Dacă în urmă cu un an și jumătate, imediat după învestirea Guvernului Orban, eliminarea clientelei PSD de la conducerile Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați și Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați avea loc în tăcere, cu calm, după preluarea de către USR a portofoliului Transporturilor în Guvernul Cîțu, transferul de putere de la PNL la USR se face „en fanfare”, cu înregistrări ale DNA și confruntări dure între cele două tabere.
La această „rotație a cadrelor” descoperim și un detaliu inedit. Cătălin Ciupercă, care, potrivit surselor noastre, este cel desemnat de ministrul USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, să devină directorul general al AFDJ Galați, a fost numit recent și de ministrul USR al Economiei, Claudiu Năsui, în funcția de președinte al Consiliului de Administrație al Șantierului Naval Mangalia.
Evident, se pune o întrebare: este Cătălin Ciupercă specialistul providențial, priceput la toate? Nu prea! Ciupercă e funcționar bancar, chiar finanțist cu acreditare CFA, dar pregătirea sa profesională nu are legătură nici cu construcțiile navale, nici cu navigația. Concluzia este că nici USR-ul nu are suficient de mulți „corporatiști” și miniștrii USR sunt nevoiți să improvizeze, cum au făcut-o și miniștrii PSD și PNL.
Stenograme DNA. Liderul PNL Galați, George Stângă către Drulă: „Domnule ministru, fac ce vrei tu! Ține-mi-i 4 luni!”
Zilele trecute, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a dat undă verde destituirii directorilor numiți de PNL la conducerile AFDJ și APDM, Sorin Crețu și Alexandru Șerban. Momentul are loc la trei săptămâni de la apariția în presă a stenogramelor înregistrărilor DNA din cabinetul ministrului Transporturilor, în care președintele PNL Galați, deputatul George Stângă, îl implora pe ministru să prelungească cu patru luni mandatele directorilor de la AFDJ și APDM, pentru ca aceste demiteri să nu îi scadă șansele de a se menține la șefia PNL Galați.
George Stângă: „Aș vrea să te rog frumos să îmi prelungești mandatele celor doi directori…, sunt luna asta amândouă și la AFDJ și la APDM și principalul lucru, ți-o spun din tot sufletul, pentru mine este raționamentul politic, că eu am alegeri interne în partid și nu mi-ar conveni să…, adică nu zic că aș pierde alegerile la Galați, dar nici un aș avea o situație foarte confortabilă dacă mi-aș pierde oamenii de acolo.”
Câteva zile mai târziu, deputatul George Stângă a intervenit din nou pe lângă ministrul Transporturilor, pentru a nu-i demite pe cei doi directori liberali:
George Stângă: Domnule ministru! Ajută-mă cu ăsta 4 luni. Ține-mi-i 4 luni și după aia îți promit că nu mai vin pe la tine pentru ei. Faci tu ce consideri.
Cătălin Drulă: Te referi la APDM și la AFDJ?
George Stângă: Da.
Cătălin Drulă: Păi…., ți-am spus că soluția pentru mine este să le prelungesc mandatele, da nu e patru luni, este două luni prelungirea…
Alegerile au trecut, deputatul Stângă a rămas la cârma PNL Galați și acum e liber la demiteri. Acum, problema e că Stângă s-a ales cu înregistrările DNA într-un dosar de trafic de influență.
Primul „zburat” din funcție, directorul general al AFDJ. Noul șef al navigației pe Dunăre este funcționar bancar!
Înlocuirea celor puși de PNL la conducerile celor două companii de navigație a fost pregătită de ministrul Cătălin Drulă încă din luna martie, când i-a destituit pe cei numiți de Lucian Bode în Consiliile de Administrație (CA) de la AFDJ și APDM, numind în locul lor un eșalon de corporatiști și avocați. După o perioadă de acalmie, datorată probabil și rugăminților lui Stângă, CA-ul AFDJ s-a întrunit la sediul Ministerului Transporturilor, nu la sediul AFDJ, cum este regula de funcționare a tuturor CA-urilor și la finalul unei ședințe extrem de tensionate a hotărât destituirea directorului general Sorin Crețu, care fusese numit pe 26 ianuarie 2020 de Lucian Bode, ministru al Transporturilor în Guvernul Orban.
