Moțiunea simplă împotriva ministrului Economiei, Claudiu Năsui a picat, astăzi, cu o majoritate de 72 de voturi împotrivă și 55 de voturi pentru, plus o abținere, din 128 de senatori prezenți (total: 138). Moțiunea simplă a fost inițată de PSD (41 senatori). La începutul dezbaterilor publice din Senat, ministrul Năsui a luat cuvântul, așa cum era de așteptat: „Din aceste motiuni reiese un clasament al fricii PSD si al unui vechi sistem de a face politica. Mai intai Vlad Voiculescu, acum eu.
Vorbiti despre destabilizarea economiei in 70 de zile. Aici e chiar hilar, de la PSD care a dat OUG 114, de la PSD care a destabilizat economia intr-o singura zi, care a venit cu geniile economice Vâlcov, Andrușcă, Dragnea. Ați arătat atunci mediului privat că sunteți în stare de orice. Era un prăpăd total pe bursă.
Ați depus moțiunea pentru că am închis niște robineți de bani care mergeau spre mafii politice. Ați depus pentru că am deranjat interesele dvs financiare. Acum sunteți loviți la bani.
Nu am destabilizat nicio economie, doar economia de gașcă a dvs. Aveți impresia că puteți să mă șantajați sau intimidați, dar nu veți reuși pentru că nu mi-e frică.
Din 37 de companii ale Ministerului Economiei, 28 au grave probleme economice, asta e rezultatul PSD – jaf, căpușare și debandadă.
Ziceti ca s-a declansat ancheta penala asupra masurii 3. Nu sunt specialist in drept penal, dar o ancheta penala nu se declanseaza de la sine. Eu am vorbit despre aceste nereguli, l-am anuntat pe premier si eu am facut plangerea la DNA”, a declarat, astăzi, ministrul Ecomiei, Claudiu Năsui, în Senat.
Textul moțiunii simple PSD, împotriva ministrului Economiei, Claudiu Năsui
„O Românie în agonie, cu Năsui la Economie
Dacă o putere străină ostilă și-ar fi propus să destabilizeze economia națională și producția românească, cea mai rapidă cale de a realiza acest obiectiv ar fi fost să-l pună pe Claudiu Năsui ministru la Economie. Nici cele mai oculte forțe externe, nici cele mai perfide planuri de subminare a unei economii naționale n-ar fi reușit, în ani de zile, dezastrul produs de Claudiu Năsui în fruntea Ministerului Economiei în doar 70 de zile!
Să blochezi toate programele de stimulare și susținere a industriei și a firmelor românești, să pui pe butuci turismul românesc, să anulezi toate acțiunile de susținere a exporturilor românești și să pregătești scoaterea la vânzare, pe doi lei, în plină criză economică, a celor mai profitabile companii ale statului român, înseamnă să îngropi economia. Acesta este planul lui Năsui. Un asemenea plan i-ar face să moară de invidie și pe cei mai malefici sabotori specializați în destabilizarea economiilor naționale.
Pentru a înțelege dimensiunile dezastrului economic provocat în doar 70 de zile de ministrul Năsui este suficientă menționarea unei singure cifre: 100 DE MILIOANE DE EURO PE ZI – aceasta este pierderea înregistrată de companiile românești, în fiecare zi, cu Năsui la Economie. De dimineață, de la ora la care ministrul își bea cafeaua și până seara, când se duce liniștit la culcare, companiile românești mai pierd încă 100 de milioane de euro! Și tot așa, zi de zi, până la faliment!
Înmulțiți această sumă de 100 de milioane euro cu cele 70 de zile de activitate ale ministrului Năsui și veți obține bilanțul dezastrului produs deja în scurtul său mandat! Niciun ministru patriot și cu bun simț n-ar mai fi stat nici măcar o zi în funcție, dacă ar fi constatat că prezența sa la minister este atât de nocivă pentru economia națională!
