3.9 C
București
joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1364

Consiliul Concurenţei ia la puricat manevrele din Portul Constanţa

După ce Jurnal de Investigaţii a dezvăluit, prin intermediul a două anchete jurnalistice, poziţia de forţă pe care au adoptat-o oficialii Companiei Naţionale de Administrare a Porturilor Maritime SA Constanţa în privinţa criteriilor de acces pe pieţele serviciilor de pilotaj şi remorcaj, Consiliul Concurenţei s-a sesizat şi a declanşat o investigaţie.

Consiliul început investigaţia pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime derulate în porturile maritime, ca urmare a unor plângeri depuse de unii operatori portuari. În cadrul investigaţiei este analizat un posibil abuz de poziţie dominantă al CN APM, prin impunerea criteriilor de acces pe pieţele serviciilor de pilotaj şi remorcaj, dar si prin aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a unui tratament discriminatoriu în privinţa condiţiilor de închiriere a terenurilor aferente infrastructurii portuare.

Pe de altă parte, investigaţia vizează şi două posibile înţelegeri. Prima se referă la o posibilă înţelegere între companiile ce pot face remorcaj de manevră al navelor maritime, prin crearea unei societăţi comune. Cea de a doua are în vedere împărţirea prestării serviciilor de pilotaj pe intervale de timp.

În cadrul acestei investigaţii, Consiliul Concurenţei a făcut descinderi la sediul Companiei Nationale de Administrare a Porturilor Maritime, dar şi la companiile active pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră: SC Black Sea Services SRL, SC Black Sea Pilots, SC Maritime Pilot SRL, SRL SC Canal Sea Services SRL, SC Compania de Remorcare Maritima Coremar SA şi SC Logistic Remo Services SRL.

Ziarul de Investigaţii a fost prima publicaţie care a dezvăluit abuzurile din porturile maritime, prin două anchete jurnalistice, care pot fi citite integral aici şi aici .

”Regele asfaltului”, urmărit penal pentru deturnare de fonduri și spălare de bani

Nelu Iordache – supranumit și ”regele asfaltului” – este urmărit penal de procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție. Acesta este acuzat de deterunare de fonduri și de utilizarea ”cu rea credință a creditului societății și spălare de bani, toate în formă continuată”.
În rezoluția procuririlor se arată că există dovezi că Nelu Iordache, în calitate de administrator al firmei Romstrade SRL, a deturnat fonduri europene în valoare de 25.000.000 de lei, bani încasați pentru proiectarea și execuția lucrărilor la primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, lucrarea fiind finanțată în proporție de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene.
Cea mai mare parte, și anume 9.580.000 lei din suma destinată pentru construcția autostrăzii, a fost folosită la efectuarea de plăți către o companie de transport aerian controlată de învinuit, plăți făcute în baza unor contracte ce nu au legătură cu derularea contractului pentru autostradă. O altă parte din bani, și anume 9.861.000 lei, au fost retrași în numerar cu scopul declarat al achiziției de terenuri, în baza unor antecontracte de vânzare cumpărare.
Restul de bani au fost folosiți pentru fie la rambursarea de dobânzi și comisioane restante aferente unui contract de credit, fie au a fost cheltuiți cu titlu de onorariu notar public, taxă de carte funciară și impozit aferente achiziționării unui teren în comuna Adunații Copăceni, precum și pentru materiale, lucrări și servicii de consultanță și transport necesare proiectului de construcție, a unui complex în comuna Adunații Copăceni. Toate aceste plăți nu au legătură cu proiectul de construcție a autostrăzii.
Procurorii anticorupție mai precizează că, pentru a disimula adevărata proveniență a banilor utilizați pentru plățile sus menționate, învinuitul Nelu Iordache a trecut acești bani, pe baza unor facturi care atestau operațiuni fictive, prin firmele administrate de complicii săi. Apoi banii s-au întors cu explicația „plată eronată” sau „plată nedatorată” în contul SC Romstrade SRL deschis la o altă bancă decât cea prin care se derulau operațiunile de plăți aferente contractului pentru construirea autostrăzii.
Activitatea infracțională a fost desfășurată cu sprijinul unor administratori ai unor firme care, în baza unor înțelegeri cu Nelu Iordache, au emis facturi aferente proiectului de construire a autostrăzii, le-au stornat și au restituit, de regulă în aceeași zi, sumele de bani la SC Romstrade SRL, în alt cont, cu explicația de plată eronată sau necuvenită.
În cauză se efectuează cercetări și față de alte persoane.

12,6 milioane euro, îngropate odată cu dosarele Petromin

După ce s-a zbătut un an şi jumătate în procedura insolvenţei, ultima companie de navigaţie maritimă de stat, CNM Petromin, a intrat oficial în faliment în această toamnă. Petromin lasă în urmă datorii de peste 14 milioane de euro, un capital social fantomă de 12,6 milioane de euro şi arhiva „Flota”, mai exact documentele mega- excrocheriei prin care au fost înstrăinate mineralierele şi petroliere româneşti

Compania de Navigaţie Maritimă Petromin îşi va da ultima suflare pe 14 decembrie, atunci când la Tribunalul Constanţa va fi afişat tabelul definitiv consolidat al creanţelor.
Rezultatul a un an şi jumătate de insolvenţă, falimentul ultimei companii maritime de stat vine într-un moment avantajos pentru o parte a clasei policite româneşti – alegerile generale. Dincolo de lupta creditorilor pentru a prinde o ultimă bucată din hoitul Petromin, cel mai important lucru din întreaga procedură a falimentului este faptul că arhiva „Flota” va fi închisă, iar celebrele dosare ale vânzărilor de nave vor piese de muzeu.

Insolvenţa, ultimul jaf

Adrian Mihalcioiu Reprezentant Itf Rominia1

„Se putea salva. Petromin a avut o tentativă de privatizare când încă mai avea vapoare. Prin <metode specifice> s-a ales praful. Petromin a fost o companie bună, dar care s-a stins tot din cauza statului. Adunări Generale ale Acţionarilor făcute pe picior, nerespectarea legislaţiei de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. După parerea mea AVAS, în calitate de acţionar majoritar, este vinovată de tot ceea ce s-a întâmplat cu flota”, spune Adrian Mihălcioiu, reprezentantul ITF România şi liderul Sindicatului navigatorilor.
Potrivit acestuia, compania a fost intenţionat băgată însolvenţă pentru a fi desfiinţată. „Cea mai mare prostie a fost intrarea în insolvenţă”, a spus liderul navigatorilor, care a explicat că în prezent compania mai deţine staţii comerciale în municipiul Constanţa, un complex de vacanţă în sudul litoralului şi alte active. Pe 23 martie anul trecut societatea Dăscălescu & CO SRL, lichidatorul desemnat de AVAS pentru administrarea ultimei companii de navigaţie de stat şi care, cu totul întâmplător sau nu, s-a ocupat în trecut de închiderea companiei-soră cu Petromin, Romline, a anunţat piaţa de capital referitor la intrarea în insolvenţă a CNM Petromin.
Acelaşi lichidator a procedat la o informare similară pe 26 septembrie anul acesta, numai că de această dată acţionarii Petromin au fost informaţi despre deschiderea procedurii falimentului. „Termenul limită pentru verificarea creanţelor născute în cursul procedurii, întocmirea, afişarea şi comunicarea tabelului suplimentar al creanţelor este 16 noiembrie 2012. Termenul pentru întocmirea şi afişarea tabelului definitiv consolidat al creanţelor este 14 decembrie 2012”, se arată în raportul remis către Bursa de Valori Bucureşti.
AVAS deţine peste 70% din acţiunile companiei, SIF Transilvania are 23,8% din capitalul iar restul le revine micilor acţionari. Datoriile, conform tabelului preliminar al debitoarei Petromin, erau în momentul intrării în insolvenţă, de peste 63 milioane de lei, respectiv peste 14 milioane de euro, în condiţiile în care capitalul social al companiei este de numai 56,2 milioane de lei, adică 12,6 milioane euro.
Rămâne de văzut dacă tabloul creanţelor s-a modificat, în sensul scăderii valorii acestora, pentru că lichidatorul a vândut din proprietăţile companiei, sau dimpotrivă, creanţele au crescut. „Jurnal de Investigaţii”, a relatat amănunţit anul trecut jaful din spatele procedurii insolvenţei, impotenţa AVAS de a gestiona ultima companie maritimă de stat, dar şi suspiciunile privind reuşita programului insolvenţei, suspiciuni care s-au adeverit odată cu falimentarea oficială a CNM Petromin.

Reţeta privatizărilor ratate

Aşa cum am arătat mai sus, AVAS este acţionarul majoritar şi este considerată vinovata principală în dezastrul Petromin.
Numai dacă privim prin prisma încercărilor de privatizare eşuate lamentabil, fără să mai socotim şi traficul de influenţă şi nepotismele care s-a făcut la nivelul central al AVAS pentru diferite funcţii şi remuneraţii la Petromin, reiese fără echivoc faptul că această instituţie şi-a bătut joc de Petromin. În 2005 AVAS a organizat trei licitaţii pentru privatizarea Petromin, iar după aceea în fiecare an statul a încercat să scape de „fata bătrână” a navigaţiei maritime, până când a survenit insolvenţa iar epopeea privatizării s-a sfârşit.
Din punct de vedere al licitaţiilor ratate, AVAS a înregistrat un „vârf” negativ în 2009, atunci când instituţia a organizat nu mai puţin de cinci şedinţe de vânzare a pachetului de acţiuni deţinut la Petromin. În toată aceasta perioadă, compania maritimă acumula datorii peste datorii. Cea mai mică valoare a cifrei de afaceri a fost înregistrată de Petromin în anul 2004 – 632.475 de lei, însă cel mai nefast an din punct de vedere al afacerilor a fost 2008, atunci când cifra de afaceri a societăţii a scăzut cu 42,55%, faţă de anul precedent iar veniturile realizate de Petromin s-au diminuat cu 59,71 %, comparativ cu 2007.
Potrivit raportărilor contabile, Petromin a obţinut profit în anii 2000 şi 2004 şi a înregistrat pierderi în anii 1999, 2001, 2002, 2003, 2005, 2006 şi 2008. 2009 şi 2010 nu au fost luaţi în considerare, pentru că societatea nu a avut nicio activitate comercială. Datoriile Petromin erau la nivelul lui 2009 de 20, 9 milioane de lei.
Se pare că Petromin aduce ghinion pentru statul român, pentru că, alături de AVAS, Fiscul constănţean s-a acoperit de ruşine în încercarea de a vinde active sechestrate de la Petromin. Direcţia Generală de Finanţe Publice Constanţa avea de recuperat anul trecut aproape şase milioane de euro de la Petromin şi a organizat licitaţii peste licitaţii pentru vânzarea spaţiilor comerciale, însă fără succes. Fiscul a mai încercat anul trecut să valorifice şi unicul activ plutitor rămas la Petromin, împingătorul Pluton. Nava sechestrată de Fisc a fost scoasă de trei ori la vânzare, însă nimeni nu vrea să cumpere bunurile Petromin.

