Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă i-a răspuns premierului Cîțu, printr-o postare pe Facebook, după „tăierea” rectificării bugetare, ministerul primind doar 10% din ceea ce ceruse, în contextul în care execuția bugetară era de 90%.
„Avem recorduri istorice la Transporturi și pe fonduri europene, și pe naționale. Până la urmă, varianta de rectificare, sub solicitarea Ministerului Transporturilor, vine din teama că nu am cheltui acești bani? Sau tocmai, că i-am cheltui? Eu garantez că vom cheltui banii solicitați. Și asta pentru că vreau să facem Transporturile din România mai moderne, mai eficiente și să le scoatem din starea de subfinanțare. Pentru asta lupt zi de zi”, a scris ministrul Drulă pe pagina sa de Facebook.
În aceeași postare, Cătălin Drulă a prezentat alocare bugetară, pe care o consideră insuficientă. Astfel, pe fonduri europene au fost alocate 8 miliarde de lei – creștere de la 6,2 mld lei în 2020; o alocare suficientă și o vom folosi. În timp ce pe fonduri naționale au fost 6,3 miliarde de lei, o scădere de 10% de la 7,1 miliarde de lei în 2020.
„Insuficient. Ar trebui mai multe fonduri ca în 2020, în condițiile în care datoriile făcute în 2020 au fost rostogolite în 2021, avem plăți one-time din trecut (sentințe judecătorești) și efectul pandemiei asupra veniturilor în Transporturi a continuat”, a mai scris Drulă care a adăugat faptul că au fost discuții cu premierul pentru alcătuirea bugetului, în februarie, potrivit cărora deficitul pe fondurile naționale va fi compensat la prima rectificare.
Fără aceste alocări vor fi probleme cu asfaltările, reparațiile drumurilor și ale căilor ferate
Sumele solicitate la rectificarea bugetară acoperă, printre altele:
- Creșterea alocărilor pentru întreținerea infrastructurii rutiere și feroviare. Am făcut record de absorbție anul acesta și pe întreținere. Consecința eventualei nealocări: frânarea programului de asfaltări, marcaje, reparații ale drumurilor, precum și a celor de înlocuire la rând (reînnoire) la calea ferată.
- Plata reducerilor legale la transportul cu trenul și metrou pentru elevi, pensionari, veterani. Suma alocată la începutul anului de 350 de mil de lei este insuficientă. În 2019 s-au plătit 685 mil lei, iar în 2020 s-au plătit 450 mil lei (an de pandemie cu lockdown). Consecința eventualei nealocări: pagubă de sute de milioane în bugetul CFR Călători și al celorlalți operatori privați, care au acordat conform legii aceste reduceri. Poate duce inclusiv la intrarea în incapacitate de plată.
- Plata sentințelor judecătorești pentru proiecte de acum 5-10 ani, titluri defintive, executorii (“claim-uri”). Consecința eventualei nealocări: poprire pe conturile CNAIR, blocarea programelor de întreținere, blocarea proiectului Lugoj-Deva lot 2 (sector Margina-Holdea/Coșevița, tunelurile “urșilor”).
- Plata ajutoarelor de stat “COVID” cu aprobarea Comisiei Europene pentru pierderile de venituri ale companiilor de transport cauzate de pandemie (astfel de ajutoare a fost acordate în celelalte state membre pentru a compensa pierderile). Consecința eventualei nealocări: incapacitate de plată în sistemul feroviar, riscuri la plata salariilor, neplata furnizorilor etc.
„Am încredere că vom găsi o variantă de rectificare prin care să putem continua reforma și investițiile în Transporturile din România, obiectiv prioritar în programul de guvernare”, a concluzionat ministrul Transporturilor.