Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat startul licitației pentru finalizarea lucrărilor lotului 3 de pe Autostrada Transilvania, segment de drum cuprins între Chețani-Câmpia Turzii. Firma care a executat o parte din lucrări(n.r Straco Grup) a intrat în faliment și nu mai poate executa nimic. În mod normal, la acest moment ar fi trebuit să cirulăm pe acest tronson. Drumurile României sunt „blocate” de contestații în instanță.

Contractul de execuție a lucrărilor a fost atribuit acestei firme din 2015, însă, a construit doar în proporție de 40%. Firma a ajuns treptat în insolvență, iar la începtul lunii ac, Tribunalul București a declarat falimentul provocat de datoriile pe care le-a acumulat.

Drumurile României. Constructori în faliment și costuri mai mari ca în Dubai

„După un „progres” de numai 1% în 5 luni, Compania de drumuri a ajuns la soluția pe care a încercat să o evite până acum, dar care devenea singura opțiune fezabilă pentru avansarea lucrărilor – a reziliat contractul, cu intenția de a relicita urgent proiectul.

În primăvară, instanța a dispus suspendarea rezilierii până la judecarea pe fond. Luna aceasta, situația s-a deblocat, odată cu admiterea cererii creditorilor de declarare a falimentului antreprenorului care și-a pierdut capacitatea de folosință. Astfel, Compania de Drumuri a putut să notifice încetarea de drept a contractului și să organizeze cât mai rapid noua licitație” , este comunicatul oficial al ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă.

Ceea ce nu a precizat oficialul Guvernului este că, abia în luna august ac, la Curtea de Apel București este programată judecarea cererii privind suspendarea efectelor rezilierii contractului. Cu alte cuvinte, abia la data de 18 august ac, CNAIR află dacă plătește daunele solicitate de această firmă.

Acuzații la nivel înalt

Disputa pe acest segment de drum este mai veche și a ajuns în instanță.

Tribunalul București a decis, la începutul lunii martie ac, rezilierea contractului dintre Straco și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR)

Straco acuză Compania de Drumuri că nu a respectat contractul și a refuzat încă din 2019 să recunoască firma Restra Construct SRL drept subantreprenor.

Potrivit calculelor firmei Straco, toate penalizările pentru plata refuzată a lucrărilor au ajuns la suma de 461 de milioane de lei.

Pe de altă parte, CNAIR se apără și transmite că nu erau îndeplinite criteriile pentru ca Resta Construct să fie declarată subantreprenor. Mai exact, lucrările au fost subcontractate, după ce firma a ajuns în insolvență. Apărătorii Straco au invocat în instanță întârzieri ale lucrărilor care nu țin de societate: întârzieri ale avizelor de mediu, perioada anului în care nu se construiește(noiembrie-martie).

Firma care va câștiga licitația mai are de construit aproape 62% din lucrare. Costu minim este de 383,44 milioane de lei, iar cel maxim de 450,75 de milioane de lei, fără TVA, arată SEAP. Ofertele se pot depune până în 15 septembrie ac, iar contractantul trebuie să încheie lucrarea în 21 de luni.

Lucrări de mântuială și costuri mai mari ca în Dubai

Potrivit datelor consultate de Ziarul de Investigații(zin.ro), furnizate de Institutul Național de Statistică(INS) și Comisia Națională de Strategie și Prognoză(CNSP), în anul 2020, România a construit 54 de kilometri de autostradă. Astfel, a ajuns la un număr total de 920 de kilometri, mult mai puțin ca Ungaria și Bulgaria.

În ceea ce privește costul mediu al unui kilometru de autostradă, potrivit documentului emis de CNSP, variază între 3-5 milioane de lei și 23 de milioane de euro. În Dubai, stat care nu se poate compara cu România din punct de vedere economic, prețul unui kilometru de autostradă ajunge la 9 milioane de dolari. Studiul realizat de CNSP poate fi citit integral aici.

În ceea ce privește calitatea drumurilor din România, conducătorii auto spun că totul e de mântuială. De altfel, chiar ministrul Transporturilor a recunoscut că înjură în trafic din cauza drumurilor proaste.

Articolul precedent„Pandemia este un test și lumea îl pică”
Articolul următorReferendum: Viktor Orban vrea să știe ce părere are Ungaria despre controversata lege anti-LGBTQ
Pasionată de cuvinte, inspirată de oameni liberi în gândire. Pun întrebări incomode și detest ideile „împrumutate”