legislaţivă care, la sfârşitul anului trecut, a îmbrăcat forma Ordonanţa Guvernului nr. 19/2012 privind dreptul Autorităţii Navale Române de a încheia contracte cu firme din străinătate.
Până aici, nimic suspect, mai ales că o foarte multe state din Vestul Europei, printre care Olanda, Finlanda, Danemarca şi altele, au făcut acest lucru. Numai că, în cazul ţării noastre, transformarea drapelului naţional în pavilion european de complezenţă nu aduce nici un beneficiu, ci numai probleme.

Şpagă de două milioane euro

Eugen Olteanu

Jaful pavilionului a fost extrem de bine pus la punct. Încă de la sfârşitul anului trecut, „băieţii deştepţi” de la Ministerul Transporturilor şi ANR au aranjat afacerea cu firma cipriotă şi, pentru ca înţelegerea să nu ajungă în atenţia opiniei publice, au secretizat contractul.
Suveica din transporturile navale a fost aşa de bine aranjată încât, în ciuda faptului că astăzi acest contract nu este valabil pentru că actul normativ privind pavilionul a fost întors din drum de Parlament, actul semnat de ANR şi firma cu răspundere limitată din Cipru produce efecte. Surse neoficiale susţin că străinii ar fi plătit un comision gras pentru pavilionul românesc şi nu vor să renunţe la afacere. De afacerea pavilionului românesc se leagă două nume: fostul secretar de stat Valentin Preda şi fostul director al ANR, Eugen Olteanu.
Ca un paradox, deşi Transporturile şi, implicit, ANR se află în portofoliul liberalilor, cei doi provin din tabăra social-democrată. Eugen Olteanu a fost numit în funcţia de director general al ANR de către secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Valentin Preda, pe 12 septembrie 2012. Ca şi cum tocmai pentru asta ar fi fost înscăunat la conducerea Autorităţii Navale, primul document oficial semnat de Olteanu a fost contractul prin care statul român cedează pavilionul maritim, pentru o perioadă de 30 de ani, firmei Ilvana Holding Limited, proaspăt înfiinţată în Cipru. Aşa cum am menţionat mai sus, contractul a fost inclus în categoria documentelor secrete.

Cine nu tace este mazilit

Andrian Mihei Cel Cu Hartiile

La începutul acestui an buboiul de la ANR s-a spart, odată cu numirea în funcţia de director general al ANR a lui Andrian Mihei.
Fostul deputat a preluat funcţia de la Mihai Şagău, care la rândul sau l-a înclouit pe Constantin Matei, succesorul fostului director Olteanu. Iniţial, demiterile şi numirile pe bandă rulantă de la ANR au fost puse pe seama disensiunilor politice între partidele de la guvernare şi a intereselor locale ale pesediştilor şi peneliştilor de la malul mării. Ulterior, odată cu desecretizarea de către Mihei a contractului de pavilion, s-a aflat adevăratul motiv.
Mihei, care nu a stat nici el prea mult în funcţia de director, a refuzat să parafeze acest contract, pe care şi acum îl consideră ilegal. „Contractul nu a fost semnat. Nu există cadrul legal”, a precizat fostul director general al ANR. Acesta a explicat că a decis desecretizarea contractului pentru că existau suspiciuni încălcarea mai multor acte normative interne şi internaţionale. „Am convocat un consiliu de conducere extraordinar la Ministerul Transporturilor, în care am prezentat implicaţiile constractului”, a menţionat Andrian Mihei.
După desecretizare, semnatarul contractului, Eugen Olteanu, s-a ales cu plângere penală pentru abuz în serviciu împotriva intereselor publice ale statului. În cele din urmă Olteanu a primit NUP (neînceperea urmăririi penale), iar Mihei a fost demis.
Acesta din urmă nu a negat faptul că a fost schimbat din funcţie din cauza faptului că a refuzat să parafeze controversatul contract. Anterior momentului demiterii, Andrian Mihei a adus la cunoştinţa Parlamentului ilegalităţile de la ANR, lucru care, personal, nu i-a folosit la nimic, pentru că ulterior a fost schimbat din funcţie. Ordonanţa iniţiată de secretarul de stat Valentin Preda, un mai vechi „client al Jurnalului de Investigaţii, privind pavilionul a fost însă întoarsă din drum.
Pe cale de consecinţă, contractul cu firma cipriotă nu mai este valabil, însă societatea din Cipru a avut grijă să înştiinţezte ANR că, dacă nu recunoaşte înţelegerea, va acţiona statul român în instanţă. Actuala conducere a ANR tace mâlc în problema pavilionului, invocând ordine venite de sus. Mihai Andrei, actualul director ANR, susţine că are interdicţie de la minister să vorbească despre pavilionul românesc.

