Comandamentul de iarnă 2021 al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a încheiat controalele desfășurate timp de 10 zile în stațiunile din România, în perioada sărbătorilor de iarnă.
Per total, în această perioadă comisarii reuniți sub Comandament au verificat și consiliat, în toată țara, 543 de operatori economici, din domeniul bunurilor și serviciilor alimentare, precum și al celor dedicate cazării și serviciilor conexe turismului montan.
În urma acțiunilor de control întrerpinse, au fost aplicate 398 amenzi contravenționale în valoare de aproximativ 2,8 milioane lei și 310 avertismente, au fost luate 55 măsuri de oprirea temporară a prestării serviciului până la remedierea deficiențelor, iar în cazul unui operator economic a fost propusă suspendarea activității până la 6 luni.
„Încheiem acest an în forță, așa cum ne derulăm activitatea mereu. Suntem permanent în slujba consumatorului și verificăm neîncetat, mai ales ca urmare a campaniilor noastre active de consiliere și prevenție a mediului de business cu privire la legislația în domeniu, modul în care operatorii economici își respectă clienții și, implicit, legea.
Nu ne bazăm pe promisiuni, verificăm în teren. Atunci când găsim abateri, sancționăm. Nici noi nu facem promisiuni, preferăm fapte”, a transmis Mihai Culeafă, președintele ANPC.
Cele mai importante abateri de la lege constatate și făcute publice de ANPC sunt practic aceleași care sunt descoperite cu ocazia fiecărei acțiuni de acest tip și de această amploare. Astfel, în unele cazuri s-a constatat că lipseau autorizațiile de funcționare pentru o parte din serviciile prestate, au fost descoperite la comercializare sau erau utilizate materii prime cu data durabilității minimale depășită, iar în unele cazuri s-au găsit, la raionul cu vitrine asistate, spații neigienizate, cu tăvi care conțineau urme de resturi alimentare, pete și lichid provenit de la scurgerile din produse, dar și vitrine frigorifice care aveau ventilatoare cu depuneri sau strat gros de praf pe grila de protecție, urme de mucegai și de rugină.
Totodată, și comisarii ANPC – nu doar cumpărătorii – au dat peste legume și fructe cu modificări organoleptice, lovituri mecanice, pete, deshidratate, consistență moale, improprii consumului uman, iar lista poate continua. În cazul spațiilor de cazare au fost descoperite unele unități unde nu erau afișate prețurile, în timp ce altele utilizau lenjerii de pat, saltele și alte accesorii neigienizate sau deteriorate.