În octombrie 2007, o mână de muncitori de la CFR au început să dărâme cu târnăcoapele şi pikamer-ele un corp al gării. Scandalul declanşat atunci a dus la oprirea acestei acţiuni iresponsabile. Regionala Căi Ferate Bucureşti, somata să restaureze monumentul, a promis că în cel mai scurt timp se va conforma. A trecut mai bine de un an de atunci şi CFR nu a pus la loc nici măcar o piatră din zidul distrus. În plus, ploile şi ninsoarea au degradat monumentul şi mai mult.

Legea târnăcopului

Acţiunea de demolare a corpului vestic de clădire a Gării Regale din Sinaia a început la sfârşitul lunii octombrie 2007. O duzină de muncitori, înarmaţi cu târnăcoape, răngi şi pikamer-e s-au apucat de lucru. Au dărâmat mai întâi acoperişul, apoi primele rânduri de pietre. Demolarea nu a trecut neobservată şi scandalul s-a declanşat. Cei mai vehemenţi au fost membrii Ordinului Arhitecţilor din România (OAR). Ei au susţinut că lucrările de demolare nu au avut la baza niciun document legal: certificat de urbanism, autorizaţie de desfiinţare cu avizele aferente etc. Acelaşi lucru l-a constatat, ulterior, şi o comisie formată din reprezentanţi ai Ministerului Culturii şi Cultelor, Inspectoratului Teritorial în Construcţii, poliţiei şi administraţiei locale din Sinaia, care s-a deplasat la faţa locului. Faptul este cu atât mai grav cu cât Direcţia de Patrimoniu din cadrul CFR a avizat operaţiunile de demolare, cu toate că avea cunoştinţă de statutul de monument istoric al clădirii.Pentru a se disculpa, CFR SA a pretins că, de fapt, muncitorii care dădeau de zor la târnăcop, nu dărâmau zidul, ci…îl consolidau. „Din cauza şocurilor şi a vibraţiilor produse de traficul greu care se derulează pe DN 1, câteva cărămizi din zidul de împrejmuire a fostei remize de locomotive şi din acoperişul postului trafo al staţiei CF Sinaia au căzut peste un autotren care se deplasa în direcţia Braşov. Angajaţii CFR au scos din zid şi alte cărămizi care riscau să se prăbuşească (…)”, se arata într-un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor.

Câinii latră, caravana…CFR trece

Regionala CF Bucureşti a fost amendată de autorităţi, în decembrie 2007, şi somata că în termen de 30 de zile să restaureze monumentul. La mai bine de un an de la incident, nu s-a făcut nimic, iar clădirea se afla într-o stare avansată de degradare.

Inspectoratul Teritorial în Construcţii (ITC) Sud Muntenia a constatat că CFR nu vrea cu nici un chip să intre în legalitate. Motiv pentru care i-a mai aplicat o contravenţie. „Cu ocazia controlului s-a constatat că CNCF CFR SĂ-Regionala CF Bucureşti nu a finalizat demersurile de intrare în legalitate a obiectivului de construcţii (…), în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991”, se arătă în adresa 3406/25.07.2008. Totodată, ITC Sud Muntenia a dispus expertizarea construcţiei demolate pe jumătate, precum şi punerea în siguranţă a imobilului. Primăria Sinaia este cea care trebuie să suprevegheze dacă CFR respecta sau nu legea. „Primăria o să acţioneze în conformitate cu prevederile legale în vigoare pentru intrarea în legalitate a obiectivului de investiţie”, ne-au declarat surse din cadrul ITC. Deşi CFR a fost somata să repare stricăciunile aduse monumentului istoric în termen de 30 de zile, culmea tupeului, Direcţia de Patrimoniu a CFR SĂ susţine, la un an de la incident, că „vor fi întreprinse măsurile necesare pentru respectarea prevederilor înscrise în procesul verbal de control nr. 2673/31.10.2007”. Cu alte cuvinte, CFR mimează respectarea legii, sperând că…timpul le va rezolva pe toate.

Ministerul Culturii nu înţelege „scandalizarea” arhitecţilor

Instituţia care trebuia să reacţioneze cel mai prompt la ilegalităţile CFR, a avut cea mai bizară atitudine. Ministerul Culturii şi Cultelor (MCC) nu înţelege „scandalizarea” membrilor Ordinului Arhitecţilor. „Faptul că dumneavoastră v-aţi scandalizat de brutalitatea şi ilegalitatea intervenţiei (…) reprezintă doar evaluări personale”, se arata într-o adresă emisă de Direcţia Generală Patrimoniu Cultural Naţional, din MCC. Reprezentanţii ministerului minimizează incidentul din octombrie 2007 şi susţin, nici mai mult nici mai puţin, că clădirea distrusă nu ar face parte din ansamblul monumentului istoric.

Replica arhitecţilor nu s-a lăsat aşteptată. „Ceea ce s-a demolat nu este doar un transformator sau un perete, aşa cum, în mod uluitor, sugerează Ministerul Culturii şi Cultelor. Este un element arhitectual component al unui ansamblu gândit unitar şi integrat de către arhitect”, ne-au declarat surse din OAR.Mai mult, acelaşi ton indulgent l-au adoptat şi autorităţile locale.“Dărâmarea unei bucăţi din zidul unei anexe a Gării Regale, în care a funcţionat un punct de transformare electrică a degenerat prin declaraţiile OAR în aşa zise abuzuri şi nereguli privind demolarea staţiei CFR Sinaia”, au ţinut să precizeze reprezentanţii primăriei. Edilul Vlad Oprea nu ascunde faptul că ar vrea ca vechiul imobil distrus pe jumătate de târnăcoapele muncitorilor să intre în patrimoniul primăriei, pentru a fi transformat în muzeul oraşului Sinaia. Administraţia locală a făcut deja demersuri în acest sens pe lângă Ministerul Transporturilor, dar deocamdată nu a primit nici un răspuns.

Monument istoric de importanţă naţională şi universală

Sinaia este singurul oraş din România care are atât o gară regală, cât şi una prezidenţială. Ambele clădiri, care sunt grupate în jurul Pieţei Democraţiei, figurează pe lista monumentelor istorice clasate, publicată în Monitorul Oficial. Potrivit legislaţiei, aceste monumente au un regim special şi nu pot fi demolate sau modificate. Mai mult, proprietarii lor sunt obligaţi să le întreţină şi chiar să le restaureze dacă este cazul.

Construită între anii 1930 şi 1939, Gara Prezidenţială este opera celebrului arhitect Duiliu Marcu. Gara era rezervată doar familiei regale şi a oaspeţilor deosebiţi. De numele acestui monument se leagă nenumărate evenimente din istoria României. Pe peronul gării vechi şi-a găsit sfârşitul, în 1933, primul ministru al României de atunci, I. Gh. Ducă. El a fost asasinat de membrii Gărzii de Fier. În 1975, un tren special i-a adus aici pe preşedintele american Gerald Ford şi pe dictatorul Nicolae Ceauşescu. Din 1999, a fost reeditat traseul trenului Orient Express cu oprire în Gara Regală Sinaia.

VIAAndrei Sidorov
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul următorNAVROM Constanța, radiografia unei incredibile disparitii