„Fabrica” de buletine de navă

În tot acest timp site-ul de înmatriculări nave a firmei cipriote funcţionează bine mersi. Compania se recomandă furnizoare de servicii înmatriculări nave 24 de ore pe zi, în fiecare zi a săptămânii, timp de 365 de zile pe an, în orice punc de pe glob, cu ajutorul propriului sistem informatic de operare.
Altfel spus, oricând şi de oriunde îţi poţi inmatricula nava sub pavilion românesc. Interesant este faptul că în antetul formularelor pentru înmatricularea navelor se află şi sigla ANR, deşi ordonanţa „Preda” nu a văzut lumina tiparului la Monitorul Oficial. Societatea cipriotă cu răspundere limitată înmatriculează orice navă mai mare de 500 tone registru. RIFA este acronimul englezesc de la Romanian International Flag Administration. În spatele afacerii RIFA/Ilvana Holding Limited sunt mai mulţi oameni de afaceri germani. Ilvana Holding Limited a fost constituită prin asocierea Kyros Shipping Gmbh & CO.KG, Astherm Services Gmbh şi Bhe Beteilingungen Gmbh. Societatea are sediul central în Cipru şi un oficiu regional la Hamburg, Germania.
Milioane de euro, aruncate-n mare

Teoretic, RIFA ar fi trebuit să plătească 1.000 de euro statului român pentru fiecare navă înmatriculată, sumă cu mult sub tarifele normale în sistemul pavilioanelor de complezenţă.
În schimbul acestor bani, România răspunde, conform dreptului internaţional maritim, pentru orice problemă, de orice natură în care ar putea fi implicate navele: poluare, accidente, naufragii şi aşa mai departe. Mai mult, statul român nu şi- a asigurat un minim de beneficii la acest contract, aşa cum procedează toate statele care arborează pavilion de complezenţă, respectiv obligativitatea armatorilor de a angaja marinari români, existenţa unui număr minim de ofiţeri români la bord etc.
Spre comparaţie, Liberia, una dintre cele mai importante state care furnizează pavilion de complezenţă pe plan mondial, câştigă aproximativ 15 milioane de euro anual din taxele şi impozitele pe care le achită armatorii care îi utilizează drapelul naţional. Dacă pavilionul nu era dat pe gratis, România ar fi putut să ajungă măcar la jumătatea acestei sume, dat fiind faptul că mai mulţi armatori de renume mondial s-au declarat interesaţi de pavilionul românesc de complezenţă.

„Jaful” Constanda, 200 de milioane de euro

Afacerea Constanda, derulată pe scena Parcului Bordei şi a Satului Francez, este un exemplu tipic al modului în care băieţii deştepţi încearcă şi de multe ori reuşesc să dea iama în banii publici.
Tunul dat de Constanda, care mai aşteptă doar „scânteia” de la Curtea de Apel Bucureşti (termenul urmator-14 octombrie 2013), se sprijină pe afetul complicităţii, neglijenţei şi inconştienţei consilierilor generali ai Capitalei, al unor organizaţii neguvernamentale manipulate sau doar mărginite şi al multor altora. Într-un fel, Costică Constanda este opusul lui Dănilă Prepeleac. Dănilă a dat perechea de boi pe un car, carul pe o capră, capra pe o gâscă şi gâsca pe o pungă goală. Costică Constanda a parcurs drumul în sens invers şi este pe punctul de a se îmbogăţi aberant pe banii publici ai Capitalei. Iată cum a procedat.

“Punga goală pentru gâscă”

În urmă cu zece ani, Constanda a cumpărat, de la Eugen Lincaru şi Tudor Dumitru, mai multe terenuri în zona numită astăzi Parcul Bordei (Turgheniev 11-15 şi Bulevardul Aviatorilor).
Primăria Sectorului 1 a eliberat documente precum că terenurile respective sunt construibile. Constanda a realizat atunci un plan de urbanism zonal (PUZ), care nu a fost aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB), pe motiv că terenul ar fi fost, de fapt, domeniu public. După trei ani de procese, pe 21 iunie 2007, Curtea de Apel a obligat CGMB, irevocabil, să aprobe PUZ-ul lui Constanda, plus daune suplimentare de 17,75 milioane de euro. Iniţial, CGMB a refuzat să aplice decizia judecătorească, dar a făcut-o, în cele din urmă, după şapte luni, sub ameninţarea majorărilor de întârziere.

„Gâsca pentru capră”

Constanda susţine că atunci au început mari presiuni asupra sa pentru ca să accepte un schimb de terenuri, concretizate prin o serie de acţiuni în instanţă şi publicitate agresivă în media.
În cele din urmă, a fost aprobată o hotărâre, în mandatul lui Adriean Videanu, prin care municipiul Bucureşti se obliga să aprobe un teren la schimb în Satul Francez (28.500 de metri pătraţi), plus un Plan de urbanism zonal, care conţinea parametri urbanistici care permiteau un regim maxim de înălţime de P+5 (înălţime maximă P+5 = 21 metri). În schimb, soţii Constanda renunţau expres şi irevocabil la despăgubirile solicitate, de aproape 30 de milioane de euro (17,57 milioane stabilitate de instanţă, plus 12 milioane despăgubiri suplimentare), obligându-se să achite o sultă suplimentară de 6,417 milioane de euro pentru contravaloarea construcţiilor oferite în schimb.

