Trotinetele electrice au locul lor de cinste în galeria mijloacelor alternative de deplasare, alături de biciclete, mopede, scutere electrice și alte astfel de vehicule ușoare.  

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă – PMUD, inițiativă legislativă prin care guvernul României dorește să implementeze viziunea Comisiei Europene legată de mobilitatea durabilă prevede ”dezvoltarea tuturor modurilor de transport într-o manieră echitabilă, integrată și interoperabilă cu accent pe modurile de transport nepoluante” și ”promovarea mijloacelor de transport alternative și integrarea lor cu transportul public pentru reducerea poluării mediului”.

Problema este însă că resentimentul populației la adresa acestor mijloace de deplasare este în creștere în marile orașe europene, sentimentele negative fiind alimentate de lipsa de disciplină în trafic, de siguranța circulației – atât pe partea carosabilă, cât și pe trotuare -, de faptul că trotinetele electrice închiriate sunt lăsate practic oriunde, putând fi văzute aruncate în număr mare pe spațiile verzi, pe trotuare, chiar abandonate pe străzi, unde ar trebui să circule alte autovehicule de transport personal sau în comun.

Sute de accidente grave în România

Foto IC Silviu

România, țară în care trotinetele electrice sunt în acest moment la mare modă în rândul unor anumite categorii sociale, s-a confruntat recent cu cazul unuia dintre cei mai vizibili exponenți ai deplasatului pe trotineta electrică, fostul președinte al USR și vicepremier Dan Barna, care s-a aventurat pe trecerea de pietoni pe roșu, călare pe trotinetă, fiind lovit de un autoturism care circula regulamentar.

Trebuie arătat că circulația trotinetelor electrice a fost reglementată pentru prima dată în România la începutul lui 2020, când Guvernul a stabilit printr-o Ordonanță de Urgențăviteza maximă de deplasare trebuie să fie de 25 de km/oră și că pot fi folosite doar în localități de persoane cu vârsta de cel puțin 14 ani.

Actul normativ mai prevede și că trotineta electrică oprită sau staţionată pe partea carosabilă trebuie aşezată lângă şi în paralel cu marginea acesteia. Trotinetele electrice pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.

Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare.

O nouă reglementare, și mai strictă, a fost adoptată în octombrie 2021, când Guvernul a interzis deplasarea trotinetelor electrice pe trotuare.

Astfel, conducătorii de trotinete electrice sunt obligați să circule numai pe pista pentru bicicletă atunci când aceasta există, fiind interzisă circulația acestora pe trotuar.

Trotinetele electrice trebuie conduse numai pe un singur rând atunci când circulă pe drumurile publice, iar conducătorii de trotinete electrice au obligația de a avea asupra lor actul de identitate.

De asemenea, este menționată interdicția conducătorilor de trotinete de a circula cu acestea atunci când se află sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive sau de a circula cu trotinetele electrice atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă.

Totodată, este interzisă circulația cu trotineta electrică fără a menține contactul cu solul sau de a circula cu aceasta atunci când nu sunt respectate condițiile tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească.

Spre deosebire de regulile stabilite pentru conducătorii de biciclete, în cazul trotinetelor electrice, schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, informează digi24.ro.

Conducătorii trotinetelor electrice nu s-au arătat însă foarte dispuși să respecte aceste norme și, potrivit datelor puse la dispoziție de Inspectoratul General al Poliției Române, în perioada 2019 – 2022 accidentele grave de circulație în care au fost implicați conducătorii de trotinete electrice a crescut de 20 de ori.

Au avut loc 198 de accidente grave în care au fost implicate trotinete electrice. Urmare a acestora, 13 persoane și-au pierdut viața, peste 200 de persoane au fost rănite grav și 12 rănite ușor.

Nu este deci de mirare că la finele lui 2022 un deputat a venit cu o nouă inițiativă legislativă prin care cere reguli și mai stricte de deplasare pentru trotinetele electrice.

Liderul deputaţilor PNL, Gabriel Andronache, a propus ca viteza cu care trotinetele electrice pot circula pe drumurile publice să fie limitată la 15 km/h, faţă de 25 km/h cât este în prezent.

