Tehnică revoluționară în fabricarea bateriilor pentru mașinile electrice. Astfel, o soluție alternativă la metalele rare, care sunt exportate de țări cum ar fi China sau Rusia, este folosirea lemnului, proiectul fiind realizat de către start up-ul suedez Northvolt, susținut de Volkswagen.
Compania suedeză este lider în folosirea materialelor novative, cel mai nou material pe vrea să îl utilizeze la fabricarea bateriilor fiind lemnul
Northvolt va colabora cu Stora Enso, un producător finlandez de hârtie și carton din Scandinavia, scopul fiind acela de obținere a ligninei din lemn. Lignina reprezintă 20-30 la sută din lemn, fiind a doua componentă importantă, după celuloză. Lignina este principala substanță a peretelui celular, putând fi folosită ca derivat la fabricarea anodului pentru baterii datorită proprietăților sale de polimer. Stora Enso va furniza Lignode, materialul anodic pe bază de lignină iar Northvolt va proiecta celulele dezvoltarea proceselor de producție și extinderea tehnologiei. Northvolt este un start-up cu o vechime de doar șase ani, care s-a dezvoltat rapid.
Compania a anunțat la sfârșitul anului trecut că a reușit obținerea celulelor de baterie obținute doar din metale recuperate din acumulatorii ajunși la sfârșitul ciclului de viață
Catodul de nichel-mangan-cobalt a înregistrat performanțe asemănătoare cu celulele fabricate din metale nou extrase. Northvolt a anunțat proiectarea unei întregi unități, astfel încât să poată fi reciclate 125.000 de tone de baterii anual. Reciclarea este un proces deosebit de important, deoarece atunci când piața vehiculelor electrice se va stabiliza, numărul de mașini scoase din circulație va fi egal cu cel al mașinilor noi, ceea ce va însemna că necesarul de materiale rare va fi foarte mic.
Impactul asupra mediului va fi redus la minimum, fiind un avantaj uriaș în condițiile în care extracția metalelor rare distruge zona minieră
Metalele rare se găsesc în concentrație redusă, fiind necesară excavarea unor cantități uriașe de steril, proces care provoacă distrugeri mari ale ecosistemului local. Northvolt a anunțat recent că prima sa gigafabrică, Northvolt Ett, a început livrările comerciale de baterii către firme din Europa. Chiar dacă producția este la început, compania suedeză a încheiat contracte în valoare de peste 55 de miliarde de dolari pentru producția viitoare, fiind furnizor pentru Volvo, și Volkswagen. Grupul din Wolfsburg este unul dintre finanțatorii și acționarii săi, la fel și Goldman Sachs.