3.7 C
București
luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1353

Laurenţiu Ciurel, prejudiciu de 84 milioane de lei în dosarul lui Şova

Directorul Complexului Energetic Oltenia, Dan Laurențiu Ciurel, fost director al Complexului Energetic Rovinari, este acuzat de procurorii DNA că a cauzat un prejudiciu de 84 milioane de lei în dosarul în care este urmărit penal și fostul ministru al Transporturilor Dan Șova. DNA a anunţat miercuri că Ciurel a fost pus sub acuzare pentru săvârșirea a trei infracțiuni de abuz în serviciu.

Procurorii DNA susțin că, în calitate de director la Direcția Investiții din cadrul Complexului Energetic Rovinari (CER), la data de 21 martie 2007, Laurențiu Ciurel a întreprins demersuri în vederea încheierii, cu SCA Șova și Asociații, a unui contract de asistență juridică denumit „Consultanță juridică pentru încheierea contractelor de finanțare și execuție a instalațiilor de desulfurare aferentă grupurilor energetice 3 și 6 Rovinari”.

Ulterior, în calitate de director general și ordonator de credite la Complexul Energetic Rovinari, respectiv la data de 3 septembrie 2007, el a semnat un act adițional la contractul inițial, prin care s-a suplimentat valoarea acestuia cu suma de 200.000 de lei, iar la data de 19 decembrie 2007 şi-a pus semnătura pe un al doilea act adițional prin care s-a suplimentat valoarea contractului cu suma de 711.240 de lei. Apoi, pe 22 decembrie 2008, Laurențiu Ciurel a semnat un al treilea act adițional prin care s-a suplimentat valoarea aceluiași contract cu suma de 310.000 lei.

„Actele respective au fost încheiate cu încălcarea dispozițiilor în legătură cu buna gestiune financiară, contracte în urma cărora, SCA Șova și Asociații a reprezentat Complexul Rovinari în litigii de drept comun, străine serviciului de asistență juridică în cadrul proiectului de desulfurare în virtutea căruia au fost încheiate. Ca urmare a acestor activități, Complexul Energetic Rovinari (CER) a fost prejudiciat cu suma de aproximativ un milion lei, prin diminuarea sumelor alocate fondului de investiții, proporțional cu sumele plătite nelegal și corelativ obținerii de foloase necuvenite de către SCA Șova și Asociații”, susţine DNA.

Semna contracte pe bandă rulantă

Procurorii îl mai acuză pe Laurențiu Ciurel că, în calitate de director general și ordonator de credite al CER, a încheiat cu SCA Șova și Asociații, la data de 14 februarie 2008, un alt contract de asistență, în contextul unui litigiu dintre Complexul Energetic Rovinari și ICM — SC pentru Închiderea – Conservarea Minelor SA, cu încălcarea dispozițiilor privind buna gestiune financiară.

În urma încheierii acestui contract, CER a fost prejudiciat cu suma de 1.071.336,80 de lei, (din care 977.463,88 de lei comision de succes), concomitent cu obținerea unui folos necuvenit în același cuantum de către SCA Șova și Asociații. În fine, în calitate de director general al CER, la data de 19 februarie 2008, fără a avea mandat special din partea AGA sau a Consiliului de Administrație și prin nerespectarea dispozițiilor date în sarcina directorului general prin ordinul Ministerului Economiei și Comerțului, Laurențiu Ciurel a încheiat cu ICM o tranzacție prin care CER se obliga să achite către ICM suma totală de 82.139.822 de lei în termen de cinci ani, conduită infracțională în urma căreia CER a fost prejudiciat prin diminuarea sumelor alocate fondului de investiții, proporțional cu sumele plătite nelegal în cuantum de 82.139.822 de lei, corelativ obținerii unui folos necuvenit de către lichidatorul judiciar.

Prejudiciul cauzat Complexului Energetic Rovinari (CER) prin activitățile descrise se ridică la aproximativ 84 milioane lei.

Theodor Berna reținut pentru evaziune fiscală.

Unul dintre regii asflatului din România, administratorul societăţii Tehnologica Radion Bucureşti, Theodor Berna, a fost reţinut luni într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani cu un prejudiciu de peste o sută de milioane de euro. Dosarul a fost instrumentat de procurorii de la Parchetul Curţii de Apel Ploieşti.
Potrivit unui comunicat transmis, luni seară, de Parchetul Curţii de Apel Ploieşti, mai multe persoane au fost duse la audieri la sediul Parchetului, fiind cercetate pentru evaziune fiscală şi spălare de bani.
În urma audierilor, două persoane – Theodor Berna, administrator la SC Tehnologica Radion SRL Bucureşti şi la SC Teloxim Con SRL Bucureşti, şi Florian Bujoreanu, administrator la SC Proiect Alfa Capital SRL Bucureşti – au fost reţinute, urmând să fie prezentate Tribunalului Prahova cu propunere de arestare preventivă.
De asemenea, alte cinci persoane – administratori ai unor societăţi comerciale – au fost puse sub control judiciar pentru spălare de bani. Persoanele duse la audieri sunt acuzate că, în calitate de administratori ai mai multor firme, au înregistrat în contabilitate operaţiuni comerciale nereale urmate de transferuri de bani, în scopul ascunderii provenienţei ilicite a acestora, sume care ulterior au fost retrase în numerar din conturile unor societăţi comerciale de tip fantomă.
Potrivit anchetatorilor, prejudiciul estimat este de 104.940.660 lei (23 milioane de euro) rezultat din evaziune fiscală şi de 353.089.030 lei (78,5 milioane de euro) din spălare de bani.
Numele firmei Tehnologica Radion apare în rechizitoriul întocmit de procurori în dosarul de evaziune fiscală şi spălare de bani cu un prejudiciu estimat la 35 de milioane de euro, însă în acest dosar în care 35 de persoane – fizice şi juridice – au fost trimise în judecată în martie 2014 nici Tehnologica Radion, nici reprezentanţii acestei firme nu au fost inculpaţi.

Legături de șpagă Theodor Berna – Mădălin Dumitru

Madalin Dumitru

Tehnologica Radion, firmă controlată de Theodor Berna, apare și în dosarul de corupție întocmit directorului Direcţiei Generale Infrastructură din Primăria Capitalei, Mădălin Dumitru. Acesta din urmă este în arest preventiv încă din luna iunie.
În dosarul întocmit de DNA se arată că, în perioada 2010 – 2014, Mădălin Dumitru a pretins şi primit de la reprezentanţii SC Tehnologica Radion SRL foloase necuvenite constând în lucrări de renovare (amenajare la imobilele proprietate personală sau la imobilele deţinute pe numele rudelor) şi bunuri electrocasnice, pentru a nu constata nereguli în derularea contractelor pe care le avea cu municipalitatea firma lui Theodor Berna.
Ca urmare a verificărilor făcute de procurori, s-a stabilit că Tehnologica Radion SRL a avut în derulare cu Primăria Capitalei mai multe contracte. Pentru fiecare contract în parte procurorii au descoperit mai multe nereguli.

A murit Dinu Patriciu.

La numai 64 de ani, omul de afaceri Dinu Patriciu a murit la Londra, după o suferinţă grea, cauzată de cancer. Medicul curant al lui Dinu Patriciu, Mihai Voiculescu, a declarat că omul de afaceri a murit la Spitalul Royal Free din Londra, cel mai probabil din cauza unei infecţii după transplantul de ficat. Dinu Patriciu la Londra urma un tratament pentru cancer. În decembrie 2012, Dinu Patriciu fusese supus unui transplant de ficat.

„Dinu Patriu a decedat într-un spital din Londra, cu o posibilă infecţie posttransplant, fiind exclusă orice culpă medicală. Dinu Patridiu a decedat în Spitalul Royal Free Hospital din Londra, unde mergea frecvent la control pentru monitorizarea stării de după transplant”, a declarat pentru Mediafax profesorul dr. Mihai Voiculescu, prieten de peste 30 de ani cu omul de afaceri şi cel care de peste 20 de ani îl îngrijea pentru diverse probleme medicale.

Profesorul Voiculescu a precizat că problemele hepatice ale lui Dinu Patriciu au apărut în ultimii trei ani, timp în care am făcut mai multe investigaţii la Spitalul AKH din Viena, la Spitalul Niguarda din Milano, dar şi la Londra. „Întrucât starea sănătăţii nu era bună, am început pregătirea pentru transplant. În urmă cu un an şi jumătate, Dinu Patriciu a fost supus unei intervenţii de transplant hepatic în spitalul din Milano. Problemele de serviciu însă l-au determinat să monitorizeze starea de sănătate într-un spital din Londra, respectiv Royal Free Hospital”, a mai spus Voiculescu. El a adăugat că, probabil, la Dinu Patriciu au apărut complicaţii posttransplant: „Este posibil, pe stare imunologică scăzută să fi dezvoltat o infecţie. Ceea ce pot să spun este că a beneficiat de cea mai bună îngrijire şi este exclusă orice culpă medicală”. Surse apropiate familiei au precizat că este posibil ca Dinu Patriciu să fie înmormântat la Londra.

