3.9 C
București
luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1352

Master Planul de Transport, făcut după urechea lui Șova.

Master Planul de transport al României pentru următorii cinci ani, care cuprinde proiectele rutiere, feroviare, aeriene, navale ce se vor a fi finanțate de Comisia Europeană, a fost întocmit după bunul plac al autorităților române. Mai exact al fostului ministru al Transporturilor Dan Șova. Documentul va fi prezentat miercuri în comisiile de specialitate ale Parlamentului României. De câteva luni încoace, oficialii de la București susțin sus și tare că oficialii de la Bruxelles au cerut reducerea rețelei feroviare cu 4.000 km, pentru eficientizarea ei. Nimic mai fals! Ziarul de Investigații vă prezintă dovada că decizia a fost luată la palatul Victoria și în bulevardul Dinicu Golescu (unde se află Palatul CFR, sediul Ministerului Transporturilor), și nicidecum în birourile Comisiei Europene.
Demersul nostru a fost extrem de simplu – pur și simplu am întrebat, în scris, Comisia Europeană, mai exact pe cei care se ocupă de comunicarea cu presa a comisarului european pentru Transport, Siim Kallas, dacă așa au stat lucrurile.
Informația vehiculată la București părea din start neverosimilă, din moment ce Uniunea Europeană promovează dezvoltarea transportului ecologic, cu precădere cel feroviar. Și presupunerile noastre s-au adeverit. În numai câteva zile de la trimiterea solicitării noastre, a și venit răspunsul din partea lui Dale Kidd, ofițer de presă al lui Siim Kallas: “Comisia Europeană a adoptat ținte ambițioase pentru creșterea traficului feroviar și dezvoltarea infrastructurii feroviare, în Cartea Albă a Transporturilor din 2012. Serviciile Comisiei sunt în strâns contact cu autoritățile române nu numai în ce privește Master Planul, dar și pe baza Memorandumului de înțelegere a balanței plăților, a Acordului de Parteneriat 2014-2020 și a altor programe operaționale pentru aceeași perioadă pentru implementarea fondurilor europene structurale și de coeziune. Vreau să vă reasigur că CE nu (sublinierea lui Dale Kidd – n. red.) a cerut sau convenit cu România închiderea a 4.000 km de căi ferate”.

Decizia privind Master Planul a fost luată la București, nu la Bruxelles

Raspuns Ce

Oficialul european continuă, subliniind faptul că Acordul de Parteneriat nu face nicio referire la închiderea de linii. “Acesta conține intenția autorităților române (sublin.ns.) de a transfera managementul unor linii care acum sunt în administrarea CFR SA către alți manageri de infrastructură și, dacă acest lucru nu este posibil, închiderea lor. Deja, aproximativ 20% dintre linii sunt manageriate de alte companii decât CFR SA, așa cum bine știți”, ține să precizeze oficialul Comisiei Europene.
Răspunsul Comisiei Europene nu se oprește aici, oficialii de la Bruxelles ținând să facă o radiografie detaliată a ceea ce s-a întâmplat cu calea ferată în România ultimelor decenii: “Trebuie notat faptul că lungimea liniilor de cale ferată din România nu s-a modificat în perioada 2010-2012 și a scăzut cu doar câțiva kilometri față de 2005. Denistatea traficului căilor ferate române este a doua cea mai scăzută din toate țările membre UE. Un studiu relevă faptul că aproximativ 99% din traficul feroviar este concentrat pe 70% din rețea. Neglijarea rețelei feroviare în ultimii 30 de ani arată că unele din aceste linii nu vor mai putea fi utilizate curând în condiții de siguranță și din cauza vitezei scăzute. Acestea fiind spuse, statele membre nu pot înlătura opțiunea închiderii unor linii”.
Oficialii CE țin însă să reamintească faptul că România nu a adoptat încă Master Planul pe transport. “Master Planul va trece printr-o dezbatere publică și parlamentară în România. Doar după adoptarea lui, el va fi notificat Comisiei Europene, ca o pre-condiție pentru finanțarea proiectelor din sctorul transporturilor din fondurile europene 2014-2020. În aceste condiții, nu pot să spun în acest moment ce va adopta Guvernul României în viitor. În acest context, Comisia recomandă României (ca și celorlalte state membre) să analizeze sustenabilitatea tuturor modurilor de transport, inclusiv a sectorului feroviar și a rețelei de căi ferate”, se mai arată în răspunsul lui Dale Kidd pentru Europeanul.org.
În momentul de față, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Transporturilor, România are 18.966 km de cale ferată, din care 8.264 km sunt scadenți la reparații capitale. Pentru reparațiile capitale, România alocă anual doar 10-20 milioane de euro, față de necesarul de 446 milioane de euro, adică între 2,2% și 4,5% din cât ar trebui.

Sub media UE la densitatea rețelei feroviare

Cale Ferata

În Masterplanul de transport care va fi prezentat miercuri în Parlament, se regăsește un grafic din care România pare la coada Europei în ceea ce privește reducerea rețelei feroviare în perioada 1970-2011.
Ceea ce uită însă să menționeze oficialii din Dinicu Golescu este faptul că dacă Guvernul României decide să închidă 4.000 km de cale ferată, țara noastră va ajunge la o densitate a rețelei feroviare cu mult sub media Uniunii Europene, aproape de jumătate. Media comunitară este de 50 km de cale ferată la 1.000 km pătrați. În prezent, densitatea rețelei feroviare românești este de 48 km la mia de kilometri pătrați, iar prin măsura preconizată de autorități se va ajunge la numai 27 km.
În Master Planul care va ajunge miercuri pe mesele parlamentarilor se precizează ca opțiune “reducerea la o rețea sustenabilă, de ex. 60% din nr. total de km de cale ferată care înregistrează 90% din cerere (…) Restul rețelei nu va mai fi finanțată din fonduri naționale, dar poate fi parțial preluată, acolo unde este relevant, de autoritățile locale“.

