2.9 C
București
luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 22

Ciolacu, Boloș și… organul

Sursa: Facebook

Un soi de bătălie a declarațiilor între fostul premier PSD Marcel Ciolacu și unul dintre cei care au condus cândva ministerul Finanțelor – Marcel Boloș (PNL).

Contrele între cei doi au loc pe seama deficitului bugetar, în contextul în care, inclusiv recent, Ciolacu a admis că a umblat la fondul de rezervă, însă pentru a aloca bani investițiilor.

Toată discuția a plecat de la faptul că ieri, Marcel Ciolacu a transmis pe Facebook că niciodată în perioada în care a fost premier nu a cheltuit în scop electoral banii din fondul de rezervă al Guvernului, mai ales că acesta era administrat de Ministerul Finanţelor.

Demontez minciuna că am cheltuit ”discreționar” și în scop electoral zeci de miliarde de lei din Fondul de Rezervă al Guvernului și public toate sumele alocate prin Hotărâri de Guvern în 2024!

După cum se poate vedea, peste 95% din bani sunt exclusiv pentru cheltuieli operaționale, iar ponderea cea mai mare este pentru a susține investiții – majoritare fiind cele pe bani europeni!

Precizez că Fondul de Rezervă al Guvernului nu a stat în ”pixul premierului”, ci a fost administrat direct de Ministerul Finanțelor, care a și avizat, de altfel, fiecare Hotărâre de Guvern. Adevărul este că ministrul Finanțelor din 2024 a preferat alocarea banilor din Fondul de Rezervă în locul rectificării bugetare clasice, argumentând că, astfel, are un control mai bun al administrării fondurilor.

Până la urmă, fiecare trebuie să răspundă pentru deciziile luate. Nu îmi este deloc rușine că Guvernul pe care l-am condus a alocat bani din Fondul de Rezervă pentru infrastructură, pentru a cofinanța proiecte pe fonduri europene sau pentru a echilibra situațiile din educație și sănătate.

Adevărul este simplu – acești bani n-au fost luați acasă de Ciolacu sau de vreun alt ministru, ci au ajuns cu precădere la mii de firme care au executat lucrări pe șantierele țării. Iar de aceste investiții vor beneficia în perioada următoare milioane de români, de la elevi și profesori la medici și asistente, transportatori rutieri și fermieri”, scria Ciolacu.

Așa că cel vizat, Marcel Boloș, a precizat la Antena 1 că a avut nu o dată discuții cu premierul Ciolacu pe acest subiect, în sensul că îi atrăgea atenția că țara se „adâncește” în deficit bugetar:

Când i-am spus domnului… ‘domnule prim ministru, deficitul bugetar se duce în cap! Mi-a spus că îl doare în organul genital de deficitul bugetar’.

Am informat de cel puţin şase ori atât prim ministrul -prima dată pe data de 18 august 2024. Şi după aceea informări au fost lunare. (…)

Regretul este cel legat de demisie. Am încercat de trei ori, am avut demisia scrisă de trei ori. Poate acum lumea crede că se puteau face minuni”, a declarat Marcel Boloş pentru sursa citată.

Însă lucrurile nu s-au oprit aici, pentru că în apărarea celuilalt Marcel, Ciolacu, a sărit alt ministru de finanțe – conform aceleiași surse. Un ministru social democrat de această dată, pe numele său Adrian Câciu:

Domnul Boloş se alintă foarte mult. Ăsta este un comportament de preot. Cum adică să spui aşa ceva?(…)

Deciziile sunt grele. Dar sunt luate. Ai fost acolo, ţi-ai asumat, mergi mai departe„.

De altfel, și Ciolacu a ținut să asigure că nu folosește astfel de expresii. Fostul premier a explicat pentru Antena 3 că „eu nu vorbesc urât nici cu colegii, nici cu prietenii apropiați. Am multe defecte, dar defectul ăsta nu-l am”.

Fost ofițer de rang înalt în Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova, cercetat în România pentru trădare

Sursa: Facebook

Cooperare între România și mai multe state, inclusiv Republica Moldova, în dosarului unui ost ofițer de rang înalt în Serviciul de Informații și Securitate (SIS), bănuit de trădare.

Serviciul Român de Informații și-a dat „mâna” cu SIS-ul moldovean și cu Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) – Structura Centrală, pentru a afla mai multe informații, în cadrul unei audieri a bărbatului de 47 de ani.

În spațiul public a apărut informația potrivit căreia suspectul de 47 de ani ar fi Alexandru Bălan, fost director adjunct al SIS. De altfel comunicarea oficială a anchetatorilor conține date care ar duce la această ipoteză.

Potrivit SRI, instituția a derulat „activități specifice”, „în cooperare și coordonare cu instituții partenere în format transnațional”, astfel că „procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) au pus în aplicare mandatul de aducere pentru un suspect în vârstă de 47 de ani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de trădare prin transmitere de informații secrete de stat, în formă continuată”.

Activitatea specifică derulată de SRI în această cauză a fost una complexă și a fost realizată în cooperare cu serviciile de informații partenere din Cehia, Polonia și Ungaria, în etapa finală a investigației beneficiind și de sprijinul serviciului de informații din Republica Moldova”, precizează reprezentanții SRI.

Pe de altă parte, și DIICOT transmite că, „împreună cu polițiști ai Direcției de Combatere a Criminalității Organizate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, au pus în aplicare un mandat de aducere emis pe numele unui suspect, în vârstă de 47 de ani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de trădare prin transmitere de informații secrete de stat, în forma continuată”.