Averea imobiliară şi traseul politic

Patriciu deţinea active imobiliare în Germania, Suedia sau Polonia, evaluate la circa 1,1 miliarde de euro în mijlocul crizei. În România, portofoliul imobiliar al lui Dinu Patriciu cuprindea Romană Offices, Cubic Center şi Evo Center (în Pipera), Băneasa Business Center, Cascade Offices (Buzeşti) sau Floreasca 2 Business Center. Totodată, omul de afaceri a deţinut împreună cu fondul AIG/Lincoln clădirea de birouri Lakeview din Floreasca vândută în 2013 fondului NEPI.

Dinu Patriciu

Dinu Patriciu s-a născut în 3 august 1950, la Bucureşti şi a avut afaceri în domeniul petrolier, bancar şi imobiliar. În anul 1990, Dinu Patriciu a devenit membru fondator al PNL.

În legislatura 1990-1992, a fost ales ca deputat de Timiş pe listele PNL. A făcut parte din Comisia pentru administraţie centrală şi locală, amenajarea teritoriului şi urbanism şi din Comisia pentru echilibru ecologic şi protecţia mediului. În legislatura 1992-1996, Dinu Patriciu a fost ales ca deputat de Dâmboviţa pe listele Convenţiei Democrate Române (CDR). A fost lider al Grupului parlamentar al Partidului Liberal 1993 şi al Partidului Alianţei Civice (octombrie 1992 – decembrie 1994) şi a făcut parte din Comisia pentru administraţie publică, amenajarea teritoriului şi echilibru ecologic (până în noiembrie 1995) şi din Comisia pentru buget, finanţe şi bănci (din noiembrie 1995).

În 1996, Patriciu a candidat la funcţia de primar general al municipiului Bucureşti, ca reprezentant al PL ’93. Dinu Patriciu a fost deputat şi în legislatura 2000-2004, fiind ales ca reprezentant al PNL. A făcut parte din Comisia pentru industrii şi servicii până la data de 18 iunie 2003, când a demisionat din calitatea de membru al Parlamantului României, pe motiv de incompatibilitate.

Afacerile păguboase Adevărul Holding şi Mic.ro

Dinu Patriciu s-a retras în anul 2003 din Parlament şi din viaţa politică activă pentru a se putea dedica afacerilor. Apoi, afacerile sale au luat-o pe o pantă descendentă. Şi-a creat un trust media în jurul cotidianului Adevărul, care însă a început să se clatine după numai câţiva ani. Datoriile către furnizori se acumulau, iar salariile erau plătite cu întârziere. În cele din urmă, Adevărul Holding a fost preluat de omul de afaceri Cristian Burcu. În paralel, Dinu Patriciu a pus pe picioare o altă afacere care se va dovedi falimentară. Este vorba de reţeaua de magazine Mic.ro şi Mac.ro.

Gigi Neţoiu şi MM Stoica cer revizuirea pedepselor.

Gigi Neţoiu şi Mihai (MM) Stoica, condamnaţi la trei ani şi patru luni şi respectiv trei ani şi şase luni de închisoare în Dosarul transferurilor, au depus la Tribunalul Bucureşti cereri de revizuire, prin care cer anularea pedepselor care le-au fost aplicate de magistraţii Curţii de Apel. În cazul lui Gigi Nețoiu, instanţa a stabilit termenul de judecare a cererii de revizuire a pedepsei în 2 septembrie, în timp ce pentru acţiunea lui MM Stoica nu a fost stabilită deocamdată data la care va fi analizată de Tribunalul Bucureşti.

Potrivit Codului de Procedură Penală, revizuirea hotărârilor judecătoreşti definitive, cu privire la latura penală, poate fi cerută în mai multe situaţii. Una dintre acestea se referă la cazul în care s-au descoperit fapte sau împrejurări care nu au fost ştiute la soluţionarea cauzei şi care dovedesc netemeinicia hotărârii pronunţate în cauză.

Totodată, revizuirea poate fi solicitată atunci când un înscris care a fost folosit ca temei al hotărârii a fost declarat fals în cursul judecăţii sau după pronunţarea hotărârii, împrejurare care a influenţat soluţia pronunţată în cauză. În plus, revizuirea se poate cere şi dacă un membru al completului de judecată, procurorul ori persoana care a efectuat acte de urmărire penală a comis o infracţiune în legătură cu cauza a cărei revizuire se cere, fapt ce a influenţat soluţia pronunţată. Codul de procedură penală legiferează şi faptul că o astfel de solicitare poate fi înaintată dacă hotărârea s-a întemeiat pe o prevedere legală ce a fost declarată neconstituţională după ce hotărârea a devenit definitivă, în situaţia în care consecinţele încălcării dispoziţiei constituţionale continuă să se producă şi nu pot fi remediate decât prin revizuirea hotărârii pronunţate.

Recursul în casaţie, respins deja

Pe de altă parte, instanţa supremă a respins definitiv, pe 25 iulie, cererile de recurs în casaţie înaintate de şapte din cei opt oameni de fotbal condamnaţi în Dosarul transferurilor.

„Respinge, ca inadmisibile, cererile de recurs în casaţie formulate de inculpaţii Popescu Gheorghe, Copos Gheorghe, Stoica Mihai, Borcea Cristian, Becali Ioan, Becali Victor şi Neţoiu Gheorghe împotriva deciziei nr. 222 din 04 martie 2014 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a II-a penală. Respinge cererile de suspendare a executării deciziei penale atacate formulate de inculpaţii Popescu Gheorghe, Neţoiu Gheorghe şi Stoica Mihai. Respinge cererea de sesizare a Curţii Constituţionale formulată de inculpatul Copos Gheorghe, pe care şi-a însuşit-o şi inculpatul Stoica Mihai”, a arătat instanţa la vremea respectivă.

Potrivit prevederilor legale, rolul recursului în casaţie este de a cere Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să stabilească dacă hotărârea atacată este în conformitate cu regulile de drept aplicabile. Fraţii Ioan şi Victor Becali, Mihai Stoica şi Cristian Borcea au mai încercat să anuleze decizia luată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul transferurilor de jucători, depunând contestaţii în anulare. În cazul tuturor, însă, solicitările au fost respinse de instanţă.

Pe 4 martie, Curtea de Apel Bucureşti i-a condamnat pe Jean Pădureanu la trei ani şi patru luni de închisoare, pe George Copos la trei ani şi opt luni, pe Mihai Stoica la trei ani şi şase luni, pe Cristian Borcea şi Ioan Becali la câte şase ani şi patru luni, pe Victor Becali la patru ani şi opt luni, pe Gheorghe Popescu la trei ani, o lună şi zece zile, iar pe Gheorghe Neţoiu la trei ani şi patru luni de închisoare cu executare 

Copos mai asteapta. Sentinţa amânată pentru 25 august

Magistrații de la Tribunalul București au amânat miercuri, pentru 25 august, pronunțarea sentinței în dosarul Loteria I, în care inculpat este și omul de afaceri George Copos. Dosarul Loteria I este în faza de apel, după ce, în ianuarie 2013, Judecătoria Sectorului 2 l-a condamnat pe George Copos la patru ani de închisoare cu executare pentru evaziune fiscală.

În același dosar, Roza Gilio Giuzepe, Ioan Stelian Rațiu și Nicolae Cristea, fost director general al Loteriei Române, au primit sentinţe de câte patru ani de închisoare cu executare, iar Gabriel Rogoveanu — trei ani de închisoare cu executare. Instanța i-a obligat atunci pe George Copos și Roza Gilio Giuzepe (ambii în solidar cu părțile responsabile civilmente SC Ana Electronic SA și SC Romtur GM Impex SRL), Nicolae Cristea și Gabriel Rogoveanu la plata către ANAF a sumei de 3.946.112 lei, cu titlu de despăgubiri materiale și la plata tuturor obligațiilor fiscale accesorii (majorări, penalități și dobânzi).

Fostul patron al clubului Rapid a fost trimis în judecată pe 6 iunie 2006, fiind acuzat de săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală, prin care a prejudiciat bugetul de stat cu peste un milion de euro, în urma unor tranzacții realizate cu Compania Națională Loteria Română. În acelaşi dosar au mai fost trimiși în judecată Roza Gilio Giuzepe, cetățean român, acționar la societățile Ana Electronic, Ana Group, Ana Pan, administrator unic director la RomTour GM Impex SRL, membru fondator al Fundației „ProRapid”, și Ioan Rațiu Stelian, administrator la Transilvania International SRL. Totodată, au fost deferiți justiției Nicolae Cristea, fost director general și președinte al Consiliului de Administrație al Companiei Naționale Loteria Română, membru fondator al Fundației „ProRapid”, și Gabriel Rogoveanu, agent imobiliar la Euroest Invest SRL.

