6.2 C
București
duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 33

George Tuță – de la chiller la „coarde”, cu ocolișuri prin noile ministere

George Tuță - Foto Ziarul de Investigații

Azi, în inima Primăriei Sectorului 1, civilizația a capitulat în fața caniculei. Două ființe omenești – una gravidă, cealaltă mai puțin spectaculoasă, dar la fel de vulnerabilă – au cedat fizic pe altarul unei ”economii” dubioase la bugetul de răcire.

Să nu fim naivi: răceala administrativă a domnului Primar Tuță nu mai e demult doar metaforă. Când în clădirea de patrimoniu a Primăriei devine impracticabil să respiri, nu din pricina istoriei, ci din pricina gradelor Celsius, e limpede că avem de-a face cu managementul catastrofic ridicat la rang de performanță.

Chillerul – acea minune tehnologică ce a ținut în viață funcționărimea de pe vremea lui Tudorache și, uluitor, chiar și în „epoca useristă” a Clotildei Armand – a fost sacrificat, anul acesta, pe altarul zgârceniei (?), al ignoranței (?) sau poate al unui calcul ezoteric pe care doar inițiații administrației locale îl pot pătrunde.

Se invocă, în continuare, impenetrabilitatea zidurilor de patrimoniu, ca și cum aerul condiționat ar atenta la dantela istoriei, dar, unde-i lege, știm cu toții, nu-i tocmeală! În realitate, lipsa minimului confort devine practică standard, într-o instituție pentru care, se pare, exodul la urgențe e singura formă de ieșire din decor.

Dar ”cordele”, cât (ne) costă ”coardele”?

Desigur, dacă te iei după isteria mediatică, s-ar putea să crezi că problema cardinală a Sectorului 1 nu e absența răcorii, ci prezența… „coardelor”. Da, „coardele” – epitetul predilect (alături de ”fătălău”, nu?) al doamnei Dana Budeanu. Ce să mai discutăm despre competență, despre onoare, despre meritocrație?

Narațiunea dominantă e servită cu damf de monden, într-un spectacol grotesc în care profesionalismul autentic e strivit între veșnicele răfuieli de mahala și câteva cadre pe celebrul Facebook unde totul pare rupt dintr-un film cu buget redus și maxim 1,8* din 211.334 votanți. Am vrut să zic comentarii.

Dar nu se oprește aici suita anecdotică. Să punctăm, cu promisiunea că vom urmări cu atenție și îngrijorare, și acea „mică problemă” care zburdă, nestingherită, prin târg și, mai ales, prin instituție: se șoptește cu sârg că de când Ministerul Muncii a ajuns la domnul Florin Manole, partenerul de înțelegeri bune al primarului Tuță, Inspecția Muncii (ITM) ar evita cu grație să mai deranjeze ordinea desăvârșită din Sectorul 1. Desigur, asemenea zvonuri nu sunt decât tulburări ale răuvoitorilor, picături de venin picurate în ceaiul deja amar al administrației locale.

Eu, unul, refuz să cred că Inspecția Muncii ar putea cădea pradă sentimentelor de delăsare – dar remarc, totuși, că fumul zvonului persistă cam prea mult pentru un foc inexistent.

Împreună cu această poveste, plutește și nostalgia difuză după vremurile Clotildei, când, zic unii, „măcar funcționau chestiile elementare”. Dacă mai adăugăm la acest peisaj dezolant și sindicatul inefabil, împreună cu ritualul zilnic al bârfelor de birou, tabloul devine complet: o administrație în care mediocritatea a devenit regulă, iar scandalul, un sport municipal.

Nu vreau să cad în păcatul generalizărilor, dar, sincer, Primăria Sectorului 1 arată astăzi ca un roman prost scris de Nicolae Ciucă: multă beznă, personaje bizare și o senzație apăsătoare că logica a fost demult evacuată din clădire.

Ce urmează? Poate o dezbatere academică despre diferența dintre „chiller” și „coardă”, moderați de vreun sindicalist cu legitimație (încă ne) expirată. Sau, cine știe, încă o rundă de leșinuri, poate de data asta cu spectatori la balcoane, să se bucure și poporul de spectacolul degradării administrative.

Până una, alta, nu-mi rămâne decât să constat: foc fără fum nu există, iar la Primăria Sectorului 1, fumul a devenit principalul vector de imagine. Iar fumul ăla alb de acum un an încearcă valențe înecăcioase și în curând nedigerabile. Până astăzi, primarul PNL de la Sectorul 1, George Tuță nu a livrat nimic din ce a promis în campania electorală. Se anunță încă patru ani pierduți!

Nicușor Dan, promisiuni: „Administrația Prezidențială va propune o reducere bugetară cu 20%”

Sursa: Facebook

Primele măsuri de austeritate anunțate de Guvernul Bolojan intră în vigoare, în ciuda întrebărilor care încă nu au primit răspuns.

Și, mai ales, în ciuda criticilor, însă astăzi, președintele Nicușor Dan a încercat să explice punctual câteva neclarități.

Într-o conferință de presă, președintele țării a vorbit despre o serie de subiecte, inclusiv vizavi de măsurile fiscale decise de Guvernul Bolojan. Însă Nicușor Dan a răspuns și unor întrebări adresate de jurnaliștii prezenți la Cotroceni.

Vizavi de măsurile fiscale, Nicușor Dan a asigurat că „este o chestiune provizorie, că România are potențial economic”, dar și că „ în momentul în care o să vină rectificarea bugetară pentru 2025”, dar, și că „Administrația Prezidențială va propune o reducere cu 20% a bugetului propriu, pentru a participa la acest efort colectiv”.

A fost o presiune a timpului pentru piețele financiare care au fost expuse ani de zile la promisiuni neonorate ale României de a reduce cheltuielile. Singurul răspuns care era credibil pentru ei, sub presiunea timpului, a fost că vor crește veniturile.

Însă, pe chestiunea TVA, de care sunt sigur că sunteți interesați, angajamentul Guvernului, în momentul în care el a fost investit, a fost că TVA nu va crește și că vom avea o reevaluare la începutul lunii octombrie (…) și vom vedea în acel moment dacă măsurile sunt suficiente sau nu. Pentru ca România să poată să treacă de această perioadă fără majorarea TVA, erau nevoie și erau absolut realizabile un set de măsuri, discuții, cu Comisia, cu agențiile de rating, și această măsură putea să nu fie luată la acest moment. (…)

Vom vorbi în setul al doilea de măsuri de pensiile speciale ale magistraților. Aici sunt de spus câteva lucruri. În primul rând, că a fost o greșeală uriașă a politicului în momentul în care pensia a ajuns să fie mai mare decât salariul. Și atunci, evident că, în momentul în care într-o meserie pensia este mai mare decât salariul, stimulezi oamenii să iasă din sistem.

Asta a fost prima greșeală. A doua greșeală a clasei politice față de magistrați a fost că, în ultimii ani, față de situația, evident, nepotrivită care a fost creată, au fost mesaje heirupiste care au făcut ca din zona de magistrați și procurori foarte mulți să iasă la pensie și în felul ăsta, tocmai pentru că nu era ceva previzibil și, în felul ăsta, din păcate, prin pierderea unor profesioniști, calitatea actului de justiție a scăzut în România.