Din probatoriul administrat a reieșit faptul ca, începând cu anul 2024 și până în prezent, suspectul, care a deținut anterior funcții de conducere în cadrul Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova, a fost angrenat în activități de divulgare neautorizata a unor informații secrete de stat, către reprezentați ai unei puteri străine, respectiv ofițeri din cadrul Comitetului Securității de Stat – KGB al Republicii Belarus, în condiții de natură să pună în pericol securitatea națională a României.

Astfel, între anii 2024-2025, suspectul a realizat doua întâlniri, ambele în Budapesta – Ungaria, cu ofițeri de informații din cadrul Comitetului Securității de Stat – KGB al Republicii Belarus, existând suspiciuni rezonabile ca aceste întrevederi au avut drept scop transmiterea de instrucțiuni și efectuarea de plăți pentru serviciile prestate. Ancheta, desfășurată sub egida Eurojust, a beneficiat de sprijinul serviciilor de informații din România, Ungaria și Cehia, precum și de sprijinul procurorilor din Ungaria, Cehia și Republica Moldova”, se precizează într-un comunicat al DIICOT.

De altfel, și Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova asigură că, „în cooperare cu partenerii săi internaționali, desfășoară acțiuni continue de prevenire și investigare a riscurilor de securitate care amenință interesele și securitatea regională”:

În urma acțiunilor specifice derulate de către Serviciul Român de Informații, și în cooperare cu instituții partenere din Cehia, Polonia, Ungaria și Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova, la 8 septembrie 2025, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) au pus în aplicare mandatul de aducere pentru un suspect în vârstă de 47 de ani, fost ofițer de rang înalt in cadrul SIS, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de trădare prin transmitere de informații secrete de stat, în formă continuată”.

Nu în ultimul rând, informații în oglindă au transmis și cei de la Eurojust: „Autoritățile române, cehe și maghiare au colaborat cu Eurojust pentru a captura o persoană anchetată pentru infracțiunea de trădare prin transmiterea de secrete de stat în mod continuu. Suspectul a avut două întâlniri în 2024 și 2025 la Budapesta, Ungaria, cu ofițeri de informații din cadrul Comitetului de Securitate a Statului din Belarus.

Întâlnirile au pus în pericol securitatea națională a României. Probele din dosar au scos la iveală faptul că individul a fost implicat în divulgarea neautorizată a secretelor de stat către reprezentanți ai unei puteri străine, și anume ofițeri ai serviciilor secrete din Belarus începând cu anul 2024.

Suspectul a deținut anterior o funcție de conducere în cadrul Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova. Se presupune că intenția întâlnirilor de la Budapesta a fost ca suspectul să furnizeze informații în schimbul unor bani și să primească instrucțiuni suplimentare.

Sub coordonarea Eurojust, autoritățile din România, Cehia și Ungaria au putut face schimb de informații și probe și să dovedească activitatea infracțională a persoanei respective. Agenția a asigurat, de asemenea, executarea rapidă a mai multor ordine de anchetă europene.

În după-amiaza zilei de 8 septembrie, persoana respectivă a fost capturată în România. Succesul operațiunii se datorează sprijinului vital din partea procurorilor, poliției și serviciilor de informații din România, Ungaria și Cehia. Aceasta demonstrează importanța cooperării transnaționale în investigarea unor astfel de activități rău intenționate, deoarece suspecții pot beneficia de libertatea de circulație în întreg spațiul Schengen”.

Patru moțiuni și toate patru: Guvernul Bolojan, ferit de votul în Parlament

Sursa: gov.ro

Parlamentul României a dezbătut și votat nu mai puțin de patru moțiuni de cenzură depuse de Opoziție împotriva pachetelor de reforme asumate de Guvern.

S-a întâmplat ieri, în condițiile în care, anterior, Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea pe cinci proiecte de lege care cuprind măsurile din pachetul doi de reformă.

AUR, SOS România şi POT nu au depus moțiune de cenzură pe proiectul privind pensionarea magistraţilor. În rest, au fost criticate și considerate subiect perfect pentru moțiune de cenzură Angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului asupra Proiectului de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii; Angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului asupra Proiectului de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice; Angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului asupra Proiectului de lege privind eficientizarea activității unor autorități administrative autonome și Angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului asupra Proiectului de lege privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Votul asupra moțiunilor de cenzurăa fost cu prezență fizică, în ședință comună a Senatului și Camerei Deputaților, prin vot secret cu bile. Prezenţa la şedinţa comună a celor două camere a fost de 377 de parlamentari.

După dezbatere, moţiunea de cenzură privind măsurile din Sănătate a fost respinsă de Parlament cu 108 voturi „pentru” şi o abţinere. A doua moţiune de cenzură a obţinut 121 de voturi pentru, insuficiente pentru a da jos Guvernul.

Și Moţiunea de cenzură pe proiectul care vizează reforma ANRE, ASF, ANCOM a fost respinsă duminică de plenul Parlamentului – fiind înregistrate 120 de voturi, sub cele 233 necesare.

Ultima a fost respinsă moţiunea de cenzură depusă pe proiectul privind pachetul 2 de măsuri fiscal-bugetare – fiind înregistrate 119 voturi, sub cele 233 necesare.

Studenții sindicaliști anunță „proteste masive și marșuri în centrele universitare”

Sursa: Facebook

Nu doar profesorii ies în stradă odată cu începerea noului an școlar.

