Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay


399 de magazine virtuale ale unor comercianți cu amănuntul care vând produse variind de la textile la produse electronice au fost verificate la nivelul Uniunii Europene, descoperindu-se că aproape jumătate foloseau practici manipulatoare.

În verificări au fost angrenate 23 de state membre, plus Norvegia și Islanda, ieri fiind publicate rezultatele acțiunilor, care s-au axat pe trei tipuri specifice de practici manipulatoare, utilizate pentru a-i determina pe consumatori să facă alegeri care ar putea să nu fie în interesul lor, așa-numitele „interfețe înșelătoare” (dark patterns).

Din ce detaliază Comisia Europeană, este vorba despre numărătoarele inverse false, interfețele web concepute pentru a-i determina pe consumatori să facă achiziții, să cumpere abonamente sau să aleagă alte opțiuni, precum și informațiile ascunse. Iar în total, 148 de site-uri conțineau cel puțin una dintre aceste trei interfețe înșelătoare.

Astfel, 42 de site-uri web au utilizat numărătoare inverse false cu termene-limită pentru achiziționarea de produse specifice, 54 – au direcționat consumatorii către anumite opțiuni – de la abonamente la produse mai scumpe sau la opțiuni de livrare – fie prin designul lor grafic, fie prin alegerea limbii, în timp ce alte 70 de site-uri web disimulau informații importante sau le făceau mai puțin vizibile pentru consumatori.

Într-un comunicat de presă se exemplifică faptul că era vorba de informații referitoare la costurile de livrare, la compoziția produselor sau la disponibilitatea unei opțiuni mai ieftine – 23 de site-uri web disimulau informații cu scopul de a manipula consumatorii îndemnându-i să își facă un abonament.

Totodată, sursa citată precizează că au fost efectuate verificări și în ceea ce privește aplicațiile a 102 dintre site-urile web, dintre care 27 au recurs, de asemenea, la cel puțin una dintre cele trei categorii de interfețe înșelătoare.

Conform verificării noastre, aproape 40 % din site-urile web de cumpărături online se bazează pe practici manipulatoare menite să exploateze vulnerabilitățile consumatorilor sau să îi înșele. Acest comportament este vădit reprobabil și contravine protecției consumatorilor.

Astăzi, dispunem deja de instrumente obligatorii cu ajutorul cărora putem contribui la soluționarea acestor probleme și fac apel la autoritățile naționale îndemnându-le să recurgă la capacitățile lor de asigurare a respectării legii pentru a lua măsuri adecvate și pentru a combate aceste practici.

În paralel, Comisia revizuiește întreaga legislație privind protecția consumatorilor pentru a se asigura că aceasta este adecvată pentru era digitală, inclusiv pentru a evalua dacă interfețele înșelătoare fac obiectul unor supravegheri adecvate”, a subliniat comisarul pentru justiție, Didier Reynders.

Promisiunea este că ancheta va continua, iar în perioada următoare „autoritățile naționale vor contacta comercianții în cauză pentru a le solicita să își rectifice site-urile web și, dacă este necesar, vor lua măsuri suplimentare în conformitate cu procedurile lor naționale”.

Articolul precedentVictor Pițurcă și directorul Romarm, reținuți de DNA
Articolul următorFiul lui Victor Pițurcă, acuzat de cumpărare de influență, a fost reținut pentru 24 de ore