10 puncte negre din bilanțul ministrului Năsui
Pentru a înțelege cum s-a ajuns aici prezentăm o listă scurtă, cu 10 puncte mari și late, care demonstrează bilanțul negru al celor 70 de zile de activitate ale ministrului Năsui.
Lipsa oricărei strategii pentru susținerea industriei românești – cu Năsui la Economie, țara noastră a ajuns să fie singurul stat membru al Uniunii Europene care nu are o politică industrială activă, o strategie de încurajare a capitalului autohton și a domeniilor din economie cu un grad mare de competitivitate.
Blocarea Schemei 3 Granturi pentru Investiții, prin compromiterea sistemului procedurii de alocare a fondurilor, ca urmare a intervenției sale personale ilegale în sistemul informatic ce a dus de altfel și la declanșarea unei anchete penale din partea DNA.
Preocuparea intensă de a scoate la vânzare, pe doi lei, în plină criză economică, cele mai performante și mai profitabile companii deținute de statul român. Și asta în timp ce mari state europene care, conștiente fiind că în perioade de criză nu poți obține prețuri bune, au interzis înstrăinarea activelor statului până la depășirea pandemiei.
Amânarea aplicării schemei de ajutor de stat pentru HoReCa pe parcursul a doi ani, deși pierderile provocate de pandemie acestui sector sunt uriașe și ar fi impus o despăgubire rapidă, simplificată, așa cum se întâmplă în toate statele europene.
Eliminarea voucherelor de vacanță care reprezentau ultima gură de oxigen pentru turismul românesc și pentru HoReCa, favorizând astfel turismul altor state mai preocupate să-și protejeze aceste sectoare de activitate.
Lipsa oricăror altor măsuri de promovare a exporturilor românești pentru oprirea creșterii galopante a deficitului comercial al României.
Blocarea plăților în programul Start-Up Nation – restanțele la plata proiectelor implementate au ajuns azi la 900 de milioane lei, iar din buget lipsește pur și simplu un sfert de miliard de lei din suma necesară susținerii acestui program.
Blocarea programelor începute în 2020 cu privire la noile start-up-uri, respectiv Programul Star-Tech-Innovation.
Lipsa oricărei măsuri pentru dezvoltarea structurală a economiei de producție, cum ar fi sprijinirea retehnologizării digitale a companiilor și a investițiilor private productive.
Blocarea schemei de promovare a exporturilor românești – a sistat orice finanțare pentru reprezentarea companiilor românești la târgurile internaționale, dovedind că nu are nici cele mai elementare noțiuni în privința stabilirii și dezvoltării relațiilor comerciale internaționale.
Încălcarea sistematică a obligațiilor asumate prin Programul de Guvernare
Șirul contra-măsurilor și al dezastrelor nu se oprește aici. Ministrul Năsui nu doar că a blocat sau pur și simplu nu a continuat ceea ce au făcut predecesorii săi, dar a încălcat până și obligațiile pe care și le-a asumat personal în Programul de Guvernare al guvernului din care face parte.
* Obiectivul „dezvoltare a unei politici industriale competitive”, așa cum este descris în Programul de Guvernare, a fost înlocuit de ministrul Năsui cu distrugerea sistematică a industriei românești.
* „Stimularea industriilor creative”, despre care se vorbește în Programul de Guvernare, s-a tradus în realitate prin propuneri de înlăturare a facilităților acordate de PSD pentru susținerea acestor domenii.
* „Stimularea turismului și a HoReCa”, asumată prin Programul de Guvernare, s-a concretizat cu eliminarea voucherelor de vacanță și închiderea unităților HoReCa din cauza testărilor anti-covid făcute după ureche sau după interesele politice ale actualei puteri politice.
* Năsui a șters pur și simplu primele două programe pentru susținerea comerțului exterior, menționate la pagina 35 din Programul de Guvernare pe care tot el l-a scris, respectiv “Programul pentru promovare la export” (PPE) și „Programul de susținere a internaționalizării operatorilor economici români”.
