Guvernul Bolojan a adoptat măsurile de reducere a cheltuielilor bugetare, inclusiv prin restructurarea aparatului administrativ.

Decizia nu este o surpriză, dat fiind că se discută intens despre necesitatea de a reduce deficitul bugetar.

Conform actelor normative asumat de Guvernul condus de Ilie Bolojan, vor fi reduse cheltuielile din sistemul bugetar, dar și numărul de posturi în mai multe instituții aflate în coordonarea executivului.

Este vorba, în primul rând, de o ordonanță de urgență pentru stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice, adică „limitarea sporului acordat în sectorul public pentru activitatea în condiții periculoase sau vătămătoare la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locul de muncă respectiv.

De asemenea, concediul de odihnă suplimentar, acordat pentru prestarea de munci grele, periculoase sau vătămătoare, ori activitate în locuri de muncă în care există astfel de condiții, va avea o durată cuprinsă între 3-5 zile lucrătoare.

Aceste măsuri au fost luate din necesitatea urmăririi unei politici fiscal-bugetare prudente, care să asigure sustenabilitatea fiscală pe termen mediu şi lung, precum pentru corectarea deficitului bugetar excesiv”.

Potrivit Guvernului, aceste măsuri intră în vigoare începând cu data de 1 iulie 2025 și se aplică până la data de 31 decembrie 2026. Totodată, a fost adoptată și o altă ordonanță de urgență, care vizează Agenția Națională de Administrare Fiscală.

Direcția generală antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală își va păstra organizarea actuală, cu structuri teritoriale doar la nivel regional.

Astfel, motivat de principiile stabilite în Programul de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor 2025 – 2028, pentru care s-a obținut încrederea Parlamentului României, sunt abrogate prevederile prin care urmau să se operaţionalizeze, începând cu data de 1 iulie 2025, structurile antifraudă teritoriale judeţene. Totodată, a fost abrogată și reglementarea ce viza reorganizarea direcțiilor regionale antifraudă fiscală pentru a asigura funcționalitatea și operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene.

Măsura este necesară pentru a asigura o coordonare strategică și pentru a preveni evaluările locale care nu iau în considerare viziunea de ansamblu asupra analizei de risc. Totodată, având în vedere necesitatea reducerii cheltuielilor publice, s-a avut în vedere menținerea structurii existente, pentru a evita costurile administrative suplimentare semnificative care ar fi fost generate de operaționalizarea unor structuri la nivel județean, inclusiv de înființarea unor noi posturi de conducere sau execuție la nivel județean.

Alte modificări cuprinse în ordonanța de urgență se referă la prorogarea, până la data de 1 octombrie 2025, a obligativității utilizării sistemului național RO e-Factura pentru institutele sau centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale și pentru agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori. Cerințele tehnice pentru utilizarea sistemului nu permit îndeplinirea normei actuale de către cele două categorii menționate mai sus”, explică Guvernul.

Articolul precedentExecuția administrativă a operatorului URBAN – la Vâlcea cine împarte gunoiul, împarte și legea
Articolul următorLuare de mită, dare de mită, trafic de influență și cumpărare de influență, acuzații aduse angajaților de la Punctul de Trecere a Frontierei Cenad