„Băieţii deştepţi”, basma curată

00030456

Dosarul „Flota”, în care a fost implicate zeci de persoane din Ministerul Transporturilor, companii de navigaţie de stat şi actualul preşedinte al României Traian Băsescu, va fi îngropat definitiv odată cu falimentul Petromin.
Dintre toate escrocheriile, cea mai păguboasă afacere a Petromin a fost asocierea “Petroklav”, care a provocat prejudicii imense statului român. Asocierea dintre Petromin şi Klaveness Norvegia a început în iulie 1991 şi a implicat în total 16 nave româneşti, care urmau să fie modernizate printr-un credit bancar internaţional. De aceea, în Liberia au fost înfiinţate Petromin Overseas Inc. şi Petroklav Management Inc., în care Petromin avea deţinea 100% din acţiuni.
Cele 16 nave au fost transformate în tot atâtea societăţi comerciale de tip offshore, iar transferul vapoarelor din patrimoniul Petromin către aceste companii s-a făcut la preţul de un dolar. Ce a urmat este binecunoscut opiniei publice. Petromin a pierdut toate navele, unele executate de banca creditoare, altele pur şi simplu vândute de către statul român pentru a acoperi găurile acestei afaceri păguboase. Ulterior, un număr record de 80 de inculpaţi, printre care Traian Băsescu şi Serban Mihăilescu, directorii companiilor de stat şi funcţionari, au fost cercetaţi pentru un prejudiciu de 11.000 miliarde de lei, echivalentul a 275 milioane de euro. Dosarul „Flota” a fost închis cu scandal în 2007, în urma unei expertize care i-a scăpat basma curată pe toţi inculpaţii. Petromin a pierdut într-un mod similar toate cele 12 tancuri petroliere şi 70 de mineraliere, pe care le deţinea în momentul divizării fostei întreprinderi de exploatare marimă Navrom.

Epitaf pentru flota de stat

La 1 ianuarie 1990 flota de transport a României avea 288 de nave cu un tonaj de 5,6 milioane tdw. Pe mările şi oceanele lumii navigau cu pavilion românesc 188 cargouri de mărfuri generale, reprezentând 25,6l% din flotă, 12 tancuri petroliere (19,5%), 70 de mineraliere (53,2 %) şi 18 nave specializate (1,7%). Dintre acestea, 54 de nave aveau o vechime de 20 de ani, 44 împliniseră 15 ani de exploatare, 91 de vapoare aveau o vârstă de 10 ani, 69 fuseseră construite între 1980 şi 1985, iar 30 erau nou-nouţe, fiind lansate la apă între anii 1985 şi 1990. În shipping durata medie de exploatare a unei nave este de peste 20 ani, situaţie în care „băieţii deştepţi” din transporturile navale au prăduit o flotă naţională din care cel puţin jumătate din vapoare ar fi putut fi menţinute şi acum în funcţiune. De altfel, o bună parte dintre aceste nave tranzitează şi în prezent portul Constanţa, sub alte pavilioane şi denumiri.

Haiducie pe stil nou la Ordinul Arhitecţilor

Neîndoielnic: faţa României, pictată cândva de Constantin Daniel Rosenthal, este astăzi brăzdată de cicatrice. Tânăra „revoluţionară”, cu figura luminoasă, ni se înfăţişează acum ca o arătare ciudată, urâtă. Peste ceea ce i-a dat natura este fardată grotesc, este schimonosită de tot felul de intervenţii brutale pe ceea ce odată era un ten curat, frumos, întreţinut cu eleganţă şi stil.

Din punct de vedere arhitectonic România este la pământ. Nu cred că există vreun om, înzestrat cât de cât cu un simţ al frumosului, sau măcar cu o aplecare către studiul armoniei, care să nu constate, la tot pasul în Bucureşti, aproape oriunde în ţară, grozăvii ale imaginaţiei unora, care s-au simţit în stare să înalţe spaţii de locuit ori pentru alte activităţi.
Ceauşescu a mutilat Bucureştiul, pălăria aia de Teatru Naţional este deja de pomină, a distrus tradiţii arhitectonice, a intrat cu buldozerele în clădiri care se profilau ca materializarea visurilor unor oameni de excepţie. În schimb ne-a blagoslovit cu nişte cuburi gri. Libertatea haotică de după 89 n-a întârziat să scoată la iveală gotescul care zăcea în mintea unora.

Obligatoriu: doi ani de sclavie

Casa Mincu, Sediul Oar

O concluzie este fără drept de apel – România are nevoie de arhitecţi ca de aer. De profesionişti talentaţi şi dedicaţi misiunii de a gândi clădiri. Şi spaţii de tot felul. Se presupune că cineva care s-a înhămat la şase ani de studiu pe brânci, cineva care, în plus faţă de noi, ceilalţi, are de la Dumnezeu talentul desenului şi al vederii în perspectivă are şi dorul de meseria asta. Da, numai că ceea ce pare simplu şi evident capătă forme stranii în lumina care izvorăşte din interesele obscure ale unora. Ordinul Arhitecţilor din România le face viaţa grea absolvenţilor de facultate şi, culmea!, chiar şi celor care au perseverat, obţinând unul sau mai multe masterate. Mă refer aici la un caz documentat. Absolvent al Institului Ion Mincu (6 ani!), aflat la al doilea masterat în domeniul arhitecturii nu are drept de semnătură. Carevasăzică 8 ani de studiu, urmează încă doi, nu reprezintă nimic, sau oricum, sunt ceva nesemnificativ pentru OAR.
Ce se întâmplă? Pentru a avea drept de semnătură trebuie să dai un examen la OAR. Dar pentru ca să ajungi la această etapă trebuie să ai la activ doi ani de stagiu într-o firmă de proiectare ori într-un Birou Individual de Arhitectură, cu normă întreagă şi carte de muncă! La rândul lui, angajatorul e musai să aibă printre salariaţi un arhitect îndrumător, tot cu carte de muncă şi normă întreagă. Deci, gata! Bre, cine te angajează pe tine, proaspăt absolvent, mai ales într-o perioadă de criză ca asta?
În consecinţă, ce să faci? Te apuci de postuniversitare. Bine, apucă-te da’ nu se pune, decretează OAR. Adică???!!! Adicătelea, iote aşa. Bagă tu masterate, fără-număr-fără-număr, geaba nene, nu ne interesează, nu se contorizează ca vechime, ca experienţă, vax, zero, masteratul în arhitectură este pentru uz personal, nu slujeşte interesele comunităţii, şi cu atât mai puţin pe cele ale OAR. Până în noiembrie 2010 absolvenţii de masterat nu aveau nevoie decât de un an de stagiu. O circulară internă a OAR, care practic încalcă legea!, aruncă la gunoi anii pe care cineva îi petrece aprofundând ştiinţa/arta arhitecturii.

Imposibila iubire

Agerpres 5478113

Fără doar şi poate, un arhitect poartă o mare responsabilitate, comparabilă cu cea a unui medic sau a unui farmacist. Care, la rândul lor, trebuie să facă stagii de pregătire.
Numai că riscul ca un arhitect, care a făcut şase ani de facultate şi eventual are un master, să-ţi facă o casă care să-ţi cadă în cap este exponenţial mai mic decât acela ca un medic să-ţi pună un diagnostic greşit, sau un farmacist să-ţi dea pilule expirate ori cu dozaj necorespunzător. În plus medicii şi farmaciştii (mai ales aceştia din urmă) îşi găsesc destul de uşor un loc de muncă, dacă n-au pretenţii deosebite.
Dar care arhitect cu drept de semnătură îşi angajează, CU CARTE DE MUNCĂ ŞI NORMĂ ÎNTREAGĂ, un stagiar???!!! Soluţia este să-ţi plăteşti singur cartea de muncă şi să lucrezi pe degeaba, ori pe bani de nimic, în general comisioane la proiect. Oricum ai lua-o, OAR, prin această prevedere, pune un obstacol extrem de greu de trecut în calea celor care vor să se dedice esteticii comunitare. O casă, un spaţiu de birouri, ori o clădire de interes public nu fac obiectul de interes exclusiv al beneficiarilor, ar trebui să reprezinte un moment de plăcere şi pentru trecătorul care o priveşte.
OAR însă are o atitudine cel puţin bizară atunci când vine vorba despre cei care ar putea să-şi aducă aportul la remodelarea, în bine, a Capitalei. Şi în provincie se aplică aceleaşi normative, însă în Bucureşti situaţia este dramatică. E vorba şi de numărul clădirilor şi de importanţa strategică a oraşului. În condiţiile astea OAR îngrădeşte fie dreptul la muncă, fie cel la educaţie. La muncă, pentru că nu-i dă dreptul unui absolvent de facultate să-şi câştige pâinea, chiar şi limitându-i dreptul de proiectare la coteţe şi garaje, sau la case fară etaj la periferie sau la cine ştie ce.
La educaţie, pentru că îl obligă la normă întreagă, situaţie în care este cvasiimposibil să-şi continue studiile. Încă una pentru arhitecţii români. Specializarea restaurări, numită în jargonul de specialitate „experţi”, este practic desfiinţată. Un ordin semnat de fostul ministru al Culturii, Răzvan Theodorescu, din 2001, spune că pentru a deveni expert ai nevoie de 40 de puncte. Sună promiţător. Cum poţi strânge 40 de puncte, iată: 10 facultatea (obligatoriu), 5 masteratul, 20 doctoratul, sub 15 ani vechime egal cu zero, între 15-20 de ani 10 puncte. Deci, tragem linie şi adunăm. Ai terminat facultatea, ai masterat şi doctorat, eşti p-aproape, îţi mai trebuie peste cinşpe ani experienţă. Unde, cum? Asta-i greu de zis. Ucenic la vreunu. Ce eşti tu? Arhitect Doctor Ucenic. Student în drept şi publicist.

