Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a făcut public un raport privind o acțiune de control care a fost derulată în ceea ce privește finanțele de care a dispus Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR), document făcut public într-o mică măsură în Monitorul Oficial.
Verificările au fost la „țintă”, în sensul că s-a acționat în baza unui plan de control pe anul trecut, aprobat chiar de președintele Autorității Electorale Permanente. Ba chiar AEP și-a anunțat controlul, care în final s-a derulat în perioada 1 septembrie – 19 noiembrie 2021.
Timp de mai bine de două luni, a fost verificat modul în care UDMR a înțeles să respecte legile care reglementează sursele de finanțare și cheltuielile pe care formațiunea le-a derulat în anii 2019 și 2020, perioada verificată fiind 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2020.
În cifre, în conturile UDMR au intrat ceva bani frumoși. Numai că, cel mai probabil prea ocupată să guverneze cu orice partid le solicită sprijinul pentru a forma o coaliție de succes, formațiunea politică a scăpat din vedere că mai trebuie să respecte și legea. Sau cel puțin aceasta reiese din raportul dat publicității.
„Ca urmare a verificărilor efectuate asupra documentelor justificative puse la dispoziția echipei de control, s-a constatat că în anul 2019 veniturile Uniunii Democrate Maghiare din România au fost în cuantum total de 31.759.923,68 lei, din care: cotizații ale membrilor de partid în sumă de 1.592.040,62 lei, donații în sumă de 361.893,25 lei, dobânzi în sumă de 561,13 lei, alte venituri din activități fără scop patrimonial în sumă de 78.787,54 lei, venituri din cedarea activelor corporale în sumă de 3.275,14 lei, venituri din creanțe reactivate în sumă de 20.200,00 lei, venituri din provizioane privind activ de exploatare în sumă de 266.586,00 lei și resurse obținute de la bugetul de stat în sumă de 29.436.580,00 lei. Cheltuielile totale au fost în sumă de 31.347.018,19 lei.
De asemenea, în anul 2020 veniturile Uniunii Democrate Maghiare din România au fost în cuantum total de 42.252.254,00 lei, din care: cotizații ale membrilor de partid în sumă de 1.875.567,46 lei, donații în sumă de 7.951.093,26 lei, dobânzi în sumă de 512,92 lei, alte venituri din activități fără scop patrimonial în sumă de 113.190,36 lei și resurse obținute de la bugetul de stat în sumă de 32.311.890,00 lei. Cheltuielile totale au fost în sumă de 37.159.195,20 lei”, se detaliază sumele în raport.
Numai că, pe lângă aceste sume, AEP a detaliat și problemele descoperite prin conturile UDMR, respectiv încălcări ale Legii privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și ale HG pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
Astfel, s-a constatat că nu s-a respectat prevederea potrivit căreia „partidele politice pot contracta împrumuturi în bani numai prin acte autentice notariale, sub sancțiunea nulității absolute, însoțite de documente de predare-primire, în contract prevăzându-se modul și termenul de restituire a acestora”, precum și cea legată de faptul că împrumuturile în bani și restituirea acestora se pot face numai prin virament bancar. Totodată, UDMR a scăpat din vedere și obligația de a-și organiza contabilitate proprie.
În același timp, AEP arată în extrasul raportului că a fost încălcată prevederea privind obligația de a publica în Monitorul Oficial lista cu persoanelor fizice și juridice care au făcut în anul fiscal precedent donații a căror valoare cumulată depășește 10 salarii de bază minime brute pe țară, lista persoanelor fizice și juridice care au acordat împrumuturi a căror valoare depășește 100 de salarii de bază minime brute pe țară, precum și suma totală a donațiilor confidențiale, respectiv suma totală a împrumuturilor cu o valoare de sub 100 de salarii de bază minime pe țară primite, până la data de 30 aprilie a anului următor.
În urma verificărilor s-a mai descoperit și că UDMR a obținut venituri din subînchirierea spațiilor primite pentru organizarea birourilor parlamentare, încălcând prevederile legale, dar și că au uitat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat al veniturilor și cheltuielilor realizate în anul precedent sau să aducă la cunoștință modificările apărute în ceea ce privește numele și prenumele, codurile numerice personale, domiciliile și datele de contact ale persoanelor responsabile de administrarea fondurilor partidului politic, la nivel național și județean, adresele sediilor centrale, ale organizațiilor teritoriale și ale structurilor interne ale partidelor politice, numele și prenumele, codurile numerice personale, domiciliile și datele de contact ale persoanelor îndreptățite să reprezinte partidele politice la nivel central și județean, datele referitoare la activitatea financiară și sancțiunile aplicate.