* Iar în loc de „Start-up Nation revizuit”, cum scrie în Programul de Guvernare, ministrul USR-ist al Economiei a oferit tinerilor un „Start-up Nation” abolit, ca urmare a tăierii din buget a fondurilor necesare pentru continuarea acestui program.
* În loc de „Stimularea industriei auto și atragerea de investiții în acest sector” la care se face referire în Programul de Guvernare, realitatea cu Năsui la Economie ne arată o restrângere dramatică a producției auto în România, concomitent cu extinderea investițiilor din acest domeniu în statele din vecinătatea României, care au avut capacitatea și inteligența de a oferi sprijin din bani europeni pentru domeniile de înaltă tehnologie compatibile cu Green Deal. În România nu doar că nu se fac investiții pentru producția de autoturisme ecologice, dar se restrânge și cea clasică.
* Deși în Programul de Guvernare, se promitea „stimularea industriilor creative și a digitalizării”, după cele 70 de zile de activitate ale ministrului Năsui, companiile din IT și inovare stau cu sufletul la gură să vadă dacă Guvernul Austerității își va pune în practică amenințarea de a le tăia facilitățile acordate pentru dezvoltarea acestui sector.
Minciuna electorală a debirocratizării activităților economice
La fel cum premierul Cîțu ne spunea că nu trebuie să luăm în serios ce a spus PNL în programul electoral, tot așa ministrul Năsui ne arată, prin tot ceea ce face sau mai degrabă ce NU face, că tot ce a promis USR în legătură cu debirocratizarea activităților economice a fost doar o mare minciună electorală.
Antreprenorii care au aplicat la programele gestionate de ministrul Năsui își strigă necazul în zadar cu privire la hățișul birocratic prin care trebuie să treacă și la timpul exagerat de mare necesar aprobării documentelor.
La Măsura 2 – Granturi de capital de lucru de 2.000 până la 150.000 de euro, din cele 16.600 firme admise la finanțare, doar puțin peste 3.000 au fost plătite până în acest moment. În schimb, termenul de efectuare a cheltuielilor și de raportare este de 180 de zile. La raportarea cheltuielilor, procedurile sunt supuse unui sistem atât de birocratizat încât întrec până și birocrația din perioada socialistă. Doar ca exemplu, pentru un restaurant obișnuit, care poate avea în plată până la 200 de facturi pe lună, fiecare dintre aceste cheltuieli trebuie introduse manual în circa 30-50 de linii, care trebuie raportate în sistem. Vorbim aici despre o măsură care ar fi trebuit aplicată rapid, în condițiile în care firmele aveau o nevoie imediată de aceste fonduri pentru a-și putea achita datoriile. Dacă luăm în considerare viteza – melcului! – cu care se mișcă acest program, banii vor ajunge la firmele afectate peste vreo doi ani, adică după ce multe dintre acestea vor fi dat deja faliment.
La fel se întâmplă și în privința sprijinului de 500 de milioane de lei promis pentru firmele din sectorul HoReCa. Aici termenele de acordare a acestor fonduri au devenit de-a dreptul penibile. Banii promiși solemn anul trecut, că vor fi acordați în 2021, vor ajunge de fapt la companii abia peste doi ani. În 2021 au fost alocați în buget doar 200 de milioane de euro. Din totalul celor 500 promiși anul trecut!
Un minister ilegal, condus de un ministru ilegal
Lista minciunilor electorale și a promisiunilor încălcate poate continua la nesfârșit în cazul ministrului Claudiu Năsui. Oriunde pui degetul în secțiunea dedicată Economiei în Programul de Guvernare dai peste o promisiune încălcată. Dar ministrul USR al Economiei nu e doar mincinos. Lipsa de viziune și de onestitate față de electorat NU sunt singurele lucruri care i se pot reproșa lui Claudiu Năsui!