Proteste similare anunță și studenții sindicaliști, care avertizează că atitudinea Guvernului îi va face să demareze ample acțiuni, care vor afecta începerea anului universitar.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a anunțat că prima decizia a fost de a se alătura „revoltei federațiilor sindicatelor profesorale și a elevilor”, aceasta însemnând că vor protesta astăzi și ei în fața Guvernului României.

Astăzi, 08.09.2025, uitându-ne la toate demersurile inițiate de către studenți și comunitatea din învățământ în ultimul an, observăm cum ne confruntăm cu un stat a cărui ultimă preocupare este educația, care nu ține cont de nevoile beneficiarilor direcți ai acesteia, a actorilor implicați ori a societății civile care au transmis în ultimele luni insistent faptul că aceste măsuri distrug sistemul de învățământ”, este concluzia ANOSR.

ANOSR atrage atenția asupra mai multor aspecte respectiv revenirea la alocarea fondului de burse pe toată durata anului calendaristic (12 luni); revenirea la acordarea burselor către studenți pe toată durata anului calendaristic (12 luni); creșterea procentului din salariul minim net prin care se calculează valoarea costului standard pentru constituirea fondului de burse de la 10% la 17,5%, pentru a reveni la o valoare a fondului de burse alocat similară cu cea din 2024, când valoarea costului standard reprezenta 10% din salariul minim brut; reintroducerea posibilității studenților înmatriculați pe locuri cu taxă de a beneficia de burse din fondurile de la bugetul de stat; diversificarea de către universități a formelor de sprijin pentru studenți, din venituri atrase de acestea, inclusiv prin proiecte instituționale; creșterea contribuției din fonduri proprii a instituțiilor de învățământ superior la fondul de burse, pentru a suplimenta numărul de burse acordate, îndeosebi în vederea acoperirii solicitărilor studenților eligibili pentru burse sociale; abrogarea prevederilor Ordonanței de Urgență care limitează dreptul studenților de a beneficia de facilitățile pentru transportul feroviar intern pe toate rutele.

De asemenea, ANOSR reiterează „nevoia stringentă de a ține cont de cerințele celor afectați direct de aceste măsuri”. În caz contrar, urmează „proteste masive și marșuri în centrele universitare”.

ANOSR anunță proteste masive și marșuri în toată țara îndată ce anul universitar va începe, dacă măsurile de austeritate care afectează întregul sistem de învățământ superior nu sunt retrase de către decidenți. Începând cu revolta din educație de astăzi, continuăm să ne arătăm solidari cu toate mișcările inițiate împotriva deciziilor care impactează negativ desfășurarea normală a procesului educațional.
Totodată, ne delimităm de orice formă de propagandă politică, de orice acțiuni care pot manipula discursul și scopul principal al acțiunilor și orice interpretare a manifestațiilor, protestelor și marșurilor ca metode de promovare a ideologiilor politice și extremiste.

Condamnăm orice încercare de a folosi inițiativele civice drept campanii de dezinformare sau de a fi însușite de către partidele politice”, arată organizația sindicală pe Facebook, cu mențiunea că există și o petiție prin care se atrage atenția asupra deja cunoscutei ordonanțe trenuleț, demers inițiat la finele anului trecut.

Demersurile studenților au continuat, dar, după cum s-a văzut, Guvernul Bolojan a continuat la rândul lui cu planurile anunțate.

În data de 23.06.2025, ANOSR a condamnat prevederile Programului de guvernare al coaliției propus pentru perioada 2025 – 2028, care prevedea reducerea fondului de burse cu aproximativ 40%, expunând în spațiul public efectele negative pe care aceste măsuri nejustificate le vor avea în rândul studenților, exprimându-și ulterior profunda dezamăgire față de nepăsarea arătată de către decidenți pentru sistemul de învățământ prin adoptarea Legii nr. 141/2025 și astfel a tuturor acestor decizii de austeritate.

În perioada 26.06.2025 – 30.06.2025, sute de studenți din toată țara au protestat în centrele universitare împotriva acestor măsuri, transmițând dezamăgirea față de modul în care statul tratează sistemul de învățământ, care se confruntă cu un abandon universitar de peste 40%, dar și îngrijorarea față de toți studenții a căror parcurs didactic va fi îngreunat în lipsa unor măsuri de sprijin care să faciliteze accesibilitatea la studiile universitare.

ANOSR a lansat în data de 14.08.2025 analiza „Bursele studenților – „povara” statului de 10 ani” – prin care a ilustrat întregul dezinteres acordat fondului de burse și protecție socială de către stat în ultimul deceniu, demonstrând prin calcule și date faptul că acesta nu a fost niciodată la un nivel satisfăcător din punctul de vedere al cuantumului minim al bursei sociale și numărului de beneficiari. (…)

La mijlocul lunii august, în ciuda demonstrațiilor a peste 500 de lideri ai studenților din toată țara adunați la Timișoara, care au inițiat marșuri și proteste, inclusiv la granița statului, încercând să transmită modul în care se simt tratați de către stat: forțați să părăsească țara, Guvernul României și Ministerul Educației și Cercetării nu au arătat niciun semn de a regândi măsurile de austeritate decise în învățământ. (…)

Transmitem așadar, având mai puțin de 30 de zile până la începerea anului universitar și deja cu școlile deschise, un mesaj ferm Guvernului României: lucrurile nu pot rămâne așa, educația nu se poate face așa, anul universitar nu va începe așa”, avertizează ANOSR.

Piedone își face partid și trimite un mesaj clar – „Cu cetățenii, împotriva hienelor și balaurilor”

Cristian Popescu Piedone - Foto Ziarul de Investigații

Bine v-am regăsit, oameni buni!

Sunt bine, mulțumesc!

