În loc să cumpere 20 de tramvaie noi, moderne, Primăria Timişoarei preferă să “peticească” 30 de astfel de mijloace de transport existente, aflate în circulaţie de aproape jumătate de secol în oraşul de pe Bega. Avantajul achiziţionării de tramvaie noi ar consta în durata de viaţă de 30 de ani, platforma joasă şi un consum de energie de până la cinci ori mai redus.

Primăria Timişoarei a alocat din bugetul municipalităţii 85 milioane de lei (19 milioane de euro) pentru reparaţia a 30 de tramvaie tip GT4, potrivit unui anunţ de licitaţie publicat pe SEAP. Făcând calculul, rezultă că primarul Nicolae Robu este dispus sa dea 625.000 de euro pe reparaţia unui singur tramvai. La prima vedere, suma nu poate părea mare, însă trebuie ţinut cont de faptul că un tramvai nou, modern, care consumă mult mai puţină energie electrică şi este dotat cu platformă joasă, pentru uşurarea accesului vârstnicilor, persoanelor cu handicap locomotor şi al cărucioarelor pentru copii, costă doar cu 300.000 de euro mai mult. Rezultă deci că banii pentru repararea a 30 de tramvaie vechi ar putea fi utilizaţi pentru cumpărarea a 20 de unităţi nou-nouţe. Aici merită precizat faptul că durata de viaţă a unui tramvai nou este de peste 30 de ani, iar a unuia vechi, modernizat, de numai 8-12 ani. În plus, un tramvai nou necesită mult mai puţine reparaţii. Fostul Consiliu Municipal a avut o opţiune clară, în sensul cumpărării de tramvaie noi. Au venit însă alegerile locale de anul trecut, iar noul primar Nicolae Robu a schimbat optica la 180 de grade. Primarul recunoaşte că tramvaiele noi sunt mult mai bune, însă se plânge că nu are bani. Asta cu toate că, aşa cum s-a văzut, a găsit 20 milioane de euro pentru repararea celor vechi, care în mod normal ar fi trebuit să ajungă la fier vechi sau la muzeu. „Sigur că vrem tramvaie noi, le şi luăm, din 2014, de când sperăm să accesăm fonduri europene. Poate luăm 100 de tramvaie. Dar unul nou costă 1,5 milioane de euro”, spune edilul, citat de Economica.net. De fat, primarul supralicitează, dat fiind că un tramvai cu două corpuri (vagoane despărţite de burduf) şi podea joasă costă doar aproximativ un milion de euro. Revenind la licitaţie, depunerea ofertelor pentru reparaţia şi modernizarea tramvaielor GT 4 se face până pe 16 ianuarie 2014, ora 10.00. Deschiderea ofertelor va avea loc în aceeaşi zi, o oră mai târziu. Contractul este valabil timp de patru ani de la data atribuirii. Criteriile de departajare sunt: preţul – 60%, termenul de garanţie pentru caroserie – 14%, termenul de garanţie pentru cadrul boghiului – 8%, termenul de garanţie pentru aparatul de rulare – 8% şi termenul de garanţie pentru instalaţiile şi subansamblele auxiliare – 10%. Pentru a participa la licitaţie, firmele doritoare trebuie să facă dovada că au înregistrat o cifră de afaceri medie de 5,7 milioane de lei în ultimii trei ani, sau la jumătate, dacă sunt încadraţi la categoria IMM.  

Articolul precedentHalda de zgură de la Galaţi, undă verde peste capul UE
Articolul următorBanii artiştilor, disputaţi de PDL, PNL şi PSD