PSD Galați și-a finanțat din bani publici televiziunea de casă chiar în timpul „Stării de Urgență”

Chiar și în plină epidemie de Covid-19, partidele și-au pregătit „armele” pentru cele două campanii electorale de care depinde viitorul lor. Rezultatele bune la „locale”, pot aduce suficient de mulți primari și consilieri care să muncească în campania la „parlamentare”, dar aduc și o racordare directă la banul public a „bazei partidului”, ceea ce înseamnă bunăstarea pe următorii patru ani.

„Armele” de care au nevoie organizațiile din marile orașe sunt televiziunile locale și site-urile care produc „știrile de partid”, pe care „postacii de partid” le promovează pe rețelele de socializare.

La Galați, chiar în prima zi de „Stare de Urgență”, PSD-ul și-a rezolvat principala problemă, finanțarea din bani publici a televiziunii de casă, TV Galați, principalul canal de comunicare a liderilor locali ai PSD în ultimii 15 ani.

La televiziunea PSD-ului mai au accces și liderii formațiunilor din aceeași tabără. Celelalte partide, PNL, PMP, Pro România, USR-Plus, etc., au șansa de a-și cumpăra timp de emisie la televiziunile „nealiniate”, RTV Galați, Realitatea de Galați-Brăila și Express TV, conduse de foști jurnaliști.

În prima zi de „Stare de Urgență”, bani publici pentru TV (PSD) Galați

În timp ce toată lumea era atentă la evoluția epidemiei de Covid-19, Primăria Galați, respectiv primarul Ionuț Pucheanu (PSD) și televiziunea de casă a „Județenei” PSD, TV Galați, au încheiat un contract în valoare de 60.000 de lei pentru difuzarea ședințelor Consiliului Municipal.

Primăria Galați a lansat anunțul de achiziție de data de 17 martie, adică a doua zi după instituirea Stării de Urgență prin Ordonanța Militară nr 5/16.03.2020. Toată lumea era atentă la situația din spitale, la restricțiile de circulație și la imaginile cu „Humvee”-urile Armatei scoase pe străzile din București. Cine să mai fie interesat de cea ce se întâmpla pe SEAP?

Anunțul de participare viza serviciile de „înregistrarea și difuzarea ședințelor Consiliului Local al Municipiului Galați”. Potrivit referatului de justificare a achiziției, „ședințele se vor înregistra și difuza de cel puțin două ori la postul de televiziune TV Galați – serviciile se vor presta lunar, în baza de contract de prestări servicii, începând cu data de 01.04.2020, până la data de 31.12.2020, cu posibilitatea de prelungire prin act adițional a contractului pentru perioada ianuarie – martie a anului 2021”. În fiecare lună are loc câte o ședință de plen a Consiliului Municipal Galați, care în general durează de la o oră până la 2-3 ore, în funcție numărul proiectelor de pe ordinea de zi și gâlceava grupurilor politice din consiliu.

Sediul administrativ al TV Galați, are zidurile „tencuite” cu mochetă simplă, de „trafic intens”
Sediul administrativ al TV Galați, are zidurile „tencuite” cu mochetă simplă, de „trafic intens”

TV Galați a depus o ofertă de 6.500 de lei lunar, Primăria Galați a oferit 5.000 lei/lună, și contractul a și fost încheiat la valoarea de 60.0000 de lei.

Există o mică problemă. Contractul are valoarea de 60.000 de lei, până la 31.12.2020. Dar cum contractul a fost încheiat în aprilie, valoarea contractului pentru anul 2020 ar fi trebuit adaptată la cele 9 nouă luni de difuzare, adică ar fi trebuit să fie de 45.000 de lei. Și ar mai fi ceva. La Secțiunea „Anunțuri de atribuire – achiziții publice” de pe site-ul Primăriei Galați atribuirea contractului către TV Galați nu apare. De parcă nici nu ar fi fost anunțat, negociat și încheiat.

Ședințele puteau fi difuzate pe canalul de Facebook a Primăriei. Dar…

De fapt, nu interesează pe nimeni ședințele consiliului, ele sunt doar pretextul pentru finanțarea televiziunii din bani publici. Din aprilie până acum, Consiliul Municipal Galați s-a întrunit în patru ședințe ordinare de plen și vreo 4-5 ședințe extraordinare, majoritatea pentru aprobarea unor alocări de fonduri în contextul epidemiei Covid-19. Aceste ședințe s-au desfășurat în format online, adică în sala de consiliu au fost numai primarul, președintele de ședință și secretarul consiliului, iar consilierii au participat la ședință prin aplicația „zoom”.

În aceste condiții, primarul Ionuț Pucheanu chiar nu mai avea nevoie de contractul cu TV Galați pentru difuzarea ședințelor, pentru că, așa cum a procedat la mai multe conferințe de presă susținute de la producerea epidemiei, puteau fi transmise pe canalul de Facebook al Primăriei Galați și ședințele de plen ale Consiliului Municipal .