Îmi sună telefonul, ca pe vremuri la centrala gării! Și mai toți apelanții mă întreabă aceeași chestie: Cristi, frate, boss, domnule, primare, bă, mă… candidezi la capitală?

Le-am răspuns de sute de ori altora, cu aceeași curiozitate: NU! NU CANDIDEZ!

Le răspund și curioșilor întârziați: NU! NU CANDIDEZ!

Am planuri mai mari! Mult, mult mai mari!

Oameni buni, profesional sunt creat de către cetățenii nedreptățiți și păcăliți de statul român!

Mereu m-am luptat pentru cetățeanul onest!
Indiferent ce funcție publică am ocupat, mereu și mereu am fost în slujba cetățeanului!

Oameni buni, consider că a venit vremea…

Am deranjat balaurii! Balaurii m-au pârât hienelor, iar hienele… ca hienele!

Nu e bai! Piedone își cară Sfânta Cruce și merge înainte cu filosofia lui despre cetățeni, prietenie și viață!

Piedone n-a renunțat nici măcar când hienele l-au azvârlit în prăpastie! Pentru că Bunul Dumnezeu l-a lăsat la judecata cetățenilor! Iar cetățenii… l-au ridicat, i-au oblojit rănile și i-au dat forță să meargă mai departe!

Și eu, Piedone, am mers mai departe! Cu capul în față! Mereu… în față!

Acum, consider că a venit timpul să ajut cetățenii de la un alt nivel! Un nivel care îmi permite să mă lupt parte în parte și cu balaurii și cu hienele și cu slugile lor toate!

Oameni buni, dragi cetățeni, am demisionat din PUSL-ul înființat de profesorul Dan Voiculescu! Domnia sa rămâne credincios principiilor în care crede cu tărie, eu… urmez calea cetățenilor care m-au creat și m-au sprijinit și m-au propulsat în politică!

Anunț că a venit vremea să înființăm, împreună, un partid!

Un partid al cetățenilor, pentru binele, siguranța și bunăstarea cetățenilor!

Revin, foarte curând, cu detalii!

Apoi, ne vom întâlni pe stradă, vom discuta pe îndelete și vom face fix ceea ce știm foarte bine să facem: imposibilul… posibil!

Vă mulțumesc!

Cu respect, cetateanul Cristian Popescu Piedone

Sindicaliștii din Educație, promisiune: Deschidem anul școlar în Piața Victoriei!

Sursa: Facebook

8 septembrie nu este doar prima zi a noului an școlar, ci și una de proteste masive anunțate de sindicalștii din Educație.

Sindicatele din Educație au anunțat că pe 8 septembrie vor boicota începutul de an școlar, vor picheta sediul Executivului și vor organiza un marș de protest până la Palatul Cotroceni.

Cursurile încep, oficial, pe 8 septembrie 2025, potrivit calendarului anului școlar 2025-2026 și, tot pe 8 septembrie, sindicatele au anunțat un protest național la care să participe 30 de mii de profesori.

Nemulțumirile țin în principal de faptul că, din toamnă, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore, crește numărul de elevi la clasă, fiind comasate și școli.

Luni, 8 septembrie, vă așteptăm într-un număr cât mai mare alături de noi pentru a deschide anul școlar în Piața Victoriei! Demnitatea noastră nu este negociabilă! Uniți suntem puternici!”, se arată azi pe pagina de Facebook a Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

Anterior, Colegiul Liderilor Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și FSE „SPIRU HARET” transmiteau tot pe pagina de socializare o scrisoare deschisă către colegi, directori și inspectori școlari:

În aceste momente de profundă incertitudine și presiune asupra sistemului de învățământ românesc, ne adresăm dumneavoastră nu doar în calitatea oficială pe care o dețineți, ci ca unor parteneri esențiali în misiunea nobilă a educației, ca unor colegi care, la fel ca noi toți, resimt din plin efectele unor decizii legislative pripite și dăunătoare.

Noua legislație, adoptată fără o consultare reală și fără un studiu de impact serios, a generat o serie de probleme care ne afectează în egală măsură. Creșterea normei didactice, comasarea unităților de învățământ, mărirea efectivelor de elevi la clasă, și, nu în ultimul rând, creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori – toate acestea sunt poveri pe care le ducem împreună, chiar dacă din perspective diferite.

Înțelegem presiunea la care sunteți supuși: pe de o parte, aveți responsabilitatea de a implementa decizii venite de la nivel central, iar pe de altă parte, vă confruntați zilnic cu nemulțumirile legitime ale cadrelor didactice, cu lipsa de resurse și cu birocrația excesivă. Aceste măsuri nu doar că îngreunează activitatea managerială și de îndrumare, dar vă îndepărtează de rolul fundamental de lideri și mentori ai comunităților școlare.

Mesajul nostru este unul clar: lupta federațiilor sindicale nu este o luptă împotriva directorilor sau a inspectorilor. Dimpotrivă, este o luptă pentru un sistem de învățământ sănătos, predictibil și finanțat corespunzător, un sistem în care fiecare dintre noi – profesor, director, inspector – să își poată desfășura activitatea cu profesionalism și demnitate.

Suntem convinși că măsura creșterii obligației de catedră pentru directori și inspectori înseamnă un efort mult mai mare din partea celor care ocupă aceste funcții și se impune să luptăm împreună și pentru abrogarea acestei măsuri anti-educație.

