Degringolada care s-a produs anul trecut în salubritatea din Hunedoara, după ce instanțele de judecată au anulat acordarea ilegală a unui contract firmei Supercom SA, a fostului senator PSD Ilie Ciuclea, continuă și în acest an, cu un nou scandal, tot în legătură cu atribuirile de contracte firmei Supercom SA.
Miza noului scandalul este monopolul salubrizării din Hunedoara pentru următorii 10 ani, care înseamnă un contract de 573 de milioane de lei (aproximativ 115 milioane de euro). Autoritatea contractantă, care pune la bătaie acești bani este Asociația de Dezvoltare Intercomunitară – Sistemul de Gestionare a Deșeurilor (ADI-SIGD) Hunedoara, al cărui șef este Dan Stoian. ADI-SIGD este subordonată Consiliului Județean (CJ) Hunedoara, condus de către PSD-istul Laurențiu Nistor.
A fost organizată o licitație pentru atribuirea contractului de 115 milioane de euro, șeful ADI-SIGD Hunedoara anunța săptămâna trecută că „în câteva zile” va anunța rezultatul licitației, dar joi, 29 februarie, licitația a fost anulată.
O scurtă istorie a ”ascensiunii” Supercom în salubrizarea din Hunedoara
„Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor” (SMID) Hunedoara a fost înființat în baza unei finanțări europene de 55 milioane de euro. Elementul cel mai important este Depozitul Ecologic „Centrul de Management Integrat al Deșeurilor” (CMID), în valoare de 9 milioane euro, situat la Bârcea Mare, în apropiere de Deva.
Pentru atribuirea administrării SMID a fost întocmit un studiu, dar pentru că lucrurile au fost tergiversate nu a mai fost organizată o licitație pentru contractul de operare a CMID Bârcea Mare. S-a mers pe atribuire directă. Supercom SA a primit de la CJ și ADI-SIGD Hunedoara, în 2019, prin încredințare directă administrarea CMID Bârcea Mare și colectarea deșeurilor din Zona 4 – „Valea Jiului”.
În celelalte trei zone, zona 1 – „Brad”, zona 2 – „Hațeg”, zona 3 – „Centru”, colectarea deșeurilor era realizată de Asocierea Brai Cata SRL București – SC Ted Trans SRL Petroșani, operatori desemnați prin licitație.
Dar Ilie Ciuclea voia monopolul salubrității din Hunedoara și după câteva luni, șefii CJ s-au ”executat”, demarând rezilierea contractelor încheiate cu Brai Cata SRL București. În ședința de pe 30 iunie 2020 CJ Hunedoara a aprobat „demararea procedurilor de reziliere a Contractelor de delegare încheiate cu Brai Cata SRL și Ted Trans SRL pentru Zonele de colectare 1 – Brad, 2 – Hațeg și 3 – Centru”.
În același timp, Supercom SA, care deține contractul de administrare a depozitului a refuzat să încheie contract cu Brai Cata SRL pentru depozitarea la CMID Bârcea Mare a deșeurilor colectate de această firmă din zonele 1-2 și 3. Deșeurile aduse de Brai Cata SRL erau primite la Depozitul Bârcea Mare, dar numai cu plata cash, fără să existe un contract cu Supercom.
După aceste manevre, ultimul pas a fost făcut de CJ Hunedoara, condus de PSD-istul Laurențiu Nistor. Pe 17 decembrie 2021, CJ Hunedoara a aprobat Hotărârea nr 340/2021, prin care au fost reziliate contractele încheiate de ADI SIGD cu Brai Cata SRL pentru colectarea deșeurilor din „zona 2 Hațeg” și „zona 3 Centru”. Astfel se dădea „undă-verde” atribuirii noilor contracte Supercomului lui Ciuclea.