Noul director general al AFDJ va fi Cătălin Ciupercă, care este absolvent al Universității Ovidius din Constanța, și-a început activitatea prin 1998 la Freedom Star Holding, iar în ultimii douăzeci de ani a lucrat la Banca Transilvania, Daewoo Bank, Raiffeisen, Bancpost, cu o scurtă staționare la Oil Terminal. Deține și acreditarea Chartered Financial Analyst (CFA) oferită de Institutul CFA. Excelent pentru finanțe, foarte slab pentru navigație!
Ce poate face un funcționar bancar la AFDJ, care conform Convenției de la Belgrad din 1948 asigură condițiile de navigație pe Dunăre?
În job-ul de funcționar bancar Cătălin Ciupercă este omul potrivit la locul potrivit, dar din parcursul său profesional rezultă foarte clar că nu are vreo legătură profesională cu navigația, hidrodinamica Dunării sau asigurarea condițiilor de navigație.
Povestea cu „e un bun manager”, pe care o spun toți liderii de partide atunci când numesc în funcții oameni care n-au nicio legătură cu domeniul pe care sunt puși să îl conducă, e inutilă și în cazul numirii lui Cătălin Ciupercă la șefia AFDJ.
Administrația Fluvială a Dunării de Jos, adică AFDJ, are o un rol internațional extrem de important în navigația din Europa. Mai precis, îndeplinește obligațiile fostei Comisii Europene a Dunării, asigurând condițiile de navigație pe cel mai important sector al fluviului, de la intrarea în țară, la kilometrul 1.075, adică de la Baziaș, până la ieșirea în Marea Neagră, la Sulina și Sf Gheorghe.
În conformitate cu prevederile Convenţiei Internaționale despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, AFDJ Galaţi este autoritatea care are ca obiect de activitate asigurarea adâncimilor minime de navigaţie prin dragaje, asigurarea semnalizării costiere şi plutitoare, efectuarea de măsurători hidrografice, construirea și întreținerea lucrărilor hidrotehnice importante pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie, asigurarea pilotajului navelor maritime pe sectorul Dunării cuprins între rada Sulina şi Brăila, etc.
Una este să te pricepi la „darea în plată” și cu totul altceva să ai abilitatea de a lua rapid o decizie atunci când navigația ar fi blocată, cum s-a întâmplat în cazul „Rostock” sau atunci când ți se raportează că un convoi de barje încalcă „Regula celui de al 3-lea pavilion”.
Un director la AFDJ ar trebui să știe, dacă se poate din propria experiență de navigator, care sunt zonele vulnerabile la depunerile de aluviuni și în care trebuie să se intervină prin dragaje pentru asigurarea adâncimilor de navigație ca să nu se blocheze circulația navelor, dar și când, cum și de ce trebuie modificată semnalizarea de pe Dunăre, pentru ca navele să nu eșueze. Poate un funcționar bancar, fie el și „un bun manager”, să conducă o companie cu un rol important în navigația internațională?
Trebuie să precizăm că nici directorul numit de PNL în ianuarie 2020, Sorin Crețu, nu avea habar de navigație și detaliile Convenției de la Belgrad, pentru că înainte de a fi numit director fusese referent la Serviciul Comercial al AFDJ. Dar avea avantajul că lucra la AFDJ de mulți ani și mai știa câte ceva despre o parte din problemele companiei.
