Și „lumea bună a ciugulit” banul public din palma primarului Florea Daniel. Loud Music Entertainment SRL, de la „ElectricCastle” la parangheliile „bugetofage” din Sectorul 5

Nu reușesc să reziste atracției pentru banul public nici administratorii unor firme ale căror cifre de afaceri și profituri demonstrează că se pot face afaceri prospere și fără alinierea la clientela politică. Intrarea unei astfel de firme în schema achizițiilor din banii unei instituții publice este dificilă, pentru că de cele mai multe ori contractele sunt orientate către firmele „de casă” prin condițiile impuse prin caietul de sarcini, dar, odată trecut „pragul”, lucrurile merg bine și se pot face milioane și din contractele pe bani publici.

Cum a reușit Loud Music Entertainment SRL să pătrundă în lumea afacerilor pe bani publici din Sectorul 5

În 2019, a avut loc „intrarea triumfală” pe lista firmelor care obțineau contracte atribuite prin „cumpărare directă” în Sectorul 5, stăpânit de primarul PSD Florea Daniel și firma Loud Music Entertaiment SRL București, administrată de Dragoș Costin Banu și care are ca obiect de activitate asigurarea infrastructurii necesare organizării spectacolelor: scenă, sunet, lumini, etc. În 2019, Load Music Entertainment a obținut 13 contracte atribuite prin „cumpărare directă” de Centrul Cultural și pentru Tineret „Ștefan Iordache” din Sectorul 5, în valoare de aproape 1,3 milioane de lei. În 2020 a mai primit doar un singur contract, pentru că pandemia de Covid-19 a avut un efect devastator și asupra organizării parangheliilor pe bani publici.

Eveniment organizat de Loud Music SRL in 2014 – Foto Facebook

„Ziarul de Investigații” a descris cu lux de amănunte cum funcționa „caracatița” pusă la cale de fostul primar Florea Daniel, care inventase varianta „culturală” a prăduirii banului public, prin achizițiile făcute de Primăria Sector 5 prin Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache”. E vorba de zeci de contracte, cu valori de la câteva zeci de mii la sute de mii de lei, atribuite prin „cumpărare directă”. Din puzderia de contracte se adunau milioane. Dovada că era un sistem bine pus la punct era faptul că zeci de contracte fuseseră încheiate cu firmele „căpușă” la jumătate de oră după publicarea anunțului pe SEAP, un timp prea scurt pentru ca altă firmă să poată depune o ofertă.

Eveniment organizat de Loud Music SRL in 2014 – Foto Facebook

In 2017 și 2018, Centrul Cultural „Ștefan Iordache” atribuia contracte de milioane către două „căpușe”, Media Publisher SRL și Deasign Print SRL, care aveau același asociat, Andreea Lepa, o tânără „divă” din PSD, care în 2016 se ocupase de „organizarea campaniei electorale” a PSD în județul Giurgiu. Firmele Andreei Lepa se ocupaseră în 2018 de achiziții de „tricouri” în valoare de 355.000 de lei, „ornamente” în valoare de 195.000 de lei, un „balon gonflabil decorativ”, de 72.300 lei dar și de „lucrări construcție scene”, în valoare de peste 300.000 de lei.

Faptul că în 2019 contractele de „lucrări construcții scene” au trecut de la o firmă a Andreei Lepa la Loud Music Entertainment SRL a lui Dragoș Banu nu e lipsit de importanță în economia subiectului, pentru că nimeni nu putea de buzna în lumea afacerilor pe bani publici din Sectorul 5 dacă nu primea… „undă verde”.

În 2019, Loud Music Entertainment a primit prin „cumpărare directă” contracte în valoare de 1.277.000 lei

Intrarea firmei lui Dragoș Banu în afacerile pe bani publici din Sectorul 5 a început chiar din prima lună a lui 2019. Pentru fiecare eveniment, Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” a încheiat cu Loud Music Entertainment SRL câte două contracte, unul pentru „construcții structură metalică demontabilă tip/Scenă/” iar altul putea fi pentru „închiriere echipamente pentru evenimente” sau ceva asemănător. Toate cele 14 contracte încheiate în 2019 și 2020 au fost atribuite de Centrul Cultural și de Tineret prin „cumpărare directă”.

Parte din lista contractelor pe bani publici a Loud Music Entertainment

Potrivit SEAP, pe 22 ianuarie 2019 au fost încheiate două contracte, pentru organizarea spectacolului prilejuit de aniversarea „Zilei Unirii”. Primul contract, de 134.000 lei, era pentru închirierea de la Loud Music Entertainment SRL a unui „pachet complet sonorizare pentru evenimente Indoor/Outdoor pentru maxim 3000 de persoane”, iar al doilea contract, în valoare de 25.000 lei, era pentru închirierea, tot de la Loud Music Entertainment SRL, a „două sisteme de sonorizare”.

Achiziția  a fost împărțită în două contracte, pentru că, deși serviciile erau cumpărate de la aceeași firmă, Centrul Cultural din Sectorul 5 să se încadreze pentru fiecare contract sub plafonul impus la achiziții directe, de 135.060 lei. Valoarea totală a celor două contracte atribuite direct firmei lui Dragoș Banu a fost de 159.000 lei. La sărbătorirea „Zilei Unirii” a pus umărul și Sprint Media Group SRL, care a încasat 46.000 de lei pentru „servicii cultural-artistice” prestate de Florin Vasilică, Laura Lavric, Nicolae Datcu și Mariana Anghel.

