În ședința de Consiliul Local al Sectorului 5, noua conducere a SC Economat a prezentat un prim raport de activitate, în urma căruia s-a concluzionat că organigrama este „supradimensionată și ineficientă”. Mai mult, sistemul paralel de funcționare al societății, cu unic acționar CL Sector 5, are costuri lunare de 500.000 de lei, sumă pe care Economat nu o mai poate suporta.
Acesta a menționat faptul că au fost făcute plăți, către salariați și furnizori, din cash, „cu eforturi deosebite, căci numai această modalitate ne-a rămas.” În ceea ce privește contribuțiile și impozitele salariale, Crețu s-a arătat destul de îngrijorat, mai ales în contextul în care au fost făcute reeșalonări, dar cu riscul de a întâmpina refuzuri din partea Casei de Asigurări de Sănătate.
Totodată, a precizat faptul că la Economatul vinde de 3,6 milioane de lei pe lună, 2,4 milioane de lei trebuie să se întoarcă către furnizori, dacă scade și salariile, societatea este pe zero.
Promovare în mediul online, inventariere pe toate planurile
Crețu a făcut puțină „curățenie” și peste ceea ce înseamnă promovarea în mediul online. „Am dat puțin praful de pe site-ul Economatului, cu înființarea unei pagini pe Facebook, astfel încât să ne promovăm produsele cetățenilor din acest sector în mod direct. Totodată, am stabilit o strategie în ceea ce privește procesele pe care le avem pe rol, dar și o inventariere a contractelor pe care le avem în desfășurare, care sunt în valoare totală de aproximativ 500.000 de lei. Utile sunt pe la suma de 257.000 de lei, restul sunt neesențiale”, a mai spus Gabriel Crețu.
Potrivit raportului pe care acesta l-a prezentat, au reieșit o serie de situații nelegale, dar și multe chestiuni îngrijorătoare.
„Jumătate din parcul auto al societății este propozabil pentru casare – având o vechime de aproximativ 17 ani, mă îngrijorează că cele 3 mașini cu care se face aprovizionarea au și ele 20-21 de ani. Evidența contabilă nu este ținută în concordanță cu prevederile legale, în sensul că achizițiile de materiale sunt trecute direct pe cheltuieli, astfel patrimoniul societății fiind deteriorat”, a mai spus Crețu.
Sistem paralel, foarte costisitor
Crețu a făcut și o trecere în revistă a departamentelor ce sunt în cadrul SC Economat, într-un „sistem paralel” cu niște costuri substanțiale.
„La departamentul de Marketing – 7 angajați, un director, un șef de serviciu și cinci referenți, dar avem în același timp și o firmă de consultanță pe linie de marketing. La achiziții – 4 angajați, un director, un șef de achiziții și doi referenți, dar și o altp firmă de consultanță. Avem departamentul de Presă, relații cu publicul – 6 angajați, dar am avut și contracte de consultanță. Din punctul nostru de vedere, organigrama este supradimensionată, iar organizarea muncii este fragmentată, cooperarea și comunicarea dintre direcții este greoaie și ineficientă, ca să nu spun că lipsește cu desăvârșire”, a declarat Crețu.
Pe final, pentru a avea o administrare eficientă a SC Economat, Gabriel Crețu le-a solicitat sprijin consilierilor pentru votarea unei reorganizări a societății, cu precizarea că nu va face numiri de directori definitivi pe perioada „mandatului” său.
„Sistemul paralel pe care vi l-am prezentat dintre SC Economat și firmele de consultanță produc costuri de aproximativ 500.000 de lei lunar, pe care Economatul nu le mai poarte suporta. Am propus dlui Naciu (n.r. reprezentantul cu drepturi depline al CL Sector 5 în legătură cu activitatea Economat) o reorganizare a societății, care să creeze condițiile unui management corect pe principiile economiei de piață. Având în vedere pierderile, dar și neregulile, aș vrea să vă rog să îl sprijiniți pe dl consilier să aprobe această organigramă de funcționare. Totodată vă anunț că nu voi numi directori definitivi, cel mult, periodic, voi numi câteva persoane, astfel încât activitatea economat să decurgă așa cum trebuie”,a concluzionat Gabriel Crețu.
Întreaga ședință a Consiliului Local din 28 ianuarie 2021 poate fi urmărită aici.