Linia București – Giurgiu, prima poziție eligibilă la finanțare

Dar să consemnăm și prioritățile de finanțare a sectorului feroviar în perioada 2014-2020 cuprinse în Master Planul de transport. Pe primul loc se califică linia ferată București – Giurgiu, unde este prevăzută o reabilitare la viteza proiectată. Cu alte cuvinte, linia nu va fi nici dublată, nici electrificată. Aici trebuie reconstruit podul de peste Argeș, de la Grădiștea, prăbușit la inundațiile din 2005 (la anul se împlinește un deceniu de când trenurile ocolesc pe la Videle, pentru a ajunge la granița cu Bulgaria).
Pe locul doi se clasează linia Brașov – Teiuș – Cluj Napoca (să nu uităm că ministrul este originar din orașul de la poalele Feleacului). Apoi vin, în ordine, București – Iași și Craiova – Calafat. Și în aceste cazuri se va apela la o rebilitare sumară, la nivelul vitezei proiectate din construcție – fără dublări sau electrificări de linii.
O surpriză în Master Planul de trasnport o constituie repunerea pe tapet a reluării construcției liniei ferate Râmnicu Vâlcea – Vâlcele, începută înainte de 1989 și abandonată de mai bine de două decenii.

Autostrada Pitești – Sibiu s-a transformat în drum expres

În ceea ce privește sectorul rutier, se observă cu ochiul liber că autoritățile române au neglijat total prioritățile europene. Astfel, închiderea Coridorului IV între Pitești și Sibiu este prevăzută a se realiza doar printr-un drum expres, nu printr-o autostradă, așa cum au cerut oficialii CE, dar și cei ai uzinei Dacia, cel mai mare exportator al României.
În schimb, în Master Planul de transport se menține ideea trecerii Carpaților pe Valea Prahovei, prin construcția, în regim de concesiune, a autostrăzii Comarnic – Brașov. Aceasta ar urma să fie continuată cu o autostradă de la Brașov la Sibiu. Dincolo de lungimea mai mare a acestui traseu, nu putem să nu remarcăm faptul că diferența de nivel de aproape 1.000 m de pe tronsonul Ploiești – Brașov va face inatractivă autostrada pentru traficul de mărfuri (TIR-uri, cele care generează într-adevăr plusvaloare în economie, nu jeep-urile care transportă turiști de week-end pe Valea Parhovei), din cauza consumului sporit de motorină pe care-l implică.

Shelter Security, acuzată de evaziune fiscală

Zece percheziţii au avut loc luni dimineaţă în Bucureşti şi judeţul Ilfov, fiind vizate locuinţele mai multor persoane şi sediile unor firme suspectate de evaziune fiscală în domeniul serviciilor de pază şi securitate. Prejudiciul în acest caz a fost estimat de anchetatori la 10 milioane de euro.
Potrivit unui comunicat al Poliţiei Române, 80 de poliţişti de la Direcţia de Investigare a Fraudelor, de la Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, specialişti criminalişti şi SIAS (12 echipe), sub coordonarea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, fac luni dimineaţăzece percheziţii în Bucureşti şi judeţul Ilfov, fiind vizate persoane şi firme suspectate de comiterea unor infracţiuni economice în domeniul serviciilor de pază şi securitate.
Percheziţiile se desfăşoară într-un dosar penal în care procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti fac cercetări pentru evaziune fiscală. ”În fapt, în scopul sustragerii de la plata taxelor şi impozitelor către bugetul de stat, reprezentanţii unei companii prestatoare de servicii de securitate şi pază ar fi creat un circuit infracţional format din zece societăţi comerciale prin care ar fi fost evidenţiate tranzacţii fictive în perioada 2009-2012, în valoare de aproximativ 25.000.000 de euro”, arată sursa citată.
Astfel, în contabilitatea agentului economic vizat ar fi fost înregistrate achiziţii fictive de servicii, bugetul de stat fiind prejudiciat în acest fel cu aproximativ 10.000.000 de euro. În urma percheziţiilor, 12 persoane vor fi duse la audieri.
Potrivit unor surse apropiate anchetei, citate de Mediafax, percheziţiile au loc la sediul firmei de pază ”Shelter Security”, care aparţine omului de afaceri Alin Ionescu, şi la locuinţele unor persoane fizice, prieteni şi angajaţi ai lui Ionescu. Confom surselor citate, acesta şi-ar fi convins mai mulţi angajaţi şi prieteni să înfiinţeze firme pe numele lor, după care între ”Shelter Security” şi aceste societăţi, care în realitate ar fi fost controlate tot de Ionescu, au avut loc mai multe tranzacţii fictive de prestări servicii.

Alin Ionescu este soțul ”reginei R&B” Cristina Spătar, care anterior căsătoriei a mai fost cuplată cu fiul milionarului Dan Grigore Adamescu și cu italianul Mirco Maschio. 

Fabrică de bani falşi pentru mafia italiană, descoperită la Oradea.

Procurorii DIICOT au descoperit joi la Oradea o fabrică de bani falşi şi au ridicat mai multe persoane care ar face parte dintr-un clan mafiot din Neapole. În imobilul cu pricina, anchetatorii au găsit 11,6 milioane de euro, iar alţi 90.000 de euro au fost depistaţi la o groapă de gunoi, unde membrii grupării intenţionau să-i ardă.