Dar, potrivit legii, Brai Cata SRL era obligată să continue colectarea deșeurilor încă o perioadă, de 180 de zile, adică până în iunie 2022. Contractul cu Brai Cata SRL pentru colectarea deșeurilor din Zona 3 – „Centru”, adică din Deva, Hunedoara, Orăștie și alte 34 de localități a fost reziliat pe 26 iulie 2023.
Miza lui Ciuclea, monopulul salubrizării din Hunedoara. Contractul de colectare în Zonele 1-2 și 3 este de 115 milioane de euro
Găsim o explicație a acestor ”manevre” pentru atribuirea firmei Supercom SA a contractelor de colectare a deșeurilor din localitățile hunedorene în „Studiul de oportunitate pentru delegarea activităților serviciului de salubrizare în cadrul SMID în Județul Hunedoara”, realizat de EPMC Consulting SRL Cluj în baza contractului nr 13/25.06.2021 încheiat cu ADI SIGD.
Citește și Pregătiri pentru atribuirea „cu dedicație” a contractelor de colectare a deșeurilor în Hunedoara. Miza „operațiunilor”, 450 de milioane de lei!
La capitolul „5.3. Previziuni privind valoarea estimată a Contractului de delegare”, nu apare deloc zona 4 – „Valea Jiului”, în care colectarea este deținută de Supercom SA din 2019, dar sunt estimate valorile contractelor din Zonele 1-2 și 3, în care colectarea o făcea Brai Cata SRL. Estimarea contractelor de colectare pentru zonele 1-2 și 3 era realizată pentru o perioadă de 10 ani.
În varianta de atribuire, pentru 10 ani, a unui singur contract pentru toate cele trei zone, valoarea totală (fără TVA) a contractului este estimată la de 88.532.231 EURO
Între timp, valoarea pe zece ani a celor trei contracte de colectare a deșeurilor din Zonele 1-2 și 3 a fost estimată la 580 de milioane de lei. În „Strategia de contractare a contractului de achiziție publică pentru zona de colectare 1-2 și 3”, valoarea contractului este de 116.163.067 EURO, fără TVA.
Evident că atribuirea acestor contracte în valoare de aproape 116 MILIOANE de EURO fără TVA, din bani publici, este o miză uriașă pentru Supercom SA a lui Ilie Ciuclea.
ADI-SIGD Hunedoara a scos la licitație colectarea deșeurilor în zonele 1-2 și 3, nu și în Valea Jiului, unde operator este deja Supercom SA
În luna mai 2023, ADI-SIGD Hunedoara lansa procedura pentru atribuirea contractului în valoare de 116 milioane de EURO fără TVA, pentru „Delegarea gestiunii serviciului de salubrizare în zona de colectare 1 Brad, 2 Hațeg, 3 Centru”. Procedura aleasă a fost aceea de „licitație deschisă”.
Nu a fost scoasă la licitație „delegarea gestiunii serviciului de salubrizare” din Zona 4, Valea Jiului, pentru că acel contract este deținut de Supercom SA din 2019, când contractul i-a fost atribuit prin încredințare directă. Sigur, se poate pune întrebarea de ce ADI-SIGD Hunedoara, condusă de Dan Stoian, nu a scos la licitație colectarea deșeurilor din toate cele 4 zone din județul Hunedoara, pentru ca întreaga activitate de colectare a deșeurilor din județ să se deruleze cu un singur operator, în aceleași condiții contractuale.
Faptul că nu a fost scoasă la licitație și Zona 4 – „Valea Jiului”, în care operator este Supercom SA îl reținem ca pe un detaliu important în clarificarea altor situații din 2023 și 2024, în care Supercom a primit de la ADI –SIGD contractele pentru colectarea deșeurilor din zonele 1-2 și 3, tot fără licitație, prin „negociere fără publicarea unui anunț”!