Am propus în Comisia juridică un amendament: trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice să aibă viteza limitată la maxim 15 km/h. În prezent, limita este de 25 km/h; mult prea mult! A venit momentul să spunem STOP agresivităţii. A venit momentul să protejăm vârstnicii, copiii şi, în general, oamenii care circulă pe trotuar şi care trebuie să se ferească de cei care nu respectă nicio regulă în utilizarea trotinetelor electrice. Reducerea vitezei setate este o prima soluţie”, a scris Andronache pe Facebook.

Înăsprirea cadrului legal în Europa

Situația este similară în toate țările europene și chiar în Statele Unite ale Americii, unde există un grad mare de nemulțumire asupra riscurilor mari pe care le presupune deplasarea pe trotinete electrice, atât pentru conducătorii vehiculelor pe două roți, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

Danemarca, Norvegia și Spania au introdus în 2022 obligativitatea de a purta căști de protecție pentru conducătorii trotinetelor electrice. Riscurile unui accident sunt de șapte ori mai mari în cazul trotinetelor electrice decât pentru biciclete, arată un studiu efectuat în Danemarca. Cercetările norvegiene au arătat că riscurile sunt de până la zece ori mai mari pentru trotinetele electrice, comparativ cu bicicletele.

În Germania, o nouă cercetare de la un spital din Essen a constatat că spitalizările după accidente cu trotinetele electrice nu au fost raportate poliției în 74% din cazuri. Germania este singura țară care colectează date despre accidentele trotinetelor electrice ca o categorie separată – dar se bazează exclusiv pe datele poliției, ceea ce sugerează că cifrele oficiale sunt mult mai mici decât situația reală, arată Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor – ETSC.

Încă din 2020, Suedia a limitat viteza de deplasare a trotinetelor electrice la 20 de km/oră, în Spania, oraşe precum Madrid sau Barcelona le-au interzis în zonele pentru pietoni, iar la nivel naţional autorităţile au adoptat o legislaţie vizând interzicerea acestora pe trotuare.

Cifrele oficiale indicau aproape 300 de accidente, cu 3 decese, înregistrate în 2019 în Spania, însă autorităţile susţin că numărul real este mult mai ridicat.

În Germania legislația prevede o limită de viteză de 20 de km/h, interzicerea acestora pe trotuare şi în zonele pietonale, o vârstă minimă de 14 ani, dar şi existenţa unei asigurări speciale pentru utilizatorii acestora.

Marea Britanie este singura ţară care a interzis complet trotinetele electrice, scrie adevarul.ro.

Interzicerea închirierii în Paris

În Paris, închirierea trotinetelor electrice a fost recent interzisă prin referendum, iar mai multe orașe din Austria și Germania cer înăsprirea cadrului legal care permite atât închirierea, cât și deplasarea pe drumurile publice a acestor vehicule.

Parisul a fost unul dintre primele orașe europene care a permis închirierea de trotinete electrice, începând cu anul 2018. Acum, Orașul Luminilor de pe Sena va fi una din primele metropole care va interzice trotinetele închiriate.

Primarul Anne Hidalgo a anunțat companiile de închiriere că vor trebui să-și scoată cele 15.000 de trotinete electrice din funcțiune până la data de 1 septembrie 2023, în urma referendumului în care aproape 90% dintre parizieni au decis că nu mai doresc să se confrunte cu neajunsurile aduse de trotinetele închiriate.

Parisul trage astfel concluziile dintr-un sondaj cetăţenesc al cărui rezultat a fost fără echivoc: 89% dintre cei care au votat s-au declarat în favoarea interzicerii ”e-scuterelor”, aşa cum sunt numite în Franţa.

În total, însă, doar 103.000 de alegători au mers la vot, ceea ce corespunde unei prezențe de aproape 8%.

Cele trei servicii de închiriere: Lime, Tier și Dott au angajat influenceri care trebuiau să creeze o stare de spirit pentru a promova și a face să pară profitabilă închirierea trotinetelor electrice prin internet – dar este evident că gradul de respingere a acestei noi forme de transport în rândul parizienilor este mult mai mare decât cel de aprobare.

O femeie de 66 de ani a declarat la o secție de votare că nu mai îndrăznea să iasă în stradă pentru că îi era frică să nu fie lovită de o trotinetă electrică. Anul trecut, poliția a numărat 400 de accidente în care au fost implicate trotinete eletrice, dintre care trei s-au terminat tragic, cu decese.