Potrivit unor surse judiciare ciate de Mediafax, banii au fost găsiţi la percheziţiile făcute joi de poliţişti şi procurorii DIICOT, la 15 adrese din Oradea, dintre care zece la sediile unor firme şi cinci la locuinţele unor persoane suspectate că au falsificat sume mari de bani. Într-unul dintre imobilele percheziţionate erau tipărite bancnote false din cupiura de 50 de euro, aceştia având serii diferite.

Anchetatorii au găsit două tiparniţe, cerneala şi matricile care ar fi fost folosite la fabricarea banilor falşi. Sursele citate au precizat că anchetatorii au găsit în total aproximativ 14 milioane de euro, dintre care 11,6 milioane de euro erau în imobilul unde se falsificau banii. Alţi 90.000 de euro falşi au fost găsiţi la o groapă de gunoi din Oradea, unde membrii grupării intenţionau să le dea foc, iar aproximativ două milioane de euro fuseseră parţial distruşi. În urma percheziţiilor au fost ridicate 24 de persoane, între care şi doi cetăţeni italieni, acestea fiind audiate de procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.

Persoanele ridicate de anchetatori ar face parte dintr-un clan mafiot din Neapole, acţiunea DIICOT fiind făcută în colaborare cu Direcţia Naţională Antimafia din Italia. În această anchetă, Direcţia Naţională Antimafia din Italia a ridicat, în urmă cu două zile, trei persoane din aceeaşi grupare şi a confiscat 19 milioane de euro. 

Bucureştiul, gazda la Euro 2020.

Bucureştiul a fost desemnat, vineri, la Geneva, de membrii Comitetului Executiv al UEFA, să găzduiască, pe Arena Naţională, patru meciuri din cadrul Euro 2020, alături de alte 12 oraşe.

Oraşele ce vor organiza partide din cadrul Euro-2020 sunt următoarele:

– Finala şi semifinalele – Londra (Anglia);

– Un meci din sferturile de finală şi trei din faza grupelor – Munchen (Germania), Baku (Azerbaidjan), Sankt Petersburg (Rusia), Roma (Italia);

– Un meci din optimile de finală şi trei din faza grupelor – Copenhaga (Danemarca), Bucureşti (România), Amsterdam (Olanda), Dublin (Irlanda), Bilbao (Spania), Budapesta (Ungaria), Bruxelles (Belgia), Glasgow (Scoţia).

Candidaturile următoarelor oraşe au fost respinse: Minsk (Belarus), Sofia (Bulgaria), Ierusalim (Israel), Stockholm (Suedia), Cardiff (Ţara Galilor) şi Skopje (Macedonia). Potrivit raportului de evaluare a celor 19 dosare de candidatură, întocmit de UEFA, România are de rezolvat în următorii şase ani probleme de infrastructură pentru a organiza în condiţii optime meciuri de la Euro-2020. Astfel, raportul pentru România scoate în evidenţă slaba legătură dintre Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi oraşul Bucureşti. Ziarul de Investigaţii a semnalat în repetate rânduri problema accesibilităţii Aeroportului Otopeni.

Alte aspecte de îmbunătăţit se referă la stadion. Finalizată în 2011, Arena Naţională are o capacitate de 54.851 de locuri şi a găzduit finala Ligii Europa în 2012.

Conform UEFA, stadionul are o capacitate mare, dar nu întruneşte toate condiţiile forului european, una dintre acestea fiind numărul insuficient de locuri de parcare. În plus, nici numărul minim de loje permis de UEFA nu este îndeplinit de Arena Naţională. De asemenea, cerinţele UEFA privind ospitalitatea şi mass-media nu sunt întrunite în totalitate. Referitor la locurile de cazare din Capitală, numărul acestora este la limită, iar cele de categorie inferioară acoperă doar parţial cerinţele UEFA. Însă preţurile sunt competitive, iar Autoritatea Naţională de Turism a promis că tarifele nu vor creşte cu ocazia turneului. Raportul mai remarcă experienţa limitată a municipalităţii bucureştene în organizarea unor evenimente majore şi că planificatele investiţii în infrastructura din zona stadionului nu au fost elaborate în amănunt. 

Falimentul Ultra Pro Computers, investigat de DIICOT.

Fostul patron al firmei care gestiona magazinele Ultra Pro Computers, Cristian Fughină, a fost audiat miercuri la DIICOT, într-un dosar în care se fac cercetări privind falimentarea controlată a companiei. Potrivit unor surse judiciare citate de Mediafax, soţii Alina şi Cristian Fughină, precum şi tatăl fostului patron al firmei, Ştefan Fughină, ar fi urmărit, din 2010, falimentarea controlată a societăţii Ultra Pro Computers.

UPDATE Soții Cristian și Alina Fughină, precum și Laszlo Kiss au fost reținuți de procurorii DIICOT în dosarul falimentării controlate a companiei Ultra Pro Computers și vor fi duși joi la Curtea de Apel București cu propunere de arestare preventivă. În același dosar, procurorii au reținut-o și pe Liliana Anton, iar în cazul Anei Lavinia Vasile-Caba s-a dispus cercetarea sub control judiciar. Potrivit unui comunicat al DIICOT, în perioada iulie 2008 — iunie 2009, Cristian Fughină, Laszlo Kiss, Lavinia Ana Vasile-Caba și Liliana Anton au constituit un grup infracțional organizat, structurat pe mai multe paliere, ce a avut ca scop obținerea de fonduri materiale din patrimoniul SC K Tech Electronics SRL, prin delapidarea acestuia, fonduri ce au fost transferate ulterior prin intermediul mai multor societăți nerezidente (offshore), controlate tot de către membrii grupului în mod direct sau prin persoane interpuse, în vederea reciclării, tocmai pentru a ascunde adevărata natură a provenienței acestora. Procurorii susțin că scopul grupului a fost atins prin însușirea de către Cristian Fughină a unei sume de aproximativ 40 milioane de lei prin intermediul societăților offshore.  

