Parcare de resedinta

Posesorii de autoturisme personale – și aici este vorba despre mașinile clasice, propulsate de motoare cu ardere internă, cele electrice reprezentând o cantitate neglijabilă – din România se pot plânge, nu fără temei, că autoritățile centrale și locale deopotrivă au declanșat de câțiva ani un adevărat război legislativ împotriva lor.

Dincolo de explozia prețului asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto – RCA și de înăsprirea condițiilor de efectuare a Inspecțiilor Tehnice Periodice – ITP, politica primăriilor din marile orașe în privința locurilor de parcare devine una din cele mai problematice chestiuni pentru un posesor de automobil.

Nu doar că prețul parcărilor de reședință a devenit de multe ori prohibitiv, Bucureștiul ieșind în evidență cu scumpirea de până la șapte ori a costului pentru un loc de parcare, în urma deciziei Primăriei Generale de la finele lui 2021, dar edilii se întrec între ei în a trage linii pe asfalt pentru ca orice petic de loc să fie taxabil.

Deși net majoritari, posesorii de automobile personale din București, dar și din alte orașe, sunt supuși tot mai evident unei politici de discriminare față de ceilalți cetățeni, de către un număr tot mai mare de primari, deși nu se pune problema a avea drepturi inferioare față de concetățenii lor.

Din contră, atât prin numărul lor, ci și prin faptul că plătesc taxe pe proprietate și contribuie prin numeroase alte costuri pe care le suportă la bunul mers al economiei, posesorii de automobile reprezintă o categorie foarte importantă a societății.

Gheorghe Piperea: ”Primăriile ar trebui să ofere ceva în compensație”

Cu toate acestea, cel puțin în Capitală, primarii de sector fac declarații care mai de care mai belicoase la adresa deținătorilor de autoturisme, nu de puține ori aceștia fiind jigniți în mod inacceptabil de niște reprezentanți ai autorităților, plătiți din bani publici.

Unii primari au început chiar să dea dovadă de exces de zel și să amendeze proprietarii mașinilor parcate cu două roți pe trotuarele de jumătate de metru de pe străduțele laterale, dintre blocuri sau din cartierele de case, oamenii trezindu-se practic peste noapte în situația de a nu-și mai putea ține autoturismele personale în apropierea locuinței, deși autoritățile nu le oferă alte soluții alternative.

Eliberarea trotuarelor” de autoturismele parcate pe acestea a ajuns una din principalele teme de comunicare a multor primari, deși, prin faptul că nu se oferă alternativă șoferilor pentru a-și parca mașinile, mai ales în orașele foarte aglomerate, astfel de inițiative legislative au neajunsul major că sfidează realitatea.

Ele nu pot fi respectate de către cetățeni, chiar dacă și-ar dori, pentru că aceștia nu își pot urca mașinile în balcoane și nu toți le pot băga în propriile curți, așa cum le cer administrațiile publice.

Or, este cunoscut că una din principalele caracteristici ale unei legi, pentru a fi valabilă și în acord cu normele constituționale, este să poată fi aplicabilă.

Ziarul de Investigații l-a întrebat pe cunoscutul avocat Gheorghe Piperea dacă primăriile nu fac un abuz asupra posesorilor de automobile, prin faptul că interzicerea parcării mașinilor lângă casele proprietarilor lor lezează dreptul la folosință al acestora asupra automobilelor, strâns asociat de dreptul la proprietate.

Lucrurile pot fi privite și așa, dar chestiunea e interpretabilă, pentru că e vorba de domeniul public sau privat al primăriilor și acestea decid cum să îl folosească și să îl îngrădească, dar cu condiția să anunțe populația.

A doua chestiune, dacă tot face acest gen de îngrădire, primăria ar trebui să ofere ceva în compensație: spații de parcare. Dacă nu există spații de parcare, măcar să ofere în compensație transport în comun.”, a declarat Gheorghe Piperea, în exclusivitate pentru Ziarul de Investigații.

Șicane la adresa posesorilor de automobile

Potrivit unui inventar al parcărilor publice din țara noastră, realizat în 2021, pentru cele peste șapte milioane de mașini din România, fără a lua în calcul aici și mașinile înmatriculate în alte țări, există 1,2 milioane de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidențiale.

În București exista un număr de aproximativ 244.000 de locuri de parcare, la peste 1,5 milioane de automobile înregistrate în Capitală, potrivit euronews.ro.