Haideți să arătăm împreună că sistemul de învățământ este unit în fața unor măsuri care îi subminează temelia.
Gândiți-vă că înainte de a fi directori sau inspectori ați fost exact ca cei care luni, 8 septembrie, își vor striga nemulțumirea în stradă. Cu mulți ați fost sau sunteți colegi, cu unii chiar prieteni. Nu-i initimidați, nu le tăiați aripile, doar pentru că un ministru trecător vă cere acest lucru.

Și, mai mult, arătați că sunteți mai presus de acuzațiile prim-ministrului Ilie Bolojan „că ați fi simpli doritori de funcții“ și ați pune în practică orice măsură promovată de Executiv indiferent cât rău ar face sistemului educational.
Uniți suntem puternici!
”.

Focar de antrax într-o comună din Vrancea; proprietarul, internat în spital

Sursa foto: pixabay.com

Focar de antrax confirmat într-o comună din județul Vrancea, la o stână.

Informația este oficială, Instituția Prefectului – Județul Vrancea informând ieri că „proprietarul exploatației afectate a fost diagnosticat cu această boală și se află internat într-o unitate spitalicească de specialitate, unde primește îngrijirile medicale necesare”.

Antraxul este o boală care afectează în principal erbivorele domestice și sălbatice, însă poate fi transmisă și la om prin contact direct cu animalele infectate sau prin inhalarea sporilor bacterieni. Așa probabil s-a întâmplat și în Vrancea, bărbatul infectat fiind în acest moment internat într-un spital din București.

Ultima oară, în țară au fost confirmate cazuri de antrax în urmă cu câteva luni. Și atunci și acum, autoritățile asigură că au fost luate măsurile necesare. Astfel, „Prefectura Vrancea asigură cetățenii că situația este sub control, iar toate instituțiile competente acționează pentru a preveni răspândirea bolii”.

Concret, după ce focarul din exploatația de ovine și caprine din localitatea Ciorăști a fost confirmat de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Vrancea, prefectul Marius Iorga a convocat de urgență Comitetul Local pentru Combaterea Bolilor (CLCB) pentru a coordona măsurile imediate de prevenire și control a răspândirii bolii.

Au fost dispuse măsuri stricte pentru limitarea și eradicarea bolii, fiind interzisă mișcarea animalelor din exploatația afectată și instituită o zonă de restricție.

Totodată, s-a dispus supravegherea zilnică a stării de sănătate a animalelor, vaccinarea de urgență a animalelor susceptibile, precum și neutralizarea cadavrelor de animale sub control sanitar-veterinar. În plus, a fost efectuată dezinfecția pășunilor, adăposturilor și mijloacelor de transport utilizate și, până la ridicarea restricțiilor, a fost interzisă organizarea de târguri, expoziții și alte evenimente cu animale.

Într-un comunicat, Prefectura Vrancea are și recomandări pentru populație: „Să respecte măsurile dispuse de autorități; Să evite achiziționarea sau consumul de carne și produse provenite din animale bolnave sau suspecte; Să anunțe imediat medicul veterinar ori autoritățile locale dacă apar suspiciuni privind îmbolnăvirea animalelor. Autoritățile sanitar – veterinare, împreună cu toate instituțiile abilitate și Unitatea Locală de Sprijin (ULS) monitorizează permanent situația și aplică toate măsurile necesare pentru protejarea sănătății publice și a efectivelor de animale”.

Piedone se desparte de Dan Voiculescu și PUSL. Ce urmează în cariera liderului politic?

Cristian Popescu Piedone

După două decenii de prietenie și colaborare politică, Cristian Popescu Piedone se desparte de Dan Voiculescu și, implicit, de Partidul Umanist Social Liberal (PUSL). Decizia marchează o ruptură semnificativă pe scena politică, mai ales în contextul în care cei doi au construit împreună numeroase proiecte și campanii în ultimii ani în care tot timpul Popescu Piedone a fost ”locomotiva” proiectelor politice și sociale.

Deși colaborarea dintre Voiculescu și Piedone a fost, până acum, una constantă și eficientă, despărțirea pare să fi venit natural, pe fondul unor schimbări majore în cariera fostului primar al sectoarelor 4 și 5 și Președinte ANPC.

Un mare pas înainte

După suspendarea sa din funcția de președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), în urma deschiderii unui dosar penal la DNA, Cristian Popescu Piedone a adoptat o poziție discretă în spațiul public. A urmat o perioadă de tăcere strategică, fără anunțuri majore sau apariții politice așa cum a facut mereu Popescu Piedone.

Cu toate acestea, speculațiile privind o posibilă revenire în politică nu au întârziat să apară. Deși a declarat ferm că nu va candida pentru Primăria Generală a Capitalei, surse politice susțin că Piedone pregătește o reîntoarcere pe scena publică — rămâne de văzut sub ce formă.

Un nou partid în lucru?

Pe fondul discuțiilor din spațiul public privind lipsa unei alternative politice autentice pentru electoratul suveranist sau social-liberal, numele lui Cristian Popescu Piedone a fost vehiculat ca posibil fondator sau susținător al unei noi formațiuni.

Potrivit surselor neoficiale, se lucrează la crearea unei structuri politice noi, care ar urma să aibă o prezență activă nu doar în campanii, ci și în activitatea cotidiană, în contact direct cu cetățenii. Nu este clar, deocamdată, dacă Piedone este implicat direct în acest proiect sau dacă se conturează o inițiativă separată — poate chiar una care să-i poarte numele.

Un actor politic care nu dispare

Cert este un lucru: Cristian Popescu Piedone nu va ieși din scenă. Indiferent de titulatura pe care o va purta sau de forma pe care o va alege, rămâne unul dintre actorii politici care generează mișcare și atrage atenția — fie în administrația publică, fie în viața de partid.

