Ludovic Orban a vorbit astăzi, 20 august despre fabricarea primului autoturism Dacia, precizând că, încă mai sunt mulți români care cred că industria auto din România a început cu construcția fabricii de la Mioveni.
Politicianul a explicat că, în realitate, întâiul autoturism fabricat în România și 100% românesc ca și concepție a fost produs în 1945 la Uzinele Malaxa din Reșița.
Proiectul a fost realizat de un colectiv de ingineri și tehnicieni de la A.S.A.M., MALAXA București și IAR Brașov conduși de inginerul Petre Carp.
Orban a explicat că, anterior au mai fost produse autoturisme în România la Arad și la București, dar erau mașini produse de investitori străini.
La Arad, fabrica s-a înființat în 1909 de firma americană Westinghouse, care a dat faliment în 1912, fabrica fiind preluată de Austro Daimler
S-au fabricat autoturismele MARTA care se vindeau în Europa Centrală. La București, fabrica de autoturisme a fost construită de Ford pe Calea Floreasca. William Collins este cel care a negociat, în cursul anului 1927 construcția fabricii, care inițial ar fi trebuit să fie făcută la Constanța, dar până la urmă s-a construit în București.
”Autoturismul românesc fabricat la Malaxa a purtat numele de MALAXA1C, avea motor cu trei cilindri în stea, care devolta 30 de cai putere, atingea viteza de 120 Km/h, cun un consum de benzină de 10l/ 100 km, era confortabil și putea transporta 6 persoane. S-au produs 800 de mașini din 1945 până în 1947. Producția a fost oprită în 1947, când rușii pur și simplu ne-au furat linia de fabricație și au mutat-o de la Reșița la Podgorye, în Rusia”, se arată în textul distribuit pe contul de Facebook.
Ludovic Orban: ”Revenind la primul autoturism Dacia 1100 ieșit pe poarta fabricii Dacia de la Mioveni, este amuzant că Ceaușescu a primit cadou acest prim autoturism, fiind mințit că este primul produs de fabrică”
”În realitate, autoturismul prezentat ca fiind primul și făcut cadou prim-secretarului era al 75-lea și fusese supus unor teste speciale pentru a nu apărea vreo surpriză neplăcută. De fapt, mașina Dacia 1100 nu era deloc românească, ci era o copie a modelului Renault 8.
Ilustrez postarea mea cu două fotografii. Prima reprezintă autoturismul românesc MALAXA 1C și a doua Dacia 1100 produsă la Mioveni”, a transmis fostul premier.