„Capra pentru car”

Pe 15 iulie 2008, soţii Constanda au vândut cea mai mare parte a terenului (15,89 hectare) şi construcţiile de pe acesta dezvoltatorului imobiliar grec Raptis Kavouras SRL.
Preţul tranzacţiei a fost de 66,27 milioane de euro, alte 33 de milioane de euro urmând a fi achitate după aprobarea PUZ–ului, după cum se consfinţise prin hotărârea Consiliului General (HCGMB 5/2008). Tranzacţia a fost autentificată de notarul Ioana Popescu Tăriceanu, soţia premierului de la acea vreme al României, Călin Popescu Tăriceanu. Cu această ocazie, în buzunarul notarului Tăriceanu au intrat circa 400.000 de euro.
După vânzare, soţii Constanda şi firma grecului au propus CGMB un Plan de Urbanism Zonal pentru Satul Francez, în parametrii conveniţi (coeficient de utilizare a terenului CUT de 3,5), dar şi cu o înălţime mai mare, 28 de metri în loc de 21. PUZ-ul trebuia aprobat cel mai târziu la 30 septembrie 2009, dată la care intra în vigoare OG 27/2008, care permitea înălţimi şi alţi indicatori urbanistici mult mai mici. Aici au intrat în joc consilierii locali sabotori! Ei au acţionat împotriva PUZ-ului şi a obligaţiei asumate de municipiu, dar au făcut-o, de fapt, în favoarea lui Constanda.
Pe 31 august 2009, aprobarea Planului a fost scoasă de pe ordinea de zi, iar pe 25 septembrie, consilierii PSD, PNL şi PRM au părăsit sala, pentru ca PUZ-ul să nu poată fi aprobat din lipsă de cvorum. Nici în ceasul al 12-lea, pe 30 septembrie 2009, consilierii de la PSD, PNL şi PRM nu s-au prezentat la şedinţă, acţiunea acestora devenind complice la plata de daune din banii publici.

„Capra pentru 200 milioane de euro”

Pe 20 ianuarie 2010, soţii Constanda s-au adresat Tribunalului Bucureşti, prin dosarul 2008/3/2010, acuzând Municipalitatea că nu şi-a respectat contractul.
Ei au solicitat anularea contractului şi repunerea în situaţia iniţială – Satul Francez să revină Municipalităţii iar terenul din Parcul Bordei, soţilor Constanda. Între timp însă, Parcul Bordei a fost băgat în domeniul public, aşa că soţii Constanda solicită despăgubiri conform valorii de piaţă uriaşe stabilită printr-un raport de expertiză din 2008, de 109,2 milioane de euro (3.986 de euro pe metrul pătrat de teren!!!). Adăugăm la aceasta 17 milioane euro şi alte dobânzi, astfel că suma solicitată Municipalităţii poate ajunge la 200 milioane de euro.
Constanda şi-a dat seama târziu că acţiunea poate fi respinsă ca netemeinică, deoarece nu mai era proprietar pe întreaga suprafaţă din Satul Francez, pe care o vânduse grecilor. În iunie 2010, Constanda şi grecii au constatat intervenirea unui aşa-zis pact comisoriu de desfiinţare a contractelor de vânzare-cumpărare cu grecii, potrivit căruia oamenii de afaceri eleni vor restitui terenul şi construcţiile doar în cazul în care se va da o hotărâre definitivă şi irevocabilă prin care Primăria să redevină proprietar, iar Constanda, în consecinţă, să-şi ia banii!
Consiliul General a aprobat totuşi PUZ-ul, prin forţarea prevederilor legale, la data de 17 decembrie 2010, procesul rămânând, practic, din acel moment, fără obiect. Pentru judecătorii Tribunalului Bucureşti nu a contat acest aspect, nici că soţii Constanda nu mai erau proprietari pe întregul teren. Magistraţii au hotărât ca soţii Constanda să primească circa 190 de milioane de euro, aproape 100 de euro din buzunarul fiecărui bucureştean. Primăria a făcut apel şi a achitat, pe 14 septembrie 2012, o taxă de timbru de 3,2 milioane de lei. Acum, singura speranţă este ca judecătorii Curţii de Apel Bucureşti să păzească bugetul public al Capitalei de jaful cauzat prin manevrele imobiliare.


Preţ aberant

Reprezentanţii PMB spun că este evident că scopul soţilor Constanda este cel de a obţine o sumă exagerat de mare – 3.986 euro/mp (!!!), sumă pe care nu ar fi obţinut-o niciodată de la un posibil cumpărător al terenului nici măcar în anul în care a fost făcută evaluarea (2008), an de creştere economică. Mai mult ca sigur însă că dacă preţul terenurilor ar fi crescut, reclamanţii ar fi solicitat revendicarea terenului, mai degrabă decât suma de bani. Precum nişte versaţi oameni de afaceri, ei doresc realizarea, prin intermediul instanţelor de judecată, a celei mai profitabile tranzacţii posibile – obligarea Municipiului Bucureşti la cumpărarea terenului la un preţ ireal.

Nicolae Bacalbaşa a scăpat de un Trofeu al Calităţii de 230.000 de euro

Devenit celebru pentru intervenţiile sale extravagante la jurnalele de la ora 5, anestezistul gălăţean Nicolae Bacalbaşa a intrat în colimatorul de Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI). Doctorul, acum preşedinte al Consiliului Judeţean Galaţi, a anulat un raport de audit care îl obliga să plătească Spitalului Clinic de Urgenţă Galaţi daune de 230.000 de euro. Aceste daune au fost produse printr-o decizie luată de Bacalbaşa în 2004, când era director al spitalului şi a reziliat un contract de furnizare de servicii informatice.