Pe 4 aprilie 2019, Centrul Cultural din Sectorul 5 și firma lui Dragoș Banu au încheiat două contracte, unul de 120.000 lei și altul de 79.000 lei. Trei săptămâni mai târziu, pe 25 aprilie, au mai fost încheiate un contract de 134.000 lei și altul în valoare de 131.100, în total acestea însumând 265.100 lei. După o lună, pe 23 mai, au mai fost încheiate încă două contracte, de 47.000 de lei fiecare. Pe 31 mai 2019, a fost încheiat un contract de 135.000 lei, iar câteva zile mai târziu, pe 3 iunie, a urmat încheierea altui contract, în valoare de 35.000 de lei. Pe 10 septembrie 2019, între Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” și Loud Music Entertainment SRL au fost încheiate trei contracte pentru achiziția intitulată „solicităm închiriere scene mobile”, unul de 130.000 lei, altul de 131.000 lei și un al treilea în valoare de 129.000 lei. Valoarea totală a celor trei contracte de pe 10 septembrie 2019 era de 390.000 lei. În total, valoarea contractelor atribuite în 2019 de Centrul Cultural „Ștefan Iordache” firmei lui Dragoș Banu prin „cumpărare directă” este 1.277.000 lei.

Pandemia de Covid-19 a distrus începutul unei frumoase prietenii

La cum au mers afacerile lui Dragoș Banu în Sectorul 5 în cursul anului 2019 am putea admite, ca o parafrază la o replică celebră din filmul „Casablanca”, că asistam la „începutul unei frumoase prietenii”. Centrul Cultural de pe „moșia” primarului PSD Florea Daniel atribuise firmei lui Dragoș Banu, prin cumpărare directă, contracte în valoare totală de aproape 1,3 milioane de lei, în condițiile în care același centru cultural atribuise Media Publisher SRL, a Andreei Lepa, în 2018 și 2019, contracte în valoare de 1.481.016 lei. Deci firma lui Banu era pe drumul cel bun!

În plus, se părea că închirierea scenelor devenea o prioritate a primarului Florea Daniel. De la „lucrări construcție scene”, în valoare de peste 300.000 de lei, atribuite în 2018 firmei Andreei Lepa la cei 390.000 de lei atribuiți într-o singură zi, pe 10 septembrie 2019, firmei lui Dragoș Banu, este diferența care marchează „începutul unei frumoase prietenii”.

Anul 2020 a început bine, dar s-a sfârșit foarte prost. Pe 28 februarie 2020, Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” a atribuit Loud Music Entertainment SRL, tot prin „cumpărare directă”, un contract în valoare de 48.800 lei pentru „închiriere echipamente pentru evenimente”. Dar în aceeași perioadă era semnalat primul caz de infectare cu Covid-19 în România și au urmat „Starea de Urgență” și prelungitele „Stări de Alertă” care au scos parangheliile organizate din bani publici de pe agenda campaniilor electorale pentru alegerile locale și parlamentare. Era finalul unei frumoase prietenii!

În „lumea bună” a showbizz-ului se fac bani și fără „cumpărare directă”

Firma Loud Music Entertainment vrea să pară că face parte din „lumea bună” din domeniu. Potrivit paginii de facebook, firma a participat la organizarea unor evenimente importante cum ar fi „ElectricCastle”, concertul Depeche Mode de la Cluj din cadrul „Global Spirit Tour”, concertul lui Lenny Kravitz din „Raise Vibration Tour”, „Cerbul de Aur” și concertele unor VIP-uri la Arenele Romane, Romexpo sau „Polivalentă”. Cunoscătorii domeniului cu care am vorbit, sunt însă de cu totul altă părere.

Firma a fost înființată în 2013 de Dragoș Costin Banu, care mai are o PFA și 50% din părțile sociale ale L&L Stage Service Eastern Europe SRL Voluntari. Principala ocupație este „activități de suport pentru interpretare artistică (spectacole)”, dar ca orice SRL din România zilelor noastre mai are o puzderie de coduri CAEN, printre care și 57 de activități de comercializare a diverse mărfuri, de la medicamente, pește și țigări, la covoare, mobilă și electrocasnice. Firma este pregătită să presteze și service auto, dar și „repararea articolelor fabricate din metal” sau „bâlciuri și parcuri de distracții”.

În primul an de activitate a avut un singur angajat, o cifră de afaceri de 770.037 lei și un profit de 61.698 lei. A urmat o perioadă de creștere constantă a cifrei de afaceri, cu aproximativ un milion de lei în fiecare an. Un an foarte bun a fost 2017, când numărul angajaților a crescut de de la 8 la 14, cifra de afaceri a crescut cu 61%, la 3.913.157 lei, iar profitul a crescut miraculos, cu 388%, de la 151.918 lei la 742.101 lei. Era rezultatul afirmării prin participarea la organizarea concertelor pe care le aminteam.

Contractele pe bani publici au mărit cifra de afaceri a firmei lui Banu, dar i-au scăzut profiturile

În 2019, Dragoș Banu a încercat să găsească cheia succesului în afacerile pe bani publici prin seria de contracte obținute de Loud Music Entertainment SRL prin „cumpărare directă” în Sectorul 5, stăpânit de Florea Daniel.

Surprinzător, contractele pe bani publici au adus o scădere a profiturilor. În 2018, cifra de afaceri a crescut cu 16%, la 4.530.363 lei, dar profitul a scăzut cu 27% în raport cu cel din 2017, la 542.598 lei. În 2019, cifra de afaceri a crescut cu 49%, dar profitul a înregistrat o scădere și mai drastică, de 71%, ajungând la numai 157.566 lei.

O explicație ar putea fi că, la contractele pe bani publici cheltuielile sunt cu mult mai mari!