În anul 2004, Loteria Română a achiziționat din surse proprii, din rețeaua Ana Electronic, 38 de spații comerciale, cu suprafața totală de 6.786 mp, în valoare de 5,1 milioane de euro, respectiv 746 euro/metru pătrat. Potrivit anchetatorilor, George Copos, în calitate de asociat și presedinte al Consiliului de Administrație în cadrul Ana Electronic, împreună cu Roza Gilio Giuzepe și cu sprijinul lui Nicolae Cristea și Gabriel Rogoveanu, s-ar fi sustras de la plata obligațiilor fiscale, aducând bugetului de stat un prejudiciu de 39 milioane de lei (peste un milion de euro, la cursul de schimb de la acea dată).

Radu Mazăre se vaită că nu mai are bani

Primarul Constanţei, Radu Mazăre, se vaită că nu mai are bani să treacă strada, cardurile fiindu-i blocate. Din această cauză, el trebuie să plătească totul cash. El a declarat marți că ANAF i-a blocat conturile personale pentru recuperarea unei sume de 700.000 de lei, banii provenind din amenzile judiciare încasate de Primărie.

“Am toate conturile blocate. Pentru că toate amenzile judiciare pe care le-a primit Primăria de-a lungul sutelor şi miilor de procese în care se judecă cu diverşi cetăţeni ori societăţi, mi-a fost pus sechestru de către domnii de la ANAF mie personal”, a spus Mazăre, citat de Mediafax.

Primarul Constanţei spune că este pentru a doua oară când se întâmplă acest lucru, prima dată contestând şi câştigând în instanţă ridicarea popririlor: “S-a întâmplat lucrul ăsta şi acum un an şi ceva, pentru cinci miliarde (n.r. – 500.000 RON). Sigur, juriştii au contestat şi au spus în instanţă că primarul nu este Radu Mazăre, cetăţeanul, ci este Consiliul Municipal, prin primar. Domnii de la ANAF au considerat că dacă la primarul Radu Mazăre este trecut CNP-ul, trebuie să plătesc eu personal amenzile. Pentru cele cinci miliarde ne-am judecat şi în şapte procese instanţele au spus că da, este primarul municipiului. Dacă Primăria câştigă un proces nu bag eu banii în buzunar, Radu Mazăre, intră la municipalitate. Au deblocat conturile pentru cele cinci miliarde şi acum mi-au mai pus pentru încă şapte miliarde”.

Mazăre a completat că 80 la sută din sumele pentru care i s-a pus lui poprire pe conturi au fost poprite şi la Primărie. El spune că i-au fost blocate conturile, dar trăieşte acum din banii “cash”, pe care îi are trecuţi şi în declaraţia de avere.

“Au pus sechestru pe trei conturi – două la o bancă şi unul la altă bancă. Noroc că nu am prea mulţi bani pe acolo, că eu mă aştept la orice. Acum din cash trăiesc, pe care îl am în declaraţia de avere”, a spus Mazăre.

Ioan Niculae, la DIICOT pentru audieri în dosarul Romgaz.

Omul de afaceri Ioan Niculae s-a prezentat miercuri la sediul DIICOT pentru a fi audiat în dosarul Romgaz. El este acuzat de mai multe infracțiuni, printre care sustragere de sub sechestru, instigare la abuz în serviciu și spălare de bani.

Înainte de întâlnirea cu procurorii, Ioan Niculae a declarat că nu are nicio logică decizia anchetatorilor de a schimba acuzația de subminare a economiei naționale în instigare la abuz în serviciu. În plus, a precizat Niculae, România consumă doar o treime din gazul exploatat la nivel naţional iar, dacă acesta nu este consumat, există riscul apariţiei de explozii ce ar putea implica şi morţi, din cauza presiunii foarte mari a gazelor. Omul de afaceri a mai arătat că nu se consideră vinovat pentru că practic Guvernul României l-a invitat la masa tratativelor ,iar el nu a făcut decât să deruleze o afacere.

La DIICOT au fost chemate și fosta soție lui Ioan Niculae, Domnița Niculae, dar și actuala iubită, Nicoleta Mariana Toncea. Inițial, Ioan Niculae a fost pus sub acuzare în acest dosar alături de alte 40 de persoane, funcționari publici cu funcții de conducere din cadrul SNGN Romgaz, Ministerul Economiei, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei și reprezentanți ai unei societăți comerciale din municipiul București, pentru săvârșirea infracțiunilor de complot și subminarea economiei naționale. Printre acuzați se află și fostul ministru al Economiei Adriean Videanu. Acuzațiile au fost schimbate apoi în sustragere de sub sechestru, instigare la abuz în serviciu și spălare de bani.

Ulterior, procurorii DIICOT au extins urmărirea penală în dosarul Romgaz și l-au pus sub acuzare pe Ioan Niculae pentru că a înstrăinat mai multe bunuri pe care procurorii instituiseră sechestru asigurător, ajutat de Domnița Niculae (fosta soție), Adina Elena Niculae (fiică) și Nicoleta Mariana Toncea (actuala iubită). În sarcina învinuiților se reține că au desfășurat activități infracționale care au produs un prejudiciu de 126 milioane de dolari patrimoniului SNGN Romgaz SA și bugetului consolidat al statului și au avut drept consecință punerea în pericol a sistemul energetic național. Procurorii susțin că persoanele puse sub acuzare au aprobat livrarea de către Romgaz a unor cantități considerabile de gaze naturale către societatea InterAgro, deținută de Ioan Niculae, la prețuri mult diminuate față de cele practicate de Romgaz, cu eludarea reglementărilor legale în materie, precum și menținerea facilităților acordate societății, în condițiile în care înregistra datorii semnificative la plata gazelor furnizate.

Se mai reține că activitatea infracțională a generat imposibilitatea repartizării de către Romgaz a rezervelor necesare pentru realizarea programului național de înmagazinare și creșterea importului de gaze naturale, cu consecința punerii în pericol a Sistemul Energetic Național, ca ramură strategică a economiei naționale și subminării economiei naționale, arată DIICOT. 

Avocatul lui Voiculescu cere audierea lui Băsescu

Lovitură de teatru în dosarul privatizării Institutului de Cercetări alimentare. Avocatul lui Dan Voiculescu, Gheorghiţă Mateuţ, a cerut la termenul de luni să fie audiaţi şi şeful statului, Traian Băsescu, primar general la vremea faptelor incriminate, şi foştii miniştri ai Agriculturii Ilie Sârbu şi Dacian Cioloş. Mateuţ a făcut mai multe cereri de audiere în dosarul ICA.

Avocatul lui Voiculescu susţine că printre cei care ar trebui să dea declaraţii în faţa instanţei se numără Traian Băsescu, primar general al Capitalei la momentul faptelor judecate în dosar, şi foştii miniştri Ilie Sârbu şi Dacian Cioloş. Despre Cioloş, Mateuţ a spus că este implicat în procedura de constituire a Ministerului Agriculturii ca parte civilă în dosar.

Procedura nu s-a realizat din propria iniţiativă a lui Cioloş, ci la solicitarea DNA, a mai spus apărătorul lui Dan Voiculescu. Tot la termenul de luni au fost audiaţi doi dintre inculpaţi, Jean Catalin Sandu şi Nicolae Săvulescu, ambii afirmând că sunt nevinovaţi. „Există o confuzie în rechizitoriu. Eu am fost numit reprezentant ala ADS în AGA al ICA. Eu nu am participat la luarea unei decizii legată de patrimoniul ICA, nu aveam atribuţii să verific contractul de superficie din 2003. Referitor la acuzaţia de conflict de interese, menţionez că eu, atunci, nu eram funcţionar public. Precizez că nu ştiu să fi existat un protocol cu Ministerul Agriculturii şi ICA cu privire la privatizarea institutului. Aceasta s-a făcut în baza unei hotărâri de guvern”, a spus Sandu.

La ieşirea din sala de judecată, Dan Voiculescu a declarat că dacă va fi condamnat îşi va lua hainele şi se va duce la închisoare, adăugând că nu este „nicio problemă”. Mogulul a plecat, în jurul orei 14,45, de la Curtea de Apel Bucureşti, motivând că se duce la IPJ Ilfov, conform controlului judiciar dispus în cazul său în alt dosar, cel al şantajării unui oameni de afaceri. La plecarea de la sediul instanţei, el a fost întrebat despre posibilitatea ca termenul de luni în dosarul ICA să fie ultimul. „Eu, să ştiţi, că ultimul cuvânt mi l-am cam spus şi dacă e vorba de o condamnare de către instanţă, îmi iau hainele şi mă duc, nu-i nicio problemă„, a replicat Voiculescu. Magistraţii de la Curtea de Apel Bucureşti au reluat, luni, dezbaterile în dosarul privatizării ICA, completul de judecată urmând să mai audieze doi inculpaţi şi să decidă ce probe va admite în această cauză.  

Factori de dezvoltare a comerţului internaţional.