Acum, mesajul care este important, care este foarte ferm: în legea magistraților, în acest moment, există o prevedere tranzitorie care spune că persoanele care îndeplinesc condiția de pensionare, la acest moment, își păstrează drepturile pe care legea le prevede la acest moment, în ipoteza în care vor ieși la pensie mai târziu. Și ceea ce vreau să transmit foarte ferm este că această prevedere tranzitorie va rămâne în modificarea legii magistraților, adică mesajul meu este că toți cei care îndeplinesc vârsta de pensionare în acest moment nu trebuie să se precipite să iasă din sistem, pentru că această prevedere va rămâne în vigoare și asta este în folosul sistemului de justiție din România. (…)

Sunt vreo 200 de sporuri, care, de-a lungul timpului, au fost acordate prin lege. Unele sunt incluse în salariu, altele nu sunt incluse în salariu, au fost acordate diferitelor categorii profesionale. Nu se putea face o analiză în 30-40 de zile pe toate aceste 200 de sporuri, și să fie și identificate actele normative, și să fie făcute și proiectele de modificări pentru aceste acte normative.

România are nevoie – și toate partidele care formează Coaliția au fost de acord cu asta – România are nevoie de o lege a salarizării unitare, în care să avem o abordare foarte nuanțată pe toate categoriile profesionale și să dispară sporurile. Adică, în funcție de ceea ce sunt actualmente sporuri justificate, să fie incluse în legea salarizării unitare, și de legea asta să nu ne mai atingem ani de zile.

Cam asta este unde trebuie să ajungem. Dar probabil că, pentru a face asta, ne trebuie un an, un an și jumătate. Deci acum ați văzut că am avut o atitudine nuanțată față de Guvern. Unde le dau dreptate este că au trebuit luate niște măsuri, ca să spunem așa, din topor, pentru că nu a existat timpul pentru analiză și ne presa timpul”, a detaliat Nicușor Dan.

Directorul DAJ Bihor, judecat pentru contractele de avocatură încheiate în numele instituției

Sursa: Facebook

Directorul Direcției pentru Agricultură Județeană (DAJ) Bihor a fost trimis în judecată sub control judiciar pentru abuz în serviciu, în legătură cu o serie de contracte încheiate cu case de avocatură.

Nicolae Florian Hodișan pe numele său, acesta nu este singurul inculpat în dosarul instrumentat de procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul teritorial Oradea. Alături de Hodișan, o angajată a DAJ Bihor va fi judecată pentru complicitate.

Faptele de care este acuzat directorul DAJ Bihor s-ar fi succedat între anii 2023 – 2024, când acesta, cu sprijinul subordonatei sale, „ar fi încheiat, cu încălcarea dispozițiilor legale, trei contracte de asistență juridică cu trei cabinete de avocatură, fără să existe viza prealabilă de control financiar preventiv și avizul prealabil al ordonatorului principal de credite”, în condițiile în care instituția avea consilieri juridici la dispoziție.

În acest fel, arată procurorii, s-ar fi creat „un prejudiciu total de 34.655 de lei, precum și un folos necuvenit în același cuantum celor trei cabinete de avocatură”.

De aceea, „în vederea recuperării prejudiciului reținut, în cauză s-au dispus măsuri asigurătorii asupra unor bunuri imobile aparținând inculpaților”. Aceasta în condițiile în care Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale s-a constituit parte civilă.

Inculpatul Hodișan Nicolae Florian ar fi încheiat în mod nelegal cele trei contracte de asistență juridică, după cum urmează:

la data de 13 ianuarie 2023, acesta ar fi semnat contractul de asistență juridică în valoare de 7.140 de lei, cu un cabinet de avocatură, contract având ca obiect redactare și susținere acțiune civilă și ordonanță președințială, precum și asistare și reprezentare în fața organelor judiciare (poliție și parchet) a instituției în dosarul având ca obiect plângere împotriva persoanelor responsabile din Oficiul de Studii Pedologice și Agrochimice (O.S.P.A.) Bihor;

la data de 10 mai 2024, acest ar fi semnat contractul de asistență juridică în valoare de 8.925 de lei, cu un cabinet de avocatură, contract având ca obiect redactare și comunicare plângere prealabilă în legătură cu contestarea unor adrese întocmite în cadrul unui proiect;

la data de 17 iulie 2024, acesta ar fi semnat contractul de asistență juridică în valoare de 22.000 de lei (din care ar fi fost dispusă plata și achitată suma totală de 18.590 de lei), cu un cabinet de avocatură, contract având ca obiect asistență juridică, formulare cereri și căi de atac în fața Tribunalului București, respectiv exercitare recurs în fața Curții de Apel București, în cadrul dosarelor având ca obiect anulare acte administrative/recuperare sume declarate neeligibile în cadrul unui contract de subvenție încheiat în anul 2021.

În perioada respectivă, Direcția pentru Agricultură Județeană Bihor avea în structura organizatorică trei consilieri juridici care ar fi putut asigura serviciile de asistență juridică menționate anterior și ar fi putut reprezenta instituția publică în fața instanțelor de judecată”, explică procurorii.

Ministrul Finanțelor, avertisment: „Până la finalul anului viitor, va fi perioada cea mai grea”

Sursa: Facebook

Alexandru Nazare, ministrul PNL al Finanțelor, a lansat recent un avertisment.

Potrivit declarațiilor acestuia, măsurile de austeritate implementate și care urmează a fi propuse nu vor rezolva complet criza economică în care se află țara noastră.

Într-o intervenție la Antena 3, Alexandru Nazare a explicat cum s-a ajuns în această situație, dar și faptul că măsurile de austeritate nu vor rezolva complet problema deficitului.

În principiu, pachetul intră în vigoare dacă moțiunea de cenzură depusă de AUR, care va fi supusă votului astăzi, este respinsă.

Însă, a punctat ministrul Finanțelor, „acest pachet, în ciuda faptului că ne stabilizează economia și ne ferește de o situație catastrofală, (…) va avea și efecte adverse, adică se va vedea în inflație”.

În viziunea ministrului Nazare, „trebuie să spunem foarte clar acest lucru direct și onest, să le explicăm românilor că acesta este un cost pe care îl plătim pentru a evita un cost mult mai mare, enorm de mare, care ar fi însemnat degradarea României și de care am fost la acest moment extrem de aproape. Dar pericolul nu a trecut”.


E o mare diferență în datoria publică. Datoria publică a crescut, e prognozată să ajungă la sfârșitul acestui an la 60 la sută. A crescut enorm în ultimii cinci ani, cu aproape 20 la sută, de la 570 de miliarde la peste o mie 100 de miliarde, ceea ce, bineînțeles, ne pune într-o zonă de risc, într-o altă zonă de risc față de ce riscuri aveam de gestionat acum cinci ani sau acum 15 ani. (…)

Va trebui, împreună, ca până la sfârșitul anului viitor să facem acest efort de ajustare, să le explicăm cât mai bine oamenilor că nu există altă soluție mai bună, astfel încât de la sfârșitul anului viitor și începutul anului 2027 să vedem o situație economică îmbunătățită și nu are cum să nu se vadă. (…)

Toate măsurile pe care le luăm pentru a elimina risipa, toate măsurile pe care le luăm pentru a eficientiza cheltuielile, măsuri pe care trebuie să le luăm pe investiții, neapărat, pentru atragerea de noi investiții private și pentru a avea o povară mult mai mică și o asistență reală pentru investitori, fie că sunt români, fie că sunt străini (…) 

Estimăm că această perioadă, până la finalul anului viitor, va fi perioada cea mai grea, bineînțeles, cu un vârf în această iarnă. După care, din vara anului viitor, spre iarna anului viitor, să vedem îmbunătățiri.

Nimeni nu va putea să facă o minune. Deci nu se pot face minuni. Nu există miracole care să ne scoată într-o situație în care noi singuri ne-am complăcut”, a spus Alexandru Nazare pentru sursa citată.

