Reprezentanții Gărzii de Mediu spun că au blocat mai multe barje care transportau deșeuri din fier și aveau destinația Turcia deoarece au fost catalogate „periculoase”. Într-o adresă transmisă la solicitarea noastră, cifrele avansate de Garda de Mediu escaladează ridicolul: din 1400 de tone de deșeuri blocate, aproape 1% din această cantitate ar fi reprezentat deșeuri periculoase.

Barjele cu fier vechi supuse controlului au fost reanalizate și expertizate suplimentar de către societatea Alfred H Knight România SRL. S-a constatat, astfel, și alte deșeuri cu un volum al impurităților de 1%”, se arată în adresa transmisă către noi.

Cu ale cuvinte, transportatorii s-au ales cu dosar penal și cu blocarea barjelor pentru 1% impurități, deși Garda de Mediu nu a întocmit de prima dată acest raport de constatare, ci abia după întocmirea dosarului penal.

Garda de Mediu „peste” legislația europeană

Într-un final, barjele au fost deblocate, deoarece procurorii au ajuns la concluzia că nu afectează urmărirea penală. Transportatorii au sarcina de a sorta corespunzător deșeurile. Însă, „sarcina” trasată de Garda de Mediu vine în contradicție cu normele europene.

Noi nu mai știm cum să procedăm pe viitor. În legislația europeană nu sunt încadrate la deșeuri toxice. Unii comisari de mediu ne spun că suntem în regulă, alții nu, nu e normal așa ceva”, spun transportatorii.

Și operatorii de deșeuri medicale, incluse la categoria periculoase, au sesizat același aspect. Spre exemplu, compania Stericycle România a depus observații la raportul Consiliul Concurenței.

Oficialii firmei de gestionare a deșeurilor periculoase spun că instituțiile de control fac note de control contradictorii, iar statul nu definește principiul proxmității, cel care stă la baza organizării unor licitații publice privind colectarea deșeurilor periculoase

Ministerul Mediului și al Sănătății au opinii diferite prinvind deșeurile periculoase și ar trebui să cadă de comun acord privind interpretarea legislației în domeniu. De altfel, inspectorii Concurenței i-au somat pe oficialii celor două ministere să ajungă la un acord și să emită ordine clare privind deșeurile periculoase, inclusiv cele medicale.

Blocarea barjelor cu „deșeuri periculoase” a fost dispusă în urmă cu doar două luni, când comisar șef la Garda de Mediu era Octavian Berceanu.

Articolul precedentO pacientă COVID în stare critică a murit pe drumul spre Ungaria
Articolul următorClotilde Armand, bună de plată în contul Romprest
Pasionată de cuvinte, inspirată de oameni liberi în gândire. Pun întrebări incomode și detest ideile „împrumutate”