La licitație s-au înscris 6 operatori, dar au rămas în competiție numai Polaris M Holding&CRS Union și Supercom SA
Potrivit Raportului procedurii, la licitație s-au înscris Supercom SA București, Brai Cata SRL București, Tender Partners SRL București, Polaris M Holding Constanța, Urban Grup Environment SRL București, Arima Electroinstal București. Cu aceste firme au fost discutate mai multe clarificări la documentația de atribuire.
Comisia de evaluare a ofertelor s-a întrunit pe data de 12 octombrie 2023, când a luat notă de faptul că au rămas în competiție numai Asocierea Polaris M Holding SRL Constanța & CRS Union SRL București și Supercom SA.
Asocierea Polaris M Holding&CRS Union, respinsă din cauza „indicelui solvabilității generale”!?
Comisia de evaluare a ofertelor a analizat datele din documentele DUAE (Document Unic de Achiziție European) depuse de ofertanți. În documentele depuse de Asocierea Polaris M Holding SRL Constanța&CRS Union SRL București a fost descoperită neîndeplinirea unui indicator financiar referitor la cifra de afaceri și oferta a fost respinsă:
„Având în vedere că Asocierea Polaris M Holding SRL & CRS Union SRL nu îndeplinește cerința privind Indicatorul Financiar – Indicele solvabilității generale (Isg) pentru ultimele exerciții financiare 2020 – 2021 – 2022, criteriu de atribuire stabilit în documentația de atribuire, Asocierea Polaris M Holding SRL & CRS Union este Ofertant respins”, se spune în procesul verbal nr 129/24.11.2023.
La această etapă a evaluării se solicita ca cifra de afaceri minimă anuală să fie de 20 de milioane de EURO, pentru ultimele trei exerciții financiare, adică în 2020, în 2021 și în 2022. Această cerință, prevăzută la punctul IV „Criteriile de selecție” – Sectiunea B „Capacitatea economică și financiară” – subsecțiunea „Cifra de afaceri minimă anuală” se demonstrează prin luarea în considerare a resurselor tuturor membrilor grupului din asociere.
În cazul Asocierii Polaris M Holding SRL & CRS Union SRL se pare că era îndeplinită cerința prin luarea în considerare a cifrelor de afaceri a firmelor, dar membrii comisiei au văzut altfel lucrurile.
În cazul Supercom SA, comisia a constatat că îndeplinește toate cerințele: „SC Supercom SA, care îndeplinește toate cerințele, respectiv criteriile de atribuire stabilite în documentația de atribuire – 1) Condiții de participare 2) Capacitatea economică și financiară, este Ofertant admis”.
De ce este o problemă indicele „Isg” al Polaris&CRS Union, dar nu și faptul că Supercom are datorii de 123 milioane la Bugetul de Stat
Ne vom permite o observație cu privire la metodologia de atribuire a contractelor pe bani publici. Nu contestăm decizia Comisiei de evaluare, de respingere a ofertei Polaris M Holding & CRS Union pentru neîndeplinirea indicatorului „indicele solvabilității generale”, dacă așa spune legea, au procedat corect. Dar să vedem lucrurile și din altă perspectivă.
Supercom SA a îndeplinit criteriul la „indicele solvabilității generale”, a fost declarat de comisie „Ofertant admis”, dar Supercom SA avea la momentul evaluării o problemă financiară cu mult mai gravă decât indicele „isg”, avea datorii la Bugetul de Stat.
La data de 31 decembrie 2023, Supercom SA avea datorii de 47.531.169 lei la Bugetul de Stat, alte datorii de 54.647.862 lei la Bugetul Asigurărilor Sociale și datorii de 21.259.304 lei la Bugetul Asigurărilor de Sănătate. În total, datoriile la Stat ale Supercom SA erau de 123.438.335 lei.
O firmă care datorează Statului peste 123 de milioane de lei este o firmă care să îi poată fi atribuit un contract de 573 de milioane de lei din bani publici?