Adrian Mihăilă, administrator public Vâlcea – funcționar de partid printre scandaluri, controverse și incompetență

Adrian Mihailă administrator public al județului Vâlcea - Foto Ziarul de Investigații zin.ro

Cine este Adrian Mihăilă, administrator public al județului Vâlcea?

Adrian Mihăilă este administratorul public al județului Vâlcea, practic mâna dreaptă a șefului Consiliului Județean Vâlcea. În această poziție de număr doi al administrației județene, Mihăilă se află de aproape 8 ani, timp în care și-a consolidat reputația de funcționar de partid promovat datorită relațiilor politice, nu a competențelor. Numirea sa inițială a venit după alegerile din 2016, când noua conducere PSD a județului l-a instalat în funcție, el activând la început ca și consilier al președintelui Consiliului Județean Vâlcea (Constantin Rădulescu, liderul PSD Vâlcea).

Ascensiunea sa pe filiera PSD a fost rapidă: încă din ianuarie 2017, Mihăilă a fost desemnat președinte al Clubului Social Democrat Vâlcea, o structură internă a PSD Vâlcea menită chipurile să faciliteze dialogul cu societatea civilă – o funcție mai degrabă onorifică, dar care i-a confirmat statutul de om de încredere al partidului.

În ceea ce privește pregătirea, Adrian Mihăilă este inginer silvic de formație, absolvent al Universității Transilvania din Brașov. Cu alte cuvinte, omul responsabil astăzi de coordonarea tehnică a proiectelor județene, de spitale, ba chiar și de evaluarea ofertelor pentru o nouă termocentrală (ori a unei gropi de gunoi pe bani europeni), are studii în domeniul pădurilor. Oricum, decât deloc e foarte bine și așa!

Experiența sa înainte de a intra în sistemul public a fost de „32 de ani în mediul privat”, după cum îi place să menționeze. Faptul că un inginer silvic fără experiență în administrația publică a ajuns să ocupe brusc o funcție-cheie în Consiliul Județean Vâlcea spune multe despre modul în care politica de partid bate competența profesională.

De altfel, presa locală subliniază că în ultimii ani la CJ Vâlcea angajările s-au făcut preponderent pe criterii de loialitate politică, nu de merit: Tot orașul știe că nu te poți angaja în Consiliul Județean dacă nu ești în PSD, dacă nu ai lipit afișe pentru partid, dacă nu ești pila cuiva…”.

Iar Adrian Mihăilă nu face excepție, beneficiind din plin de susținerea PSD Vâlcea pentru a accede și a se menține în funcție.

Promovat inițial fără tam-tam, Mihăilă și-a conservat postul de administrator public în toți acești ani prin concursuri mai mult de formă. La ultimul concurs organizat (în 2025) pentru ocuparea funcției, surpriză! Singurul candidat înscris a fost chiar Adrian Mihăilă, care evident a „câștigat” un nou mandat.

De altfel, el a fost singurul candidat de fiecare dată, menținându-se astfel nestingherit în această poziție călduță. Situația este cu atât mai ironică cu cât șeful său politic, președintele CJ, clamează public că „nu aranjează concursuri” și că vrea competență – declarații contrazise flagrant de realitate.

Vâlcea nu duce lipsă de oameni competenți pentru funcția de administrator public; are, însă aceștia nu au relații/pile la partid!” – punctează același material de presă, demascând practic ipocrizia promovărilor pe criterii de carnet de partid. Cu un asemenea sprijin politic din partea PSD Vâlcea, cariera lui Adrian Mihăilă în administrație pare asigurată indiferent de rezultate până la pensie și chiar mai departe. Să vedem însă ce rezultate sau, mai bine zis, controverse a acumulat acesta în ultimii ani.

Scandaluri și controverse Adrian Mihăilă

Activitatea lui Adrian Mihăilă în fruntea aparatului administrativ al județului Vâlcea a generat numeroase semne de întrebare, scandaluri și situații absurde. Lipsa de expertiză în domeniile pe care le gestionează, combinată cu obediența față de baronii locali, a dus la decizii controversate și la critici dure în spațiul public. În continuare, câteva dintre cele mai sonore scandaluri și controverse legate de administratorul public al Vâlcii.

CET Govora – inginerul silvic devenit „expert” în energie

Una dintre cele mai grăitoare controverse îl are pe Adrian Mihăilă în postura de evaluator al ofertelor pentru construirea unui nou CET (Govora), o investiție de peste 110 milioane de euro. Pare greu de crezut, dar președintele comisiei care analizează ofertele tehnice pentru o nouă termocentrală pe gaz (menită să înlocuiască vechiul CET Govora) este același Adrian Mihăilă, de profesie inginer silvic.

Situația a stârnit stupefacție și ironii mușcătoare în presa locală: „Consiliul Județean are specialiști de marcă în multe domenii, dar Mihăilă, acest individ fără o pregătire profesională solidă în zonele pe care le coordonează, este șef peste tot. De la domeniul medical până la cel industrial!”.

Cu alte cuvinte, Mihăilă s-a cocoțat în fruntea tuturor comitetelor și comisiilor posibile, exact ca în schițele lui Caragiale, unde personajele incompetente ajungeau în poziții de decizie fără să aibă habar despre ce e vorba.

Cazul CET Govora a scos în evidență această absurditate administrativă. Un jurnalist local exclama exasperat în articolul dedicat subiectului: „Ce mama dracului legătură are Mihăilă, expertul în flacăra violet și păduri, cu turbinele, gazul, electricitatea?!”.

Întrebarea, formulată colorat, surprinde perfect problema – lipsa totală de competență tehnică a lui Mihăilă în raport cu un proiect energetic de o asemenea anvergură. În loc să vedem în fruntea comisiei un specialist în energie sau măcar pe cineva cu experiență relevantă, apare Adrian Mihăilă, cunoscut mai degrabă drept „omul cu flacara violet” prin cercurile locale (o etichetă ironică la adresa preocupărilor sale esoterice).

Evident, o astfel de numire ridică suspiciuni: este Mihăilă acolo pentru a garanta un anumit rezultat al licitației? Sau pur și simplu pentru că, fiind omul de încredere al șefului CJ, trebuie să fie băgat în toate comitetele? Indiferent de motiv, cert este că habarnistul de serviciu de la Consiliul Județean Vâlcea s-a trezit arbitru al unui proiect strategic, stârnind pe bună dreptate indignare. Presa promite chiar să urmărească cu atenție „ce face habarnistul Mihăilă la această evaluare de oferte”.

Până în prezent, conducerea Consiliului Județean (controlată de PSD) nu a oferit un răspuns clar la aceste întrebări, preferând să mizeze pe obediența și discreția lui Mihăilă. Însă cazul CET Govora rămâne un etalon al incompetenței ambalate politic, cu administratorul public în ipostaza grotescă de „expert universal”, bun la toate și la nimic cu adevărat.

Proiectul de deșeuri ADI – promisiuni întârziate și încredere pierdută

O altă controversă majoră legată de numele Adrian Mihăilă este gestionarea dezastruoasă a proiectului de management al deșeurilor din județul Vâlcea. Mihăilă a fost numit și manager al Centrului de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) de la Roești, parte a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Salubrizare Vâlcea.

Acest proiect, demarat cu fonduri europene încă din 2013, avea menirea să rezolve problema colectării și depozitării gunoiului în județ. Din păcate, sub coordonarea autorităților județene (inclusiv a administratorului public Mihăilă), proiectul a acumulat ani de întârzieri, ratând succesiv termenele de finalizare.