Pentru susținătorii săi, activitatea continuă a fostului primar este o așteptare firească. Pentru observatorii politici, este un punct de interes într-un moment în care echilibrul pe eșichierul politic românesc pare tot mai fragil.

Reorganizarea Romsilva, decisă în ședință de Guvern

Foto: Facebook/Romsilva
Foto: Facebook/Romsilva

O nouă ședință de Guvern, în cadrul căreia s-a aprobat modul de reorganizare a Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva.

Ședința a avut acest singur punct pe ordinea de zi, referitor la o modificare adusă Codului Silvic, care „creează temeiul legal pentru organizarea și funcționarea, precum și măsurile de reorganizare a Romsilva, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor”.

Adoptarea actului normativ este justificată de necesitatea corectării cadrului juridic existent pentru implementarea corespunzătoare a Jalonului 24 din Planul Naţional de Redresare și Reziliență al României”, explică reprezentanții Guvernului, cu mențiunea că „actul normativ creează premisele unei gestionări durabile ale fondului forestier proprietate publică a statului administrat de Romsilva”.

Hotărârea privind reorganizarea Romsilva a fost amânată joi din lipsa avizelor necesare. Aceasta în condițiile în care în nota de fundamentare se atrăgea atenția că „neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă poate genera urmări cu impact negativ major, iar neîndeplinirea sau îndeplinirea cu întârziere a ţintelor și jaloanelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României poate conduce la un dezechilibru în ceea ce priveşte posibilitatea finanţării altor tipuri de investiţii”.

Ordonanța de urgență prevede doar că „la articolul 32 din Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 7 din 9 ianuarie 2025, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Măsurile de organizare și funcționare, precum și de reorganizare ale Romsilva se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorității”.

În momentul în care a anunțat că Regulamentul de organizare și funcționare al RNP a fost pus în dezbatere publică, Ministerul Mediului arăta reorganizarea Romsilva se clădește pe trei piloni: reducerea numărului de direcții silvice pentru eficiență, separarea clară a activităților economice de cele de administrare a pădurilor și introducerea unor indicatori de performanță financiari și non-financiari”.

Pe larg, se descriau mecanismele pentru „reducerea de la 41 la 12 direcții silvice, economii de peste 19 milioane lei anual, criterii clare de performanță pentru conducerea silvică, contracte de mandat pentru directori și șefi de ocoale, supraveghere video pentru minimum 30% din fondul forestier, accent pe identificarea arborilor remarcabili și a habitatelor valoroase”.

Cinci administratori, în arest la domiciliu pentru evaziune fiscală comisă cu ajutorul unui angajat ANAF

Sursa: Facebook

Cinci persoane au fost acuzate de evaziune fiscală și reținute de procurorii anticorupție, iar instanța a decis plasarea acestora în arest la domiciliu.

Însă în dosarul DNA cercetate sunt și alte trei persoane, inclusiv un inspector superior în cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice Iași.

Acuzațiile vin în urma unor percheziții derulate săptămâna aceasta, în 47 de locații situate pe raza municipiului București, a județelor Ilfov, Suceava, Iași, Arad, Cluj, Galați, Botoșani, Brașov și Vaslui. Procurorii bănuiau că prejudiciul adus statului era de peste 90.000.000 de lei, din activități de comerț cu autoturisme de lux „second-hand” achiziționate din țări UE.

De fapt, precizează procurorii anticorupție, afaceriștii aveau un singur scop: „sustragerea de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului de stat”. Acum, prejudiciul este estimat la suma de 96.131.255 lei.

Cei cinci inculpați, care sunt administratori sau reprezentanți de societăți comerciale, sunt acuzați de evaziune fiscală în formă continuată (autorat și/sau complicitate), în timp ce inspectorul superior al ANAF, pe numele său Elena Liliana Beleca, a fost plasată sub control judiciar, sub acuzația de complicitate la evaziune fiscală, în formă continuată.

Sub control judiciar sunt cercetați și alți doi inculpați, persoane fizice, acuzațiile aduse acestora fiind de evaziune fiscală. Pe lângă măsurile preventive, procurorii arată și că, „în vederea recuperării prejudiciului, în cauză s-au instituit măsuri asigurătorii asupra unor imobile (case, apartamente, terenuri) în valoare de 31 milioane de lei, asupra a peste 50 de autoturisme de lux și a unor sume de bani găsite la percheziții, respectiv 307.000 euro, 431.000 lei, 75.000 USD și 2.500 lire sterline”.

În perioada 2021 – ianuarie 2025 ar fi fost creată o schemă de fraudare care a implicat mai multe societăți comerciale interconectate ce desfășoară activități de comerț cu autoturisme de lux „second-hand” achiziționate din țări UE, având ca scop final sustragerea de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului de stat, prejudiciul fiind estimat, la acest moment al cercetărilor, la suma de 96.131.255 lei.

Mecanismele frauduloase ar fi presupus evidențierea, în actele contabile și în documentele legale ale societăților implicate, a unor operațiuni fictive și cheltuieli care nu ar fi avut la bază operațiuni reale, în baza unor documente justificative emise în numele acelor societăți sau având ca beneficiari scriptici acele societăți, precum și crearea unor circuite de tranzacționare de tip carusel, respectiv interpunerea, în mod artificial, a unor societăți (de tip „bidon”) în achizițiile de autoturisme din spațiul comunitar, în regim de taxare inversă, efectuate de societățile beneficiare final.

