Agresivitatea din trafic, taxată de Codul Rutier

Amenzi usturătoare și permis suspendat

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus în dezbatere publică, pe site-ul oficial,  Proiectul Ordonanței de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Astfel, în cadrul acestui proiect legislativ, inițiatorii au dat, în permieră, o definiție a „comportamentului agresiv” tot mai frecvent pe drumurile publice din România.

De altfel, cel mai recent astfel de episod a avut loc vineri, în județul Teleorman, când un bărbat a murit după de autoutilitara în care se afla a fost strivită între două TIR-uri, ca urmare a unei șicanări în trafic.

Conform Notei de Fundamentare a acestui proiect legislativ, cele mai grave consecințe ale evenimentelor rutiere au produse pe fondul unei viteze peste limita legală.

În cele mai multe cazuri viteza îi ,,seduce” pe tinerii neexperimentați, care își supraevaluează aptitudinile de conducere, bazându-se în mod greșit pe puterea sporită și calitățile tehnice ale autovehiculelor moderne, considerând în mod greșit că sistemele moderne de siguranță le vor asigura protecția necesar ă. Pe de altă parte, foarte mulți conducători de autovehicule nu realizează amploarea gravității consecințelor la care se expun în cazul unui impact la viteză ridicată, acestea amplificându-se în mod proporțional cu viteza. O viteză chiar și cu câțiva km/h mai puțini poate face diferența dintre evitarea sau nu a unui accident ori dintre viață și moarte.

Nota fundamentare proiect Ordonanță de Urgență

Potrivit acestui proiect legislativit, prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;

b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;

c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;

d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;

e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;

f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;

g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;

h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;

i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Amenzi usturătoare și permis suspendat

De asemenea, este adăugat un nou alineat la Art. 102, ce prevede sancționarea cu amenda pevăzută de clasa a IV-a de sancțiuni (9-20 de puncte amedă, adică amenzi între 1.300 de lei și 2.900 de lei), precum și aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte:

a) depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;

b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;

c) efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.

API: Mersul pe contrasens asimilat cu „tentativa de omor”

Advertisement
Articolul precedentClaudiu Năsui: „Cîțu și-a urmărit interesele cu sânge rece și cinism”
Articolul următorNumele șefului de guvern se lasă așteptat