În urmă cu doi ani, Nicolae Bacalbaşa (PSD) îşi dorea cu ardoare să devină preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Galaţi.
A obţinut nominalizarea USL şi, în iunie 2012, a fost ales. La două luni de la instalarea în funcţie, Bacalbaşa a anulat Raportul de audit nr 8.528/07.11.2011, emis de Serviciul de Audit din cadrul CJ. Era un document care îl viza direct, pentru că îl obliga la plata unor daune de 1.048.337 de lei, adică 230.000 de euro, către Spitalul Clinic de Urgenţă Galaţi. Prin retragerea raportului, a dispărut şi obligaţia lui Bacalbaşa de a plăti daunele.
Numai că, astfel, Bacalbaşa s-a ales cu o sesizare la ANI. „Am sesizat ANI pentru că se vede foarte clar că şi-a creat un interes de natură patrimonială. În legătură cu acel audit, care a constatat în 2011 că domnul Bacalbaşa, pe când era directorul Spitalului Judeţean, a reziliat unilateral un contract pentru care, ulterior, în instanţă, firma căreia i s-a reziliat contractul a câştigat daune de 12 miliarde de lei vechi”, a declarat cel care a sesizat ANI, Doru Resmeriţă, preşedintele PDL Galaţi.
Ulterior, şi Consiliul Judeţean a constatat, prin audit, că banii au fost pierduţi din vina directorului de atunci al spitalului. În consecinţă, s-a introdus în instanţă recuperarea prejudiciului. „În momentul în care Bacalbaşa a ajuns preşedintele CJ, în data de 5.10.2012, a făcut o retractare pe raportul de audit nr 8528, ca să-l ajute în instanţă, ca spitalul şi CJ să piardă procesul”, mai spune Resmeriţă.
Potrivit art 70 al Legii 161/2003, „prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin”. Dacă în cazul lui Adrian Năstase prejudiciul era de 760.000 euro, Trofeul Calităţii al lui Nicolae Bacalbaşa este de 230.000 de euro.

Sistemul „Hospital Manager”

În 2002, directorul de atunci al spitalului, Cornel Mihalache, a lansat procedura pentru dotarea spitalului cu un sistem informatic de tipul „Hospital Manager”.
Pachetul informatic presupune înregistrarea în sistem a dosarelor medicale ale pacienţilor, analize, diagnostice anterioare, tratamente, pentru ca la o eventuală nouă internare la spitalul gălăţean sau la un alt spital, medicii să poată accesa dosarul electronic al pacientului, să afle evoluţia stării de sănătate şi antecedente, pentru a aplica cel mai bun tratament. Licitaţia fusese câştigată de firma Info World SA Bucureşti, care instalase sisteme similare şi la alte spitale din ţară, printre care Spitalul Cantacuzino din Bucureşti şi spitalele din Iaşi, Târgovişte, Cluj-Napoca, Târgu Mureş şi Constanţa.
Sistemul pus la punct de Info World este conform cu standardul internaţional HL7, un protocol care permite comunicarea cu alte aplicaţii, element esenţial atât în proiectul dosarului electronic al pacientului, cât şi în proiectele de telemedicină. Spitalul din Galaţi şi Info World au încheiat contractul nr 9.745/05.02.2002, în care se prevedea plata lunară a unei chirii de 3.250 de euro pentru pachetul informatic şi echipamente, urmând ca din 2006 softul şi echipamentele să devină proprietatea spitalului.
În 2004, când a ajuns director al spitalului, Nicolae Bacalbaşa a reziliat unilateral contractul cu Info World. Firma a dat spitalul în judecată şi au urmat şase ani de procese. Instanţele au dat dreptate firmei şi au calculat daune şi dobânzi. Directorii care i-au urmat lui Bacalbaşa au tot făcut recurs, însă în dosarele 256/44/2007 şi 1184/64/2008, Curtea de Apel Braşov a stabilit că spitalul trebuie să plătească Info World daune în valoare de 848.031 de lei, plus dobânzi.
În baza sentinţei din dosarul de executare 88/VD/2009, la conducerea spitalului s-a prezentat un executor judecătoresc din Galaţi, pentru executare silită. În disperare de cauză, directoarea Călina Lazarovici a făcut un recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. În dosarul 1044/1/2011, ÎCCJ s-a pronunţat pe 22.06.2011, respingând recursul. Fără nici o altă cale de atac, Spitalul Clinic de Urgenţă Galaţi a trebuit să plătească firmei Info World SRL daune şi penalităţi de 1,2 milioane lei.