Datoria externă în sine reprezintă, iniţial, un efect al unui alt fenomen economic internaţional de mare amploare – creditarea internaţională. Aceasta nu este un fenomen nou. Încă din Evul Mediu, factorii de dezvoltare a comerţului internaţional şi a investiţiilor externe au produs o diversitate a instituţiilor bancare, ale căror obiective, practici de creditare, pieţe, modalităţi de organizare şi structurare nu erau fundamental diferite de cele promovate de băncile de anvergură internaţională fondate în anii 1960-l970. Ca dovadă apare situaţia Suediei, unde, datorită dimensiunilor împrumuturilor externe ale Casei Regale, încă din secolul al XVIII-lea s-a înfiinţat un oficiu de administrare a datoriei astfel rezultate.
De fapt, cu secolul al XVIII-lea începe istoria creditării internaţionale, când băncile din Marea Britanie au trecut aproape linear de la negustorie şi cămătărie la creditare. Începând cu războaiele napoleoniene, parcurgand secolul al XlX-lea şi până la începutul secolului nostru, băncile comerciale creditau guverne străine şi finanţau comerţul internaţional prin intermediul acceptelor (precursoare ale acreditivelor şi ale altor documente comerciale de astăzi).
Puterea lirei sterline şi a Marii Britanii au permis fondarea unei pieţe a efectelor de comerț în Londra, piaţa care finanţa tranzacţiile comerciale ale metropolei cu teritoriile de peste mări. În plus, începând cu 1830 s-au fondat primele bănci britanice în colonii, destinate furnizării de facilităţi bancare locale şi finanţării comerţului colonial. Aceste bănci s-au extins curând în zone de interes major pentru intreaga Europă, zone cum ar fi Egiptul, Turcia, America Latina, sud-estul Asiei. Alte ţări care păşeau pe calea dezvoltării capitaliste au urmat exemplul Marii Britanii, astfel încât fenomenul apariţiei de instituţii bancare în teritoriile de peste mări ale statelor europene a capătat imaginea unei adevărate lupte pentru împărţirea sferelor de influenţă economică în lume.
Cea mai rapidă creştere în volumul creditării internaţionale s-a înregistrat pe fluxul dinspre Europa spre diferite state din componenţa SUA, pentru finanţarea investiţiilor şi comerţului. Multe bănci comerciale din Regatul Unit sau aflate pe teritoriul american, încă în proprietate britanică, au fost fondate doar pentru susţinerea acestui flux. Deşi, încă din 1860, în California existau deja cinci bănci comerciale (în proprietate britanică), totuşi oraşul New York a fost primul centru financiar american care a contat ca prezenţă în operaţiile internaţionale, acţionând ca placă turnantă pentru fluxul menţionat.
Practic, Londra şi New York-ul erau „emiţătorul” şi, respectiv, „receptorul” fluxului de capital britanic, flux care atingea înainte de Primul Război Mondial, circa 10% din PNB-ul Marii Britanii şi al imperiului sau colonial. Această situaţie a durat până la sfărşitul Primului Război Mondial, când New York-ul, ca exportator de capital către o Europă distrusă, ameninţa pentru prima oară dominaţia Londrei asupra economiei mondiale.

Al Doilea Război Mondial modifică ierarhia

Bretton Woods

Al Doilea Război Mondial a accelerat declinul lirei sterline şi ascensiunea dolarului american ca valută de circulaţie internaţională. Puterea financiară a City-ului londonez s-a redus, făcând loc New York-ului pe piaţa exportului de capital, SUA dispunând de bănci cu mare credibilitate în mediile financiare internaţionale.
Istoria economică postbelică aduce treptat în scenă trei mari actori: SUA, Piaţa Comună şi Japonia (însoţită din anii ’70 de „tigrii” Asiei de sud-est: Hong-Kong, Coreea de Sud, Singapore, Thailanda, Taiwan). Aceştia domină şi în prezent pieţele internaţionale ale creditului, atât direct, cât şi prin intermediul puternicei influenţe exercitate în interiorul marilor organisme financiare internaţionale – FMI, Banca Mondială, BERD, BRI etc.
Această dominare este posibilă atât datorită puterii economice de ansamblu, incontestabile a celor trei, cât şi datorită progresului tehnologiei comunicăţiilor, care permit ca orice decizie luată într-o parte a lumii să fie instantaneu cunoscută pe meridianul opus.
Tot perioada postbelică aduce în prim plan creditarea oficială, de la guvern la guvern sau de la organismele financiare internaţionale către guvernele statelor membre. Conferinţa de la Breton Woods din 1944 stă la baza înfiinţării Fondului Monetar Internaţional şi a Băncii Mondiale, organisme menite să înlesnească procesul de alocare a resurselor ţărilor cu “surplus” de capital către cele cu “nevoie” de capital şi să împiedice, prin sprijinirea dezvoltării economice globale, ca discrepanţele enorme dintre ţări să ducă la situaţii conflictuale militare sau la crize economice mondiale.
Astăzi, creditarea internaţională este un fenomen care suscită atât interesul analiştilor economiei mondiale, cât şi al factorilor de decizie din fiecare ţară în parte, mai ales după experienţa crizei mondiale a datoriei externe care a zguduit lumea finanţelor în anii ’80 și cu care se confruntă Europa de astăzi.

Schimbarea de atitudine a creditorilor internaționali

Criza Petrolului

Criza datoriei s-a născut din două motive: primul – o politică deplorabilă de administrare a datoriei externe dusă de ţările mari debitoare (în special din America Latină – cazul Mexic), iar, pe de altă parte, băncile comerciale cu activitate internaţională nu au dat nici ele dovadă de prea mare înţelepciune în alocarea resurselor proprii, mărite rapid ca volum prin injecţia de petrodolari ce a urmat crizei petrolului din anii ’70.
Crizele datoriei din anii 70-80 au fost rezolvate printr-un progres cu multiple laturi: s-a modificat, în primul rând, atitudinea creditorilor (oficiali sau privaţi), dinspre scopul unic de a-şi recupera resursele alocate spre controlul utilizării acestora de către debitori. Din păcate, astăzi, asemenea măsuri nu mai dau aceleași rezultate, și mă refer aici la criza actuală a țărilor zonei euro.
În anii 70-80, efectul acestei schimbări de atitudine s-a materializat în măsurile convenite prin înţelegeri bilaterale între ţările cu mari datorii şi Clubul de la Paris (pentru creditorii oficiali) sau Clubul de la Londra (pentru băncile comerciale), măsuri ce au dus la diminuarea poverii datoriei externe asupra economiilor ţărilor îndatorate şi la înlesnirea, pentru acestea, a drumului spre dezvoltare. În al doilea rând, managementul eficient al datoriei externe a devenit un obiectiv major de politică macroeconomica în toate ţările lumii, în special în ţările beneficiare de împrumuturi externe.