Cei trei sunt suspectaţi că ar fi scos bani din societate, pe care i-ar fi băgat ulterior în firme offshore aparţinând lui Laszlo Kiss, al cărui nume a apărut şi în dosarul privind delapidarea Petromservice. În acest fel, societatea ar fi acumulat datorii de peste 40 milioane de euro la stat şi la bănci. Procurorii DIICOT verifică în acest caz doar modul în care ar fi fost devalizată firma de IT, în cauză nefiind stabilit un prejudiciu, cel puţin deocamdată. Anchetatorii fac perchezii la domiciliile soţilor Alina şi Cristian Fughină şi al lui Ştefan Fughină, precum şi la un sediu al Ultra Pro Computers, din Calea Floreasca, şi la domiciliile altor persoane. 

În dosar sunt vizate 18 persoane, care urmează să fie aduse la audieri la DIICOT. În iunie 2010, Tribunalul Constanţa hotăra intrarea în faliment şi dizolvarea K Tech Electronics, societatea care gestiona magazinele Ultra Pro Computers. Printre creditorii companiei K Tech Electronics se numără, pe lângă instituţiile bancare, şi producători şi distribuitori IT internaţionali şi locali, instituţii de stat şi primării. Conform datelor publicate în 2010 de Tribunalul Constanţa, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Direcţia Economică şi de Finanţe Publice Locale Iaşi, direcţiile generale ale Finanţelor Publice Brăila şi Constanţa, precum şi primăriile din Craiova, Arad şi Sector 6 Bucureşti, se aflau printre cei 114 creditori. Dintre furnizorii de utilităţi, printre creditorii companiei se numărau Regia Autonomă de Distribuţie a Energiei Termice Bucureşti, CEZ Vânzare, Enel Energie, EON Gaz România, precum şi Electrocentrale Deva. La acea dată, datoriile acumulate de companie se ridicau la 28 milioane de euro. Cea mai mare datorie, de 3,5 milioane de euro, era către Banca Românească, în baza unui împrumut gajat cu cea mai mare parte a bunurilor.

K Tech Electronics a fost înfiinţată în anul 1997 de Alina şi Cristian Fughină. În 2008, afacerile companiei au crescut cu 1,5%, la 252,84 milioane de lei, iar rezultatul activităţii a fost negativ, pierderi ridicându-se la 12,97 milioane de lei, de la un profit net de 457.751 lei în 2007, potrivit datelor de atunci de la Ministerul Finanţelor. În prima parte a anului 2009, afacerile K Tech Electronics au scăzut puternic, la puţin peste 56 milioane de lei, în timp ce pierderile au crescut cu peste 40% faţă de decembrie 2009, la peste 18 milioane de lei, potrivit datelor din raportul administratorului judiciar, BDO Conti Insolvency. Cu un capital social de 11,4 milioane de lei, K Tech Electronics era controlată integral de Milena Trading Company Ltd (Statele Unite), administrată de Cristian Fughină. 

Zeci de milioane de euro, aruncate pe fereastră de Primăria Capitalei.

Zeci de milioane de euro din banii bucureştenilor vor fi aruncaţi pe fereastră, prin simpla apostilă a directorului Direcţiei Transporturi din Primăria Capitalei, Ion Dedu. Anul trecut, Dedu a dat ordin de începere a lucrărilor de modernizare a şoselelor Iancului şi Pantelimon, cu toate că exact pe acolo va trece traseul Magistralei 5 de metrou. Dedu a semnat începerea lucrărilor la doar câteva luni după ce în Monitorul Oficial fusese publicată legea prin care Metrorex contracta un credit de 465 milioane de euro, destinat construcţiei amintitei magistrale de metrou. Aşa că nici nu va termina bine Primăria de modernizat şoselele şi liniile de tramvai, că în zonă vor apărea constructorii de la metrou, care se vor apuca să sape.

După arestarea directorului Direcţiei Infrastructură din Primăria Capitalei, o nouă bombă cu ceas stă să explodeze în curtea municipalităţii. Şeful Direcţiei Transporturi din Primăria Bucureştilor, Ion Dedu, are toate motivele să-şi facă griji în legătură cu semnătura pe care a dat-o în luna iulie a anului trecut pentru începerea lucrărilor de modernizare a şoselelor Iancului şi Pantelimon.

Amânări peste amânări

Reabilitarea șoselelor Iancului și Pantelimon se află în planurile edilitare ale municipalității de ani buni. În 2008 Consiliul General al Capitalei a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea celor două artere. Pentru reabilitarea șoselei Pantelimon au fost estimate fonduri de 73,28 milioane de euro, la un curs valutar de 3,1786 lei pentru un euro. O valoare de 233 milioane de lei, cu o durată de execuție de 12 luni. În această sumă erau incluse modernizarea a 3,85 km de drum la trei benzi pe fiecare sens, reabilitare totală și management trafic pentru 6,51 kilometri de linie de tramvai, reconstrucția și modernizarea a 15 refugii și modernizarea capătului de linie RATB din zona Granitului – Cora Pantelimon.

Pentru reabilitarea șoselei Iancului, consilierii generali au aprobat un buget de 25,3 milioane de euro – 803 milioane de lei, cu o durată de execuție de șase luni. Suma acoperea reabilitarea totală a 1,25 km, cu câte două benzi pe sens, amenajarea a 110 locuri de parcare, reabilitarea a 1,25 km de cale dublă de tramvai și alte lucrări de semnalizare și management al traficului.

