Zeci de milioane de euro, aruncate pe fereastră de Primăria Capitalei.

Zeci de milioane de euro din banii bucureştenilor vor fi aruncaţi pe fereastră, prin simpla apostilă a directorului Direcţiei Transporturi din Primăria Capitalei, Ion Dedu. Anul trecut, Dedu a dat ordin de începere a lucrărilor de modernizare a şoselelor Iancului şi Pantelimon, cu toate că exact pe acolo va trece traseul Magistralei 5 de metrou. Dedu a semnat începerea lucrărilor la doar câteva luni după ce în Monitorul Oficial fusese publicată legea prin care Metrorex contracta un credit de 465 milioane de euro, destinat construcţiei amintitei magistrale de metrou. Aşa că nici nu va termina bine Primăria de modernizat şoselele şi liniile de tramvai, că în zonă vor apărea constructorii de la metrou, care se vor apuca să sape.

După arestarea directorului Direcţiei Infrastructură din Primăria Capitalei, o nouă bombă cu ceas stă să explodeze în curtea municipalităţii. Şeful Direcţiei Transporturi din Primăria Bucureştilor, Ion Dedu, are toate motivele să-şi facă griji în legătură cu semnătura pe care a dat-o în luna iulie a anului trecut pentru începerea lucrărilor de modernizare a şoselelor Iancului şi Pantelimon.

Amânări peste amânări

Reabilitarea șoselelor Iancului și Pantelimon se află în planurile edilitare ale municipalității de ani buni. În 2008 Consiliul General al Capitalei a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea celor două artere. Pentru reabilitarea șoselei Pantelimon au fost estimate fonduri de 73,28 milioane de euro, la un curs valutar de 3,1786 lei pentru un euro. O valoare de 233 milioane de lei, cu o durată de execuție de 12 luni. În această sumă erau incluse modernizarea a 3,85 km de drum la trei benzi pe fiecare sens, reabilitare totală și management trafic pentru 6,51 kilometri de linie de tramvai, reconstrucția și modernizarea a 15 refugii și modernizarea capătului de linie RATB din zona Granitului – Cora Pantelimon.

Pentru reabilitarea șoselei Iancului, consilierii generali au aprobat un buget de 25,3 milioane de euro – 803 milioane de lei, cu o durată de execuție de șase luni. Suma acoperea reabilitarea totală a 1,25 km, cu câte două benzi pe sens, amenajarea a 110 locuri de parcare, reabilitarea a 1,25 km de cale dublă de tramvai și alte lucrări de semnalizare și management al traficului.

Împrumutul super-avantajos de la BEI

Începerea lucrărilor s-a lăsat însă aşteptată, din cauza lipsei banilor. Între timp însă, Guvernul României a negociat cu Banca Europeană de Investiţii un credit pentru construcţia Magistralei 5 de metrou, tronsonul Universitate – Pantelimon.

„Contractul de finanţare aferent proiectului privind Modernizarea metroului din Bucureşti – etapa V, Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon a fost semnat la data de 16 decembrie 2011 între Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi România, în calitate de împrumutat, reprezentată prin Ministerul Finanţelor Publice, şi a fost ratificat prin Legea nr. 33/08.03.2013, publicată în Monitorul Oficial nr. 156/25.03.2013”, a precizat conducerea Metrorex, la solicitarea Ziarului de Investigaţii.

Valoarea creditului acordat de BEI este de 465 milioane de euro, iar el va fi eliberat în cel mult opt tranşe. „Valoarea fiecărei tranşe, dacă nu este soldul netras din credit, va fi de minimum 50 milioane de euro. Ultima dată de rambursare pentru fiecare tranşă nu va fi mai devreme de patru ani şi nici mai târziu de 25 de ani de la data stabilită de tragere. Ca variantă alternativă, împrumutatul poate rambursa tranşa într-o singură rată. La tragerea fiecărei tranşe, împrumutatul poate opta pentru dobândă fixă sau variabilă, plătibilă anual, semestrial sau trimestrial”, au mai precizat oficialii Metrorex.

După cum lesne se poate constata, condiţiile împrumutului acordat de BEI sunt mai mult decât avantajoase pentru România. Şi unde mai pui că această nouă magistrală de metrou va contribui decisiv la decongestionarea traficului din zona de est a Capitalei.

Ion Dedu nu citeşte Monitorul Oficial

Metrou Pantelimon

Aşa cum am arătat mai sus, creditul de la BEI a fost oficializat în luna martie a anului trecut, prin publicarea legii în Monitorul Oficial. La doar câteva luni, în iulie, directorul Dedu de la Primărie aviza începerea lucrărilor la suprafaţă, fără să-i pese că acestea ar putea fi distruse, peste puţini ani, de construcţia magistralei de metrou.

Sigur, în ziua de astăzi tunelurile metroului nu mai sunt construite cu săpătură deschisă, ca în perioada comunistă, ci pe sub pământ, însă acolo unde vor fi amplasate staţiile vor avea loc excavaţii serioase, care vor distruge lucrarea Primăriei – trotuare, şosea şi linie de tramvai. Cine achită nota de plată, domnule director?

Şi nu vor fi puţine staţiile amplasate pe şoselele Iancului şi Pantelimon. Prima va fi situată la Piaţa Iancului, sub staţia existentă. Urmează staţia Victor Manu, ce va fi amplasată sub Şoseaua Iancului, la fabrica Zefir, apoi staţia Naţional Arena – la intersecţia Şos. Iancului, Şos. Pantelimon şi bd. Pierre de Coubertin. Apoi, vor fi staţiile Chişinău (intersecţia Şos Pantelimon cu Bd. Chişinău), Morarilor (intersecţia Şos. Pantelimon, Şos. Morarilor şi Şos. Fundeni), Sfântul Pantelimon (în dreptul spitalului cu acelaşi nume) şi Vergului (la Cora Pantelimon).

Insolvenţa Tehnologica Radion, mană cerească

Paradoxal, singura şansă ca banii bucureştenilor să nu fie aruncaţi pe fereastră (sau nu chiar atât de mulţi) constă în faptul că pe Şoseaua Pantelimon lucrările bat pasul pe loc. De când Theodor Berna a fost reţinut, iar firma sa, Tehnologica Radion, a intrat în insolvenţă, şantierul este pur şi simplu părăsit, muncitorii dând bir cu fugiţii. Pe Şoseaua Pantelimon nu au fost făcute decât câteva lucrări la trotuare, care au fost reconfigurate, şi au fost create nişte noi locuri de parcare. În plus, constructorul s-a apucat de terminalul de capăt de linie de la Cora Pantelimon (Granitul), dar nici aici nu s-a mişcat mare lucru.

Altfel stau însă lucrurile pe Şoseaua Iancului, unde au fost deja montate liniile de tramvai. Linii care vor fi distruse în dreptul viitoarelor staţii de metrou. Am încercat în repetate rânduri să dăm de directorul Ion Dedu, pentru a ne explica de ce a dat ordin de începere a lucrărilor într-o zonă în care va începe construcţia unei magistrale de metrou. L-am sunat pe telefonul mobil, i-am dat SMS în care-i explicam cine suntem şi ce vrem de la domnia sa. Tăcere.

Share: