La alegerile locale nu-i deloc complicat să faci o listă de promisiuni care să-i cucerească măcar pe cei mai naivi dintre alegători. Promiți asfaltarea străzilor secundare din cartiere, spații verzi între blocuri, mai multe autobuze și tramvaie, iluminat public la periferie, atragerea investițiilor, locuri de muncă, vetre de casă pentru tinerele familii, scăderea tarifelor serviciilor publice și „fonduri mai mari pentru cultură”, cu care evident că vei organiza popularele paranghelii pe bani publici după ce o să treacă și pandemia.
Cam asta e lista proiectelor „generice” cu care majoritatea candidaților la primării încearcă să dea marea lovitură. Dar această listă mai are nevoie și de un „ambalaj”, adică să fie prezentată ca un program strategic, cu un titlu care să sugereze viitorul prosper al comunității.
De la municipiul Galați la Galațiul Metropolitan
Gălățenii au posibilitatea ca pe 27 septembrie să voteze un candidat la primărie care le propune o strategie, ceea ce la Galați e o premieră absolută. Această strategie se numește „Galațiul Metropolitan”. Până acum, orașul de la Dunăre a avut doar titulatura de „municipiul Galați”, dublată de „fost centru industrial” și de fost locul 4 în ierarhia județelor contributoare la PIB. Ideea că ar putea deveni „metropolitan” e ca o ridicare în grad.
„Galațiul Metropolitan” este creația deputatului USR Bogdan Rodeanu, care e candidatul USR-PLUS pentru Primăria Galați, fiind susținut și de PNL. La Galați a fost parafat primul acord de asociere PNL-USR-PLUS aprobat de conducerea PNL, Rodeanu fiind susținut de liberali la primărie, iar USR și PLUS susținându-l pe liderul PNL Galați, senatorul George Stângă, la șefia CJ Galați. În proiectul său, candidatul USR-PLUS-PNL are idei cu final fericit, propunându-și ca la Galați „investitorii să fie atraşi, iar locuitorii să vadă că viitorul lor poate fi mai bun în oraşul pe care tinerii acum îl părăsesc”.
„Ce va oferi Galaţiul Metropolitan?”
Candidatul Bogdan Rodeanu și-a lansat campania și prin presa națională. Și-a prezentat programul și într-un interviu publicitar publicat de „News.ro”. Un capitol din interviu se intitulează chiar „Ce va oferi Galațiul Metropolitan” și îi vom reda textul integral: „Galaţiul Metropolitan va reprezenta fundaţia dezvoltării oraşului. Vom atrage fonduri europene şi vom dezvolta transportul metropolitan. Astfel, oamenii vor ajunge uşor la locul de muncă, la şcoală sau la medic. Vom atrage fonduri europene şi vom extinde reţeaua de utilităţi. Ne vom concentra pe reţeaua apă/canal şi vom dezvolta infrastructura de transport, educaţională sau medicală. Cu acest raţionament, vom atrage investitori şi vom încuraja investiţiile masive în Galaţi. Vom impune reguli clare în administraţie, astfel încât antreprenorul şi investitorul să se bucure de tot sprijinul administraţiei publice locale pentru a se dezvolta, pentru a angaja şi pentru a obţine profit mai mare. Mai mult decât atât, vom media relaţia dintre formatorii profesionali şi angajatori pentru a ne asigura că investitorii vor avea resursă umană pregătită, în timp ce oamenii trebuie să se vadă muncind în locuri de muncă bine plătite”.
Fostul fotbalist Dorinel Munteanu joacă în echipa PMP pentru Primăria Galați
Ce câștigă gălățenii?
Prima promisiune concretă din strategia „Galațiul Metropolitan” este că vor fi atrase finanțări europene pentru dezvoltarea transportului metropolitan. Dar nu asta e marea problemă a Galațiului. Sunt 3-4 comune situate în apropierea orașului, respectiv Vânători (1,5 km), Șendreni (12 km) Tulucești (15 km), dar legăturile lor cu Galațiul sunt asigurate de operatori maxi-taxi și până acum nu a cerut nimeni să fie un traseu de autobuz.
Extinderea rețelelor de apă-canal nu este o problemă a orașului, nici a Cartierului „Arcașilor”, în care gălățenii cu bani, politicieni, șefi de instituții, oameni de afaceri, s-au mutat în ultimii 15-20 ani și care au avut grijă să nu le lipsească exact utilitățile. Că țevile mâncate de rugină ar trebui înlocuite, e altă poveste, în niciun caz „extindere”. La infrastructura de transport ar mai fi nevoie de 50-60 de mijloace de transport, dar aici e vorba de bani, nu de strategie. La infrastructura educațională nu e nevoie de școli, dar la Galați e nevoie de creșe, deci de „infrastructură socială”. La infrastructura medicală nu ar fi probleme, pentru că în ultimii ani s-a investit în reabilitări de spitale și dotări. Investițiile în dotările din educație și sănătate trebuie să continue, dar nu neapărat „la excepțional”, cu ocazia „Galațiului Metropolitan”. Putem puncta promisiunile despre relațiile birocrați – mediul de afaceri sau despre relațiile dintre liceele tehnologice și angajatori, ca să nu se spună că nu avem bunăvoință.
Dacă tragem linie și calculăm ce câștigă gălățenii, „strategia” deputatului USR Bogdan Rodeanu nu aduce prea multe obiective concrete de dezvoltare „metropolitană” a Galațiului. De altfel, singura legătură dintre titlul „Galațiul Metropolitan” și conținutul strategiei e susținută în programul lui Rodeanu numai de atragerea unor finanțări europene pentru dezvoltarea inutilului „transportului metropolitan”. De fapt e o găselniță.
