Reprezentanții C.O. T. A. R spun că aceste firme sfidează, de șapte ani, transportatorii autorizați și legislația României. În opinia lor, controalele ar trebui extinse în toată țara, la toate firmele de transport care au șoferi „la negru”.
„Ne bucurăm că Ministerul Muncii, prin ITM București, a început să verifice contractele de muncă ale șoferilor pentru care angajatorii nu plătesc taxe și impozite. Noi am atras atenția autorităților, de nenumărate ori, în legătură cu bătaia de joc la adresa tuturor românilor, a statului român, a legislației naționale, prin sfidarea legislației din domeniul muncii, dar nici măcar nu am fost luați în serios, în ultimii șapte ani. În timp ce noi, transportatorii autorizați, plătim taxe și impozite, respectând legislația, ni s-a băgat pe gât concurența neloială din partea acestor firme care au intrat pe piața din România călcând în picioare toate legile, inclusiv legislația muncii. Ei își permit, de aproape opt ani, să lucreze cu șoferi pe care îi declară „parteneri”. Ce fel de parteneri sunt angajații plătiți la negru? Nu a deranjat nimeni, timp de șapte ani, aceste firme de transport care au beneficiat și de lege specială în domeniul transporturilor, ceea ce nu e normal să se întâmple în niciun sector economic. Dar își bat joc inclusiv de angajații pe care îi plătesc și prost, fără a le da drepturile garantate de legislația muncii”, ne-a menționat Vasile Ștefănescu, președintele C.O.T.A.R.
Transportatorii autorizați din România cer extinderea controalelor la firmele care au „șoferi parteneri”, plătiți la „negru”
Statul român are deja o bază de date cu firmele care au „șoferi parteneri”, fără a avea un contract de muncă încheiat cu ei, spun oficialii C.O.T.A.R. Ei îi fac referire la companiile de „transport alternativ”, așa cum sunt Uber, Bolt, chiar și cele de tipul „ride sharing”(n.r. serviciu de împărțire a călătoriilor).
„Toți „șoferii parteneri” ai firmelor de transport „alternativ” lucrează, practic, la negru, în România, pentru că nicio astfel de firmă nu a încheiat contracte de muncă pentru șoferi. Îi recomandăm ministrului Muncii să se țină de cuvânt și să intensifice controalele, mai ales pentru că are deja la dispoziție o bază de date a șoferilor care lucrează fără contracte de muncă: este baza de date a licențelor (copii conforme) de transport alternativ din fiecare localitate. Doar în București sunt peste 20.000, din care ITM a descoperit doar 827. Astfel, domnul ministru se va putea lăuda, pe pagina lui de Facebook, nu doar cu cei peste 800 de șoferi depistați la un control al ITM, ci cu zeci de mii, în toată țara!”, s-au exprimat reprezentanții C.O. T.A. R.
Transportul alternativ, în realitate, nereglementat
Textul de lege pentru transportul „alternativ” care a fost impus în Parlamentul României, ca dublare a legislației pentru transporturile autorizate, are o hibă: guvernanții nu au citit cu atenție și partea care ar fi trebuit să se refere la respectarea prevederilor din legislația muncii, spun transportatorii autorizați.
„I-a interesat să treacă legea pentru intrarea în legalitate a firmelor care deja făceau ilegal „ride sharing” de patru ani. Astfel, șoferii „parteneri” nu există în legislația românească, partea care ține de Muncă.
Ar fi trebuit să schimbe și legislația muncii, pentru a intra și această anomalie în legalitate. Atât s-a putut(…), s-au exprimat reprezentanții C. O. T.A.R.
Lobby pentru Uber
Curtea Europeană de Justiție a decis Curţii Europene de Justiţie că activităţile de transport de tip urban desfăşurate prin intermediul platformelor digitale sunt asimilate serviciilor de transport ci nu serviciilor de comerţ online, iar statele membre sunt obligate la adoptarea unor soluţii legislative care să asigure reglementarea tuturor operaţiunilor de transport de tip urban pentru care se utilizează platforme digitale. Prin urmare, parlamentarii aveau obligația să se conformeze cu totul legislației muncii, nu doar să grăbească adoptarea unei Ordonanțe de Urgență(OUG 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto)
O scurgere de documente interne din interiorul Uber a dezvăluit cum această companie a încălcat legile, a păcălit Poliția din mai multe sttae și a făcut lobby „în secret” , pentru a pătrunde pe piețele deținute de mult timp de companiile de taxi. Documentele au fost publicate de International Consortium of Investigative Journalists. Este vizată și activitatea Uber din România.