Au fost ignorate criteriile profesionale prevăzute de Legea 235 la numirea șefilor din navigație
Domeniul naval este unul aparte, cu propriile reguli și chiar politizarea prin numirile clientelare ar trebui să respecte un minimum de criterii, pentru că o decizie greșită, care ar bloca navigația pe Dunăre, s-ar solda cu pagube imense. De aceea, au fost prevăzute în lege câteva condiții pentru ca cei desemnați să conducă o companie de navigație să aibă o minimă experiență profesională.
Legea 235/2017, privind modificarea Ordonanței nr. 22 /1999 referitoare la administrarea căilor navigabile și a porturilor impune o experiență managerială de 5 ani pentru cei care conduc companii naționale din navigație sau exploatare portuară.
Citește și În urma dezvăluirilor „Ziarului de Investigații”, finul deputatului PNL George Stângă a fost destituit din funcția de director al Agenției de Mediu Galați
La art 42 al Legii 235 se spune că „procedura de selecție va cuprinde cel puțin unul dintre următoarele criterii obligatorii: competențe profesionale dovedite prin „minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice ce desfășoară activități specifice sectorului transport naval, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport naval”.
Ca și cei numiți în trecut la conducerea AFDJ de PSD și PNL, noii administratori numiți de USR nu au acea experiență de minimum 5 ani în administrarea navigației pe Dunăre.
Corporatistul providențial? Ciupercă – numit de Năsui președintele CA la Șantierul Naval Mangalia și numit de Drulă director la AFDJ
Primăvara anului 2021 a fost perfectă pentru cariera profesională a lui Cătălin Ciupercă, pentru că a devenit administrator la două mari companii naționale: Șantierul Naval Mangalia, de sub autoritatea Ministerului Economiei și Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați, de sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Potrivit Declarației sale de interese nr 13.650/22.04.2021, în aprilie, Cătălin Ciupercă era președintele CA la Șantierul Naval Mangalia și membru al CA-ului de la AFDJ Galați.
La sfârșitul lunii martie, ministrul Economiei, Claudiu Năsui, l-a numit pe Cătălin Ciupercă președintele CA la Șantierul Naval Mangalia și tot în luna martie, Cătălin Ciupercă era numit și de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, membru CA la AFDJ Galați. Iată că a venit luna iulie și aflăm că lui Cătălin Ciupercă i-a fost rezervată și funcția de director general al AFDJ.
Precum se vede, doi miniștri din Guvernul Cîțu, ministrul USR al Economiei, Claudiu Năsui și ministrul USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, s-au călcat pe picioare pentru a-l numi pe Cătălin Ciupercă administrator la două companii naționale din subordinea celor două ministere. Deci „este un bun manager”.
Nu știm cât încasează domnul Ciupercă în calitate președinte CA la Șantierul din Mangalia, dar la AFDJ Galați un membru CA încasează lunar 8.864 lei, adică 1.885 euro, iar salariul lunar al directorului general al AFDJ este de 29.975 lei. Adică 6.377 euro!
Cine sunt noi membri CA? Avocați și corporatiști, fără nicio legătură cu navigația, cum prevede Legea 235
Cum am mai precizat, noii membri ai CA-ului AFDJ în „varianta Drulă” nu îndeplinesc criteriile prevăzute de Legea 235, aceștia fiind corporatiști și avocați. Principalul corporatist este Cătălin Ciupercă, al cărui CV l-am prezentat deja. Alt corporatist: Marius Stoicănescu, absolvent al ASE. Potrivit CV-ului, vine în CA-ul AFDJ din poziția de „Global Accounts Payable Director” la „PTC Inc, Bucharest, January 2018 – date”. (Company profile: software maker, listed at US stock exchange). În engleză a scris, în engleză cităm!
Al treilea corportatist este Bogdan Pândaru, absolvent al Facultății de Arhitectură Navală de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, care este managerul departamentului „QA & QC & NDT” (adică departamentul de asigurarea calității) la Șantierul Naval Damen din Galați.
