Locuitorii municipiului Târgu Mureș își pot casa autovehiculele mai vechi de 10 ani în schimbul unei bonificații, potrivit unei hotărâri a Consiliului Local. Anunțul a fost făcut de către primarul Soós Zoltán pe o rețea de socializare.
„Atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice cu domiciliul sau sediul în Târgu Mureș, care se înscriu în program sunt eligibile pentru o subvenție de 3.000 de lei dacă își asumă să nu cumpere un autoturism mai vechi de 5 ani în următorii 3 ani”, a scris primarul Soós Zoltán. Autoritățile doresc ca prin acest demers să decongestioneze traficul din oraș cu mai mult de 500 de autovehicule, iar bugetul alocat se va ridica la 1,5 milioane de lei.
Programul Rabla2 va debuta la 1 iulie
Emil Boc, preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România, a anunţat că programul prin care statul şi primăriile vor susţine casarea maşinilor mai vechi de 15 ani va intra în vigoare de la 1 iulie. Mai multe primării din ţară au demarat deja un proiect pilot.
„Am discutat cu ministrul Mediului ca de la 1 iulie să între în vigoare programul «Rabla 2» (…). Suceava are deja un proiect pilot. Sfântu Gheorghe, de asemenea, îl derulează. În ce constă? Maşinile mai vechi de 15 ani să poată fi predate administraţiilor locale (…), vor primi pentru acea maşină mai veche de 15 ani 3.000 de lei. 1.500 de lei pune primăria, 1.500 de lei pune Ministerul Mediului prin Agenţia Fondului pentru Mediu. Prin acest program mai luăm o grămadă de rable de pe domeniul public al oraşelor noastre şi facem loc maşinilor noi, nepoluante, verzi”, a declarat Emil Boc. Ministrul Mediului a declarat de mai multe ori că statul român ar trebui să susţină financiar predarea pentru casare a maşinilor mai vechi de 15 ani, iar beneficiarii să se angajeze că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula autovehicule la fel de vechi şi că vor folosi sumele respective, dacă doresc să cumpere maşini noi mai puţin poluante.
„În PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, n.r.), România s-a angajat să reducă numărul maşinilor mai bătrâne de 15 ani. Până când nu vom avea un guvern care să-şi asume această decizie ar fi prematur, în calitate de ministru interimar, să dau eu soluţia. Propunerea mea este aceeaşi pe care am spus-o de mai multe ori. Statul să vină să susţină predarea acestor maşini mai vechi de 15 ani cu o anumită sumă de bani. În paralel, să facem posibilă majorarea taxelor locale în cazul maşinilor vechi şi poluante, astfel încât să nu existe nu doar coerciţia, ci şi un sprijin real din partea statului român şi un angajament din partea celor care predau aceste maşini vechi că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula vehicule mai vechi de 15 ani şi vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini mai puţin poluante, noi”, declara în noiembrie 2021 Barna Tanczos.
Atac cibernetic asupra site-urilor marilor aeroporturi din România