În 2022, Mihăilă încă vorbea despre „faza de proiectare” și promitea că „începutul lunii iunie” vor demara lucrările efective, astfel încât centrul să devină funcțional în 2023. Evident, aceste promisiuni au sunat cunoscut și gol pentru primarii din județ, sătui de tergiversări. La una dintre ședințele ADI Salubrizare, absența masivă a edililor (doar vreo 12 din 89 de UAT-uri s-au prezentat) a arătat lipsa totală de încredere în acest proiect tras pe dreapta, dar și respectul primarilor pentru Adrian Mihăilă.

Un primar vâlcean a exprimat cel mai bine frustrarea generală, într-o declarație devenită virală: „Mai dă-l dracu’ de proiect că de șapte ani de zile n-ai fost în stare să implementezi un proiect județean!… S-a dus dracului de tot încrederea!”.

Cuvintele sale – rostite, ce-i drept, la adresa întregului eșec instituțional, nu doar a lui Mihăilă – sintetizează situația: proiectul de deșeuri a ajuns un fiasco, iar încrederea primarilor în conducerea Consiliului Județean (din care face parte și administratorul public) este zero. Din postura sa de manager al CMID și administrator public, Adrian Mihăilă poartă o parte din responsabilitate pentru acest deznodământ. El a fost acolo să dea asigurări și să facă promisiuni, însă rezultatele concrete întârzie să apară și după atâția ani.

În schimb, vedem acuzații reciproce și scuze: ba legislația, ba contestatarii, ba „procedurile greoaie” sunt de vină – nimeni din conducerea județului neasumându-și direct răspunderea. Cert este că, în ochii opiniei publice, administratorul public Adrian Mihăilă se asociază cu eșecul proiectului ADI Salubrizare, un proiect care trebuia să fie vitrina eficienței administrative, dar s-a transformat într-un exemplu de incompetență și indolență administrativă. Iar acest eșec nu face decât să confirme ceea ce mulți suspectau: când pui un om fără expertiză reală, dar cu carnet de partid, să gestioneze probleme complexe, rezultatul „pute” la propriu și la figurat – exact ca gunoiul neridicat la timp.

Scandalul de la Spitalul Drăgoești – „cine greșește plătește” (sau nu?)

Numele lui Adrian Mihăilă a apărut și în contextul unui scandal din domeniul sanitar, care a zguduit județul Vâlcea în 2021. La Spitalul de Psihiatrie Drăgoești (unitate subordonată Consiliului Județean Vâlcea), managerul de atunci al spitalului a fost înregistrat în timp ce își înjura și amenința grotesc o angajată, cu un limbaj demn de lumea interlopă.

Incidentul a devenit public, stârnind indignare generală, iar Consiliul Județean a fost nevoit să reacționeze. În mod obișnuit, astfel de episoade ar ține de responsabilitatea directă a președintelui CJ sau a Direcției de Sănătate, dar în Vâlcea s-a decis constituirea unei comisii de anchetă conduse de… administratorul public Adrian Mihăilă. Practic, Mihăilă – care are în coordonare și activitatea spitalelor județene – a fost trimis să stingă incendiul de imagine.

Rezultatul? Managerul recalcitrant a fost suspendat din funcție pe perioada anchetei, iar Adrian Mihăilă a ieșit la rampă cu declarații ferme despre moralitate și consecințe. „Cine greșește plătește” a concluzionat el apăsat, pozând într-un fel de justițiar al situației. De asemenea, a ținut să precizeze public că întreaga activitate a spitalelor din subordinea CJ va fi verificată și că persoanele lezate pot depune plângeri penale, asigurând opinia publică de maxima seriozitate a demersului.

În traducere liberă, Adrian Mihăilă încerca să salveze aparențele, promițând că se vor lua măsuri și că astfel de derapaje nu vor fi tolerate.

Dincolo însă de vorbele frumoase, acest episod subliniază o contradicție: Mihăilă clamează „cine greșește plătește”, dar în ograda proprie (a Consiliului Județean) competența și decența par opționale atât timp cât ai spatele asigurat politic. Managerul de la Drăgoești fusese el însuși pus în funcție cu sprijin politic, iar comportamentul său abuziv a escaladat până la scandal public fără ca înainte cineva din conducerea CJ (inclusiv Mihăilă, ca responsabil pe sănătate) să observe sau să ia măsuri.

Abia după ce presa a difuzat înregistrarea cu „Marș acasă, jigodia dracu’… te joc în picioare… o dau la albanezi!” – tirada dementă a managerului – s-au sesizat autoritățile. Iar Mihăilă a fost trimis în prim-plan pentru a transmite mesajul de integritate.

Mesaj care, din păcate, sună a gol în contextul general al administrației județene. Pentru că dacă ar fi să aplicăm sincer motto-ul „cine greșește plătește”, atunci probabil mulți din aparatul CJ Vâlcea – în frunte cu unii politruci incompetenți – ar trebui să dea socoteală. Însă, în realitate, puțini „plătesc” cu adevărat: managerul cu gura bogată a fost suspendat temporar și probabil și-a văzut de treabă ulterior, iar sistemul și-a continuat mersul cu aceiași oameni la butoane.

Acest caz a scos totuși la iveală ipocrizia cu care conducerea județeană tratează problemele: când situația devine jenantă public, se mimează fermitatea. Adrian Mihăilă a jucat rolul de purtător de mesaj moralizator, deși el însuși este parte integrantă a unui aparat unde responsabilitatea și competența lipsesc adesea cu desăvârșire. În loc ca un astfel de scandal să ducă la introspecție – de pildă, la întrebarea dacă nu cumva numirile pe criterii politice în funcții manageriale compromit actul de conducere – s-a preferat improvizația de moment.

Iar Mihăilă, obedient, loial și util, a executat ordinul de a calma spiritele, livrând publicului o frază memorabilă, dar goală: „cine greșește plătește”. Rămâne de văzut dacă și pentru el va veni vreodată nota de plată a propriilor greșeli sau ale celor pe care îi girează. Aș îndrăzni să pun pariu că, da, se apropie momentul…

Când competența e opțională

Adrian Mihăilă, administrator public al județului Vâlcea, reprezintă exemplul perfect de personaj politic instalat într-o funcție administrativă înaltă exclusiv datorită susținerii de partid și menținut acolo în ciuda propriilor limite profesionale. Parcursul său, de la inginer silvic ajuns factotum (Persoană care se bucură de încrederea stăpânului și se ocupă de toate treburile dintr-o casă) în Consiliul Județean Vâlcea, este pavat cu controverse, scandaluri și ironii.

Lipsa de competență în domenii-cheie a fost compensată de relațiile politice – Mihăilă fiind, în esență, un funcționar de partid pe care PSD Vâlcea l-a făcut indispensabil în ecuația de putere locală. Sub oblăduirea sa, proiecte importante precum gestionarea deșeurilor au trenat ani de zile, în timp ce el supervizează de pe margine orice comisie posibilă, de la sănătate la energie, fără expertiza necesară.

Consiliul Județean Vâlcea condus de PSD l-a folosit pe post de om bun la toate și paratrăsnet mediatic, deși performanțele sale sunt cel puțin discutabile și modeste.

Tonul acid al presei locale – care l-a catalogat drept „șmecher uns cu toate alifiile” și „habarnist” aterizat în funcții de răspundere – reflectă frustrarea față de un întreg sistem în care clientelismul politic bate competența.

Scandalurile și controversele care poartă amprenta lui Adrian Mihăilă nu sunt accidente, ci rezultatul direct al acestei culturi administrative pervertite. Atât timp cât la conducerea județului promovările se fac pe baza carnetului de partid și a fidelității oarbe – „nu te poți angaja dacă nu ești în PSD” – nu e de mirare că personaje ca Mihăilă ajung să decidă soarta proiectelor publice.