Definirea datoriei externe

După cum se ştie, în sens larg, datoria este reversul creditului, orice operaţiune de creditare generând, în mod obligatoriu, o operaţiune de debitare. Economia modernă nu poate fi concepută fără o dezvoltare corespunzătoare a creditului.
Practica a dat însă datoriei un sens mai restrâns. Pornind de la faptul că orice subiect de drept poate fi, pe o anumită perioadă, atât debitor, cât şi creditor, datoriile şi împrumuturile acestuia se compensează reciproc; în acest sens restrâns, numai anumite operaţiuni de credit semnifică existenţa unei datorii nete. Datoria externă, atât ca definiţie, cât şi ca mod de calcul, în sensul cel mai larg, datoria externă este totalitatea sumelor de ban sau a altor proprietăţi datorate în exterior de toţi rezidenţii unei ţări. Această accepţiune, foarte largă, nu este utilizată decât în afirmaţii generale şi intuitive, fiindcă practic este imposibil de calculat şi apreciat datoria externă a unei ţări în sensul ei cel mai larg, datorită diversităţii care există în domeniul condiţiilor de îndatorare, adică a diversităţii deosebite care există în operaţiunile financiare pe care le efectuează o ţară. Din acest considerent, în mod curent noţiunea de datorie externă se foloseşte mai ales în sensuri restrânse.
Primul element care poate restrânge sensul în care este definită datoria externă se referă la durata de îndatorare, respectiv durata creditelor sau împrumuturilor externe. De obicei, creditele sau împrumuturile curente sunt excluse din datoria externă, ele fiind considerate operaţiuni financiare indispensabile ce însoţesc fluxurile materiale; în cadrul operaţiunilor financiare curente intră datoriile uzuale rezultate din rulajul zilnic al activităţii economice externe, precum şi operaţiunile financiare pe termen scurt (o luna, trei luni, șase luni sau un an). Modul în care este înţeleasă noţiunea de operaţiune pe termen scurt în literatura de specialitate nu este acelaşi, dar, de obicei, toate operaţiunile financiare cu termen mai mic de un an de zile intră în această categorie.
Al doilea element care poate restrânge sensul în care este definită datoria externă este constituit din celelalte condiţii în care sunt obţinute creditele sau împrumuturile externe. Există credite şi împrumuturi obţinute în condiţii precise (dobânda fixă sau silită contractual în funcţie de dobânda pieţei financiare de referinţă, perioada de rambursare silită contractual etc), dar, în acelaşi timp, există şi alte intrări de capital, în special investiţiile directe, care nu au condiţii precise.
Majoritatea definiţiilor exclud investiţiile directe din sfera surselor datoriei externe, pornind de la considerentul că acestea sunt efectuate pe perioade nedeterminate. De asemenea, donaţiile sunt excluse din sursele datoriei externe, iar creditele şi împrumuturile externe sunt corectate cu cuantumul donaţiei pe care îl cuprind, pentru a se obţine cifra reală a datoriei externe. În unele cazuri, în datoria externă dintr-o anumită perioadă nu se includ împrumuturile care au o perioadă de graţie mai mare, de peste 10-l5 ani, sau chiar cele care încă nu incumbă plăţi în contul serviciului datoriei (rambursare şi dobânzi), deoarece se porneşte de la ideea că, în realitate, povara datoriei generată de aceste împrumuturi nu există.
Al treilea element care poate restrânge sensul definiţiei datoriei externe este natura creditorului. De multe ori, având în vedere că unii creditori acordă împrumuturi în condiţii mai avantajoase datorită legăturilor speciale care există între debitor şi creditor, creditele şi împrumuturile externe obţinute din asemenea surse sunt excluse din definirea şi calculul datoriei externe (de exemplu, creditele obţinute de societatea-fiică de la societatea mamă din exterior).
În sfârșit, un al patrulea element care poate restrânge sensul definiţiei datoriei externe este caracterul debitorului. În unele cazuri, din datoria externă a unor ţări se exclude datoria contractată în exterior de sectorul privat, iar în cazuri extreme, din datoria externă se exclud şi împrumuturile sau creditele obţinute de anumite agenţii publice, astfel că există situaţii în care datoria externă este asimilată numai cu datoria guvernului.
Definiţia datoriei externe consacrată la nivel internaţional în urma cercetărilor efectuate de către organismele internaţionale, care au ca obiect principal de activitate creditarea ţărilor cu probleme în asigurarea necesităţilor financiare prezintă datoria externă brută la un moment dat ca fiind suma totală a pasivelor contractuale utilizate şi neachitate ale rezidenţilor faţă de nerezidenţi şi obligaţia rezidenţilor de a rambursa ratele de capital, cu sau fară dobândă, sau de a achita dobânda, cu sau fără „ratele de capital”.
Din cele de mai sus se poate extrage definiţia serviciului datoriei externe, noţiune care înglobează totalitatea plăţilor externe (rate de capital, dobânzi şi comisioane) derivate din datoria externă, pe parcursul unui an.

Surse de finanţare a datoriilor externe

Împrumuturile contractate de rezidenţii unei ţări pot fi clasificate în funcţie de tipul de creditori care le acordă, care se împart în creditori oficiali şi creditori privaţi. Împrumuturile acordate de creditorii oficiali pot fi: împrumuturi bilaterale (de la guverne străine) şi împrumuturi multilaterale. Împrumuturi bilaterale (de la guverne străine) între bănci centrale şi organisme publice autonome. Împrumuturile bilaterale pot fi la rândul lor împărţite în:
1. Concesionale – împrumuturi acordate de către ţările dezvoltate statelor în curs de dezvoltare, furnizate de către agenţii de stat, locale sau centrale, sau de către agenţiile lor executive, fiecare împrumut întrunind următoarele caracteristici:
– are ca obiectiv principal promovarea dezvoltării şi bunăstării economice a ţărilor în curs de dezvoltare;
– are caracter concesional şi are un grad de concesionalitate de cel puţin 25%.
2. Neconcesionale – împrumuturi oficiale ale statelor dezvoltate către ţările în curs de dezvoltare care nu întrunesc caracteristicile celor concesionale. Ele includ:
– tranzacţii oficiale bilaterale cu grad de concesionalitate mai mic de 25% sau care, deşi au un grad mai ridicat de concesionalitate au ca scop principal facilitarea exporturilor;
– credite de la un exportator privat dintr-o ţară dezvoltată garantat de către o instituţie publică. .
Gradul de concesionalitate reprezintă măsura în care condiţiile unui credit extern se abat de la condiţiile standard ale pieţelor internaţionale de capital în favoarea debitorului. Împrumuturi multilaterale – împrumuturile organismelor internaţionale. Este vorba despre creditele oferite de Banca Mondială, bănci regionale de dezvoltare şi alte organisme internaţionale şi interguvemamentale. Şi acestea pot fi împărţite la rândul lor în concesionale şi neconcesionale în funcţie de aceiaşi factori ca şi în cazul împrumuturilor bilaterale.
a. Între instituţiile care acordă asistenţă financiară se află şi Fondul Monetar Internaţional.
b. Obiectivele ajutorului financiar acordat de către acesta sunt echilibrarea macroeconomică şi ajustarea structurală. El joacă, de asemenea, un rol total în renegocierea datoriilor între ţările debitoare şi creditorii publici sau privaţi şi ajută ţările debitoare în îmbunătăţirea noilor tehnici de finanţare. Rezervele FMI pot fi utilizate în principal prin:
• Trageri asupra Fondului. Tragerea este o operaţiune prin care o ţară membră cumpără de la FMI monede ale altor state membre, plătind cu propria monedă. Tragerile se pot face fie direct, fie în cadrul unui aranjament stand-by pentru sprijinirea balanţei de plăţi, care permite ca suma aprobată să fie trasă în tranşe, pe măsura îndeplinirii criteriilor de performanţă de către economia creditată.
• Finanţarea compensatorie a fluctuaţiilor încasărilor din export sau a plăţilor pentru import are ca scop sprijinirea ţărilor membre care au înregistrat dificultăţi în echilibrarea balanţei de plăţi, ca urmare a fluctuațiilor încasărilor din exporturi sau ale plăţilor pentru importuri. Această finanţare se adaugă, de obicei, la cea efectuată prin stand-by.
• Finanţarea stocurilor tampon de materii prime se realizeză prin acordarea de credite ce pot totaliza sume până la 50% din cota de participare a ţării membre creditate la capitalul FMI. Stocurile constituite au drept scop realizarea unui echilibru între cererea şi oferta de materii prime, obţinând astfel o relativă similitudine a preţurilor şi a încasărilor din exporturile de produse de bază.
• Facilitatea extinsă de ajustare structurală se referă la posibilitatea de a acorda asistenţă unei ţări membre (în general, unei ţări cu economie slab dezvoltată), pentru a face faţă deficitului balanţei de plăţi pe o perioadă mai îndelungată.
• Facilitatea de transformare sistemică reprezintă ultima creaţie în domeniu a FMI, fiind destinată sprijinirii ajustării structurale şi transformării sistemice a economiilor de comandă în economii de piaţă libere.
Informaţiile specifice referitoare la asistenţa concesională trebuie furnizate de catre Ministerul Finanţelor şi Banca Centrală către unitatea de administrare a datoriei externe.
Este necesară acordarea unei atenţii deosebite atât informaţiilor despre utilizarea acestor credite, cât şi celor referitoare la serviciul datoriei aferent, pentru ca acestea să fie identice în procesul de monitorizare a datoriei externe şi în compilarea balanţei de plăţi sau în evaluarea programelor de investiţii în sectorul public.