În campania electorală din 2016, Traian Băsescu lansa proiectul „Bucureștiul Metropolitan”
Ideea cu „Orașul Metropolitan” nu e nouă. Este chiar puțin prăfuită. La alegerile parlamentare din 2016, Traian Băsescu a candidat pentru un mandat de senator de București și și-a axat campania electorală pe un proiect cu care voia să câștige voturile bucureștenilor și pe care îl numea „Bucureștiul Metropolitan”. Pe 22 noiembrie 2016, Băsescu declara, tot pentru „News.ro”, că după ce va deveni senator unul dintre primele proiecte pe care le va propune va fi Legea Bucureştiului Metropolitan, denumită de el și „Bucureștiul Metropolitan”, care să rezolve problema traficului rutier din Capitală.
„Bucureştiul are o problemă gigantică. Această problemă gigantică se numeşte traficul şi oricâte pasaje subterane am face la intersecţii, traficul va deveni tot mai sufocant în Bucureşti. Soluţia este <<Bucureştiul Metropolitan>>, adică includerea în Bucureşti a judeţului Ilfov, ceea ce va permite ca într-un timp stabilit de municipalitate toţi furnizorii de trafic major să se mute la periferia <<Bucureştiului Metropolitan>>”, declara Băsescu în interviul acordat „News.ro”.
Așadar, Traian Băsescu lansa proiectul „Bucureștiul Metropolitan”, pentru a rezolva problema traficului din Capitală prin înființarea unei zone metropolitane în jurul Bucureștiului și mutarea furnizorilor de aglomerări în trafic la periferia zonei metropolitane. Traficul din Capitală era degrevat prin apariția transportului metropolitan. Și nu era un proiect nou, ci de prin 2004: „Eu am proiectul de lege gata încă din timpul mandatului de primar general”, spunea Traian Băsescu.
Proiectul deputatului USR Bogdan Rodeanu, copiat după proiectul lui Băsescu
Oricât am vrea să găsim argumente, varianta unei simple coincidențe este exclusă. E imposibil să fie o coincidență că la patru ani după ce Traian Băsescu lansa proiectul „Bucureștiul Metropolitan” pentru dezvoltarea transportului metropolitan, deputatul USR de Galați, Bogdan Rodeanu să lanseze proiectul „Galațiul Metropolitan”, în care promite cam același lucru: „vom atrage fonduri europene şi vom dezvolta transportul metropolitan”. Diferă nuanțele, dar subiectul e același.
Alternativa la ipoteza coincidenței este plagiatul. E clar că deputatul USR a plagiat proiectul lui Băsescu pentru impactul electoral al titlului, dar în lipsă de inspirație și penurie de idei a preluat și povestea cu transportul metropolitan, care la Galați este inutilă.
Deputatul USR putea aborda proiectul Zonei Metropolitane Galați-Brăila, blocat de ani de zile
Deputatul Bogdan Rodeanu putea să își bazeze proiectul „Galațiul Metropolitan” prin găsirea unor soluții legislative pentru deblocarea proiectului Zonei Metropolitane Galați-Brăila, care ar trebui să unească cele două orașe, despărțite de numai 15 km. În urmă cu 18 ani, prin HG 512/2002, Guvernul Năstase a transferat 1.000 ha situate în judeţul Brăila, din proprietatea ADS în proprietatea Consiliului Municipal Galaţi, pentru construirea Zonei Metropolitane Galați – Brăila.
Terenul de 1.000 ha este în județul Brăila, între malul Siretului și municipiul Brăila. Imediat a și început construirea primelor blocuri ANL, dar urmau să fie atribuite și mii de locuri de casă pentru gălățenii și brăilenii care voiau să își construiacă locuințe individuale.
În campania prezidențială din 2004, Adrian Năstase s-a bucurat de o primire triumfală la Galați, dar s-a confruntat cu furia liderilor PSD Brăila, supărați că nu îi consultase. Fostul șef al PSD și CJ Brăila, Gheorghe Bunea Stancu a pornit un veritabil război împotriva Galațiului, interzicând instituțiilor din Brăila să elibereze autorizații pentru ridicarea construcțiilor cu adresă incertă: „municipiul Galați – județul Brăila”. De atunci nu s-a mai construit nimic.
În 2017, Guvernul condus de Mihai Tudose, liderul PSD Brăila, a dat în judecată Municipiul Galați, cerând retrocedarea unei suprafețe de 655 ha din cele 1.000 de hectare. Guvernul Tudose a dat curs unei cereri a CJ Brăila, care a aprobat în unanimitate o inițiativă a PNL Brăila, intitulată „Cartierul Şireteniei, recuperarea unui prejudiciu istoric”. În dosarul nr 44.707/3/2017, Guvernul României a pierdut la Curtea de Apel București. Dar Guvernul Orban continuă procesul, a făcut recurs și „Înalta Curte” a fixat un prim termen peste un an și jumătate: 6 aprilie 2022!
Proiectul „Galațiul Metropolitan” al deputatului USR Bogdan Rodeanu avea un titlu optim pentru găsirea unor soluții, inclusiv legislative, pentru constituirea Zonei Metropolitane Galați-Brăila sau Brăila-Galați, pentru ca acest proiect, care îl preocupa și pe Regele Carol I, să înceapă să fie pus în practică. Este un proiect ce poate fi continuat. Nu ar fi deloc complicat ca Primăria Galați să investească în inființarea rețelei stradale și a rețelelor de utilități pe o suprafață din „Zona Metropolitană” și să le fie atribuite loturi brăilenilor și gălățenilor care vor să își construiască o locuință individuală.