În final, Adrian Mihăilă rămâne un nume sinonim cu controversa în Vâlcea: pentru unii, el este garantul intereselor PSD în administrație, un executant obedient; pentru alții, este simbolul incompetenței ajunse la putere, al funcționarului de partid care spune platitudini gen „cine greșește plătește” dar nu aplică niciodată această vorbă la propria persoană sau la camarazii săi politici.

Indiferent de perspectivă, un lucru e cert: numele Adrian Mihăilă va continua să stârnească reacții ironice și indignate atât timp cât va trona în funcția de administrator public al județului Vâlcea, iar Consiliul Județean Vâlcea va rămâne terenul de joacă al politrucilor.

Pentru cetățenii de rând, spectacolul acesta este unul trist, dar din păcate familiar. Iar întrebarea care se ridică, inevitabil, este: cât timp va mai tolera Vâlcea asemenea personaje și practici? Pentru că, la urma urmei, într-o democrație veritabilă, cine greșește chiar trebuie să plătească, inclusiv Adrian Mihăilă și stăpânii lui. Și stăpânii stăpânilor lui.

România vs. Europa în 2025: salarii, chirii, taxe și traiul real. Ce face statul pentru oamenii săi?

Profilul comparat: cine sunt familiile analizate?

  • 2 adulți (30–40 ani), salariați cu normă întreagă
  • 1 copil preșcolar sau elev (4–10 ani)
  • Orașe mari: București, Berlin, Paris, Viena, Atena
  • Apartament închiriat 60–70 mp
  • Transport mixt: auto + public

Toate datele sunt exprimate în euro și actualizate la iulie 2025.


Venituri nete lunare – familie urbană activă

ȚarăVenit net familie/lună (€)Observații
🇷🇴 România~1.600 €2 salarii medii nete urbane + alocație copil (50 €/lună)
🇩🇪 Germania~4.200 €după taxe, include alocație (Kindergeld ~250 €/copil)
🇫🇷 Franța~3.800 €salarii + alocație + deduceri familiale (régime quotient)
🇦🇹 Austria~4.000 €venit stabil, cu Kindergeld și subvenții
🇬🇷 Grecia~2.400 €salarii medii + alocație copil (60 €/lună)

Chirie lunară (60–70 mp, zonă decentă)

ȚarăChirie lunară (€)Observații
🇷🇴 România450 €București, sector 3, bloc post-2000
🇩🇪 Germania900 €Berlin, chirie plafonată (Mietpreisbremse)
🇫🇷 Franța1.100 €Paris, plafonări locale în zone tensionate
🇦🇹 Austria600–750 €Viena, sistem public de locuințe (Gemeindebau)
🇬🇷 Grecia550 €Atena, plafonări parțiale în zone turistice

Utilități lunare + internet

ȚarăEnergie + Apă + Internet (€)Observații
🇷🇴 România180 €Piață liberalizată complet din iulie 2025
🇩🇪 Germania250 €compensări pentru vulnerabili + eficiență energetică
🇫🇷 Franța210 €tarife reglementate EDF + carduri sociale
🇦🇹 Austria190 €plafon guvernamental pentru gospodării
🇬🇷 Grecia160 €compensare parțială pentru facturi casnice

Mașină personală – RCA, impozit, combustibil

ȚarăCost lunar total (€)Observații
🇷🇴 România~120 €RCA (scump), impozit anual, carburant necompensat
🇩🇪 Germania~150 €RCA ridicat, dar sistem fiscal echilibrat
🇫🇷 Franța~170 €accize mari, diesel descurajat fiscal
🇦🇹 Austria~140 €RCA + taxe ecologice integrate
🇬🇷 Grecia~130 €RCA + taxă de parcare urbană

Transport public – abonamente

ȚarăCost lunar (2 adulți + 1 copil)Observații
🇷🇴 România~40 €fără sistem tarifar integrat
🇩🇪 Germania~69 €„Deutschlandticket” (național)
🇫🇷 Franța~90 €Navigo Pass (zonă extinsă Paris)
🇦🇹 Austria~65 €„Klimaticket” (acces regional/national)
🇬🇷 Grecia~55 €tarife urbane reduse

Educație copil

ȚarăCost lunar estimat (€)Observații
🇷🇴 România120 €afterschool privat + rechizite
🇩🇪 Germania80 €masă + activități în sistem public
🇫🇷 Franța100 €educație publică + activități opționale
🇦🇹 Austria90 €grădiniță gratuită + masă subvenționată
🇬🇷 Grecia110 €opțiuni limitate în sistemul de stat

Alimentație & produse de bază

ȚarăCost lunar familie (€)Observații
🇷🇴 România~500 €creșteri semnificative în 2025
🇩🇪 Germania~600 €stabilitate, diversitate
🇫🇷 Franța~650 €prețuri mari, dar sprijin prin vouchere sociale
🇦🇹 Austria~580 €TVA redus pentru produse esențiale
🇬🇷 Grecia~520 €stabilizare după inflația anilor anteriori

Vacanță anuală – 1 săptămână / 3 persoane

ȚarăCost total (€)Observații
🇷🇴 România~1.200 €Litoral intern sau Grecia, din buzunar propriu
🇩🇪 Germania~1.600 €pachete turistice frecvente, familii sprijinite fiscal
🇫🇷 Franța~1.800 €deduceri pentru vacanțe în familie
🇦🇹 Austria~1.500 €vouchere interne și turism de stat
🇬🇷 Grecia~1.000 €tichete sociale pentru vacanțe interne

Bilanț final: cheltuieli vs. venituri

ȚarăVenit (€)Cheltuieli (€)Economii (€)Observații
🇷🇴 România1.600 €~1.620 €-20 €cheltuieli > venituri
🇩🇪 Germania4.200 €~2.800 €+1.400 €economisire constantă
🇫🇷 Franța3.800 €~3.100 €+700 €echilibru + sprijin fiscal
🇦🇹 Austria4.000 €~2.900 €+1.100 €sistem social stabil
🇬🇷 Grecia2.400 €~1.980 €+420 €sustenabil, dar limitat

Concluzie finală: România nu e Uganda, dar nici Europa

România nu e o țară săracă în cifre. Dar în alegeri publice — e rușinos de slabă.
Are salarii similare cu Bulgaria, dar mai puțină protecție. E peste Maroc ca venituri, dar sub el la reglementări. Are un stat care cere mult, dar oferă puțin.

Plătim taxe ca în Germania, dar trăim ca într-o țară abandonată.


Unde e România, cu adevărat?

ȚarăVenit net/lună (€)Chirii reglementateSubvenții energieSprijin familiiProtecție socială
🇷🇴 România~1.600 €❌ Nu❌ Nu❌ Minimal⚠️ Fragmentar
🇧🇬 Bulgaria~1.700 €⚠️ Parțial✅ Da✅ Da⚠️ În curs
🇷🇸 Serbia~1.500 €❌ Nu✅ Sezonier⚠️ Limitat❌ Impredictibil
🇲🇦 Maroc~1.300 € (urban)✅ Da✅ Da⚠️ Minime⚠️ De bază

România are venituri mai mari decât Maroc, egale cu Serbia, dar oferă mai puține servicii publice decât ambele, iar Bulgaria, cu resurse similare, a implementat mai multe măsuri de protecție.

Grecia a fost la pământ, dar a învățat. România a trecut printr-o grămadă de ”coaliții” care astăzi s-au dovedit a fi toate, fără excepție, niște adunături de interese comune lor fără nicio legătură cu oamenii normali.

