Grevă spontană la Căile Ferate

Peste o mie de salariați au oprit lucrul în mai multe zone din țară

Greva spontană la CFR a început luni dimineață, în mai multe regionale, angajații fiind demulțumiți printre altele de nivelul de salarizare, dar și de decizia Guvernului de a proroga până la 1 ianuarie 2023 aplicarea Legii privind Statului personalului feroviar. De altfel, aceasta mai fusese prorograt o dată, până la 1 aprilie 2022.

Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a explicat la Digi24 care sunt motivele care îi nemulțumesc pe angajații CFR.  „Cei intrați în grevă au salariul minim, nu înțeleg de ce oameni calificați nu pot să își mai asigure existența. Toate prețurile au crescut, facturile cresc, iar ei nu mai au cu ce să le plătească. Toți CFR-iștii sunt în unități între 8.00 și 10.00, așteaptă un comunicat de la ministrul Transporturilor, în care să li se explice de ce s-a abandonat transportul feroviar în România. Peste tot, în UE, în 2021, țările s-au lăudat cu infrastructură modernă și cu trenuri noi care circulă cu viteză. La noi trebuie schimbate o treime din trenuri și proiecte pentru celelalte două treimi și nu s-a făcut nimic”, a declarat sindicalistul.

Cât privește noua prorogare a Legii privind Statutul personalului feroviar, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier, Florea Dobrescu, a declarat că imediat după aparția acestei informații, „oamenii au luat foc, pe bună dreptate”. De altfel, acesta a subliniat că Legea este așteptată de prea multă vreme. „Așteptăm de cinci-șase ani Statutul ăsta și nimeni nu vrea să ne ia în seamă. Cât să mai așteptăm? Condiții de muncă nu, salarii nu…. De la compania de infrastructură au plecat anul ăsta peste 800 de oameni, iar angajările au fost deblocate abia acum, în decembrie”, a spus liderul sindical pentru ClubFeroviar.

De altfel, potrivit liderului sindicat, astăzi, la ora 12.00, vor avea loc negocieri la Ministerul Transporturilor.

Conform Legii Statutului personalului feroviar, salariul de bază în unitățile feroviare urma să se calculeze pronind de la salariul minim brut pe țară garantat în plată, majorat cu coeficienți minimi de ierarhizare, astfel:  muncitori (1 pentru cei necalificați, respectiv 1,5 cei calificați), personal administrativ și de specialitate (1,4 pentru școală profesională și studii liceale; 1,45 pentru studii liceale și curs de claificare; 1,5 pentru școală postliceală;  1,6 pentru școala de maiștri; 1,8 pentru studii superioare de scurtă durată), în timp ce personalul cu studii superioare urma să beneficieze de un coeficient de 2,2.   

CFR amenință cu grevă: ”Salariile sunt la limita subzistenţei”

Articolul precedentDragnea trimite săgeți spre CV-ul lui Marcel Ciolacu
Articolul următorOrban consideră PNL-ul „prizonier într-o coaliție de guvernare”