Împrumutul super-avantajos de la BEI

Începerea lucrărilor s-a lăsat însă aşteptată, din cauza lipsei banilor. Între timp însă, Guvernul României a negociat cu Banca Europeană de Investiţii un credit pentru construcţia Magistralei 5 de metrou, tronsonul Universitate – Pantelimon.

„Contractul de finanţare aferent proiectului privind Modernizarea metroului din Bucureşti – etapa V, Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon a fost semnat la data de 16 decembrie 2011 între Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi România, în calitate de împrumutat, reprezentată prin Ministerul Finanţelor Publice, şi a fost ratificat prin Legea nr. 33/08.03.2013, publicată în Monitorul Oficial nr. 156/25.03.2013”, a precizat conducerea Metrorex, la solicitarea Ziarului de Investigaţii.

Valoarea creditului acordat de BEI este de 465 milioane de euro, iar el va fi eliberat în cel mult opt tranşe. „Valoarea fiecărei tranşe, dacă nu este soldul netras din credit, va fi de minimum 50 milioane de euro. Ultima dată de rambursare pentru fiecare tranşă nu va fi mai devreme de patru ani şi nici mai târziu de 25 de ani de la data stabilită de tragere. Ca variantă alternativă, împrumutatul poate rambursa tranşa într-o singură rată. La tragerea fiecărei tranşe, împrumutatul poate opta pentru dobândă fixă sau variabilă, plătibilă anual, semestrial sau trimestrial”, au mai precizat oficialii Metrorex.

După cum lesne se poate constata, condiţiile împrumutului acordat de BEI sunt mai mult decât avantajoase pentru România. Şi unde mai pui că această nouă magistrală de metrou va contribui decisiv la decongestionarea traficului din zona de est a Capitalei.

Ion Dedu nu citeşte Monitorul Oficial

Metrou Pantelimon

Aşa cum am arătat mai sus, creditul de la BEI a fost oficializat în luna martie a anului trecut, prin publicarea legii în Monitorul Oficial. La doar câteva luni, în iulie, directorul Dedu de la Primărie aviza începerea lucrărilor la suprafaţă, fără să-i pese că acestea ar putea fi distruse, peste puţini ani, de construcţia magistralei de metrou.

Sigur, în ziua de astăzi tunelurile metroului nu mai sunt construite cu săpătură deschisă, ca în perioada comunistă, ci pe sub pământ, însă acolo unde vor fi amplasate staţiile vor avea loc excavaţii serioase, care vor distruge lucrarea Primăriei – trotuare, şosea şi linie de tramvai. Cine achită nota de plată, domnule director?

Şi nu vor fi puţine staţiile amplasate pe şoselele Iancului şi Pantelimon. Prima va fi situată la Piaţa Iancului, sub staţia existentă. Urmează staţia Victor Manu, ce va fi amplasată sub Şoseaua Iancului, la fabrica Zefir, apoi staţia Naţional Arena – la intersecţia Şos. Iancului, Şos. Pantelimon şi bd. Pierre de Coubertin. Apoi, vor fi staţiile Chişinău (intersecţia Şos Pantelimon cu Bd. Chişinău), Morarilor (intersecţia Şos. Pantelimon, Şos. Morarilor şi Şos. Fundeni), Sfântul Pantelimon (în dreptul spitalului cu acelaşi nume) şi Vergului (la Cora Pantelimon).

Insolvenţa Tehnologica Radion, mană cerească

Paradoxal, singura şansă ca banii bucureştenilor să nu fie aruncaţi pe fereastră (sau nu chiar atât de mulţi) constă în faptul că pe Şoseaua Pantelimon lucrările bat pasul pe loc. De când Theodor Berna a fost reţinut, iar firma sa, Tehnologica Radion, a intrat în insolvenţă, şantierul este pur şi simplu părăsit, muncitorii dând bir cu fugiţii. Pe Şoseaua Pantelimon nu au fost făcute decât câteva lucrări la trotuare, care au fost reconfigurate, şi au fost create nişte noi locuri de parcare. În plus, constructorul s-a apucat de terminalul de capăt de linie de la Cora Pantelimon (Granitul), dar nici aici nu s-a mişcat mare lucru.

Altfel stau însă lucrurile pe Şoseaua Iancului, unde au fost deja montate liniile de tramvai. Linii care vor fi distruse în dreptul viitoarelor staţii de metrou. Am încercat în repetate rânduri să dăm de directorul Ion Dedu, pentru a ne explica de ce a dat ordin de începere a lucrărilor într-o zonă în care va începe construcţia unei magistrale de metrou. L-am sunat pe telefonul mobil, i-am dat SMS în care-i explicam cine suntem şi ce vrem de la domnia sa. Tăcere.

Adriean Videanu, liber la urmarire penala

Magistrații Judecătoriei Sectorului 5 au dispus ca procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție să înceapă urmărirea penală împotriva lui Adriean Videanu, fost primar general al Capitalei, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu.

Instanța a admis o plângere a companiei Ruxandra Trading SRL, prin care această societate a contestat o soluție de neîncepere a urmăririi penale în cazul lui Videanu. „În baza art. 341 alin. 6 lit. b Cod procedură penală admite plângerea formulată de petenta SC Ruxandra Trading SRL în contradictoriu cu intimatul Videanu Adriean. Desființează ordonanța de clasare nr. 586/P/2009 din 20.03.2014 a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție menținută prin Ordonanța nr. 1103/II-2/2014 din 06.05.2014 a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. Dispune trimiterea dosarului nr. 586/P/2009 la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în vederea completării urmăririi penale sub aspectul săvârșirii infr. de abuz în serviciu cu consecințe deosebit de grave prev. de art. 297 N.C.pen rap. la art. 309 N.C.pen, cu aplic. art. 5 alin. 1 N.C.pen. față de suspectul Videanu Adriean. În baza art. 275 alin. 3 cpp. cheltuielile judiciare rămân în sarcina statului. Definitivă”, se arată în decizia instanței.

