Minister Grindeanu visits the Port of Galati to find an explanation and a guilty person for the failure with dramatic effects at the international level
Minister Grindeanu visits the Port of Galati to find an explanation and a guilty person for the failure with dramatic effects at the international level

Comisiile reunite de buget-finanţe ale Parlamentului au avizat, ieri, favorabil, proiectul de buget al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe anul 2024.

Bugetul de la Transporturi a trecut cu 19 voturi pentru, nouă împotrivă şi nicio abţinere, aceasta însemnând că ministerul are pentru anul viitor un buget propus de peste 30 de miliarde de lei.

Momentul nu a fost ratat de ministrul Sorin Grindeanu, care a calificat bugetul pe care îl are la dispoziție ministerul ca fiind unul „record” și a explicat totodată și cum se vor aloca cele 30 miliarde de lei – „20,4 miliarde de lei sunt destinate bugetului de investiții din fonduri europene, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 29% față de bugetul anului 2023”.

Miercuri ar trebui ca parlamentarii să voteze proiectul de buget, dar până atunci, astăzi se vor depune rapoartele asupra proiectelor de buget la Birourile permanente, iar de la ora 20.00 este programată ședinţa comună a Parlamentului pentru dezbaterea proiectelor de buget.

Întorcându-ne la explicațiile oferite de Sorin Grindeanu, acesta a arătat că banii pe care îi va avea la dispoziție ministerul vin din Planul Național de Redresare și Reziliență, CEF și Programului Transport 2021 – 2027, din care cofinanțarea asigurată de la bugetul de stat este de 11 miliarde lei.

Banii vor fi folosiți anul viitor pentru derularea unor proiecte cu o valoare totală de 81 miliarde de lei:

Drumuri de mare viteză: 710 km (cu o valoare totală de 55 miliarde lei), cale ferată (modernizare, electrificare): 430 de km (valoare cumulată de 21 miliarde lei), achiziții de material rulant: 131 de trenuri (valoare totală de 5 miliarde lei).

Toate proiectele de infrastructură rutieră mare au finanțare prin bugetul pentru 2024, fie că vorbim de Autostrada A8, Autostrada A7, Autostrada Sibiu-Pitești sau Drumul Expres Craiova- Pitești. Acest lucru este valabil și pentru magistralele de Cale Ferată cu finanțări europene nerambursabile.

Sumele alocate sunt direct corelate cu gradul de execuție al lucrărilor estimat pentru 2024 în cazul acestor proiecte.
Pentru celelalte cheltuieli- efectuate doar din bugetul de stat- suma necesară MTI, în 2024, este de 9,6 miliarde lei (o creștere de aproximativ 10% față de 2023).

Iar pentru investiții, vor fi alocate, din bugetul de stat, peste 725 milioane de lei. Sumele merg pentru domeniul rutier (345,9 milioane de lei), sectorul feroviar (336,37 milioane lei), cel naval (28,25 milioane lei), dar și către transportul aerian (15,33 milioane lei).
Alte 5,05 miliarde de lei sunt necesare pentru întreținerea infrastructurii rutiere (un miliard de lei) și feroviare (4,05 miliarde de lei).
Pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere este nevoie de 113,3 milioane de lei, iar pentru reparații curente ale infrastructurii feroviare publice alocăm 53,03 milioane de lei.

Din întreaga sumă, aproximativ 3 miliarde de lei reprezintă, dobânzi, subvenții, despăgubiri civile, rambursări de credite, cheltuieli materiale, salariale, cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă.
Toți acești bani alocați sunt vitali pentru atingerea obiectivelor pe care statul român și le-a propus: recuperarea decalajelor de dezvoltare economică dintre regiuni și a întârzierilor din infrastructura mare de transport.
Fără o infrastructură puternică nu putem avea o economie puternică”, a atras atenția ministrul Grindeanu.

Articolul precedentUnire pentru alegeri: USR, PMP și Forța Dreptei au format „polul de dreapta”
Articolul următorRomânia are un registru al traficanților de droguri, Șoșoacă s-a abținut la vot. Gorghiu: „Societatea noastră are nevoie de acest instrument”