Pe lângă lipsa de disciplină, există o adevărată mentalitate condamnată de parizieni: Multe din vehiculele colorate cu două roți sunt parcate în locurile cele mai puțin probabile din Paris, dacă nu sunt aruncate imediat în Sena.

Administrația Parisului a încercat să ia măsuri, prin scăderea vitezei legale a scuterelor și majorarea amenzilor la 135 de euro, în cazul celor care încalcă legea, dar situația nu s-a îmbunătățit vizibil.

Reacționează și Viena

Cu probleme similare se confruntă și Viena, unde trotinetele electrice sunt o sursă constantă de conflicte între locuitorii orașului. Acest lucru este reliefat cu claritate de statisticile oficiale: Nu mai puțin de 359 de accidente de circulație în care au fost implicate trotinetele electrice și 3.800 de raportări privind încălcarea legii au fost cuantificate doar anul trecut.

Administrația Vienei pregătește înăsprirea cadrului legal începând cu luna mai 2023, scrie presa locală, dar acest lucru nu schimbă miezul problemei: Prea mulți utilizatori nu respectă regulamentele, concurează cu trotinetele electrice de-a lungul trotuarelor sau își parchează vehiculele în așa fel încât blochează căile de acces, trotuarele, chiar și străzile.

Trebuie arătat că reglementările de circulație rutieră pentru trotinetele electrice prevăd în Austria aceleași reguli ca și pentru bicicliști.

Opiniile sunt împărțite printre vienezi: Unii consideră că trotinetele electrice sunt practice și prietenoase cu mediul, alții au preocupări legate de siguranță și pun la îndoială durabilitatea.

Companiile care se ocupă de închirierea vehiculelor văd, cum este și normal, aspectele pozitive ale acestei activități: ”Credem că o abordare cheie pentru rezolvarea problemelor de trafic de astăzi constă în mobilitatea partajată”, explică șeful pentru Austria și Germania al aplicației de mobilitate Free Now.

În prezent, în Viena activează cinci companii care închiriază trotinete electrice – Tier, Lime, Kiwi Ride, Bird și Link -, care gestionează nu mai puțin de 2.500 de vehicule electrice doar în capitala austriacă.

Administrația metropolei pregătește însă reguli mai stricte: Doar patru operatori de trotinete electrice vor mai primi licență, pentru a gestiona un număr mult mai mic, de cel mult 500 de vehicule pe două roți, care vor avea limitată viteza de deplasare la 25 de kilometri pe oră.

O inovație cheie, care se va aplica începând din luna mai este interzicerea parcării trotinetelor pe trotuare și înființarea de locuri de parcare separate pentru trotinete electrice.

Controverse în SUA

În Statele Unite, în numele conceptului de ”micro-mobilitate”, unele primării din marile orașe, precum Chicago, Portland sau Oregon, au introdus încă din anii 2016 și 2017 programe-pilot care trasau cadrul legislativ pentru închirierea de trotinete electrice.

Alte orașe, precum Chattanooga, Tennessee și Beverly Hills, nu au adoptat o asemenea optică, înterzicând închirierea de trotinete electrice, în timp ce altele au renunțat la programele pilot inițial introduse.

Există și municipalități, precum cea din Nashville, care au interzis cu totul acest tip de vehicule, după apariția primului deces în urma unui accident cu trotineta electrică.

La fel de dăunătoare pentru climă precum automobilele

Dincolo de aceste aspecte, tot mai multe semne de întrebare sunt ridicate cu privire la cât de ecologice sunt trotinetele electrice de fapt.

Iar răspunsurile nu întârzie să apară, în urma unor studii de specialitate realizate de universități și autorități publice din Occident.

În anumite circumstanțe, trotinetele electrice de închiriat sunt la fel de dăunătoare pentru clima ca și o mașină, arată un studiu al Universității de Științe Aplicate din Bochum, Germania, citat de publicația austriacă Der Standard.

De la producție și utilizare până la reciclare sunt generate 64 până la 237 de grame de echivalent CO2 pe pasager-kilometru, a concluzionat studiul.

Pentru comparație, o mașină cu propulsie fosilă produce aproximativ 195 de grame pe pasager-kilometru, iar o mașină alimentată electric aproximativ 90, așa cum arată cifrele Agenției Federale de Mediu din Germania.

Perioada scurtă de utilizare, mixul slab de energie electrică folosit la încărcare, precum și activitățile de colectare nocturnă și reparcare a trotinetelor electrice sunt factori care contribuie la faptul că aceste mijloace de deplasare nu sunt atât de ecologice pe cât s-a crezut iniațial.