Noile politici publice de la nivel central și local par să își dorească forțarea unui număr tot mai mare de cetățeni să renunțe la automobilele proprietate personală, altfel nu se poate explica de ce, în loc să crească numărul de locuri de parcare din orașele aglomerate, nici măcar instituțiile publice, cum ar fi numeroase primării, nu mai pun la dispoziția cetățenilor care le vizitează locuri de parcare gratuite.

Iar primarii din București și din multe marile orașe nu doar că nu s-au preocupat, în ultimii ani, să facă mai multe locuri de parcare, ci există numeroase exemple în care lucrările de amenajare publică a bulevardelor, străzilor și trotuarelor au avut ca rezultat limitarea opțiunilor de parcare pentru șoferi.

Bordurile supra-înălțate, pistele pentru biciclete sau stâlpișorii montați de primării au limitat numărul și așa insuficient de locuri de parcare. Primarii nu oferă șoferilor soluții alternative și declară cu nonșalanță și iresponsabilitate că aceștia trebuie să renunțe la mașinile personale, pentru că războiul cu aglomerația a fost pierdut în marile orașe. 

Nu doar în Capitală, dar și în Timișoara, Cluj, Constanța sau Oradea șoferii s-au manifestat nemulțumiți pe rețelele sociale de faptul că primăriile nu doar că nu fac mai multe locuri de parcare, dar le desființează pe cele deja existente.

În timp ce primarul de la Sectorul 2 afirmă public că ”nu este normal ca parcarea să fie gratis” și cel de la Sectorul 4 ridică tot ce prinde, inclusiv autoturisme despre care serviciile Primăriei consideră că nu au parcat suficient de drept între liniile trasate pe asfalt pe marile bulevarde, edilul de la Sectorul 6 le cere pe ton răstit bucureștenilor să nu își mai cumpere mașini dacă nu au un loc de parcare de reședință, ”uitând”, că un astfel de loc nu se acordă de către primărie dacă nu ai un autoturism.

La Sectorul 3, bucureștenii trebuie să parcurgă un foarte complicat proces birocratic pentru a putea avea un loc de parcare de reședință, mai ales că regulamentul a fost modificat pentru ca acestea să poată fi scoase la licitație, acolo unde sunt insuficiente.

Lipsa locurilor de parcare, de realizarea cărora Primăria Sectorului 3 nu s-a ocupat în mandatul lui Robert Negoiță, a făcut ca mai mulți bucureșteni să concureze pentru un singur loc de reședință, pentru care au ajuns să plătească, în urma câștigării unei licitații, sume neverosimile, de multe zeci de mii de lei pe an.  

”Schimbările climatice nu se produc din cauza mașinilor pe care le au românii din orașe”

O agravare a acestei situații a venit în urma adoptării prevederilor legislative care impun amenzi de mii de lei pentru şoferii care parchează maşinile pe trotuare fără a lăsa un metru liber pentru pietoni, deși în multe dintre situații trotuarul în sine nu este lat de un metru, precum și permisiunea acordată poliției de a ridica mașinile parcate pe trotuare, gest care devine pe zi ce trece tot mai blamat de către opinia publică dar și de către o parte a reprezentanților autorităților publice, deși alte soluții de parcare pur și simplu nu există.

”Mai degrabă eu m-aș uita la altceva: La politica aceasta de a forța omul să renunțe din ce în ce mai frecvent la mașinile cu motoare termice, pe motiv că se luptă în felul acesta împotriva schimbărilor climatice.

Este categoric o greșeală. Schimbările climatice categoric nu se produc din cauza mașinilor pe care le au românii din orașe, care nu au altfel cum să se miște, să fie mobili. Schimbările climatice sunt cauzate de Statele Unite, de China, de marile industrii care nu s-au pus la punct cu tehnologiile nepoluante, pentru că, printre altele, au găsit portița asta de scăpare, prin cumpărarea de certificate de emisii de CO2.

Țările bogate își permit să arunce cu miliarde în aceste certificate, din care fac bani vreo șapte-opt firme la nivel global, care le tranzacționează.

Toate aceste intenții, în aparență benefice, sunt de fapt o mare ipocrizie, pentru că poluatorii doar se prefac că protejează mediul, în schimb totul duce la suferințe îndurate în mod nemeritat de oamenii obișnuiți.

E adevărat, există și o grămadă de fițe în orașe ca București, de genul două-trei mașini pe cuplu de două persoane, dar marea majoritate a bucureștenilor au mașini pentru că nu au altă soluție să se miște prin oraș. Asta este realitatea.