Pe lângă minciuni, lipsă de viziune și de onestitate față de propriul electorat Claudiu Năsui este și un ministru penal! În cele 70 de zile de ministeriat nu a fost în stare nici măcar să redacteze hotărârea de guvern pentru organizarea instituției pe care o conduce. După desprinderea de Ministerul Energiei, un astfel de act normativ era absolut necesar pentru a asigura legalitatea funcționării noului minister, dar și a proiectelor derulate de acesta.
În aceste condiții, în lipsa unei organigrame aprobate în mod legal, toate angajările făcute de Năsui în ministerul pe care îl conduce sunt ilegale.
În lipsa unui stat de funcții care să fi fost aprobat de guvern, toate numirile de secretari de stat din ministerul-fantomă al lui Năsui sunt nule. Acești secretari de stat pur și simplu acționează în afara legii.
Așadar, nu este afectată doar activitatea ministrului Năsui. Sau angajările ori numirile făcute de ministru. Efectele se pot răsfrânge asupra întregii economii naționale, care a fost pusă într-o situație de impredictibilitate fără precedent. Practic, orice act emis de acest minister, care încă nu s-a constituit din punct de vedere legal, poate fi lovit de nulitate. Efectele? Vă rog să le calculați dumneavoastră, cei care astăzi veți decide asupra acestei moțiuni simple!
Guvernare prin delegare
Intuind probabil derapajul de legalitate și fiind conștient de posibilitatea de a fi tras la răspundere – inclusiv penală!, ministrul Năsui a patentat o nouă metodă de guvernare sub sigla USR-PLUS, metodă numită „Guvernare prin delegare”.
Pe scurt, metoda patentată de ministrul Năsui este simplă: dacă ești conștient că acționezi în afara legii, dar nu vrei să fii tras la răspundere, îți delegi toate atribuțiile, îți delegi dreptul de semnătură către subordonații tăi, în ideea că dacă iese rău, să meargă ei la pușcărie în locul tău.
Aceasta este metoda „Guvernare prin Delegare”, utilizată de USR-PLUS, nu doar la nivelul Guvernului, dar și în unele primării conduse de colegii de partid ai ministrului Năsui.
Cel mai abject mod de a fugi de răspundere! Este exact atitudinea unui comandant laș, care vrea doar să profite de beneficiile funcției de demnitate publică – în speță, de ministru al Economiei, fără să-și asume însă și vreo responsabilitate!
Dar, ceea ce nu știe nici domnul Năsui și nici colegii de la USR-PLUS este faptul că metoda patentată este doar o iluzie că, procedând în acest fel, vor scăpa de răspundere. În Codul Penal există definiția instigatorului, adică persoana care, cu intenție, determină o altă persoană să săvârșească o faptă prevăzută de legea penală. Or, abuzurile în serviciu comise de toți subordonații ministrului, la îndemnul expres al acestuia, de a emite acte și de a desfășura acțiuni în numele unui minister inexistent din punct de vedere legal se circumscriu perfect acestei definiții.
Deși demersul ministrului este inutil sub aspectul tentativei de a fugi de răspundere, el este relevant pentru că ne arată că ministrul e conștient de potențialul ilegal al deciziilor sale, de care încearcă în mod premeditat să se delimiteze.
„Fără securiști în funcții publice”
În încheierea acestei moțiuni, ar trebui subliniat că singurii care profită de pe urma prezenței lui Năsui la Ministerul Economiei sunt doar securiștii din spatele său. Și, cu siguranță firmele controlate de familia Năsui!
Dacă Parlamentul ar vota mâine o inițiativă „Fără securiști în funcții publice”, ministrul Năsui și alți colegi ai săi din partid ar fi printre primi care ar trebui demiși din Guvernul României.