Alţi bani, altă distracţie

La Două Luni De La Instalarea La Preşedinţia Cj, Bacalbaşa A Semnat Retragerea Raportului De Audit

Într-un raport al Curţii de Conturi e specificată paguba suportată de spital, care a plătit pentru ceva ce nu are: “Dacă contractul nu ar fi fost denunţat unilateral în anul 2004, conform înţelegerii dintre părţi, echipamentele IT ar fi revenit spitalului din 2006, spitalul putând să utilizeze în continuare fără plată sistemul informatic. Procedând fără respectarea prevederilor contractuale, Spitalul Judeţean de Urgenţă nu are în acest moment sistem informatic implementat, contravaloarea serviciilor prestate nematerializându-se într-un astfel de sistem care ar fi dus la eficientizarea activităţii desfăşurate în cadrul spitalului, reducerea cheltuielilor şi îmbunătăţirea serviciilor prestate. Pentru achiziţionarea unui sistem informatic necesar spitalului este nevoie de fonduri suplimentare”.
Serviciile informatice plătite de spital în perioada 2002-2004 au fost de 1,2 milioane lei. În octombrie 2011, CJ a aprobat Proiectul “Sistem informatic integrat în vederea facilitării accesului pacienţilor la rezultatele medicale” la trei spitale. Instalarea unui nou sistem informatic la Spitalul Clinic de Urgenţă, în locul celui desfiinţat de Bacalbaşa, costă 5.139.603 lei.
Serviciul de Audit Intern din cadrul CJ Galaţi, autoritatea care are în administrare spitalul, a întocmit Raportul de audit 8.528/07.11.2011, prin care se constata paguba de 848.031 lei, plus penalităţile. În total, 1.048.337 lei. Inspectorii Dumitra Zaharia şi Valentin Ştirbu recomandau efectuarea unei anchete administrative pentru stabilirea persoanei care a produs prejudiciul şi recuperarea banilor. E clar că cel care trebuia să plătească era Nicolae Bacalbaşa.
În 2012, după ce s-a instalat la preşedinţia CJ, Bacalbaşa i-a ordonat şefului Serviciului Audit, Florin Grigore, să întocmească documentul „Retractare raport de audit nr 8.528/07.11.2011”. Cel care l-a aprobat a fost Nicolae Bacalbaşa, chiar cel vizat de recomandarea de recuperare a daunelor. În paralel, directoarea spitalului, Călina Lazarovici, o apropiată a lui Bacalbaşa, a deschis acţiune în instanţă, cerând anularea raportului de audit nr 8.528. Cum raportul tocmai fusese retras, în dosarul nr 4816/121/2012, instanţa a dispus pe 14.11.2012 respingerea acţiunii spitalului, pentru că nu mai avea obiect. Aşa a scăpat Bacalbaşa de plata a daunelor de 230.000 de euro.

Raportul de audit, fasificat

Varianta 1 A Raportului De Audit Prevede Recuperarea Prejudiciului
Varianta 2 A Raportului De Audit Nu Mai Prevede Recuperarea Prejudiciului

În acest caz, am descoperit şi un fals grosolan. Raportul prin care se cerea recuperarea pagubelor de la persoana care a produs prejudiciul există în două variante.
Am reuşit să le obţinem pe amândouă. În prima variantă, la „Recomandări”, se recomandă conducerii Spitalului Clinic de Urgenţă Galaţi recuperarea prejudiciului de la cei vinovaţi: „Stabilirea de către conducerea entităţii a persoanelor răspunzătoare de crearea prejudiciului în sumă totală de 1.048.337,31 lei şi acţionarea în instanţă în vederea recuperării acestuia”. În cea de a doua variantă a raportului, această recomandare lipseşte (vezi foto).
Lui Nicolae Bacalbaşa nu i se pare că ar fi făcut ceva rău anulând efectele juridice ale raportului de audit. Spune că nu vede absolut nicio ilegalitate sau imoralitate în faptul că a admis retractarea raportului şi susţine că cei doi funcţionari de la „Audit” au lucrat la comandă politică. Este răspunsul general valabil, pe care îl dau toţi politicienii români, atunci când trebuie să dea explicaţii pentru afacerile pe bani publici sau pentru incompetenţa prin care păgubesc banul public. Mai mult de atât, Bacalbaşa susţine că a acţionat ca un apărător al banului public: „Eu, în 2004, am întrerupt un contract fraudulos, a fost modul meu de a apăra banul public şi aşa am să fac tot timpul, indiferent de consecinţe”.

Şvaiţer de Vatra Dornei, fabrique en Pologne

Mai bine cu grecul decât cu francezii – aşa poate fi definită starea de spirit de la Vatra Dornei. La cinci ani după ce Dorna Lactate a fost preluată de francezii de la Lactalis de la fondatorul ei, Jean Valvis, salariaţii sunt la cuţite cu noii patroni, pe care-i acuză că nu au făcut decât să închidă secţii de producţie şi să refuze sistematic negocierea salariilor. Printre secţiile închise se numără şi cele producătoare de şvaiţer. Acum, şvaiţerul de Vatra Dornei se fabrică în Franţa.