Mai mult decât atât: Planurile de mobilitate urbană durabilă înaintate de Comisia Europeană mizează pe faptul că trotinetele electrice sunt folosite pentru deplasarea către puncte intermodale de transport, acolo unde pasagerul poate trece la mijloacele de transport în comun intra și extra urbane, cum ar fi tramvaiele, metroul, trenurile, alte forme de transport electrice și nepoluante.

Acest lucru este valabil mai ales pentru periferiile cu conexiuni extinse la transportul public. A duce o trotinetă electrică la cea mai apropiată gară în loc de o mașină sau o motocicletă este o evoluție pozitivă din punct de vedere al mediului. Se pune însă întrebarea: este chiar așa?

”Nu avem nevoie de ele din motive de mediu”

Concluzia Agenției Federale Germane de Mediu este clară. Studiile efectuate la Berlin, Dresda și Paris au arătat că doar 5% până la 8% dintre utilizatorii de trotinete chestionați au folosit vehiculul alimentat electric în locul mașinii.

Mult mai frecvent, acestea sunt trasee care altfel ar fi fost parcurse pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public.

Este incontestabil că trotinetele electrice produc mai multe emisii decât mersul pe jos. Cum se compară cu bicicletele electrice, mașini și altele asemenea este mai dificil de spus.

”Majoritatea emisiilor sunt cauzate în timpul producției”, explică Michael Meschik de la Institutul pentru Transporturi de la Universitatea de Resurse Naturale și Științe ale Vieții din Viena. De asemenea, nu trebuie subestimat faptul că scuterele trebuie colectate, încărcate și repoziționate peste noapte.

Gama largă de emisii de la trotinetele private ori închiriate poate fi explicată nu numai prin prisma proceselor de producție și închiriere, ci și prin intensitatea și durata utilizării, arată Meschik.

”La trotinetele private, moartea bateriei este adesea a vehiculului în sine”, explică Steffan Kerbl, șeful departamentului de testare la ÖAMTC – un club auto vienez care oferă servicii auto, inclusiv depanare, asigurare și instruire pentru șoferi în toată Austria.

O trotinetă electrică privată supraviețuiește în medie la 600 de cicluri de încărcare și pot fi acoperiți aproximativ 50 până la 60 de kilometri pentru o încărcare. Cumpărarea unei baterii noi de multe ori nu dă roade. Scuterul este prea uzat și o notă baterie este prea sumpă.

”Trebuie să ții cont de faptul că bateria reprezintă aproximativ 50% din costurile de achiziție”, explică Kerbl. Trotinetele de închiriat, pe de altă parte, sunt concepute pentru a permite înlocuirea bateriilor și remedierea defectelor de mai multe ori.

În practică, însă, ele nu sunt utilizate pentru perioade lungi de timp. Manipularea utilizatorilor nu este adesea suficient de atentă pentru aceasta. Furnizorul Bird, de exemplu, a stabilit durata de viață la trei ani, timp în care sunt acoperiți 4.295 de kilometri, potrivit sursei citate.

”Dacă o compar cu o bicicletă, nu e mult”, face o comparație Michael Meschik. În cele din urmă, trotinetele sunt cochete, ”dar nu avem nevoie de ele din motive de mediu”, rezumă el studiile pe care le are la îndemână.

În concluzie, utilizarea trotinetelor electrice aduce potențial pentru o mobilitate mai durabilă doar în cazul în care se alege ca deplasarea cu un autoturism să fie înlocuită cu folosirea vehiculelor pe două roți.

Studiile ar arăta însă că trotinetele electrice nu înlocuiesc aproape niciodată călătoriile cu mașina, potrivit presei austriece.

Agenția Federală Germană de Mediu dă exemplul orașului californian San Francisco, unde 42% dintre utilizatorii de trotinete electrice le folosesc în locul mașinilor, potrivit unui sondaj realizat de autoritatea locală de transport.

În studiile realizate în orașele europene proporția este în schimb mult mai mică, în intervalul procentual de o singură cifră.

VIAAlecsandru ION
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentAtac cibernetic asupra site-ului Ministerului Dezvoltării, de Paște
Articolul următorDirectorul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare Aerospațială, acuzat de abuz în serviciu în legătură cu încredințarea unor contracte