Dacă ar exista un sistem de transport în comun suficient de extins și suficient de ieftin așa încât să și-l permită toată lumea, așa cum este de exemplu în Paris, s-ar putea spune că este mai bine să favorizezi transportul în comun, decât transportul individual, cu mașinile personale.

Doar că noi în momentul de față nu ne punem această problemă. La noi se pun caii în spatele căruței.”, a mai spus avocatul Piperea, în exclusivitate pentru Ziarul de Investigații.

Primarul care vrea ca privații să facă parcări

Tocmai că interdicția aplicată general de a parca mașinile pe trotuare în orașele aglomerate nu poate fi respectată, primarii au decis să sfideze realitățile din teren și să împânzească trotuarele cu stâlpișori, de multe ori rezultatul fiind de-a dreptul penibil, așa cum se întâmplă cu lucrările publice efectuate de Primăria Sectorului 2, care au ajuns în presă și ținta ironiilor și criticilor bucureștenilor.

Astfel, fotografia cu o porțiune de trotuar reabilitată pe o stradă din Sectorul 2 al Capitalei a stârnit sute de comentarii, după ce a fost postată chiar de primar pe Facebook, scrie libertatea.ro.

Primarul Radu Mihaiu ”recunoaște că stâlpișorii sunt urâți”.

Însă, în România există doar 2 modele de stâlpișori care respectă toate normativele (inclusiv cele pentru persoanele cu dizabilități). Ambele modele sunt urâte. Dacă vor apărea pe piață modele mai frumoase, vom încerca să le achiziționăm.”, explică edilul, care adaugă: ”Visez la un București în care să nu mai avem nevoie de stâlpișori, pentru că oamenii nu mai parchează pe trotuare. Deocamdată, din păcate, nu este cazul. Și este absolut imposibil să reînvățăm oamenii să meargă pe jos dacă trotuarele sunt pline de mașini”.

Primarul nu spune însă nimic despre numeroasele critici pe care le-a primit chiar pe pagina de Facebook a primăriei, unde sute de posesori de autoturisme i-au reproșat tocmai faptul că se grăbește să pună stâlpișori pe trotuare și ia măsuri împotriva mașinilor personale fără a oferi nicio alternativă, în speță fără să facă locuri de parcare unde șoferii să își poată lăsa mașinile.

Mai mult decât atât: Primarul de la Sectorul 2, Radu Mihaiu, alături de cel de la Sectorul 6, Ciprian Ciucu, sunt doi edili care declară cu subiect și predicat că este imposibil să se realizeze în București locuri de parcare pentru toate autoturismele proprietate personală. Și dacă tot sunt locurile de parcare insuficiente, ei lucrează intens la reducerea numărului acestora, șoferii urmând să renunțe la mașini sau să se descurce fiecare după cum poate.

Radu Mihaiu chiar a declarat recent că amenajarea locurilor de parcare pentru 1,7 milioane de maşini, în Capitală, ar presupune o suprafaţă de 20 de milioane de metri pătraţi, deci este o sarcină imposibilă.

Cred că inclusiv eliminarea maşinilor de pe trotuare este, în mică măsură, un proiect de regenerare urbană, pentru că oamenii încearcă să folosească acest spaţiu altfel decât până acum, când trotuarul era o mare parcare. Sigur că asta vine cu o imensă rezistenţă.

Toată lumea aşteaptă să existe alte locuri de parcare, nimeni nu îşi pune problema unde, cum se fac aceste locuri de parcare. Şi cred că ne revine cumva ingrata misiune de a spune că nu avem suficiente locuri. (…) O maşină ocupă 12 metri pătraţi şi avem 1,7 milioane de maşini.

Asta înseamnă aproape 20 de milioane de metri pătraţi ocupaţi doar de maşini în acest oraş, în loc să fie spaţii verzi, în loc să fie spaţii pietonale. Avem 20 de milioane de metri pătraţi ocupaţi de maşini”, a spus edilul, prezent la dezbaterea ”Oraşul la scară umană”, organizată de publicaţia Green Community, scrie stiripesurse.ro.

El a arătat că investitorii privaţi vor crea locuri de parcare în momentul în care aceste proiecte vor fi suficient de avantajoase pentru ei. Pe de altă parte, a precizat că preluarea acestei sarcini de către autoritatea locală echivalează cu o subvenţionare în vederea păstrării maşinilor în oraşe.