Salarii mici, oameni mai puţini. Aceasta este reţeta succesului aplicată de ani de zile de francezii de la Lactalis în ceea ce priveşte unităţile de fabricare a produselor lactate din Vatra Dornei pe care le-au achiziţionat în 2008 de la omul de afaceri Jean Valvis.
Şi reţeta funcţionează ca unsă, din moment ce, anul trecut, societatea Dorna Lactate SA a obţinut un profit de 24,3 milioane de lei (aproape şase milioane de euro), potrivit cifrelor raportate la Ministerul Finanţelor. În spatele uşilor închise, situaţia nu este însă prea roz. În vreme ce majoritatea angajaţilor primesc salariul mediu pe economie, rând pe rând mai multe secţii de producţie au fost închise, iar tot mai multe produse sub brandul La Dorna sunt fabricate în Croaţia, Polonia sau Franţa.
Dar să începem “pe partea economică”, vorba lui Gigi Becali. De la preluarea societăţii, francezii au închis mai multe secţii de producţie, printre care secţia de brânzeturi topite Vatra Dornei şi fabrica de cottage cheese de la Orţoaia. Acesta din urmă era construită cu fonduri europene, prin programul Sapard. Francezii au aşteptat să se împlinească cei cinci ani de funcţionare, termen minim cerut de finanţatorii de la Bruxelles, apoi au închis fabrica şi au mutat toate utilajele în Polonia.
A urmat Fabrica de caşcaval Târgu Neamţ, care a fost închisă definitiv în luna iunie a acestui an. “În acest fel au fost disponibilizaţi peste 280 de salariaţi, fără respectarea prevederilor legale în vigoare, respectiv ale Contractului la nivelul ramurii”, se arată în scrisoarea trimisă de Federaţia Sindicatelor din Industria Alimentară Sindalimenta boss-ului cel mare al Lactalis, Emmanuel Besnier.

Non-competition agreement

Prin ricoşeu, au fost închise şi cele două secţii producătoare de şvaiţer. Când Jean Valvis a vândut afacerea, francezii nu au preluat şi secţiile de şvaiţer de la Sarul Dornei şi Neagra Sarului. În schimb, Lactalis închiria utilajele de la Valvis şi producea în continuare şvaiţer de Vatra Dornei. Până la un moment dat, când au renunţat la producţia locală a acestui sortiment, pe care acum îl importă, singurul element românesc fiind brandul.
“Secţiile erau operate de Lactalis. Eu nu am cum să reia producţia aici, pentru că am un non-competition agreement cu Lactalis”, a explicat, diplomatic, Jean Valvis pentru Jurnal de Investigaţii situaţia celor două secţii de producţie, care acum sunt în conservare.
Dacă Jean Valvis evită să arate cu degetul către actualii proprietari ai fabricilor construite de el, o face însă fostul vicepreşedinte al Dorna Lactate SA, Valeriu Steriu. “Poate că ar trebui modificată un pic legislaţia, văzut dacă nu pot fi sancţionaţi cei care fac astfel de lucruri. Pentru că nu vreau să ajung peste zece ani să mănânc La Dorna produs în Croaţia”, a declarat el pentru Jurnal de Investigaţii.

Secţii moderne, închise

Steriu nu înţelege deciziile francezilor de a închide secţiile de la Saru Dornei şi Târgu Neamţ, despre care îşi aduce aminte că erau modernizate, cu utilaje noi. El a adăugat că este o practică a multinaţionalelor de a închide secţii din România şi de a aduce apoi produsele din import, amintind şi de intenţia celor de la Friesland de a închide fabrica Napolact de la Cluj Napoca. “Din fericire, acolo, cu ajutorul presei, am reuşit să împiedicăm închiderea fabricii. Nu acelaşi lucru se întâmplă însă în ceea ce priveşte Dorna Lactate”, a mai spus Steriu.
Paradoxal, la Vatra Dornei tensiunile dintre sindicat şi conducere au luat amploare după înlocuirea managerului francez Wilfried Lebas cu un director autohton, Radu Dorel. Văzând că nu o scot la capat cu managementul local, sindicaliştii au apelat recent la ultima soluţie – să le scrie directorilor de la Paris, pentru a-i informa ce se întâmplă în Bucovina.
Odată cu problemele create de francezi din punct de vedere economic, au apărut şi disensiunile sociale. “Apelăm la dvs. fiindcă de o bună perioadă de timp în companiile pe care le deţineţi în România (Dorna SA şi Dorna Lactate), s-a creat o stare de tensiune între o parte din reprezentanţii conducerii (managerul general şi managerul de resurse umane) şi reprezentanţii sindicatului, angajaţii societăţilor, situaţie greu de stăpânit. Aceasta provine în mare parte de la absenţa contractului colectiv de muncă la nivelul societăţii, tergiversarea negocierilor, care dureaza încă din anul 2009, nerespectarea prevederilor Contractului de ramură care sunt minime şi obligatorii, nivelul foarte mic al salariului net lunar (200 de euro), care nu a fost negociat niciodata de la preluarea firmei, neplata în multe situaţii a orelor suplimentare etc. Încercările noastre nu au reuşit să sensibilizeze atitudinea managerului general Radu Dorel şi a managerului de resurse umane, Petruţa Milea”, se arată în scrisoarea semnată de preşedintele Sindalimenta, Dragoş Frumosu.

