Municipiul Brașov ar putea avea ocupa primul loc în România în ceea ce privește pistele de biciclete. Masterplanul Velo, un document care prevede modul în care se poate dezvolta infrastructura pentru biciclete în municipiul Brașov, a fost prezentat consilierilor locali.
Potrivit documentului, se propune anularea unei benzi de circulație pentru autovehicule pe mai multe străzi, reamenajarea parcărilor, dar și amenajarea unor piste pentru biciclete.
Scopul acestui document este de a asigura „tranziţia de la modelul tradiţional de planificare a sistemelor de transport către conceptul de mobilitate urbană durabilă”. Se dorește ca în anul 2025 Braşovul să se caracterizeze „ca un oraş activ în mersul cu bicicleta”. Mai mult, se dorește ca Braşovul să devină „capitala velo a României”, potrivit documentului prezentat consilierilor locali.
Pistele pentru biciclete vor fi separate de arterele auto
Printre obiectivele propuse în studiu se află amenajarea unei reţele de piste pentru biciclişti, care va fi împărţită pe trei paliere. Este vorba de reţeaua primară (53 km), care include artere de circulăţie majore, reţeaua secundară (35,5 km), care include străzi secundare, de legătură, şi reţeaua de pe străzi locale (60 km), destinată mijloacelor de transport nemotorizate.
Cei care au realizat Masterplanul Velo au propus şi măsuri de calmare a traficului, în special pe străzile locale unde bicicliştii vor circula împreună cu autoturismele şi, după caz, cu pietonii.
În aceste cazuri, indicatoare de limitare a vitezei nu sunt suficiente, fiind nevoie de amenajări suplimentare care să oblige conducătorii auto să respecte limita maximă de viteză permisă (20 sau 30 km/h). „În acest sens pot fi limitatoare de viteză, şicane realizate din autovehicule parcate, blocarea străzii pe o direcţie şi alte marcaje relevante”, se arată în studiu.
De asemenea, pistele pentru biciclete vor fi separate de arterele auto.
Pentru o siguranţă sporită majoritatea pistelor pentru biciclete din masterplan vor fi amenajate sub formă unor piste bidirecţionale amplasate pe o parte a străzii fiind protejate de delimitări fizice (preferabil jardiniere cu vegetaţie) de traficul rutier, se mai arată în studiu.
Plajele de pe litoral, pregătite pentru deschiderea sezonului estival