Taxa ca bir

La înscierea în OAR trebuie să achiţi 600 de lei, reprezentând: 400 de lei taxa propriu-zisă de înscriere şi 200 de lei cotizaţia anuală pentru cei doi ani de stagiu.
După terminarea acestuia, cotizaţia se face de 720 de lei pe an. În OAR sunt circa 7.000 de arhitecţi. Ceea ce înseamnă că OAR strânge aproximativ cinci milioane de lei pe an la prima strigare. Trebuie specificat că există un mecanism de colectare extraordinar de eficient. Când un arhitect vine cu un proiect este verificat în computer şi dacă nu şi-a plătit cotizaţia nu i se dă dovada OAR, în absenţa căreia nu poate obţine autorizaţia de la primărie.
De unde şi până unde primăriile au nevoie de dovada OAR? Păi, probabil, dintr-o super-cârdăşie. Adică dreptul de semnătură, respectiv ştamplia, ar fi de ajuns pentru un primar , nu-i aşa? Că doar asta interesează autorităţile locale, ca cineva să construiască trainic şi respectând norme ale bunului-simţ şi esteticului. Apropo, am primit asigurări ferme că niciunul dintre palatele ţigăneşti nu are aviz de construcţie, că niciun arhitect nu ar proiecta aşa ceva.
În privinţa altor vile: te duci la un arhitect, îi dai o mie de lei si-ţi însiră enşpe proiecte din care să-ţi alegi. După ce obţii avizele, eventual, îţi construieşti ce-ţi trece ţie prin cap. Dacă e s-o iei pe bune, în Bucureşti proiectul se taxează între 10-20 euro pe metrul pătrat. (Ceea ce poate explica un posibil interes al Ordinului de avea cât mai puţini arhitecţi cu drept de semnătură). Revenind la banii OAR, fiecare membru, când dă proiectul pentru dovadă dă şi 50 de lei. Dacă un arhitect are în medie zece proiecte pe an, înmulţit cu 50 şi înmulţit cu 7.000 rezultă încă 3.500.000 de lei pe an.
Ce face OAR cu cei vreo 8.500.000 de lei anual (2 milioane de euro)? În orice caz nu le oferă asistenţă absolvenţilor Facultăţii de arhitectură deşi statutul obligă, la articolul 10 alineatul 1, să pună la dispoziţie o listă cu societăţile comerciale de profil care angajează arhitecţi stagiari şi numele îndrumătorilor disponibili. În lipsa acestor informaţii, arhitecţii care sunt în afara OAR, cam tot atâţia cât sunt cei dinăuntru, au format un grup de prietenie cu cei care au drept de semnătură. Proiectează şi le dau la parafat celor care au ştampilă. Citez: „asta înseamnă că ori creşte preţul, ori las de la mine. Eu am trei lucrări anul ăsta făcute gratis. Dacă n-ai familie să te ajute, nu faci nimic.”


Îndrumare, ioc

Am sunat la OAR Bucureşti. Cristian Dună mi-a spus că nu există nicio listă cu locurile unde se pot angaja arhitecţii stagiari şi că nici ce îndrumători sunt diponibili nu ştie. S-a interesat dacă există aşa ceva la centru. Nu. Ce se poate face? Păi, un CV şi o scrisoare de intenţie, le publică pe net, şi poate cei interesaţi…

Nava Rostok îneacă bugetul Ministerului Transporturilor

Scufundată în 1991 pe canalul Sulina, în apropierea comunei Partizani, epopeea ranfluării navei ucrainiene Rostok continuă și astăzi. Ultimul episod al celei mai mari catastrofe de pe Dunăre s-a petrecut recent, când Curtea Internaţională de Arbitraj de la Zurich de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris a condamnat Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) la plata suplimentară a 11 milioane de euro către concernul care s-a ocupat de scoaterea la suprafață a epavei. Acum, cu această decizie în mână, consorțiul format din firmele Mutraship-Titan-Deltacons va cere în instanţă efectuarea plății, costurile operațiunii de ranfluare urmând să ajungă la 15 milioane de euro. Se pare că operațiunile de ranfluare sunt cu ghinion pentru Ministerul Transporturilor pentru că, tot în acest an, Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) a fost obligată de instanță să achite suplimentar 2,5 milioane de euro pentru scoaterea la suprafață a navei Transilvania.

Decizia Curții Internaționale de Arbitraj de la Zurich de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris i-a luat prin surprindere pe șefii AFDJ, dar și pe oficialii Ministerului Transporturilor.
Deși în 2006 firmele care s-au ocupat de ranfluarea (scoaterea la suprafaţă) navei Rostock solicitaseră instanței internaționale plata suplimentară a 7,6 milioane de euro, la șase ani distanță suma a crescut la 11 milioane de euro. Oficialii români se feresc să vorbească despre acest eșec și își pasează responsabilitatea acestuia, mai cu seamă că de la data începerii procesului la Curtea Internațională de Arbitraj și până acum la șefia AFDJ Galați s-au perindat nu mai puțin de șapte directori.
Așa se face că actualul director, Mircea Răzvan Cristea, nu vrea să comenteze în nici un fel pierderea procesului de la Curtea Internațională de Arbitraj, pentru că el a fost numit la conducerea AFDJ în iunie 2012. Partea română a fost reprezentată în acest proces de casa de avocatură Rațiu&Rațiu și se pare că în pregătirea apărării avocații ei nu au primit tot sprijinul din partea celor de la AFDJ și Ministerul Transporturilor.

Un contract din era Mitrea

Factura Pentru Luna Noiembrie 2009 3831x5418

Contractul încheiat pentru ranfluarea navei Rostok, care s-a scufundat în septembrie 1991, are de la început o poveste încâlcită.
Nu trebuie uitate suspiciunile legate de modul în care a fost încheiat contractul în 2004. A fost organizată o licitaţie internaţională, la care s-au prezentat două consorţii. Primul, asocierea germană Partel-Simas, cerea pentru ranfluarea navei 3,6 milioane de euro, iar metoda tehnică era una prin care epava era scoasă la suprafaţă fără să fie nevoie de tăierea ei în bucăţi. Celălalt competitor a fost Rostock Wreck Removal Consortium, format din compania americană Titan, firma Multraship BV din Olanda şi societatea Deltacons Tulcea, condusă de controversatul Alexandru Stroe, un apropiat al PSD şi al fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea.
În cazul contractului pentru ranfluarea Rostock, încheiat de Ministerul Transporturilor prin AFDJ Galaţi, cu consorţiul din care face parte şi Deltacons, suspiciunile vizează faptul că RWRC a introdus în plicul închis o ofertă de 4.999.000 de euro, cu un euro sub suma de cinci milioane de euro oferită de statul român pentru acest contract!
Pentru AFDJ Galaţi, războiul cu RWRC la Curtea Internațională de Arbitraj din Paris era prea important, aşa că s-a apelat la serviciile unui cabinet de avocatură din București. În 2005, fostul director al AFDJ, Mihai Ochialbescu (PDL), a încheiat un contract de asistenţă juridică cu cabinetul de avocatură “Raţiu & Asociaţii” SCA. Obiectul contractului nr 241.554/23.08.2005 era acordarea de consultanţă juridică “în problematica stabilită lunar de către client”. Este un contract-abonament de 40 de ore de consultanţă juridică pe lună, la tariful de 150 euro/oră, plus TVA. Ce depăşeşte 40 de ore e plătit la tariful de 120 euro/oră.
Potrivit art 2.2, achitarea se face “pe bază de foaie de timp”. AFDJ s-a mai obligat şi la achitarea altor sume: „cheltuielile ocazionate de exercitarea serviciului, astfel cum se convine cu clientul, se achită separat, pe baza de documente justificative”. Probabil că e vorba de cheltuieli de transport, cazare, birotică. Potrivit unor surse din AFDJ, contractul cu “Raţiu & Asociaţii” nu a fost înregistrat în registrul intern de contracte al AFDJ.