În 2007, reprezentanții Ruxandra Trading SRL au depus o plângere penală împotriva a trei angajați de atunci ai Primăriei București, respectiv arhitectul-șef Adrian Bold, șeful Direcției Juridice, Adrian Iordache, și șeful Direcției Inspecție, Viorel Uleia, plângerea extinzându-se și la Adriean Videanu. Ruxandra Trading SRL susținea faptul că în anul 1996 a închiriat de la municipalitate un teren de 9.550 mp, pentru care a obținut și o autorizație provizorie în vederea construirii unui complex comercial.

Compania a acționat apoi în judecată Primăria, iar Curtea de Apel București l-a obligat în anul 2000 pe primarul general să elibereze o autorizație de construcție definitivă și să concesioneze terenul respectiv. Firma mai susținea că Videanu a refuzat să pună în aplicare decizia instanței, municipalitatea a dispus demolarea unei clădiri ridicate de Ruxandra Trading SRL iar terenul a fost dat în folosință Ambasadei Franței, pentru construirea Liceului Francez. Ruxandra Trading SRL a făcut plângere penală împotriva lui Videanu, reclamând faptul că a fost prejudiciată cu suma de 3,7 milioane de euro, dar la acea vreme procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale în acest caz.  

Percheziţii la SIVECO, într-un caz de evaziune fiscală.

Poliţiştii şi procurorii au început luni percheziţii la mai multe firme, printre care se află şi societatea SIVECO, într-un dosar în care se fac cercetări pentru evaziune fiscală în domeniul comercializării de programe informatice. Potrivit Poliţiei Române, percheziţiile au loc la şapte adrese din Bucureşti şi din judeţele Ilfov şi Giurgiu, fiind vizate domiciliile suspecţilor şi sediile unor firme.

Surse judiciare au declarat pentru Mediafax că printre firmele percheziţionate se numără şi compania SIVECO. Zece persoane vor fi aduse la audieri, iar în funcţie de probatoriul administrat şi de aspectele rezultate în urma percheziţiilor, vor fi dispuse măsurile legale în acest dosar, în care se fac cercetări pentru evaziune fiscală. „În fapt, în scopul sustragerii de la plata taxelor şi impozitelor către bugetul de stat, reprezentanţii unei companii producătoare de programe informatice ar fi creat un circuit infracţional format din peste 50 de societăţi comerciale prin care ar fi fost evidenţiate tranzacţii fictive derulate în perioada 2009-2013, în valoare de aproximativ 10 milioane de euro”, a anunţat Poliţia Română.

Din cercetările oamenilor legii a reieşit că în contabilitatea producătorului de soft au fost înregistrate achiziţii fictive de servicii reprezentând crearea unor programe informatice care în realitate nu au fost prestate, bugetul de stat fiind astfel prejudiciat cu peste trei milioane de euro. Potrivit unor surse judiciare, SIVECO ar fi achiziţionat fictiv servicii de programare informatică de la mai multe firme de tip „fantomă”.

În lanţul evazionist ar fi fost implicate mai multe firme de tip „fantomă”, iar unele dintre acestea, care ar fi furnizat servicii informatice companiei SIVECO, ar aparţine unor cetăţeni de etnie romă din Sinteşti. Percheziţiile sunt făcute de ofiţeri ai Direcţiei de Investigare a Fraudelor din Poliţia Română, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti. La percheziţii participă şi poliţişti de la inspectoratele judeţene de poliţie din Giurgiu şi Ilfov, cu sprijinul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale. 

Laura Georgescu, şefa CNA, urmărită penal

Procurorii DNA au anunţat vineri că au început urmărirea penală împotriva şefei Consiliului Naţional al Audiovizualului, Laura Georgescu, ea fiind acuzată de abuz în serviciu, în acelaşi dosar în care este urmărit penal şi deputatul PSD Viorel Hrebenciuc.

Iată cum îşi argumentează procurorii decizia: “La data de 17 septembrie 2013, la propunerea Laurei Georgescu, președinta CNA, autoritatea națională în domeniul audiovizualului a decis, cu o majoritate de 7 la 4 (11 membri CNA prezenți), retragerea licenței audiovizuale pentru un post TV. În consecință, a fost emisă decizia nr.483/2013, în care, după o foarte elaborată expunere de motive și considerații de natură tehnică, s-a hotărât că respectivul post TV a încălcat dispozițiile art.57 alin.1 lit.b teza 2 din Legea nr.504/2002 a audiovizualului, în sensul că a încetat să difuzeze serviciul de programe pentru care i s-a acordat licența audiovizuală mai mult de 96 de ore pentru orice motive imputabile titularului, singura sancțiune prevăzută de lege într-o asemenea situație fiind retragerea licenței”.

CNA o-ntoarce ca la Ploieşti 

După nici două săptămâni, pe 1 octombrie 2013, s-a emis o altă decizie, nr.514/2013, prin care s-a revocat decizia anterioară (6 voturi pentru și 4 voturi împotrivă, din 10 membri prezenți), precizându-se doar că au fost admise argumentele conținute în contestația depusă de postul de televiziune sancționat, fără a se mai realiza o analiză tehnică sau să se țină cont dacă există un punct de vedere al specialiștilor din cadrul CNA, care să constate dacă susținerile din contestație sunt temeinice și legale. „Din analiza materialelor existente la dosar, s-a stabilit că, urmare a exercitării necorespunzătoare a atribuțiilor de serviciu de către suspecta Georgescu Laura, președinte CNA, în mod nejustificat, trei dintre membrii CNA care la ședința anterioară votaseră pentru retragerea licenței postului TV în ședința din 1 octombrie 2013, au votat în favoarea postului TV anterior sancționat. Aceasta, în condițiile în care situația de fapt nu se modificase, în afara existenței unei contestații, depuse la data de 24 septembrie 2013 (ce conține doar două pagini și jumătate), fără a se fi întocmit vreun document de natură tehnică în cadrul instituției pentru a se verifica argumentele susținute în respectiva contestație”, se mai arată în motivaţia procurorilor.

