Barca
Barca. sursa foto: wikipedia

Piaţa ambarcaţiunilor de agrement din România este afectată de criză sanitară, creşterea preţurilor utilităţilor şi de războiul din Ucraina. Un vânzător de bărci produse în străinătate susține că până anul viitor nu va putea furniza nicio barcă nouă pe piaţa din România, din cauza lipsei materiei prime.

Preţul aluminiului a ajuns la un maxim istoric

 Romulus Cheş, directorul unei societăţi comerciale care produce ambarcaţiuni din aluminiu, a declarat că în timpul pandemiei nu a avut probleme cu procurarea de materii prime. El a dat ca exemplu problemele pe care le are acum cu achiziționarea aluminiului, care era produs de Alro Slatina. Preţul aluminiului a ajuns la un maxim istoric, a declarat Romulus Cheş.

„Termenele de livrare au crescut faţă de cele anterioare pandemiei. Practic, am avut comenzi făcute în ianuarie şi livrate în noiembrie. Am ajuns în situaţia în care aproape că ne închideam activitatea, din cauză că nu aveam materie primă. Cele mai mari probleme le-am avut cu aluminiul, unde ne-am bazat mult pe Alro Slatina. Au fost şi creşterile preţurilor la utilităţi. Cum ei sunt foarte mari consumatori de energie, preţul aluminiului a crescut de aproape trei ori. Am ajuns acum la un maxim istoric”, a afirmat Romulus Cheş.

Preţurile practicate pentru bărcile din aluminiu au crescut cu 40%, cererea de pe piaţa românească reducându-se la aproape de zero, în timp ce clienţii europeni au fost de acord cu noile tarife.

„Peste 90% din producţie o furnizăm firmelor din statele europene şi avem comenzi pentru următoarele şase luni. Nu ştim ce se va întâmpla însă după aceea în ceea ce priveşte aprovizionarea cu materiale. Noi mai avem stocuri de aluminiu, dar nu ştim cum va fi livrarea pe termen mediu şi lung. Războiul din Ucraina afectează destul de mult întreaga piaţă, Rusia fiind unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din lume”, a precizat Romulus Cheş.

Bărcile din aluminiu sunt preferate de clienţii din statele europene celor din fibră de sticlă, deoarece sunt mai uşoare şi mai rezistente, chiar dacă costă mai mult.

„Niciun furnizor din străinătate nu ne poate distribui ambarcaţiuni decât în 2023”

Unul dintre vânzătorii de ambarcaţiuni produse în străinătate, prezent pe piaţă de aproape 14 ani, Marian Machedon, a declarat că efectele lockdown-ului de la începutul crizei sanitare se simt acum mai accentuat. De la începutul anului, 20 de clienţi au preferat să renunţe la bărcile dorite, când au aflat că le vor primi abia anul viitor.

„Acum, se resimte de fapt reculul din prima perioadă a pandemiei, când au fost lockdown la nivel global. Atunci au fost foarte multe fabrici care şi-au oprit producţia, s-au consumat stocurile avute şi evident a urmat acest recul pe care-l simţim acum. Pentru că producătorii nu au materie primă, nu sunt disponibile bărci noi. Niciun furnizor din străinătate nu ne poate distribui ambarcaţiuni decât în 2023, nu există motoare, din acelaşi motiv, iar la motoare, după cum bine ştiţi, avem o criză de componente electrice, cip-uri şi aşa mai departe. La fel, toată gama de accesorii. Vestele de salvare, de exemplu, sunt disponibile cu mari sincope sau cu termene de livrare de ordinul lunilor”, a afirmat managerul Marian Machedon.

iSTUDIU: Românii au fost afectați psihic de conflictul din Ucraina

Articolul precedentSTUDIU: Românii au fost afectați psihic de conflictul din Ucraina
Articolul următorZelenski cere noi sancţiuni împotriva Rusiei