Astăzi, din nou, România este condusă, normal, de o coaliție. Poate cea mai slabă din ultimii 30 de ani, poate cea care este ultima înainte de asaltul final asupra libertății noastre. Încet, dar sigur, mizeria în care ne găsim acum a fost cultivată cât timp ni s-a spus că suntem bine. Acum, cu o Educație la pământ (mulțumim klaus. servil cum te știm, ți-ai executat perfect ordinul), cu o putere de cumpărare mai mică decât în anii ’90, cu Bolojan și Nicușor care împreună adună cam 30% din totalul celor care au drept de vot (dacă-i scădem de aici pe frații noștri moldoveni cărora li s-au dat vize de România cu mulți ani înainte), cu un Simion care pare un vânzător ieftin, cu o rețea de așa zise ”media” și social media care proslăvesc materia cenușie din capul celor doi așa ziși conducători, România este STRIVITĂ în fiecare zi.

Cât de greu o fi să te deștepți, Române? Asta dacă te lasă tiktokul.

Trump Organization and SDC Imobiliare Launch Trump Tower Bucharest, Bringing Global Luxury to Romania

Trump Mobile - Foto trump.com

Bucharest, Romania – July 11, 2025 – The Trump Organization, in partnership with SDC Imobiliare, one of Romania’s premier luxury real estate developers, officially announces the debut of the Trump brand in Romania with the launch of Trump Tower Bucharest.

This landmark project marks a strategic expansion of The Trump Organization’s international portfolio, aligning with its global vision of developing world-class residential, hospitality, and golf properties in key international markets.

Trump Tower Bucharest will be located in the heart of Romania’s capital, a city increasingly recognized as one of Europe’s most dynamic and fast-growing urban centers. The development is set to redefine luxury living standards in Bucharest, introducing high-end residences that reflect the signature excellence of the Trump brand.

The collaboration between The Trump Organization and SDC Imobiliare is designed to elevate the urban residential landscape of Bucharest and lay the groundwork for further strategic expansion of the Trump real estate footprint across other major Romanian cities.

“Trump Tower Bucharest fully reflects our unwavering commitment to excellence, luxury, and innovation. We are honored to collaborate with SDC Imobiliare on this landmark development that will introduce an unprecedented level of quality and service to the Romanian market.”
Eric Trump, Executive Vice President, The Trump Organization

“Our collaboration with The Trump Organization is a testament to our mutual trust and shared vision for the future of Romania’s real estate market,” added Ștefan Berciu, CEO of SDC Imobiliare. “We are excited to bring the Trump brand’s international standards to Romania and to contribute to shaping a new era in premium residential development.”

Trump Tower Bucharest will feature luxury residential apartments, world-class amenities, and exclusive lifestyle services. The project promises to set a new benchmark for architectural innovation, personalized service, and elevated living experiences in Central and Eastern Europe.


About The Trump Organization

The Trump Organization is a globally recognized leader in real estate and hospitality, managing over 20 iconic properties worldwide, including Trump Turnberry in Scotland and Trump National Doral in Miami. Known for its legacy of quality, timeless luxury, and superior craftsmanship, the Trump brand represents excellence in design, lifestyle, and enduring value.

About SDC Imobiliare

SDC Imobiliare, led by Ștefan Berciu and Ștefania Berciu Martac, is among Romania’s top-tier real estate developers, with a proven track record in delivering high-quality residential, commercial, and hospitality projects. The company is synonymous with innovation, precision, and excellence in Romania’s premium real estate market.

Trump Tower București – Debutul Oficial al Brandului Trump în România

București, 11 iulie 2025 – The Trump Organization, în parteneriat cu SDC Imobiliare, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori imobiliari din România, anunță lansarea oficială a proiectului Trump Tower București.

Această inițiativă marchează intrarea pe piața românească a renumitului brand internațional Trump și subliniază angajamentul companiei față de extinderea globală a portofoliului său de proiecte de lux – rezidențiale, hoteliere și de golf – în linie cu strategia sa internațională de creștere.

Trump Tower București va fi dezvoltat în centrul capitalei României, un hub urban aflat în plină efervescență economică, considerat una dintre cele mai dinamice piețe emergente din Europa. Proiectul va aduce locuințe premium sub semnătura brandului Trump, ridicând standardele de excelență în materie de arhitectură, servicii personalizate și experiență exclusivistă pentru viitorii rezidenți.

Eric Trump, vicepreședinte executiv al The Trump Organization, a declarat:
„Trump Tower București reflectă angajamentul nostru neclintit față de excelență, lux și inovație. Suntem onorați să colaborăm cu SDC Imobiliare pentru un proiect emblematic, care va introduce un nivel fără precedent de calitate și servicii pe piața românească.”

La rândul său, Ștefan Berciu, CEO SDC Imobiliare, a adăugat:
„Parteneriatul cu The Trump Organization este o dovadă a încrederii reciproce și a unei viziuni comune pentru viitorul pieței imobiliare din România. Suntem entuziasmați să aducem pentru prima dată în România standardele internaționale ale brandului Trump și să contribuim la dezvoltarea unor proiecte care vor redefini sectorul rezidențial de lux.”


Despre Trump Tower București

Trump Tower București va include apartamente rezidențiale de lux, facilități exclusive și servicii integrate, ridicând ștacheta în design arhitectural, confort urban și stil de viață personalizat. Proiectul este gândit pentru a deveni un reper de excelență în peisajul imobiliar al Capitalei.


Despre The Trump Organization

The Trump Organization este un grup internațional de real estate și ospitalitate, recunoscut pentru peste 20 de proprietăți iconice la nivel global – inclusiv Trump Turnberry în Scoția și Trump National Doral din Miami. Brandul Trump este sinonim cu eleganță, durabilitate, excelență în design și stil de viață sofisticat.


Despre SDC Imobiliare

SDC Imobiliare, condusă de Ștefan Berciu și Ștefania Berciu Martac, este unul dintre principalii dezvoltatori imobiliari din România. Compania are un portofoliu solid de proiecte premium în segmentele rezidențial, hotelier și comercial, remarcându-se prin calitate, inovație și impact urban pozitiv.

Ferentari – între mit și renaștere: cum se schimbă, în tăcere, cel mai stigmatizat cartier din București

Cartierul Ferentari
Cartierul Ferentari

Ferentari: un nume din legiunile Romei și o istorie uitată

Puțini știu — sau mai precis, puțini își mai amintesc — că Ferentari nu a fost dintotdeauna un cartier stigmatizat, asociat cu sărăcia, clanurile și abandonul instituțional. Numele lui vine din latină și are o rezonanță militară: ferentarii erau soldați ușor înarmați din armata romană, trupe auxiliare menite să sprijine legiunile în misiuni de recunoaștere, hărțuire sau atac rapid. În secolul XIX, când Bucureștiul se extindea haotic spre sud, această zonă era folosită drept câmp de manevră și instrucție militară. Pe hărțile cadastrale ale vremii, apărute între anii 1860 și 1880, este consemnat pentru prima dată numele „Calea Ferentarilor”, drum care lega Capitala de satele din sud. Ulterior, numele a fost moștenit de întregul cartier.

De-a lungul secolului XX, Ferentariul s-a transformat într-o zonă muncitorească, apoi într-un cartier-dormitor comunist, iar după 1990 — într-un simbol al marginalizării. Presa l-a transformat într-un subiect recurent: clanuri, trafic de droguri, „ghetou urban”. Stigmatul s-a consolidat, iar administrația a fost, în mare parte, absentă. Doar după 2020, sub conducerea tandemului Piedone — Cristian și Vlad — zona a început să fie tratată ca parte a orașului și nu ca o zonă abandonată.