În concret, cele 11 societăți comerciale implicate au acționat pe două paliere:

  • societăți care funcționează la vedere și care intrau direct în relații cu clienții, preluau comenzile de autoturisme de la aceștia, derulau procedurile de achiziție a bunurilor din spațiul intracomunitar, coordonau operațiunile de logistică, efectuau formalitățile prealabile înmatriculării – atunci când era cazul, și vindeau bunurile direct către clienți, justificând proveniența mărfurilor cu achiziții de la firmele de tip „bidon”.
  • societăți de tip „bidon” care erau interpuse în mod artificial în diferite tranzacții comerciale, astfel încât, în baza documentelor justificative emise în numele acestora, societățile care erau beneficiare reale ale mecanismului înregistrau cheltuieli și deduceau TVA aferentă achizițiilor de autoturisme, iar TVA datorată era compensată din alte relații comerciale.

Din probele administrate a reieșit că unele societăți beneficiare ar fi transferat către firmele de tip „bidon” întreaga valoare a autoturismelor menționată în facturile înregistrate, după care către furnizorul extern s-ar fi plătit valoarea reală, fără TVA, diferența fiind retrasă în numerar și împărățită între reprezentanții societăților implicate.

În final, obligațiile fiscale datorate și efectiv plătite statului de către societățile implicate ar fi fost minime și la valori stabilite de inculpați, astfel încât să simuleze totuși o activitate profitabilă, pentru evita controale din partea organelor fiscale.

În acest context, inculpata Beleca Elena – Liliana (…), deși ar fi avut reprezentarea derulării, prin intermediul societăților controlate de inculpații menționați, a unor fraude fiscale, cu ocazia verificărilor derulate sau pe care le-ar fi inițiat, nu a urmărit elucidarea acestor aspecte, ci ar fi încercat să ascundă neregulile identificate.

În perioada august 2024 – decembrie 2024, bănuind că organele fiscale pe care nu le putea influența ar fi intenționat să efectueze inventare la societățile pe care le administrează, inculpatul H.G., împreună cu alți inculpați, ar fi recurs la procurarea, fără documente justificative, a unor stocuri din resturi/ rebuturi de piele, încălțăminte greu vandabilă, de o calitate îndoielnică și de valoarea redusă, care să fie folosite pentru crearea aparenței de realitate a unor operațiuni derulate în anii anteriori, iar pentru a nu putea fi verificate de organele de control, ar fi transportat stocurile de produse inclusiv în Spania, fiind depozitate pe teritoriul acestui stat, la o societate controlată de inculpatul B.G.”, mai arată DNA.

România își ia angajamentul să primească 300 de refugiați până în 2027

Sursa foto:Facebook/UNHCR, Agenția de Refugiați ONU

Guvernul României a aprobat astăzi modificarea unui act normativ legat de relocarea refugiaților în țara noastră.

Pe scurt, actul normativ prevede stabilirea unei cote de 300 de refugiați care vor fi relocați în România în perioada 2026 – 2027.

Este vorba despre completarea unui articol dintr-o Hotărâre a Guvernului deja existentă, din 2008, prin care țara noastră își ia angajamentul să primească un anumit număr de refugiați.

Potrivit informațiilor oficiale, „țara noastră va primi un număr de 300 de refugiați sudanezi, eritreeni și/sau sud-sudanezi din Egipt și/sau Kenya, conform deciziei Comitetului pentru relocarea refugiaților în România”.

Totodată, hotărârea prevede că „necesarul logistic pentru misiunile de selecție, transferul și asistența în România a celor 300 de persoane va fi asigurat prin programele naționale, conform Regulamentului (UE) nr. 1147/2021 de instituire a Fondului pentru azil, migrație și integrare.
Prin această măsură, țara noastră confirmă angajamentul de a contribui, în mod benevol, la Planul de relocare și de admisie umanitară al Uniunii Europene, în acord cu dispozițiile Pactului European privind Migrația și Azilul
”.

În nota de fundamentare publicată ieri se asigura însă că, deși numărul poate să pară unul mare, primirea refugiaților va fi efectuată treptat, pe parcursul a aproape 2 ani.

Relocarea este procesul de selecție și transfer al refugiaților din prima țară de azil într-o altă țară (țară de relocare) în scopul oferirii protecției necesare, fiind un instrument de protecție internațională a refugiaților. (…)

Pe fondul creșterii fără precedent a fenomenului migrației, a presiunii cu care se confruntă statele membre ale Uniunii Europene, au fost discutate și adoptate o serie de măsuri de întărire a solidarității și de împărțire a responsabilităților statelor membre UE cu țări terțe, care găzduiesc, pe teritoriul lor, persoane în nevoie de protecție internațională. (…)

La data de 9 mai 2025 a fost organizată ședința Comitetului pentru relocarea refugiaților în România în cadrul căreia s-a analizat propunerea de a reloca în România refugiați eritreeni, sudanezi și/sau sudsudanezi, aflați provizoriu în Egipt și Kenya. Astfel, având în vedere necesitățile internaționale de relocare a refugiaților (…), a fost propusă și aprobată stabilirea cotei pentru perioada 2026 – 2027, reprezentată de relocarea a 300 de refugiați sudanezi, eritreeni, și/ sau sud-sudanezi din Egipt și/ sau Kenya în România.

Decizia a fost aprobată de viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, și ministrul afacerilor externe, urmând a produce efecte după intrarea în vigoare a prezentului proiect. (…)

Procedura de față nu aduce atingere prevederilor art. 3 alin. (4) din Constituția României, republicată.Refugiații ce urmează a fi relocaţi în România nu întrunesc caracterul de populație străină pe teritoriul României, iar numărul lor (300 de persoane relocate în decursul a doi ani) nu poate afecta compoziția populației din România”, se arăta în document.

