O veste îngrijorătoare (pentru necunoscători) făcea weekendul trecut înconjurul televiziunilor și ziarelor naționale. Navrom Tulcea anunța suspendarea curselor de pasageri și de mărfuri în Delta Dunării, motivând lipsa resurselor financiare. Oficialii companiei susțin că nu au primit de la Ministerul Transporturilor suma de 4,3 milioane de lei, reprezentând subvenţia pentru transporturile pe apă. 

Declarația prefectului județului Tulcea, Alexandru Dan Munteanu, care anunța că există mai mulți transportatori în Delta Dunării și nu se poate vorbi despe izolarea localnicilor, nu a fost băgată în seamă de prea multă lume. Semn că este mai simplu să scrii un titlu dintr-un comunicat de presă, decât să dai două-trei telefoane și să afli adevărul.

Nici comunicatul Asociației Operatorilor Navelor de Agrement și Transport Rapid nu a fost luat în seamă. Ștefan Ivanov, președintele Asociației, explica în comunicat că nu există nicio problemă în Delta Dunării și că ambarcațiunile membrilor AONAT transportă peste 80% din localnici și turișii din Deltă. 
Deci, cum sunt blocați localnicii? 


 Navrom, compania care risipește banii publici




Navrom Tulcea este o companie-mastodont care trăiește din amintirea vremurilor de glorie de odinioară. Cu un management defectuos, văzut cu ochiul liber de la distanță, compania a înregistrat un profit frumușel. Conform datelor oficiale, Navrom Tulcea a înregistrat o creștere a profitului cu 23% în anul 2021, adică 1.230.344 lei. Cifra de afaceri a companiei a fost în anul 2021 de 27.463.535 lei, cu 17% mai mult decât în anul anterior. Cifre interesante pentru o companie care se plânge că este în faliment. 

Rețeta succesului este una ciudată. Navrom practică tarife incredibil de mici, având în vedere costul actual al carburanților. Spre exemplu, o călătorie de la Tulcea la Sulina cu navele Navrom costă 46 de lei pentru turiști și…18 lei pentru localnici. Un preț incredibil de mic, având în vedere faptul că navele Navrom sunt de mari dimensiuni (un vapor al Navrom are o capacitate între 300 și 20 de pasageri și niciodată nu circulă la capacitate maximă)

Conform siteului firmei, navele din patrimoniul firmei sunt:

Banat – 300 pasageri

Moldova – 300 pasageri

Mircesti – 150 pasageri

Maramures – 150 pasageri

Fieni – 20-60 pasageri

Adriatica – 20-60 pasageri

Delta Expres 1 – 198 pasageri – nava semi-rapida

Delta Expres 2 – 198 pasageri – nava semi-rapida

Doar că, o cursă Tulcea- Sulina durează cu navele Navrom aproximativ 4 ore, în timp ce o ambarcațiune rapidă (particulară) ajunge la Sulina în maxim două ore. Deci dacă un localnic vrea să meargă de la Sulina la Tulcea cu Navromul va pleca la ora 7.00 și va ajunge la ora 11.00. Iar cum următoarea cursă spre casă pleacă la ora 13.30, in vreo două ore ar trebui să își rezolve toate problemele. Cam dificil, dacă ne gândim că o consultație la medic, spre exemplu, nu poate avea loc oricând ai tu chef, iar dacă ai nevoie de diverse documente de la vreo instituție a statului nu poți rezolva bătând din palme. 




Alternativa navelor rapide



În timp ce Navrom stă cu fundul pe un buget generos adoptat de Parlamentul României și virat prin Ministerul Transporturilor (vorbim despre subvenția acordată de stat pentru transporturile pe apă), Delta Dunării este străbătută zilnic de sute de nave rapid care îi duc pe localnici și turiști spre orice destinație din Rezervație. Tarifele sunt simțitor mai ridicate (80 de lei costă cursa Tulcea-Sulina pentru turiști), dar costurile sunt justificate în primul rând de prețul ridicat al carburanților. Chiar dacă beneficiază de un preț ușor redus, litrul de benzină cumpărat de transportatorul privat costă 7,5 lei. Și asta în timp ce o barcă rapidă are un consum de peste 30%, după cum ne-a informat Ștefan Ivanov, patronul Travel Delta Star și în același timp președintele Asociației Operatorilor Navelor de Agrement și Transport Rapid. Iar navele rapide nu sunt atât de grele precum ale Navromului. Sunt șalupe ușoare, moderne, care străbat zilnic toate canalele Deltei. În timp ce cursele concurenților de la Navrom sunt limitate, conform hărții publicate pe siteul companiei. În timpul sezonului, companiile private de transport din Delta Dunării au peste 100 de curse zilnic, la ore diferite. Spre exemplu, șalupele celor de la Travel Delta Star pleacă din Tulcea spre Sulina și retur, din două în două ore, începând cu ora 7.00 dimineața. Ultima cursă pleacă la ora 18.00.

Ștefan Ivanov a demontat declarațiile directorului Navrom Delta, Nicolae Chichi, care susținea că tot transportul de mărfuri sunt făcute exclusiv cu navele companiei. Am aflat că marii retailari (Metro, Selgros, etc) au deja bărcile lor pentru transportul mărfurilor. Iar procedura este extrem de simplă, după cum ne-au povestit de la patronii unor pensiuni din Deltă: comanzi ceea ce ai nevoie, iar în 24-48 de ore marfa ajunge la tine. Fără niciun efort, făra ca cineva din personalul pensiunii să se deplaseze la Tulcea. La fel de procedează cu toate mărfurile dorite de localnicii din Deltă. Comandă ca orice alt român de pe Internet, iar mărfurile le sunt livrate (pe apă). 

Mai mult, mărfurile grele sunt aduse cu gabara, iar pe pagina de Facebook a Comunei Sfântu Gheorghe regăsim periodic anunțuri de astfel de transporturi. Deci? Unde este Navromul în povestea asta? După o discuție cu localnicii din Deltă vei constata că Navromul este doar un concurent neloial pentru activitatea de transport din Deltă. Cu prețuri nesustenabile, vapoare uriașe și subvenție primită direct de la Ministerul Transporturilor, Navrom este doar una dintre multele căpușe de pe bugetul național. 

Și asta pentru că nimeni din Minister nu se deplasează la Tulcea pentru a vedea realitatea. O realitate în care navele Navrom pleacă spre Sulina cu pasageri extrem de puțini (uneori chiar și cu cinci persoane), o realitate în care mărfurile perisabile ajung în Deltă cu șalupele retailarilor, iar pentru mărfurile grele există către orice localitate din Rezervație gabarele. 

Iar povestea continuă…Navrom are suspendate cursele (oficial) până pe data de 2 iulie, dar nimeni nu plânge după vapoarele lor. Oare de ce?

Navele rapide străbat zilnic Delta Dunării, de dimineață până seara
Traseele celor de la Navrom sunt limitate
Prețurile celor de la Navrom sunt nesustenabile
Anuțul pentru gabară al Primăriei Sfântu Gheorghe
Gabară în Deltă

Articolul precedentVictorie pentru Ucraina: Rușii s-au retras de pe Insula Șerpilor
Articolul următorO tânără a fost împușcată în cap, în timp ce se afla la plimbare, împreună cu bebelușul
Cristina IANCU
Am debutat în presă în 1992, iar povestea continuă...