Intră în scenă Viorel Hrebenciuc

Viorel Hrebenciuc

După aflarea rezultatelor primului vot, prin care se retrăsese licenţa postului TV, reprezentanţii acestuia au fost îndrumaţi de membrul CNA Narcisa Iorga să apeleze la proptele din domeniul politic. Narcisa Iorga le-a şi precizat cui să se adreseze, printre aceştia afl-ndu-se Viorel Hrebenciuc. „Urmare a indicațiilor primite de la Iorga Narcisa, reprezentantul postului TV i-a solicitat sprijinul deputatului Hrebenciuc Viorel, suspect în cauză, cerându-i să intervină la nivelul președintei CNA, Laura Georgescu, astfel încât să o determine să se implice în susținerea intereselor postului TV sancționat, mai concret să obțină revocarea actului administrativ emis de CNA în data de 17 septembrie 2013 prin care i-a fost retrasă licența”, mai spun procurorii.

Hrebenciuc nu a stat pe gânduri şi a pus umărul la salvarea televiziunii amicului său Gheorghe Ştefan, zis Pinalti, primarul oraşului Piatra Neamţ: “În urma solicitării făcute de reprezentantul postului TV, suspectul Hrebenciuc Viorel s-a implicat nemijlocit în realizarea de demersuri pentru a o determina pe suspecta Laura Georgescu ca instituția pe care o conduce să revină asupra deciziei, folosindu-se de influența și autoritatea pe care le deține în calitatea sa membru al structurilor de conducere din partidul din care face parte — membru al Comitetului Executiv Național, organul de conducere și de decizie al partidului. Parlamentarul Hrebenciuc Viorel este membru al Biroului Permanent al camerei Deputaților, funcție care îi conferă automat calitatea de membru al organului central de conducere și de decizie al partidului — Comitetului Executiv Național”.  

Consecinţele faptelor Laurei Georgescu

Procurorii DNA pun punctul pe i, reamintind că Laura Georgescu a fost numită în fruntea DNA la propunerea PSD, partid din care face parte Viorel Hrebenciuc, care a şi susţinut-o nemijlocit. „Prin acțiunea sa, Georgescu Laura a contribuit la cauzarea unei tulburări însemnate a activității CNA, prin exercitarea necorespunzătoare a atribuțiilor de serviciu și încălcarea dispozițiilor legale din domeniul audiovizual, ceea ce a permis funcționarea, în continuare, a unui post de televiziune căruia îi fusese retrasă în mod corect licența. Astfel, au fost afectați implicit și ceilalți operatori de televiziune, atât sub aspectul concurenței neloiale, cât și a încrederii în corectitudinea desfășurării activității de către singurul organism abilitat să monitorizeze domeniul audiovizual și să aplice legislația specifică”, mai spun anchetatorii. 

Hrebenciuc, acuzat că a făcut presiuni la CNA pentru Pinalti

Deputatul PSD Viorel Hrebenciuc a venit joi dimineaţă la sediul central al Direcţiei Naţionale Anticorupţie pentru a fi audiat în dosarul legat de presupuse intervenţii la CNA în favoarea primarului din Piatra Neamţ, Gheorghe Ştefan, zis „Pinalti”, în scopul obţinerii licenţei pentru un post TV. Hrebenciuc a declarat că a fost pus sub învinuire şi că se consideră „o victimă colaterală”.

Viorel Hrebenciuc a precizat că procurorii i-au adus la cunoştinţă acuzaţii conforme cu articolul 13 din Legea nr. 78/2000 privind prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie. Articolul respectiv prevede că „fapta persoanei care îndeplineşte o funcţie de conducere într-un partid, într-un sindicat sau patronat ori în cadrul unei persoane juridice fără scop patrimonial, de a folosi influenţa ori autoritatea sa în scopul obţinerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite, se pedepseşte cu închisoare de la unu la cinci ani”.

După ce i-au fost aduse la cunoştinţă acuzaţiile, deputatul PSD a spus că se simte „ca picat din Lună” şi că se consideră „o victimă colaterală, după ce CNA a închis OTV”. Viorel Hrebenciuc a adăugat că îşi va angaja un avocat şi va reveni la DNA, pentru a da declaraţii.

Deputatul PSD a fost audiat de procurori, în acelaşi dosar, şi pe 25 iulie, când a spus că a dat o declaraţie de martor în cazul plângerii PPDD, în care le-a relatat anchetatorilor despre relaţia instituţională dintre Parlament şi Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA). La vremea respectivă, întrebat fiind în ce relaţii este cu primarul din Piatra Neamţ, Gheorghe Ştefan, Viorel Hrebenciuc a arătat că nu este în nicio relaţie cu acesta. Întrebat dacă a intervenit la membrii CNA în favoarea lui Gheorghe Ştefan, pentru obţinerea unei licenţe pentru un post de televiziune, Hrebenciuc a răspuns: „Da’ de unde”. Totodată, întrebat dacă a discutat cu membri ai CNA pentru favorizarea unei televiziuni în scopul obţinerii licenţei, Hrebenciuc a spus: „Niciodată”. 

