Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Am dat Bacalaureatul sub formă grilă. Prima generație care făcea asta.

Inutil de spus că a fost o harababură totală: grile cu răspunsuri greșite, întrebări cu răspunsuri haotice, profesori cam la fel de debusolați ca noi, elevii.

Probe: Limba și Literatura Română (oral și scris), Franceză (oral și scris – liceu de profil), Engleză (oral), Istorie/Geografie (la alegere) plus încă o materie, scris, la alegere. Pe profil uman puteai, pe atunci, să alegi între Logică, Filosofie, Psihologie, Economie și Sport. Grozave alegeri, mai ales că, la Sport, n-am excelat niciodată.

Rezumatul? Șapte probe la care trebuia să înveți din plin, că erau de sine stătătoare. Adică materie și informație, din plin.

Din 2024, Bacalaureatul va fi mai mult un examen de cunoștințe generale

Sau, cel puțin, cam asta se înțelege din anunțul Ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, citat de Europa FM:

”Este o probă comună pentru toți elevii de la toate filierele, profilurile și specializările. Această probă constă în evaluarea competențelor generale formate pe parcursul ciclului liceal la Limba și literatura română, la Matematică, Științe, Istoria și Geografia României și Științe socio-umane. O singură probă scrisă care să verifice competențele de bază.”

În plus, două probe la două limbi străine de circulație internațională, la alegere plus evaluarea competențelor digitale. Și, doar dacă elevul va dori, o probă facultativă. A cărei notă nu se va lua în calcul la media finală.

Sunt curioasă cam câți elevi vor alege să învețe în plus, pentru a da o probă suplimentară, care nu-i va ajuta deloc la notă. Sigur se vor îmbulzi la aceasta.

O fi mult? O fi puțin?

Nu spun că a ajutat pe cineva, vreodată, în viața cotidiană, să știe exact anii de domnie a lu`Cutare Voievod, Teoria lui Pitagora sau luptele interioare ale lui Harap Alb.

Cu alte cuvinte, din ce știm până acum, elevilor li se vor preda aceleași date seci și, de-abia la Bacalaureat vor fi lăsați să respire, pentru că toate informațiile alea nu vor mai conta foarte mult.

Ca de obicei, românul are idei; cu metoda e mai dificil

Bacalaureatul, în momentul de față, pare greoi și inutil. Plus că promovabilitatea lasă de dorit.

Soluția nu e să schimbi examenul, în sine. Sau, mai bine spus, nu e decât etapa X a unei soluții incomplete.

Hai să vedem:

– Informațiile care se predau, azi, elevilor sunt utile/relevante pentru viața reală?

– În mod clar, nu. Scuturăm programa, scuturăm informațiile, le aducem mai aproape de realitatea lui 2022.

– Adaptăm programa la prezent.

– Încercăm să-i învățăm lucruri practice, nu în ce perioadă a fost Petițiunea Proclamațiune și cum o chema pe soacra lui Ștefan cel Mare. Astea, dacă sunt interesați, o să le afle singuri.

– Schimbăm metoda de predare: de la memorat papagalicește, la logică.

Și de-abia dup-aia, când măcar parte din pașii ăștia vor fi îndepliniți, ne putem gândi și la cum o să fie Bacalaureatul.

E atât de simplu. Nu cred că dai întâi cu var, și apoi cu glet. Dar aceasta este o informație practică, pe care n-o s-o regăsești nici în programa școlară, nici în logica celor care se gândesc să reformeze sistemul.

Articolul precedentUngaria, în negocieri cu România privind creșterea capacității de import de gaze
Articolul următorTNL București are „viitor” : Noul lider, Denis Ilinescu, anchetat pentru posesie de droguri
Jurnalist full-time / Pesimist part-time