Membrii cabinetului Ciolacu discută astăzi în cadrul unei ședințe de Guvern despre ceea ce premierul PSD a numit a fi „un prim pachet de măsuri convenite împreună cu fermierii și transportatorii”.

Pe ordinea de zi a ședinței sunt mai multe proiecte care ar urma să mai stingă din nemulțumurile care i-au făcut pe protestatari să iasă în stradă, Marcel Ciolacu asigurând că își va ține promisiunea referitor la rezolvarea problemelor: „Atât eu și membri ai Guvernului astăzi ne vom ține de cuvânt”.

Totodată, Ciolacu a subliniat că „protestele au fost îndreptățite, iar deciziile pe care le adoptăm confirmă că mare parte din cerințele lor sunt absolut legitime”.

Din ce a detaliat premierul, este vorba despre o serie de proiecte care îi vizează atât pe fermieri, cât și pe transportatori. Astfel, fermierilor urmează să li se acorde un sprijin direct de 100 de euro la hectar, însă maxim 280.000 de euro, pentru a compensa pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina, la culturile înființate în toamna lui 2022, urmând a fi discutată și posibilitatea amânării cu caracter temporar a ratelor la creditele producătorilor agricoli afectați de seceta din 2023.

Mi s-a părut de bun simț și cererea de echivalare a permisului auto la categoriile B și B1 pentru a conduce tractoare, așa că o vom legifera azi.

Totodată, rezolvăm și problema utilajelor agricole, extinzând excepțiile de la înmatriculare și inspecție tehnică periodică la categoria vehiculelor lente. De asemenea, RAR va putea efectua ITP-ul la vehicule agricole sau forestiere cu laboratoare mobile chiar la sediul fermelor. Rezonabil este să nu-i pui pe fermieri să-și ia utilajele din câmp sau pădure și să meargă la RAR, ci să fie exact invers.

Sprijin în totalitate măsura și în domeniul transportului, unde avem câteva ordonanțe și hotărâri de guvern agreate împreună cu reprezentanții transportatorilor. Astfel, modificăm modul de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierelor și stabilim limite, conform legislației europene, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor.

De asemenea, clarificăm și elemente importante convenite cu transportatorii privind efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională a personalului de specialitate din transportul rutier. Corelăm dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale cu normele internaționale. Concret, abrogăm limita de despăgubire în cazul contractului național după modelul unei convenții recunoscute la nivel internațional, CMR. Iar limita de despăgubire va fi stabilită prin voința părților exprimată în contractul de transport. Cred cu tărie că așa reintrăm într-o logică economică.

Venim azi și cu dispoziții mai clare ce reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.

Și, pe măsură ce vor fi gata noi acte normative, din setul agreat împreună cu fermierii și transportatorii, nu am nici o reținere să facem ședință de guvern chiar la sfârșitul acestei săptămâni sau la începutul săptămânii viitoare. ASF a anunțat deja public că a găsit împreună cu transportatori calea spre un nivel decent al RCA la transportul de marfă: va fi un preț sustenabil, inclusiv pentru micii transportatori, cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flotele mari.

În plus, se permite plata în rate a RCA și posibilitatea suspendării poliței cât timp camionul este parcat pe o anumită perioadă din diverse motive”, a mai spus premierul.

Articolul precedentDin avocat, în inculpat: un avocat din Argeș, reținut pentru trafic de influență
Articolul următorCompania Pfizer consideră că țara noastră i-a adus un prejudiciu și cere despăgubiri