S-au înţeles mai bine cu expatul

Agerpres 5887381 Dragos Frumosu 1

El continuă, arătând că fostul director general, expatul Wilfried Lebas, a arătat toată disponibilitatea de a negocia contractul colectiv de muncă. “Între timp a plecat din România şi lucrurile nu s-au mai finalizat. Cu actuala conducere au fost mai multe încercări nereuşite de a negocia, însă intenţionat se amână semnarea contractului, probabil pentru a face economii care sunt realizate prin plata unor salarii mici şi prin neplata orelor suplimentare sau a altor drepturi. Din anul 2008, de când a fost preluat Grupul LaDorna, nu s-a făcut nici o majorare de salarii (cu execepţia majorării salariului minim pe economie, impusă de lege)”, se mai menţionează în scrisoare.
Sindicaliştii se simt trataţi discriminatoriu faţă de colegii lor din alte ţări, argumentând că salariaţii de la fabricile din Polonia şi Croaţia deţinute de grupul francez Lactalis nu au astfel de probleme: “Un exemplu este contractul colectiv de muncă de la firma Dukat din Croaţia, care este postat pe site-ul Dukat. Acolo, salariaţilor le sunt respectate toate drepturile şi li se plătesc salarii decente”.
Liderul sindical face apel şi la o atitudine mai fermă a Inspecţiei Muncii, instituţie căreia i se cere să sancţioneze neregulile mai drastic atunci când ele sunt depistate. “Singura amendă primită de la Inspecţia Muncii Suceava a fost dată către Lactalis acum doi ani de zile, iar valoarea ei a fost ridicolă, de numai 300 de lei”, ne-au precizat surse sindicale.
Referitor la aceste tensiuni dintre sindicat şi administraţie, Jean Valvis a comentat, în acelaşi stil diplomatic: “Eu nu am avut sindicat. Oamenii nu au simţit nevoia să facă sindicat. Aveam eu grijă de ei…”.
Lactalis, un gigant transnaţional

Producătorul francez Lactalis a avut o cifră de afaceri de 15,7 miliarde de euro la nivelul anului 2012. Multinaţionala a achizitionat în 2008 grupul LaDorna, format din Dorna, Dorna Lactate şi Dorna Helas, companie de distribuţie înfiinţată în Grecia, de la omul de afaceri Jean Valvis, în cadrul unei tranzacţii estimate la aproximativ 80 milioane de euro. Achiziţia grupului LaDorna a însemnat pentru Lactalis încheierea a patru ani de încercări de a intra pe piaţa românească. În 2012 societatea Dorna Lactate SA a raportat un profit de 24,3 milioane lei. Grupul Lactalis are 55.000 de angajaţi, în 35 de ţări. Cele mai populare branduri internaţionale ale Grupului Lactalis sunt President, Galbani, Parmalat şi Santal. Reprezentanţii grupului LaDorna au refuzat să răspundă la întrebările adresate de Jurnal de Investigaţii.

Primele trenuri pe podul de la Calafat, abia în decembrie

Disensiunile cu partea bulgară dar şi interesul scăzut al firmelor de transport feroviar au dus la situaţia în care singurii kilometri de cale ferată construiţi de la zero în România în ultimele două decenii să nu fie folosiţi de nimeni. De trei luni şi jumătate de când a fost inaugurat, pe Podul Noua Europă Calafat – Vidin nu a trecut niciun tren. Abia după jumătate de an de la inaugurare, pe pod este posibil să treacă primele garnituri.

Cine ia banii? Cine dă banii? Întrebări rămase, deocamdată, fără răspuns şi care au dus la situaţia în care calea ferată nou-nouţă care leagă gara Golenţi (judeţul Dolj, în apropiere de Calafat) de Podul Noua Europă, spre Vidin să ruginească, în absenţa oricărui trafic feroviar.
Podul peste Dunăre a fost inaugurat pe 14 iunie, cu mare tam-tam, în prezenţa premierilor Victor Ponta si Plamen Oresarski. Imediat, a fost deschis traficul rutier, iar maşinile au început să circule între România şi Bulgaria. Apoi, locuitorii din Calafat s-au gândit că dacă trec podul cu bicicleta scapă de plata taxei de şase euro pe autoturism. Aşa că şi-au cumpărat biciclete.
Pe mijlocul podului se află şi o linie de cale ferată electrificată, pe care însă nu a trecut nicio garnitură în cele două luni şi jumătate de la inaugurare. Bulgarii au construit podul, iar noi am făcut racordul – şi rutier, şi feroviar. Valoarea totală a investiţiei pentru partea română, asigurată din bani europeni şi de la bugetul statului, a fost de 70,6 milioane de euro, bani în care intră şi componenta rutieră, şi cea feroviară.

Optimism exagerat

Agerpres 7048534 Inaugurae Calafat

Pe partea feroviară, pentru racordarea infrastructurii la noul pod, CFR SA a modernizat patru linii din gara Golenţi, în lungime totală de 1,9 km, şi alţi 5,6 km, până în punctul unde calea ferată se desparte – în stânga spre Calafat, în dreapta spre Bulgaria. La dreapta, spre pod, au mai fost construiţi de la zero 3,6 km de linie simplă electrificată.
Inspecţia finală pentru recepţia lucrărilor feroviare a avut loc la sfârşitul lunii iulie, iar oficialii CFR SA erau optimişti, spunând la vremea respectivă, la solicitarea Jurnalului de Investigaţii, că tot atunci vor circula şi primele trenuri.
Conducerea CFR SA a precizat că „am primit deja solicitări de trase de la doi operatori de transport feroviar de marfă, iar un operator feroviar de transport feroviar de călători şi-a exprimat intenţia de a efectua transport odată cu intrarea în vigoare a noului mers de tren”. Adică de la mijlocul lunii decembrie.
Cei doi operatori de marfă sunt societatea (încă) de stat CFR Marfă şi DB Schenker, subsidiara locală a gigantului german Deutsche Bahn. Operatorul de transport feroviar de călători este tocmai societatea de stat CFR Călători.
Dacă aceasta din urmă anunţase că intenţionează să utilizeze podul abia după mijlocul lunii decembrie, cele două companii de transport de mărfuri îşi exprimaseră dorinţa de a pune în mişcare garnituri imediat ce acest lucru va fi posibil. Numai că lucrurile nu au fost chiar simple. După cum au precizat pentru Jurnal de Investigaţii surse avizate din sistemul feroviar, un prim măr al discordiei dintre partea română şi cea bulgară a fost legat de alimentarea cu energie electrică.

