După ce au bușit la sfârșitul anului trecut în mare stil procedura de selecție pentru ranfluarea navei Qeen Hind, șefii administrației porturilor maritime trag acum să îngrașe porcul în ajun. În timp ce majoritatea românilor se ghiftuiau la masa de revelion, da, fix pe 31 decembrie 2019, Compania Națională Administrarea Porturilor Maritime Constanța a notificat companiile interesate despre reluarea procedurilor. Astfel, conform noului calendar al procedurii de selecție pentru “Servicii de dezeșuare și ranfluare a navei Queen Hind și scoatere și neutralizarea încărcăturii din interiorul navei”, a doua strigare, pe 9 ianuarie sunt programate următoarele: depunerea Propunerii Tehnice și a documentelor care însoțesc Propunerea Tehnică- 09.01.2010, ora 16.00; ședința de deschidere și analiza Propunerii Tehnice și a documentelor care însoțesc Propunerile Tehnice- 09.01.2020, ora 16.30. Toată săptămâna aceasta, dar și primele zile ale celei următoare comisia de selecție își va stoarce creierii pentru găsirea unei soluții, respectiv pe 13 ianuarie ar trebui, cel puțin teoretic, să știm cine va scoate oile inecate și putrezite din portul Midia.

Încarcătură periculoasă

“Nota de plată”, patru milioane de euro

Bugetul estimat pentru ranfluarea navei și neutralizarea încărcături acesteia este de patru milioane euro, iar timpul de execuție 45 de zile. Reamintim că trei companii, două din străinătate și una autohtonă, se luptă pentru câștigarea contractului privind ranfluarea navei scufundate în portul Midia cu peste 14.000 de oi la bord. Potrivit estimărilor specialiștilor oile care s- au înecat odată cu scufundarea navei cântăreau în viu aproximativ 635 de tone. Acum după aproape două luni în apă, întreaga încârcătură cântărește aproximativ o mie de tone. Potrivit unor surse neoficiale din cadrul DSV București, în România nu există un crematoriu care să poată arde, așa cum cere legea românească, o asemenea cantitate de leșuri. Plus o mare problemă de ordin tehnic, respectiv leșurile îmbibate cu apă de mare nu ard în starea în care se află acum. Ultimele inspecții ale ale scafandrilor au arătat că leșurile care sunt întinse peste toate cele șapte punți ale navei, au început să se descompună și nu mai pot fi scoase decât pe bucăți.

Procedură cu cântec

Un ofertant surpriză

Inițial procedura de selecție pentru “Servicii de dezeșuare și ranfluare a navei Queen Hind și scoatere și neutralizarea încărcăturii din interiorul navei”, așa cum este denumit contractul decurgea bine. Statul român a devenit proprietarul navei, comisia tehnică a CNAPMC a demarat negocierile de ordin tehnic cu ofertanții. În număr de trei: Sirius Salvage Limited Turcia, Ignațios Stanopoulos Shipping, trade & Tehnical Grecia și o debutantă în domeniu, GSP Logistic- GSP Offshore, controlată de miliardarul Comânescu. După diverse discuții în sistem de procedură concurențială (preț și durată), comisia CNAPMC a notificat pe 24 decembrie 2019 companiile că suspendă procedura, invocând o serie de acte lipsă de la toți participanții. Comisia CNAPMC este formată din nouă membri, în frunte cu președintele Ambroziu Duma. Surse neoficiale din cadrul CNAPM au precizat că la cea de- a două tură de selecție va participa și o firmă italiană, un ofertant surpriză. Reamintim că o navă cu 22 de membri ai echipajului, care avea la bord 14.600 de oi, s- a răsturnat la sfârșitul lunii noiembrie 2019, în Portul Midia, la scurt timp după ce ridicase ancora cu destinația Libia. Toate persoanele aflate la bord au fost salvate, însă majoritatea animalelor s- au înecat.

Articolul precedentE oficial: Mihai Tudose a revenit în PSD. Adeziunea a fost completată pe 6 ianuarie
Articolul următorDaniel Chițoiu, acuzat oficial în dosarul accidentului mortal din Argeș, a refuzat să dea declarații la parchet