Bani fără număr pentru onorarii

Imediat ce a încheiat contractul, Ochialbescu a şi făcut o plată retroactivă, achitând factura 2427251/30.09.2005, în valoare de 23.184 lei, pentru serviciile de asistenţă acordate de “Raţiu & Asociaţii” între 28.07.2005 şi 31.08.2005, data la care a fost încheiat contractul.
Potrivit “fişei furnizorului” din contabilitatea AFDJ, în 2005 au fost făcute plăţi în valoare totală 127.061 lei. În 2006 a fost plătită suma de 326.942 lei şi alţi 407.134 lei, în șase tranşe, pentru consultanţa în procesul cu consorţiul care a ranfluat epava navei Rostok, iar în 2007 alte șase facturi, în valoare totală de 126.212 lei.
În 2009, sub conducerea lui Dorin Otrocol (PSD), AFDJ a plătit, de această dată către SCA“Raţiu & Raţiu”, 347.917 lei. În 2010, sub conducerea lui Florin Uzumtoma (PDL), AFDJ a mai plătit 48.416 lei pentru serviciile din 2009. În ianuarie-februarie 2010 s-au mai plătit 57.907 lei. Pe 9 martie 2010, a mai fost achitată, prin Alfa Bank, factura 20100227/05.02.2010, în valoare de 60.962 lei. Nu am reuşit să aflăm nimic despre plăţile efectuate în 2008, totalul plăţilor din 2010 şi plăţile făcute în 2011. Dar totalul sumelor plătite în perioada 2005-2007 şi cele din 2009 şi ianuarie-februarie 2010 se ridică la 1.454.135 lei.
Neregulile din modul în care conducerea AFDJ administra contractul nu puteau scăpa controalelor Curţii de Conturi şi Direcţiei de Control din Ministerul Transporturilor. Aceasta a descoperit plata nelegală a unor sume de bani și a solicitat recuperarea lor. În 2007, a fost efectuat un control de rutină al Direcţiei de Monitorizare şi Control din minister, iar în Raportul de Control nr 952/01.11.2007, aprobat de ministrul Ludovic Orban, la capitolul de măsuri ce trebuie luate, la pct 13 scria negru pe alb: “Să nu se mai solicite asistenţă juridică la cabinetul de avocatură Raţiu & Raţiu şi rezilierea contractelor pe cale amiabilă”. Cel care trebuia să pună în practică această măsură era directorul general al AFDJ de la acea vreme, Ionel Malenda (PNL), iar termenul în care trebuia luată măsura era lipsit de echivoc: „Imediat”! Malenda nici nu s-a sinchisit de ordinul ministrului Orban, iar contractul a curs mai departe.

AFDJ a dragat pro bono pentru kazahii de la Rompetrol

Tunurile date banului public la Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi prin dragajele pe Dunăre sunt continuate şi în dragajul maritim. După ce au făcut epocă privatizarile pe un euro, directorii de la stat par să fi descoperit şi reţeta prestărilor de servicii pe un euro. În cazul de faţă, este vorba de un contract de dragare în Portul Midia, pentru Rafinăria Rompetrol, din care AFDJ s-a ales cu o pagubă greu de calculat, dar estimată la 1,2 milioane de euro.

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ), regie a Ministerului Transporturilor, este pe lista „găurilor negre”, a celor 30 de companii naţionale în cazurile cărora FMI a cerut în martie 2011 ca pierderile să fie incluse în deficitul bugetar consolidat al statului.
Conducerea AFDJ a rămas indiferentă la avertismentele FMI şi, aşa cum am demonstrat în articolele din „Jurnal de investigaţii” din iulie 2011 şi mai 2012, a continuat seria afacerilor păguboase pe banii statului. În articolul „Nămolul dunărean, sursă de Comision pentru PDL şi PSD”, prezentam tunurile date banului public prin dragajele de la Dunăre. Acum, avem de a face cu un tun dat de directorii AFDJ prin dragajele din Marea Neagră.
În martie, fostul director al AFDJ, Florin Uzumtoma, a semnat cu directorul Rompetrol Rafinare SA Midia, Arman Kairdenov, contractul nr 30/28.03.2012, pentru lucrări de dragaj în Portul Midia. Era necesară dragarea a aproximativ 310.000 mcrh, lucrările urmând să fie executate cu draga absorbant refulantă „Dunărea Maritimă”, de 2.680 mc. Lucrările erau necesare pentru ca în Portul Midia să poată acosta şi petroliere cu tonaj mai mare de 10.000 tdw, portul fiind proiectat pentru accesul cargourilor de 7.500 tdw şi al petrolierelor de 10.000 tdw. Operatorul portuar al Rompetrol, SC Midia Marine Terminal SRL, a comandat un studiu la institutul IPTANA Bucureşti şi una dintre variante a fost avizată de Administraţia Porturilor Maritime (APM) Constanţa.

Iluzionism cu normativele

Problemele apar în momentul în care analizăm modul în care directorii AFDJ au negociat condiţiile derulării acestei afaceri, care ar trebui să acopere costurile şi să aducă şi ceva profit pentru AFDJ.
Când au negociat contractul, directorul general Florin Uzumtoma şi directorul de Navigaţie, Alexandru Galiaţatos, au stabilit că vor efectua lucrările la un preţ de 2,30 euro/mc. Uzumtoma se baza pe o hârtie semnată tot de el, o „Fişă de calcul” prin care stabilea tarifele dragajelor cu „Dunărea Maritimă”, la 2,3 euro/mc fără motorina clientului şi 1,45 euro/mc cu motorina clientului. Era un document intern, menit să justifice tariful subevaluat.
Aşa procedase şi în tunurile dragajelor de la Dunăre, unde a dat decizia 7.026/03.03.2010, prin care, pentru umflarea cu 30% a facturilor plătite de AFDJ firmelor din sfera de influenţă a PDL şi PSD, înlocuise Procedura Operaţională PO-75-01 cu propriul mod de calcul. Una din anexele contractului cu Rompetrol este „Documentul de Avizare” eliberat de APM Constanţa, în care, conform studiului IPTANA, trebuia dragate 308.054 mc de aluviuni. Acolo se spune este că „valoarea totală a lucrărilor, fără TVA, în această variantă a studiului, este de 2.028.141 euro”. Dacă împărţim această valoare la cei 310.000 mc de material dragat ne iese un alt tarif decât cel din contract, adică 6,54 euro/mc.

Tarife „promoţionale”! Reducere de 50%

Tariful calculat de IPTANA este estimativ. Vom face calculele în baza datelor raportate în prima perioadă de derulare a contractului AFDJ – Rompetrol.
Potrivit Procesului Verbal de Recepţie nr 19.264/21.06.2012, în perioada 04.05.2012—06.06.2012 a fost dragat un volum de 72.093 mc. Până pe 09.07.2012, se dragaseră 155.908 mc. Măsurătorile au fost făcute cu sonda aflată în dotarea navei speciale Donaris 1, importată din Germania, datele fiind procesate cu programul Hypack. Pentru calcularea volumului de aluviuni dragat se aplică un „coeficient de înfoiere”, pentru că acesta conţine şi apă. În cazul de la Midia, acest coeficient este 0,95. Rezultă că în perioada mai-iulie, în 696 de ore de lucru, a fost dragat un volum de 148.112 mc, respectiv un volum de 212,8 mc/oră. Potrivit unui document intern al AFDJ, în cazul Drăgii Dunărea Maritimă „tariful orar în regim de dragaj este de 1.095 euro/oră”. În aceste condiţii, la 212 mc de aluviuni dragate pe oră, rezultă că tariful trebuia să fie de 5,14 euro/mc. Nu 2,3 euro/mc!
Tarifele dragajelor pe coasta Mării Negre cu Draga „Dunărea Maritimă”, cea mai mare din flota românească, sunt de peste 5 euro/mc. Faptul, demonstrat de calculele noastre, e dovedit şi de unul din contractele încheiate anterior de AFDJ. Este vorba de contractul nr 55/22.05.2008, încheiat de AFDJ Galaţi cu SC Argos SA Cernavodă, în cadrul căruia AFDJ a dragat 140.000 mc de aluviuni în Portul Constanţa. În acel contract, tariful a fost stabilit de AFDJ la 5,3 euro/mp. La tariful din contractul cu Rompetrol, de 2,3 euro/mc, AFDJ ar trebui să încaseze din lucrările din Portul Midia 713.000 euro. Pe tariful real, rezultat din calculele noastre, rezultă că valoarea lucrărilor este de 1.593.400 euro. Rezultă o pierdere a AFDJ de 880.400 euro.

Clientul n-a mai venit cu motorina

AFDJ a pierdut mult mai mult, pentru că din suma pe care ar trebui să o încaseze trebuie să scădem costurile aventurii de la Midia. În primul rând, costurile cu motorina.
La art IV.1 al contractului AFDJ-Rompetrol se spune că „la momentul semnării contractului tariful este de 2,30 euro/mc, exclusiv TVA, utilizând combustibilul prestatorului”, adică al AFDJ. Pentru dragajele raportate în perioada mai-iulie 2012, a fost consumată o cantitate de 115.988 litri motorină, al cărei cost îl estimăm la 626.000 lei. Pentru tot dragajul din Portul Midia, AFDJ ar trebui să dea 1,2 milioane lei numai pe motorină. Situaţia e stranie. La amintitul contract nr 55/22.05.2008, dintre AFDJ şi Argos Cernavodă, nu numai că tariful era de 5,3 euro în loc de 2,3 euro/mc, dar dragarea era efectuată cu motorina clientului: la art VII.12 al contractului cu Argos se spune: „Beneficiarul se obligă să asigure, pe cheltuiala sa, combustibilul la calitatea şi parametrii înscrişi în cartea navei”. Contractul din 2008 fusese negociat şi semnat de un alt fost director al AFDJ, Ionel Malenda (PNL). În 2012, directorii Florin Uzumtoma şi Alexandros Galiaţatos, ambii puşi de PDL, nu numai că au acceptat un tarif la jumătate, dar au mai şi acceptat să lucreze cu motorina AFDJ. Întrebarea este de ce nu au lucrat cu motorina clientului, adică a Rafinăriei Rompetrol?
Costurile motorinei sunt de aproximativ 300.000 de euro. Dar mai trebuie scăzute şi alte cheltuieli: 60.000 lei pe lună – salariile marinarilor, 15.500 lei – taxe şi impozite pe salarii, 8.250 lei – alocaţiile de hrană, 85.000 de lei pe lună – „cheltuieli cu munca vie”, amortismente etc. În total, la şase luni de contract, se mai duc 250.000 de euro. Aşa că din cei 700.000 euro pe care ar trebui să îi încaseze, AFDJ mai rămâne cu 150.000. Dar mai trebuie scăzute costurile deplasării navei hidrografice Donaris 1 pentru măsurători, chiriile microbuzelor pentru transportul marinarilor la schimbul de tură, costurile delegaţiilor, transport, cazare, masă, diurnă. Ar fi jenant să mai calculăm cu ce rămâne AFDJ din acest contract. Culmea este că Rompetrol nu a achitat decât jumătate din suma convenită în contract, aşa că, la acest moment, AFDJ este în pierdere cu câteva sute de mii de euro.

