Portul Constanța, de zece ori mai mult azotat decât la Beirut

26.000 tone de azotat de amoniu sunt depozitate în prezent în terminalele din dane

Mega-deflagrația din portul Beirut a readus în atenția autorităților din toată lumea pericolul extrem pe care îl reprezintă azotatul de amoniu și derivații săi. Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a făcut inventarul acestei categorii de marfă periculoasă. “În prezent, avem în evidențele CN Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța 5 operatori care efectuează operațiuni de încărcare/descărcare și depozitare temporară a acestui tip de marfă. Acest tip de marfă este stocat în magazii specializate certificate în acest sens de ISU. Astăzi, 13 august 2020, sunt stocate 25.952 tone azotat de amoniu în portul Constanța, astfel:-4.908 tone de azotat de amoniu sunt depozitate în magazii certificate la Schenker (Constanța Sud), urmând sa plece în următoarele 2 săptămâni în tranzit în Ungaria;-17.521 tone de azotat de amoniu sunt depozitate în magazii certificate la Chimpex (în zona de nord a portului Constanța);-3.523 tone de azotat de amoniu sunt depozitate la Midia Internațional (în zona Midia a portului Constanța). De la începutul anului până în prezent, s-au operat în portul Constanța 87.292 tone azotat de amoniu la navele maritime și fluviale, o cantitate normală și medie în raport cu cantitățile operate în ultimii 5 ani. Toți operatorii ce au operat acest tip de marfă îndeplinesc condițiile de siguranță impuse, conform ISU. Ultima navă cu azotat de amoniu a fost operată în data de 17 iulie 2020”, a comunicat compania.

Tudose crede că liberalii vor plăti nota de plată la vot. Dar poetic

Deci, cu totul, în prezent sunt depozitate în portul Constanța 25.952 tone de azotat, cantitate suficientă pentru a spulbera, Doamne Ferește, litoralul de pe suprafața pământului. Potrivit CNAPMC, toți operatorii care manipulează mărfuri periculoase în portul Constanța, categorie în care se încadrează și azotatul de amoniu, au obligația întocmirii unui plan de măsuri de securitate aprobat de ISU privind manipularea, depozitarea și transportul acestor tipuri de mărfuri.

Azotatul de amoniu este folosit preponderent în industria producerii de îngrășăminte chimice, iar depozitarea se face în condiții speciale, ferit de foc, în cantități limitate în funcție de concentrația de azot, culoare de acces între stive, ferit de materiale incompatibile (combustibili, lubrifianți, pulberi metalice). CN APM are proceduri de monitorizare și control a operațiunilor cu mărfuri periculoase, precum și personal instruit care efectuează inspecții în terminale, asigurându-se astfel de respectarea tuturor normelor în vigoare, a mai comunicat compania.

“Explozia”, sau cum să gestionezi eficient situațiile de criză pe micul ecran

Celebra peliculă “Explozia”, realizată în 1973 după un caz similar cu Beirut-ul, dar petrecut la Galați, la o scară mult mai mică din punct de vedere al victimelor, arată că cel puțin teoretic, autoritățile române au o bogată experiență în gestionarea situațiilor de criză. Și nu vorbesc aici despre scenariul propagandistic cu personajul Gică Oprișan zis Salamandră, petrolist specialist în stins incendii, interpretat excelent de Gheorghe Dinică și nici de marii actori ai vremii care au interpretat rolurile activiștilor de partid, curajoși și gata să se sacrifice pentru popor.

Mă refer strict la incidentul în care a fost implicat vasul panamez plin cu azotat și la capacitatea autorităților de atunci de a evita un număr mare de victime. Evenimentele reale au în mare măsură legătură cu filmul, însă nu se cunoaste în detaliu modul în care au acționat atunci autoritățile. Reamintim că în portul Beirut au avut loc mai multe explozii la depozitele de nitrat de amoniu. Conform premierului libanez, Hassan Diab, 2.750 de tone de nitrat de amoniu, un material foarte exploziv, au fost sursa deflagrației masive care a zguduit Beirutul. Explozia a creat un nor în formă de ciupercă, similar celor care apar în urma bombardamentelor nucleare. Bilanțul victimelor exploziei din Beirut-200 de oameni au murit, în timp ce aproximativ 5000 sunt răniți, iar alte zeci sunt încă dați dispăruți.

Ziarul de Investigații