Nelu Iordache a’ lu’ Piele, erou naţional la Adunaţii Copăceni

Crăciunul, revelionul, chiar şi ziua lui onomastică, Sfântul Ion, le-a „petrecut” după gratii. Chiar dacă este atât de hulit prin ziare şi pe la televiziuni, după ce a fost acuzat de deturnare de fonduri europene, omul de afaceri Nelu Iordache are un „nucleu dur” de susţinători. Este vorba de cei 8.000 de locuitori ai comunei giurgiuvene Adunaţii Copăceni, locul de baştină al lui „Nelu a’ lu’ Piele”, aşa cum i se spune prin sat.

Interior4

La Adunaţii Copăceni se ajunge relativ repede, parcurgând, de la ieşirea din Bucureşti de la Gara Progresu, 19 km pe DN5, spre Giurgiu. Drum expres modernizat şi lărgit la două benzi pe sens chiar de Romstrade, firma de asfaltări a lui Nelu Iordache.
Şi centura ocolitoare a localităţii, inaugurată în 2009 de Emil Boc şi Radu Berceanu, a fost construită tot de Romstrade. Pentru a intra în comună, lăsăm în partea dreaptă centura şi continuăm să mergem pe drumul vechi, cu o singură bandă pe sens. Prima impresie: aşezare bogată, de zarzavagii care-şi vând marfa în pieţele din Bucureşti.
E drept, casele dichisite au fost construite din banii obţinuţi pe roşii şi castraveţi, dar şi uliţele sunt asfaltate, iluminat public peste tot, centrul cultural se învârte după soare – se vede că s-au făcut investiţii. De unde totuşi atâţia bani la primăria unei comune?
Ne lămureşte primarul localităţii, Ion Tache, cunoscut de la începutul anilor 90 prin calitatea sa de preşedinte al Asociaţiei Benzinarilor Particulari. Între timp, a renunţat la afacerea cu benzinăriile – prea greu de înfruntat concurenţa multinaţionalelor din domeniu – şi s-a retras la Primărie, unde este la al doilea mandat. Se impune din capul locului precizarea că Ion Tache este văr primar cu Nelu Iordache, l-a cununat pe acesta şi i-a botezat copiii.
„Peste 30% din bugetul comunei provine din impozitele, taxele şi cotele defalcate de la fimele lui Nelu Iordache”, spune Tache. Ei bine, toate firmele „regelui asfaltului” au sediul social în Adunaţii Copăceni. Şi nu sunt puţine: firma de asfaltări Romstrade, compania aviatică Blue Air, Direct Aero Services (catering, aerotaxi şi un hotel în construcţie), Andany Trading (care deţine marca „La Moşie”, sub care se comercializează fructele din livada de 100 hectare din Adunaţii Copăceni), dar şi două agenţii de turism – Blue Travel şi Direct Travel.

Uliţe asfaltate şi lămâi la Primărie

Aşa se face că, de exemplu, gradul de asfaltare a străzilor, de 92%, i-ar făcea până şi pe bucureşteni să pălească de invidie. „În anul de graţie 2010”, aşa cum scrie pe placa de marmură instalată spre aducere aminte, a fost construit un impozant sediu al Primăriei, cu termopane şi tot ce trebuie. Clădirii i-a fost dat un aer exotic, culoarele şi sălile de şedinţe fiind transformate în adevărate livezi de lămâi. Şi, cum nu se putea altfel, în biroul primarului, liberal, ca de altfel şi vărul său Nelu, tronează impunător portretul lui I.C. Brătianu.
Dincolo de banii plătiţi prin intermediul impozitelor, Nelu Iordache a făcut şi investiţii directe în comună: a asfaltat aleile cimitirului, a băgat şi iluminat public printre morminte, a construit un centru cultural cu plasme pe pereţi şi mese noi de biliard. Ce-i drept, oricât ne-am uitat de jur-împrejur, n-am văzut nicio bibliotecă în centrul cultural.

Aplecare către cele sfinte

Nelu Iordache nu a uitat nici de cele sfinte. Deasupra intrării în cea mai mare biserică din sat se află o frescă cu motive religioase, împreună cu inscripţia „Donaţie de la Costică Piele şi fiul Nelu”. Ne lămurim imediat: Costică Piele este, de fapt, defunctul tată al lui Nelu, Costică Iordache. „Aşa li se spune aici, în sat, a’ lu’ Piele”, ne spune un localnic.
Cu atâtea donaţii, şi pentru propăşirea lumească a comunei, dar şi pentru cea spirituală, nu este de mirare că nu există sătean care să nu-l iubească pe omul de afaceri, chiar dacă acum a ajuns la pârnaie. Şi unde mai pui că, din cei 6.000 de angajaţi a grupului de firme Romstrade, peste 1.000 sunt locuitori ai comunei. „La Moşie” lucrează permanent 100 de oameni, cărora li se adaugă alţii 400 pe timpul verii, atunci când e vremea culesului. „Sunt plătiţi bine, cu 50-60 de lei pe zi, plus mâncare”, ne spune Tache.
Nelu Iordache nu a selectat din comună numai forţă necalificată din comună. Doi piloţi de la Blue Air şi şase stewardese au buletin de Adunaţii Copăceni. Ca să nu mai vorbim de cei care lucrează la Romstrade, firma de asfaltări având cartierul general chiar la intrarea în comună.