Plata, făcută pe jumătate

Actualul Director Al Afdj Mircea Razvan Cristea

Noul director al AFDJ, Mircea Răzvan Cristea (PNL), spune că notificat Rompetrol, care a plătit doar aproximativ jumătate din bani. Deocamdată nu îşi pune problema unui litigiu, deşi recunoaşte că a fost un contract păgubos: „Am notificat Rompetrol Rafinare pentru a ne plăti o sumă de bani, urmând ca pentru diferenţă să facem un document comun cu APM Constanţa, cu privire la verificarea adâncimilor. Pe de altă parte, şi AFDJ a făcut un contract de genul <<tu faci treaba, după care alergi după bani>>. Deocamdată nu se pune problema unui litigiu şi nici a unei anchete administrative”, ne-a declarat Cristea.
Şi liderul Sindicatului Farul de la AFDJ, Ştefan Frunză, cere clarificarea situaţiei: „Eu am pus această problemă în comisia paritară şi atunci i-am solicitat actualului director, Mircea Răzvan Cristea, clarificarea situaţiei acestui contract care a fost păgubos pentru regie. Contractul a fost încheiat de fosta conducere, care nu a consultat comandantul sau şeful mecanic de pe Draga Dunărea Maritimă în legătură cu condiţiile derulării contractului, dacă e avantajos sau nu. Oamenii mi-au spus <<am primit ordin să plecăm şi am plecat>>”.

Pilotajul maritim, ţeapă de 7 milioane de euro

Trei firme cu răspundere limitată încasează fără să mişte un deget bani frumoşi de la statul român. Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime patronează o afacere de şapte milioane de euro în pilotajul portuar din care statul, printr-o smecherie din noul contract încheiat de administraţia portuară cu firmele din pilotaj, nu câştigă absolut nici un leu. Ca şi în cazul remorcajului, secretarul de stat Valentin Preda, „subalternul” ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a schimbat regulile în timpul jocului.

V-am prezentat in trecut afacerea dubioasă a remorcajului maritim. Acesta nu este însă singurul serviciu de siguranţă din porturile maritime româneşti de pe urma căruia prosperă firmele de casă ale şefilor din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în detrimentul statului român.
Noile reguli impuse în domeniul pilotajului, începând cu luna august, de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime a scos pe tuşă companii cu experienţă în acest domeniu şi a mutat sume considerabile din conturile statului în buzunarul unor SRL.

Suveica TVA la malul mării

Un prim aspect cel puţin ciudat al noul sitem din pilotaj este facturarea serviciilor. Noile reguli prevăd faptul că factuarea serviciilor de pilotaj se face de către CNAPMC, şi nu de către societăţile din pilotaj, cum se proceda până acum.
În fiecare lună, operatorii de pilotaj întocmesc o situaţie cu serviciile prestate navelor şi o predau, alături de bonurile de pilotaj, administraţiei portului, urmând ca aceasta să factureze contravaloarea pilotajului către clienţi şi, după încasarea sumelor, să-şi plătească la rândul său facturile către firmele respective. În conformitate cu prevederile Codului fiscal, prestaţiile efectuate la navele străine în porturile româneşti sunt scutite de TVA şi în consecinţă CNAPMC facturează fără TVA aceste servicii de pilotaj către armatori.
În schimb, societăţile de pilotaj facturează către CNAPM prestaţiile cu TVA, astfel că aceasta din urmă este pusă în situaţia în care nu încasează, dar este obligată să plătească taxa pe valoarea adăugată. Şi cum comisionul încasat de către CNAMPC la pilotaj este de 25%, iar cota TVA de 24%, practic administraţia portului reîntoarce, prin intermediul taxei, comisionul perceput din valoarea totală a serviciilor de pilotaj prestate pentru navele care vin şi pleacă.
Să luăm în calcul 400 euro, cât este valoarea medie a unei singure manevre de pilotaj (tarifele au fost stabilite de CNAMPC), şi un număr de aproximativ 20 de nave maritime şi alte 20 de ambarcaţiuni comerciale fluviale operate zilnic în portul Agigea (n.r. numărul convoaielor fluviale este în realitate mai mare, însă conform prevederilor legale, în cazul în care o astfel de ambarcaţiune are la comandă un căpitan- pilot nu mai este necesar serviciul de pilotaj, situaţie destul de rar întâlnită la Agigea). Rezultă că, într- un singur an, afacerea pilotajului se ridică la şapte milioane de euro.
Şi asta fără să mai socotim situaţiile speciale (transporturi periculoase, nave cu motorul defect etc) în care tarifele normale de pilotaj sunt indexate cu până la 100%. Potrivit unor surse neoficiale din cadrul CNAPMC, în prezent instituţia a încercat să le impună armatorilor un nou contract privind pilotajul şi remorcajul prin care să rezolve într- un fel problema TVA, însă aceştia din urmă opun rezistenţă, pentru că vechile contracte au rămas în vigoare. „Prin anularea înţelegerilor contractuale între reprezentanţii armatorilor şi prestatorii de servicii de remorcaj si pilotaj, costurile navelor care fac escală în porturile din administrarea CNAPMC au crescut, în medie cu 30%, facând Portul Constanţa mai puţin atractiv”, susţine reprezentantul unei companii portuare.

Lege schimbată din condei

Agerpres 6504864

Un ordin de secretar de stat face mai mult decât o Ordonanţă de Guvern. Serviciile de siguranţă în porturile maritime sunt reglemntate, sau mai bine zis au fost, de OUG 22/1999.
Articolul 50 al actului normativ prevede că „în cazul în care pilotajul este realizat de operatori economici autorizaţi, acestia comunică administraţiilor tarifele de pilotaj şi facilităţile acordate. Administraţiile fac publice lista operatorilor economici autorizaţi cu care au încheiat contracte pentru pilotaj, tarifele practicate şi facilităţile acordate de aceştia (….) Modul de derulare a serviciului de pilotaj al navelor maritime se aprobă prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii”. Pe 19 iunie 2012 apare în Monitorul Oficial numărul 407, sub semnătura secretarului de stat Răducu Valentin Preda, ordinul 1008/2012 „pentru stabilirea modului de derulare a serviciului de pilotaj al navelor maritime”. Acest ordin preia textul ordonanţei de Guvern privitor la defăşurarea serviciului de pilotaj, însă introduce, la articolul 3, noutatea că aceste servicii vor fi prestate de operatori economici specializaţi „în baza criteriilor impuse prin contract cadru”.
Care contract cadru a fost modificat, la fel cum s-a întâmplat şi cazul serviciului de remorcaj, astfel încât o parte din prestatorii de servicii de siguranţă deja existenţi în port au fost scoşi pe tuşă din diverse motive: ba că nu deţin numărul minim de nave impus prin noul contract, ba nu sunt destui salariaţi etc. Şi asta în condiţiile în care, la momentul schimbării regulii de joc la remorcaj şi pilotaj, toate companiile care efectuau servicii de siguranţă în portul Constanţa aveau autorizaţii emise de Autoritatea Navală Romană şi licenţele emise de către CNAPMC. Pretextul pentru noul contract cadru a fost faptul că în portul Constanţa se pilotează şi se remorchează la negru, însă companiile din acest domeniu susţin contrariul.
Toate manevrele de nave sunt publice şi se desfăşoara sub controlul Autorităţii Navale Române şi CNAPMC, prin dispeceratul propriu, unde se depune şi se avizează de către cele două instituţii buletinul de pilotaj. În plus, atât ANR cât şi Garda de Coastă deţin echipamente moderne de monitorizare a navelor atât în rada portului, cât şi în larg, ceea ce face imposibilă deplasarea unui remorcher sau a unei pilotine pentru o manevră la negru.
În plus, firmele de remorcaj şi pilotaj au încheiate contracte cu armatorii sau reprezentanţii navelor, contracte care sunt depuse la ANR şi CNAPMC, pentru că altfel nu pot obţine licenţa de lucru în port, situaţie în care aşa- zisa muncă la negru este dacă nu imposibilă, foarte greu de pus în practică. În fine, în prezent situaţia stă asa: din cele cinci societăţi de pilotaj care activau înainte de ordinul secretarului de stat au mai rămas doar două, Canal Sea Services SRL şi Black Sea Pilot SRL (ulterior o a treia SRL, Maritime Pilot, a încheiat contract de pilotaj), iar la capitolul remorcaj din cele şase companii care activau la sfârşitul lunii iulie, în august nu mai rămas nici una, CNAPMC semnând contractul de remorcaj cu Logistic Remo Services SRL.

Găina cu ouă de aur

Fiecare partid care a ajuns la putere a dorit să controleze porturile maritime. Posturile de conducere la companiile de stat care acţivează în domeniul transportului maritim sunt foarte disputate, atât pe plan local, cât şi la centru.
Dintre toate companiile, cea mai importantă este CNAPMC, atât ca putere financiară, cât şi ca influenţă. De asemenea, CNAPMC este cel mai important agent economic controlat de stat din judeţul Constanţa. Potrivit ultimului raport financiar al administraţiei portuare, în primele 11 luni ale anului 2011 veniturile totale înregistrate de companie au fost de 248.662.280 lei, respectiv peste 55 milioane de euro iar profitul brut total este de 54.545.784 lei (peste 12 milioane euro).
Asta nu este nimic în comparaţie cu proiectele pe care le derulează şi le finanţează compania. Programele de investiţii şi modernizare a domeniului portuar aflate în derulare sar de 600 milioane de euro, asta fără să mai includem achiziţiile publice. Investiţiile CANPMC în 2011 au fost de peste 15,3 milioane de euro. Compania controlează un domeniu portuar unde activează 701 de firme de stat şi companii private.

