Situația dezastruoasă cu care se confruntă învățământul românesc, reflectată prin rata abandonului școlar și rezultatele obținute la examenele de Bacalaureat și de Evaluare Națională, este cauzată și de slaba pregătire a directorilor unităților de învățământ, în special în mediul rural, politicul având din păcate un cuvânt de spus. Învățământul românesc nu a fost scutit de scandaluri în ultimii ani, cum a fost de exemplu cazul Inspectoratului Școlar Județean Vrancea, despre care ziarul nostru a relatat ( Acuzații explozive la Inspectoratul Școlar Vrancea. Abuz în serviciu și numiri scandaloase ), sau mai recent ISJ Olt.
O astfel de realitate tristă este în județul Olt, unde mulți din cei care au fost numiți directori de școală nu au noțiuni elementare de matematică, unii dintre ei neavând cunoștiintele necesare pentru a interpreta rezultatele procentuale din câteva infografice prezentate
Potrivit investigației realizate de către redactorii recorder.ro , care au intrat în posesia unor documente, mai mulți candidați pentru posturile de director de școală din județul Olt au fost favorizați în mod decisiv la testele grilă, notele primite fiind mult mai mari decât cele meritate. Unele lucrări au fost notate cu mai mult de 8, chiar dacă potrivit baremului de corectare stabilit de Ministerul Educației, candidații au dat răspunsuri pentru care nu meritau nota primită.
Toate lucrările care au suspiciuni de fraudă au fost corectate de aceeași comisie, din care a făcut parte actualul inspector general adjunct al județului Olt, Iustina Marica. Deși Ministerul Educației a fost sesizat încă din luna aprilie cu privire la neregulile apărute, corpul de control al ministrului mergând la Olt pentru verificarea lucrărilor, nici până la ora actuală nu a fost redactat un raport din care să reiasă modul în care a fost organizat în luna februarie concursul pentru ocuparea posturilor de director în județul Olt.
În tot acest timp, candidații vizați de suspiciunile de fraudă sunt în continuare directori
În județul Olt s-a desfășurat, la începutul anului, un concurs pentru ocuparea a 58 de posturi de director și director adjunct de școală, neocupate după sesiunea inițială, din toamna anului 2021. Proba scrisă a constat într-un set de 50 de întrebări tip grilă, fiind organizată pe data de 18 februarie la Slatina. Proba era eliminatorie, nefiind posibilă susținerea probei orale dacă candidatul lua o notă sub 7. Evaluarea lucrărilor a fost făcută de trei comisii formate din câte doi membri, care corectau în prezența a doi martori aleși dintre candidați. Corectarea lucrărilor nu presupunea un efort complex, deoarece ministerul a trimis un barem cu răspunsurile corecte, care trebuia doar aplicat peste grilele candidaților.
Atunci când carnetul de partid te ajută să promovezi
Potrivit surselor Recorder, neregulile s-au petrecut la comisia numărul 2, din care au făcut parte Carmen Ene, fostă directoare de școală gimnazială din județ, și Iustina Marica, la acea vreme inspector școlar. După organizarea concursului, Iustina Marica a fost numită inspector general adjunct al județului Olt, funcție pe care ocupat-o cu sprijinul PNL, deși aceasta a fost membră ALDE, partid care a anunțat fuziunea cu liberalii. Minim zece dintre candidații evaluați de această comisie au primit în borderou note mai mari decât rezultau după aplicarea baremului, unora mărindu-li-se notele pentru a le crește șansele la proba orală, alții fiind salvați de eliminare deoarece ar fi luat note sub 7. Potrivit documentelor obținute de către Recorder, prin aplicarea baremului de corectare, multe dintre răspunsurile candidaților erau greșite, notele din borderoul de corectare fiind mult mai mari decât ar fi trebuit.
Toți candidații notați peste barem au devenit ulterior directori de școală și conduc instituții de învățământ
În luna aprilie, la Ministerul Educației s-a primit o sesizare privitoare la notarea lucrărilor de la concursul de directori, motiv pentru care ministerul a cerut inspectoratului copii scanate ale lucrărilor de examen. Unele dintre ele păreau suspecte, astfel că membrii corpului de control din Ministerul Educației s-au deplasat la Olt pentru verificarea lucrărilor originale.
Inspectorii au intrat în biroul inspectorului general adjunct Iustina Marica, aflată atunci într-o deplasare de lucru la Miercurea Ciuc, unde au deschis un fișet încuiat cu cheia și au luat plicul cu testele grilă. O sursă aflată în instituție la momentul descinderii corpului de control a descris atmosfera: „Au venit foarte serioși, au deschis forțat dulapul din biroul doamnei Marica, unde erau lucrările. După ce le-au văzut, s-au arătat îngrijorați că mai multe lucrări păreau a fi false. Așa s-au și exprimat: par a fi false. Au făcut un proces verbal și au plecat. Acum lucrările sunt la ei”, a spus sursa din inspectorat. Potrivit altor două surse din Ministerul Educației, o parte dintre lucrările ridicate de corpul de control păreau a fi false, existând bănuieli că au fost modificate în programe de editare foto înainte de fi printate și amestecate printre lucrările originale, pentru a corespunde cu notele din borderou. Inspectorii corpului de control ar fi constatat că lucrările suspecte nu aveau semnături în original, fiind întocmite pe foi A3 obișnuite, nu pe colile tipizate pregătite special pentru concurs.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, nu a dorit să se pronunțe asupra situației, motivând că așteaptă rezultatul anchetei. Acesta a admis că sunt suspiciuni privind autenticitatea unora dintre lucrări
„Procedura spune că se verifică cum arată toate semnăturile, care ar trebui să fie în original, cu cerneală, pe grile. Dacă semnătura e cu pixul sau stiloul și nu se șterge, atunci e un element suspect. Dacă se dovedește că sunt lucrări false, atunci pasul următor va fi să transmitem la organele competențe. Nu avem niciun fel de reținere în sensul ăsta, altfel nu am fi trimis pe nimeni acolo să le verifice. Dacă au încălcat legea, să plătească”, a declarat Sorin Ion. Inspectorii corpului de control au revenit pe 13 iunie la Olt, ridicând și înregistrările audio-video de la examenul pentru posturile de directori, dar până acum nu a fost întocmit un raport al corpului de control.