Tipuri de împrumuturi acordate de creditorii privați

Împrumuturile acordate de creditorii privaţi pot fi clasificate după cum urmează: creditele de export, credite acordate de către bănci, împrumuturi contractate de pe pieţele de capital şi alte tipuri de credite private.
Creditele de export finanţează achiziţionări individuale de mărfuri sau servicii. La rândul lor, acestea pot fi împărţite în: credite furnizor şi credite cumpărător. Creditele furnizor reprezintă credite bancare acordate exportatorului, atunci când acesta consimte partenerului sau o amânare de plată pentru marfa livrată în străinătate. Practic, operaţiunea presupune două relaţii distincte de creditare: un credit în marfă, acordat de exportator importatorului prin acceptarea efectuării plăţii la un anumit termen de la livrare; un credit în bani, acordat de banca exportatorului pentru finanţarea operaţiunii de export.
Băncile comerciale, la rândul lor, au posibilitatea să se refinanţeze, să-şi întregească fondurile acordate sub formă de credit exportatorilor, de la banca centrală sau o instituţie specializată în finanţarea exporturilor din ţara lor.
Credite cumpărător – reprezintă o finanţare directă acordată importatorului de către o bancă din ţara exportatorului pentru a-i pernite cumpărătorului să plătească imediat contravaloarea mărfii. Creditele cumpărător sunt acordate, de regulă, de bănci sau instituţii specializate în finanţarea exporturilor din ţara exportatorului, în acest scop încheindu-se o convenţie de credit între importator (sau banca sa) şi banca exportatorului.
Exporturile pe credit efectuate de operatorii economici din ţările dezvoltate reprezintă un supliment util la asistenţa concesională. Ratele dobânzilor sunt uneori parţial subvenţionate de guvernele ţărilor creditoare sau de organismele internaţionale implicate în acordarea acestui tip de credite. Un aspect important îl reprezintă faptul că guvernele ţărilor exportatoare dispun de agenţii de garantare şi asigurare care protejează creditorii propriu-zişi împotriva riscurilor politice şi economice din ţara beneficiară.
Astfel, creditele de export sunt deseori uşor accesibile, pe când împrumuturile de pe pieţele de capital sunt, uneori, imposibil de contractat. Ministerul de Finanţe trebuie să monitorizeze accesul la aceste credite astfel încât să nu existe situaţii de supracreditare, care atrag imposibilitatea achitării la timp a serviului datoriei aferente sau restricţionează sever accesul acestora la sursa de finanţare.
Creditele acordate de către bănci pot fi: linii de finanţare (de credit), creditul revolving şi cofinanţarea.
Liniile de finanţare (de credit) reprezintă o înţelegere între o bancă şi un client, pe baza căreia ultimul poate obţine credite succesive într-o anumită perioadă, până la o sumă convenită. Clientul plăteşte suma stabilită numai pentru creditele efectiv utilizate, iar pentru sumele nefolosite din plafon eventual achită comision de neutilizare. În comerţul internaţional, prin linie de finanţare se înţelege plafonul recunoscut unei bănci sau companii de către o bancă străină, în scopul finanţării unor livrări la import de maşini, utilaje sau echipamente complexe.
Contractarea creditului în cadrul unei linii de finanţare are loc în momentul în care furnizorul străin livrează marfa spre ţara importatorului. Convenţiile bancare prind liniile de finanţare precizează încă de la început condiţiile de finanțare a livrărilor (rata dobânzii, perioada de rambursare, perioada de graţie, comisioanele bancare şi scadenţarul plăţilor aferente serviciului creditului). De asemenea, ele stabilesc valoarea minimă a contractelor care pot face obiectul finanţării, condiţiile de plată (de obicei, prin credit se acoperă 80-85% din valoarea contractului), precum şi perioada în care contractele pot fi prezentate spre finanţare. În ţările creditoare, o mare parte din creditele acordate în exterior, în cadrul liniilor de finanţare, este asigurată de agenţii specializate sub control guvernamental sau chiar subvenţionate de stat.
Creditul tip revolving se acordă la contractele de valori mari cu livrări succesive. El permite mobilizarea unui împrumut pe termen mediu prin intermediul unor credite pe termen scurt reînnoibile. Tehnica cea mai frecventă este cea a creditelor cu rată flotantă a dobânzii, care presupune acordarea unui credit pe termen mediu sau lung, cu o dobandă care este revizuită periodic, în general la trei luni, pentru a se ţine seama de rata dobânzii pe termen scurt.

Cofinanțarea, creditul sindicalizat și obligațiunile

Cofinanțarea este o tehnică relativ recentă, legată de cererea crescândă pentru finanţarea de noi proiecte de anvergură şi de necesitatea asigurării unei garanţii superioare creditorilor. Ea reprezintă o formă de sprijin financiar realizată prin participarea Băncii Mondiale alături de organisme de credit public, instituţii de creditare a exporturilor sau bănci, la acordarea de împrumuturi ţărilor membre. Împrumuturile contractate de pe pieţele de capital se împart şi ele în: creditul sindicalizat şi finanţarea pe piaţa euroobligaţiunilor.
Creditul sindicalizat reprezintă un împrumut acordat de un grup de bănci, constituite într-o grupare temporară, fără personalitate juridică, numită consorţiu, unui beneficiar dintr-o ţară terţă. Consorţiul este format dintr-o bancă principală şi câteva bănci participante din ţări diferite, care se obligă să asocieze un număr de bănci terţe la acordarea creditului. Această formă de creditare a cunoscut o creştere deosebită în a doua jumătate a deceniului al optulea, prin lansarea de împrumuturi importante pe piaţa euro în favoarea unor beneficiari terţi, de regulă a unor guverne sau agenţii guvernamentale.
Obligaţiunile reprezintă titluri financiare exprimând drepturile deţinătorului lor asupra emitentului, în urma unui împrumut acordat celui din urmă. Pe de altă parte, ele constituie o investiţie care-i dă dreptul deţinătorului lor să obţină un venit ce reprezintă o dobândă pentru împrumutul acordat emitentului. Acesta, acordându-se prin detaşarea unei părţi din corpul obligaţiunii, se mai numeşte cupon. În funcţie de mărimea şi modul de stabilire a cuponului acordat se disting mai multe tipuri de obligatiuni.
O primă categorie este reprezentată de obligaţiunile care poartă un cupon ce se calculează ca un procent fix sau variabil, la valoarea nominală. Aici se încadrează obligaţiunile standard cu cupon prestabilit (fixed rate notes), în care investitorul primeşte anual un cupon stabilit procentual la valoarea nominală. Spre deosebire de aceasta modalitate de stabilire a cuponului, la obligaţiunile cu dobândă variabilă (floating rate notes), cuponul este recalculat periodic, din şase în şase luni, cu o marjă fixă peste dobânda de pe piaţa interbancară londoneză la depozitele în eurodolari pe şase luni; se are însă în vedere faptul că acest cupon nu poate coborâ sub un plafon minim presilit.
Un alt tip de obligaţiuni îl constituie obligaţiunile cu cupon zero (zero cupon bonds) care se caracterizează prin faptul că investitorul primeşte echivalentul dobânzii reprezentat de diferenţa dintre preţul de emisiune şi valoarea nominală la care sunt răscumpărate la scadenţă. Obligaţiunile cu cupon zero sunt atractive pentru investitori când se aşteaptă declinul ratei dobânzii.
Un alt tip de obligaţiuni îl constituie aşa-numitele obligaţiuni precare (junk bonds). Spre deosebire de celelalte tipuri menţionate anterior, acestea au un cupon mare, implicând şi un grad mare de risc, deoarece sunt emise de firme care nu se bucură de o mare credibilitate pe piaţa financiară sau de firme noi.
O caracteristică a obligaţiunilor o constituie scadenţa la care sunt răscumpărate de către emitent. Pentru obligaţiunea standard (straight euro-bond) scadenţa este fixă (o perioadă prestabilită) şi înscrisă pe obligaţiune. Există însă emisiuni de obligaţiuni cu scadenţă extensibilă sau retractibilă. Aceasta din urmă poate asigura o scadenţă finală lungă, dar poate fi răscumparată, la opţiunea deţinătorului, după o perioadă mult mai scurtă.
Ca şi în cazul acţiunilor, pentru obligaţiuni există posibilitatea negocierii lor pe piaţa secundară la o valoare de piaţă, preţul variind în funcţie de cererea şi oferta pentru titlul respectiv, valoare care diferă de cea nominală.

Factoringul şi leasingul

Factoringul este o tehnică de finanţare pe termen scurt a operaţiunilor de export, îndeosebi pentru bunuri de larg consum. Are la bază un contract comercial prin care o parte, numită factor, se obligă ca, în schimbul unui comision, să preia toate creanţele sub forma de facturi rezultate din vânzarea de mărfuri, pe care cealaltă parte, exportatorul, se obligă să i le trimită, inclusiv riscul de neîncasare a creanţelor.
Factorul se substituie exportatorului în toate drepturile şi obligaţiile ce rezultă din rolul său de creditor. Exportatorul răspunde, în continuare, pentru livrările necorespunzătoare cu contractul şi pentru corectitudinea titlurilor de creanţe (facturile), suportă riscul valutar, menţinându-şi responsabilitatea pentru operaţiile din afara graniţei, apărute ca urmare a depăşirii plafonului de către client, cât şi pentru alţi clienţi decât cei prevăzuţi în contractul de factoring, pentru care factorul a acceptat încasarea facturilor ei.
În esenţă, leasingul este o formă de închiriere realizată de societăţi financiare specializate (societăţi de leasing) a unor bunuri de echipament către firme (beneficiare) care nu dispun de fonduri proprii ori nu pot sau nu doresc să recurgă la credite bancare pentru cumpărarea acestora de la producători.
Leasingul presupune, în principiu, două contracte: unul de vânzare-cumpărare, încheiat între producător, ca vânzător, şi societatea de leasing, care creditează operaţiunea de leasing în calitate de cumpărător şi un contract de locaţiune încheiat între societatea de leasing şi un terț beneficiar.