Ferentariul legendelor: între realitate și mit urban

Ferentariul a fost, vreme de decenii, sinonim cu abandonul. Zeci de ani, s-a vorbit despre „zona Zăbrăuți” cu teamă, despre Sălaj ca despre o junglă urbană. Mass-media l-a transformat în exemplu de „așa nu”.

În realitate, cartierul nu a fost niciodată omogen. Aici trăiesc familii normale, muncitori, profesori, copii care merg zilnic la școală, tineri care visează la mai mult. Au existat mereu inițiative locale, grădini între blocuri, ONG-uri implicate. Dar fără sprijin instituțional, aceste eforturi au rămas invizibile.


Cristian Popescu Piedone și începutul unei reparații

În 2020, Cristian Popescu Piedone a preluat Primăria Sectorului 5. A început cu lucruri „vizibile”: asfaltări, reparații, ordine. Ferentariul a fost una dintre primele zone unde s-a simțit o schimbare.

Lucrări esențiale:

  • asfaltări și refacerea trotuarelor în Zăbrăuți, Prelungirea Ferentari;
  • toaletarea arborilor și instalarea iluminatului public modern;
  • mobilier urban nou: bănci, coșuri de gunoi, semne stradale;
  • demolarea a peste 100 de construcții ilegale: chioșcuri, garaje, barăci;
  • refacerea spațiilor verzi și amenajarea locurilor de joacă.

Au fost inițiate și proiecte de comerț reglementat, înlocuind magazinele improvizate cu spații moderne, autorizate și fiscalizate.


Evoluția criminalității în Ferentari: mit vs. realitate

Statisticile oferă o imagine diferită de cea proiectată de presă:

PerioadăFurturi stradaleTrafic de droguriIntervenții PolițieTotal fapte penale/an
2015–2020ridicatridicatscăzute~3.100
2020–2024-25%+35% (razii)+40%~2.200

Prin intervenții constante, poliție locală activă, camere de supraveghere și colaborare cu comunitatea, zona a devenit mai sigură, iar locuitorii încep să recâștige încrederea în autorități.


Vlad Popescu Piedone și urbanismul aplicat

După preluarea mandatului în 2024, Vlad Popescu Piedone a continuat proiectele începute, dar a adăugat o direcție mai digitalizată și mai aplicată.

În vara lui 2025, primarul a anunțat:

  • 50 de noi locuri de parcare;
  • trasarea marcajelor rutiere și înlocuirea semnelor stradale;
  • refacerea trotuarelor și înlocuirea băncilor vechi;
  • lucrări de asfaltare pe strada Basarabilor (110 tone asfalt pe 1.000 mp);
  • toaletarea arborilor și deratizare în subsoluri și curți;
  • discuții directe cu locuitorii pentru sesizarea problemelor reale.

Declarația sa:
„Ca de fiecare dată, am stat de vorbă cu cetățenii și am încercat să rezolv parte din problemele pe care aceștia mi le-au semnalat.”


Comerț fiscalizat, spații curate

După decenii de haos urbanistic și comerț informal, Ferentariul are astăzi:

  • module comerciale autorizate;
  • demolări de chioșcuri ilegale;
  • controale ANAF și DSP regulate;
  • acces la spații de închiriat pentru comercianții locali.

Comunitatea se adaptează treptat. Tot mai mulți vânzători de cartier lucrează cu casă de marcat. Zonele comerciale au devenit mai curate și mai sigure.


Vocea comunității

Măsurile recente nu trec neobservate de cei care locuiesc aici:

„Nu mai avem copii care se joacă printre mormane de gunoaie. Avem parc amenajat. E simplu, dar e decent.” – LUCIAN, tată

„Am lucrat într-un chioșc fără acte 12 ani. Acum am autorizație, casă de marcat și nu-mi mai e frică de nimeni.” – Lenuța, vânzătoare

„Poliția vine dacă suni. Înainte nu răspundeau. Acum patrulează.” – Florin, 48 de ani


Ce urmează pentru Ferentari?

Printre proiectele în lucru și cele anunțate:

  • hub educațional și sportiv;
  • reamenajarea Pieței Ferentari;
  • parcări etajate și digitalizate;
  • extinderea iluminatului public inteligent;
  • programe sociale pentru consumatorii de substanțe;
  • atragerea de fonduri UE pentru reconfigurare urbană.

Ferentariul care renaște

Ferentariul nu e un cartier „rezolvat”, dar nici nu mai e o zonă pierdută. Ceva s-a schimbat. Se vede în asfalt, în fațade, în zâmbetele celor care stau afară după ora 10 seara. Se simte în faptul că administrația e prezentă, nu doar promite. Se citește în faptul că azi, în 2025, Ferentariul e un loc unde se poate construi.

O poveste care nu mai e scrisă de alții despre el. Ci de el, despre sine.

A apărut primul director din sistemul bugetar care și-a redus singur salariul

Sursa: Facebook

Flavius Cladoveanu, cel care conduce Institutul de Cercetări în Transporturi INCERTRANS, nu mai are salariul de 53.910 lei, ci mult mai mic.

Informația a fost făcută publică de ministrul Economiei, Radu Miruță, cu mențiunea că directorul în cauză „și-a redus din proprie inițiativă salariul la 14.000 lei”.

Directorul Institutului de Cercetări în Transporturi INCERTRANS și-a redus din proprie inițiativă salariul, ca urmare a măsurilor de austeritate anunțate, fapt lăudat de ministrul Economiei, care a punctat însă că verificările vor continua.

Hai, că se poate!
Insistența și presiunea publică dau roade: directorul Incertrans, cel pe care de o săptămână îl dau exemplu cu un salariu de 53.910 lei, tocmai mi-a comunicat că și-a redus din proprie inițiativă salariul la 14.000 lei.

Cine-i următorul care alege drumul ușor și o face înainte să ajung eu cu procedura birocratică la el?
PS: salariile tăiate nu înseamnă lipsă de performanță acceptată. Este doar un gest de bun-simț. Evaluarea va fi la fel de serioasă
”, a scris ministrul Economiei pe Facebook.

Aceasta în condițiile în care Radu Miruță a arătat recent că sunt companii de stat, cvasi-necunoscute, unde salariile celor din conducere depășesc 50.000 de lei. Ministrul Miruță a dat și exemple – cel al INCERTRANS, Uzina Mecanică Dragomirești sau Cupru Min, unde directorii generali au peste 40.000 de lei.

De altfel, zilele trecute, vicepremierul Dragos Anastasiu a opinat că vor exista directori „care au conștiință”, și care „văd ce se întâmplă de jur împrejur, care înțeleg eforturi și pe de o parte, și pe de altă parte suferința multor categorii sociale din România și care sunt dispuși să câștige mai puțin”. Cum s-ar spune, directori care vor renunța singuri la o parte din salariul lunar.

Companie de stat unde bărbații primesc „spor de femeie”; ministrul Energiei a trimis corpul de control

bani

De „Parfum de femeie”, clasicul film, am auzit mulți. Dar de „spor de femeie”, prea puțini dintre noi.

Iar unul dintre cei care au auzit recent de acest „spor de femeie” este Bogdan Ivan, deși sporul cu pricina se acordă într-una dintre instituțiile aflate în subordinea ministerului pe care îl conduce.

La Ministerul Energiei există o companie numită Societatea de Administrare a Participanților în Energie – SAPE, prea puțin cunoscută publicului larg. Și mai puțin cunoscut este un spor din această instituție, despre care a dezvăluit mai multe Bogdan Ivan, ministrul Energiei.

Într-o discuție la Antena 3, ministrul a precizat că la SAPE se acordă un așa numit „spor de femeie”, care este încasat inclusiv de bărbați.