Nimeni nu-și face probleme dacă sunt difuzate sau nu ședințele Consiliului Municipal. Importante în grila TV Galați sunt trei emisiuni, „Audiență la primar”, „Barometru Județean” și „Orașul Meu”, la care sunt invitați primarul, președintele CJ și lideri locali ai PSD și ai partidelor „prietenoase”. Între campanii, mai apar și adversari convenabili, cum ar fi deputatul PNL Victor Dobre, fost lider al PNL Galați. În 2019, Dobre a fost invitatului unei emisiuni „Orașul Meu”, a vorbit despre inițiativele sale, dar „din păcate” a fost acoperit de fondul muzical.

La alte televiziuni locale, tarife de la 1.000 de lei la 2.000 de lei pentru o emisiune de o oră

La Galați mai există și trei televiziuni locale „nealiniate”: RTV Galați-Brăila, Express TV și Realitatea de Galați – Brăila.

RTV Galați-Brăila, a fostului jurnalist din presa scrisă Aurel Stancu are ușa deschisă către toate partidele, dar bineînțeles că nu e frecventată de cei din PSD, care au propria televiziune. Realitatea de Galați-Brăila, coordonată de jurnalistul Sorin Rugină, fiind o stație locală a postului național, are printre invitații la talkshow-urile de seară lideri politici de la toate partidele, aleși locali, primari, parlamentari, etc. Express TV, coordonat de Cătălin Negoiță, fost jurnalist din presa scrisă, a fost un post TV apropiat de PD în perioada de glorie și din cauza asta la un moment dat a fost pe punctul de fi închis, dar a rezistat.

La televiziunile „nealiniate” promovarea electorală e pe bani. La una dintre ele, tariful este de 1.000 de lei emisiunea de o oră și 2.000 lei pentru emisiunea de două ore. La altă televiziune, tarifele sunt duble.

Vid legislativ: emisiunile video ale radiourilor și publicațiilor scrise și online nu sunt monitorizate de CNA

Administratorii televiziunilor locale se confruntă la campaniile electorale din acest an cu o concurență pe care nu o aveau în anii trecuți. Multe radiouri, dar și publicații scrise sau online, au trecut la difuzarea video pe internet a unor talkshow-uri sau  interviuri, dar aceste emisiuni video nu sunt monitorizate de CNA, pentru că nu prevede legea.

Iar de aici se deschide o cutie a Pandorei, pentru că într-o astfel de emisiune Legea Audiovizualului poate fi încălcată fără ca cineva să sancționeze derapajele, iar, în audio-vizual, în campania electorală marile probleme sunt cele referitoare la dreptul la replică în cazurile afirmațiilor calomnioase ale unor candidați despre contracandidații lor. Moderatorii televiziunilor riscă sancționarea postului de către CNA dacă nu opresc astfel de afirmații. Noii veniți în branșă nu riscă nimic, pentru că nu sunt monitorizați de CNA.

De la „Televiziunea Galațiului” la „Televiziunea PSD-ului”

Postul TV Galați este acum în proprietatea familiei lui Florin Pâslaru, fost deputat PSD în mandatul 2008-2012, care nu și-a mai continuat cariera parlamentară pentru că a pierdut dreptul de a fi ales într-o funcție publică după ce a fost condamnat penal pentru că și-a angajat fiul la cabinetul parlamentar. Din 2016, a fost consilierul președintelui Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, iar acum e consilierul lui Marcel Ciolacu.

TV Galați este administrată de PAF Media SRL, la care sunt asociați, cu câte 50% din părțile sociale, soția și fiul consilierului lui Ciolacu, Valerica Pâslaru și Alexandru Pâslaru.

Dar televiziunea care a ajuns acum o afacere a familiei Pâslaru a fost înființată la începutul anilor 90 ca televiziune publică a Galațiului.

SC TV Galaţi SA, numită în oraș „TVG”, a fost înfiinţată în 1992, prin participarea ca acţionari a Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Galaţi şi mai multor societăţi de stat, deci bugetare, cum ar fi Sidex şi Şantierul Naval. Toate aveau în comun faptul că erau conduse de directori PDSR. În timp, CCI şi societăţile s-au retras din afacere, dar acţiunile lor au fost tranzacţionate cu mare grijă, pentru ca PDSR, devenit în 2003 PSD, să nu piardă controlul asupra TVG.

Benoît Varenne, reprezentant OMS: Să evităm dentistul!

O surpriză a avut numai miliardarul britanic Lakshmi Mittal, patronul ArcelorMittal, care în 2001, la privatizarea Sidex, s-a trezit că Guvernul Năstase i-a dat la pachet cu combinatul și câteva zeci de acțiuni la TV Galați.