Tehnici de finanţare a creditului guvernamental

Ţările au posibilităţi limitate de susţinere a finanţării externe. În acelaşi timp, oferta de finanţare este limitată. Aşadar, guvernul beneficiar de împrumuturi externe trebuie să aleagă combinaţia optimă a surselor de finanţare disponibile la un moment dat astfel încât acestea să corespundă necesităţilor proiectelor specifice, dar şi nevoilor economiei în ansamblu.
Optimizarea finanţării externe constă, pe de o parte, în obţinerea a cât mai multe credite în condiţii concesionale (forma cea mai ieftină de finanţare, dar limitată de destinaţia preferenţială a acestora către cele mai sărace ţări), iar, pe de altă parte, în minimizarea costurilor împrumuturilor obţinute în condiţii normale (de la organisme internaţionale, prin relaţii bilaterale sau de pe pieţele internaţionale de capital).
Spre exemplu, o combinaţie optimă de finanţare a unui proiect specific de investiţii ar putea cuprinde următoarele componente: maximum de surse concesionale de creditare; o sumă minimă atrasă de pe pieţele financiare internaţionale; un minimum de serviciu al creditului cu scadenţă în primii cinci până la zece ani din durata proiectului.
Autorităţile guvernamentale trebuie să se asigure că pachetul de finanţare corespunde priorităţilor naţionale. Aceasta presupune:
 determinarea surselor de finanţare în strânsă legatură cu posibilităţile de rambursare rezultate din proiecţiile serviciului datoriei;
 controlul compoziţiei valutare a noilor împrumuturi contractate în vederea obţinerii unei minime expuneri la riscul valutar (al fluctuaţiei cursurilor de schimb);
 controlul nivelului de expunere la riscul fluctuaţiei dobânzilor variabile;
 micşorarea, pe cât posibil, a impactului noilor împrumuturi asupra serviciului datoriei externe în primii trei-cinci ani de la implementarea strategiei de îndatorare;
 menţinerea accesului deschis la diverse surse de finanţare, prin evitarea apelului excesiv la acestea.
O asemenea analiză nu este uşoară, dar ea trebuie efectiv realizată pentru ca ţara respectivă să obţină beneficii din creditele externe pentru reglementarea problemelor legate de balanţa de plăţi a acesteia.

Ioan Rus îi încurcă lui Mazăre planurile de preluare a Portului

Când pachetul majoritar al Portului Constanţa părea ca şi preluat de primarul Radu Mazăre, care avea susţinerea deplină a fostului ministru al Transporturilor, Dan Şova, planurile i-au fost date peste cap de noul ocupant al fotoliului din Palatul CFR, Ioan Rus. Acesta a declarat joi seara că o parte din acţiunile Portului vor fi fie transferate la administraţia locală, fie vor fi listate pe bursă, însă Ministerul Transporturilor va rămâne cu pachetul majoritar. Atitudinea lui Rus pare să fie o poliţă plătită lui Mazăre pentru atacurile acestuia din trecut.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a spus joi seara la Realitatea TV că el crede că statul ar trebui să păstreze minimum 50% plus o acţiune la Portul Constanța, adică să aibă pachetul de control, pentru că este vorba de o companie de o importanță strategică.

În opinia ministrului, singurul lucru necesar în privința structurii acționariatului este ca statul să dețină 50% plus 1 din acțiunile companiei de administrare a portului, pentru a păstra decizia, indiferent dacă Primăria ar primi acțiuni suplimentare sau titlurile vor fi vândute pe bursă. Ioan Rus a punctat acest lucru elegant, spunând că Radu Mazăre, nu a cerut nimic și nu i s-a dat nimic niciodată. „Comunitatea celor care locuiesc în Constanța are 20% din societatea care administrează Portul Constanța. Comunitatea constănțeană a cerut să i se dea încă niște procente, să participe mai activ la administrarea portului, nu Radu Mazăre. Să nu facem această confuzie, pentru că este exagerată”, a spus ministrul.

Predecesorul său la Transporturi, Dan Şova, declara în mai că oficialii Comisiei Europene se vor pronunța cu privire la intenția autorităților române de a transfera la administrația locală 13% din acțiunile deținute la Portul Constanța. Șova preciza, totodată că, în cazul în care CE va fi de acord, autoritățile române vor începe demersurile pentru a obține avizele din partea Ministerului Finanțelor și a Ministerului Justiției, apoi vor scoate la bursă un pachet de 14% din acțiunile deținute la Administrația Portului Constanța.

Acum, după spusele lui Rus, statul ar mai avea de vânzare doar amximum 10% din capitalul Portului, în condiţiile în care acum deţine 60%.

Atacurile lui Radu Mazăre

Poziţia lui Ioan Rus pare să fie determinată de atacurile din trecut ale lui Radu Mazăre la adresa sa. Ultimul a avut loc nu mai devreme decât anul trecut, când Rus, desmnat ministru de Interne de către Victor Ponta, spunea că Mazăre i-a reproșat că nu a fost „prea harnic la partid”.

„Pentru o perioadă scurtă am acceptat să îmi completez stagiul militar cu încă aceste luni. Nu au existat niciun fel de tensiuni, votul a fost unanim. Radu Mazăre mi-a reproșat că nu am fost prea harnic la partid,” a spus Ioan Rus, completând, elegant, că Mazăre are dreptate în această privință. Eleganţa nu face însă parte din firea lui Radu Mazăre. „Nu cred că era îndreptățit să ocupe o funcție ministeriabilă în Guvern. Eu cred că trebuia să fie puși oameni care au confirmat că au făcut ceva. Rus, din păcate, în ultimii ani, nu l-am văzut. Tocmai d-asta nu l-am văzut pentru că nu a confirmat, însă și l-a asumat premierul la pachet. A spus <domn’e, e al meu, e damblaua mea>, poți să accepți un om care este damblaua primului ministru. Dambla, între ghilimele. Probabil are alte resorturi care l-au determinat”, a spus Mazăre la vremea respectivă. 

Polonia, condamnată la CEDO în cazul închisorilor CIA

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) a condamnat joi Polonia pentru implicarea sa în programul închisorilor secrete ale CIA privind presupuși teroriști. Suspiciuni privind existenţa unor astfel de centre au planat şi asupra României. Fostul preşedinte Ion Iliescu ar fi semnat un acord în acest sens cu americanii.

Varșovia a fost condamnată pentru rolul său în torturile suferite pe teritoriul polonez, în perioada 2002-2003, de un cetăţean palestinian și unul saudit, înainte ca aceștia să fie transferați la baza americană Guantanamo (Cuba), unde ei se află în continuare în detenţie.

„Polonia a cooperat la pregătirea și la punerea în aplicare a operațiunilor de predare, de detenție secretă și de interogare duse de CIA pe teritoriul său și ar fi trebuit să știe că, permițând CIA să rețină astfel de persoane pe teritoriul său, le expune la un risc major de a fi supuse la tratament contrar Convenției europene pentru drepturile omului”, au considerat în unanimitate judecătorii europeni.

Curtea de la Strasbourg a fost sesizată de avocații palestinianului Abu Zubaydah, de 43 de ani, și ai sauditului Abd al-Rahim al-Nashiri, de 49 de ani. Aceștia au susţinut în faţa instanţei că autoritățile de la Varșovia, „în deplină cunoștință de cauză și în mod deliberat”, au autorizat CIA să-i dețină pe cei doi în secret, timp de mai multe luni, în 2002-2003, în Polonia, unde clienții lor au fost torturați, în special prin „tehnica simulării înecului”. CEDO a decis în acest caz ca Polonia să plătească pentru fiecare din cei doi reclamanți 100.000 euro, cu titlu de daune morale. Decizia nu este însă definitivă, autoritățile de la Varșovia având la dispoziție trei luni pentru a cere o nouă examinare a dosarului în Marea Cameră a CEDO.

Ion Iliescu le-a dat undă verde americanilor

Ion Iliescu

Şi asupra României au planat suspiciuni privind existenţa unor centre de detenţie ale CIA. În 2007, raportorul special al Consiliului Europei Dick Marty a dezvăluit că în Polonia și România au existat centre de detenție ale CIA în perioada 2003-2005, cu acordul președinților celor două țări.

„Există în prezent suficiențe elemente pentru a afirma că centre de detenție administrate de CIA au existat în Europa, în perioada 2003-2005, în special în Polonia și România”, a susținut senatorul elvețian în cel de-al doilea raport al său privind activitățile ilegale ale CIA în Europa. „Din propriile noastre surse, provenind atât din partea serviciilor de informații americane, precum și a celor din țările vizate, am avut confirmarea, clară și detaliată, că cele două țări au găzduit centre de detenție în cadrul programului special al CIA, elaborat de administrația americană după atentatele de la 11 septembrie 2001”, a precizat Marty.

El a adăugat că informațiile sale au fost „coroborate” cu date de zbor de care Polonia „pretindea că nu dispune și pe care noi am putut să le dovedim grație diverselor surse documentare”. Potrivit lui Marty, fostul președinte polonez Aleksandr Kwasniewski „știa și a aprobat” rolul țării sale în activitățile secrete ale CIA.