Deputatul șpăgar Gheorghe Coman a fost eliberat condiționat

Condamnat definitiv pentru că a primit șpagă bani și o sticlă de whisky pentru menținerea în funcţie a unui şef din DSVSA Buzău, deputatul Gheorghe Coman a fost eliberat condiţionat, marţi după-amiază, din Penitenciarul Focşani, după executarea a două treimi din pedeapsă. Ales pe listele PPD, el a migrat apoi la PC. Deputatul este cunoscut pentru expresia: “Deci, meseria mea, înainte de a fi parlamentar, e auto”.
Decizia de eliberare condiţionată a fost luată pe 27 august de Judecătoria Focşani, la propunerea comisiei de liberări condiţionate de la Penitenciarul Focşani. Asta după ce deputatul Gheorghe Coman a efectuat două treimi din pedeapsa de un an de închisoare pentru luare de mită la care fusese condamnat la începutul anului de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Îmbrăcat lejer, marţi după-amiază, deputatul PC Gheorghe Coman a ieşit din pușcărie, el fiind întâmpinat la poarta închisorii de soţie şi câţiva cunoscuţi. Deputatul a urcat apoi într-un autoturism de teren fără să facă declaraţii jurnaliştilor.
Deputatul Gheorghe Coman a fost trimis în judecată în 16 ianuarie 2014, fiind acuzat că a primit bani şi o sticlă de whisky în schimbul menţinerii în funcţie a unui şef din Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) Buzău. Coman a fost acuzat de folosirea influenţei funcţiei de conducere din partid, avân în vedere că la acea dată era preşedinte al PC Buzău.
Coman a fost arestat pe 7 ianuarie, măsura preventivă fiind încuviinţată de Camera Deputaţilor pe 27 decembrie 2013.
Gheorghe Coman, de profesie lăcătuș mecanic, nu s-a făcut remarcat prin vreo inițiativă legislativă în Parlament, ci prin răspunsul dat unui moderator de la o televiziune locală: „Deci, meseria mea înainte de a fi parlamentar, domne, să vă spun sincer, auto. Meseria mea este auto”.

Gheorghe Bunea Stancu rămâne în arest la domiciliu

Preşedintele suspendat al Consiliului Judeţean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, poate răsufla uşurat. Magistrații Curții de Apel Galați au respins marți, ca nefondată, cererea procurilor DNA care ceruseră înlocuirea măsurii arestării la domiciliu, aplicată lui Bunea Stancu, cu măsura arestării preventive.

Decizia Curții de Apel Galați este definitivă. Procurorii DNA Galați au cerut arestarea preventivă a lui Bunea Stancu, din cauză că inculpatul ar fi luat legătura, în mod indirect, cu suspectul Vasile Soare, directorul firmei Concivia, la care președintele CJ este acționar. În acest fel, inculpatul a încălcat una dintre măsurile dispuse prin încheierea din data de 8 august 2014 a Tribunalului Galați, respectiv interdicția să comunice cu ceilalți inculpați, suspecți sau martori.

Miercuri, Bunea Stancu va fi prezent la Tribunalul Galați, unde se va discuta situația lui juridică, în condițiile în care pe 6 septembrie expiră cele 30 de zile de arest la domiciliu, moment în care procurorii DNA ar putea cere din nou arestarea preventivă, iar avocații înlocuirea arestului la domiciliu cu punerea sub control judiciar. Tribunalul Galați a decis vineri, 8 august, ca președintele Consiliului Județean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, și vicepreședintelele CJ, Florin Mija, să fie arestați la domiciliu, după ce fuseseră reținuți de procurorii DNA, fiind acuzați de abuz în serviciu în formă continuată și de conflict de interese. Alături de cei doi a fost reținut și șeful biroului Achiziții publice din aceeași instituție, Nicolae Moisiu. Vicepreședintele CJ Florin Mija și șeful de la Achiziții, Nicolae Moisiu, au fost membri în comisiile de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice la data faptelor și sunt acuzați de abuz în serviciu în formă continuată. DNA susține că, în perioada 2009-2010, Gheorghe Bunea Stancu, ordonator principal de credite, și ceilalți doi inculpați și-au încălcat atribuțiile de serviciu, în contextul procedurilor de atribuire a unor contracte de achiziții publice, pentru realizarea unor obiective de interes local și județean, organizate de CJ Brăila.

Potrivit rechizitoriului, modul în care au fost organizate și derulate procedurile de achiziție publică în perioada de referință a condus la situația ca trei societăți comerciale să dețină monopolul lucrărilor licitate de CJ Brăila, fiind practic singurele firme care participă și câștigă contracte pe plan local și județean.

Rămâi conectat

6,124FaniÎmi place
București
cer acoperit de nori
3.9 ° C
4.4 °
3 °
82 %
3.1kmh
100 %
lun
5 °
mar
7 °
mie
7 °
J
3 °
vin
4 °

Ultimul articol

Ciucu a găsit la Primăria Capitalei un „buget „mâncat” de subvenții”

Ciprian Ciucu, primarul ales al Capitalei, așa cum au decis prin vot bucureștenii, a ajuns în noul său birou. Și pare că ce a găsit...

Urmează o nouă demisie în Guvern? Daniel David: „Am tot amânat plecarea de foarte...

S-ar părea că, dincolo de declarațiile referitoare la o eventuală demisie, ministrul Educației, Daniel David, ia totuși în calcul să își depună mandatul. Nu „pe...

Nicușor Dan vrea referendum în Justiție; CSM avertizează că nu va tolera „nicio formă...

Președintele Nicușor Dan a revenit în țară și anunță că a citit sesizările primite din partea magistraților, așa cum au fost transmise după documentarul...