După ce în 2003 Dan Nica a preluat conducerea PSD Galaţi, la butoanele TVG a fost propulsat Florin Pâslaru. Toţi directorii PSD, Primăria, Consiliul Județului, au primit ordine de la partid să susţină financiar TVG-ul.

ANAF-ul s-a ales cu lista datoriilor a trei firme falimentate, un turn metalic și-un emițător

În anii care au urmat, pe măsură ce se acumulau datorii către stat, firmele de administrare erau falimentate și licențele erau transferate pe firme nou înființate.

În 2005 SC TV Galaţi SA ajunsese să aibă datorii la stat de 19 miliarde de lei vechi. Pe 23.11.2005 a fost înfiinţată o nouă firmă, SC Prim Plan SRL Galaţi, la care Florin Pâslaru deţinea 88% din acţiuni. Pe 28.03.2006, Pâslaru a obţinut de la CNA transferarea licenţei de la SC TV Galaţi la SC Prim Plan SRL, iar vechea firmă le-a fost lăsată funcţionarilor de la Fisc, să numere banii neîncasaţi.

Fiscul a încercat totuşi, formal, să recupereze o parte din bani. Pe 09.03.2007 au fost scoase la licitaţie „una bucată turn metalic pentru antenă TV, preţ de pornire a licitaţiei 66.641 lei” şi „una bucată echipament tehnic – emiţător tv, etaj putere, etc, preţ de pornire a licitaţiei 127.070 lei”. Evident, nu s-a prezentat nimeni la licitaţie și Fiscul s-a ales cu praful de pe tobă.

În 2009, Pâslaru a lăsat Fiscului și Prim Plan SRL. În şedinţa CNA din 03.08.2009, a fost aprobată transferarea licenţei de la SC Prim Plan SRL Galaţi către SC Ora 7 SRL Galaţi. Ulterior, Florin Pâslaru a făcut cadou ANAF-ului și SC Ora 7 SRL, trecând licența TV Galați pe PAF Media SRL.

TVG, abonată la difuzarea ședințelor Consiliului Municipal și CJ Galați

De-a lungul anilor, TV Galați a fost menținută pe linia de plutire prin contractele de difuzare a ședințelor Consiliului Municipal și Consiliului Județean (CJ) Galați, adică din bani publici. În 2009, președintele CJ Galaţi, Eugen Chebac (PSD) a atribuit direct firmei Prim Plan SRL contractul de 60.435 de lei pentru „difuzarea în direct şi reluare a şedinţelor CJG la un post de televiziune”.

În 2010, Prim Plan SRL obținea un contract de 62.498 lei, iar în 2011, contractul a fost de 61.104 lei. În 2012, contractul de difuzare a fost obținut de firma Redvertising SRL, controlată de fostul prefect PSD și senator PDL Marius Necula, care încerca să lanseze la Galați o stație a postului Realitatea TV.

Deputatul PSD Nicolae Bacalbașa, „scăpat” de plata prejudiciilor de 354.000 de lei aduse banului public prin naveta la talkshow-uri TV

Nicolae Bacalbasa – Foto Facebook

În 2013, CJ Galați, al cărui președinte devenise actualul deputat PSD Nicolae Bacalbașa, a atribuit contractul de 63.000 de lei pentru „Servicii de promovare a imaginii CJG la un post de televiziune – Difuzarea în direct şi în reluare a şedinţelor CJG şi a unor emisiuni informative/ mese rotunde la TV Galaţi” firmei SC Major Gala Media SRL, la care acționar unic era Mariana Sava, care apărea în lista donatorilor la campania electorală a PSD cu 15.000 de lei. Din moment ce în anunțul licitației se menționa că e un contract pentru „mese rotunde la TV Galaţi” e clar că banii au ajuns unde trebuie.

În 2014, a intrat în scenă firma PAF Media SRL, care a primit un contract de 37.800 de lei, suplimentat cu 16.200 lei printr-un act adițional. În 2015, PAF Media a primit contractul de 67.500 lei, dar și un „supliment” de 30.000 de lei peuntru difuzarea ședințelor CJ în perioada ianuarie – aprilie 2016.

La sfârșit de an, CJ Galați și PAF Media au încheiat și contractul nr 9.757/09.12.2015, în valoare de 9.395 lei, pentru „difuzarea de mesaje de felicitare cuprinse în spoturi TV”. În total, în 2015, PAF Media a încasat de la CJ-ul condus de Bacalbașa vreo 84.000 de lei, adică aproape 20.000 de euro, o sumă consistentă pentru o televiziune locală.

Dar la acești bani încasați de la CJ Galați trebuie adăugați și banii încasați de la Primăria Galați. În total, în ultimii zece ani ar fi vorba de 400.000 – 500.000 de euro încasați de la CJ și Primăria Galați. Cu asemenea „rating” la șefii instituțiilor publice să tot faci televiziune.

Ziarul De Investigații