E o companie pe care am descoperit-o și eu când am ajuns la minister. Ideea companiei e una deșteaptă, dar modul în care a fost optimizată cred că lasă de dorit. Concret, e un lucru foarte simplu: gestionează un fond de investiții în energie de aproximatv 100 de milioane de euro, care pot fi folosiți mai departe pentru a-i investi punctual împreună cu băncile în proiecte de energie. (…)

Eram săptămâna trecută la birou, ce-i drept la final de program, semnam mapa și am avut curiozitatea să văd care sunt acei indicatori de performanță și când am văzut că își ating indicatorii de performanță cei din Consiliul de Administrație dacă cei din companie fac cursuri de formare profesională în timpul anului și dacă e o femeie în board-ul de conducere de al companiei automat o să își încaseze sumele, nu știu exact cât e, câteva mii de lei. (…)

Sunt nemulțumit de cum arată și am trimis Corpul de Control la control la compania SAPE pentru a primi un raport oficial privind activitatea de acolo și la capacitatea managerial”, a spus ministrul Ivan pentru sursa citată.

Fals pastor, arestat pentru înșelăciune

Sursa: pixabay.com

Un bărbat din județul Satu Mare a fost arestat pentru 30 de zile pentru înșelăciune, după ce s-a descoperit că își atribuia diverse funcții pentru a obține bani.

Potrivit procurorilor, bărbatul se dădea chiar pastor la Biserica Penticostală din Satu Mare, reușind astfel să înșele mai multe persoane.

Ancheta în cazul inculpatului este coordonată de Parchetul de pe lângă Satu Mare, care detaliază că cel vizat este cunoscut cu antecedente penale. Și, „atribuindu-și în fals nume și calități mincinoase, respectiv calitatea de funcționar public în cadrul DGASPC sau, după caz, calitatea de pastor la Biserica Penticostală din Satu Mare, a pretins de la două persoane vătămate sume de bani justificate fie de un caz social, fie de necesitatea achitării unor taxe pentru a intra în posesia unor bunuri presupus a fi ajutoare din partea bisericii”.

În acest mod, bărbatul ar fi înșelat părțile vătămate cu 3.200 de lei. De aici, inculpatul a fost reținut și propus spre arestare preventivă, Judecătoria Satu Mare admițând „propunerea de arestare preventivă formulată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Satu Mare privind pe inculpatul Fogarași Iovan, pentru săvârşirea infracţiunilor de tentativă la înșelăciune (persoană vătămată Alu Menziken SRL), înșelăciune, (persoană vătămată Băbșan Claudiu) și înșelăciune, (persoană vătămată Băbșan Claudiu).

Dispune arestarea preventivă a inculpatului Fogarași Iovan pentru o perioadă de 30 de zile, începând cu data de 10.07.2025 şi până la data de 08.08.2025 inclusiv. În

Respinge ca neîntemeiată solicitarea avocatului din oficiu al inculpatului și a inculpatului cu privire la respingerea propunerii de luare a măsurii arestării preventive sau luarea măsurii preventive a controlului judiciar sau a arestului la domiciliu”.

Potrivit procurorilor, „împotriva măsurii preventive s-a formulat contestație de către avocatul inculpatului, care urmează a fi soluționată de Tribunalul Satu Mare”.

ANPC își consolidează infrastructura și performanța: începe modernizarea sediului central și se raportează 210.000 € recuperați pentru consumatori în S1 2025

Cristian Popescu Piedone Presedintele ANPC

Investiție în infrastructură: modernizarea clădirii C1 a ANPC

La 1 iulie 2025, Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a emis autorizația de construire nr. 183 pentru reabilitarea și extinderea corpului C1 al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Valoarea totală a lucrărilor este estimată la 40,86 milioane lei, contractul fiind atribuit asocierii Concrete and Design Solutions SRL – Yardman SRL – Baustark SRL – Euro Building Ideea SRL. Durata de execuție: 24 luni de la ordinul de începere.

Componenta-cheie: laborator LAREX de generație nouă

În noul imobil va funcționa un laborator LAREX echipat la standarde europene, destinat analizelor de siguranță alimentară, cosmetice și produse industriale. Creșterea capacității analitice va permite:

  • reducerea timpului de răspuns la solicitările comerțului și ale consumatorilor;
  • acuratețe superioară a testelor comparativ cu dotarea actuală;
  • aliniere la cerințele Regulamentului (UE) 2019/1020 privind supravegherea pieței.

Prin această inițiativă, ANPC – instituție aflată în subordinea Ministerului Economiei – își extinde baza tehnică pentru verificarea calității și conformității produselor din piața internă.


Performanță operațională: 210.000 € recuperați în doar șase luni

În paralel cu investițiile imobiliare, Centrul European al Consumatorilor România (ECC Romania) – structură ANPC specializată în litigii transfrontaliere – a publicat rezultatele semestrului I 2025:

Indicator (S1 2025)Valoare
Sume recuperate pentru consumatori210.000 €
Solicitări primite din România+2.900
Solicitări primite din alte state UE/SEE/UK~130

Top domenii de reclamații

  1. Transporturi (36 %): anulări/întârzieri zboruri, închirieri auto.
  2. Produse & servicii diverse (18 %): financiare, obiecte personale.
  3. Îmbrăcăminte și încălțăminte (12 %).
  4. Recreație și cultură (10 %).
  5. Mobilier și electrocasnice (9 %).

Față de S1 2024, plângerile privind transportul aerian au avansat cu 15 %, iar sesizările pe segmentul „diverse servicii” au crescut cu 30 %. În schimb, disputele legate de achiziții online de textile au scăzut cu aproape 50 %.

ECC Romania operează în cadrul rețelei ECC-Net (29 de centre în UE, Islanda și Norvegia) și oferă gratuit asistență juridică amiabilă cetățenilor care întâmpină probleme în tranzacții transfrontaliere.


Implicații pentru mediul de afaceri și consumatori

  • Operatorii economici trebuie să se pregătească pentru standarde de laborator mai stricte și termene de răspuns mai rapide din partea ANPC odată cu finalizarea clădirii C1.
  • Consumatorii beneficiază deja de o rată ridicată de recuperare a sumelor disputate, consolidând încrederea în mecanismele alternative de soluționare.
  • Parteneriate public-private precum colaborarea Primăriei Sector 4 – ANPC pot deveni model de bune practici pentru modernizarea infrastructurii instituționale la nivel național.

Modernizarea sediului și extinderea laboratorului, corelate cu performanța ECC Romania, confirmă strategia ANPC de a combina investițiile în capacitate tehnică cu rezultate concrete în protecția consumatorilor.

Rămâi conectat

6,124FaniÎmi place
București
cer acoperit de nori
6.2 ° C
6.6 °
6 °
85 %
3.1kmh
100 %
D
6 °
lun
8 °
mar
8 °
mie
7 °
J
3 °

Ultimul articol

Acordul UE–Mercosur este expresia cea mai concretă a eșecului de guvernare și pare că...

În ultimii ani, Uniunea Europeană a construit un discurs public obsesiv despre siguranță alimentară, sănătate publică și protecția consumatorului. În paralel, aceiași decidenți au...

Cristian Popescu Piedone, un actor-cheie în noua ecuație administrativă a Capitalei

Un moment de tranziție pentru administrația Bucureștiului Depunerea jurământului de către Ciprian Ciucu în funcția de primar general al Capitalei marchează începutul unei etape administrative...

Ludovic Orban se întoarce „acasă” și anunță că Forța Dreptei urmează a fuziona cu...

După o lipsă de câțiva ani din PNL, partid pe care l-a și condus, Ludovic Orban ar putea renunța la partidul pe care l-a...