Cine plăteşte curentul?

Cum calea ferată Craiova – Calafat nu este electrificată, singura soluţie este alimentarea liniei de contact de pe malul bulgăresc al Dunării. Mai ales că bulgarii insistă ca trenurile să fie tractate până la Golenţi de locomotivele lor electrice, ceea ce implică costuri suplimentare pentru partea română. Apoi, au mai fost discuţii legate de procentul care-i va reveni fiecărei părţi din tariful de tranzitare a podului cu trenul. Evident, cum bulgarii au construit podul propriu-zis, lor le va reveni partea leului.
Dar, deocamdată, nimeni nu încasează nimic, pentru că lipsesc muşteriii. Acum, conducerea CFR SA a constatat că a fost mult prea optimistă atunci când a prognozat că prile trenuri vor trece peste pod la finele lunii iulie. “Circulaţia primelor trenuri peste podul Calafat-Vidin la finele lunii iulie 2013 a fost o prognoză care nu s-a materializat prin solicitari de circulaţie ale operatorilor de transport feroviari. Aceştia nu au depus comenzi pentru introducerea în circulaţie a unor trenuri în actualul plan de mers al trenurilor. Odată cu punerea în aplicare a noului plan de mers (15.12.2013), în funcţie de solicitările concrete ale operatorilor feroviari de transport, vor putea fi puse în circulaţie trenuri de călători şi/sau marfă care să folosească această rută de transport”, a precizat administratorul infrastructurii, la solicitarea Jurnalului de Investigaţii.

Prea lent pentru Interregio

Golenti Linie Modernizata

Oricum, după mijlocul lui decembrie, pe ruta Craiova – Calafat (Golenţi) – Vidin va circula un tren de călători internaţional, dar cu rang de personal. „După deschiderea circulaţiei feroviare pe relaţia Calafat – Vidin şi retur, intenţionăm introducerea în circulaţie a unor trenuri de călători, atât pentru traficul transfrontalier între regiunile limitrofe din România şi Bulgaria, cât şi tranzitul unor trenuri internaţionale de lung parcurs. În acest sens s-au iniţiat demersuri cu partea bulgară”, au precizat pentru Jurnal de Investigaţii oficialii CFR Călători.
Trenurile internaţionale vor avea tarife accesibile oricui. Pentru ca un tren să fie clasificat ca Interregio (fostele Accelerate şi Rapide), viteza medie comercială trebuie să fie de minimum 45 km/oră pe timpul zilei şi de 40 km/oră noaptea. Însă, potrivit datelor comunicate de CFR SA, „în prezent viteza comercială a trenurilor pe secţia Craiova – Calafat este de 35 km/h”. În această situaţie, trenurile nu vor putea fi clasificate decât maximum Regio Expres. Adică un personal cu mai puţine opriri şi cu vagoane moderne.
Abia din 2020, termen optimist pentru finalizarea lucrărilor de modernizare a celor 107 km de cale ferată dintre Craiova şi Calafat (care nici nu au început, România aşteptând noul exerciţiu bugetar al UE), vom putea vorbi de Interregio sau chiar Intercity pe această rută. CFR SA speră să obţină finanţare europeană nerambursabilă pentru modernizarea liniei, care va fi electrificată, dar, cel puţin momentan, nu va fi şi dublată. Studiul de fezabilitate pentru modernizarea şi reabilitarea liniei de cale ferată a fost finalizat, iar suma necesară estimată este de 566 milioane de euro

Rămâi conectat

6,124FaniÎmi place
București
ceață
5.9 ° C
6.6 °
3 °
86 %
2.1kmh
1 %
vin
5 °
S
9 °
D
10 °
lun
9 °
mar
9 °

Ultimul articol

Acordul UE–Mercosur este expresia cea mai concretă a eșecului de guvernare și pare că...

În ultimii ani, Uniunea Europeană a construit un discurs public obsesiv despre siguranță alimentară, sănătate publică și protecția consumatorului. În paralel, aceiași decidenți au...

Cristian Popescu Piedone, un actor-cheie în noua ecuație administrativă a Capitalei

Un moment de tranziție pentru administrația Bucureștiului Depunerea jurământului de către Ciprian Ciucu în funcția de primar general al Capitalei marchează începutul unei etape administrative...

Ludovic Orban se întoarce „acasă” și anunță că Forța Dreptei urmează a fuziona cu...

După o lipsă de câțiva ani din PNL, partid pe care l-a și condus, Ludovic Orban ar putea renunța la partidul pe care l-a...