Ucraina a trimis până acum în portul românesc Constanţa aproximativ 80.000 de tone de cereale, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea. Potrivit acestuia, în vitor sunt aşteptate cantităţi şi mai mari.
„Există aproximativ 80.000 de tone de cereale care au ajuns deja, ele sunt depozitate în silozuri, o parte fiind încărcate pe nave. Alte 80.000 de tone sunt aprobate şi se află în drum spre Constanţa”, a declarat Florin Goidea, directorul CNAPM.
Porturile ucrainene sunt blocate din momentul războiului din Ucraina, declanșat în urmă cu două luni Ucraina, care este un producător agricol major, a fost obligată să exporte în România pe calea ferată, pe la graniţa să de vest, sau prin micile sale porturi de la Dunăre. România, stat membru UE, are frontiere comune la Marea Neagră, o arteră majoră de transport pentru cereale şi petrol, cu Bulgaria, Turcia, Georgia şi Ucraina. Cerealele au ajuns fie pe calea ferată, fie transportate cu barjele pe Dunăre, portul Constanța având capacitatea de a gestiona exporturi suplimentare de cereale.
Fluviul Dunărea va deveni mai profitabil din punct de vedere economic
Capacitatea de stocare în portul Constanţa este de aproximativ 2 milioane de tone. Anul trecut au fost gestionate de aici exporturi de aproximativ 24 milioane de tone. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat recent că o linie de cale ferată de tip sovietic, cu ecartament larg, care vine din Republica Moldova şi merge direct în Portul Galaţi, va fi reabilitată rapid, pentru a accelera transporturile de cereale. Potrivit analiştilor de la APK-Inform, poliţiştii de frontieră din Ucraina au închis câteva căi navigabile în zona gurii fluviului Dunărea, din cauza minelor care plutesc în derivă în Marea Neagră. Ministrul de Externe ucrainean, Dmitro Kuleba, a declarat săptămâna trecută la Bucureşti că există o şansă de îmbunătăţire a infrastructurii Dunării şi a rutelor comerciale.
„Există o şansă reală importantă pentru că fluviul Dunărea să devină chiar şi mai profitabil din punct de vedere economic, mai important şi să conecteze mai bine ţările din regiunea Mării Negre cu ţările din vestul Europei, din punct de vedere comercial”, a afirmat Kuleba.