La rândul lui, fostul președinte român Ion Iliescu a negociat și a semnat la 30 octombrie 2001 un acord cu Statele Unite privind „extinderea volumului și razei activităților americane pe teritorioul românesc”, mai ales un regim de acces special pe teritoriul național. „Personalul introdus în țară sub acoperirea Armatei Statelor Unite a putut, practic, să opereze pe teritoriul românesc în deplină libertate, fără nici un control sau ingerință din partea omologilor naționali”, potrivit lui Dick Marty. Raportorul Consiliului Europei a detaliat, arătând că în timpul negocierilor cu România privind închisorile secrete, Statele Unite le-au promis autorităților de la București sprijinul pentru aderarea la NATO.  

Nicuşor Constantinescu si linia ferată Constanţa – Mangalia

În urmă cu 25 de ani, România avea una dintre cele mai mari densităţi a reţelei feroviare din Europa. După decenii de reforme care nu s-au concretizat decât în închidere de linii şi degradarea accetuată a celor rămase în exploatare, acum sistemul feroviar românesc se află în faşa celei mai mari provocări din perioada post-comunistă. Statul vrea să rămână cu numai 6.200 km de cale ferată (din cei peste 10.000 existenţi), soarta restului reţelei urmând să fie decisă de baronii locali. Aceştia fie vor scoate bani din vistieriile Consiliilor Judeţene pentru întreţinerea liniilor ferate secundare (lucru greu de crezut), fie vor decide pur şi simplu ca ele să fie tăiate la fier vechi.

Memorandumul semnat la începutul lunii de Guvernul României pentru eficientizarea transportului feroviar şi trimis Comisiei Europene naşte vii controverse în ceea ce priveşte capacitatea autorităţilor de a-l pune în practică.

Un model european, în care autorităţile locale sunt implicate, inclusiv financiar, în susţinerea transportului feroviar regional, are toate şansele să fie aplicat pur româneşte şi să se concretizeze doar în închiderea şi tăierea la fier vechi a unei bune părţi a reţelei.

Promisiuni pentru majorarea alocaţiilor bugetare

Dar să vedem concret ce presupune documentul cu care România s-a angajat în faţa Comisiei Europene şi care este structurat pe patru piloni principali, aşa cum a fost el prezentat şi comentat joi în cadrul unei dezbateri organizate de Club Feroviar.

Primul pilon, şi cel mai important, este concentrarea statului pe o reţea feroviară mai redusă – aproximativ 60% faţă de cea actuală. O primă măsură propusă la acest capitol este majorarea cheltuielilor de întreţinere de la 350 milioane de euro la 500 milioane de euro pe an. Fapt ce ar constitui o reală îmbunătăţire, având în vedere că discutăm de o sumă mai mare pentru o reţea mai mică. În plus, se prevede lansarea unui program suplimentar de reabilitare în valoare de 500 milioane de euro anual.

Documentul guvernamental nu prevede însă de unde vor fi asiguraţi aceşti bani, mai ales că nu este vorba de sectoarele cuprinse în reţeaua TEN-T (Coridoarele paneuropene IV şi IX), deaorece acestea intră pe finanţare europeană nerambursabilă.

La Consiliile Judeţene nu sunt specialişti feroviari

Reţeaua secundară, adică liniile de interes local, ar putea fi preluată parțial sau în totalitate și subvenționată de autorități locale, recomandarea fiind de menţinere, şi în aceste condiţii, în domeniul public.

Opțiunile prevăzute de Memorandum sunt următoarele:

– închirierea liniilor unor companii private

– transferul către un sistem de transport de tip local (regional, județean, municipal) sau posibilitatea transformării în conexiune rutieră pentru transport public

– transferul fondurilor care subvenționau contractele de servicii publice în domeniul feroviar feroviar către alte moduri de transport

– linia ar putea fi închisă și transformată în alee pietonală sau de biciclete.

Agerpres 5599853 Stefan Roseanu

Dincolo de ridicolul ultimelor două variante (cum ar fi ca pe terasamentul liniei ferate Braşov – Zărneşti, de exemplu, să se toarne beton pentru a merge pe jos sau cu bicicleta?), şi primele două opţiuni ridică semne de întrebare în ceea ce priveşte punerea lor în aplicare. În cazul închirierii liniei către un operator privat, ce ne facem dacă aceasta, cum este cazul secţiei Bucureşti – Olteniţa, traversează trei unităţi administrativ – teritoriale: municipiul Bucureşti şi judeţele Ilfov şi Călăraşi?

Cea de-a doua variantă are şi mai multe necunoscute. În primul rând, autorităţile locale nu au experienţă în domeniu, nemafiind, până acum, implicate în gestionarea transportului feroviar, spune Ştefan Roşeanu, senior partner Club Feroviar şi fost director general al CFR Călători. Pe de altă parte, în forma sa actuală, Legea Finanţelor publice locale nu prevede posibilitatea finanţării de către administraţiile locale a infrastructurii feroviare.

Radu Mazăre a scos tramvaiele, Nicuşor Constantinescu devine ceferist la malul mării

Şi, chiar dacă aceste aspecte legislative vor fi soluţionate, aici intervine şi factorul uman, mai exact baronii locali, după cum a punctat, cu eleganţă, Gabriel Popa, conferenţiar universitar la Facultatea de Transporturi din cadrul Universităţii Bucureşti: „Am serioase îndoieli vizavi de capacitatea administraţiilor locale de a administra transportul feroviar. În timp ce în Europa este încurajată dezvoltarea transportului electric, există unii primari din România care se laudă că au scos tramvaiele şi astfel au descongestionat transportul rutier”. Aluzie evidentă la decizia primarului Constanţei, Radu Mazăre, de a renunţa la transportul electric în oraş.

Şi pentru a rămâne tot la malul mării, să facem un exerciţiu de imaginaţie şi să încercăm să ne închipuim cum va administra preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, secţia de cale ferată Constanţa – Mangalia. O lăsăm pe altă dată.

Aici se impune precizat faptul că forţarea, de către Relu Fenechiu, a demisiei fostul manager privat al CFR SA Dimitrious Sophocleous a fost făcută şi la presiunea baronilor locali. Grecul tocmai asta le propusese – să preia ei costurile de operare pentru liniile de interes local.

Al treilea pilon pe care se bazează Memorandumul constă în definirea unor indicatori de performanță pentru relația dintre administratori și operatori şi definirea mai clară a circumstanțelor de forță majoră. În lipsa unor precizări mai la obiect, acestea rămân simple vorbe goale.

Consultare publică în miezul verii

La fel pot fi caracterizate şi obiectivele stipulate în cadrul celui de-al patrulea pilon: relansarea procesului de management privat, auditarea bunurilor și activelor, operațiunilor și costurilor CFR SA, reduceri de costuri prin redimensionarea personalului în subsidiarele CFR sau renunțarea la linii secundare și stații.

În ceea ce priveşte consultarea publică pe marginea Memorandumului, ea va începe pe 5 august şi va dura 15 zile, adică în plină perioadă de vacanţe, cum a tinut să puncteze Gigi Gavrilă, prim-vicepreşedinte al Asociaţiei Inginerilor Feroviari din România.

Comparaţia cu alte modele europene din domeniul feroviar nu ne dă prea mari speranţe de mai bine. Regatul Unit are o reţea feroviară cu numai 50% mai mare decât a României – 15.000 km. Pe aceasta circulă însă 25.000 de trenuri de călători, faţă de numai 2.000 la noi. În plus, britanicii au bugetat investiţii în domeniul feroviar, pentru perioada 2014-2020, de 35 miliarde de lire, după cum a precizat Ştefan Roşeanu.

„Este un moment de cumpănă pentru sistemul feroviar românesc. Dacă procesul va fi derulat corect, el poate constitui o şansă de relansare a sistemului. Dacă nu, există marele pericol ca în câţiva ani să renunţăm la mai mult de 4.000 km de cale ferată”, a mai spus Roşeanu.

Rămâi conectat

6,124FaniÎmi place
București
ceață
3.7 ° C
4.4 °
2.8 °
90 %
2.6kmh
100 %
lun
7 °
mar
7 °
mie
7 °
J
3 °
vin
4 °

Ultimul articol

Ciucu a găsit la Primăria Capitalei un „buget „mâncat” de subvenții”

Ciprian Ciucu, primarul ales al Capitalei, așa cum au decis prin vot bucureștenii, a ajuns în noul său birou. Și pare că ce a găsit...

Urmează o nouă demisie în Guvern? Daniel David: „Am tot amânat plecarea de foarte...

S-ar părea că, dincolo de declarațiile referitoare la o eventuală demisie, ministrul Educației, Daniel David, ia totuși în calcul să își depună mandatul. Nu „pe...

Nicușor Dan vrea referendum în Justiție; CSM avertizează că nu va tolera „nicio formă...

Președintele Nicușor Dan a revenit în țară și anunță că a citit sesizările primite din partea magistraților, așa cum au fost transmise după documentarul...