Olosz Gergely – deputatul cămătar

Deputatul UDMR Olosz Gergely candidează pentru un nou mandat de parlamentar în județul Covasna, chiar dacă în data de 4 octombrie 2012 procurorii Direcției Naționale Anticorupție anunțau că acesta este trimis ăn judecată pentru trafic de influență. 
Potrivit procurorilor DNA, Olosz Gergely, – cel care dorește votul cetățenilor din Covasna – fost președinte al ANRE în perioada 2007-2008, ar fi cerut 500.000 de euro și 400.000 de lei reprezentanților unor societăți comerciale, pentru a-i ajuta să obțină contracte oneroase.
Alături de Gergely au mai fost trimiși în judecată de procurorii DNA Ion Bîrcină, Costin Iliescu și Ovidiu Ionel Badea, reprezentanți ai mai mult societăți comerciale, acuzați de asociere în vederea săvârșirii infracțiunii de cumpărare de influență și cumpărare de influență, în formă continuată, precum și Cătălin Stan, administrator al SC Power Plus SRL. Stan a fost acuzat, pe lângă cumpărare de influență și de evaziune fiscală și fals în înscrisuri sub semnătură privată, săvârșită în scopul ascunderii comiterii infracțiunii de cumpărare de influență, în formă continuată,
Procurorii au stabilit că în perioada mai 2010 – februarie 2011, inculpaţii Bîrcină Ion, Iliescu Costin, Stan Cătălin şi Badea Ovidiu Ionel s-au asociat cu scopul de a cumpăra influenţa inculpatului Olosz Gergely, în prezent deputat în Parlamentul României şi fost preşedinte al ANRE, în vederea obţinerii de contracte oneroase pentru firmele a căror activitate o coordonau prin asociere.
În acest context, în perioada mai 2010 – 29 septembrie 2010, inculpatul Olosz Gergely, deputat în Parlamentul României şi fost preşedinte al ANRE, a pretins, pentru sine şi pentru altul, de la inculpaţii Bîrcină Ion, Iliescu Costin şi Stan Cătălin suma de 516.000 euro, disimulată într-un contract de consultanţă între SC POWER PLUS SRL (firmă controlată de grupul Bîrcină) şi o altă societate comercială tip off shore. Din suma pretinsă, POWER PLUS SRL a transferat în conturile acestui off shore suma totală de 384.000 euro pe baza unor dispoziţii de plată întocmite în fals de inculpatul Stan Cătălin.
De asemenea, în perioada septembrie – noiembrie 2010, inculpatul Olosz Gergely a pretins de la aceleaşi persoane şi a primit pentru sine, direct, suma de 400.000 lei.
În schimbul sumelor de bani menţionate mai sus, inculpatul Olosz Gergely şi-a exercitat influenţa, respectiv a lăsat să se creadă că are influenţă pe lângă o persoană cu funcţie de conducere din cadrul CEZ ROMÂNIA SA. Traficul de influenţă s-a materializat în forma determinării de către Olosz Gergely a funcţionarilor de la CEZ ROMÂNIA şi CEZ DISTRIBUŢIE SA să încheie cu firmele controlate de asocierea Bîrcină următoarele contracte:
– să execute întocmai şi la timp plăţile din contractul de vânzare – cumpărare de energie electrică dintre SC POWER PLUS SRL şi SC CEZ VÂNZARE SA;
– contractul de furnizare de materiale refolosibile dintre SC CEZ DISTRIBUŢIE SA şi SC BUDIROM SERV SRL (firmă din grupul Bîrcină),
– contractul de cesiune de creanţă dintre SC CEZ DISTRIBUŢIE SA şi SC BUDIROM SERV SRL, având ca obiect cesionarea creanţei de 30 milioane lei, creanţă certă, lichidă şi exigibilă, pe care cedentul o avea împotriva CN CFR SA, derivând din contractele de furnizare de energie electrică pe care cedentul le-a încheiat cu CFR; în plus, urmare a aceleiaşi influenţe, s-a hotărât ca, în a doua etapă, să se cesioneze şi creanţa în valoare de 36.204.674 lei către aceeaşi firmă (creanţă cu acelaşi regim ca cel din prima etapă).

De asemenea, în perioada noiembrie 2010-februarie 2011, inculpatul Olosz Gergely şi-a folosit influenţa, astfel cum a fost cumpărată de grupul Bîrcină, pe lângă o persoană cu funcţie de decizie din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru a o determina să facă anumite acte prin care să favorizeze interesele comerciale ale grupului Bîrcină legate de investiţii din fonduri europene pe direcţia Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură. Ca urmare, în aceeaşi perioadă, persoana din cadrul Ministerului Agriculturii a facilitat grupului Bîrcină contactarea unor consultanţi pe fonduri europene.

La rândul său, în perioada 2010 – 2011, inculpatul Stan Cătălin, în calitate de administrator de drept la SC POWER PLUS SRL, a înregistrat în contabilitatea acestei firme, cu titlu de cheltuieli deductibile, sumele transferate în baza contractului de consultanţă descris mai sus, consecinţa fiind prejudicierea bugetului de stat cu suma de 350.144,96 lei, reprezentând impozit pe profit.

În vederea confiscării şi recuperării prejudiciului, procurorii au instituit sechestru asigurător asupra bunurilor mobile şi imobile aparţinând inculpaţilor Olosz Gergely, Bîrcină Ion, Iliescu Costin şi Stan Cătălin şi a părţii responsabile civilmente S.C. POWER PLUS SRL.
În prezent, dosarul se judecă la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Și, cum un necaz nu vine niciodată singur, Gergely a rămas fără permis de conducere pentru o perioadă de trei luni, în urmă cu o săptămână. Deputatul UDMR a fost prins în timp ce conducea cu 163 de km la oră în apropierea municipiului Sfântu Gheorghe, limita de viteză în zonă fiind de 90 km la oră.

Zanfir Iorguș – magnatul de la malul Mării Negre

Era să fie primar al orașului Mangalia a patra oară însă, cum ulciorul nu merge de multe ori la apă, a fost prins că a fraudat alegerile din 10 iunie, iar Biroul Electoral Central a hotărât alegeri cu repetiție. Din 2008 este deputat PDL și își dorește să ocupe același scaun până în 2016. De numele lui Zanfir Iorguș, pe lângă faptul că este dușmanul declarat al lui Radu Mazăre, se leagă numeroase afaceri cu iz penal, de la hoteluri cumpărate pe câțiva euro, până la păduri date pe bani puțini neamurilor sale.
Cu ajutorul societății – celebre în Mangalia – familiei Iorguș, Zimcom SRL, deputatul a cumpărat, pentru puțin peste două miliarde de lei vechi, în 2004, latura sudică a Complexului Callatis. Au urmat trei minihoteluri din stațiunea Jupiter- Iris, Nalba și Mimoza – pe care Zanfir Iorguș și le-a trecut în palmares.

Cum a ajuns Zanfir să fie cel mai bogat din Mangalia
În 2008, omul de afaceri Ion Mincă îl acuza pe Zanfir Iorguș – într-un interviu dat Jurnalului Național – că s-a îmbogățit înstrăinând activele și pământurile din zonă și că, prin interpuși sau neamuri, a ajuns să controleze afacerile derulate în Mangalia. Tot Ion Mincă susținea la acea vreme că Iorguș și-a cumpărat libertatea de la procurori și că se afla sub aripa ocrotitoare a Elenei Udrea.
”Conform declaraţiilor de avere, deţine, împreună cu familia sa, o casă, două apartamente, 192.250 de metri pătraţi de teren agricol şi două terenuri intravilane, primul de 1.093 mp, iar al doilea de 8.244 mp (aflat în PUZ-ul din Pădurea Comorova şi dezmembrat în 10 loturi mai mici, în scopul vînzării), acţiuni la trei firme, în valoare de 17,3 miliarde de lei vechi, depozite bancare de 5,6 miliarde de lei vechi, tablouri şi bijuterii în valoare de aproape 500 de milioane de lei vechi. (…)
Este vorba despre o adevărată suveică de învîrtit banii. În fiecare an, primarul Iorguş vinde o sumedenie de active, nemenţionate în declaraţiile de avere din anii anteriori, în principal, către firmele Zimcom SRL şi Uranus SA. Vă dau cîteva exemple: un apartament întreg, cota sa parte dintr-un al doilea apartament, două terenuri agricole şi două terenuri intravilane, un pachet de acţiuni cumpărat în anul 2000 de soţia sa de la fostul FPS. Firmele sale de familie – Zimcom, Ştepolis Comercial şi Crissor Internaţional – realizează venituri extrem de modeste din exploatare, însă deţin active impresionante, pe care le-au cumpărat, în principal, cu bani împrumutaţi de la Zanfir Iorguş. Deci Iorguş îşi împrumută firmele, care firme cumpără, cu bani de la Iorguş, active de la Iorguş.
Domnul meu, acumularea acestei averi fabuloase nu se justifică din veniturile de primar ale lui Iorguş sau din rezultatele financiare ale firmelor sale. Primarul deţine, prin firmele sale, minihotelurile Iris, Nalba şi Mimoza din Jupiter, pensiunea La Jura din Neptun şi terenul intravilan aferent de 16.454 mp, latura de sud a complexului comercial Callatis din centrul Mangaliei, un complex comercial în construcţie în Eforie Nord, 46 de hectare de vie, terenuri agricole şi două terenuri intravilane, unul la Herghelia Mangalia, iar celălalt în staţiunea Neptun, în vecinătatea plajei La Steaguri. Mai mult, părinţii săi, Marin şi Mariţa Iorguş, aduşi din comuna Barcea de Galaţi, deţin două vile la Mangalia, dar şi un teren de 19.191 de metri pătraţi în PUZ-ul Comorova. Sora lui are o casă gard în gard cu a sa, iar două nepoate, una măritată în Germania, Sonia Ritter, şi o alta căsătoritătă în SUA, Adriana Ramona Weinstein, deţin mai multe spaţii comerciale în Mangalia”, preciza Ion Mincă.