Atunci când este suficient de atractiv, locurile de parcare pot fi create, dacă fiecare investitor îşi poate recupera banii. Altfel, dacă nu există investitori care să facă locuri de parcare pe care să le închirieze, înseamnă că orice loc de parcare creat de către administraţie este o subvenţie pentru deţinerea de maşină. Şi niciun oraş din lumea asta nu cred că şi-a dorit să subvenţioneze păstrarea maşinii în oraş. Nici Bucureştiul nu cred că poate să facă acest lucru”, a precizat Radu Mihaiu, potrivit sursei citate.

Orașul stâlpișorilor

Trebuie precizat că Administrația Străzilor a promis să amenajeze în București peste 80.000 de locuri publice de parcare. Șoferii au rămas însă cu promisiunea. În schimb, autoritățile au început încă din anul 2021 să monteze stâlpi anitiparcare pentru a elimina maşinile de pe trotuare și pentru a proteja traficul pietonal.

În lunile care urmează, angajații Administrației Străzilor vor monta stâlpi antiparcare, pe marile bulevarde ale Capitalei.

Încă de anul trecut sau chiar din 2021 am început eliberarea trotuarelor şi montarea stâlpișorilor. În 2021 și 2022 am achiziţionat undeva la 10.000. Anul acesta am montat 3.000. Vrem să depășim cel puțin 10.000 de stâlpi. Anul acesta încercam să şi externalizăm acest serviciu ca eliberarea trotuarelor să se facă cât mai alert.”, a declarat Marian Bărăgău, Director Administrația Străzilor, conform stirileprotv.ro.

Iar Primarul General a anunțat că se vor deschide șantiere pe marile bulevardele din București, unde vor începe lucrări de reabilitare la partea carosabilă, dar și la trotuarele adiacente.

Vom intra pe 200 de bulevarde și trotuare adiacente.”, a declarat Nicușor Dan, potrivit digi24.ro, precizând că lucrările vor începe cel mai probabil în primăvara sau vara anului 2025, până atunci urmând a fi întocmite expertiza și proiectul tehnic.

Dreptate pe cont propriu

Nu este de mirare că unii bucureșteni au găsit de cuviință, în fața abuzurilor făcute de primării, să încerce să își facă dreptate pe cont propriu. Aflat peste noapte în imposibilitatea de a-și parca mașina în fața propriei curți, după ce primăria a instalat stâlpișori pe trotuar, un bucureștean din Sectorul 4 a încercat să își facă loc de parcare prin smulgerea din asfalt a obstacolelor.

Imaginile au fost făcute publice chiar de primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, care a reacționat vehement la adresa gestului făcut de cetățean:

Nici nu se întărise cimentul folosit pentru a fixa stâlpișorii, că un bărbat care locuiește pe strada Nicolinei s-a gândit să-i smulgă din asfalt și să își bată astfel joc de munca întregii noastre comunități”, a spus Daniel Băluță pe pagina lui de Facebook.

Motivul? Evident, acela de a se asigura că va putea parca în continuare ilegal pe trotuar!”, a continuat primarul, care a transmis că nu tolerează un astfel de comportament.

Primăria s-a adresat Secției 16 de Poliție pentru a face o plângere penală în urma acestui incident, iar bărbatul urmează să fie identificat și cercetat pentru distrugerea bunurilor publice, potrivit b365.ro.

”O chestiune de bun-simț”

Legile trebuie să fie aplicabile, să poată fi puse în practică, nici nu trebuie să ai un temei în Constituție pentru asta, este până la urmă o chestiune de bun-simț. De peste două mii de ani de zile există un principiu: Impossibilium nulla obligatio est. Adică imposibilul nu este obligatoriu. Cetățenii nu pot fi obligați să facă imposibilul.

Ruperea stâlpilor de către cetățeni nu este însă în regulă. Este o modalitate trivială, primitivă, de a-și face dreptate pe cont propriu.

Există democrație directă, adică du-te în consilii și trage-i de mânecă pe consilieri, fă petiții la consilieri, împotriva primarilor, dă-i în judecată pe primari, chiar în procese colective, pune-i să plătească daune-interese-penalități pe zi de întârziere și în felul acesta vei face în așa fel ca administrația să nu mai aibă un comportament discreționar.

Nu poți înlocui comportamentul discreționar al administrației cu comportamentul tău discreționar. Așa ceva nu e în regulă.”, a adăugat în concluzie Gheorghe Piperea, pentru Ziarul de Investigații.

VIAAlecsandru ION
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentApă sistată în Mamaia și Năvodari
Articolul următorNegocierile privind viitorul Guvern lasă UDMR în urmă; Kelemen Hunor: „De ce să renunț eu la Dezvoltare?”