Pe 26 februarie, a fost respinsă și Supercom SA, care a depus o ofertă financiară neconformă
A urmat evaluarea ofertei tehnice a sigurei firme rămase în competiție, Supercom SA, a lui Ciuclea, care conform procesului verbal nr 1/10.01.2024 a fost declarată admisă.
Dar pentru Supercom SA lucrurile s-au complicat la evaluarea ofertei financiare. Comisia de evaluare a avut unele obiecțiuni, a cerut clarificări, reprezentanții Supercom au venit cu explicații, dar lucrurile nu au ieșit așa cum și-au dorit și până la urmă au fost respinsă și Supercom:
„Ofertantul SC Supercom SA a depus o ofertă care nu este conformă cu solicitările din documentația de atribuire în cea ce privește oferta financiară (…) Având în vedere faptul că oferta financiară este neconformă Comisia de evaluare declară ofertantul SC Supercom SA Ofertant RESPINS”, se spune în procesul verbal nr 22/26.02.2024.
Joi, 29 februarie licitația pentru contractul de 116 MILIOANE DE EURO a fost anulată. A fost dat publicității Raportul nr 28/29.02.2024, referitor la procedura pentru atribuirea contractului, în care la final este menționat eșecul licitației:
„Comisia de evaluare decide anularea procedurii de atribuire prin licitație deschisă a contractului, pentru Delegarea gestiunii serviciului de salubrizare în zona de colectare 1 Brad, 2 Hațeg, 3 Centru.
O procedură de licitație deschisă pentru atribuirea contractului de achiziție Delegarea gestiunii serviciului de salubrizare în zona de colectare 1 Brad, 2 Hațeg, 3 Centru va fi reluată în următoarea perioadă prin publicare unui anunț de participare pe platforma SICAP”, se spune în încheierea Raportului nr 28 din data de 29 februarie 2024.
În numai câteva luni, Supercom a primit „prin negociere” mai multe contracte pentru colectarea deșeurilor din Zonele 1-2 și 3
Chiar dacă a ”ratat” contractul de 116 MILIOANE DE EURO pentru colectarea deșeurilor din Zonele 1-2 și 3 timp de 10 ani, Supercom SA deține mai multe contracte de colectare a deșeurilor tot din Zonele 1-2 și 3.
În atribuirea acestor contracte, șeful ADID-SIGD, Dan Stoian nu a organizat vreo licitație, ci a atribuit în mod direct contractele Supercomului lui Ilie Ciuclea prin „negociere fără publicarea unui anunț”. Ca la taraba din piață!
Pe data de 10 ianuarie 2023, Supercom SA a obținut de la ADI-SIGD Hunedoara condusă de Dan Stoian, contractul pentru „Prestarea serviciului de salubrizare în Zona de colectare 1 Brad, Județul Hunedoara”, în valoare de 3.903.511 lei, fără TVA.
Pe 22 ianuarie 2023, Supercom a obținut de la ADI-SIGD și contractul pentru „Prestarea serviciului de salubrizare în Zona de colectare 2 Hațeg, Județul Hunedoara”, în valoare de 3.115.118 lei, fără TVA.
În urmă cu o lună, pe 1 februarie 2024, ADI-SIGD a lui Dan Stoian i-a mai atribuit firmei Supercom SA a lui Ciuclea și contractul pentru „Prestarea serviciului de salubrizare în zona de colectare 3 Centru, Județul Hunedoara”, în valoare 22.396.014 lei, fără TVA.
Chiar și acest ultim contract, în valoare de peste 22 milioane de lei a fost atribuit prin aceeași metodă care a reinventat ”târguiala” de la tarabă: „negociere fără publicarea unui anunț”.
Dacă în România zilelor noastre zeci de milioane de lei din banii publici sunt cheltuiți cu atâta ușurință, prin negocieri ca la tarabă, fără proceduri care să asigure o minimă competiție de oferte, se poate spune că trăim într-o țară marilor contraste, o țară bogată cu oameni săraci.