ANI l-a reclamat la Parchet
Și, pentru că Iorguș ”a uitat” să-și treacă în declarația de avere terenuri, conturi și venituri, Agenția Națională de Integritate (ANI) a intrat pe fir și a constatat următoarele:
”- anumite conturi bancare nu au fost menţionate de către domnul Iorguş Zanfir în nicio declaraţie până la cea depusă în anul 2008, deşi formularul de declaraţie prevedea această obligaţie, în sensul că se declară „conturi şi active bancare, fonduri de investiţii, forme echivalente de economisire şi investire, dacă valoarea însumată a tuturor acestora depăşeşte 5.000 euro”, iar respectivele conturi prezentau solduri a căror valori însumate atât între ele, cât şi cu celelalte conturi declarate, depăşeau o valoare totală 5.000 euro, la fiecare dată de depunere a declaraţiilor de avere;
– domnul Iorguş Zanfir nu a menţionat nici în declaraţia completată la data de 03.01.2007 şi nici în cea din 27.03.2008, la Capitolul VII.: „Venituri ale declarantului şi ale membrilor săi de familie, realizate în ultimul an fiscal încheiat” (potrivit art. 41 din Legea nr.571/2003- Codul fiscal, cu modificări şi completările ulterioare), dividendele în cuantum de 12.861 RON, obţinute de soţia acestuia, aferente anului 2006. Sumele cuprinse în declaraţia de avere reprezentând dividendele aferente anului fiscal 2005, conform datelor din bilanţurile anuale pe anii 2005-2006 ale S.C. ZIMCOM S.R.L. şi pentru care societatea respectivă a declarat impozit pe dividende.
Având în vedere că domnul Iorguş Zanfir, pe perioada deţinerii mandatelor de Primar al Municipiului Mangalia, a menţionat în declaraţiile sale de avere, la capitolele privind activele financiare (conturi şi depozite bancare), respectiv, venituri ale declarantului şi ale membrilor săi de familie (venituri din dividende), date care nu corespund realităţii şi care, prin caracterul lor inexact şi incomplet, constituie indicii temeinice privind săvârșirea de către domnul Iorguş Zanfir a infracțiunii de fals în declarații, prevăzută și pedepsită de art. 292, Cod Penal, asupra căreia doar organele judiciare au competenţa de a se pronunţa, în temeiul art. 44, alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr.144/2007, cu modificările şi completările ulterioare, s-a dispus sesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Mangalia (judeţul Constanţa)”.

Marko Attila – candidatul pușcăriabil

Deși la prima instanță a fost condamnat la trei ani de închisoare cu executare, iar acum se află la a doua instanță în care este judecat pentru abuz în serviciu, fostul subsecretar de stat Marko Attila candidează pe listele UDMR pentru un mandat de deputat în colegiul uninominal Sfântu Gheorghe din Covasna.
Marko Attila – fost subsecretar de stat în cadrul Oficiului Regional pentru Relații Interetnice din Ministerul Informațiilor publice, a fost trimis în judecată de procurorii DNA Brașov în luna decembrie 2010. Alături de el au mai fost trimiși în judecată Tamas Marosan, reprezentantul Eparhiei Reformate din Ardeal și fostul consilier juridic din Ministerul Justiției, Silviu Clim.
Procurorii DNA îi acuză de serviciu contra intereselor publice, cu consecințe deosebit de grave, aceștia precizând că, în anul 2002, cei trei au fost în comisiai specială de resituire a unor imobile ce au fost ale comunităților minorităților naționale din România. Folosindu-se de poziția lor din cadrul acestei comisii, Marko Attila, Tamas Marosan și Silviu Clim au întocmit o notă de constatare, la data de 14 mai 2002, prin care au restituit Eparhiei Reformate din Ardeal clădirea în care în prezent se află Liceul Teoretic ”Szekely Miko” Sfântu Gheorghe și Liceul Teologic Reformat.
Referitor la clădirea respectivă, Ministerul Administrației Publice stabilise, cu o lună înainte, în aprilie 2002, că acesta nu putea fi retrocedat. Cu toate acestea, cei trei și-au încălcat atribuțiile și au retrocedat imobilul în baza unui extrs de carte funciarcă care nu era valabil, emis în 1990, precum și în baza Cărții Funciare care nu avea traducere autorizată în limba română.
Procurorii DNA au stabilit, în urma acestor fapte, că statul român a fost prejudicial cu aproape 1.300.000 de euro, suma reprezentând valoarea clădirii.
Conform site-ului porta.just.ro, instanța a hotărât în : ”Condamnă inculpatul Marko Attila-Gabor la o pedeapsă de trei ani de închisoare pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, săvârșită în dauna părții vătămate municipiul Sfântul Gheorghe, în 14 mai 2002”.
Ceilalți doi colegi ”de șotii” ai lui Marko Attila au primit și ei condamnări. Astfel, Tamaș Maroșan a fost condamnat la trei ani de închisoare cu executare, pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată. Tot pentru aceeași acuzație a fost condamnat și Silviu Clim, dar la trei ani de închisoare cu suspendare, termenul de încercare fiind de cinci ani.
În aceeași sentință, Judecătoria Buzău a dispus confiscarea specială de la Eparhia Reformată din Ardeal a sumei de 1.137.856 de lei.
Cum era de așteptat, cei trei au făcut recurs.
Pe lângă recurs, Marko Attila preciza într-o publicație maghiară, pe lângă faptul că ”justiția nu este independentă”, că se pregătesc ample mișcări în masă, ca o formă de presiune a maghiarilor asupra deciziei instanței.
”Din păcate, trebuie să spun că justiția din România nu este una independentă. În cazul de față, pentru a ne demonstra dreptatea nu este suficient să ne bazăm pe argumente juridice, ci trebuie să arătăm și că această rană a maghiarimii și durerea pe care o provoacă ea nu pot fi ușor anesteziate. Vom apela la toate mijloacele care ne aduc mai aproape de adevăr, atât în țară cât și în străinătate, în presă și în rândul populației, deopotrivă”, declara Marko Attila în luna august a acestui an.

Alin Trășculescu – candidatul șpăgar

Deputatul PDL Alin Trășculescu, candidat pentru un nou mandat de parlamentar în Colegiul 5 Mărășești din Vrancea, este acuzat de trafic de influență, instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată și instigare la infracțiunea de spălare a banilor.

Alături de Trășculescu mai este cercetat și Valeriu-Marian Calotă, asociat și administrator al SC Maryna Exclusiv SRl, care este acuzat de complicitate la infracțiunea de trafic de influență, fals în înscrisuri sub semnătură privată, șantaj și spălare de bani.

Procurorii DNA au stabilit că în perioada noiembrie 2010 – noiembrie 2012, Alin Trășculescu, în calitate de deputat în Parlamentul României și președinte al Organizației Județene Vrancea a PDL, a pretins de la reprezentantul unei societăți comerciale inițial suma de 50.000 euro, care ulterior a fost majorată la 150.000 euro. Banii au fost pretinși cu ajutorul lui Calotă, care l-a amenințat pe denunțător să remită lui Trășculescu Alin-Silviu sumele solicitate.
Pentru obținerea acestor foloase, Trășculescu Alin-Silviu a lăsat să se creadă că are influență asupra reprezentanților autorităților locale din județul Vrancea, pentru a-i determina să solicite realizarea unor obiective de investiții în cadrul Programului Național de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) și asupra funcționarilor din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului cu atribuții de verificare, avizare și aprobare în derularea procedurii specifice aceluiași program, precum și asupra reprezentanților unei societăți comerciale, pentru a-i determina să deruleze o relație contractuală cu firma administrată de denunțător.
Din banii pretinși, inculpatul Trășculescu Alin-Silviu a primit, prin intermediul lui Calotă Marian-Valeriu, în mai multe tranșe, suma totală de 464.000 lei. Pentru a crea aparența de legalitate a primirii acestor sume de bani, inculpatul Calotă Marian-Valeriu, în perioada noiembrie 2010 – noiembrie 2012, a falsificat mai multe contracte comerciale, încheiate între firma denunțătorului și SC Maryna Exclusiv SRL, firma lui Calotă Marian-Valeriu, aceste înscrisuri fiind folosite pentru efectuarea plăților corespondente și justificarea acestora în evidențele contabile ale celor două societăți comerciale. În acest mod, din contul firmei denunțătorului în contul SC Maryna Exclusiv SRL a fost transferată suma totală de 404.000 lei.
Ulterior, în același scop, Trășculescu Alin-Silviu a pretins denunțătorului încă 1.100.000 lei, pe care a impus să îi fie dați în două tranșe, de 50.000 lei și, respectiv, 1.050.000 lei.
În acest context, la data de 6 noiembrie 2012, în scopul obținerii acestor foloase materiale, Trășculescu Alin-Silviu l-a determinat pe inculpatul Calotă Marian-Valeriu să încheie în fals un contract, având ca obiect o operațiune comercială fictivă între firma denunțătorului și SC Maryna Exclusiv SRL. Ca urmare, firma denunțătorului a transferat în contul SC Maryna Exclusiv SRL suma de 1.100.000 lei, bani care au fost reintroduși în circuitul civil.

La data de 10 noiembrie 2012, inculpatul Calotă Marian-Valeriu a primit de la denunțător suma de 50.000 lei, pentru a fi remisă inculpatului Trășculescu Alin-Silviu, la cererea acestuia. Cu această ocazie, procurorii au procedat la constatarea infracțiunii flagrante.

Deputatul a fost ținut în arest numai 24 de ore, astăzi fiind eliberat, întrucât procurorii anticorupție au nevoie de ridicarea imunității parlamentare pentru a-l reține pe o petrioadă mai lungă, dar Trășculescu a primit interdicție de a părăsi țara.

Monica Macovei, șefa Comisiei de Etică a ARD a precizat, referitor la cazul lui Trășculescu, că ea a votat împotriva candidaturii lui.

”În urma întrebărilor venite de la jurnaliști, le răspund că eu am votat împotriva candidaturii dlui Alin Trășculescu, dar Comisia de Etică a decis altfel prin vot majoritar. Reamintesc că eu nu am avut drept de veto. În aceste condiții, răspunderea pentru votul dat în Comisie este individuală, a fiecărui membru în parte”, s-a justificat Macovei pe pagina sa de Facebook.