Cum se apară inspectorul școlar general Iustina Marica
Persoanele cu care redactorii Recorder au încercat să discute au negat existența unor fraude în procesul de corectare, dar nu au putut explica de ce inspectorii corpului de control nu au mai găsit testele în original. Iustina Marica, inspectorul general adjunct care a făcut parte din comisia de evaluare vizată de anchetă, îi consideră responsabili pe alți angajați din inspectorat. Ea susține că plicul cu lucrările a ajuns în biroul ei după ce a stat la alte persoane din instituție, motiv pentru care nu este responsabilă pentru ce s-a întâmplat cu testele înainte să ajungă la ea. Ea a oferit explicății pentru faptul că testele grilă erau în biroul ei, afirmând că: „Pentru că am primit înainte o adresă de la minister. Dânșii ne transmiseseră în luna aprilie o adresă prin care ne solicitau niște documente. S-a format în inspectorat o comisie de cercetare având în vedere acea adresă de la minister, în care erau specificate cinci lucrări cu neconcordanțe între note. Această comisie s-a întrunit pe data de 25 mai. Pe data de 25 mai, domnul Iacobescu (Victor Iacobescu – inspector școlar general adjunct la momentul concursului n.r.) în loc să vină cu cele cinci lucrări, a venit cu toate în plic la mine. Și dânsul a plecat. După ce am terminat lucrările comisiei, rămânând plicul la mine, l-am închis cu cheie pentru că în biroul meu mai au de la secretariat acces și, automat, nu puteam să le las așa în birou, ca să se întâmple nu-știu-ce. Iar eu am plecat la o conferință de la Miercurea Ciuc. Și apoi a venit corpul de control și le-a găsit la mine”.
Cât despre faptul că unele lucrări găsite de inspectorii corpului de control nu ar fi fost cele originale, aceasta a declarat că nu știe ce s-a întâmplat cu ele, deoarece nu erau atribuțiile sale. „Eu nu am intrat în posesia acestor lucrări decât pe data de 25 mai. Acum, dacă lucrările au ajuns pe mâna altora…, nu știu ce s-a întâmplat cu ele”, a declarat Iustina Marica.
Carmen Ene, celălalt membru al Comisiei nr. 2 de evaluare, a transmis că proba s-a desfășurat „în perfectă legalitate” „Dumneavoastră aveți niște documente și vorbiți acuma prin telefon despre ceva ce eu nu știu”, a spus aceasta.
Și cea de a două probă a concursului de la Olt, cea orală, a stârnit discuții
Unii dintre profesorii care au fost membrii comisiei de evaluare a probei de interviu de la Școala Gimnazială nr. 3 din Slatina au prezentat, în aprilie, un memoriu la Ministerul Educației, în care se afirmă că unul dintre candidați a fost favorizat de reprezentantul inspectoratului din comisia de evaluare. Mai precis, candidatul nu avea cunoștințe elementare de folosire a calculatorului, dar președintele comisiei i-a acordat notă maximă. Ministerul Educației a răspuns că nu poate interveni peste hotărârea prin care un inspectorat școlar a numit un director, lăsând la latitudinea inspectoratului, tocmai instituția al cărei reprezentant este acuzat în memoriu că a favorizat un anumit candidat.
Politizarea concursurilor pentru numirea unor directori sau titularizarea dupa criterii „neortodoxe” a unor cadre didactice pare a fi un fenomen înrădăcinat în învățământul românesc
Un astfel de caz fiind semnalat la Inspectoratul Școlar Vrancea, unde polițiștii au început o anchetă în anul 2021 cu privire la repartizarea posturilor de profesori(disciplină religie și muzică), după ce un profesor de religie a reclamat modul abuziv în care s-a făcut repartizarea posturilor după examenul de titularizare din 2019. El a sesizat că i-a fost ocupat postul de un candidat cu notă mai mică decât el. Daniel Belu a obținut la examentul de titularizare nota 7, suficientă pentru a deveni profesor titular de religie, dar în urma repartizării finale, posturile cu fracțiune de normă au fost ocupate de un candidat, despre care surse din interiorul ISJ Vrancea spun că a fost mai mică decât a candidatului Daniel Belu.
La toate petițiile formulate către instituțiile statului, profesorul Belu a primit înșiruiri seci ale unor acte normative, susceptibile, iată, de a fi încălcate de ISJ Vrancea. Vrancea a mai fost este zguduită de un scandal, de data aceasta cu iz sexual, după ce conducerea ISJ Vrancea a numit-o inspector de arte pe Rozalia Tăicuțu, sancționată disciplinar în urmă cu patru ani, deoarece a pozat nud alături de un elev.