Aeroportul, ideea lui Ceauşescu

Şi, dacă procurorii anticorupţie nu-i retezau aripile, Nelu Iordache avea planuri şi mai mari. Voia să construiască la Adunaţii Copăceni un aeroport de peste 200 milioane de euro, care să preia traficul tuturor curselor low-cost care operează la Bucureşti. Primarul Tache ţine să contrazică percepţia, greşită, spune el, că ideea aeroportului i-a aparţinut vărului său: „Aeroportul din Adunaţii Copăceni a fost o idee a lui Ceauşescu. În anii 80, specialiştii de la IPTANA au constatat, în urma măsurătorilor, că aici există o suprafaţă de teren de 3.600 de hectare cu o diferenţă maximă de nivel de 40 de centimetri. În plus, viteza vântului nu depăşeşte 6 m/secundă, iar ceaţa se risipeşte întotdeauna imediat. Doar 11 aeroporturi din lume au astfel de condiţii”.
Nu-l contrazicem, nici în ceea ce priveşte viteza vântului, dar ne punem întrebarea cum de vărul său a instalat, tot la Adunaţii Copăceni, şi o centrală eoliană. Şi mai voia să instaleze alte patru. Păi, ori e vânt, ori nu?
Dar să lăsăm să continue povestea aeroportului. Ideea a fost repusă pe tapet în 1986, când erau în toi lucrările de construcţie a canalului Dunăre – Bucureşti, însă, până să se facă ceva concret în acest sens, a venit schimbarea de regim poltic din 1989.
Frenezia aeroportului renaşte în 2008, când premierul de atunci, Călin Popescu Tăriceanu, promovează o hotărâre de Guvern prin care statul se angaja să construiască acest obiectiv. Un an mai târziu, a venit criza, iar ministrul Trasnsporturilor, de această dată Radu Berceanu, care îi luase locul lui Ludovic Orban, abandonează proiectul. Şi atunci intră în scenă Nelu Iordache. „Nelu a venit într-o zi la mine şi mi-a spus: <Vreau să construiesc eu acest aeroport>. Le-am spus şi consilierilor. Toţi au fost de acord. Cine nu şi-ar dori un aeroport în localitatea sa?”, se întreabă retoric Ion Tache.
Zis şi făcut. Nelu Iordache a cumpărat terenul de la 800 de săteni şi a comandat un studiu de fezabilitate la Lufthansa Consulting, dar zborul a fost întrerupt de DNA. Şi primarul, dar şi sătenii sunt însă încrezători că proiectul va fi reluat. Mai ales că oamenii din comună speră să se numere printre cei aleşi să lucreze la noul aeroport. Până la noi ordine, însă, proiectul rămâne pe hârtie. Chiar la intrarea pe centura ocolitoare a localităţii, a răsărit şi un hotel, tot al lui Nelu Iordache, care urma să servească aeroportul. Construcţia este aproape gata, dar şi aici lucrările au trecut în conservare.

Cel mai iubit dintre pământeni

Faptul că Nelu Iordache e la închisoare iar compania sa, Romstrade, e în insolvenţă se va simţi la bugetul comunei. Vor fi mai puţini bani, spune Ion Tache, care a trecut la planul B, şi anume îmbunătăţirea gradului de colectare a taxelor şi impozitelor de la săteni.
Până în 2000, Ion Tache a fost partener de afaceri cu Nelu Iordache. Apoi s-a retras, şi-a vândut benzinăriile şi, ulterior, a devenit primar. A rămas şi acum preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari, pentru că n-a vrut nimeni să preia funcţia. După retragerea lui Tache din afaceri, a început adevărata ascensiune a vărului său, Nelu, în domeniul business-ului. Dar la finele anului trecut procurorii i-au tăiat elanul, trimiţându-l după gratii pentru deturnarea a şase milioane de euro din bani europeni. Urmează procesul, pentru că până acum a fost vorba doare de arest preventiv.
Oricare ar fi verdictul, însă, la Adunaţii Copăceni Nelu Iordache va continua să fie cel mai iubit dintre pământeni.

Share:

Author: Ciprian Tudor