Fosilele urşilor de cavernă, vedete fără voie pe Ebay

Sute de fosile de ursus spellaeus (urs de cavernă), tigru şi râs de cavernă, vechi de peste 40.000 de ani, se comercializează din greu pe site-ul american ebay, pentru zeci şi sute de mii de dolari. România reprezintă o piaţă foarte bună pentru comercializarea la negru a fosilelor animalelor preistorice, iar peşterile sunt luate cu asalt de traficanţi. Astfel, ce a construit natura în zeci de mii de ani strică românul în câteva minute, doar fosilele se găsesc gratis. Toate acestea, sub ochii autorităţilor române, care ori nu au personal suficient, ori nu ştiu să-i găsească pe hoţi în creierii munţilor.

Vanzari Ebay

Orice iubitor al animalelor preistorice, dacă are 85.000 de dolari, poate fi fericitul posesor a două schelete întregi de urs de cavernă, mascul şi femelă, provenite din peşterile din România.
Cel care a postat anunţul pe www.ebay.com precizează că cele două schelete au fost cumpărate din România, că provin din Peştera Urşilor, care ”a fost declarată Comoara Naţională a României” (speologii neagă cu hotărâre că ar fi aşa) şi că doritorii ar trebui să profite de şansă, întrucât ”aceste fosile nu vor mai putea părăsi legal graniţele ţării”.
Dacă ai mai puţini bani, nicio problemă, se găseşte ceva şi pentru tine. Cu numai 8.000 de dolari, poţi cumpăra nu scheletul întreg, ci doar craniul unui alt urs de cavernă, provenit tot din peşterile din România.

Dinţi de urşi, la mezat

Dinte

Alt traficant, mai puţin norocos, vinde doar un dinte fosilizat al unui urs de cavernă, pentru numai 22,99 dolari, precizând că provine din ”peşterile din Munţii Carpaţi din România”, arătând că stăpâneşte şi istoria lor, vorbind despre greutatea, dieta vegetariană şi perioadele în care au trăit.
Mai mult, individul a făcut o pasiune din a scoate la vânzare pe internet tot ceea ce găseşte în peşterile pe care le vizitează, precum piese de opal brute şi finisate, pietre, minerale, fosile.
Un canin poate ajunge şi la 280 de dolari, dacă este mai mare şi mai bine păstrat. Vânzătorul acestuia precizează că dintele provine ”dintr-o adevărată peşteră-locuinţă a urşilor din peşterile carpatice din apropiere de Braşov, România” şi că şi-a dat seama – după dinte – că respectivul specimen avea până la o tonă. Pentru ca prezentarea să fie mai convingătoare, traficantul consideră că ursul nostru de cavernă e mai mare decât ursul preistoric de la ruşi (ursus uralensis) şi că a trăit în epoca Pleistocen (42.000 până la 100.000 de ani în urmă).
La fel ca şi ceilalţi, şi acesta precizează că cei care-şi doresc dintele trebuie să se mişte repede, întrucât ”Guvernul României nu va mai permite ca fosilele urşilor de cavernă să fie expediate în afara graniţelor sale” şi că ”suntem mândri de a fi capabili să vă permitem accesul la această colecţie impresionantă”.

Poliţia Patrimoniului nu face faţă

Viorel Lascu

Autorităţile române şi europene au reglementări legate de traficul de animale vii. Cele moarte de 40.000 de ani nu prea reprezintă interes, fiind un domeniu necunoscut pentru mulţi.
Şi totuşi, vânzarea fosilelor la liber, pe internet, este ilegală, după cum a declarat pentru Jurnal de Investigaţii Viorel Lascu, preşedintele Federaţiei Române de Speologie. La fel de ilegale sunt şi săpăturile efectuate în peşteri, fără autorizaţie de la Academia Română.
”Este total ilegal. În România e ilegal. Au mai fost cazuri când am anunţat furturi de acest gen, dar Poliţia Patrimoniului este subdimensionată şi nici nu sunt persoane care să se deplaseze acolo. Din păcate, în România şi în Uniunea Europeană nu există nicio reglementare legată de traficul de fosile, ci numai de traficul de animale vii. Dar există Legea 49/2011 cu privire la regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice şi mai e şi partea cu Legea patrimoniului, acestea ar trebui să oprească astfel de practici”, a precizat Viorel Lascu.

Schelete cărate cu raba

Ramasite

Peştera Nr. 4, din munţii Retezat, a avut ghinionul de a se afla la numai câteva sute de metri de DN66A. Tot ghinion se poate numi că aici, în urmă cu 40.000 de ani, şi-au găsit sfârşitul numeroşi urşi de cavernă, pe fundul puţului adânc de 25 de metri. Cei care au ştiut ce valoare au scheletele animalelor preistorice au profitat. Din plin.
”Se vorbeşte despre două rabe care au cărat schelete de ursus spellaeus din Peştera Nr.4. Erau atâţia pentru că în puţul de 25 de metri cădeau şi nu mai puteau urca înapoi. Mureau acolo. Un lucru este clar: cei care au furat scheletele de acolo ştiau ce sunt şi mai ştiau şi unde să le găsească. Nu poate fi decât cineva care era familiarizat cu peşterile din Retezat şi cu ce se găseşte în ele”, a declarat Sorin Sanda, salvator montan la Uricani.
Şi George Resiga, şeful Salvamont Lupeni, împătimit al speologiei, vorbeşte despre furturile din Peştera Nr.4. ”Ministerul Mediului şi alte instituţii care au legătură cu patrimoniul cultural nu s-au omorât foarte tare pentru a-şi conserva patrimoniul sau a-i pedepsi pe hoţi. Ca speolog, nu te poţi lăuda cu ce ai găsit, pentru că statul nu va avea bani să vină să conserve situl arheologic, dar se adună hoţii”, susţine Resiga.
Cât costă pe piaţa neagră un craniu al unui animal preistoric? Depinde de starea în care se află şi specia din care face parte. ”Un craniu de ursus spellaeus, urs de cavernă, ajunge la 400-500 de euro. Un craniu de tigru de peşteră se duce undeva la 800 de euro, iar altul de râs de cavernă ajunge la aproape 1.000 de euro”, a menţionat George Resiga.
Probabil aceste preţuri sunt valabile pentru ”prima mână”, întrucât pe ebay un craniu de urs de cavernă se vinde cu 8.000 de dolari.
Ovidiu Sandu, speolog în cadrul Clubului de Speologie Vulcan din Craiova, povesteşte că Peştera Nr.4 nu este singura din care se fură cu voioşie. ”Este şi normal ca un speolog să nu spună nimic despre peşterile cu valoare arheologică, fiindcă dacă deschizi gura, de fapt, îi inviţi pe alţii să vină la furat. Nu numai din Peştera Nr. 4 s-a furat, şi din Cioclovina uscată s-au cărat camioane întregi cu fosile. Îşi bat joc de bogăţia noastră”, spune el.

Au distrus şi peştera

Resiga George

Mai mult, după ce au furat cam tot ce se putea din Peştera Nr.4, hoţii s-au pus şi pe distrus. Înarmaţi cu târnăcoape, lopeţi şi ciocane, au săpat toată galeria principală a peşterii, în căutare de fosile îngropate. Practic, în câteva minute, au distrus ceea ce naturii îi luase zeci de mii de ani să construiască.
Sorin Sanda vorbeşte despre valorile speologice distruse: ”Au spart podeaua formată din gururi de calcit, au rupt stalagmitele, stalactitele, domurile. Acestor formaţiuni le-a luat mii de ani să ajungă la starea în care erau. Peştera a fost închisă cu o uşă de fier, dar degeaba. Sincer să fiu, mă mir că nu au furat-o şi pe asta încă”.
Ce fac autorităţile care ar trebui să ia măsuri? În timp ce reprezentanţii Poliţiei Uricani se jură că în ultimii ani nu au înregistrat nicio plângere legată de ”eventuale furturi” din Peştera Nr. 4, cei de la Direcţia de Cultură habar n-au dacă peştera ar trebui să fie sub coordonarea lor. Nici măcar nu au auzit în viaţa lor de peştera respectivă.
”Protejarea unei asemenea peşteri revine în sarcina proprietarilor, administratorilor. Direcţia pentru Culte le protejează din punct de vedere al legii, dar depinde ale cui sunt. Nici nu ştiu dacă peştera de care îmi spuneţi dumneavoastră este semnalată în baza noastră de date. Mie numele nu îmi spune nimic”, a declarat arheologul Angelica Bălos, consilier în cadrul Direcţiei sus menţionate.
Oficialii Primăriei Uricani, pe raza căreia se află peştera, nu ştiu nici ei prea bine ce e cu ea. ”Eu aşa cred, că e peştera noastră. Eu nu ştiu să fie vreo peşteră în zona noastră care să fie administrată de Ministerul Culturii. Bănuiala mea e că nu e în patrimoniul altei instituţii, ci a noastră. Dar nu ştiu ce să spun, ce e cu ea şi dacă s-a furat. E prima oară când aud de urşi din ăştia la noi în zonă”, se scuză Flori Nelu, secretarul primăriei.

Rămâi conectat

6,124FaniÎmi place
București
ceață
3.9 ° C
4 °
3.1 °
87 %
2.6kmh
100 %
J
3 °
vin
11 °
S
9 °
D
8 °
lun
9 °

Ultimul articol

USR, noi propuneri de miniștri: Radu Miruță la Apărare, Irineu Darău la Economie

Guvernul Bolojan s-ar putea „înnoi” cu doi miniștri. Mai exact cu unul, dat fiind că propunerea USR, formațiunea căreia îi revin portofoliile în discuție,...

Director ANPC, după trimiterea sa în judecată: „Dacă am greșit, voi avea puterea să...

Un secretar de stat, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), dar și doi directori generali ai instituției sunt, oficial, inculpați într-un dosar privind...

AUR depune moțiune de cenzură împotriva unui ministru PSD

După succesul pe care l-au avut grație sprijinului PSD la adoptarea moțiunii simple împotriva ministrei USR Diana Buzoianu, parlamentarii AUR au trecut și la...