Georgiana Florentina Sârbu, absolventă de ASE și Drept, este de profesie avocat. Tot avocat este și Sorin Boldi, cu experiență procesuală din 1993 și conexiuni cu dreptul comercial și arbitraje din 2000.
Cu excepția lui Bogdan Pândaru, care știe cum se construiește o navă, niciunul dintre ceilalți membri CA nu are vreo legătură cu domeniul naval. Dar nici Pîndaru nu e specialist în navigație, din cauză că sunt domenii diferite, însă el are un atu în plus pentru a fi numit de ministrul USR al Transporturilor: Pândaru este membru al USR Galați.
O noutate: CV-ul la persoana a III-a
Pentru că suntem la capitolul CV-uri trebuie să remarcăm modul inedit în care unul dintre membrii CA-ului AFDJ, Sorin Boldi și-a redactat CV-ul, la persoana a III-a:
„ Sorin Boldi este avocat în vârstă de 45 de ani, totalizând peste douăzeci și cinci de ani de experiență în domeniul juridic românesc (…) Experiența profesională dobândită de SB poate fi împarțită în două mari etape, respectiv cea procesuală…” . Este o nouă abordare în domeniul resurselor umane.
Un fel de dilemă: Câte AFDJ-uri sunt în România? Dar în Europa?
Noii membri ai CA își exercită atribuțiunile cu un exces de autoritate asupra angajaților AFDJ, care au ajuns să fie aproape terorizați de noii șefi.
Două din ședințele CA, inclusiv aceea în care au fost anunțate schimbările, nu s-au ținut la sediul AFDJ din Galați așa cum este regula generală a ședințelor CA, pentru ca membrii CA să poată invita orice șef sau angajat din companie pentru a clarifica datele referitoare la subiectele discutate. Ședințele CA au avut loc la sediul Ministerului Transporturilor, acum fief USR și angajații AFDJ care aveau de dat vreo explicație în legătură cu subiectele de pe ordinea de zi au făcut deplasarea la București.
„Am fost la București cu cinci mașini, cu acte, cu dosare, cu tot ce trebuia sau bănuiam noi că ar trebui, pentru că nu știi ce te poate întreba. Ședința s-a ținut într-o sală, iar noi am stat pe hol și ne invitau pe rând să dăm explicații. A fost ca la examenele din facultate. Intri, primești întrebările, răspunzi. Nu știi? Ai picat!”, ne-a declarat unul din angajații AFDJ.
Din cauză că noii membrii ai Consiliului de Administrație nu sunt încă familiarizați cu domeniul de activitate al AFDJ unii dintre ei au pus și întrebări la care chiar e foarte greu, aproape imposibil, de dat un răspuns: „Câte AFDJ-uri sunt în România? Dar în Uniunea Europeană câte AFDJ-uri sunt?”.
Să ne liniștim! Nu e clientelism! „Profesioniștii ajung în fruntea companiilor de stat”, ne asigură ministrul Claudiu Năsui
Ce se întâmplă acum la AFDJ nu este o premieră. S-a mai întâmplat și se va mai întâmpla și la alte companii naționale. Au mai „comis-o” și PSD, PNL, ALDE, PD… Noutatea este că USR, care a fost perceput și votat pentru ascensiunea în politica la vârf ca un partid de corporatiști cu alte viziuni despre modul în care ar trebui să se facă politică, eșuează în aceleași metehne ale politicii de Dâmbovița.
La final vom reda declarația optimistă pe care ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a făcut-o la momentul numirii membrilor CA la Șantierul Naval Mangalia: „Știu că fix în această perioadă, cu numiri publice controversate, pare greu de crezut că profesioniști pot ajunge în fruntea companiilor de stat. Dar la Ministerul Economiei acest lucru este o realitate. Acum este o realitate și la Șantierul Naval Mangalia”.
Nu este „o realitate” numai la Șantierul Naval Mangalia. Acum „este o realitate” și la AFDJ Galați!