Asociația Salvați Copiii trage un nou semnal de alarmă cu privire la problemele cu care se confruntă copiii din România. Chiar dacă mesajul vine chiar de Ziua Copilului, cei mari ar trebui să înțeleagă că fiecare zi trebuie să fie despre copii, nu doar pe 1 iunie.
Potrivit unui comunicat al asociației, în România, unul din doi copii este afectat de analfabetism funcțional, este supus unei forme de violență fizică, emoțională și sexuală. Iar o treime dintre copii trăiește în risc de sărăcie și excluziune socială. 6 copii dintr-o mie mor înainte de a împlini un an de viață, iar 750 de fete sub 15 ani devin mame anual, în timp ce cel puțin 100.000 de copii trăiesc fără ambii părinți sau fără unul dintre ei. De asemenea, celor 78.000 de copii cu dizabilități nu li se asigură condițiile necesare integrării socio-educaționale, iar participarea copiilor la decizii care-i privesc nu reprezintă o preocupare a societății de astăzi.
Sărăcia, abuzurile emoționale sau fizice, motive de tras „de mânecă”
Toate aceste sunt motive, mai mult decât suficiente, ca Asociația Salvații Copiii să ceară Parlamentului și Guvernului României „să oprească starea de neconstituționalitate în care s-au adâncit an de an programele politice ale partidelor, legile bugetului de stat și deciziile privind alocările bugetare locale, a căror fundamentare strategică și aplicativă nu a avut în vedere principiul constituțional al asigurării unui «regim special de protecție și de asistență în realizarea drepturilor copilului»”, se arată în comunicatul Asociației Salvați Copiii (ASC).
Problemele identificate de ASC sunt sărăcia familiilor şi comunităţilor în care trăiesc copii, educaţie echitabilă şi de calitate pentru toţi copiii, violenţa asupra copiilor, asistenţa psihoterapeutică post-pandemie a copiilor, mamele minore, protecţia copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate, natalitatea şi mortalitatea infantilă, protecţia copiilor instituţionalizaţi, integrarea în sistemul educaţional a copiilor cu dizabilităţi şi/sau cu cerinţe educaţionale speciale şi participarea copiilor în procesele decizionale care-i privesc în mod direct.