    Liderul social democraților, despre vizita ex-miniștrilor Năstase și Dăncilă în China: „Nu mai sunt membri PSD”

    Sorin Grindeanu, liderul interimar al PSD, are o primă reacție publică referitor la un subiect care a fost ieri în centrul atenției.

    Mai precis, vizita efectuată în China de foștii premieri Adrian Năstase și Viorica Dăncilă, ocazie cu care aceștia au apărut în poze semi-oficiale inclusiv alături de președinții Rusiei și Coreei de Nord.

    Sorin Grindeanu are un punct de vedere vizavi de faptul că Năstase și Dăncilă au participat la recepția oficială din China, care sărbătorește în aceste zile sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial.

    Vizita ca vizita, dar problema a fost poza de grup, ceea ce a dus la o reacție destul de dură a ministrei de Externe Oana Țoiu. Iar Grindeanu, deși răspunde câtorva dileme, evită să fie direct. Aproape direct este însă într-o critică adusă oficialilor români.

    Doresc ca punctul meu de vedere să fie foarte clar în ceea ce privește participarea foștilor prim-miniștri Adrian Năstase și Viorica Dăncilă la ceremonia de la Beijing.

    Prezența unor foști demnitari ai statului român a fost opțiunea lor și a avut loc la invitația președintelui Republicii Populare Chineze.
    Cei doi nu mai sunt membri ai PSD și, ca atare, nu am avut vreo discuție cu aceștia. Nici înainte și nici ulterior vizitei de la Beijing.

    Ca președinte al Camerei Deputaților am datoria să evit orice ambiguitate care ar putea fi interpretată ca un mesaj strategic în afara angajamentelor noastre internaționale. Nu este vorba de interdicții, ci de responsabilitate instituțională.

    Politica externă a României are două niveluri:
    – Securitate: suntem și rămânem ferm ancorați în angajamentele ce derivă din statutul de țară membră a Uniunii Europene și a NATO. Acesta nu este un slogan, este obligația noastră strategică. Nu cred că putem căuta protecție sau alianțe militare în afara acestui cadru. Și cred că aceasta este atitudinea corectă și nu o să mă dezic de ea.
    – Economie: ne dorim relații comerciale și investiții cu actorii statali care respectă interesele României, regulile europene și standardele de securitate euroatlantice. China a fost și rămâne un partener economic important al României, iar relațiile noastre sunt apropiate. Și sper ca ele să se dezvolte pe termen mediu și lung.

    De aceea, viziunea Ministerului de Externe al României trebuie să ia în calcul toate palierele importante pentru dezvoltarea și întărirea prezenței noastre pe plan internațional prin contribuții consistente, care să fie dublate de pragmatism și o implicare mai activă a diplomației economice.

    Pentru a ne promova eficient interesele legitime în acest context geopolitic dificil este nevoie în primul rând de o analiză lucidă și de clarificări realiste în plan intern!

    Politica externă nu este un loc pentru abordări emoționale care țin de retorica de partid! Pe umerii diplomației românești și așa apasă o mare responsabilitate!”, transmite pe Facebook Sorin Grindeanu.

    Însă o critică mai directă la adresa ministrei de Externe a fost transmisă și de Viorica Dăncilă, ieri, pentru Gândul.ro:

    Aș vrea să văd liderii actuali, să o văd pe doamna ministru că interacționează cu liderii politici importanți. Numai așa putem sta la masa negocierilor, având dialog cu lideri importanți. Fără dialog, se va întâmpla ca până acum: să rămânem în plan secund”, a spus aceasta.

    De altfel, și Năstase a revenit pe blogul său, cu „câteva precizări în legătură cu comunicatul Mae”. Într-adevăr, sunt doar câteva. 4 puncte:

    Am participat în calitate de fost demnitar și deci de persoană particulară. În nici un caz nu am dorit să reprezint conducerea politică actuală.

    ⁠Cred că Mae nu a înțeles, evenimentul a avut loc la Beijing și nu la Moscova.

    Oricât de mare ar fi influența mea în China, nu cred că pot decide pe cine să invite președintele Xi în țara sa. Cum nu pot să decid pe cine să invite președintele Trump în Alaska.

    Cândva, va trebui să explic, mai pe larg, despre importanța memoriei în politica externă”.

    Rămâi conectat

    6,124FaniÎmi place
    București
    ceață
    2.9 ° C
    3.3 °
    2.7 °
    89 %
    2.1kmh
    100 %
    lun
    7 °
    mar
    7 °
    mie
    7 °
    J
    3 °
    vin
    4 °

    Ultimul articol

    Ciucu a găsit la Primăria Capitalei un „buget „mâncat” de subvenții”

    Ciprian Ciucu, primarul ales al Capitalei, așa cum au decis prin vot bucureștenii, a ajuns în noul său birou. Și pare că ce a găsit...

    Urmează o nouă demisie în Guvern? Daniel David: „Am tot amânat plecarea de foarte...

    S-ar părea că, dincolo de declarațiile referitoare la o eventuală demisie, ministrul Educației, Daniel David, ia totuși în calcul să își depună mandatul. Nu „pe...

    Nicușor Dan vrea referendum în Justiție; CSM avertizează că nu va tolera „nicio formă...

    Președintele Nicușor Dan a revenit în țară și anunță că a citit sesizările primite din partea magistraților, așa cum au fost transmise după documentarul...