Cu actualul ministru al Economiei, aflat într-o strânsă legătură cu foști lucrători ai Securității comuniste, firmele familiei Năsui prosperă din plin de pe urma contractelor puse pe tavă, cu încredințare directă, de diverse instituții ale statului. Influența fiului Năsui, ajuns ministru, asigură perpetuarea afacerilor tulburi începute în anii 90, de tatăl și unchiul ministrului – afaceri anchetate penal la vremea respectivă în celebrul Dosar Motorola, închis după o lungă mușamalizare care a ținut până la… prescrierea faptelor penale!
Acest tablou al afacerilor de familiei Năsui nu s-a schimbat aproape de loc în ultimii 30 de ani. Aceleași personaje. Aceleași legături cu foști agenți ai Securității comuniste. Același obiect de activitate în domeniul securității. Aceleași instituții de forță ale statului român care le-au cumpărat produsele!
De-a lungul timpului s-au reînnoit doar contractele cu încredințare directă și lista instituțiilor care au cumpărat produsele vândute de firmele controlate Familia Năsui. Cea mai recentă dintre acestea este Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime Constanța”, aflată în subordinea colegului său de partid Cătălin Drulă, un alt ministru USR-ist cu lungi antecedente de colaborare cu foști agenți ai Securității. Dar „Administrația Porturilor Maritime Constanța” este doar unul dintre beneficiarii de stat care, sub paravanul pandemiei, au făcut achiziții, fără licitație, de la firmele Grupului Organizat Năsui. Ajuns ministru, Claudiu Năsui nu avut nici măcar minimul bun simț de a se retrage din acționariatul uneia dintre companiile controversate controlate de familia sa!
Dar dincolo de incompatibilități și înțelegeri controversate, rămâne culpa morală a celui care s-a erijat de-a lungul timpului drept o tânără speranță în reformarea clasei politice românești. În realitate, cel care ne promite reformarea se dovedește a fi un descendent direct dintr-o încrengătură de relații care își au rădăcinile în fosta Securitate Comunistă! Deși a negat cu vehemență orice legătură a familiei sale cu Securitatea, ministrul Năsui a omis de fiecare dată să explice prezența în firmele familiei sale a unor lucrători cu grade din fosta Securitate.
Fiind obișnuit să aibă în jurul său astfel de securiști, devine explicabilă reacția sa de nedumerire când a fost întrebat de angajarea la Ministerul Economiei a unei foste colaboratoare a Securității. În aroganța sa nemăsurată, ministrul nici măcar nu a fost capabil să sesizeze culpa morală care i se imputa. În cazul respectiv, ministrul argumenta că cea pe care tocmai o angajase avea experiență în administrație, că și-ar fi demonstrat abilitățile profesionale.
Deci, ce mai contează că a colaborat cu fosta Securitate – principalul organ de represiune a celor care îndrăzneau să critice regimul comunist? „Ei și?”
Doar această replică plină de aroganță, care denotă incapacitatea ministrului Năsui de a înțelege culpa morală gravă în care se află, ar fi trebuit să reprezinte un motiv mai mult decât suficient pentru a i se cere demisia din partea USR-PLUS – partidul care se pretinde drept reformator al clasei politice românești! Dar ce pretenții să ai de colegii lui Năsui, când însăși șeful său de partid, Dan Barna, pare să fi câștigat, în cazul ochelarilor căzuți și ridicați de unul dintre angajații Camerei Deputaților, titlul de lider absolut al „aroganților din funcții publice”!
Pentru toate motivele prezentate în această moțiune simplă, Grupul senatorilor Partidului Social Democrat solicită demiterea imediată a ministrului Economiei, Claudiu Năsui,
* ministrul care distruge economia României, prin sărăcirea ei cu 100 de milioane de euro în fiecare zi!
* ministrul care a blocat investițiile!
* ministrul care vrea să vândă economia României pe doi lei!
* ministrul care a omorât HoReCa!
* ministrul care blochează exporturile!”, se arata în textul moțiunii simple.